الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
أبرز الأعضاء
شرح نظام النقاط
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
سجل دخولك او سجل عضوية لكي تتصفح من دون إعلانات
الرئيسية
المنتديات
كتابات و قصص السكس العربي
قصص سكس
****** مرات عمي الشرموطة سبب فجر العائلة السلسلة الثالثة
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
<blockquote data-quote="khorshed" data-source="post: 174198"><p>دخل عمر كليه زراعه و في اول يوم دخل كليته لقي حد بينداه عليه واول ما بص لقي الملاك الي بيسحر اي حد يشوفه اميره</p><p>اميره: ايه يا عم الحج مالك في ايه صوتي اتنبح</p><p>عمر: انتي بتعملي ايه هنا</p><p>اميره: جايه اعمل شوبنج اول يوم دراسه هكون جايه اعمل ابيع فول</p><p>عمر: لا نحش برسيم يا خفه ما هي زراعه بقي</p><p>اميره: طيب يا فلاح هنعمل ايه دلوقتي ايه رايك نروح الكافتريه</p><p>عمر: لا هنروح نشوف محاضراتنا الاول ويلا قدامي بلاش هبل</p><p>اميره: طب بس متزوقش</p><p>واخدت اميره وروحنا معمل الحيوان وكان اول سكشن ناخده</p><p>اميره: احنا هندرس حيوانات ليه؟!</p><p>عمر: حد قالك عليا خريج زراعه وانا هعرف منين ادينا هنشوف</p><p>وفجاه كل الاصوات الي حولينا سكتت لما دكتور دخل كان صغير في سن يعني ميكملش 30 سنه طويل شوبه بس نحيف ولابس نظاره طبيه و وسيم نوعا ما كان اسمه سامي ودخل وراه شاب طول بعرض ومنفخ عضلات افتكرت ساعتها عادل الف رحمه ونور عليه بس شكل عينه كانت زايغه لانه اول ما دخل مبصش علي ولا ولد كان عمال يبص علي بنات ولقيته ركز مع اميره اوي كان اسمه اندرو</p><p>اندرو : اهلا با شباب كل سنه وانتو طيبين انا اندرو سنه تالته انتاج حيواني ورئيس اتحاد الطلبه انا حبيت اجي اهنيكم علي دخولكم معانا كليه واقولكم ان اي حاجه تحتاجونا قوليلي بس ومتقلقوش من اي حاجه احنا دايما في ضهركم بعد اذنكم ولقيته لسه مركز مع اميره بدرجه ان هي نفسها اخدت بالها و وشها بقي زاي الطماطم ونزل اندرو من علي الاستيدج وخرج وابدا دكتور احمد السكشن وكان عن الخلايا الجسديه وتركيبها وكائنات المجهريه وخلصنا السكشن و خرجنا ولقينا اندرو واقف برا</p><p>اندرو: لو سمحتي يا انسه ممكن اكلم معاكي شويه</p><p>عمر: خير يا استاذ في حاجه</p><p>اندرو: وانت مالك هو انا وجهتلك كلام</p><p>اميره: اهدي يا عمر استني خير يا استاذ حضرتك عايز ايه</p><p>اندرو: كنت عايز اكلم معاكي شويه علي انفراد</p><p>اميره:علي انفراد دا علي اساس ايه اننا متربين مع بعض اسمع كويس يا اندرو صح</p><p>اه صح انت متعرفش انا ابقي مين ولو عرفت هتعملها علي روحك نصيحه مني عشان منبداش السنه بشكل وحش ماشي</p><p>اندرو : نعم جرا ايه يا بت انتي فاكره نف........</p><p>وكانت ايدي هي قطعه كلامه وهي بتسلم علي وشه</p><p>عمر: اياك تجرا وتفكر تفتح بقك بكلمه واحده متعجبنيش او انك تغلط فيها انا لا بيفرق معايا اتحاد ولا غيره غور</p><p>ومسكت ايد اميره ومشينا وبعد ما بعدنا وبصيت في عيونها لقيت فيها حاجه غريبه لمعه جميله اوي في عيونها وحسيت انها مبسوطه وهي جمبي</p><p>اميره: عندنا ايه بعد كدا</p><p>عمر: ولا حاجه المحاضرات ملغيه اول اسيوع تعالي نلف شويه في كليه اهو نعرفها</p><p>القيتها قربت مني حضنت دراعي زاي العيال</p><p>اميره ببتسامه: حاضر</p><p>واخدها وقعدنا نطلع كل مباني ونعرف كل الاقسام وطبعا احنا في كليه زراعه يعني مليانه شجر وجناين ودخلنا مشتل وقطفتلها ورد واتصورنا كان يوم جميل وفي الاخر قعدنا في مظله كانت معموله</p><p>عمر: يخرب بيتك هلكتينا</p><p>اميره: معلش يا سيدي حظك وقع معايا الا صحيح قولي انت ليه دخلت زراعه انت مش كنت عايز علوم</p><p>عمر: اه بس مجموعي مجبهاش وانا مش بفهم غير في حاجتين تاليف والكمياء فدخلت زراعه وقولت ادخل اراضي وكدا اشتغل في الكمياء براحتي وانتي</p><p>اميره: انا يا سيدي دخلت زراعه عشان ادخل انتاج نباتي عايزه اتخصص في نباتات طبيه وبرضوا زينه عايزه اخلي دنيا تبقي حلوه و مفيش احلي من الورد عشان يحليها</p><p>عمر: و*** انتي الي مفيش احلي منك</p><p>لقيتها اتحرجت وعدلت نفسها</p><p>اميره: قولي تفتكر اندرو دا هيعمل حاجه</p><p>عمر: اه هيعمل كتير هياذي بدارسه وقوه</p><p>اميره:, لو علي قوه دا سهل الي زايه ميخدش غلوه في ادينا لكن دراسه انا خايفه من كدا</p><p>عمر: ولا يكون في بالك مش اول مره اتعامل مع اشكال ديه</p><p>اميره: هو انت فعلا قتلت زمايلك في شغل</p><p>عمر ببرود: اه عندك مشكله في دا</p><p>اميره: عندي مشكله عمر انت مش قاتل ولا عمري احب اشوفك كدا ابدا</p><p>عمر: كانوا هيقتلوا قمر بعد ما يغتصبوها طفله عندها 13 سنه ليه يحصل فيها كدا كل ناس كتنت عايزه تدمرني كنتي عايزاني اعمل ايه يعني</p><p>اميره: وليه مقتلتش مرات عمك مهي اساسا سبب رئيسي في كل الي حصل دا</p><p>عمر: ولما مرات عمي يموت اكمل قصه ازاي</p><p>اميره باستغراب : قصه ايه ؟!!!</p><p>عمر : لا متخديش في بالك مرات عمي مكنش ينفع اقتلها لان ساعتها محمد كان هيكشف كل حاجه ودنيا كلها تخرب ونور ممكن تتاذي وهي كمان اختي ولازم احافظ عليها غير كدا نجلاء ديه الموت حلال فيها لازم اعذبها زاي ما عذبت نور ومحمد وقمر وزاي ما كانت عايزه تحرق قلب امي وابويا عليا انا واختي هدمرها يا اميره بس بالبطئ</p><p>اميره :, عمر اوعدني انك مش هتقتل تاني اوعدني انك مش هتاذي حد ملوش ذمب</p><p>عمر: اوعد اني مش هقتل حد الا لو اضطريت لدا ؛ انا عايز افهم انتي عايزه مني ايه انا مبقتش عارف انتي ليه لسه موجوده جمبي مش خلاص ابوكي قدر يستفيد مني بشكل الي يناسبه</p><p>اميره: هي ديه نظرتك ليا ان ابويا كان زاققني عليك عشان اقدر اجيبك ليه ابويا مش مختاج يعمل دا يا عمر لو كان عايز يجيبك ملفوف في شوال طان عملها ومن غير ما حد يحس واظن انت شوفت بعينك ابويا يقدر علي ايه</p><p>عمر: هتروحي ولا هتفضلي قاعده هنا</p><p>اميره: لا هروح تحب اوصلك</p><p>عمر: لا شكرا لسه عندي كام مشوار مهم سلام</p><p>وسبتها وبعدت عنها شويه لكن عيني كانت عليها لحد ما شوفتها بتركب عربيتها وبتتحرك</p><p>روحت عند معامل الكمياء كان في اوضه ارضي قدامها خبط علي الباب فتحلي شاب كان قضير شويه واسمراني وشعره منعكش حتي لبسه كان مبهدل نوعا ما</p><p>شاب : اامر اقدر اخدمك بايه</p><p>عمر: مش ديه اوضه المسرح</p><p>شاب : اه هي انا سامر رئيس الفريق</p><p>انا اخدت صدمه لما رئيس الفريق شكله كدا امال باقي عملين ازاي</p><p>عمر: انا كنت جاي اقدم عشان اشترك في المسرح</p><p>سامر:, طب اتفضل قولي مثلت قبل كدا</p><p>عمر: لا لكن انا كنت الاول علي محافظه في القاء الشعر وبعرف االف دا غير اني كت في فريق مشرح اسسته انا وأصحابي بس اتفركش قبل ما نطلع بالعرض بتاعنا علي المسرح</p><p>سامر:, حلو اوي انت ناوي تشترك في اي أسر او الاتحاد</p><p>عمر: لا انا عارف نجاسه الي في الاتحاد لاني كنت في ايام الثانوي وبصراحه بقرف من اشكال ديه</p><p>سامر: طب تمام عموما في قعده عندنا هنا وهي ان لو دخلت المسرح ممنوع تشترك في اي نشاط تاني لان المسرح هياخد معظم وقتك تقريبا هنا مس مكان لترفيه احنا بنتعب وبنشتغل بجد عشان نطلع احسن ما عندنا وبما انك بتقول انك كنت ماسس فريق اكيد عارف كلام دا</p><p>عمر: عارف كل ااكلام دا</p><p>سامر: استني شويه لحد ما المخرج وباقي الفريق يجي عشان تتعرف عليهم ونبدا التدريب</p><p>عمر: تمام بس معلش هو انت لابس كدا ليه</p><p>سامر: اه ما انا نسيت اقولك بعد كدا تجيب معاك لبس من البيت غير لبسك دا عشان تغير هدومك لاننا هنجري و نتشقلب وهدومك هتتوسخ ومعظم الوقت بنقعد علي الارض مش كراسي زاي ما انت قاعد كدا ولبس البروفه دا شئ مهم</p><p>عمر: حاضر</p><p>وفضلت قاعد انا وهو نكلم لحد ما دخل شويه شباب باعمار مختلفه هنبقي نعرفهم علي مدار القصه الاهم دلوقتي هو المخرج كان اسمه حنفي دا مش اسمه الحقيقي بس هما بيندهوا كده</p><p>حنفي:هو دا بقي الزبون الجديد ازيك يا عمر</p><p>عمر: بخير يا حنفي هو انا بس في مشكله اني مش بعرف امثل كويس</p><p>حنفي: متشغلش بالك في ورشه اعداد ممثل هنعملها وهتبقي احسن ممثل في الكاست دا</p><p>وكلمت يوم معاهم وروحت بيتي علي ساعه 6 واول ما دخلت البيت لقيت امي قاعده مستنياني</p><p>امي: كنت فين يا استاذ انتوعارف ساعه كام</p><p>عمر: ايه يا ماما فيه ايه الساعه6المغرب مش الصبح في ايه</p><p>امي: اسمع ياض انت من الاول كدا شغل السرمحه دا مينفعش والا هتشوف وش تاني</p><p>عمر ببرود: في حاجه تانيه بعد ازنك دخلت اوضتي وانا مبضون من امي وكلامها الي انا مش فاهم ايه لزمته دخلت غيرت هدومي وطلعت فوق السطح لقيت نور فوق وقاعده علي كرسي</p><p>عمر: رجعتي امتي يا موكوسه</p><p>نور:رجعت الساعه 2 انت اتاخرت ليه كدا</p><p>عمر: اشتركت في فريق المسرح وبعد كدا هتاخر</p><p>نور: عملت ايه في اول يوم</p><p>عمر:مش هتصدقي لقيت اميره معايا في كليه واتخانقت مع رئيس اتحاد الطلبه عشان عاكسها</p><p>نور بصدمه: نعم اميره عز ازاي هما مش خلاص خدوا الي عايزينه</p><p>عمر: دا الي انا قولته ليها بس البت قفشت جامد بسبب كلامي دا بصراحه مش عارف اعمل ايه يا نور انا دماغي واقفه</p><p>نور: متقلقش كل حاجخ هتبقي كويسه يا عمور بس. ايه موضوع خناقتك مع رئيس اتحاد الطلبه دا انت اهبل</p><p>عمر: يعني اسيبه يعاكسها وانا واقف في ايه يا نور</p><p>نور: مش قصدي بس مش وقت مشاكل في كليه احنا عندنا مصايب هنا</p><p>عمر بتركيز: حصل ايه امك بدات تتحرك</p><p>نور: اه انهارده كلمت سامح ونسرين وكلامها ميطمنش</p><p>عمر: هو خالك ستمح رجع من سفر هو ومراته</p><p>نور:اه رجعوا ويظهر انهم ناوين علي مصيبه انا سمعتها وهي بتقوله مينساش الامانه عشان الي جاي هيكون خراب علي العيله كلها</p><p>عمر: وايه بقي الامانه ديه</p><p>نور:, معرفش بس تفتكر هي هتعمل ايه بعد ما انت قتلت ناصر وكمان خزوقتها بالمنظر دا معقوله يكون لسه فيها حيل</p><p>عمر:مش مش هتتهد ابدا غير في قبرها وانا جاهز ليها بس تترتب صح وقبل كل دا عايز اعرف حاجه واحده انتي في ضهري</p><p>نور: معاك ان شاء*** في نار عمر انت اخويا وانت الي انقذتني من كل الي انا فيه دا</p><p>عمر: عقبال محمد تفتكري ممكن تخليه يرجع زاي الاول</p><p>نور : اتمني لكن بصراحه حاسه ان الامل ضعيف وخصوصا ان محمد دخل تربيه رياضيه يعني كل تعامله مع شباب وفي تلامس ودا الي مخوفني</p><p>عمر:يظهر ان الايام الجايه هيكون فيها مفاجات كتير اوي يا نور</p><p>تلفوني رن وانا قاعد مع نور ولقيت الي بيتصل لقيته امجد عز دين اخو أميره</p><p>عمر:الو ازبك با امجد</p><p>امجد: انا بخير يا عمر معلش ممكن تقابلني دلوقتي</p><p>عمر:خير في حاجه ولا ايه</p><p>امجد: متقلقش بس عايزك في موضوع مهم جدا وميستحملش التاخير نهائي ارجوك انا هستناك في ستارباكس الي في زمالك عد ساعه من دلوقتي سلام</p><p>عمر: سلام وقفلت سكه وانا مس فاهم صوته بيقول ان في مصيبه خايف ومتردد</p><p>نور: مالك يا عمر في ايه</p><p>عمر: مفيش حاجه انا نازل اقابل واحد صحبي اشوفك بعدين سلام</p><p>ونزلت جري غيرت هدومي ولبست طقم شيك اكيد انا رايح مكان نضيف اوي واخدت معايا مطوه وحطيتها في شراب مبقتش امشي من غيرها من ساعه الي حصل احتياطي</p><p>واخدت بعضي وجريت علي كافيه وقعدت وفضلت مستني امجد حوالي نص ساعه لحد ما جه وهو مرعوب وشكله يقلق</p><p>امجد: اخبارك ايه يا عمر</p><p>عمر: انا لخير يا سيدي في ايه فهمني ومالك وشك مخطوف كدا ليه وقلقان وقلازم نتقابل ضروري</p><p>امجد: نرمين يا عمر نرمين لسه عايشه مامتتش غي صرب نار</p><p>عمر أحا انت بتقول ايه ازاي دا حصل انا سبتها وانا متاكد انها في البيت ومفيش اي مخرج للهرب</p><p>امجد: الي سمعته والمصيبه انها ناويه للكل علي نيه سودا وانت اولنا</p><p>عمر: وهي اساسا عرفت منين اني معاكم مفيش اي حاجه ورايا تدل اني شغال معاكم</p><p>اكيد في خاين وسطيكم طلع الخبر</p><p>امجد: للاسف فعلا فيه بس مش هقولك هو مين غير لما اعرف انت معانا ولا هتنط</p><p>عمر:مع اني نفذت جزئي في الاتفاق وانتو كان عليكوا الباقي بس انا مش خاين للعيش والملح واحنا بينا عشره حتي لو قصيره بس انا بعرف اصون الي وقفوا جمبي انا في ضهرك ومعاك بس تديني الامان ان اهلي ميتمسش منهم شعره</p><p>امجد: وعد مني يا عمر عيلتك مش سوء طول ما انا عايش</p><p>عمر: مين الخائن يا امجد؟!!</p><p>امجد بتردد: مدحت اخويا</p><p>وفجاه لقينا صوت ضرب نار والناس عماله تصوت وتجري</p><p>عمر:امجدددددد.............</p><p></p><p>وهنا هيكون نهايه الفصل الاول من السلسله الجديده انا بعتذر انه قصير بس انا فعلا بكتب باسرع ما عندي عشان اقدر اكتب عدد مش بطال من الاجزاء قبل ما اخد اجازه الامتحانات واتوقف واوعدكم ان الجزء الجديد هيكون اطول لكن افتتاحيه السلسله الجديده انا وضحت فيها بعض الشخصيات الي هواثر علي مجري الاحداث قدام اتمني الجزء الجديده يعجبكم واقدر دايما ابهركم في مفاجاتي انتظروني في اقرب وقت</p><p></p><p>مع سلامه</p><p></p><p>انا حابب اشكركم علي تشجيع الكبير الي بتمدوني بيه وعلب اراكم الجميله عن الحزء الاول وتفهمكم قصر الجزء الي فات</p><p>بس عايز اطلب منكم حاجه واحده بس متحكموش قبل نهايه الفصل افتكروا ان دايما الصوره مش كامله</p><p></p><p>الجزء الثاني</p><p></p><p>عمر: مين الخاين يا امجد؟!!</p><p>امجد بصوت مرتعش : الخاين يبقي مدحت اخويا</p><p>وفجاه لقينا صوت ضرب نار وازاز الكافبه بيكسر وكل الرصاص كان متوجه ناحيتنا في لحظه زقيت طربيزه وقلبتها عشان يبقي موجها لرصاص وسحبت امجد وراها لكنه اخد طلقه في صدره اليمين وانا بنزل رصاصه صابتني في كتفي الشمال بس بس كانت قريبه من الرقبه</p><p>عمر بالم :امجااااد فوق يا امجد خليك معايا</p><p>امجد بصوت ضعيف : متقلقش مش هموت</p><p>فجاه صوت رصاص وقف لحد ما لقيت صوت رصاص اشتغل تاني لكن كان في اتجاه تاني رفعت راسي بحذر لقيتهم بيضربوا علي حاجه في شارع بس لقيتهم كلهم عمالين يقعوا واحد ورا تاني لحد ما لقيت عمار وعلي داخلين من الباب</p><p>عمر و هو بيتحامل علي نفسه : عمار الحق امجد اخد رصاصه في صدره اليمين</p><p>عمار مكلمش طلع فوطه من جيبه وحطها تحت قميص امجد وفضل ضاغت علي مكان الرصاصه وعلي طلع حاجه شبه الرباط ولفها حوالين كتفي وقفل الحرج</p><p>علي: عمر ركز معايا اظبط تنفسك عشان الأكسجين يوصل لمنطقه الجرح ونزيف هيبقي ابطا ركز وهتبقي تمام</p><p>عمار: علي فرغ الكاميرات وحصلني معايا يا عمر</p><p>وشال امجد وخرجت لقيت فوق ال15 راجل واقعين علي الارض ميتين اخدنا امجد وحطناه في العربيه وانا فضلت معاه وعمار بيسوق وانا بضغط علي الجرح حسيت ان عين امجد بدات تنعس وتروح وانا كمان بقيت منهك علي الاخر بس بقيت بحاول اظبط تنفسي زاي ما علي قالي</p><p>عمر: عمار كدا مس هنلحق نوصل الواد بيروح مننا</p><p>عمار: اعمله تنفس صناعي الاصابه اكيد جات قريبه من الرئه ومش عارفه ياخد نفسه بسرعه</p><p>عملت ايدي علي شكل قبضه وحطيتها علي بق امجد وبدات انفخ</p><p>عمار: ارفع رقبته لفوق وبايدك التانيه ضغط علي فوطه</p><p>عملت الي قال عليه لغايه ما وصلنا المستشفي وفي ثانيه المستشفي كلها اتقلبت وامجد دخل العمليات ومحدش اهتم ولا بصلي حتي لحد عمار سابني وجري مع دكاتره وهما بيوصلوا امجد العامليات وانا ركنت علي كرسي وقعدت لغايه ما عز دين جه هو واميره وميار ام اميره وشاب كدا شكله لزج جدا مسقط البنطلون ولابس حظاظات وسلسله وفاتح القميص لنص وتحسه شمام اساسا وعينه مفتحه نص فتحه مكنتش محتاج حد يعرفني عليه اكيد دا هيكون مدحت انا فهمت ليه اميره مش بتحب وجوده</p><p>عز : ايه الي حصل يا عمر انطق</p><p>عمر: انا وامجد كنا قاعدين في الكافيه وفجاه لقينا خط نار اتفتح علينا قلبت الطربيزه عشان نداري وراها بس امجد كان متصلب في مكانه سحبته بسرعه بس اخد رصاصه في صدره اليمين</p><p>اميره : ايه الرباط دا انت حصلك ايه</p><p>عمر ابتسم بمراره وبيكلم بصوت منهك لاني اساسا فقدت كميه ددمم مش بسيطه : اخد رصاصه في كتفي قريبه من الرقبه بس مش لدرجه الكبيره</p><p>اميره صرخت فيا : وقاعد بتعمل ايه فين الدكاتره البهايم الي هنا</p><p>مدحت بصوت ناعم : في ايه يا اميره ما يولع المهم امجد</p><p>جه دكتور بس باين عليه أنه كبير في سن علي صوت زعيق اميره</p><p>دكتور: عز باشا احنا بنعمل كل الي نقدر عليه عشان ننقذ امجد باشا واحنا فعلا استخرجنا الرصاصه منه وبدانا بتعقيم الجرج وبنتاكد ان محصلش اي نزيف او تجلطات في الاعضاء الداخليه وهننقله علي العنايه المركزه فورا</p><p>عز: كويس ومخدش بالك يا دكتور ان فيه واحد تاني كان مصاب ودمه بيتصفي وانتو قاعدين تتفرجوا عليه اتفضل يا دكتور الحق الولد هيموت</p><p>ديه كانت اخر حاجه سمعتها قبل ما دنيا كلها ما تسود قدامي بصراحه حسيت اني لو مت دلوقتي هرتاح من كل حاجه ومن الهم الي انا فيه لا تقولي نرمين ولا سمر ولا نجلاء يولعوا كلهم بس لا لسه مينفعش اموت دلوقتي قمر محتجاني ونجلاء هتستفرد بيها مش هسيب اختي تقع تحت ايد الوسخه ديه</p><p>حسيت ان جسمي بينتفض فجاه ببص لقيت مشهد غريب اوي كنت شايف نفسي وانا راكب طياره هليكوبتر وماسك سلاح وبكلم مع حد وعمال اضرب نار حلم جميل بصراحه كان نفسي ادخل الجيش بس للاسف نظري مكنتش يسمحلي ادخل غير كدا انا بحب العلوم بدات افوق واركز مع الي حوليا بس كانت دماغي بتلف جامد اوي وحاسس بصداع لغايه ما فتحت عيوني لقيت امي نايمه علي كنبه الي في جمب الاوضه ركزت لقيت اجهزه كتير متوصله ليا وفي محلول متعلقلي وانا نايم علي سرير معرفش حاي انا حيت هنا امتي ولا حصل ايه اخر حاحه فكرها هي كلام عز الدين مع دكتور</p><p>عمر بصوت ضعيف : ماما ماما</p><p>امي بدات تفوق علي صوتي رغم انه ضعيف واول ما لقيتني فايق قامت جري عليا</p><p>امي:عمر حمد*****علي سلامتك يا حبيبي انت بخير طمني عليك يا حبيبي انا هنده لدكتور بسرعه</p><p>راحت امي جري وندهت علي دكتور ودكتور جه وفضل يسالني علي اسمي ويسالني اساله بايخه زاي انهارده كام ودول كام صباع بصراحه كنت عايز اضربه لكن مش قادر احرك كتفي</p><p>دكتور :, كدا تمام اوي يا بطل بس متتعفاش علي نفسك اوي كدا انت انكتبلك عمر جديد دا امجد باشا كانت عمليته اسهل منك يا شيخ</p><p>عمر: المهم امجد عامل ايه دلوقتي</p><p>دكتور: بخير وفاق امبارح متقلقش</p><p>عمر: طب ينفع اروح اطمن عليه</p><p>دكتور:لا انت او هو محدش فيكوا هيتحرك لازم ترتاحوا وانت ركز في صحتك شويه ملحش دعوه بامجد باشا بعد ازنك عشان ابلغ عز باشا انك فوقت</p><p>ومشي دكتور وامي قعدت قدامي</p><p>امي: انا مش هسالك انت كنت في المطعم دا بتعمل ايه ولا تعرف واحد زاي امجد دا منين بس قولي مين الي كان مقصود بضرب النار دا</p><p>انا بصراحه اتوترت اوي من سوالها لان لو قولت انا لازم احكي علي نرمين وعلاقتي بيها وكمان حوار مرات عمي وكدا دنيا هتدخل في بعض ولو قولت مش انا متاكد مليون في الميه ان امي هتخلي ابويا يبعدني عن امجد واميره وكدا ممكن تحصل مشكله امي عامله زاي انثي الاسد علي قد ما هي هاديه بس لو حد نكش عيالها هتخليه يتمني الموت</p><p>انا: معرفش يا ماما يمكن لا انا ولا امجد احنا كنا في مطعم كبير يعني ممكن يكون اي حد تاني هو المقصود بس قدري انا وهو اننا كنا موجودين في الوقت دا هناك</p><p>امى: وانت عايزيني اصدق الكلام دا ورجاله الجدع الي اسمه عز دا الي لحقوكوا ها اشمعني يعني هما</p><p></p><p>عمر: عشان امجد عنده حراسه كتير يا ماما اكيد عمل حاجه خلاهم يجوا والحمدلله ان الموضوع عدا انتو بلغتوا البوليس</p><p>امي:لا مبلغناش عز بيه رفض أن حد يبلغ لدرجه ان لما ابوك اصر يقدم بلاغ عز دا كلمه بتهديد وكانوا هيمسكوا في بعض لولا ان عمك هشام هدي دنيا بنهم وخلا ابوك يرجع عن الي في دماغه قولي انت تعرف الناس دول منين</p><p>عمر:, انتي مش قولتي انك مش هتسالي عرفت ناس دول منين ولا كنت بعمل ايه في المطعم رحعتي في كلامك ليه</p><p>امي: يا ابني ابوك هيقلب الدنيا لما يجي انت متعرفش حالته عامله ازاي</p><p>دخل عز في اللحظه ديه ومعاه اميره وميار وعلي وعمار ومدحت</p><p>عز: حمدلله علي سلامتك يا عمر انا مش عارف اشكرك ازاي لولا الاسعافات الي عملتها لامجد الواد كان هيروح فيها</p><p>عمر ببرود: انا معملتش حاجه دا قدرنا اننا نفضل عايشين</p><p>ميار: اكيد يا ابني بس انت كنت بتعمله الاسعافات ديه وانت كمان مصاب وكنت مهتم بيه لحد ما دخل العامليات لدرجه انك مركزتش مع جرحك وديه كبيره اوي عندنا</p><p>محدت : خلاص يا ماما هي غنوه محسساني انه عمل حاجه خارقه دلوقتي هنرميله قرشين يعض فيهم عشان يرتاح كل سكت وهو مصدوم من كلام مدحت</p><p>امي بعصبية: احنا مش ....</p><p>عمر: ماما بعد اذنك استني لحظه علي ينفع تسحب الكلونه ديه من دراعي</p><p>علي : بس يا عمر</p><p>عمر: علي اسحب البتاعه ديه من دراعي بدل ما اسحبها انا</p><p>جه علي وسحب الكلونه من دراعي وانا زحت الغطا بايدي السليمه رغم اني حاسس بالم فظيع بس اتحملت علي نفسي وقومت وقفت قدام مدحت وهو واقف بيبصلي بستهزاء غرست ايدي في ثانيه في عضمه الرقبه الواد بقي يصرخ من الالم و وقع علي الارض قومت رفعت ايده وتانيت الابهام خليته قدامي بيتلوه</p><p>عمر: انا لسه فيا حيل علي عشان ارد علي مثالك انا لا مستني صدقه ولا حسنه تمن عليا بيها انا اسم عيلتي لوحده لما بيتنطق في رجاله بشنبات بتعملها علي روحها قادرين يوزنوك فلوس انت واهلك امجد لما كنت مستعد افديه بروحي عملت كدا بس عشان هو صحبي وبينا عيش وملح اما امثالك مش هيفهموا دا فوق بدل ما افوقك واخليك نايم علي سرير دا بدالي</p><p>عز : خلاص يا عمر انا هعرف اتعامل معاه ازاي عمار خد مدحت بره واضح ان سبع مفيش حاجه بتاثر فيه</p><p>عمر:, طب خد بالك يا عز باشا عشان سبع مبيسبش حد هدد ابوه</p><p>عز : قصدك ايه</p><p>عمر: قصدي اني فديت ابنك ولحقته وانت رايح تهدد ابويا عشان ميبلغش البوليس هو انت فاكر ان سواء بلغ او لا البوليس مش هيعرف او مكنش وصل هناك احنا اضرينا في اكبر كافيه في زمالك الي يفصل بينا وبين مجمع سافرات و القسم حاجه بسيطه وناس الي ماتت في المطعم ايه كل دا عديته</p><p>عز : انا هعدي طريقتك ديه عشان مقدر الي انت فيه لكن عايزك تعرف انا اهم حاجه عندي هي ان اسمك انت وامجد ميجيش في اي تحقيق لان الموضوع هيبقي كبير و واسع اوي بلاش غشوميه يا عمر</p><p>عمر: وانت مين عشان تسمح ولا متسمحش اكلم ازاي مش ديه كانت نفس طريقه كلامك لابويا ولا انت فاكر انك انت بس الي تعرف تتكلم كدا</p><p>اميره : عمر بعد اذنك اهدي شويه عشان خاطري بابا مكنش قصده اكيد انه يهدد بباك لكن هو كان عايز يمنع ان اي خبر يوصل للبوليس انت مش متصور الدنيا مقلوبه ازاي انت نايم بقالك اربع ايام ومش دريان بحاجه</p><p>عمر: اربع ايام ايه الي انا نمتهم</p><p>ميار:, ايوه يا حبيبي انت كنت نايم بقالك اربع ايام حالتك كانت حرجه جدا لانك نزفت كتير اوي ومكناش نعرف ان عندك حساسيه ودكتور اداك بنج ودا الي خلاه حالتك تدهور وانت بمجرد ما اغمي عليك كنت في العمليات ملحقناش نبلغ اهلك او نطلع علي ترايخك المرضي</p><p>بصبت لامي لقيتها ساكته بس مبسوطه عشان وقفت قدام واحد زاي عز الدين وابنه عشان غلطوا فيا وفي ابويا ومخوفتش منهم امي كانت فاكره انها مخلفه ناديه ولا ايه بدات احس بدوخه بسيطه فقعدت علي سرير وكان في ناس كتير واقفه علي باب جات علي صوتي بس عمار بدات يبعدهم وقفل الباب</p><p>عمار: حمد*****علي سلامتك يا عمر</p><p>عمر: شكرا يا عمار معلش يا ماما كلمي بابا قوليله اني فوقت خلاص خلينا نشوف حساب مستشفي ونمشي عايز اروح</p><p>عز:تروح فين الدكتور قال مفيش خروج غير لما تتعافي بالكامل انت كنت هتروح مننا ومن ناحيه المصاريف المستشفى متشغلش بالك بيها لاني المستشفي ديه بتاعتي اساسا اقعد بقي وارتاح بدل ما اخلي الدكتور يكتفك في سرير انا معنديش هزار يلا</p><p>وسابني وخرج واخد معاه مراته وبنته وعمار لكن علي فضل واقف مكانه</p><p>عمر: ماما معلش ينفع تكلمي بابا وتسبيني مع علي لوحدنا شويه</p><p>ماما بقلق : حاضر يا ابني</p><p>خرجت امي وانا لسه قاعد علي سرير وعلي جاب كرسي وقعد قصادي</p><p>عمر: ازاي دا حصل يا علي ازاي نرمين لسه عايشه هي وعيالها</p><p>علي : مدحت الكلب سمع خطه ابوه وراح حذرها</p><p>عمر: عز يعرف ان ابنه عمل كدا</p><p>علي: لا انا وامجد وعمار بس الي نعرف</p><p>عمر: انا مش فاهم يعني هي كانت عارفه اني ناوي اغدر بيها هي وعيالها وسابتني امشي طب ليه اذا كانت هي اساسا عايزه تقتلني ليه مخلصتش مني في ساعتها</p><p>علي: مقدرش اقول حاجه محدده لان محدش فاهم حاجه انا اشتغلت مع نرمين كتير لكن عمري ما فهمت حاجه هي عايزاها بس المهم انت ناوي علي ايه</p><p>عمر: الاول عايز اعرف مين الي ضرب علينا نار ولا كان مقصود كان انا وامجد ولا امجد بس وانا جيت بصدفه</p><p>علي:لسه منعرفش مين الي ضرب كنا مستنينك انت وامجد تفوقوا عشان نعرف لو شوفتوا حاجه مميزه قبل ضرب نار بس ليه انت رجحت ان امجد يكون مقصود لوحده او انتو مع بعض</p><p>عمر:, لو انا مقصود مع امجد يبقي اكيد لازم احط نرمين في اول الاحتمالات لان محدش له مصلحه يخلص مني انا وامجد سوا غيرها اما لو امجد لوحده ممكن تكون نرمين برضوا بس الاحتمال هيبقي اقل لان في اعداء تانين لامجد وابوه انت رايك انهي فيهم</p><p>علي: معرفش</p><p>عمر: بقولك ايه عايز الرصاصه الي كانت في جسمي وفي جسم امجد ضروري</p><p>علي : هما مع عمار استني هجيبهم</p><p>سابني علي وخرج وانا قاعد ساكت وهادي وعمال افتكر كل حاجه وكل تفصيله في المطعم لحد ما فوقت علي عمار وعلي دخلين عليا وعمار. ايده في جيبه وطلع رصاص كان رصاصه فيهم طويله ومدببه و واحده تانيه مبططه وقصيره</p><p>عمار: ايه افتكرت حاجه</p><p>عمر: نرمين الي عملتها وانا الي كنت مقصود مش امجد</p><p>عمار: ليه بتقول كدا</p><p>عمر: الرصاصه الي كانت في جسم امجد كانت ديه واشورت علي رصاصه الطويله</p><p>عمار: اه هي ديه</p><p>عمر : وكل الي ضربوا كان معاهم سلاح k4 لكن انا اضربت بمسدس 9مللي يعني الي ضربني انا تحديدها كان قاصدني بس مكنش عايز يموتني</p><p>علي: ازاي يعني</p><p>عمر: انا مركزتش علي عدد ناس الي كانوا وقفين بس اكيد الي ضربني كان واقف وراه الي ماسكين البنادق و وسط كل دا قدر يصبني يعني لو هو عايز يقتلني كان ضربها في رقبه او دماغ انا مكنتش سريع لدرجه الي تخليني افلت من رصاص و دليل ان في ناس كتير وقعت ميته وانا اقرب حد للزجاج مخدش ولا طلقه من البنادق وكل دا معناه أن الي ضربني يبقي صاحب شان لان ماسك مسدس شخصي بخلاف الباقي فهمت</p><p>عمار: احنا فرغنا الكاميرات وفعلا كانوا ماسكين k4 بس انا مشوفتش حد ماسك مسدس</p><p>بصيت لعلي وابتسمت. هو فهم انا فكرت في ايه</p><p>علي: وهتشوفها ازاي وهي طول عمرها شبح</p><p>عمار: تقصد مين ماري</p><p>عمر: هو في غيرها ماري مدربه كويس اوي علي استخدام السلاح واتعرضت لاعنف التدريبات ودا كان سبب الندوب الي علي جسمها</p><p>عمار: وانت تعرف كل دا منين</p><p>عمر:انت ناسي اني نمت معاها وشوفت جسمها لمست ايدها في الاول مكنتش حاطط اهتمام وكنت مصدق ان هي دايما بتتعامل مع ناس ساديه بتحب تعذبها لكن بعد ما انت دربتني ولمس ايدك وايد اميره اخد بالي ان ايدكم مشابها لماري ودا معناه انها مدربه كويس ماري زيك قاتله محترفه</p><p>عمار: طب هنعمل ايه دلوقتي</p><p>عمر: هنعمل ايه ديه لسه بدري عليها شويه هما مش هيتصرفوا دلوقتي لكن الي بفكر فيه هو هقول ايه لابويا وامي دا انا هتشلح</p><p>عمار: متقلقش احنا اتصرفنا وقولنا ان كان في شخصيه مهمه في المطعم. الجماعه ديه كانت عايزه تختاله وانت من حظك الدكر انك كنت قريب من ضرب نار</p><p>عمر:وهتفسروا ازاي انكم مش عايزين البوليس يعرف وانكوا جيتوا بسرعه</p><p>علي: بسيطه عز باشا شخصيه مرموقه ورجل اعمال كبير وخبر ان ابنه اضرب بنار هياثر علي اسهم البرصه اما انا وعمار الحرس بتاع امجد بس كنا بعيد بامر منه ولما شوفنا ضرب نار اتعاملنا بسرعه مع ناس ديه بس للاسف اتاخرنا شويه وبسبب دا امجد انصاب وانت معاه وفعلا عز باشا هزقنا قدام اهلك وخصم مننا شهرين عجبك كدا كل دا عشان نداري عليك قدامهم</p><p>عمر: مش هيعمل حاجه وانا وانتو عارفين متعش في دور بقولكم ايه سبوني لوحدي شويه</p><p>خرجوا الاتنين وبقيت لوحدي ضغط علي زرار جمبي وجاتلي الممرضه حاجه كيرفي بزاز كبيره وطيز ضخمه و فخاد ملفوفه بس كان لبسها مقفل</p><p>ممرضه: خير يا استاذ عمر اقدر اساعدك ازاي</p><p>عمر: معلش لو سمحتي اطفي نور الاوضه واي مصدر مصدر للضوء اقفله عايز الاوضه ضلمه</p><p>ممرضه: بس دا غلط علي عينك وكمان عشان الهوا يجدد في الاوضه</p><p>عمر: معلش ريحني واعملي الي انا عايزه</p><p>سمعت كلام وقفلت الشبابيك وطفت النور وخرجت وقفلت الباب وبقي الدنيا ضلمه كحل من حوليا</p><p>الي جاي دا محدش بقول عليا مجنون بس انا من صغري كنت بكلم نفسي وليا صديق خيالي دايما كان بيساعدني في كل مشاكلي وتفكيري بس مش بيظهر غير في ضلمه</p><p>عمر: سلام انت فين يا صحبي محتاجلك</p><p>سلام: انا جمبك يا عمر خوفتني عليك ليه كدا يا عمر</p><p>عمر: معلش قدرنا وقعنا في لعبه ولا لينا فيها بس نعمل ايه لازم نحارب عشان نعيش ولا انت رايك ايه</p><p>سلام: وماله نحارب بس هنحارب اشباح منعرفش عنهم حاجه</p><p>عمر: طب دلوقتي احنا مزنوقين في خانه الياك هنعمل ايه</p><p>سلام:تعرف يا عمر في حاجه كدا لسه مش راكبه بنسبه ليا في كل الي بيحصل دا وفي معلومه مهمه احنا منعرفش عنها حاجه</p><p>عمر: ايه هي</p><p>سلام: عز دين وابنه عرفوا منين ان نرمين لسه عايشه هي و عيالها ولو الاهم من دا لو فعلا مدحت هو الخاين يبقي ازاي عز معرفش كل دا معلش يعني حتي لو عمار وعلي خبوا عليه هو عنده جيش من الحرس يقدروا يجبولوا اي معلومات هو عايزها</p><p>عمر: عندك حق بس دلوقتي كل خيوط اللعبه اتشبكت في بعض ومحدش يعرف الحقيقه من الكذب واحنا عمالين نكلم كدا ونخطط علي اساس كلامهم الي منعرفش ايه صح فيه</p><p>سلام : يبقي مفيش حل غيره يا عمر لازم يتحركوا</p><p>عمر: بلاش هبل يا سلام انت عارف لو انا حركت اي حد من الجبل جدي هيعرف وهيطلع عيني</p><p>سلام:, معندناش حل تاني اللعبه ديه ممكن يدخل فيها امك واخواتك وهما ملهومش علاقه</p><p>عمر: طب وهقول ايه لجدي هقوله حفيدك كان بينيك اكبر تجار المخدرات والسلاح والاعضاء وكان فاشخ العيله كلها هناك انا هفكر في حاجه تخرجنا من الي احنا فيه امشي انت دلوقتي</p><p>اختفي سلام وانا فضلت قاعد باصص في الفراغ ودماغي شبه وبور الجاز طبعا كلكم بتقولوا مين المجنون دا بس يا جدعان كلنا عندنا شخص خيالي بيمثل صوت العقل جوانا بنكلم معاه في المواقف المهببه الي زاي ديه</p><p>باب الاوضه اتفتح وحد راح ولع النور</p><p>نور: ايه يا ابني العتمه الي انت قاعد فيها ديه مالك</p><p>عمر:في حد معاكي</p><p>نور: اه ابويا وابوك وجدك وقمر</p><p>عمر: يبقي مش دلوقتي</p><p>ودخل ابويا وجدي وعمي وقمر واول ما دخلت جريت علي حضني بصراحه حضن الاوزعه ديه نساني كل حاجه لما بيكون في حاجه نضيفه بتنسيهكل الوساخه الي بيكون فيها</p><p>قمر بعياط وصوت طفولي: عمر انت كويس ليه كدا تخوفني عليك ليه</p><p>عمر: معلش يا حبيبتي انا الغلطان بعد كدا لو لقيت مجىمين بيضربوا نار هقولهم امشوا من هنا بدل ما اختي تنزل علي دناغكم بمضرب الدبان</p><p>بابا: قمر نور اخرجوا برا مع نورا عايز اكلم مع احمد شويه</p><p>نور اخدت قمر وخرجت وابويا وجدي قعدوا علي كنبه وعمي هاشم قعد علي كرسي جابوا من جمب</p><p>عمر: منورين يا جماعه طب مش تدخلوا عليا بشكولاته او بوكيه ورد او ختي ورده دبلانه يعني حسسوني اني عيان</p><p>جدي: بلاش هبل ياض انت انت عارف كويس احنا عايزين نسمع ايه</p><p>عمر: وانا هعرف هما مين يا جدي وكمان ليه جه في بالك ان انا المقصود</p><p>بابا: عشان انت الوحيد الي اضربت برصاصه مسدس يا روح امك حتي الواد الي معاك خد رصاصه سلاح شبه كل ناس الي في المطعم</p><p>عمر: يمكن الي نشن عليا كان خلص كل رصاص k4 الي معاه</p><p>هشام: وانت عرفت منين ان سلاح نوع دا يا عمر هو انت بتفهم في السلاح</p><p>كان نفسي اقوله بابجي بس مكنتش نزلت ساعتها</p><p>عمر: طبعا يا عمي هي كروس فاير خلت سلاح منعرفوش خرب تدخل بيه كدا روم زومبي هيفرتك الدنيا وكمان لو دراجون بقي يا لهوي</p><p>جدي بزعيق: عمر بطل شغل الاستلواح دا وتعالي دهري بدل ما هزعلك مين الناس ديه وعملت كدا ليه وتعرف واحد زاي امجد دا منين عشان تروح تقعد معاه علي كافيه ؟!!</p><p>عمر: ابه كل الاساله ديه يا جدي؟! براحه شويه انا وامجد صحاب من كام شهر اتعرفنا علي بعض في مرسي مطروح عادي وهو كان عايز يقابلني عشان طول فتره الثانويه مكناش بنكلم كتير عادي يعني اما مين الناس ديه او عابزه مني ايه هعرف منين انا لسه فايق مبقليش ساعه ولا اتنين</p><p>بابا:وعز دا مش عايزنا نبلغ البوليس ليه</p><p>عمر: معرفش يمكن عشان شوشره انت عارف يا بابا انه رجل اعمال كبير وحاجه زاي ديه تتسرب للاخبار اكيد هتعمله شوشره وكمان انا كلمت مع عز باشا و اديته كلمتين في جنابه لما عرفت الطريقه الي عامل بيها حضرتك متقلقش</p><p>هشام: اديت عز باشا كلميتن في جنابه</p><p>عمر: اه فيها ا.......</p><p>في دماغي : احا يخرب بيت الغباء</p><p>جدي : اخرجوا برا دلوقتي يا ولاد عايز اكلم عمر شويه لوحدنا</p><p>بابا:بس يا حج</p><p>جدي:انا قولت كلمه يلا</p><p>خرج ابويا عمي وهما مدايقين من طريقه جدي بس ميقدروش يقولوا حاجه شكلي هتنفخ لما اروح البيت</p><p>جدى: ايه الي حصل بظبط</p><p>عمر: معرفش بس فيه واحده وقعت معاها في مرسي مطروح المفروض انها تكون اتقتلت بس فجاه عرفت انها لسه عايشه ومتصفتش</p><p>جدي: والمفروض مين الي صفي الست ديه</p><p>عمر: عز الدين ورجالته وهما برضوا الي بلغوني انها لسه عايشه</p><p>جدى: بص يا عمر انا من اول يوم شوفتك بتتعامل فيه معة كل بذكاء وبدات تكون واعي لكل حاجه بتحصل وانا قولت انك هتوصل حاجه كبيره جدا ملهاش زاي سيبتك تتصرف في موضوع نجلاء مرات عمك رغم انك كل دا لسه مقفلتوش لما نور جات تجري عليا وقالتلي علي مصيبه الي حصلت في اختك مكنتش هسكت لكن لقيتك فجاه كلمتني وقولتلي انك انت هتتصرف سبتك تلعب كتير حتي لما غوطت مع نرمين سبتك وقولت الواد بينبسط يومين رغم اني مش موافق لكن عارف ان حتي لو رفضت هتعمل دا قولت تبقي تحت عيني لكن توصل انك تدخل نفسك في لعب الوسخ دا وشغل ناس تقيله وتعرض حياه اهلك للخطر يبقي كدا لازم تقف</p><p>عمر:, يا جدي انا عارف ان انت سكت علي حاجات كتير انا عملتها بس انا مكنتش عايز حاجخ من كل دا لا كنت عايز نرمين ولا بنتها ولا اي حاجه انا كنت رايح اشتغل واعرف اكتر عن الناس شوفتني كنت مخطط لكل دا</p><p>جدي:سبب الوحيد الي مخليني سيبك تعمل الي انت عايزه اني بجهزك عشان تكون مكاني وتحتفظ علي العيله ديه مش الانقسام</p><p>عمر:, انقسام دا علي اساس اننا ايه نجلاء عماله تنخر في الخشب زاي السوس لحد ما هنبوظ القلب</p><p>جدي: انت القلب واوعي تسيب نفسك لسوس عشان ياكلك يظهر اني كنت غلطان لما سبتك علي راحتك انا هتصرف</p><p>عمر:, طب ممكن تسيبني اخلص الموضوع دا بنفسي لاخر مره دا بذات مينفعش حد يخلصني منه بس محتاج مساعده منك</p><p>جدي:مش عيب انك تطلب المساعده انا هسيبك تخلص الموضوع دا بس الغلطه فيه معناها نهايه انا هكلم رجاله من الجبل عشان نلحق نشوف حل للموضوع دا</p><p>عمر: جدي لما تكلم جدي عدنان عايزك تعرفلي حاجه مهمه اواي عز و اولاده عرفه ان نرمين لسه عايشه هي و ولادها</p><p>جدي: ماشي بس انت رتب امورك عشان مبعتكش علي الجبل تنفسك مكنش عاجبني وبلاش تبين انك ضعيف اوي كدا في فرق بين ان تخبي وانك تركع</p><p>عمر: لا متقلقش شكلي كدا كدا رايح وشكرا علي كلام العسل دا يا جدي</p><p>وخرج جدي وسابني وانا قومت دخلت الحمام حسيت اني قاعد في سويت بصراحه حمام جاهز دخلت استحميت و بعدها خرجت ندهت علي الممرضه عشان تغيرلي علي الجرح وبعدها لبست هدوم كانت امي جيباها ليا كتت مش عارف احرك كتفي الشمال كويس بس لبست وبعدها خرجت والكل كان واقف برا حتي نجلاء مرات عمي كنت شايف في عيونها نظره فرح كبيره لكن اول ما شافتني وانا ماشي وبتحرك براحتي فرحه اختفت انا معبرتش حد وكنت ببص حوليا لغايه ما لقيت اتنين حراس علي باب الاوضه قولت اكبد ديه اوضه امجد روحت ناحيتهم</p><p>الحارس : عايز ايه با شاطر</p><p>عمر: شاطر عايز اقابل امجد بيه واطمن عليه</p><p>حارس: ممنوع ويلا من هنا عشان متزعلش</p><p>وراح زققني من كتفي الشمال طبعا انا اتالمت جامد بسبب الجرح بس رجعت وقفت قدامه وفي ثانيه روحت ضاربه علي رقابته وقع علي الارض مغمب عليه جه تاني يضربني بالبوكس مسكت معصمه و وطيت ورزعته بكوعي في في وشه و سبتهم ودخلت لقيت امجد علي سرير وعليته حوليه وعمار وعلي في الاوضه</p><p>عمر: حمد***** علي سلامتك يا صحبي</p><p>امجد : متشكر اوي يا عمر علي الي انت عملته بجد دا دين في رقبتي طول العمر</p><p>عمر:, احنا اخوات يا جدع في ايه اظبط</p><p>لقيت اميره جايه وهي متعصبه نحيتي وبتكلمني بعفرطه: انت ايه الي قومك من سريرك مش دكتور قال ممنوع الحركه وكمان ايه لبس الي انت لابسه دا انت خارج ولا ايه</p><p>لقيت فجاه حاجه اوزعه طلعت من وسطي انا اميره</p><p>قمر: انتي يا انسه متكلميش اخويا كدا بدل ما اجبلك المضرب</p><p>في ثانيه كلنا انفجرنا من الضحك علي كلام قمر واسلوبها وببص ورايا لقيت ابويا وامي ورايا</p><p>عمر:, قمر حبيبتي نصيحه غيري الاسلحه بتاعتك عشان ديه مينفعش معاها المضرب خالص</p><p>قمر: طب ممكن شبشب</p><p>اميره: ايه يا قمر هو عشان انتي حلوه وعسوله كدا هتشوفي نفسك علينا متشوف الجارد بتاعك با سي عمر</p><p>سعتها بصيت في عيون اميره رغم الابتسامه الي علي وشها لكن حسيت انها مطفيه في حزن كبير اوي في عيونها قولت يمكن يكون دا بسبب الي حصل لاخوها</p><p>عز: استاذ عماد انا بعتذر ليك بجد علي اي تصرف عصبي او كلام صدر مني الفتره اي فاتت</p><p>بابا:, لا محصلش حاجه يا عز باشا حصل خير المهم اننا اطمنا علي صحه الولاد</p><p>عمر: لسه معرفتوش مين الي عملها يا عمار</p><p>علي:, لا بس هنجيبه يا عمر حتي لو في اخر الدنيا هنعرفه ونجيبه</p><p>عز:, انت صحيح لابس خروج ليه يا عمر انت هتخرج ولا ايه</p><p>عمر : اه خلاص كدا لازم ارجع كليتي بقي واشوف الي ورايا</p><p>ميار: يا سيدي لو علي الكليه ما اميره معاك هديك كل حاحه فاتتك بلاش تتعب نفسك</p><p>امي : هو انتي كمان في كليه زراعه يا اميره:اه يا طنط لسه سنه أوله زاي عمر</p><p>لقيت امي بتبصلي بخباثه قولت بظهر ان في مصيبه جديده</p><p>عمر: شكرا يا طنط بس بجد انا مش بعرف ازاكر غير حاجات انا كاتبها بنفسي واكون سامع شرح الدكاتره</p><p>اميره: سبيه يا ماما دا ورا هم ما يتلم لسه ورا مزاكره البان وكمياء ونبات و طبيعه</p><p>عمر: ايه طبيعه ديه احنا عندنا ماده اسمها كدا</p><p>اميره: اه طبيعه وارصاد جويه مالك يعني هي معظمها فيزياء</p><p>عمر: حلو اول ماده اتشالت</p><p>كل ضحك وبينا قاعدين نكلم في اي حاجه لحد ما دخل حد معاه بويكه ورد وسلمه ليا وقال انه عشاني انا</p><p>اخدت البوكيه بس رفضت اوقع وعمار خرج الراجل الي جاب الورد ببص علي الكارت لقيت مكتوب : تحياتي لك ايها المستبصر كان هيبقالك شأن عظيم لكنك اخترت الفريق الغلط المره ديه كانت نكته صغيره عضلن نعرف نضحك لكن المره الجايه هتبقي دموع مع تحياتي الشبح</p><p>عز : في ايه يا عمر ايه الي مكتوب في الكارت</p><p>عمر: لا مفيش حاجه دا واحد صاحبي كاتبلي قلش رخم اوي معلش يا مستر عز ينفع حد يخلصلي اجرائات الخروج بسرعه عشان عايز اروح</p><p>عز : ماشي يا عمر علي روح شوف دكتور وخلص كل حاجه</p><p>مشي علي بسرعه وجت اميره جمبي قولتلها في ودنها</p><p>عمر: الاخسن انكوا كمان تمشوا من هنا بسرعه خدي بالك من نفسك</p><p>وسبتهم وخرجت واستنيت برا لحد ما حه دكتور ومعه تصريح الخروج وروحنا كبنا البيت طبعا اول ما دخلت روحت علي جدتي وونزلت بوست رجليها وايدها وهي كانت فرحانه برجوعي واقعدت معاها شويه وبعدها طلعت نمت</p><p>وصحيت ااصبح اخدت الدواء الي دكتور كتبه ليا و بعدها فطرت بسرعه ونزلت جري عشان الحق محاضرات</p><p>واول ما دخلت الكليه اتصلت علي اميره اشوفها فين وقالتلي انها عند مبني البان روحت هناك ولقيت الواد البضان الي اسمه اندرو واقف معاها وشكله عمال يرزل عليها لكني انصدمت لما لقيته حط ايده علي وسط اميره واميره وقفه ساكته</p><p>طلعت جري و اول ما وصلت روحت رازعه بالبوكس في وشه نطرته اميره اتفزعت هو قام علي حيله</p><p>اندرو: انت مجنون ياض انت انا هرفدك من الكليه بس بعد ما اربيك</p><p>ولقيت اربع شباب جاين نحيتي</p><p>عمر:, اميره ابعدي</p><p>جه اندرو يضربني بالبوكس روحت مسكت ايده وتنيتها ةانا صباعي علي رسغ مظبوط جه واحد تاني يضربني من ورا شديت ايد اندرو ولبستهم في بعض كل دا شغال بايد واحده لان شمال مركبلها حامل</p><p>جه تاني يضرب رزعته في بضانه وانا كنت لابس سيفتي يعنب الواد راح خلاص كان فتضل اتنين بس شباب الي حوالينا ادخلوا وفضوا الموضوع ولقيت سامر جاي يجري عليا</p><p>سامر: عمر انت كويس مال دراعك</p><p>عمر: لا مفيش عملت حادثه بعد ازل يوم في دراسه ولسه خارج امبارح من المستشفي</p><p>سامر :طب تعالي معايا</p><p>شورت لاميره واخدها ومشينا وكان في بنتين ماشين معاها لحد ما وصلنا لاوضه المسرح</p><p>سامر: بص يا عمر هو رييس الفريق لما انت غيبت كذا يوم قرر انه يمشيك بس مدام كان في ظرف زاي دا هيعذرك بس انت دلوقتي اسمك من اسمنا يعني محدش هيقول عمر بيتخانق هيقولوا عمر ممثل المسؤح بيتخانق لازم تاخد بالك من تصرفاتك انا مش بقيدك لكت فيه اصول للكليه ديه</p><p>عمر: والاصول هي اني اشوف واحد حاطط ايده غلي جسم قريبتي واسكت شايفني قرني قدامك</p><p>سامر : لا وحقك الي عملته بس مش كدا بالعقل كدا هتحصل مشاكل كتير ليك بعيدا عن المسرح اندرو دا عيل لبش من غير حاجه</p><p>عمر: متقلقش عليا</p><p>سامر: بس هو عموما مفيش اي بروفات الاسبوع دا ظبط امورك وانا هكلم توت واقوله</p><p>توت دا يبقي رئيس الفريق</p><p>سيبت سامر واخد اميره وقعدنا</p><p>عمر: ممكن افهم ايه الي انا شوفته دا ليه سبتيه يعمل كدا</p><p>اميره:ساكته ومسهمه</p><p>عمر:, اميره لو فيه حاجه قوليلي عشان الحق اتصرف</p><p>لقيت بنت من الي مع اميره ردت عليها وكان اسمها رحاب</p><p>رحاب: اندرو سرق تليفون اميره واخد من عليه صور كتير ليها وركبها علي صور بورنو وهو عمال يهددها انها لو مسمعتش كلامه هيفضحها</p><p>عمر: وليه مقولتيش لابوكي او لعمار</p><p>اميره فتحت في العياط قعد اطبطب عليها</p><p>اميره بصوت منبوح: مكنتش قادره بابا كان ملهي في امجد وعنار عمال يدور شبه المحنون علي الي ضرب عليكوا نار وانت كنت في غيبوبه وانا فجاه بقيت لوحدي وانت عارف ان وضع بابا حساس في البلد صور زاي ديه لو طلعت هتبقي كارثه وبعد اليةانت عملته دا اكيد اندرو هيطلع الصور ديه انا انتهيت</p><p>عمر:, اميره بصلي محدش يقدر يهوب نحيتك ابدا مهما حصل انا هجيبلك حقك واخلي اندرو دا يتمني الموت</p><p>فجاه تليفون اميره جات عليه رساله وشها بقي اصفر</p><p>عمر: في ايه وريني</p><p>مسكت الموبيل انصدمت</p><p>عمر:دا **************</p><p>وهنا يكون نهايه الجزء الثاني عارف اني وعدت اني هنزل اكبر قدر من الأجزاء لكن الظروف شائت حاجات تانيه انا حولت اجيب اكبر قدر من الاحداث والخيوط الي هتفيد في سلسله ديه قدام طبعا انا بدات القصه ديه من كام شهر والسنه الجديده خلاص بتقفل اامني اني اكون معاكم سنه الجايه واقدر اقدم ليكم احسن حاجه تليق بيكم happy new year</p><p>وبكدا جزء الجديد مش هنزل غير علي اول شهر 2 بعد انتهاء امتحاناتي</p><p>اشوفكم علي خير وفي مفاجات كتير اوي لسه مخلصتش</p><p>سلام</p><p></p><p>كل سنه وانتو طيبين بمناسبه السنه الجديده واتمني تكونوا مبسوطين في حياتكم وبعتذر عن تاخير لكن اليومين دول مفيش حاجه مضمونه ولازم الواحد ياخد احتياطاته في موصوع دراسه اربطوا الاحزمه عشان هننطلق ومفاجات جديده هتظهر</p><p></p><p>الجزء الثالث</p><p></p><p>وانا قاعد مع اميره بعد ما حكيتلي علي الي عمله فيها اندرو جات ليها رساله خلت وشها بقي اصفر</p><p>اميره: ايه دا ؟!!</p><p>عمر: دا.... ديه حاجه قديمه اوي يا اميره صدقيني</p><p>الصوره الي اتبعتت لاميره هي صورتي وانا بنيك مرات عمي</p><p>اميره: قديمه انت انسان مريض ايه القرف دا معقوله انت بالوساخه ديه</p><p>عمر: طب اميره ينفع تسمعيني ارجوكي خليني افهمك</p><p>اميره: ابعد عني احسنلك يا عمر مش عايزه اشوف وشك تاني والا هخليك تزعل مني جامد</p><p>وطلعت تجري وهي حابسه دموعها بالعافيه وطبعا صحابها راحوا وراها</p><p>انا اخدت الخازوق وقعدت مش عارف اعمل ايه ولا فاهم اساسا ازاي الصوره ديه اتخادت وانا معرفش انا كل اجهزه مرات عمي ومحمد وناصر الي بيصبح علي ابو لهب دلوقتي كنت مراقب كل دا وكلها متهكره وكمان مين يبعت الصوره ديه لاميره وليه اساسا محدش يعرف اني كنت بنيك مرات عمي غير محمد ونور وناصر مات لكن نرمين كانت تعرف بسبب ...</p><p>يا نهر طين دا انا نسيته خالص عبدو الوحيد الي كان شغال مع نرمين ومقفلتش دفتر بتاعه ازاي نسيته</p><p>فوقت من سرحاني علي حد بيخبط علي كتفي لقيته شاب رفيع وقصير بس مبتسم اوي شكله طيب</p><p>عمر: اي خدمه</p><p>شاب: لا يا عم تسلم مالك قاعد مهموم كدا ليه انت خايف من العيال بتاعه الاتحاد الي ضربتها</p><p>عمر: لا ابدا مش خايف دا الاهطل لحد دلوقتي ميعرفش اسمي حتي هيروح يكتب مزكره في طلبه اوله كلهم بس انت مين</p><p>شاب: انا يا سيدي اسمي ابراهيم المهدي معاك في سنه اوله علوم وانت</p><p>عمر: عمر الجبالي سنه اوله علوم برضوا</p><p>ابراهيم: عاش الاسامي يا عمر بس انت مش بتحضر ليه شكلك من ناس الي بتحب تقديها</p><p>عمر:لا يا عم خالص انا بس عملت حادثه ولسه خارج من المستشفى امبارح هو فب اي سكاشن او محاضرات انهارده</p><p>ابراهيم: اه في سكشن رياضه وكمياء واغذيه</p><p>ومحاضره نبات</p><p>عمر: ولا عمار يا مصر ايه يا عم دا انا مالي ومال كل كلام دا طب كمياء ماشي نبات اشطا لكن اغذيه ايه ورياضه ابه انا ساقط رياضه</p><p>ابراهيم: طب تعالي بس وانت هتفهم</p><p>واخدني ابراهيم وروحنا عند العيادات وكان في قاعات جمبها دخلنا وقعدنا في البنش الاول ولقيت اميره دخلت من الباب مع اصحابها لكن اول ما شافتني دورت وشها وقعدت في بنش الرابع ودخلت دكتوره تبان صغيره في سن يعني تقريبا29 سنه بس حاجه بطايه وش مدور و ىوجسم يبان متناسق بس واسع شوبه فمقدرتش احدد مواصفات جسمها اول ما فتحت بقها انا قفلت من السنه كلها طلعت لادغه13 حرف كانت ماده رياضه قعدت تدينا مسائل في جبر</p><p>وفضلت ساعتين لحد ما صدعنا</p><p>وخرجت مع ابراهيم وقولتله: نرتاح شويه</p><p>إبراهيم: نرتاح مين يا صحبي يلا علي كمياء</p><p>عمر: هو كله ورا بعض مفيش فواصل</p><p>ابراهيم: معلش هي تول مره بس كدا بكره تتعود</p><p>عمر: هي ركوب عجل يا عم انت متاكد انك دفعتي ولا مدبلر</p><p>ابراهيم: لا دفعتك يلا هنتاخر ودكتور احسان بتطرد</p><p>فجرينا علي معمل ولبسنا البلطو وانا طبعا لبست دراع وتاني حطيته عل كتفي بسبب الحامل وبدات دكتور تشرح السكشن وكان حاجه تافهه جدا عن كشف الكتيونات وبدانا الشغل وانا اشتغلت مع ابراهيم وهو بصراحه كان بيساعدني جامد بس اخدت بالي ان ابراهيم عنده قصور في شغل عملي او ترتيب الامور عشان كدا انا كنت بقوله يعمل ايه بحد ما خلصنا التجريه وطلعنا النتيجه لكن الي وسطينا عمالين يلطموا وانا بضحك علي منظرهم لغايه ما لقيت دكتور بتقول: الف مبروك يا بشمهندس ان اخترعت مركب جديد انا بقالي 11 سنه في بدرس في القسم دا عمري ما شوفت اللون الي انت طلعته ساعتها كلنا انفجرنا في ضحك حتي الواد الي عامل تجربه بصراحه شغل في المعمل كان حلو اوي وخلاني ارجع لنفسي وبعد ما خلصنا غسلنا الادوات ونزلنا تحت وكنت هروح اقعد في مظله من المظلات لكن لقيت ابراهيم بيشدني</p><p>ابراهيم: انت اهبل ملقيتش غير الاسره ديه وتقعد فيها</p><p>عمر: اشمعني يعني</p><p>ابراهيم: لان رئيس الاسره يبقي اندرو الي انت ضربته بلاش مشاكل يا صحبي يلا بينا واخدنا واقعدنا في اسره تانيه وبدات اتعرف علي ابراهيم اكتر وبصراحه لقيته شاب محترم جدا وابن ناس وحبيت جدا اني ابقي انا وهو صحاب</p><p>ابراهيم: ايه بقي يا سيدي مش ناوي تقولي ايه الي مزعلك</p><p>وهو يا دوب خلص الجمله لقيت اميره جايه وقعدت في نفس الاسره قولت اعمل زاي الافلام</p><p>عمر بصوت عالي بس مش اوي: ابظا يا سيدي اصلي طلعت عيل وسخ و واطي وعملت حاجات مينفعش تتعمل</p><p>ابراهيم : ليه يا ابني تقول علي نفسك كدا انت زاي الفل واي غلط يتصلح بس انت ابعد عنه</p><p>عمر: ما اصل الغلط اني زعلت ملاك مينفعش ازعله خالص بسبب الماضي</p><p>ابراهيم: يا عم بطل الغاز قولي عملت ايه يمكن اقدر احلها ليك</p><p>ببص لقيت اميره وبتتكلم مع صحبتها ولقيتها بتقول صحبتها: بلاش هبل انا مش هكلم مع حد هي مش ناقصه وساخه انتي متعرفيش الصوره فيها ايه</p><p>رحاب : ما انتي لو تقوليلي وتريحيني كنا حليناها</p><p>اميره: لا مينفعش وكمان هي حاجه تخصه</p><p>رحاب : طب مدام هي تخصه انتي ايه الي مزعلك</p><p>إبراهيم: عمر انت روحت فين يا عم وبص وراه لقي اميره ورحاب بيكلموا واول ما شاف اميره فهم انا كنت بكلم علي ايه</p><p>ابراهيم: بقي يا عيل يا واطي بتاخدني كوبري</p><p>عمر: معلش يا هيما الصحاب لبعضها بقولك ايه هو مفيش جروب لدفعه ديه</p><p>ابراهيم: لا فيه هات رقمك وهبعتلك اللينك لما اروح</p><p>عمر: اشطا واخدتا ارقام بعض وسبته ومشيت واستنيت اميره. عند عربيتها</p><p>فضلت واقف ساعتين لغايه ما لقيتها جايه مع رحاب و واحده تانيه اسمها ملك</p><p>اميره: ينفع بعد اذنك تمشي مش عايزه اشوفك ومس عايزه اي كلمه عشان صوتي ميعلاش</p><p>عمر: طيب يا اميره انا بس هقول كلمتين وهمشي بس انا وانتي قعدنا مع بعض تحت سقف واحد مشفتيش مني اي حاجه وحشه اتعرفنا علي بعض وانتي عارفه كويس انا حياتي فيها ايه وايه الي انا بحاربه ومع ذالك كنتي برضوا جمبي عايز افهم ليه كل دا</p><p>اميره: بتسال ليه فكر كدا شويه يا عمر ليه وانت هتعرف لوحدك حاسب</p><p>عمر: حاضر اتفضلي بس انتي كمان فكري ليه صوره زاي ديه تتبعت ليكي انتي مش ليا انا فكري فيها</p><p>وبعد ما خلصت كلامي لقيت اميره وشها قلب ورحاب فتحت بقها وهتصرخ لسه هبص ورايا لقيت اندرو راح رازغني بالبوكس في وشي اتحدفت علي ورا وكنت هقع عليهم لقيت تلاته صحابه جايين عليا وقوموني وسحبوني عنده لقيت اندرو وقع مغمي عليه</p><p>و وراه بنت اقل ما يقال عنها انها خارقه الجمال عود الفرنسي وش طويل شفايف صغيره وعيون زاي الغزال بزاز مرفوعه وطيزها متوسطه حاجه كدا تاخد العقل محدش يصدق ان الجمال دا يعمل كدا في ثيران الي كانت مسكاني لقيت البنت ضربت الي علي يميني برجلها عند مفصل الرجل والواد وقع ماسك رجله ومسكت تاني من دقنه وغرست صباعها في نقطه تحت الفك والواد وشه كله شد ومسكه ومش عارف يحركه او يحرك رقابته والتالت طلع يجري بس هي بسكت حجر ورمته جه في دماغه والواد اتكوم انا بصيت ليها وحسيت اني اعرفها</p><p>بنت: كويس اني جيت بسرعه قبل ما تتمرنط اكتر من كدا</p><p>عمر: هو بس اخدني علي خوانه متشكرين علي الانقاذ</p><p>بنت: العفو يا خفه اركب خليني اروحك</p><p>لقيت فجاه اميره وقفت قدام البنت وبتقولها: نعم تاخديه فين يا شاطره يلا امشي من هنا بدل ما انا الي رقدك هنا وانت بطل سرمحه مع اي حد كتك القرف يلا عشان اوصلك في سكتي</p><p>بنت: اميره عمار مش هنا عشان يلحقك من تحت ايدي ودا ايد واحده شغاله وشكله اهبل مش هيعرف يعمل حاجه بطلي هبل وروحي عشان عز باشا ميقلقش عليكي</p><p>اميره: انتي تعرفي بابا وعمار منين</p><p>البنت: انا مها الجبالي بنت عم عمر من سوريا متقلقيش جدي هو الي بعتني عشان اخده علي البيت</p><p>عمر: خلاص يا اميره متقلقيش</p><p>اميره: اقلق ايه وانت مين اساسا عشان اقلق عليك</p><p>عمر: ينفع اشوف الصوره الي اتبعتتلك تاني</p><p>اميره: ليه عايز تشوف قد ايه انت كنت جامد وقربت لودني مع مرات عمك</p><p>عمر: وريني الصوره</p><p>طلعت موبايلها وادتهوني وانا فتحت الصور وطلعت صوره وركزت فيها وفي شويه حاجات</p><p>عمر: اتفضلي الصوره متركبه سلام</p><p>وسبتها ومشيت ومها جات ورايا وهي مصدومه مش عارفه تصدق ولا لا وبعد كدا ركبت عربيتها مع صحابها ومشيت وانا ركبت مع مها وكانت عربيه بورش حاجه خرافه ركبنا واتحركت</p><p>عمر: مكنتش اعرف انك غنيه</p><p>مها: بلاش هبل انت عارف ان العيله كلها اغنيه</p><p>عمر: اخبار جدي عدنان ايه ؟!!</p><p>مها:بيسلم عليك وبيقولك خف لعب شويه عشان مترحلوش ويربيك انت في حاجه بينك وبين اميره</p><p>عمر: معرفش كل دا مش مهم المهم في الي بيحصل دلوقتي لازم يتحط حد لكل حاجه</p><p>مها: اللعب دخل في الغويط</p><p>عمر: ازاي</p><p>مها: لما نروح هتفهم</p><p>عمر: كام واحد جه من الجبل</p><p>مها: انا ومعايا خمسه لو احتاجنا تاني هنبعت نجيب رجاله</p><p>وكملنا الطريق ساكتين</p><p>*******************************</p><p>قصر طولون قصر مبني علي جزيره في عرض البحر قاعد فيه شاب يبان عليه القوه والمهابه طول بعرض لكن يبان شراسه كبيره في عيونه</p><p>وقاعد جمبه شابه صغيره عريانه ملط ونايمه علي شيزلونج قدام البيسين كانت حوالي 20 سنه بس تحسهت جلد علي عضم رفيعه جدا بزازها صغيره وشعر اصفر وبشره بيضاء اوي وكس صغير بس وردي شكله يهبل تحس ان فيها شبه كبير من ماري</p><p>دخل عليهم شاب اسمر طويل وعرض لابس بدله وكرفات اسمه كان سام</p><p>سام: كاش الصوره انبعتت زاي ما طلبت</p><p>كاش: حلو كدا يبقي نبدا نلعب قولي نرمين الجديده فين دلوقتي</p><p>سام: في انجلترا بتخلص صفقه العربيات الجديده</p><p>فايلوت : في كام عربيه عربيه زيرو فيهم</p><p>سام: عشره وكلهم بيلمعوا</p><p>فايلوت : حلو واضح ان شغلها هيبقي احسن بكتير من الي قبلها اتفضل انت يا سام</p><p>مشي سام من غير ولا كلمه زياده</p><p>كاش: كدا اللعب بدا يا عمر انا هخليه يموت بالبطئ</p><p>فايلوت: انا مش فاهمه ما كنت تقتله في ضرب النار بدل وحع الدماغ دا وكمان ايه فايده ان صوره تروح لاميره مش لاهله</p><p>كاش: عشان لو راحت لاهله هيدمر وانا مش عايزه يدمر دلوقتي عايز العب بيه شويه وبصراحع دماغه عجبتني لكن لما ابعت الصوره لاميره كانه واخد ضربه في دماغه هتشتته وخصوصا انه لسه مش عارف هيعمل ايه مع مدحت وايا كان قراره مش هيكون في صالحه لان اميره هتخرب صوره عمر عند عز وبكدا اي تصرف هياخده اتجاه مدخت هيخلي عز يقلب عليه وتبدا حرب بينهم</p><p>فايلوت: وانت متاكد ان دا هيحصل عمر مش غبي ولا عز كمان غبي</p><p>كاش : ومين قالك اني براهن علي غبائهم بالعكس انا مراهن علي زكائهم وجمال حريمهم اصل الفرس العربي مش غالي من فراغ</p><p>قامت فايلوت وقربت من كاش اوي واخدت شفايفه وبقوا بيبوسوا بعض بشراهه كبيره اوي وفجاه بعدت عنه</p><p>فايلوت: روح شوف الفرس العربي يقدر يديك بوسه زاي ديه</p><p>كاش: دا انا اخوكي حبيبك معقوله تسبيه مولع كدا</p><p>فايلوت: لا عيب وجريت ونطت في حضنه</p><p></p><p>*************************</p><p>في شقه نجلاء</p><p>نجلاء قاعده مع اخوها سامح ومراته نسرين الاتنين كانوا مسافرين اليونان ونسرين أساسا يونانيه وكان اسمها مارسل لكن بعد جواز غيرت اسمها لنسرين بس ايه بشرا البيضاء والعيون الملونه بزاز كبيره وطيز وسط ورجلين ملفوفه حاجه فتاكه</p><p>نجلاء: هنعمل ايه اديني قولتلك كل حاجه جديده حصلت</p><p>سامح: يبقي نبعد عن قمر وتخفي عن عمر اليومين دول عشان جده ميحسش بحاجه</p><p>نسرين: انا عايزه افهم حاجه حتب لو الي في دماغكم نجح. هتستفيدوا ايه ما برضوا هتفضل كل حاجه في ايد طه الجبالي</p><p>سامح: انتي مش فاهمه طه قوته في عياله لو كسرناهم يبقي كل حاجه خلصت واحنا عشان نكسر عياله بدانا باحفاده صحيح اولاد رباب اخبارهم ايه</p><p>نجلاء: نرمين ومريم معانا والاتنين بقوا شراميط علي الاخر لكن لسه قدام الكل مثال لشرف بس فديوهاتهم معايا</p><p>نسرين: مكنتيش تقدري تصوري عمر وهو بينيكك كنتي سهلي الموضوع علينا</p><p>نجلاء: ابن الشرموطه حويط وكان دايما بينكني في اوضه السطح ومفتاح الاوضه معه هو بس</p><p>سامح: كدا كدا كل حاجه جاهزه بس المهم نور معانا</p><p>نجلاء: متقلقش انا مسكاها من رقبتها</p><p>سامح: كدا يبقي تمام بكره كل حاجه تخلص</p><p>***********************</p><p>اول ما دخلت البيت روحت علي جدي ومعايا مها وستي كانت في مطبخ وانا جدي قاعد لوحده بيقرا في كتاب بعنوان ارض الاساطير وفي شاب تاني قاعد مع جدي بس باين عليه انه لبش لكن طريقته في تعامل اول ما مها دخلت عرفتني انه صعيدي لان عينه نزلت في الارض اول ما شافها</p><p>عمر: نفسي اعرف الكتاب دا فيه ايه يتحب عشان دايما بقي ماسكه</p><p>جدي: لما تبقي مكاني هتعرف انا بحب الكتاب دا ليه اعرفك الاول بسيف الجبالي من اسوان</p><p>عمر:مرحب بيك يا ابن عمي نورت القاهره</p><p>سيف : منوره بناسها يا ابن ابوي بس انا قاعد في القاهره اساسا الفتره ديه بسبب شغلي</p><p>مها:, وايه هو شغلك يا سيف</p><p>جدي: ديه تبقي مها الجبالي ياسيف من سوريا وحفيده جدك عدنان</p><p>سيف بابتسامه كبيره: يا مرحب بيكي يا بنت عمي معلش بس انا من نوع الي بحب اخد بالي في كلام مع حد معرفوش بس انتي جيتي مصر متي انا موصلنيش ان حد من الجباليه دخل مصر من قريب</p><p>مها: عشان انا أساسا عايشه في مصر بقالي 4 سنين</p><p>سيف: ايوه فهمتك نورتي برضوا يا بنت عمي</p><p>مها: بنورك يا سيف مقولتليش انت شغال ايه هنا</p><p>سيف : شغال مع زيدان صقر الغازي صاحب شركه الغازي للمقاولات</p><p>عمر: اه بسمع عنه بس انت تعرفه منين انا اسمع ان سكته كلها لبش ومشاكل</p><p>سيف: مش بمزاجه يا عمر يا اخويا هو لو عليه يعمل الخير ويرميه في المياه لكن ولاد الحرام مش هيسبواه في حاله وهو لازم يرد ولا يتاكل</p><p>جدي: طول عمرك اصيل يا سيف وبتقف في ضهر صحابك بس احنا هنا دلوقتي عشان حاجه تخص العيله انسوا بقي اي حاجه تانيه</p><p>يا ام عماد الاكل</p><p>قومت انا بسرعه وساعدت ستي في مجايب الاكل ونور لقيتها ناوله من فوق وجات تساعدنا والاكل اتحط في اوضه الضيوف وبعد كدا قعدنا ناكل</p><p>جدي: عمر قوم اقفل الباب بالمفتاح هات ازازه مياه من التلاجه سيف هات الجهاز</p><p>طلع سيف من جيبه جهاز شبه الموبيل جدي ضغط علي زرار فيه وحطه جمبه وانا عملت الي جدي قال عليه ورجعت</p><p>جدي: الكلام الي هيتقال دا مش هيطلع برا اي حد فينا مهما حصل مفهوم</p><p>كلنا: مفهوم</p><p>جدي:مها عرفتي ايه عن موضوع قتل نرمين</p><p>انا قاعد باكل ولا في بالي</p><p>مها: نرمين اتقتلت هي واولاده و جاسر جوزها اختفي ومحدش يعرف عنه اي حاجه</p><p>وانا اتاكدت من دا لما سافرت وشوفت الملفات والصور الجثث</p><p>نور: طب ما يمكن الملفات مزوره وكمان سافرتي فين هما مش ماتوا في مصر</p><p>مها: هما ماتوا في مصر بس الحثث اتنقلت علي روسيا والملفات ديه مش ملفات مشرحه ديه ملفات منظمه هناك وملفات kgp</p><p>نور: ايه البتاع دا</p><p>عمر: المخابرات الروسيه</p><p>مها : اسم نرمين دا لقب مش اسم يعني نرمين الي اتقتلت مسمهاش نرمين ولا الي حوليها كانوا اولادها ولا اسمهم سمر وعدنان كل ديه القاب بمجرد ما نرمين الاولي اتقتلت اتنصب مكانها نرمين تانيه عشان تكمل شغلها</p><p>سيف: والجثث اتحرقت لا اندفنت</p><p>مها: اتحقنت نيتروجين مسال وتفتت مليون حته</p><p>عمر: تيته هاتي حته طبق ورق العنب الي هناك دا</p><p>نور: اما انت عيل بارد في ايه هو مش انت سبب المصايب ديه</p><p>عمر:لا انا مش سببها المنظمه ديه كانت عيزاني اشتغل لحسابهم لكن كانوا بيوقعوني بنرمين</p><p>تيتا:ما عشان انت عيل وسخ ورمرام وكل دا بسبب جريك ورا النسوان البطاله انت لازم تتجوز ياض عشان تتعدل</p><p>عمر: احتا بنكلم في منظمات واجهزه مخابرات وناس بتقتل وتخرب وانتي جايه دلوقتي تحسبيني علي اني رمرام وعايزه تجوزيني في ايه يا تيتا</p><p>جدي : بس كملي يا مها</p><p>مها: دلوقتي نرمين الجديدة في بريطانيا بتخلص صفقه بنات جديده</p><p>تيته: يعني ايه صفقه بنات</p><p>سيف بغضب بكتوم: ولاد الكلب بيخطوا البنات الصغار ويبعوهم ويشغلوهم في دعاره</p><p>تيته بخضه: يا لهوي هو في ناس كدا</p><p>عمر:انال هما عايزين رقبتي ليه ما انا الي وقفت شغلهم كله لنا سلمت الملفات لعز وهو خلص علي دراعهم هنا في مصر</p><p>تيته: جدع يا واد بس برضوا هجوزك</p><p>عمر: ييييي كملي يا بنتي</p><p>مها: لكن مفبش اي اسر للي اسمها ماري ديه خالص صدق الي سمها شبح</p><p>نور: كل دا كلام جميل دلوقتي عز جاب منين ان نرمين لسه عايشه وازاي امجد وعمار وعلي هما بس الي يعرفوا ان مدحت هو الخائن</p><p>عمر: انتي لحقتي تعرف كل دا امتي</p><p>نور: جدك قلي كل حاجه صبح</p><p>مها: عز عرف لما جاتله رساله فيها صوره نرمين وهي باريس مع عيالها وبعدها مباشره جاله اتصال من واحد تبعه بلغه انه شاف نرمين في فرع شركتها في ابو ظبي ومعاها عدنان</p><p>سيف: منبن بتقولي ان نرمين ماتت هي وعيالها في شركه ومتصورين في باريس</p><p>مها: معرفش ولسه معرفتش ازاي امجد عرف ان الخائن يبقي اخوه</p><p>جدي: سيف عرفت ايه عن عز دين الهداجي</p><p>وانت با زفت بطل طفح</p><p>عمر: لما ابطل طفح حطيطوا الاكل ليه من الاول انا جعان</p><p>سيف: عز دين راجل عصامي بني نفسه من الصفر وكان شغال في الميناء في بورسعيد ومع علاقاته بناس هناك بدا يدخل مع شركه البارون لنقل البحري في اتفاقات ويسهل دخول بضايع ليهم ووكسب من ورا دا فلوس كتير لحد ما عمل شركه استيراد وتصدير ودسه كانت بدايته وعوالوقت كبرها وبدا يسيطر علي اسواق الفاكهه والخضر وبعد كدا بدا ينافس في دخول موارد الخام لمصر وخروجها من البلد وهنا بدا ينافس في حركه السوق وهنا بدا يوقف معظم المحتكرين وناس الي بتلعب من تحت التربيزه ويوقع عدد كبير من تحار السلاح والمخدرات والاثار وهنا بدا يضر بمصالح الكبار لكت عنره ما خاف واتعرض لمحاولات اختيال كتير لكن منجحتش وبعدها سافر اوكرنيا وراح معبد هناك في منطقه مخفيه بيدرب اقوي واشرس المحاربين والقتله المحترفين المعبد دا تابع لقبيله الكاتانا ومن هناك جاب اتنين عمار وبيتر وهما الي اختاروا الاسماء ديه لنفسهم لما وصولوا مصر معاهم بسبورات دبلوماسيه تسمحلهم يدخلوا اي بلد بدون تفتيش عمار بقي مسؤل عن حمايه عز وبعدها بقي مسوؤل عن حمايه بنته الصغيره بعد ما اتعرضت لمحولات اختطاف كتيره وبيتر هو الي بيحمي البيت الخاص بعز وتقريبا مش بيخرج منه ابدا بيتر محترف في نصب الفخاخ يعني بيت عز دين الهداجي عباره عن فخ موت لاي حد يفكر يقتحم البيت</p><p>عمر:طب وعز ليه اي نشاط استخباري او مع اي منظمات</p><p>سيف: لا ملوش اي نشاطات وانا اساسا كتت بدور ورا شخص دا بقالي فتره كبيره لكن مفيش اي حاجه من ديه ظهرت قدامي</p><p>جدي :, كل الي طلبته جالك عرفت هتعمل ايه</p><p>بصيت علي ستي وبعدين لجدي</p><p>جدي: قومي اعمليلي كوبايه شاي يا ام عماد</p><p>ستي: بس انت لسه مكالتش</p><p>جدي: معلش عايز اشربها دلوقتي</p><p>قامت ستي عشان تعمل الشاي وانا بصيت ليهم شويه</p><p>عمر: في حد بعت صوره لاميره ليا وانا نايم مع نجلاء في اوضه نومها</p><p>طبعا الجمله نزلت صاعقه علي الكل</p><p>جدي: انت بتقول ايه ازاي دا حصل هي نجلاء كانت مركبه كاميرات في شقتها وبتصورك</p><p>سيف: تصدق انك عيل نحس صحيح مرات عمك يا وسخ</p><p>عمر:, بقولك ايه يا سيف اهدي انت لو تعرف نجلاء ديه تبق يايه انت بنفسك هتطلع تنيكها</p><p>مها:, عمر احترم نفسك جدي قاعد</p><p>عمر:, لا يا شيخه دا كل الي لفت نظرك في كلام</p><p>مها: استني هي ديه الصوره الي انت شوفتها علي تلفون اميره وقوبت انها مزيفه</p><p>عمر: اه هي</p><p>جدي: ايه خلاك تقول انها مزيفه</p><p>عمر:, لاني منمتش مع مرات عمي في سريرها غير مره واحده بس لما اغتصبتها غير كدا كان بيبقي في اوضه السطوح</p><p>في واحد بس من شله نرمين القديمه الي مخلصتش منه عبدو الهكر</p><p>نور: يعني عبدو هو الي بيعمل كدا</p><p>عمر: لا الي بيعمل كدا شخص محترف في تنكر وتركيب والاختراق بكل اشكاله شخص قدر يعرف شكل اوضه نوم بتاعه عمي ويعمل شبهها بسنتي احنا هنا بنتعامل مع محترفين</p><p>سيف :, افتكر يا عمر ان ديه شبكه كامله بتشتغل في كل حاجه مش هتسيب حد يضر بمصالحها بسهوله ديه ودا الي جدك كان بيكلم عليه العيله طول عمرها بتضرب ناس ديه بس في ظل محدش يعرف لينا اسم ولا شكل لكن احنا عارفينهم</p><p>عمر: قصدك العكس لو كنا عارفينهم مكناش احتسنا الحوسه ديه دلوقتي لازم افكر في حاجه اهم اشمعني اميره ليه صوره تتبعت لاميره بذات</p><p>مها: سهله عشان اميره بتحبك ويا ويلك من واحده تحب وتنجرح بتبقي اوسخ من سبع نفسه</p><p>عمر:, مش منطقي اوي</p><p>نور: عمر انت بتفكر في الف حاجه وانت اساسا لسه قايم امبارح من غيبوبه و مصاب ولازم تمارس حياتك الطبيعيه في كل دا غصب عنك عشان محدش ياخد باله عشان كدا لازم تهدي وتفضي دماغك وترتب كل حاجه براحه غير كدا يبقي انت بتقع في فخهم الناش ديه عايزه تربكك وتخليك تفكر في كل حاجه مره واحده وتلاقي نفسك فجاه واقع في شبكتهم</p><p>جدي:, كلام اختك صح يا عمر اوعي تنسي ابدا الكلام دا الناس ديه فهمتك وعارفه انت بدور فين عشان كدا حطولك حاجات فارغه تركز فيها اطلع خد دش ونام وبعدها فكر برواقه</p><p>عمر: طب ينفع اكمل اكل قبل ما اطلع ارتاح واصلي جعان اوي</p><p>بقبت كل قعد يضحك وجدتي جات وعملت شاي للكل وقعدنا اكلنا وسيف مشي وعرفت ان مها هتقعد معانا كام يوم وهتاخد اوضه السطح طبعا انا طلعت استحميت ونمت وفضلت نايم لحد ما صحيت كانت الساعه2 الفجر كنت دايما بصحي قي المعاد دا اشرب رجعت انام بس معرفتش وفضلت افكر شويه في الي بيحصل والي عمال يخزوقني وانا مش عارف اشوفه اخر ما زهقت قومت طلعت علي سطح اقعد فوق ونسيت خالص ان مها فوق</p><p>ولقيت منظر ابن متناكه اول ما طلعت لقيت نها نايمه علي سور ولابسه لانجري شفاف لونه احمر ناري كان تحته برا واندر فتله من نفس اللون وتقريبا نص بزازها طالعه برا طبعا مع جسمها الابيض حاجه تكير العقل وضوء القمر نازل عليها مخليها تنور</p><p>كل دا هي مغمضه عيونها وانا قربت منها وبقيت شبه واقف قدامها وزبري طبعا واقف احتراما للمشهد الي قدامي</p><p>مها بهدوء: عايز ايه يا عمر ايه الي طلعك</p><p>روحت جبت كرسي من الي بقعد عليهم لما بطلع علي سطح</p><p>عمر:, ولا حاجه انا متعود اكلع علي سطح لما امون زهقان ونسيت انك هنا بس ايه الي انتي لابسه دا</p><p>مها:, ايه وحش</p><p>عمر: قطع لسان الي قول كلمه زاي ديه دا انتي فرس</p><p>مها: احترم نفسك انا مش زاي البنات الي تعرفها وبتنيكها</p><p>انا سمعت الكلمه ديه وكنت هجيبهم علي نفسي عزيزي القارئ انا عايزك تتصور المشهد معايا انت قاعد وشايف قدامك فرس ابيض بزاز قد الكنتلوب او اكبر شويه وطيز مرفوعه ولابسه لانجري احمر ونايمه قدامك علي صور تحت ضوء القمر واله ت طير القميص لدرجه ان فخادها وبطنا عريانه قدامك ومفيش حاجه تفضلك عن كسها غير حته اندر فتله هتعمل ايه بظبط وهو دا الي انا عملته ويا ريتني ما عملته قومت هجمت عليها ويا دوب بقي بيني وبينها سنتي لقيتني مقلوب في الارض معرفش ازاي وهي فوقي حاولت اقوم لقيتها بعدت عنب هالص وبقبت قدام باب الاوضه طبعا انا اساسا كتفي بيوجعني فقومت بصعوبه وجريت عليها وانا عامل حسابي المره ديه لقيتها عامله ايدها زاي السيف وهتضربني في جمبي روحت لافف نفسي ودخلت بين دراعها واخدت شفايفها في احلي بوسه رومانسيه بقيت ببوس شفابفها براحه ومشي لساني عليهم بستكشفهم واول ما فتحت عيوني لقيتها بتبصلي جامد وعيونها كلها شهوه وبس في نظره كدا انا عارفه كويس نظره شراسه روحت شاددتها جوا الاوضه اول ما دخلنا لقيتها نطت وعضتني في رقبتي وبعدها بقيت تلحس بلسانها مكان ما عضتني انا زقتها علي سرير و هجمت عليها وبقيت اعض رقبتها اتا كمان وايدي عماله تلعب في بزازها وطلعت علي شفايفها وبقيتهت بناكل شفايف بعض مش بنبوس لدرجه ان شفايفي اتعورت وجابت ددمم وانا في ثانيه كنت بقلعها اللانجري والبرا الاندر وبقيت ملط وشوفت احلي حلمات لونها احمر اوي شكلها يهبل وكسها لون وردي انا نزلت علي بزازها وبقيت عمال اعضها جامد والحس فيهم وافرك في كسها بايدي وهي</p><p>: اممممممم كمان ارضع بزازي نفشخني اااه</p><p>عمر: مالك يا شرموطه انا لسه عملت حاجه</p><p>معرفس امتي قلعت هدومي وبقيت ملط انا كمان وهي تحت مني وبتمص في زبري وباحترافيه وتلحش في بضاني وتاخدهم في بقها روحت شايلها ونيمتها علي سرير وبقيت لكسها القمر ونزلت اكله وبقيت ببوس شفايف كسها والحس شفراته واطلع علي البظر والحس فيه واعضعضه براحه وهي تتلوي تحت مني</p><p>عمر:, انتي فيرجن ولا لا</p><p>مها: انت عايزني ايه انا هنا زاي ما انت عايزني</p><p>عمر:, احا ماااااري</p><p>وبكدا يبقي الجزء التالت خلص انا بعتذر انه ااجزء قصير بس انا مشغول الفتره ديه ومكنتش مجهز اني هرجع اكتب في الفتره ديه اساسا فبعتذر لو اىحزء قصير او مس بالمستوي المطلوب انا حاولت التزم بالميعاد الثابت لنزول الاجزاء الجديده و بنسبه لشخصيه سيف الجبالي عشانوناس الي هتسال مفيش دمج بين قصتي وقصه ال صقر ديه مجرد استعاره لشخصيه بسبب تشابه الاسماء لكن مفبش اي دمج بين القصيتين واتمني الجزء دا يكون عاجبكم وانتظروني في الاجزاء القادمه مع مفاجات لا تنتهي</p><p></p><p>ازيكم يا شباب طبعا انا بشكركم علي تعليقاتكم الجميله وعلي توضيحكم لبعض المشاكل في القصه بس ارجو من ساده المتابعين التفريق بين النقد وبين تريقه عشان انا في رسايل جاتلي اقل ما يقال انها تحرق الدم الي شايف ان في خطا انا عملته او في الاسلوب يقول لكن ميسخرش مني لان الواحد مش مستحمل اي كلمه مسيئه باي شكل بعتذر علي كلام الحاد المره ديه بس لازم اقوله عشان اوضح شويه حاجات وارجوا ان كل متابعين يعلقوا ويقولولي رايهم لاني بستفاد من اراكم وتوضيحاتكم بجد</p><p></p><p>الجزء الرابع</p><p>انا كنت بلحس في كس مها ومستمتع فسخ بكس العسل دا</p><p>عمر: انتي فيرجن ولا لا يا مها</p><p>مها: انت عايزني ايه انا هنا زاي ما انت عايزني</p><p>انا انصدمت من كلام دا وبصيت لوشها وكانت صدمتي الكبري</p><p>عمر: ماري ازاي</p><p>ماري: اهدي بس اهدي كل حاجه هتخلص بسرعه اوي هههههههههههه</p><p>انا واقف مصدوم بشكل غير طبيعي لحد ما لقيتها بتقربلي جامد وحطيت اديها علي راسي ورزعتها في حيطه</p><p>فتحت عنيا فجاه وانا مرعوب لقيت نفسي في اوضي وعلي الارض اتنفست وارتحت شويه ان دا كان مجرد حلم مش اكتر قومت وقعدت علي سرير وانا بدعك في وشي مش مصدق لدرجه ديه ماري مسيطره علي تفكيري عشان تطلعلي في الاحلام</p><p>فوقت من سرحاني علي صوت موبايلي كان الي بيتصل بيا علي</p><p>عمر: ايوه يا علي في ايه</p><p>علي: الحق يا عمر اميره دخلت المستشفي</p><p>عمر بخضه: انت بتقول ايه حصل امتي الكلام دا</p><p>علي: من شويه البيت كله فاق علي صوت تكسير وزعيق في اوضتها فانا وعمار وبيتر طلعنا عشان افتكرنا ان حد اقتحم البيت لكن لقينا اميره في حاله هياج و عماله تكسر في كل حاجه حوليها وتزعق وعماله تقول انها هتقتلك لحد ما اغمي عليها نقلناها علي المستشفي</p><p>عمر: وعز فين هو وامجد وامها</p><p>علي : عز باشا سافر امبارح وأمجد لسه في المستشفي ميار هانم معانا دلوقتي انا قولت اكلمك قبل عمار لانه ناويلك علي نيه سوده اميره مش مبطله خطرفه باسمك وانها هتقتلك انت عملت ايه بظبط معاها</p><p>انا قاعد بحاول اجمع كلام بس لسه مش فايق ودماغي تقيله</p><p>عمر: هقولك لما اشوفك انا جاي دلوقتي حالا هي في مستشفي الهداجي مش كدا</p><p>علي: اصبر يا عم تيجي فين محدش هيدخلك انت مش واخد بالك الساعه كام</p><p>شيلت الموبيل من علي ودني لقيت الساعه 5 الفجر</p><p>عمر: طيب انا هاجي اول ما نهار يطلع وهنكلم ساعتها المهم امجد ميعرفش حاجه عشان حالته متسئوش فاهم</p><p>علي: ماشي يا عمر انا مستنيك</p><p>قفلت مع علي وانا دماغي هتنفجر اميره اه زعلانه مني ومش طيقاني بسبب الصوره ديه لكن مش لدرجه انها تبقي هايبر وتكسر كل حاجه وتقول انها عايزه تقتلني مقدرتس ارجع انام تاني قومت شربت وعملت كوبايه قهوه وطلعت علي سطح</p><p>عزيزي القارئ ارجو انك متشتمش انا طالع فعلا اشم هوا ومفيش حيل اني اعمل حاجه</p><p>طلعت فوق السطح ولقيت مها قاعده علي سور ورجليها لبرا</p><p>مها:, غريبه ايه الي مطلعك دلوقتي</p><p>كنت بضحك من جوايا اصلي هقولها ايه حلمت اني كنت بنيكك من شويه في نفس المكان دا</p><p>عمر: ابدا مخنوق وقولت اطلع اشم شوبه هوا</p><p>وانتي ايه مصحيكي</p><p>مها: انا متعوده اصحي بدري اساسا في الجبل عندنا نظام ومينفعش اي مخلوق يخالفه حتي تنفس</p><p>عمر:, عارف ان نظامكم صعب جدي كان دايما كلمني عن قوه ومهاره الجبل بس انا ينفع اسالك علي حاجه</p><p>مها: الاساله الي في دماغك جدك الي يجاوبك مش انا</p><p>عمر:, مها انا مش بحب الطريقه ديه ارجوكي قوليلي احنا ليه بنحارب الناس دول ليه دايما لازم نعيش في رعب ونقتل ونتقتل ليه انا اتحكم عليا اني ادخل سكه مليش دعوه بيها</p><p>مها: قدرك يا ابن عمي احنا اسياد الحرب بقالنا سنين طويله ومحدش قدر يغلبنا جماعات الفوضي في العالم رغم انها عايزه تصفينا كلنا لكن مش بيقدروا يمسوا واحد بس فينا انت عارف انهم بيفكروا يحركوا فيلق نخبه عشان يخلص عليا</p><p>عمر:, يخلص عليكي اشمعني انتي المفروض اني انا الهدف بتاعهم لاني اكبر خطر عليهم</p><p>مها: انت صايع قدرت تخفي نفسك وقدراتك عن الكل حتي لما اضرب عليك نار انا عارفه انك كنت قاصد تاخد رصاصه لو كنت عايز تفاديها كنت فاديتها لكن ساعتها كنت هتكشف نفسك حويط من يومك</p><p>عمر: من الي شوفته يا مها صدقيني والي شوفته مش قليل انا شوفت الي يعدي تفكيرنا بمراحل</p><p>مها:, احكي لو عايز ايه الي في قلبك ايه كنت بتحلم انك بتنكني ههههههه</p><p>عمر: انتي ابيحه يا بت انتي</p><p>مها: حوش ياض انت الي محترم اوي يا عمر انت فاشخ بنات العيله هناك في شرقيه معقوله متخيلتنيش</p><p>عمر: لا كنت بحلم من شويه اني بفرشلك بس ويعدها الحلم قلب كابوس</p><p>مها: ايه اوعي تكون طلعت اختي في الاخر</p><p>عمر: لا يا شاطره فجاه لقيتك اتحولتي لماري وضربتيني في دماغي وفوقت علي كدا</p><p>مها بصتلي بشك شويه كانها بتحاول ت****ي عايزه تعرف انا بقول كدا بس عشان اداري علي الي قولته ولا حقيقه</p><p>مها: لا واحده واحده كدا وفهمني واحكيلي الي حصل</p><p>عمر: احكيلك ايه هو دا كلام يتحكي</p><p>مها: مش وقت خولنه بروح امك انجز احكيلي ازاي اتقلبت ماري فجاه في حلمك</p><p>حكيت ليها الحلم وركزت اوي علي جزء الجمله الي ماري دايما بتقولها</p><p>مها: هو الموضوع غريب لان انت بتقول انك مارست مع ماري مره واحده بس لمده نص ساعه او اكتر شويه ومن سنه يعني حتي لو فاكر كلامها عمرك ما هتفتكر ملامحها بتفصيل زاي ما انت بتقول حتي لو حلمت انها عايزه تقتلك دا هيكون بسبب شكك انها سبب في ضرب النار يبقي لو حلمت بالقتل هتقتلك بطريقه تفكيرك الي في دماغك وهي ضرب نار مش خبط دماغك في الحيطه</p><p>عمر: يمكن خبطه دماغ رده فعل عشان وقوعي من علي سرير</p><p>مها: هو انت في طبيعي بتقع من علي سريرك</p><p>عمر:لا</p><p>مها: يبقي كدا جسمك هو الي اتحرك عشان يفوقك بسرعه ودا بسبب رده فعل غير طبيعيه في وعيك او استجابه لمؤثرات خارجيه عليك</p><p>عمر:, معلش بس انا مش فاهم اي حاجه من كلام دا انا اه دارس علم نفس ولغه جسد بس مش لدرجه اني استوعب كلامك</p><p>مها: بص يا عمر دلوقتي انت حلمت حلم مزعج بس حلمك دا انت كنت حاسس انه واقع جدا لدرجه انك لما سمعت كلمه موت او فكره ان الي قدامك ماري مخك بدل يكيف جسمك علي وجود خطر حقيقي ومبقاش مفرق بين الخيال والواقع وعشان كدا جسمك عمل ليك تشوك او صدمه قويه ترجعك للواقع بسرعه قبل ما تموت في الحلم بجد عشان كدا بيقولك الي يموت في الحلم يموت في الواقع لان مخك صدق بسبب حلمك انك مت بجد و وقف كل وظائف جسمك وبتالي تموت</p><p>عمر:, وايه حوار المؤثرات الخارجية دا</p><p>مها:, يعني انت مثلا ممكن تكون شميت غاز محفز لمنطقه الإدراك في مخك او منطقه الخيال وبتالي بدأت تتخيل حاجات مش موجوده او ممكن شوفت الوان محفزه للخلايا العصبيه او حد حقنك بمصل بيسبب الهلاوس او تكون انت لمسته في الف حاجه وحاجه ممكن تاثر علي وعيك و نشاط مخك و بتالي مخك فجاه حس ان في حاجه غلط بتحصل في اعضائك ولازم يظبطها وهنا بدل يقاوم المؤثر دا يخرجك منه عشان يرجع توازن للجسم</p><p>عمر: يانهر ابيض انتو بتتعلموا كل دا في جبل</p><p>مها: دراسه علم نفس ولغات الجسد وقراءه الافكار وتعابير الوجوه حاجات مهمه جدا وعلم قوي للي زينا بس معظم المحترفين في العلوم ديه بيكونوا محاربين بوو</p><p>عمر:, احا احنا وصلنا للبوو كمان</p><p>مها:, مش وقته افتكر كدا في حاجه غريبه حصلت امبارح</p><p>عمر: اليوم كله كان غريب خناقتي مع اندرو والصوره الي اتبعتت لاميره</p><p>وهنا دماغي وقفت عند النقطه ديه</p><p>ايوه صح الصوره ممكن الصوره يكون فيها حاجه اميره جالها حاله هياج شديده نقلتها المستشفي وهي الي اتبعتلها الصوره وانا احلم بماري وكل دا وانا كمان شوفت صوره او يمكن اي حاجه تانيه بس لازم احط دا في الحسبان</p><p>عمر: مها علي لسه مكلمني وقالي ان اميره اتنقلت في المستشفي بعد ما جالها حاله هياج كبيره وبدات تكسر في كل حاجه وتقول انها هتقتلني وهي في المستشفي دلوقتي والصبح صوره اتبعتت ليها الي كلمتكوا عليها</p><p>مها: ممكن يكون كلامك صح بس لازم اشوف الصوره ديه</p><p>عمر:هجبلك تلفون اميره بس الفكره ديه مين يقدر يعمل حاجه زاي كدا وهيستفيد ايه</p><p>مها: اهدي وهنعرف كل حاجه</p><p>***********************************</p><p>في مستشفى الهداجي الساعه 12 الظهر</p><p>ميار قاعده جمب بنتها وهي منهاره من العياط واميره نايمه بس وشها شاحب ودبلان تحسها زاي الاموات</p><p>عمار وعلي واقفين برا الاوضه والدور كله مفيهوش مخلوق غير اتنين ممرضين بس</p><p>عمار: كلمت عمر</p><p>علي: اه كلمته الفجر زمانه جاي اكيد بش انت اهدي اكيد في حاجه احنا منعرفهاش</p><p>عمار: انا بقالي سنين بحمي اميره من اي حد مسمحتش لاي مخلوق يقربلها لغايه ما زفت دا بدا يدخل حياتها وهي بايظه</p><p>علي:, عمار متعش في دور عمر مجاش بالمصايب المصايب موجوده من زمان والا انت مكنش هيبقي لوجودك او وجودي لزمه</p><p>عمار:, طب هنتصرف ازاي مستر عز هيرجع بعد اسبوع هنقوله ايه لما يرجع</p><p>علي:, هو مدحت دا فين معقوله أخته في المستشفى ولحد دلوقتي مجاش يشوفها</p><p>عمار: متستغربش مدحت كدا مش بيفكر في اي حد غير نفسه اتعودنا علي كدا ا</p><p>علي: انا في حاجه لحد دلوقتي مش فاهمها ليه خليت امجد يقول عمر ان مدحت هو الخاين رغم انك عارف ان مدحت اتفه من انه يعمل حاجه زاي ديه</p><p>عمار: عشان يدور يكشف الي في جيبه عمر حاجه اكبر من الي انت شايفها بقالي سنه كامله بدور ورا الواد دا ملقتش اي حاجه وراه علي انت تعرف ايه عن الواد دا</p><p>علي: ولا حاجه انا زاي زيك عمر مش بيدي الامان لحد بس انا عارف انه طيب ومش بياذي صحابه</p><p>عمار: هنشوف بس لازم نفتح عيونا عشان واضح ان الايام الجايه هيكون فيها شغل كتير</p><p>وهنا دخل عمر ومعاه مها وماشين يتلفتوا حاولين نفسهم لحد ما شافوا عمار وعلي وراحوا نحيتهم</p><p>عمر بهدوء: اميره عامله ايه ؟!!</p><p>عمار: عاجبني اوي البرود دا بعد ما كنت سبب في الي حصلها وكمان مين ديه</p><p>مها: ميخصكش تقدر تقول اني الحارس الشخصي لعمر غير كدا انت ملكش انك تسال</p><p>عمار: بقيت مهم يا عمر وبتمشي بحرس من امتي</p><p>عمر: مش وقته اميره عامله ايه</p><p>علي: زاي الاموات من ساعه ما هديت وهي نايمه و وشها بقي شاحب اوي كل ساعه او اتنين تقوم تصرخ وترجع تنام تاني</p><p>عمر : كل الي حرس دول موثوق فيهم ولا لا</p><p>عمار : موثوق فيهم اشمعني</p><p>عمر: انت تعرف ان في واحد سرق موبيل اميره واخد صور الي عليه وركبها علي صور بورنو وبيهددها بدا</p><p>عمار: انت بتقول ايه وكلام دا حصل امتي انطق</p><p>عمر: معرفش حصل امتي انا لسه عارف امبارح لما رجعت الكليه ضربت الواد وبعد كدا عرفت من اميره وبعد كدا اميره اتبعتلها صوره شقلبت دنيا كلها</p><p>عمار: صوره ايه</p><p>عمر: صوره ليا وانا بنيك مرات عمي في شقتها بس الصوره متفبركه لاني عمري ما نمت مع مرات عمي في شقتها اساسا</p><p>عمار: سيبك من كل دا ليه اساسا صوره زاي ديه تتبعت لاميره</p><p>مها: فين موبيل اميره</p><p>علي : عايزه ليه</p><p>مها: عايزه اشوف صوره ديه</p><p>عمار طلع تلفون اميره من جيبه واداه ليها وهو باصص عليها اوي بيحاول يقراها او يعرف البت ديه تقدر علي ايه تحسبا لاي حاجه</p><p>مها فضلا تدور وطلعت الصوره وفصلت مركزه فيها اوي فجله لقيت عنيها بتروح للوحه ورايا وركزت فيها اوي</p><p>مها: هي ديه لوحه سون</p><p>عمار اتنفض اول ما سمع الاسم</p><p>عمار:, انتي بتقولي لوحه سون وريني</p><p>ادتله النوبيل وبص في صوره واخد باله من لوحه</p><p>علي : ايه لوحه سون ديه</p><p>مها: لوحه سون معروفه بلوحه الغضب رسمها فنان قديم كان معروف عنه انه احسن متلاعب بالعقول كان بيسيطر علي ناش بلوحاته رسم اللوحه ديه مخصوص واهداها لحاكم دولته في اليوم الي بعده الي في القصر لقوا الملك قتل كل عيلته بابشع الطرق وبعد الحادثه ديه اللوحه اختفت ومحدش شافها ولا شاف رسام دا بس كل فتره لوحه تظهر وتحصل معاها مصايب كتير جدا حاجه كدا زاي اللعنه</p><p>علي : كلام دا حقيقي</p><p>مها: مش مصدقني روح دور في كتب التاريخ</p><p>بس مش هتلاقي اي صوره ليها عتلاقي كلام بس صوره مشابهه ليها بس بالوان مختلفه في كتب معينه مش هتعرف توصلها</p><p>علي: طب برضوا ليه لوحه تعنل في الانسان كدا بيركبه عفريت يعني</p><p>مها: ايه السذاجه ديه سر في الالوان كل لون في لوحه ديه بيصدر عنه اشعه معينه بتاثر علي اىعصب البصري وبتالي بتدخل علي فص الخلفي من المخ وهو مسؤول عن رؤيه بتبدا الاشعه تاثر علي مركز الاحساس وكل لون بيحفذ احساس معين عند الانسان بيسيطر عليه لون الاحمر الدموي طاغي في لوحه ديه مع لون الاسود ولون البنفسجي الغامق الالوان ديه محفزه للمشاعر سلبيه زاي الغضب والكره والدمار فهمت وبتخلي جسم الانسان يبذل اقصي مجهود لحد ما يقع</p><p>علي: طب واشمعني عمر ليه مش امها مش ابوها مش انا او عمار</p><p>عمر: عشان اللوحه مرتبطه بصورتي وانا بنيك مرات عمي واميره اتخنقت معايا بسبب الصوره ديه بقي كل مشاعر السلبيه اتركزت عندي انا</p><p>عمار:, احنا كدا بنلعب مع طرف مستوي مختلف تماما دا في مستوي البوو</p><p>مها: ممكن بقي نشوف اميره ونطمن عليها انا عندي حل يقدر يساعدها</p><p>عمار: انت شوفت الصوره ديه يا عمر</p><p>عمر: اه شوفتها وامبارح حلمت بماري وخي بتحاول تقتلني</p><p>علي بشك: وليه محصلكش زاي اميره.</p><p>عمر: يمكن عشان انا شوفتها لمده دقيقه واحده بس ومتعرضتش لاشعه لمده طويله بخلاف اميره انا الغلطان انا الي قولتلها ان صوره مزيفه اكيد فضلت باصه عليها عشان تتاكد من كلامي</p><p>عمار: ادخلو شفوها بس مش عايز اي دوشه او كلام يدايق جوا ميار هانم مش مستحمله</p><p>دخلت انا ومها وكانت اميره نائمه علي سرير ومدام ميار كانت نامت علي كرسي وهي قاعده جمب اميره بس فاقت علي صوت باب وهو بيتفتح</p><p>ميار : عمر متشكره اوي انك جيت يا حبيبي شوفت الي حصل لاميره</p><p>عمر: متقلقيش يا طنط اميره هتبقي زاي الفل وتقوم تتنطط وتقرفنا ونقولها ادخلي نامي يا بت</p><p>ضحكت بمراره وهي بتبص علي بنتها وحالتها</p><p>ميار: انت زعلتها في حاجه يا عمر</p><p>عمر: فؤ مشكله حصلت بينا امبارح في كليه يمكن هي سبب في كلام الي قالته بس متقلقيش ادهي تبقي زاي الفل</p><p>ببص ورايا لقيت مها مطلعه كتاب وعماله تدور علي حاجه وطلعت ورقه وقلم وكتبت شويه حاجات</p><p>مها: عايزه الحاجات ديه بسرعه متتاخرش لازم اخلص قبل ما تفوق تاني يلا</p><p>علي اخد ورقه وبص لعمار وعمار شورله بدماغه انه يروح وخرج علي جري عشان يجيب الحاجه</p><p>مها : هو دكتور حاطط ايه في المحلول</p><p>ميار: مهدء عشان البنت تنام ومترجعش للحاله الي كانت فيها</p><p>مها : لا عمار بعد ما علي يجيب الحاجه عاي اك تخلي دكتور يديها حاجه تقويها وتديها بور وتنشط خلايا المخ عايزه مخها شغال باقصي طاقته</p><p></p><p>عمار:, انتي هتعملي ايه بظبط</p><p>رفعت كتاب في وش عمار كان مرسوم فيه لوحه فيها حمام وسماء وحاجه شبه الاعصار وفي عاصفه مقدرتش احدد ملامح رسنه لان الورق كان لونه اصفر اوي</p><p>عمار: لوحه ملائكه انتي جبتيها منين وجبتي كتاب دا منين</p><p>مها: هتفضل تسال كتير وهنسيب البت هقولك بعدين المهظ تعمل الي بقولك عليه</p><p>عمار: حاضر</p><p>ميار قاعده ساكته ومش فاهمه حاجه خالص ازاي بس انا عمال اهديها واقولها ماقلقش وان مها بتعرف تعالج حالات الهياج عند البشر وهي بتخصصه في دا</p><p>مها فضلت قاعده بترتب في الاوضه لحد ما فضت الارض خالص وبعد نص ساعه جه علي ومعاه حاجه شبه الجلد الحيوان بس مفرود وشنطه فيها الوان وصمغ مقص وقطر وحاجات كتير مها اخدت الحاحه وفردت الجلد علي الارض وبدلت تجهز الالوان وترسم</p><p>وانا قاعد بتفرح عليها زانا ساكت زكل ش يه ابص لاميره وهي نايمه زاي الملائكه</p><p>قضلت مها حوالي ساعتين بترسم اللوحه لحد ما خلصت وجابت حاجه وعلقتها في اخر سرير اميره يعني بمجرد ما تصحي تشوف اللوحه في وشها وعمار كان حاب دكتور ودكتور كان رافض الي بيحصل بس عمار اجبره انه يسمع كلام وفعلا ادها مقويات ومنشطات للمخ و مها طفت النور ةخلت في نور متصلت علي اللوحه بس وبصراحه لوحها في منتهي روعه كنت شايف سماء زرقاء وفيها سحاب ابيض وفي ملائكه نازله من سماء بس مش ظاهر غير جزء من جناحات والراس عشان كدا قولت حمام وفي مرح اخضر تحتيههم وبيتمايل مع نسمات الهوا الي متوضحه في رسمه وفي خيل ابيض بيجري في نهايه المرج الاخضر وجاي علي اوله وبعد ربع ساعه بظبط اميره فاقت وهي بتنطفد وبتصرخ لكن عيونها راحت علي لوحه المرسومه وفجاه سكتت وهديت تدريجيا وفضلت مركزه فيها اوي وبقيت بتضحك وتبص حوليها وهي مبسوطه وانا خرجت من الاوضه عشان لما نور يفتح متشوفنيش وكل حاجه تبوظ احتا مش عارفين ايه بيحصل</p><p>ولقيتهم ولعوا نور وميار حضنت اميره ودكتور بيقيس نبضها لقاه بقي طبيعي جدا وبدا يسالها ويستفسر منها لكن اميره اكدت انها مش فاكره اي حاجه من انها كسرت او فالت انها عايزه تاذي حد وخرج دكتور ودار الحوار الاتي</p><p></p><p>مها:, حمد**** علي سلامتم يا مرمر</p><p>اميره: شكرا مش انتي البنت الي كانت مع عمر امبارح لما كنا مروحين</p><p>مها: اه يا ستي انا دلوقتي انا عيزاكي تقوليلي انتي حلمتي بايه</p><p>اميره: حلم وحش اوي كان عمر واقف وماسك مسدس وضرب امجد اخويا بنار في صدره وبعدها مسك سكينه ودبح بابا وطعن ماما في قلبها وقتل عمار وبيتر وعلي دبح الكل وبعدها قرب عليا واغتصبني وقتلني</p><p>مها وعمار بيبصوا لبعض بهدوء كانهم فاهمين بعض اوي وميار بتعيط من كلام الي سمعته واميره شبه تايهه وعلي مفزوع</p><p>عمار: طب دلوقتي يا اميره انتي ترتاحي ونبقي نكلم بعدين</p><p>كل دا انا باصص عليهم من برا الاوضه رجعت سندت علي جدار ولقيت اخر اتنين نفسي اشوفهم مدحت ومعاه اندرو</p><p>عمر: فعلا مل جمع الا موفق انت ايه الي جابك هنا ياض انت</p><p>اندرو : وانت مال اهلك ناس زباله صحيح</p><p>مدحت بصوته ناعم: بص يا شاطر متخلنيش ازعلك انت عملت خدمه للعيله زاي اي خدام عندنا وخلاص امشي عشان مزعلكش وادفنك</p><p></p><p>عمر: لمؤخذاه يا مدحت في سؤال بس هو انت خول يعني طيزك مفتوحه اصلي شايفك بتهزها جامد وعايز تاخد فيها زاي اخينا الي جمبك امشي من هنا بدل ما اكسر عضم وشك من ليه وانت بذات يا مدحت عشان انا مش هرحمك</p><p>في وقت دا عمار خرج علي صوتي هو علي ومها و مها قفلت باب وراها</p><p></p><p>عمار: فب ايه يا عمر انت مانع مدحت انه يدخل لاخته</p><p>عمر: لا مانع واحد وسخ يدخل لاخته ويبقي قرني ويدخل البيه معاه اميره مش ناقصه</p><p>عمار استنتج من كلامي ان دا الواد الي كنت بكلم عنه بخصوص موبيل اميره</p><p>عمار : علي عايزك تاخد صاحبنا دا وتفسحه شويه</p><p>اندرو: نعم ياخد مين انتو هبل انا ممكن ادمركم كلكم في ضغطه زرار</p><p>عمر: اندرو هو انت امنت علي صور الي معاك قبل ما تيجي</p><p>اندرو: تقصد ايه يعني</p><p>عمر: بص علي موبايلك</p><p>اندرو فتح موبابله لقاه متفرمط وكل حاجه ممسوحه من عليه</p><p>اندرو: وانت فاكرني اهبل في نسخ في اماكن كتير</p><p>عمر: حقك مش هقولك حاجه بس الكمبيوتر بتاعك اضرب واللاب اتفشخ واي فلاشه او سي دي علي صور اميره هتحطه في اي جهاز الصور هتتمسح تلقائي معلش اصلي عامل احتياطاتي عشان بتعامل مع واحد نحس زيك</p><p>علي اخد اندرو وهو مصدوم من كلامي ومدحت فضل واقف مش فاهم حاجه</p><p>عمار:, صور اتمسحت امتي وازاي</p><p>نرجع فلاش باك</p><p>بعد ما خلصت كلام مع مها نزلت شقتي كانت ساعه بقيت 7 الصبح طلعت تلفوني وكلمت واحد صحبي اسمه سليم</p><p>عمر: ايه يا سلوم</p><p>سليم:, يا عمر في مصلحه جديده</p><p>عمر:, اه بس مصلحه عنب نفس الحوار الي كان من سنتين</p><p>سليم: ياض انا عايز افهم انت ليه دايما بتقع مع شمال</p><p>عمر: ما انا لو مكنتش اعرف الشمال مكنتش عرفت امثالك انجز هبعتلك رقم خول الي معةه صور الاصليه وصوره البت عايزها تتفرمط واي فلاشه او دسك يتفرتك</p><p>سليم: امين بس كدا الحساب هيكون ايه</p><p>عمر:, انا اكلت عليك فلوس قبل كدا</p><p>سليم,:, لا</p><p>عمر: يبقي تشتغل وانت ساكت وفلوسك هتجيلك متخفش بس سليم انت عارفني لو عرفت ان اي صوره ليها نسخه عندك انا الي هفرمطك انت اه هاكر شاطر بس انا الي بحمي ضهرك في دنيا</p><p>سليم: عيب لما تقول كدا يا عمر انت عارفني</p><p>عمر: يلا سلام</p><p>عوده من الفلاش باك</p><p>عمار:, يخرب بيتك بقي انت تعمل كل دا بتلفون طب وانت تضمن الواد دا</p><p>عمر: برقبتي بس هات فلوس بقي عشان ادهاله اخوك اشفور خالص ومعيش ولا جنيه</p><p>عمار:, امسك خمس الاف جنيه حلوين عليه</p><p>عمر: ماشي بس لينا كلام كتير مع بعض وبصيت لمدحت وكلام هيجمع يلا يا مها</p><p>عمار:, لا سيبلي مها شويه عايز اكلم معاها</p><p>عمر قلب وشو علي عمار:, لما ابقي خروف ابقي اسبها ليك يلا</p><p>واخدت مها و مشيت وفضلت كام يوم عايش حياتي عادي مفيش اي جديد ومها معايا زاي ظلي مش بتفارقني خالص وبدات تمارين المسرح واتعرفت علي ناس كتير وبدانا نحهز للعرض بتاعنا وطول الفتره ديه مش بكلم مع اميره خالص رغم انها بتنزل كليه بس مها متابعه معاها لحد ما تبقي كويسه وانا علاقتي بابراهيم بقيت قويه جدا وبقينا كول الوقت مع بعض وفضلت الحال دا لمده شهر لحد ما دخلنا علي الامتحانات وكان في اليوم دا امتحان الكمياء وخلصناه</p><p>عمر: ايه يا هيما عملت ايه</p><p>ابراهيم: زفت خايف اشيل</p><p>عمر: لا متخفش خليك متاكد تعالي نقعد</p><p>واخده واقعدنا</p><p>ابراهيم:عمرخد بالك من دراستك شويه عشان كدا غلط المسرح واخد معظم وقتك</p><p>عمر: متقلقش انا عارف اظبط الدنيا بقولك ايه مشوفتش الواد الي اسمه اندرو فين</p><p>ابراهيم : لا بقالي فتره مش شايفه</p><p>عمر: احسن عيل وشه عكر</p><p>ولقيت اميره دخلت علينا هي وصاحبتها ومها</p><p>كانت حالتها اتحسنت ووشها رجع نور تاني وعيونها بتلمع</p><p>اميره: عمر ينفع اكلم معاك شويه</p><p>عمر: خير</p><p>اميره: معلش لو ينفع لوحدنا</p><p>عمر: ماشي بعد اذنك يا ابراهيم</p><p>ابراهيم بخبث: اتفضل يا عمر بس ابقي افتكرنا بقي</p><p>اخدت اميره وتمشنا شويه لحد ما وصلنا عند المشتل وفي مكان هناك قعدنا فيه</p><p>عمر: خير يا اميره</p><p>اميره: انا من ساعه ما خرجت من المستشفي وانت مش بتكلمني خالص وبتبعد عني انا عارفه ان كلام الي قولته ليك زعلك بس غصب عني</p><p>عمر: عارف انه غضب عنك اميره انا سكتي كلها بقيت لبش ومشاكل الي دخلك المستشفي عمل كدا عشان ياذيني انا مش انتي انا مش هستحمل اشوفك في حاله ظيه تاني باي شكل عشان كدا ابوس ايدك ابعدي عني لانك هتتاذي</p><p>اميره: انا مش فارق معايا كل دا انت فاكى ان حياتي مش في خطر بسبب بابا وشغله انا اتعود علي كدا ومش هسيبك ابدا عمر انا بحبك ومش عايزاك تسبني ارجوك</p><p>عمر: وانا كمان بحبك يا اميره بس مينفعش في حاجات كتير انتي بتعرفهاش عني لو عرفتيها هتكرهيني</p><p>اميره: اعرفها كلها مها حكتلي كل حاجه ومش فارق معايا حاجه غير اني ابقي جمبك ومعاك ارجوك</p><p>طبعا تكمله الفيلم العربي دا انتو عرفينوا اخدوا بعض بالحضن وعيون العشاق وكلام دا كله كل دا مش مهم المهم الي بيحصل هناك</p><p>*******,<em>,*****</em></p><p>بعد الموقف دا باسبوع في اسوان</p><p></p><p>سيف واقف في محجر وبيكلم واحد من العمال لغايه ما جه راجل عجوز وقف جمبه سيف بص لراجل و وخلا العامل يمشي</p><p>سيف : اتفضل يا حج نورت اسوان</p><p>الحج : بنورك يا سيف يا ابني قولي اخبار الجماعه هنا ايه</p><p>سيف : الجماعه بخير لحد دلوجتي بس معرفش الحوار اخرته ايه شكله واعر جوي ومحدش هيعرف يوجفه وعمر بينه مخبي كتير</p><p>الحج: عمر لسه بدري علي ما يظهر في صوره خليه في دري يتعلم عشان لما يمسك مكان جده يقدر يسد عمر هو اهم عنصر في اللعبه</p><p>سيف:, طب هنعمل ايه في الابواب الي عمر فتحها قبل معادها ديه</p><p>الحج: قول الحج يوسف(ودا اسم جدي) ان مدحت مش هو الخاين وان عمار بيلعب علي عمر عشان يقدر يوقعه ويحاول يبعد عن اميره لان البنت ديه هتكون خطر عليه</p><p>سيف: مش هيوافق مها لسه قيلالي انهم بيحبوا بعض وعمر خلاص قرر انه يجوزها</p><p>الحج: مفيش حاجه اسمها مش هيوافق مش بمزاجه انا همشي دلوقتي ولو حصل جديد بلغني</p><p>سيف : امرك يا جدي</p><p>الحج: صحيح يا سيف ابقي عقل صحبك المدمن دا لان لسانه طويل اوي عليك خليه ياخد باله من نفسه</p><p>سيف : تشكر يا حج</p><p>*********************************</p><p>في نفس توقيت</p><p>في بيت نجلاء في شرقيه</p><p>نجلاء نايمه عريانه هي ونسرين مرات اخوها وبيتساحقوا</p><p>نجلاء : ااااه كمان يا لبوه الحسي كسي كمان</p><p>نسرين وهي بتلحس في كس نجلاء وبتدخل لسانها جوا كسها بصيت لنجلاء وقالتلها : تفتكري الي احنا خططناله دا هينجح</p><p>نجلاء : متخفيش كل شئ هيمشي زاي ما احنا خططنا</p><p>نسرين: المفروض ان الجواب يكون وصل لعماد دلوقتي البيت هيولع انهارده</p><p>*******************************</p><p>عماد قاعد في بيته وبيحضر شويه امتحانات للطلبه بتوعوا</p><p>جرس الباب خبط قام عماد فتح لقاه محمد</p><p>بابا : اهلا يا محمد ايه ياض فينك</p><p>محمد: في دنيا يا عمي معلش بقي الكليه هلكانا انا وانا طالع لقيت الظرف دا في البسطه بتاعتك قولت اطلعهولك</p><p>بابا: تسلم يا حبيبي المهم انت طمني امك واختك عاملين ايه</p><p>محمد:بخير امي سافرت بتقول ان في شويه مشاكل في البلد</p><p>بابا:, مشاكل ايه يا ابني بعد الشر</p><p>محمد: معرفش يا عمي انت عارفني شايل البلد من حسباتي خالص</p><p>جه كريم وقمر وقعدوا جمب بابا كان بيسالوه علي حاجات بيزكروها</p><p>محمد: ايه يا كيمو اخبارك ايه</p><p>كريم: كويس يا عم في حاجه</p><p>بابا: ياض بطل بلطجه بقي هههههههه</p><p>محمد:وانتي يا قمر اخبارك ايه والمزاكره عامله ايه معاكي</p><p>في الوقت دا قمر كانت في تانيه اعدادي ومعالم جسمها بدات تبقي اوضح وهي بدات تحلو اكتر واكتر</p><p>قمر بقرف: كويسه وسابتهم ومشيت دخلت اوضتها</p><p>محمد: طب يا عمي هروح انا هشوف صحابي عشان عندنا ماتش كوره</p><p>عمي: ماشي يا سيدي ابقي سلملي علي ابوك لغايه ما اشوفه لحسن مش عارف اتلايم عليه اليومين دول</p><p>بابا قعد وفتح الظرف لقي فيه حته بلاستك طويله كدا وفيها شريط فيه خطين ولقي جواب مكتوب اول ما قراء الجواب عينه وسعت من الصدمه وفي الوقت دا قمر خرجت زكانت نازله تشتري حاجه</p><p>قمر: بابا انا نازله اشتري حاجه يا بابا</p><p>هو مش سامعها فسابته ونزلت</p><p>وهو طلع موبيله وكلم عمر</p><p>بابا: انت فين ياض انت</p><p>عمر: في كليه يا بابا خير مال صوتك حضرتك تعبان</p><p>بابا: تيجي هنا دلوقتي حالا فاهم</p><p>عمر: حاضر يا بابا مسافه سكه</p><p>***********************************</p><p>في جزيره كاش وفايلوت قاعدين بيتفرجوا علي قروش وهي بتاكل من فوق جرف</p><p>لغايه ما جه واحد اسمه سام</p><p>سام : حصل يا كاش كل شئ تم زاي ما أمرت</p><p>كاش : ابدا الخطوه تانيه بسرعه مش عايزه يفوق من الموضوع بسهوله</p><p>مشي سام عشان ينفذ الجزء التاني من الخطه</p><p>فايلوت : مبقتش فهماك يا كاش منين مش عايز تاذي عمر بأهله ومنين بتعمل كدا</p><p>كاش شايفه السمك دا يا فايلوت شكله حلو اوي وهو بيصتاد ويفترس بيعرف ياخد حقه من كل الي حوليه بس بيخلق الفوضي ودا بيسمحله أنه يكسب اكتر عمر بقي عشان تغلبيه لازم تعملي فوضي في حياته ودماغه تلهيه عشان يضرب في مقتل من غير ما يحس الولد دا خطر اكتر من اي حد شوفته</p><p>فايلوت: قولتلك سبني انا اتصرف معاه وكان زمانا خلصنا منه</p><p>كاش: مينفعش يشوفك بعد ما شاف ماري وإلا حاجات كتير هتبوظ هي فين صحيح</p><p>فايلوت: طلعت عمليه اغتيال السفير الروسي في مصر كنت عايزه اطلع بدالها بقالي كتير مخرجتش ومقتلتش حد</p><p>كاش ولا تزعلي نفسك يا قمر اولفر هات واحد من عندك</p><p>جه شخص ضخم طويل وجسمه مليان عضلات ومعاه شاب مربوط باين عليه قوه وبيبص لكأس وفايلوت بغل اوي</p><p>كاش: استمتعي يا قلبي بس من غير طرطشه ددمم</p><p>فايلوت : شويه صغيرين عشان خاطري عشان خاطري وبقيت تتنطط شبه الاطفال</p><p>كاش :خلاص يا ستي فكه يا اولفر</p><p>اولفر فاك الشاب الي هجم علي كاش لكن فايلوت في ثانيه كانت واقفه بينهم وزقت الشاب وقعته</p><p>فايلوت:لا كدا عيب لعبك معايا انا</p><p>وجريت نحيته وهو قام وقف وحاول يضربها لكنها كانت بتفتديه وبترقص وهي بتضحك وتتنطط قامت ضربت الشاب بضوفرها في مفصل الركبه من ورا قطعت الاوتار والولد ركع</p><p>فايلوت: بجد شكرا انك يؤمن بموهبتي هههههههههه وراحت ضربته علي دماغه برجليها وجرته لحد جرف وحدفته اسمك القرش</p><p>فايلوت : شوفت طرطشه بسيطه زاي ما وعدت</p><p>كاش : شاطره يا بنوته</p><p>********************************</p><p></p><p>في كليه زراعه</p><p>عمر قاعد مع اميره ومها وابراهيم ورحاب وقاعدين يهزروا لغايه ما عمر جاله اتصال من ابوه خلاه يقلق لان عمره ما ابوه كلمه كدا</p><p>عمر: معلش يا جماعه بس لازم امشي عشان بابا عايزني في البيت ضروري</p><p>اميره: في مشكله ولا ايه يا عمر.</p><p>عمر: لا مفيش حاجه بس اكيد عايزني في حاجه مهمه بعد اذنكم</p><p>وقبل ما يمشي لقي تلفونه بيرن ان في رساله جات فتح الواتس لقي صوره قمر في عربيه ومتكتفه</p><p>عمر طلع يجري بسرعه ومها وراه واول ما وصل عند باب العربيه</p><p>صوت طااااااااخ</p><p></p><p>وهنا نهايه الجزء الرابع اتمني يكون عجبكم وارجوا انكم تتفهموا الكلام الي فوق المفاجات مش هتنتهي ابدا وعمر اسراره كتير وكل مره في سر هيقلب دنيا كلها</p><p></p><p>اشوفكم علي خير مع سلامه</p><p></p><p>انا بعتذر جدا عن غيابي طول الفتره الي فاتت كان في حاجات كتير جدا بفكر فيها ومشاكل كتير عندي ومكنتش مستعد نفسيا اني اكتب الجزء الجديد ارجوا انكو تقدروا دا وبشكر كل ناس الي كانت مهتمه بالقصه وبتسال كل شويه حقيقي انا بشكركم علي الاهتمام دا خلينا منضيعش وقت ونبدأ الجزء الجديد كفايه تأخير</p><p></p><p>الجزء الخامس</p><p></p><p>في دبي</p><p></p><p>تدخل ست جميله رشيقه القوام شكلها يديها سن 35 سنه بزازها كبيره نسبيا وطيز مليانه وفخاد مليانه شويه والوسط رفيع حاجه شبه الساعه الرميله لكن كل دا كان متغطي تحت عبايه خليجي واسعه هتقولي طب عرفت ازاي هقولك هتعرف بعدين متستعجلش دخلت الست ديه مكتب وطلبت رقم في تليفون</p><p>ست: ساره تعالي حالا</p><p>وبعد دقيقتين دخلت بنت في العشرينات كانت رفيعه وملامحها بريئه اوي شعرها لونه اسود لكن عيونها كانت لونها اخضر بزازها وسط وطيزها صغيره جسمها مشدود ومظبوط</p><p>ساره: ايوه يا مدام نرمين حضرتك طلبتيني</p><p>نرمين: قوليلي جدول اعمالنا ايه انهارده</p><p>ساره: انهارده في معاد مع مستر البرت صاحب كونت جروب الساعه 2 وبعدها معاد مع ميس أنا مديره تسويق لشركه ايفال الفرنسيه وبعد كدا حضرتك هتروحي نادي تقعدي هناك شويه مع الاولاد و بعدين تروحي</p><p>نرمين: جاسر فين مشوفتوش من ساعه ما قعد علي كرسي دا</p><p>ساره بتلقائية: جاسر اتصفي في نفس اليوم الي نرمين وقعت فيه</p><p>نرمين: اااه لحد دلوقتي مش قادره اقتنع أن حته عيل يعمل فينا كل دا تفتكري في حد وراه يا ساره</p><p>ساره: يمكن محدش يعرف حاجه عن الموضوع دا</p><p>نرمين بخبث:ساره متلعبيش عليا انتي عارفه حاجات كتير تخص الموضوع دا واظن نظام معروف لو نرمين ماتت مقتوله لازم حليفتها تاخد حقها لكن انتو منعني ليه</p><p>ساره: عشان ديه الأوامر خديها نصيحه مني يا نرمين انا متربيه هناك وعرفاهم محدش هناك بيرحم متخليش لحمك يكون الوجبه الرئيسيه عندهم في يوم من الايام كاش بيعشق اللحم العربي</p><p>نرمين : عمر فين دلوقتي</p><p>ساره: معرفش ممكن يكون في اي مكان بعد اذنك</p><p>خرجت ساره وفضلت نرمين قاعده بتفكر عايزه تاخد قرار في الي بيحصل حوليها دا وتعرف مين عمر الي الانتقام منه يستدعي تدخل كاش وفايلوت نفسهم غمضت عيونها وسرحت</p><p>*******************"******</p><p>***********</p><p>في مكان مظلم جدا</p><p>قمر قاعده ضامه رجليها وقاعده وخايفه جدا من الي هي فيه من ساعه ما جات من المكان دا وهي قاعده لوحدها ومش فاهمه في ايه اخر حاجه هي فكرها أن هي نزلت تشتري حاجه من سوبر ماركت الي علي اول شارع وهي ماشيه خبطت في بنت تانيه اتاسفت لها وكمان طريقها وبعدها بدأت تدوخ و وقعت من طولها ولما فاقت لقت نفسها في المكان دا فضلت تصرخ وتعيط لكن محدش رد عليها فسكتت وفضلت قاعده خايفه لأنها حتي مس عارفه تتحرك بسبب ضلمه الي مخليها مش عارفه تشوف حتي أيدها فضلت قاعده لحد ما سمعت صوت رجلين بيقرب منها ساعتها انكمشت في نفسها من الخوف والرعب لغايه ما نورت بؤره فوق قمر بظبط خليتها تغمض عي نها لحد ما اتعودت علي ضوء لقيت قدامها شاب طويل بس رفيع شويه قرب منها وقعد قدامها في هودء</p><p>شاب: مالك يا قمر خايفه كدا ليه</p><p>قمر: انت مين وعايز مني ايه انا معرفش حاجه ومش هعترف باي حاجه</p><p>شاب باستغراب: تعترفي بايه يا حبيبتي اهدي بس</p><p>قمر: مش انت من ناس الي بتخطف ناس تانيه عشان تخليهم يعترفوا بحاجات هما معملوهاش</p><p>شاب : مين قالك أن في ناس بتعمل كدا</p><p>قمر : التلفزيون</p><p>شاب : لا يا حبيبتي بتخفيش انا مش عايزك تعترفي بحاجه انا أخدتك عشان انتي وقعتي في شارع ومحدش كان يعرف انتي ساكنه فين فأنا اخدتك لحد ما نلاقي اهلك</p><p>قمر: انت كذاب انت خطفتني بس انت اصبر عمر هيجي يكسر عضمك ويخليك تلف حولين نفسك</p><p>شاب: خلاص يا ستي لما يجي عمر انا هخليه يضربني بس قوليلي انتي مبسوطه وانتي قاعده في ضلمه كدا</p><p>قمر: لا مش مبسوطه و عايزه أخرج من هنا</p><p>شاب : طب تعالي معايا</p><p>ومسك ايد قمر وفصل بتمشي بيها وكل خطوه تنور بؤره لحد ما فتح باب ودخلوا كانت اوضه كبيره اوي فيها سرير وتلفزيون وتلاجه والعاب وكتب وحمام مخصوص كل وسائل ترفيه فيها كان لونها بمبي وعليها رسومات كرتون لاميرات ديزني</p><p>شاب : ديه يا ستي هتبقي اوضتك لحد ما تخرجي من هنا التلاجه مليانه اكل كلي براحتك وفي تلفزيون والعاب وقصص يعني تسليه لصبح يا ستي عيشي وانا كل شويه هاجي اطمن عليكي يلا سلام يا قمر</p><p>وسابها وخرج وقفل الباب وهي قعدت مكانها مش عارفه اعمل ايه في بلوه الي هي فيها وفضلت قاعده حوالي أربع سعات وكانت بتلعب بلايستيشن لحد ما الباب اتفتح</p><p>قمر: اتاخرت ليه انا بدأت ازهق</p><p>***************************</p><p>***********</p><p>امام كليه زراعه</p><p>مها: في ايه يا عمر مالك دا ابوك يا دوب كلمك هو قالك ايه بظبط</p><p>عمر:, معرفش هو قالي اجي فورا بس طريقه كلامه مش مرياحني حاسس ان في مصيبه</p><p>علي قمه مبني مواجهه الكليه كان في قناص واقف مستني اشاره اول ما جات شد اجزاء القناص و صوب ناحيه تانك البنزين بتاع العربيه وضرب طااااااخ</p><p>عربيه انفجرت ومها وعمر واقفين جمبها وقف القناص وبداء يفكك القناصه بتاعته بس فجاه أتلفت ولقي معا واقفه وسانده علي خزان المياه وعمر فترد جسمه علي سور جمبه</p><p>عمر: مالك يا ماري شكلك مخضوض كدا ليه</p><p>ماري: ابدا بس واضح انك اسرع مما تصورت مش خايف لا اخلص عليك وانا في وضع الغبي دا</p><p>عمر: معلش اصل سنا شكلها حلو اوي نهارده صافيه اوي زيك كدا</p><p>ماري: بس انا زعلانه منك يا عمر ومستحيل اسامحك علي الي انت عملته ابدا بقي معقوله متجبهومش في كسي مش عيب تحرمني من لبنك</p><p>عمر عدل نفسه و وقف</p><p>مها: انتي مش المفروض عندك عمليه هنا في مصر مع السفير الروسي ايه غيرتي خططك فجاه</p><p>ماري: مش هستغرب انك عارفه وانتي من الفاير بس مكنتش متوقعه أن عمر كمان زيك ومستغربه أن لما كنت في حضني طاقتك كانت شبه معدومه و دلوقتي انا شايفه قوه كفيله انها تخلص عليا قبل ما أغمص عيني حتي</p><p>عمر: وتفتكري ايه الي يمنعني اني اقتلك دلوقتي زاي ما بتقولي ؟!!</p><p>ماري: عشان انت بتحب اللعبه الحلوه وبتقدرها وكمان عشان لسه عايز تعرف مني حاجات كتير</p><p>عمر: حاجات زاي ايه زاي كاش وتؤامك فايلوت ولا انديها باسمها المحبب ايفرست وانتي تاسي بمعني قمه البركان بصراحه اسميكم ملهمه اوي</p><p>ماري: لا مدام وصلنا للنقطه ديه يبقي في كلام تاني لازم يتقال عمر بلاش لعب معانا انت مهما وصلت مش هقدر علينا وابقي دور علي الي ضاع منك كويس سلام</p><p>وفجاه نطت من فوق السطح المبني الي هو كان تقريبا10 ادوار معلش انا معدتش لاني طلعت بسرعه بصيت لمها وقولتلها: هنروح ازاي دلوقتي ؟!!</p><p>مها : تصدق لو العربيه ديه مكنش عليها تأمين كان زماني خلصت عليكوا انت ونحنوحه بتاعتك</p><p>عمر: طب يلا بينا بلاش كلام الاهبل دا</p><p>ونزل عمر علي سلالم العماره عادي و وراه مها و اخدنا تاكس وصلنا لحد البيت واول ما دخلنا لقيت الكل في بيت جدي وامي منهارة من العياط</p><p>عمر:ايه يا جماعه في ايه</p><p>جدي مش لاقين قمر</p><p>عمر بغضب: ايه ازاي راحت فين يعني</p><p>كريم: انا اخر مره شوفتها كانت بتقول لبابا انها نازله تجيب حاجه بس هو مركزش معاها وهي نزلت ومن ساعتها مرجعتش</p><p>مها: طب عمو عماد وعمو هشام فين</p><p>جدتي وهي بتعيط: راحوا يدوروا في المستشفيات والأقسام ومحمد بيدور في المنطقه حولينا</p><p>عمر في اللحظه ديه افتكر كلام ماري لما قالتله دور كويس علي الي ضاع منك معقوله ضربه تيجي بالقوه المره ديه وفاختي الصغيره</p><p>عمر: طيب انا هروح ادور عليها في المنطقه حولينا* وسبتهم وخرجت ورحت قعد علي قهوه* ولقيت محمد قاعد هناك بيتفرج علي ماتش</p><p>عمر: كام كام يا كابتن</p><p>محمد: اقعد يا عمر دا ماتش نار هيعجبك</p><p>عمر: تلاقيك مركز مع ازبارهم مش الكوره بقي اختي مخطوفه يا متناك وانت قاعد علي القهوه</p><p>محمد: يا عم انا تعبت من تدوير وكمان انا مش عاشق اختك اوي عشان ادور عليها انا لو عليا تولع فيك وفيها وفي امي والدنيا بحالها ما كنت تقتلني في الوم إياه زاي ما قالت ناصر وباقي العيال بتاعه المطعم</p><p>نفضت لكلامه لاني مش فائق ليه بالمره وقعدت افكر هعمل ايه وازاي القي طريقه اوصل بيها لقمر ساعتها مجاش في بالي حد غير سيف الجبالي كلمته</p><p>عمر: ايوه يا سيف اخبارك</p><p>سيف: انا زين يا ولد ابوي لكن انت خالك مش عاجبني والاخبار عندكم متسرش</p><p>عمر: ما انا بكلمك عشان كدا تقدر تساعدني انا لسه خارج من المطار ورجالتي بيدوروا في كل حته علي قمر تعرف حاجه ممكن تفيدنا</p><p>عمر: الي عملها الرجاله إياهم بتوع مطروح</p><p>سيف : لا كدا اللعب احلو اوي هي حصلت يدخلوا الحريم في الحوارات ديه طب اصبر عليا وانا هجيبهم متكتفين في شوال بس هيكونوا مستخبين فين</p><p>عمر بغضب: تصدق ياض انا عرفت ليه زيدان بيهزقك دائما ما تفتح دماغك يا سيف هو انا لو كنت أعرف كنت كلمتك ليه</p><p>سيف : معلش يا اخوي الدنيا بتلف بيا من المفاجاه بس متقلقش هنوصلها اكيد سلام دلوقتي وانا هشوف اقدر اعمل ايه</p><p>عمر:سلام</p><p>محمد: مين رجاله إياهم بتوع مطروح دول انت كنت بتعمل ايه بظبط هناك وبتختفي فين</p><p>عمر: كنت يحمي اختي وعائلتي الي بسبب غيائك وحقد امك كانوا هيضيعوا انت بسببك سلمت رقبتنا لناس هناك لما طلعت سرك الانجاس الي خلصت عليهم</p><p>محمد:انا مش فاهم حاجه</p><p>عمر: ولا لازم تفهم اي حاجه خليك ساكت لحد ما نشوف هنتصرف ازاي</p><p>*********************************** ************</p><p>في البلد</p><p></p><p>سامح كان في الغيط ولسه خارج من زريبه وهو بيعدل هدومه وخرجت وراه ناجيه مرات ابن عمه</p><p>ناجيه: ااه زبرك كان وحشني اوي يا سامح متتصورش انا مبسوطه قد ايه بنيكه ديه</p><p>سامح:: ولا تشغلي بالك يا شرموطي كل ما احيانا الفرصه هزنقك وافشخ كسك وطيزك المربربه ديه وراح ضربها علي طيزها المهم قوليلي بتعملي الي قولتلك عليه</p><p>ناجيه: بالحرف متقلقش المهم تكون راضي عني يا سيدي وتاج راسي</p><p>سامح : طول ما انتي بتسمعي الكلام نبقي راضي عنك واحققلك حلمك وانيكك قدام اامعرص جوزك</p><p></p><p>ناجيه: متقلقش يا حبيبي كل حاجه بتحصل زاي ما طلبت وكل يوم بحطله دقيق في القهوه او في الاكل لو هياكله لواحده</p><p>سامح: تمام روحي دلوقتي عشان محدش ياخد باله يلا</p><p>مشيت ناجيه وفضل سامح قاعد في الغيط شويه لحد ما جاله ابن عمه مسعود جوز ناجيه وقعد جانبه</p><p>مسعود: اخبارك ايه يا سامح عاش من شافك يا راجل</p><p>سامح بابتسامه:* وانت كمان يا مسعود يا اخويا ايه يا عم مختفي فين</p><p>مسعود: ادينا في دنيا يا اخويا بنتنطط في كل حته شويه عشان اكل العيش ويا رباه عاجب</p><p>سامح : مالك بس يا مسعود احكيلي</p><p>مسعود: الحرمه السعرانه الي انا متجوزها يا سامح مش بتهمد ولا بتبطل زن وعجن الحريم الي مبحبوش ديه</p><p>اقولها يا وليه تعبان هلكان لسه جاي من الغيط ولا الهوا واني أساسا اليومين دول بقيت اتعب جامد واحس بزغلله و همدان جامد اوي ومبقتش اقربلها خالص</p><p>سامح: معلش ما انت برضوا لازم تريح نفسك شويه من تعب الشغل</p><p>مسعود: مخبيش عليك يا سامح انا أساسا مقصر معاها من قبل الحاله ديه ومش بعرف اكول معاها في سرير والموضوع دا عملي مشاكل كتير اوي بقولك ايه معكش اي حاجه من الحبوب بتاعت الخواجات ديه اهو تخليني أشد حيلي شويه</p><p>سامح: بصراحه يا اخويا انت عارفني مش يستخدم الحاجات ديه مراتي لوحدها فياجرا طبيعي</p><p>مسعود: انت هتقولي علي ستات الجانب دول بيكونوا حاجه كدا ملبن المهم يعني متعرفش تتصرفلي في اي حاجه</p><p>سامح: هحاول يا صحبي بس موعدكش انا هقوم اروح بقي عشان مستنيني في البيت سلام</p><p></p><p>طبعا الدنيا مدربكه ودخلت في بعض ابو سامح ونجلاء يبقي ليه اربع اخوات ناجي ومهران وناصر وكريمه مهران دا يبقي جدي انا وهو من الجزء الي مسيطر علي كل حاجه في العيله وهنفهم دا ليه قدام ومعاه في صفه كريمه وناصر أما ناجي و سعدون الي هو ابو سامح ونجلاء بينتموا للفرع الفقير في العيله والي بيعمل كل المصائب ومسعود يبقي ابن جدي ناصر نرجع بقي للحكايه</p><p></p><p>روح سامح لقي نسرين مراته ونجلاء قاعدين مستنينه</p><p>نجلاء: عرفت الي حصل في مصر</p><p>سامح: ايه الي حصل</p><p>نسرين: قمر اختفت ومحدش عارف ليها طريق</p><p>سامح: ايه ازاي وامتي دا حصل</p><p>نسرين: صبح ومن ساعتها والكل قالب دنيا عليها</p><p>نجلاء: يا ستي ياكش تغور في ستين داهيه حبكت دا يحصل في نفس الوقت الي بعتنا فيه الجواب لعماد ايه الحظ دا دلوقتي هيتلهي في موضوع بنته ويمكن ميكونش قراءه اساسا</p><p>سامح : متخفيش اكيد هتظهر هتروح فين يعني</p><p>********* *********************************** *****</p><p>في قصر الهداجي</p><p>اميره قاعده لوحدها وفجاه الموبيل بتاعها بدل يصفر ويدي ندور لونه احمر طلعت برا البيت وندهت علي عمار</p><p>اميره: عمار تعالي بعد اذنك عيزاك ضروري</p><p>دخل عمار البيت</p><p>عمار: خير يا اميره</p><p>اميره: جهز رجاله وعيزاك تطلع علي لوكيشن دا حالا تجيب قمر اخت عمر من هناك</p><p>عمار : انا مش فاهم حاجه</p><p>اميره: لما ترجع هفهمك دلوقتي تاخد رجاله بس عدد كبير وتروح تجيب قمر فاهم بسرعه</p><p>عمار: ماشي لما نش ف اخرتها</p><p>بدا عمار يجمع عدد من رجاله الي بتشتغل تحت أيده واتحرك بيهم علي المكان الي اميره حددته واول ما وصلوا اتفتح عليهم خط نار وعمار ورجالته استخبوا وبدأوا يتحركوا براحه ويصتادوا رجاله الي حوالين المخزن وبعد كدا اول ما دخلوا المخزن لقوا الشاب الي كان بيكلم قمر بس كان لابس زاي ناس بتاعه سيرك الي هو مقدم الفقرات</p><p>شاب : سيداتي انساتي سادتي مرحبا بكم في عرضنا انهارده عرض الموت احبكم تتعرفوا بضيفنا انهارده عمار الفهد تحت تقول ايه للجمهور يا عمار</p><p>عمار: كدا لعبه احلوت اوي يا راكان انت الي خطفت قمر دا معناه أن الفريز ليهم علاقه بكل الي بيحصل زاي ما اتوقعت</p><p>راكان: عمار متظلمنيش انا بنفذ الاوامر بصراحه قمر ديه قمر جدا صعبانه عليا</p><p>عمار:البنت فين يا راكان</p><p>راكان: ورا الباب دا وشاور علي الباب الي دخل منه هو وقمر قبل كدا بس عشان تفتحه لازم تقتلني وريني هتعمل كدا ازاي</p><p>عمار: للاسف يا راكان انا اكتر واحد عارف الاعيبك اكيد في فخ في الاوضه الي ورا الباب بمجرد ما تموت الفخ يتفعل أو بمعني اصح لما قلبك يقف وانت متخصص في دا</p><p>راكان : كدا اللعبه مش هتبقي ظريفه خالص يا عمار وراح حادف علي عمار سكينه بس عمار فاداها وخرج من جنبه سيف كاتانا وهجم علي راكان بس راكان كان عنده مرونه غير طبيعيه وبيتفادي هجوم عمار لحد ما اتصاب في رجله هنا راكان حاول يجري بسرعه ونط في حاجه شبه البيسين واختفي حاول واحد من رجاله عمار يلحقه بس عمار وقفه</p><p>عمار: سيبه لسه أوانه مجاش</p><p>جري عمار وطلع ازازه اسبري رشها علي الباب وبعدين فتحه ولقي قمر قاعده في الاوضه بتلعب بلايستيشن</p><p>قمر: انت اتاخرت كدا ليه انا بدأت ازهق</p><p>عمار باستغراب: ايه العيله تنحه الي ميخوقش فيها حاجه ديه يلا خلينا اروحك</p><p>قامت قمر ومشيت مع عمار الي ركبها عربيه وهي نامت علي كنبه الي ورا لغايه ما وصلوا البيت</p><p>عمار شالها علي كتفه ودخل بيها</p><p>عمار: سلام عليكم معلش يا جماعه اتاخرت شويه علي ما لقيتها</p><p>و انا دخلت في ضهر عمار علي طول لانه كان كلمني وقالي علي كل حاجه حصلت</p><p>بابا: انت لقيتها بجد ازاي وجري علي عمار واخد قمر في حضنه وامي اخدتها منه ونيمتها علي كنبه</p><p>عمار: ابدا انا لما عمر كلمني وقالي علي الي حصل يمكن تقدر اساعده قولتله يبعتلي صوره قمر وهنزلها علي نت عشان لو حد شافها يبلغنا لكن لما دخلت علي نت لقيت حد مصور قمر وبيقول أنه لقاها مغمه عليها في شارع ومكنش عارف يعمل ايه فاخدها عنده البيت ونزل صورتها عشان لو حد من أهلها شاف صوره اوي عرفها يتصل انا اتصلت براجل واكدتله اني اعرفها واخد عمر وروحنا جبناها من عنده</p><p>عمي: ولما انت عرفت مكانها مبلغتناش علي طول ليه يا زفت انت</p><p>عمر: عمي نكلم بعدين وبصيت لعمار</p><p>جدي: انا متشكر اوي يا عمار يا ابني علي الي انت عملته دا انت رجعتلنا روحنا</p><p>عمار:, ولا في اي حاجه يا فندم عمر صاحبي واخويا وقمر ديه اختي صغيره معلش انا بس هستاذن عشان عندي شغل كتير بعد اذنكم</p><p>جدي: اتفضل يا ابني</p><p>ومشي عمار وكل قعد الا انا وفضلت باصص لعمي</p><p>عمر: بص يا عمي عشان انا بدأت تزهق من الموضوع دا بجد انت بتشخط وتنطر فيا انا واخواتي ويسكت احتراما لابويا وجدي مع اني قولتلك قبل كدا انك ملكش دعوه بيا انا واخواتي طول ما ابويا عايش ولسه فيه نفس لكن انت دلوقتي جاي تزعقلي وتهزقني قدام الاغراب كمان كدا خلاص جبت اخري من القرف دا انا معرفش ايه الي حصل ولا الي اتقال بعدها لان وداني صفرت من قلم ابويا علي وشي مركزتش غير في وشه وهو مليان غضب وعمال يزعق فيا* بصراحه انا مستحملتش وسبتهم ومشيت وخرجت برا البيت خالص 😢😢😢😢😢😢 بصراحه معرفش رجلي اخدتني علي فين بس فضلت اتمشي اتمشي وانا عامل زاي المتخدر ابويا عمره ما مد أيده عليا ليه يحصل كل دا عمي هشام دائما شايف نفسه وعامل نفسه كبير مش عارف علي ايه مش عارف امتي بقي ابقي انا كبير العليه انا عارف إنه عايز يكسرني عشان جدي أعلن أني أنا هكون كبير العليه من بعده عايز يسيطر عليا ويلغي شخصيتي عشان يتأكد اني مستحيل اخد كبير العيله لكن عمي غبي وميعرفش ليه انا مش هو أو اي حد تاني هو شايف مجرد عيله في مصر ميعرفش تاريخنا ولا قوتنا احنا قبيله كامله يا عمي قبيله موجوده من آلاف السنين تاريخها مليان صراعات والم ودم انت متعرفش عنهم اي حاجه كنت فاكر جدي الي اخترني تبقي عبيط مش جدي الي بيختار الاختيار لحاجه اكبر بكتير اوي بس ابويا مش عارف اتصرف معاه ازاي انا مشيت قبل ما لساني يفلت وأفصح الدنيا كلها ساعتها كانت هتبقي خراب علي الكل</p><p>كويس انك عارف انها هتبقي مصيبه علي كل</p><p>عمر أتلفت وراه بسرعه لقي مها واقفه وراه</p><p>عمر: هو صوتي كان عالي اوي كدا</p><p>مها: عيونك فضحاك يا ابن عمي اهدي وكل حاجه هتروق بس لازم نشوف حل في المصيبه ديه</p><p>عمر: عندك حق انا مش عارف هكلم مع ابويا ازاي بعد كدا وزفت الي اسمه هشام دا شكلي هقتله وارتاح</p><p>مها: انت بتتكلم عن ايه يا ابني انا بكلم علي بنت الي انت فتحتها هناك في البلد وخلتها حامل منك</p><p>عمر: نعم انتي بتقولي ايه</p><p>مها: ابوك ورا جدك جواب اتبعتله انهارده في اختبار حمل. ونتيجه إيجابي وفي ورقه بتقول انك انك نكت واحده اسمها نهي وفتحتها وهي دلوقتي حامل منك يا دكر</p><p>عمر:, انتي بتقولي ايه انا معملتش اي حاجه من كلام دا ونهي علاقتي بيها كانت يا دوب شويه تقفيش وبعبصه لكن عمري ما قربت لكسها وكمان حامل ازاي. انا بقالي اكتر من سنه مقربتش لامها لو افترضنا اني فعلا فتحتها زاي ما بيقولوا</p><p>مها: اثبت بقي يا ظريف انك ملكش علاقه بالحوار</p><p>عمر: مين الي بعت الجواب دا</p><p>مها: محدش يعرف ابوك بيقول أن محمد هو الي جاب الجواب لابوك وقاله أنه كان في البسطي بتاعتكم</p><p>عمر: محمد ونهي تبقي بنت خاله محمد وبنت اخت نجلاء احا يا بنت المتناكه لعبتها صح اوي نجلاء المره ديه هتلبسني نهي زاي ما لبست هشام فيها</p><p>مها: هي نهي ديه وحشه يعني</p><p>عمر: هي المشكله في حلوه ولا وحشه ديه لبوه اتناكت من كوب الارض حتي عمها ناكها يعني لو فعلا حامل حليلي علي ما نعرف مين ابو الولد</p><p>مها: احا ليه هي كانت فتحاها سبيل ايه عيله النجسه ديه</p><p>عمر: بعد اذنك الفرع النحس في العليه متنسيش انك من العيله ها</p><p>مها :, طب يلا نروح كدا كدا ابوك هيسافر هو وجدك يشوفوا ايه الحوار وبعد كدا في اجازه نص سنه هتسافر لو موضوع بجد* هتكتب عليها</p><p>عمر:, انتي بتهرجي يا مها اكتب علي مين بقولك اتناكت من طوب الارض يخرب بيت أهلك وكمان انا متمتش السن القانوني الجواز</p><p>مها: معرفش بقي ابقي قول كلام دا لجدك يلا بينا</p><p>وسابتني وركبت عربيه اسبور بورش</p><p>عمر: انتي لحقتي تجيبي واحده تانيه</p><p>مها:, يا عم اسكت انا عندي جراج مليان عربيات فكك</p><p>عمر: من اين لكي هذا</p><p>مها:, لا متفهمنيش غلط انا عايشه بشرفي</p><p>عمر:, لا ما شرف واضح هههههههه</p><p>عزيزي القارئ متستغربش اني بهزر واضحك وانا في المصيبه ديه بس لازم اكون هادي عشان القي حل</p><p>اتحركت معا و وصلنا البيت مطلعتش فوق وفضلت عند حدي تحت جات ستي ادتني الي فيه نصيب لما لقاني مش برد سابتني لحد ما جدي خلص الي بيعمله وطلبني</p><p>جدي: ينفع الي عملته دا</p><p>عمر:, انهي فيهم</p><p>جدي : انا بكلم علي موضوع عمك التاني انا عارف انك ملكش يد فيه وهنحاول نثبت دا لكن دلوقتي ينفع الي عملته مع عمك والي قولته ليه</p><p>عمر:بالي هو بيعمله اه ينفع يا جدي عمي انت عارف هو حاططني في دماغه ليه</p><p>جدي : تقوم تنوله الي في باله يا غبي وتبان عيل مش متربي انا عارف ان هشام غيران من عماد ومن زمان اوي حتي من قبل ما تتولد وشايف دائما أن ابوك واخد كل حاجه عشان كدا يوم ما اتجوز اخد علي قد نيته السوداء واتجوز نجلاء</p><p>عمر: قصدك بلانا بنجلاء جدي انت مش عارف انا كنت عامل ازاي قبل ما عمار يكلمني ويقولي أنه لقي قمر</p><p>نخلص من موضوع عمك وبعدين ندخل في موضوع قمر دلوقتي انت تتجنب ابوك لحد ما نحل مشكله الي في البلد وخليك قاعد هنا متطلعش عشان ابوك محدش ضامن تصرفاته وانت عارف ان مرضه مش مستمحل اي انفعالات</p><p>عمر: حاضر يا جدي</p><p>جدي: قولي ايه بقي موضوع قمر والعربيه الي انفجرت</p><p>عمر: اظن موضوع العربيه مها حكت ليك</p><p>جدي:, عايز اسمع منك مها بتقول انك عرفت حاجات محدش كان عارفها</p><p>عمر: القناص الي ضرب نار علينا كان ماري الشبح الي قبلتها في شاليه بتاع نرمين من سنه وهي كانت سبب في الي حصل لاميره وهي الي فبركت صوره ديه عشان تصدر موجات انفعالية لما دورت وراها عرفت أن ماري مش روسيه محدش يعرفها جنسيه أساسا طلعت من الفريز وانت عارف كويس يا جدي يعني ايه فريز</p><p>جدي: ممممممم الموضوع وصل للفريز يعني نرمين مشغله الفريز لحسابها</p><p>عمر:, لا الفريز هنا الي اخترعوا نرمين اساسا عشان يعرفوا يضربوا سوق ويلعبوا براحتهم وهما الي خطفوا قمر عمار اكدلي دا بعد ما قابل هناك واحد اسمه راكان وهو فريز</p><p>جدي: ماري ديه ليها أهل</p><p>عمر:اخ واخت كاش قائد الفريز وفايلوت تؤامها</p><p>جدي: نعم ماري اخت ايفرست</p><p>عمر: مفاجاه مش كدا انا انصدمت زيك كدا في الاول</p><p>جدي : كدا الموضوع مبقاش يخصك لوحدك لازم ندخل فيه بس عمار عرف منين مكان قمر</p><p>عمر: بيقول أن اميره هي الي ادته اللوكيشن الي قمر فيه ولما يرجع هتحكيله انا بكره هسالها عرفت ازاي</p><p>جدي : تمام هدي لعب شويه يا عمر عشان في حاجات كتير اوي محدش عارف هترسي علي ايه</p><p>عمر : حاضر يا جدي</p><p>تلفوني رن ساعتها وكان سيف</p><p>سيف: ايه يا عم. مبروك رجوع قمر صدقني الراجل دا طيب اوي أنه اخدها عنده لحد ما يلاجي أهلها وموضوع نت دا مفيد جوي</p><p>عمر: سيف انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي فبلاش انا انهارده ابوس ايدك انا بعتذر لزيدان علي الي قولهوله الراجل طلع عنده حق في كل حرف</p><p>سيف : ايه دا انت كلمت زيدان فين</p><p>عمر: علي شات سكس العرب يا عم</p><p>سيف : علي ايه</p><p>عمر: ملكش فيه يا سيف المهم عايزك تركز شغلك كفايه انك هتتغفل بعد كام يوم</p><p>سيف: مين الي يقدر يغفل سيف جبالي دا انا كنت قتلته</p><p>عمر: انا عايزك تثبت علي كلمتين دول لحد* ما نعرف هو ناويلك علي ايه</p><p>سيف : هو مين دا يا عم طلعت ميتين اهلي</p><p>عمر:, في الاخر هتعرف سلام</p><p>قفلت سكه في وشه هي مش نقصاه وطبعا تحيه مني لاخويا وصحبي سلايتر علي قصته وشخصيات بس افتكر تحذيري</p><p>المهم دخلت نمت وصحيت الصبح لبست وروحت كليهومن سكات اول ما دخلت من باب الكليه</p><p>شخص:, استاذ عمر انا رائد معتز الحوفي اتفضل معايا</p><p>عمر: اتفضل معاك علي فين</p><p>معتز: مكتب الأمن الوطني</p><p>وهنا تنتهي الجزء الخامس من سلسله. انا بعتذر علي غياب دا بس كنت فعلا نفسيتي سيئه جدا وشكلها هترجع تسوء لان موبايلي انكسر وانا بكتب الجزء دا وبكتب بالعافيه فسامحوني بقي علي الأخطاء الاملائيه لو موجوده يعني وبشكر كل متابعين علي اهتمامهم بالقصه وسؤالهم المتكرر عليها واتمني الجزء يكون عجبكم واستمتعوا بالمفاجات ويا ريت تعلقوا وتقولوا رايكم لانه فعلا يهمني وانا محتاج اعرف رايكم دائما</p><p>سلام</p><p></p><p>في البدايه انا بشكر كل متابعين وكل ناس الي اتفهمت ظروف الي عندي وتشجيعكم ليا الي اداني طاقه اني اكمل بشكل كويس وكبير</p><p>تاني حاجه هو تحذير القصه بدايه من الجزء دا هتبدا تدخل في منحني تاني خالص فنصيحه لو اي حد من المتابعين مش بيؤمن بطاقه أو روح منصحوش يكمل لأنها هتكون ممله جدا بنسبه ليه انا نبهت عشان ملقيش اي حد بيقولي فجاه انت بدأت تخرف</p><p>نبدا أحداث الجزء دا</p><p></p><p>الجزء السادس</p><p></p><p>بعد يوم شاق جدا ومتعب ومصائب عماله تنزل علي دماغي بألف شكل وطريقه لبست هدومي وروحت الكليه واول ما دخلت من الباب لقيت حد بينداه عليا</p><p>شخص: استاذ عمر اتفضل معايا</p><p>عمر: مين حضرتك واتفضل معاك علي فين ؟</p><p>معتز: انا رائد معتز الحوفي أمن وطني يا ريت تيجي من غير اي شوشره</p><p>وفجاه لقيت اتنين ضخام اوي وقفين ورايا</p><p>عمر:واضح جدا انك مش عايز شوشره ممكن اعرف حضرتك عايز مني</p><p>معتز: من غير كلام كتير يلا وهتعرف كل حاجه هناك</p><p>عمر: طب ممكن اشوف كرنيه بتاعك وأمر الضبط والاحضار ولا حضرتك بتقبض عليا من غير إذن من نيابه</p><p>معتز بنفاذ صبر: انا لحد دلوقتي مش عايز اتصرف معاك بعنف ومقدر انك حته عيل بس هتتلامض هوديك جثه يلا يا روح امك معا''''''''</p><p>وكانت أيدي بتسلم علي وشه في ساعتها</p><p>عمر: امي في البيت معززه مكرمه مش هيجي خول زيك يهينها</p><p>طبعا كان طلبه اتلمت علي صوت والي حصل وجه استاذ رمزي مسؤل الأمن في كليه وهو أساسا كان عميد في امن دوله قبل ما يسوي معاشه ويقدم في كليه</p><p>رمزي : ايه دوشه ديه فيه اتفضل معايا علي مكتب العميد</p><p>معتز: عميد مين يا حضرت انا الرائد معتز الحوفي من الأمن الوطني وجاي اقبض علي الافندي دا</p><p>رمزي بصله من فوق لتحت وقاله: الولد دا في الحرم الجامعي لو عندك مشكله اتفضل عند عميد الكليه وهناك نكلم لكن تعمل شوشره وهيصه قدام طلبه دا انا مش هسمح بيه زاي ما قولت اتفضلوا علي مكتب العميد</p><p>انا سبتهم وروحت علي مكتب العميد ومعتز بيجيب جاز والهطل الي معاه اتصنموا من مفاجاه الي عملتها كانوا فاكرين اني لما نسمع كلمه أمن وطني هعملها علي روحي واعيط واقولهم انا المسؤل عن احداث 11 سبتمبر 😂😂😂😂</p><p>طلعت عند العميد ودخلنا جوا ومعتز اول ما دخل قعد حتي من غير استاذان وانا فضلت واقف</p><p>معتز: يا ريت نخلص من الموضوع دا بسرعه عشان عندي شغل كتير مش فاضي للهبل دا مكنش حته عيل لازم اخده الاداره</p><p>العميد: ولد مين الي تاخده ومين انت اساسا</p><p>زمزي: حضرته الرائد معتز الحوفي من الأمن الوطني وبيقول أنه جاي يقبض علي طالب دا</p><p>العميد: وايه سبب قبضك عليه</p><p>معتز: أمر ميخصكش والي بيحصل دا عرقله لعملي وكل الي هنا هيدفع تمنها وأولها الكلب دا هدفعه تمن القلم دا غالي</p><p>عمر: ممكن اكلم يا دكتور</p><p>العميد: اتفضل</p><p>عمر: اولا انا مش فاهم الاستاذ عايز مني ايه واحد جاي يقولي أمن وطني وجاي اقبض عليك وجايبلي اتنين شبه الترلات وبيشتمني بامي اقوله ممكن اشوف كرنيه بتاعك وأمر ضبط والاحضار بتاع نيابه يقولي انت هتتفلسف يا روح امك فضربته انا مش بحب حد يجيب سيره ولدتي انا كدا غلطان</p><p>العميد: بصراحه مش غلطان في حاجه وانا فعلا عايز اشوف كرنيه وأمر ضبط والاحضار والا كدا الموضوع هيكون غير قانوني وهضطر ابلغ الاداره بتاعتك أو الوزاره نفسها</p><p>معتز طلع كرنيه بتاعه وقال: أمر ضبط والاحضار بيطلع دلوقتي ممكن اخده واخلص من الموضوع دا</p><p>العميد: لا لما يبقي يطلع واشوفه ابقي خد الولد غير كدا لو فكرت تقرب ليه يبقي اجهز عشان البجامه مستنياك اتفضل ومش عايز اسمع كلمه كمان والا هتزعل</p><p>معتز سمع الكلمتين وهو مصدوم واخد بعضه مع الي باقي من كرامته ومشي</p><p>محدش يستغرب من الي حصل عميد كليه ليه علاقات كتير اوي بناس مهمين في البلد أكثرهم في قضاء و داخليه</p><p>العميد: تضرب رائد في الأمن الوطني دا انت قلبك قاعد اوي ياض انت قولي انت عملت ايه بقي يخليهم عايزينك شكلك مش جماعات خالص ولا ليك في سياسه ولا مخدرات</p><p>عمر: بطريقه الي كان عايز يخدني بيها ديه غالبا كنت هتاخد مجامله مش اكتر</p><p>العميد ابتسم: واضح انك فاهم كويس الي بيحصل عموما اتفضل علي محاضراتك دلوقتي ولحد ما ساعه تيجي 5 اوعي تخرج بره كليه ابدا وانا نخلص كل حاجه</p><p>عمر: شكرا جدا يا دكتور بعد اذن حضرتك</p><p>العميد: انت اسمك ايه صحيح</p><p>عمر: عمر عماد الجبالي يا دكتور بعد اذنك</p><p>وسبتهم ونزلت روحت علي المسرح والكل فضل يسالني في ايه وصدعوني بس انا كنت نفضت للكل لاني مش مستحمل اي كلام اهبل وفتحي كان بدأ يعملنا تجارب عشان يوزع الأدوار في المسرحيه وكان الموضوع جميل بس للاسف الموضوع كان مقرف بنسبه ليا لاني معملتش اي تجارب وكنت بتفرج بس والموضوع دا كان مدايقني جدا وفضلنا شغالين لحد ما اخدنا بريك وجات قعدت جمبي تلا وديه بقيت البيست فريند بتاعتي ومخزن أسراري مش كل أسراري طبعا لاني أساسا شخص شكاك بس بفضض معاها</p><p>تلا: شكلك كدا مش مطمني يا صحبي مالك</p><p></p><p>عمر: ايه معرفتيش الي حصل الصبح</p><p></p><p>تلا: عرفت بس مش فاهمه ليه الأمن الوطني يبقي عايز يقبض عليك</p><p>عمر: حاسس ان الموضوع ليه علاقه بالي اسمه اندرو دا* من ساعه ما عمار خده وانا حاسس ان في مصائب هتحصل</p><p>تلا: برضوا مش فاهماك ايه سبب برضوا الي يخلي اندرو يعمل كدا أو حتي أن عمار دا ياخده</p><p>عمر : دا موضوع كبير</p><p>تلا: تفتكر أن الموضوع ممكن يكون ليه علاقه بالعربيه الي انفجرت امبارح قدام كليه والي هي عربيه بنت عمك</p><p>بصيت لتلا لقيت في خبث في نظرها</p><p>عمر: قصدك ايه يعني</p><p>تلا: معرفش بس اكيد يا عمر انت كنت واقف انت ومها جمب العربيه قبل ما تنفجر واديك قدامي اهو سليم وكمان انا سمعت أنهم لقوا أن سبب الانفجار رصاصه قناص ايه شكلك بتشتغل مع المافيا</p><p>عمر: انا مش فائق خالص لهزارك دا يا تلا</p><p>تلا: ايه يا عم مالك في ايه هو كس البت سندس مخليك متعرفت عشان مش عارف توصل ليه</p><p>سندس ديه تبقي واحده معانا في مسرح بس حاجه خرافه دائما بتحب تلبس بنطلونات محزقه لدرجه انك تبقي شايف تفاصيل كسها كأنها مش لابسه حاجه وبشرتها الخمري مع شفايفها مسحوبه مدياها جمال جبار بس انا كنت بكرهها لأنها كانت خبيثه كدا</p><p>ومحدش يستغرب من كلام تلا لأن انا وهي اوبن ماندد اوي مع بعض و وصف تلا بقي تلا شعرها لونه احمر وش مدور كانت تخينه لكن جسمها مشدود وبزازها صغيرين قد تفاح بس* مشدودين مسحوبين لقدام وفخادها وطيزها مليانين حته ملبن ماشيه مع الأرض</p><p></p><p>عمر: ما تتهدي يا بت مش ناقصكي* ولا انتي رجعتي تهيجي تاني علي منه وبزازها</p><p>تلا: يا ريت يا عمر دا انا كنت سويت الهوايل فيها وخرجتها حامل مني</p><p>عمر: حامل منك ابعدي عني يا بت انا بدات اشك فيكي</p><p>تلا:هههههههههههه لا يا عم متخفش المهم قولي مالك</p><p>عمر: جواب جه لابويا امبارح حد بيقوله اني فتحت واحده قريبتي وهي حامل مني دلوقتي</p><p>تلا: احا انت بتهزر انت عملت كدا بجد</p><p>عمر: انتي هبله يا تلا اكيد لا عمري ما عملت ولا هعمل الهبل دا بس مش عارف اتصرف ازاي والدنيا مقلوبه عندي في البيت</p><p>تلا:, طبعا. هي ديه حاجه قليله دا انت اترزعت خازوق هيفضل معلم بس لو عايز تحله تبدأ تفكر مين له مصلحه أن حاجه زاي ديه تتقال عليك كلام دا</p><p>طبعا أنا مكنتش حاكي اي حاجه لتلا بخصوص مرات عمي</p><p>عمر: ولا اعرف يا تلا انا هجنن والموضوع دا لو اتعرف انا هخسر حاجات كتير جدا</p><p>تلا: زاي اميره تقصد</p><p>عمر:, اكيد اميره مستحيل تستحمل تفضل معايا يوم واحد بعد ما تسمع كلام دا ومستحيل أقنعها اني مظلوم وكلام دا كله كذب مش عارف ايه الحل</p><p>تلا :, ولا تشغل بالك كل مشكله وليها حل احنا بس نهدي ونفكر بس الاول فكر في موضوع الأمن الوطني والعربيه الي انفجرت امبارح لانهم مش هيسكتوا اكيد</p><p>عمر: أساسا العربيه بتاعه مها ومحدش يقدر يستجوبها ولا يكلم معاها</p><p>تلا : ليه يعني تلا سوريه وعربيه يعني ممكن يقبضوا عليها وعلي سفاره بتاعتها ما تعرف اصلا</p><p>عمر: لا وانتي صدقه تلا معاها خمس جنسيات مختلفة وكل واحده كفيله تخليكي تعمليها علي روحك</p><p>تلا : نعم ازاي دا</p><p>عمر: مش مهم دلوقتي نكلم بعدين يلا عشان نكمل البروفة</p><p>ودخلنا كملنا البروفه وخلصنا علي ساعه 5 وبعد كدا روحت علي سكشن حضرته وقابلت اميره</p><p>عمر: شكرا علي امبارح يا اميره</p><p>اميره: بلاش هبل ياض انت قمر ديه اختي الي بتمناها طول عمري مش هسيبك حد يهوب نحيتها</p><p>عمر: بس برضوا عرفتي ازاي مكانها</p><p>اميره: الموضوع مش صعب ما لما انت كنت في المستشفي في حادثه المطعم في اليوم الي بعده حد حاول يخطف قمر من المستشفي لكن علي لحقها و ساعتها قالي انا بس وطلبت منه ميقولش لحد بالي حصل واتفقت مع قمر علي كدا و جبت حلق من عندي في البيت في جي بي اس واديته لها وقولتلها متقلعوش نهائي وشورت علي عمار وقولتلها لو حد فكر ياذيكي هعرف و ساعتها عمار هيجي ينقذك</p><p>عمر:, انا ازاي معرفش كل كلام دا ومقولتليش ليه</p><p>اميره: عشان عارفه انت كنت هتعمل ايه وعرفت من كلام بابا أن المرحله جايه هتكون صعبه اوي عليك وخطر ومكنتش عايزه تزود ضغط عليك اسفه</p><p>عمر:, ولا يهمك انا الي اسف اني اتعصبت عليكي بس تعالي هنا ازاي جي بي اس كان شغال ومها اكيد عندهم جهاز تشويش اشاره</p><p>اميره: ومين قالك أنه بيحدد الاشاره الموقع</p><p>عمر:, امال بيتتبع ازاي</p><p>اميره: بيتبع حراره الجسم الشخص الي. لبسه انت تعرف أن حراره جسم عامله شبه البصمه الصباع مستحيل تلاقي حراره شخص زاي تاني</p><p>عمر: معقوله كلام دا حاجه غريبه جدا اول مره اسمع عنها بس انتي جبتي حاجه زاي ديه منين</p><p>اميره:, جاتلي هديه في عيد ميلادي بس معرفش من مين كان واحد صاحب بابا واداني الحلق وقالي اديه هديه لشخص الي انتي عايزه تحميه</p><p>عمر: لطيف اوي الراجل دا بقولك صحيح انتي هتروحي امتي</p><p>اميره:, المفروض اكون في البيت من ساعه يا استاذ</p><p>عمر: خلاص يلا روحي عشان متتاخريش ابوكي يعلقلنا الفلنكه</p><p>ومشيت اميره وانا خرجت قعدت علي كافيه قدام كليه وفضلت قاعد افكر</p><p>********** ***********************</p><p>في نفس الكافيه الي قاعد فيه</p><p>نرمين قاعده لوحدها وبتشرب فنجان قهوه وبتقرا في كتاب عنوانه ارض اللعنات</p><p>فضلت قاعده لوحدها شويه لحد ما جه شاب في سني تقريبا بس اسود اوي غالبا افريقي وطويل جدا ممكن يوصل طوله لمترين بس مش عريض ورفيع كان اسمه دون</p><p>دون: عايز افهم ايه سر حبك للكتاب دا وكمان انتي جيتي مصر دلوقتي ليه</p><p>نرمين: عشانه شكله لطيف اوي مش متصوره أن شخص زايه يقدر يقتل ويقف في وش الفريز وكتاب بيخليني اعرف بص كويس واعرف الي جوا ناس</p><p>دون: امبارح بعد تقرير ماري كاش حذر اي حد من أنه يقرب ليه واظن تحذير وصلك بلاش يا نرمين</p><p>نرمين: ومين قالك أن كاش ميعرفش اني هنا انا بس عايزه اشوف الشاب الي كل خايف منه ومخبين عليا كل حاجه بخصوصه رغم أنه هو السبب في تسليم رقبتنا لعز الهداجي* يلا بينا كفايه كدا</p><p>دون: استفدي ايه بقي من كل دا</p><p>نرمين: استفدت أني عرفت قلبه ميت و بيقف قدام اي حد من غير خوف ونوع دا لازم نحذره</p><p>كانوا وصلوا للعربيه بتاعتهم وركبوها</p><p>دون: وايه جديد ما احنا عارفين كدا</p><p>نرمين بسخريه: انتو عارفين أنه جرئ في عالم بتاعكم في الظل لكن قدام ناس الي يجراء ويضرب ظابط امن وطني لمجرد أنه جاب سيره أهله لا دا يبقي واحد قلبه ميت بجد ومش هينفع نلاعبه بأسلوب حلقه الي كنا بنفكر فيه</p><p>دون اتحرك بالعربيه وفضل يفكر في كلام نرمين</p><p>دون: يعني معني كلامك أن عمر شخص خارق</p><p>نرمين: لا عمر شخص فايق ومطلع ودا الي يخوف</p><p>دون: ازاي</p><p>نرمين: عمر مخدش خوانه في سبب وجود ظابط امن وطني بيسال عليه لكن مع ذالك طلب إذن نيابه وطلب كرنيه وضربه وهو متحاوط باتنين مخبرين تفتكر دا معناه ايه</p><p>دون: أن عمر عارف ان ضربه لظابط قدام كل هيحميه وخصوصا أن مفيش إذن من نيابه يعني مفيش اي عرقله لعمل شرطه وكدا هو يقدر يعمل ما بداله وممكن يوجهه اتهام لظابط باستخدام سلطاته ونفوذه كمان وبذات أن الحوار وصل لعميد كليه وهنا الموضوع خرج من نطاق مجرد طالب دا بقي تعدي علي طالب في حرم جامعي</p><p>نرمين: بظبط عشان كدا عمر راح مكتب العميد بدون اي مناقشه حتي مستناش بتاع الأمن تفتكر واحد يتحط تحت ضغط شديد ومحاوله اغتيال* وشبح يظهر ليه واخته تتخطف وكمان يلاقه ظابط امن وطني في وشه ولسه مخه شغال و واعي لكل حاجه وبيفكر وينفذ في ثانيه دا يكون ايه</p><p>دون: دا يكون جلاد ماشي علي أرض ومحدش يتوقع خطوه الجايه منه</p><p></p><p>نرمين: فهمت بقي انا ليه كنت عايزه أشوفه يا دون لان متاكده أن كاش هيخليني ادخل في مرحله معينه من خطته كاش مقتلش عمر مش عشان عايز يادبه أو اعذبه زاي ما بيقول كاش مش قادر يقتل عمر اصلا خليك متاكد من كدا لانه لو كان يقدر كان جابه وعمل كل الي هو عايزه وهو باصص في عينه</p><p>دون: كلام الي بتقوليه دا خطير يا نرمين وحسابه عند كاش عسير</p><p>نرمين بصت لدون وابتسمت بهدوء ورقه: دون انا مش زاي الي قابلي انا مش سيده اعمال قررت تدخل اللعبه انا خرجه من نفس المكان الي انتو جيتوا منه عشان ابقي سيده اعمال افتكر دا ويلا علي المطار عندي اجتماع اسبانيا لازم ألحقه</p><p>*********** ***********************</p><p>في منطقه جبليه في نمسا</p><p>مجموعه من شباب بيدربوا بسيوف ورماح تفكيك وتركيب الاسلحه الجري وهما رابطين في نفسهم صخور تتقل الحركه ومع ذالك بيتحركوا بسرعه تدريبات علي قفز و مبارزات وفي راجل عجوز واقف وسطهم لكن جسمه مفرود ولائم عليه القوه الصلابه</p><p>عجوز: رافو حدد هدفك قبل ما تضرب جاش ايدك نعمه ليه</p><p>جاش: بعتذر يا معلم لكن دا تدريب مش لازم ناذي بعض</p><p>عجوز: عندك حق يا جاش اقتلني</p><p>جاش سمع الكلمه وهجم بقوه علي عجوز لكنه اتفادي ضربه و والعجوز ضرب جاش في بطنه بقوه ولف وضرب شاب تاني في نص كتفه وقعه</p><p>عجوز: مفيش رحمه مفيش حاجه اسمها تدريب هنا او بره كل عايز يقتلك كل عايز يغتصبك كل عايز يخليك عبره لباقي ناس مفيش تهاون باي شكل مفهوم</p><p>كل: مفهوم يا معلم</p><p>كمل مشي وسط الشباب لغايه ما جه كاش وفايلوت وماري و وقفه قدامه</p><p>تلاته: تحياتي ليك يا معلم</p><p>عجوز: تعالو</p><p>واخدهم لساحه تانيه فاضيه مفيهاش اي حد أو اي حاجه مجرد ارض مسطحه</p><p>عجوز: هتفضلوا تلعبوا لحد امتي بقيتوا انتو الفئران الي بتستخبي</p><p>ماري: المساله مش كدا يا معلم بس عمر مطلعش سهل خالص والمعلومات الي وصلتنا عنه كانت ناقصه</p><p>فايلوت : انا بعت حد يخطف أخته لكن حررها واحد من اللايت وفجاه اكتشفنا أنه فاير ومش اي حد في الفاير يا معلم</p><p>عجوز: خلصتوا الحجج بتاعتكم مش سامع حجج بتاعتك يا كاش</p><p>كاش: انا كنت ساكن طول الفتره الي فاتت عشان اعرف ازاي اخلص عليه ونقط ضعفه ودلوقتي انا جاهز وهخلص عليه وامرك هيتنفذ في الحال يا معلم</p><p>عجوز: تعرفوا يا شباب ليه عمر قدر يقتل شباب الي كانوا عايزين يغتصبوا أخته ويقتل نرمين ويخرج من الموضوع كمان كسبان لان عمر بيقدر يحس بكل حاجه بتحصل حوليه عنده قدره غريبه تخليه يقدر يحتوي كل حاجه حوليه</p><p>ماري: لما أمرت في البدايه أن نرمين تقرب ليه عشان اتوسمت أنه ممكن يفيدنا عملت عنه تحريات وملقتش اي حاجه تدل علي أنه مارس فنون القتال أو اتعلمها حتي مش بيتخانق هادي بيحب المزيكا والقراءه ومطلع جدا مش قدره اصدق أنه فجاه بقي بالقوه وسرعه ديه</p><p>عجوز: ما تكملي بيقراء ومطلع بس علي انهي نوع من الكتب كتب علم النفس وخصوصا التلاعب الذهني محترف في أنه يتلاعب بعقولكم وانتو مش حاسين عز رسم الخطه ليه وهو حول الخطه لصالحه عمر ماخدش اي رده فعل بعد الحادثه بتاعه المطعم</p><p>فايلوت: يمكن عشان عز هاجمنا و كتير من رجالتنا وقعوا بسبب عمار والي معاه وخصوصا أن علي عارف مختبأنا كلها</p><p>كاش: حتي لو كدا اكيد في سبب تاني عمر في حاجه بتمنعه أن يتصرف وكمان فجاه حد من الفاير يظهر في بيته لا وكمان يكون من الجبل ديه حاجه مطمنش</p><p>ماري : انت هتقولي ديه مها الجبالي حفيده عدنان قائد الجناح الحربي لعشيره الجبالي كلها</p><p>عجوز: ومهران الجبالي جد عمر حد فكر يدور وراه</p><p>كاش: دا مجرد شخص تافه ولا له لازمه ولا هيفيدنا</p><p>فجاه التلاته كل واحد اخد ضربه حدفته حوالي نص متر وراه و وقف مكانهم شاب* بشرته بيضاء وعيونه لونها ازرق لون البحر ولون شعره ازرق وفي تاتو غريب مرسوم من اول كتفه لحد كف أيده* وطبعا جسمه ممشوق</p><p>شاب: مهران جبالي يبقي زعيم العشيره يا بقر هو زعيم الفاير وعمر حفيده اتحدد خلاص أنه هيبقي زعيم العيشره من بعده</p><p>تلاته قاموا بصعوبه بعد ضربه الي اخدوها وكأش بقه بيجيب ددمم لانه ملحقش يتفاده أو يصد ضربه زاي فايلوت وماري دا كان عيبه دائما رد فعله بطئ جدا</p><p>تلاته في زهول وتعب: زعيم</p><p>ماري: يعني ايه عمر لو هيبقي زعيم لازم م يكون في مستوي قوه محدش يتخيلها أساسا وانا مشوفتش دا فيه</p><p>شاب: ما دا الفرق بينكم وبينه هو عارف ازاي يخبي قوته عارف ازاي يداري طاقته عشان يفاجاه ناس بيها ويربك خططهم لكن انتو عمالين تستعرضوا مهارتكوا في كل حته لحد ما انكشفتوا قداموا</p><p>عجوز: رام دخلهم برنامج تأهيل ال10</p><p>رام: هيقدروا يخرجوا منه عايشين</p><p>عجوز: لو ماتوا يكون ارحم ليهم من الضعف الي هما فيه أو أنهم يموتوا علي ايدي دلوقتي نفذ</p><p>رام : امرك</p><p>واختفي في ثانيه هو وكاش وماري وفايلوت</p><p>************* *******************</p><p>في البلد</p><p>مهاران جد عمر وصل الصبح والبيت طبعا مفتوح وشقته دائما نظيفه لان رشا مرات ابنه لازم تنضفها كل يومين وبعد ما قعد ارتاح واتغدي وكان معاه طبعا عماد ابو عمر وهشام وأشرف خلص شغله وجه وكمان جه عمرو واتجمع الكل</p><p>جدي: قبل ما نبدا اي كلام لو حد فيكوا شطانه يوزعه صوته يعلي أو هعمل فيها دكر ويتعصب علي حد من اخواته هخليه ميسواش مراه في القعده ديه فاهمين</p><p>ابويا:, كلمتك سيف علي رقبتي يا حج</p><p>كل : امرك يا حج</p><p>جدي: دلوقتي في جواب جه لعماد امبارح بيقول أن عمر نام مع البت نهي بنت منصور وفتحها وهي حامل منه دلوقتي</p><p>اشرف: طب واحنا ايه يثبت لينا أنه الكلام دا حقيقي دول ناس نجسه وسمعتهم وسخه في البلد كلها هي اي تحكيك وخلاص</p><p>عمرو: كلامك صح اخويا ايه الي يثبت وكمان عمر معروف في البلد كلها بادبه وأخلاقه ومحدش يقدر يقول غير كدا ولا انت ايه رايك يا عماد</p><p>ابويا: انا من ساعه ما قرات الجواب دا مبقتش عارف افكر ولا فاهم حاجه وضربت عمر وطردته امبارح قبل ما نيجي هنا</p><p>اشرف: ليه كدا يا عماد حرام عليك يا اخي طب احنا استفدنا ايه من ضربه غير أن نفسه انكسرت والواد لو طلع مظلوم وديه حاجه انا متاكد منها مش هينسالك انك ضربته وهينته ابنك شبهك يا اخويا وبيخزن</p><p>هشام: هو اتشتم واضرب عشان علي صوته عليا قدام ابوكم وأبوه وامي وأمه وكل الي في البيت لعمل حساب اني عمه ولا أن أكبر منه ولا للكبار الي قعدين</p><p>عمرو: وايه يخلي عمر يوصل لانه يزعقلك قدام الكل يا اخويا عمر دا انا اكتر واحد عارفه مستحيل يعمل كدا الا لو حاجه استفذته</p><p>جدي: عمر حد من صحابه قدر يوصل قمر طلع اغمي عليها في شارع ومحدش كان موضوع لقها راجل طيب واخدها بيته وصورها ونزل الصور علي النت و لما صاحبه شافها كلم الراجل. كلم عمر وجابوها اخوكم بقي زعق وشخط فيه قدام صاحبه أنه ازاي مكلموش بما عرف مكانها</p><p>عمرو: لا يا راجل بقي تهين الواد بشكل دا ومش عايز يخرج عن شعوره واحنا كام مره نقولك يا ابن ابويا ملكش دعوه بعمر بذات ولا اي حد من عيالنا وملكش كلمه عليهم بتزعقله بصفتك ايه وأبوه كان حاضر وموجود</p><p>هشام: عيني انتو شايفين أنه صح في أنه يزعقلي</p><p>اشرف: لا مش صح بس برضوا انت تستاهل الي حصلك متدخلش في حاجه تخص عمر وانت متسمعش كلام يدايقك</p><p>جدي : خلاص فضناها سيره المهم دلوقتي هنعمل ايه</p><p>عمرو: الاول يا حج مين الي بعت الجواب دا</p><p>جدي: محمد بيقول أنه لقاه في البسطه</p><p>اشرف: يبقي فعلا ملعوب يا حج لو الموضوع حقيقي كان منصور وأخواته جولي وكلموني أو رحولك علي مصر حوالي مش أو حتي يكبموا في تليفون لكن جو أن حد يبعت جواب ومعلهوش اسم لا الموضوع مش مظبوط</p><p>عمرو: أو يمكن يكون معرز زاي الي قبله* ولا انتو ناسين نجلاء اجوزت هشام ازاي</p><p>عشان بغضب و بصوت عالي : احترم نفسك ياض انت انت بتتكلم عن مرات اخوك</p><p>عمرو سكت وجدي قام لطش هشام بالقلم وخلاه يقعد</p><p>جدي: قولت الي هيعلي صوته هخليه مراه في القعده صوتك ميعلاش يا خول وانا قاعد ولا فاكر نفسك راجل زعلان أنه بيقول اتجوزت مراتك ازاي مكسوف انك اجوزتها تصليح غلطه يا عايب الغلط غلطك انت ولو لا اخوانك الي بتعليق صوتك عليهم دول انا كنت اتبريت منك وارتحت من قرفك مش كفايه انك خروف وسايب مراتك يا نجس تروح وتيجي مكان ما هي عايزه وكل ما حد يكلم معاك تقول مراتي وانا حر</p><p>هشام: خلاص يا حج</p><p>جدي: دلوقتي خلاص ولا انت فاكر عشان انا ساكت هتهيص فوق دلوقتي انا شيعت للواد منصور يجي وهنشوف هيقولوا ايه اهم حاجه محدش فيكم يكلم ولا يعترض عن الي هقوله مهما كان متقلقش يا عماد ابنك دا انا الي مربيه وعارف كويس أنه ميعملش كدا ابدا</p><p>ابويا ابتسم لجدي بمراره وهو الخوف والقلق باين وظاهر في عيونه</p><p>***** *********************************</p><p>روحت البيت بعد يوم شاق جدا ومش عارف اعمل ايه اطلع فوق ولا افضل تحت عند جدي قررت اطلع فوق واول ما طلعت لقيت اني جريت عليا وحضنتني بصراحه انا حسيت اني بنضف من جوايا وبرتاح اوي وانا في حضنها حاسس اني رجعت عيل صغير تاني بجد ارتحت وهديت من جوايا اخدتني وقعدنا في اوضتي</p><p>إمي: ليه* يا بني عملت كدا ليه</p><p>عمر: صدقيني يا ماما انا عمري ما اعمل كدا ولا قربت لنهي ابدا صدقيني</p><p>إمي: طب هما ليه يتبلوا عليك ويلوسوءا سمعه بنتهم ليه</p><p>عمر: ماما اولا احنا لسه متعرفش مفين الي بعت الجواب كل بيقول أن محمد هو الي طلعه لبابا وقله أنه كان في البسطي مش مكتوب عليه لا اسم ولا عنوأن ولا طابع بسطه حتي غير كدا نهي سمعتها سبقاها يا ماما ديه مدوراها مع البلد كلها تربيه نجلاء</p><p>امي اتعصبت من كلامي وكانت هتقوم تمشي</p><p>عمر: من غير نرفزه اقعدي يا ماما زعلانه ليه من كلامي مش ديه الحقيقه وانتي عارفها كويس</p><p>امي: قولتلك اسكت الكلام دا يطير في رقاب</p><p>عمر: وماله ما تطير مش واخده بالك أن الي بيحصل دلوقتي نفس الي حصل مع عمي هشام ونجلاء زمان</p><p>نجلاء سحبته زاي الخروف وخلته ينام معاها وبعدها يصلح غلطته نهي حاولت تجرني بس انا مقربتلهاش لكن مش هتفرق يكملوا خطتهم عشان اقع في المغرز وعشان الموضوع يثبت يقولوا انها حامل مني طب انا راضي زمتك لو هي حامل مني هتبقي حامل في كام في تاني تالت يا ستي نقول رابع انا بقالي سبع شهور معتبتش البلد يا ماما من ساعه الثانويه العامه روحت يومين ورجعت واليومين قعدهم في البيت معاكي انتي وقمر يبقي حبلتها امتي</p><p>امي سكتت وفكرت في كلامي ولقت أن الموضوع مظبوط وأن كلامي منطقي</p><p>امي: طب هما مفكروش فيها اغبيه يعني</p><p>عمر:, لا بس العيار الي ميصبش يدوش و صورتي في العيله والبلد تنهز يمكن عاملين كدا عشان يقولوا أن احنا الي بنرمي بلانا عليهم جدي والباقي رجاله العيله يكلمهوهم ويقولوا ابننا نام مع بنتكم وهي حامل منه وهما يقولوه لا بنتنا شريفه وعفيفه وانتو ناس وسخه وجايين توسخوا سمعتنا ويدروا بالحكايه في البلد كلها وتبقي سيرتنا علي كل لسان وفي الحالتين العيله تكرهني عشان انا كنت الطعم الي اترمي وهما مسكوا واتفضحنا دماغ شياطين يا امي اسمعي مني</p><p>امي: طب والي يعمل كدا هيستفيد ايه</p><p>عمر:ابدا كل الي هيستفاده أن محدش يوافق اني اكون كبير العيله زاي ما جدي قال</p><p>امي: قصدك مين عمك هشام</p><p>عمر: فكري فيها كدا مين الوحيد الي شايف اني منفعش ابقي كبير وعايزها لنفسه واعترض عمي هشام الي حصله موقف مشابه للي انا فيه غير كدا مين المستفيد غيره ما اكيد لو انا منفعتش يبقي ابويا مينفعش عمي عمرو دائما بعيد عمي اشرف دماغه في تجاره يفضل مين عمي هشام</p><p>امي: مش يمكن الي عمل كدا عايزنا نفكر بشكل دا ونقع مع بعض</p><p>عمر: تفكير جميل بس ساعتها تسالي نفسك مين المستفيد من الموضوع دا اقولك نجلاء مرات هشام لأنها عايزه توقع الدنيا في بعضها يعني الموضوع مخرجش من دايرتهم بعد كل دا انسي</p><p>امي بتعجب: انت من أمتي ياض أنت بتفكر كدا وبذكاء دا</p><p>عمر: من يوم ما جدي قال اني هكون كبير لازم اكون كدا يا ماما لازم اكون فايق ومركز في كل خطوه بخدها مينفعش أغفل وانا عارف ان في عقارب حوليا</p><p>امي: متقلقش يا حبيبي برأتك هتظهر صدقني وانا متاكده انك مظلوم</p><p>عمر: خير يا امي خير</p><p>وفي هذه اللحظه السعيده تنتهي سلسله ثانيه واشكركم علي متابعه</p><p>استني يا عم انت ايه تغفيل دا</p><p>عمر: اه معلش يا صحبي كنت بتفرج علي شموع السوداء</p><p>لو في لحظه سعيده تتقطع هيكون مين سببها بظبط قمر</p><p>قمر نزلت علي قفايا بقلم مخبرين خلاني اتنطر</p><p>عمر: ايه يا بت في ايه يخرب بيتك ايه يد ديه</p><p>قمر: عشان تبات برا البيت يا استاذ البيت دا ليه قانون فاهم مش سرمحه هي</p><p>امي قاعده بتضحك علي منظر قمر شعرها المعكش الي نازل علي وشها عامله زاي الساحره الشريره</p><p>عمر بتعجب: انتي خلفيتها في المدبح ولا ايه يا اما</p><p>قمر: في حاجه يا اخ شكلك معترض</p><p>عمر: مين دا انا خالص يا كبير انا بس كنت جاي تطمن عليك انت بخير</p><p>قمر: طب ايدك علي الاتاوه</p><p>عمر: اتاوه وماله حقك وقومت ماسكها ومنيمها عاي سرير وفضلت ازغزغ فيها و هي بتحاول تهرب مني بس علي مين وبعد ما خلصنا فقره الزغزغه قومتها وقولتلها :, حسك عينك بعد كدا تضربيني انا او اي حد كدا تاني والا هزعل منك ومش هكلمك تاني</p><p>قمر: ايه يا عم مالك</p><p>عمر: قمر انا مش بهزر الموضوع فعلا يدايق اتاسفي</p><p>قمر حسيت انها هتعيط و قالت: اسفه مش هعمل كدا تاني وطلعت تجري علي اوضتها</p><p>امي: شويه وهتروق</p><p>عمر: عارف بس لازم اعمل كدا وتفهم انها كبرت ومينفعش تدور تلطش كل الي في البيت</p><p>امي: قول لنفسك قبل ما تعلي صوتك علي عمك</p><p>عمر: بلاش بس موضوع صوتك علي علي عمك عشان انا لو الموضوع فعلا طلع عمي او مراته الي وراه محدش يلومني علي الي هعمله وكل هيزعل مني ومحدش يقدر يلومني ساعتها</p><p>امي: طب اهدي بس احنا لسه منعرفش حاجه وسكتت شويه وفجاه لقيتها صرخت يا لهوووووي</p><p>عمر بفزع: في ايه يا ماما سرعتيني</p><p>امي: زمان ابوك وجدك بعتوا لمنصور عشان يكلموا معاه لو كلامك صح هنتفضح</p><p>عمر: ماما اكيد كل كلام دا قولته لجدي امبارح ولا انتي فكراني قاعد معاه بنعمل ايه</p><p>امي : طمنتني يا حبيبي طيب دلوقتي عايزك تدخل تستحمي عشان احضرلك العشاء ماشي</p><p>عمر : من عيني وهغسل سناني ورجليا بمعجون الحلاقه متخفيش</p><p>امي: اه صحيح ابقي احلق شنبك ودقنك شكلهم وحش اوي عليك</p><p>عمر: قولتلك مينفعش احلقهم قبل العرض يمكن احتاجهم يلا بعد اذنك</p><p>ودخلت استحميت و قعدت اكل وبعدها دخلت لقمر صلحتها وقعدنا نهزر ونضحك وكريم مطلع عيني في زنه بس بحبه العيل البارد دا وبذات لسانه الي عايز قطعه</p><p>وبعد العشاء طلع علي سطح وكان نور و مها ومحمد قاعدين فوق السطح وكانوا بيكلموا فطلعت بس استخبت ورا حاجه عشان محدش يشوفني</p><p>محمد: اسكتي يا مها انتي متعرفيش حاجه عن عمر دا عيل وسخ ومن زمان هو ونهي مع بعض بس بعد ما خد غرضه تلاقيه عايز يخلع</p><p>نور: ما تلم نفسك يا محمد في ايه</p><p>محمد: مش ديه الحقيقه ولا انا بتبلا عليه</p><p>مها: لا يا محمد يا حبيبي انتي مش بتتبلي عليه يا بطه بس لو عمر وسخ ليه لحق اختك من الواد الي هكر تلفونها ها واخد صورها وهددها تفتكر مين الخول هنا يا محمد عمر الي لحق اختك ولا انت الي خدرت اخته وصورتها عريانه وفرجت لحمك لصحابك في شغل يا خول بلاش نلعب علي بعض عشان انا عارفه كل حاجه من قبل ما ادخل البيت دا</p><p>محمد بارتباك: اكيد هو الي قالك الكلام فارغ دا وانتي صدقتيه</p><p>مها: هو مقليش حاجه انا الي شوفت علي موبايلك فديوهات ليك وانت هات ودنك. و وطتت صوتها بتتناك في طيزك ها ايه رايك</p><p>محمد: انتي عايزه مني ايه بظبط</p><p>نور:, مين الي اداك الجواب عشان توصله لعمي عماد</p><p>مها: تحب نلعب ولا هتقول علي طول</p><p>محمد : طب فهموني انتو عايزين تعرفوا حوار انهي جواب فيهم</p><p>نور : نعم مش هو جواب واحد الي في حوار نهي وحملها</p><p>محمد:, لا مهو هما جوابين</p><p>********************</p><p>في البلد</p><p></p><p>جدي : اخبارك ايه يا منصور</p><p>منصور: بخير طول ما انت بخير يا حج</p><p>جدي : وانت يا سامح اخبارك ايه واخبار اليونان طمني</p><p>سامح :, كل حاجه هناك زاي الفل يا عمي حضرتك طلبتنا خير</p><p>جدي: بصراحه مش خير اوي انا جايبكم انهارده عشان نخلص موضوع مهم ولازم يخلص دلوقتي حالا ان الحوار لو كبر مش هيتلم</p><p>منصور : وغوشتنا يا حج</p><p>جدي: انده يا سامح علي نجلاء اختك</p><p>خرج سامح نداه علي نجلاء وهي دخله ومش فاهمه حاجه خالص</p><p>جدي:هشام طلق مراتك</p><p>********************</p><p>في قصر الهداجي</p><p>اميره بعد ما رجعت واكلت راحت لامجد اخوها اوضته</p><p>اميره: ممكن ادخل يا قمر</p><p>امجد: تعالي يا بكاشه اخبارك ايه وكليتك</p><p>اميره:, مفحوته يا ميجو بس اختك قدها متقلقش عليا</p><p>امجد: طب قوليلي اخبار عمر ايه انا بسمع من علي انه مش مظبوط اليومين دول</p><p>اميره: بصراحه هو حاله كله يلغبط ومحدش فاهم حاجه له</p><p>امجد:, اشمعني يعني</p><p>اميره: غامض اوي يا امجد تحس وانت بتتكلم معاه انك واقع في بير ملوش قرار وضلمه مستحيل تشوف حاجه جواه سعات احسه طيب وسعات احس ان شر دنيا كله اتجمع فيه</p><p>امجد: دا شئ طبيعي وكل ما هتكوني معاه الضلمه ديه هتتشال مهما عرفتي عنه هيكون ولا حاجه احنا معرفناش عمر في المقام يعني دا احنا عارفينه في مصيبه كان اخرها قتل سبع اشخاص</p><p>اميره: معاك حق انا هروح انام</p><p>امجد:, استني انتي الاحلام رجعتلك تاني</p><p>اميره: هي مراحتش عشان ترجع يا امجد بس. زادت وانا مبقتش قارده افهم ايه نهايه دا</p><p>امجد: كل حاجه هتبان في وقتها صدقيني انتي عارفه مش سهل انك تكوني من لايت</p><p>اميره: محسسني اني اخترت اكون منهم دا قدري</p><p>امجد:متخفيش قدرتك دا هيكون زاي الفل انتي بس اصبري</p><p>اميره: حاضر حاضر حاضر انا هروح انام بقي عشان عندي محاضرات بكره الصبح</p><p>امجد:انتي مش في امتحانات يا بت</p><p>اميره:, تصدق مش فاكره ابقي تسال المؤلف بقي يلا تصبح علي خير</p><p>****************</p><p>طبعا انا سمعت كلام محمد مع مها ونور ومش مصدق الي بسمعه حاجه غريبه بجد سبتهم ونزلت من غير ما خد يحس بيا وعلي ما وصلت شقتي كانت مها في ضهري</p><p>مها: اظنك سمعت كل حاجه</p><p>عمر: لدرجه ديه مش قادرين يشفونا مبسوطين وعايزين دمروا حياتنا تفتكري لو قتلت نجلاء واخوها كل دا هيتصلح</p><p>مها: لا الدم اخرته ددمم محمد خول بس محدش يعرف دماغه ممكن يكون فيها ايه لازم تحرس ونور مش هتختلف عن امها وفي الاخر هي امها يعني يوم ما تاذيها هتنتقم منك ونور بقي معاها كل مفاتيحك غير نجلاء اهدي وفكر وشوف الموضوع دا يتحل ازاي</p><p>وسابتني ونزلت</p><p>انا دخلت كلمت سيف</p><p>سيف: ايه يا اخوي اخبارك ايه</p><p>عمر:, بخير يا سيف بقولك عملت ايه في الحوار الي كلمتك عليه</p><p>سيف: يا اخوي انت متاكد من الي انت عايزه ده السكه ديه وحشه وضلمه ويوم ما تدخلها مش هتخرج منها ابدا</p><p>عمر: متخفش عليا انا هعرف اتعامل المهم انا عايز كل حاجه تبقي جاهزه مش عايز تاخير يا سيف</p><p>سيف : حاضر يا ولد ابوي</p><p>عمر: اه وبالمناسبة يا سيف حرس اليومين دول عشان حاسس ان في غدر جاي عليك</p><p>سيف: متقلقش يا ولد ابوي احنا جباليه ندخل نهد الجبال</p><p>عمر: حرس برضوا سلام</p><p>وقفلت سكه ولقيت ابويا بيرن عليا</p><p>فتحت المكالمه</p><p>عمر:الو يا بابا</p><p>ابويا: طمني امك اخبارها ايه</p><p>عمر: امي بخير متخفش</p><p>ابويا: لازم اخاف</p><p>عمر: عشان جواب الي جالك في تحليل الفايرس سي</p><p>ابويا: انت عرفت ازاي</p><p>عمر: عرفت يا بابا بس متخفش ماما كويسه وفي علاج للمرض دا متقلقش</p><p>ابويا: ماشي خد بالك منها متتعبهاش انت مكاني لحد ما ترجع</p><p>عمر: حاضر يا بابا سلام</p><p>قفلت مع بابا وكلمت مريم بنت عمتي مش هتفتكروها اوي لاني زكرت اسمها في لقته في سلسله الاولي والتانيه بس هفكركم مريم تبقي بنت عمتي تاني اخت نرمين صغيره الي نجلاء نجحت في انها تحولها لشرموطه خبره</p><p>عمر: اي يا مريم اتصلتي بيا ليه</p><p>مريم: عمر انا في مصيبه الحقني</p><p>عمر: في ايه</p><p>مريم: نرمين صورتني وانا عريانه وبتهددني بصور يا اما تخلي ابن اختها يفتحني ويحبلني يا هتفضحني</p><p>عمر: طيب متخفيش اعملي الي هقولك عليه بالحرف</p><p></p><p></p><p>وهنا ينتهي الجزء السادس اتمني يكون عجبكم وزاي ما نبهت فوق لو انت مش من محبين الطاقه منصحكش تكمل لان الموضوع هيدخل سكه تانيه خالص المره ديه هسييكم بقي تفكروا شويه حلوين انا طلبت ايه من سيف بظبط ويا تري هتصرف ازاي مع نجلاء بعد الي مريم حكته مشتني اعرف رايكم في تعليقات والخاص والف مبروك لمودي هاني علي ختام واحده من اروع رويات علي منتدي لانها كانت اول قصه قراتها وخلتني اتعلق بالمنتدي وشجعتني علي اني اكتب قصتي الخاصه من الاساس تحايتي ليك يا مودي وشكرا ليك انك متعتنا بقصتك واتمني اني اقدر امتع ناس بقصتي انا كمان اشوفكم علي خير في جزء قادم</p><p>سلام</p><p></p><p></p><p></p><p>الجزء السابع</p><p></p><p>مريم: الحقني يا عمر</p><p>عمر بهدوء: خبر يا مريم حصل ايه</p><p>مريم: نجلاء صورتني وبتهددني ان لو موفقتش حد من قرايبها يفتحني ويحبلني هتفصحني</p><p>عمر: طب اهدي شويه و اعملي الي هقول ايه</p><p>وفضلت اتكلم مع مريم شويه وافهمها تعمل ايه بظبط وبعد ما قفلت مع مريم روحت اطمن علي امي لقيتها كويسه مفيهاش حاجه فسبتها وروحت نمت لاني كنت مهدود بشكل مش طبيعي معرفش ايه الي حصل لكن حسيت اني اتنقلت مكان تاني خالص بس وشايف ناس كتير واقفه حوليا وانا مش بتفرح علي مشهد او وسطه لا انا واحد من ناس الي واقفه</p><p>دوس: كل الي امرت بيه جاهز يا قائد</p><p>لقيت بنت شبه مها اوي جات وقفت جمبي كان اسمها ايليتا</p><p>ايليتا: كل شئ بيتم زاي ما خططنا يا لوم</p><p>لوم: تمام جزء من الجيوش يتحرك اتجاه الساعه 3 مش عايز اي انحارف محاوطه الفريز امر في قمه الاهميه يا ايليتا</p><p>ايليتا: عارفه خليك مطمن كل مستعد وانا وباقي قاده حوليك</p><p>لوم: كل يتحرك يلا</p><p>وفجاه اتحول المشهد كله لسواد ومبقاش في غيري انا ولوم</p><p>لوم: مالك مستغرب كدا ليه</p><p>عمر: انت مين بظبط وايه الي انا كنت فيه دا</p><p>لوم: ديه زكري من ملايين الزكرايات الي اترجعلك انت زعيم جديد للعشيره لازم تكون جاهز</p><p>عمر: يعني الي انا شوفتهم دول يبقوا عيلتي في ماضي طب مها ليه شكلها كان غريب كدا</p><p>لوم: مين مها</p><p>عمر: البنت الي كانت واقفه جمبك</p><p>لوم: ايليتا تقصد هي اسمها في زمنك مها اسم جميل ايليتا تبقي هي قائد الحربي لعشيره محدش في عشيره كلها يقدر يقف قصادي غيرها</p><p>عمر: وزعيم الي قابلي حصله كدا يعني شاف زكرايات ديه</p><p>لوم:, لا انت اول زعيم من تلات الاف سنه يحصل معاه كدا طاقتك مختلفه عن اي زعيم في العشيره دماغك تفكريك اسلوبك في القتال انت اقوي وسط كل</p><p>عمر: بس انا عمري ما دربت علي قتال زاي مها او رجاله الجبل ازاي بقيت كدا</p><p>لوم: بسيطه زاكره الجسد كل مهراتي ومهرات القاده الي سبقوك بقيت ملكك خبره تلات الاف سنه جوا دماغك كل خطه حربيه كل معركه كل موقف غريب مر علي اي حد فينا انت بقيت عارفه عشان كدا انت هتكون الاقوي مش بس فب قتال لكن في حياه الخرب بينا وبين الفريز ممتده وفي اطراف كتير متشابكه في موضوع خد بالك يا عمر هما دلوقتي غير زمان اتعلم متقلدش</p><p>عمر: طب بما ان جات فرصه اننا نكلم عشان جدي مش عايز يرسيتي علي اي حاجه تخص موضوع الخلاف الي بين عائلات المحاربين</p><p>لوم: تقصد ايه</p><p>عمر: ليه في عداوه بين عيلتي او عشيرتي وبين عائلات محاربين تانيه لدرجه اننا سابين الفريز يسيطروا ويعملوا مصايب واحنا عاملين زاي كلاب بنعض في بعض</p><p>لوم: تفكريك حلو رغم اني معرفش انت بتتكلم عن ايه بس لو في خلاف حصل بين العائلات ممتد لغايه حاضر بتاعك يبقي الخلاف دا كبير جدا يا تافه جدآ جدآ فكر ازاي تنهي الخلاف الي بين العائلات عشان تركز مع فريز وبالمناسبه البنت الي انت بتحبها من لايت تستاهل حبك حافظ عليها</p><p>عمر: انت بتراقبني ولا ايه يا عم انت يلا روح زمنك ايه الحلم الغريب دا</p><p>لوم: حلم تصدق يظهر اني غلطان في كل الي قولته غور ياض بدل ما اقسمك نصين بسيفي غور</p><p>واختفي لوم من قدامي وبدات اشوف حاجات كتير مش مترابطه حروب وصراعات ومعارك جواز وخناقات وحواديت كتير اوي لغايه ما حسيت اني خبط في حيطه وانا ماشي في الحلم غريب دا وكما العاده اصحي لقي نفسي واقع علي الارض</p><p>قومت ودخلت الحمام واخدت دش وروحت الكليه وانا نازل لقيت عمي هشام علي سلم وعرفت ان كدا الكل رجع من البلد بس وشه كان عليه كميه غضب غير طبيعيه</p><p>هشام: خربتها يا خول وغلاوه امي هدفنك يا عمر</p><p>عمر ببرود: اتفضل لو تقدر تعمل حاحه اعمل بس يا ريت تحبكها كويس المره جايه انا مش غبي يا عمي عشان اقع في حاجه هبله زاي ديه</p><p>هشام: بسببك طلقت مراتي ودمرت بيتي. عيالي</p><p>عمر: بص كويس حوليك يا عمي متحملنيش زمب وساخه مراتك ابنك الي بقي خول بيتناك من رجاله ومراتك هي الي خلته كدا ولا مراتك الي خلتك قرني وكانت بتتناك من طوب الارض هي علي زمتك تصدق يا عمي من كتر ما شوفتها واخده راحتها شكيت انك تكون انت الي مسرحها ههههههههه</p><p>لقيت عمي هشام مسك في هدومي وكان هيضربني لكني مسكت دراعي و لويته ورا ضهره</p><p>عمر: متفتكرش عشان ساكتلك ابقي عويل او ضعيف ومقدرش عليك لا انا تقدر اولع فيك وانت حي لو عايز بلاش ازعل منك انت كنت معرص ومراتك مستغفلاك ديه بتاعتك متجيش تلزقها فيا اصل خلقي بقي ديق اليومين دول وسبت دراعه</p><p>عمر: سلام يا عمي</p><p>ونزلت من علي السلم ولحد ما وصلت الارضي عند شقه جدي ولقيته قاعد في صاله</p><p>عمر: ايه يا جدي شكلك مرتاح اوي</p><p>جدي: مش متصور مرتاح قد ايه يا عمر بعد ما العقربه ديه غارت من البيت هي وشرها</p><p>عمر: امممم هي العقربه غارت اه اما شرها لا</p><p>جدي: تقصد ايه</p><p>عمر: محمد وصل جوابين لابويا واحد من ابوه الي كان فيه موضوع اني حبلت نهي وجواب تاني من امه في تحليل فايرس سي مكتوب ان تحليل دا يخص امي</p><p>جدي: انت بتقول ايه نورا عندها فايرس سي ازاي</p><p>عمر وهو مبلم: جدي بقولك نجلاء هي الي باعته الجواب</p><p>جدي: وابوك مقلش لحد ليه</p><p>عمر: مش عارف بصراحه انا هروح كليه دلوقتي ولما ارجع نبقي نكلم سلام</p><p>سبت جدي ونزلت روحت كليه وحضرت اول محاضرتين وبعد كدت روحت علي مسرح عملنا تمرينات عشان نفك جسمها والكل بدا يدرب علي دوره وانا قعدت اكتب شويه خاجات تخص روايه كنت بالفها ولاد وبعد كدا طلب المخرج اننا نتجمع عشان مشهد معين وفضلنا نرسم ونسنفر لحد ما اتخنقنا واخيرا اخدنا بريك</p><p>انا خرجت برا وروحت ناحيه الحمام بس الحمام كان واحد بس يعني مفيش حمام رجالي وحريمي ولقيت سندس جايه ورايا</p><p>سندس كانت لابسه بنطلون ترنج ديق ومبين تفاصيل كسها وفوقه تيشرت بكم بس خفيف وماسك عليها</p><p>سندس: معلش يا عمر ممكن ادخل الحمام عايزه اظبط مكياجي</p><p>عمر: طب بزمتك انهي اهم واحد عايز يدخل الحمام ولا مكياج</p><p>سندس : متبقاش غلس بقي يا عمر</p><p>عمر: معلش يا سندس مش قادر امسك نفسي ودخلت الحمام ولقيتها دخلت ورايا علي طول</p><p>سندس: طيب رخامه برخامه بقي هدخل اعمل الي انا عايزه وقفلت الباب بترباس دا طبيعي لما حد بيدخل الحمام و وقفت قدام المرايه وطلعت شنطتها عشان تظبط مكياج بتاعها انا نسيت اقولكم اني اخد دور متحرش اتوبيسات والمفروض اني اتحرش بسندس ههههههه قدر</p><p>لقيت سندس فكت طرحه بتاعتها وسيبت شعرها البت عليها شعر حرير وطويل تقريبا واصل لنص ضهرها وانا ببص عليها من مرايه وفضلت واقف باصص ليها لغايه ما اديرت ليا</p><p>وقالتلي: ايه هتفضل تتفرج عليا ما تعمل الي كنت هعمله</p><p>عمر: قدامك كدا</p><p>سندس: ايه مكسوفه يا بطه ولقيتها عماله تضحك ضحكه شراميط ومنظرها بالمكياج والي هي لبساه خلانه خلاص هجنن وزبري بقي زاي السيف وهي رجعت لفت تاني وادتنب ضهرها وانا روحت واقف وراها ولازق فيها وحسيت بزبري وهو داخل بين فالقه طيزها</p><p>سندس بخضه: انت بتعمل ايه انت اجننت</p><p>عمر:, هو مش المفروض اني انا متحرش واني الفرس الي انا بتحرش بيه كل دا وانا عمال اضغط علي طيزها وايدي بقيت علي فخادها ورايحه ناحيه كسها</p><p>سندس: انت اكبد اجننت انا هقول سامر عليك وهو يتصرف مع وساختك</p><p>عمر:, وهتقولي لسامر ايه دخلت وراه الحمام وقفلت الباب بترباس</p><p>وهنا كانت ايدي وصلت لكسها وانا قفشت فيه وحسيت بكهربا مسكت في جسمها وبقيت ترتعش في ايدي وانا بقيت العب في كسها علي خفيف</p><p>عمر:, مالك خايفه</p><p>سندس: اه عشان خاطري يا عمر سيبني وانا مش هقول لحد علي حاجه بس سيبني</p><p>بعدت عنها خالص و وقفت علي مسافه منها</p><p>عمر:, انا مش بحب اجبر اي واحده علي حاجه مخفيش انا بس حبيت اوريكي ان جرأه مش دايما حلوه وبذات مع البنت حد غيري كان زمانه مخرجك من الحمام دا شايله عيال علي ايدك فكري كويس قبل ما تعملي حاجه وكلمه واخده تطلع برا هجيب منك عيال بجد</p><p>وسبتها وخرجت برا الحمام و لقيت تلا واقفه برا</p><p>عمر:, مالك واقفه كدا ليه</p><p>تلا: مش كنت تقولي يا واطي انك ناوي علي حاجه كنت امنت ضهرك بدل ما تروح في دايهه</p><p>عمر: خلينا نمشي من هنا</p><p>واخدها ومشينا</p><p>تلا: احكيلي عملت ايه معاها</p><p>حكيت ليها كل الي حصل جوا</p><p>تلا:, احا انت بتهزر يا عمر دا انت كان ممكن تعمل فيها كل الي انت عايزه</p><p>عمر:, عشان غبيه لو كنت عملت حاجه الموضوع كان كبر وممكن تبلغ عني وتبقي مصيبه لكن كدا هي انا خوفتها عشان متعملش كدا تاني ومن ناحيه تانيه هي حست بهيجاني عليها لكن انا مسكت نفسي ودا معناه اني عاقل وراجل يبقي سنه سنه هتيجي لوحدها وهي الي تطلب مش انا الي اجري واروح في داهيه</p><p>تلا: يخرب بيتك ايه دماغ بنت الحرام ديه</p><p>عمر: قوليلي صحيح انت عملتي حاجه مع منه</p><p>تلا: لا يا اخويا طلعت لاقيه الي يكفيها</p><p>عمر: ازاي يعني</p><p>تلا: بتتناك من نصار</p><p>عمر:, بتتكلمي بجد</p><p>تلا: اه شوفتهم راحين علي الخرابه</p><p>محدش بستغرب من الاسم الخرابه ديه مكان في كليه بس مداري بيحصل في كل حاجه وسخه ممكن تتخيلوها هناك الحشيش حد عايز يزنق فرسه بتاعته وينيك اتفاق علي شغل نجس بلاوي بتحصل في خرابه ديه وكل كليه لازم تلاقي مكان زاي دا</p><p>عمر: يا ولاد نجسه بقولك ايه يلا بينا نرجع البروفه قبل ما حد ياخد باله</p><p>تلا: يلا بينا</p><p>ورجعنا البروفه وسندس مش شايله عينها من عليا وخايفه مني وفضلنا شغالين لحد ساعه 5 وخلصنا وشباب بدات تغير هدومها وكل واحد راح يشوف هيعمل ايه وانا طبعا روحت لاميره</p><p>بس كان شكله مدايقه</p><p>عمر: القمر بتاعي شكله زعلان ليه</p><p>اميره: القمر بتاعك في البيت مش هنا</p><p>عمر: يا ستي انا عندي قمرين شكلك زعلانه</p><p>اميره: بابا حاله مش عاجبني في مشاكل كتير اوي في شغله انا خايفه عليه</p><p>عمر: طب وامجد فين</p><p>اميره: لسه قاعد في سرير دكتور مانع حركته عشان خايف علي اغشيه الرئه</p><p>عمر:يا ستي خير متخفيش كل شئ هيتحل</p><p>اميره: قولي انت اخبارك ايه و البست عندك</p><p>عمر: لا البيت عندي والع ولسه هيولع اكتر</p><p>اميره: ليه كل دا</p><p>عمر: متشغليش بالك شويه مشاكل كدا هتتحل خلينا نركز شويه في دراسه بدل ما نلاقي نفسها لابسين في حيطه</p><p>اميره: قول لنفسك يا اخويا</p><p>عمر: يا نهر اسود اخوكي</p><p>اميره: طبعا اخويا وحبيبي وصحبي وكل حاجه ليا</p><p>عمر: مش اوفر شويه كلام دا</p><p>اميره: اوفر ها طيب خليك انت هنا بقي وانا هروح اشوف الاوفر سلام</p><p>وطلعت تجري وانا طلعت اجري وراها و وقفت قدامها</p><p>عمر: طب بحبك وبموت فيكي</p><p>اميره:, ايه الاوفر دا</p><p>عمر: طب تعالي معايا بقي نروح نشوف اخر الاوفر دا ايه</p><p>واخدتها وخرجنا نتفسح عشان نفك من الهم الي كل واحد فيه</p><p>**********************</p><p>في منطقه الفريز</p><p>كاش في غابه مربوط في جزع شجره</p><p>و واقف قصاده رام</p><p>رام: حلو شكلك وانت كدا يا كاش قولي بقي تحب تموت ازاي</p><p>كاش : انت هقتلني بجد يا رام دا مجرد تدريب</p><p>رام حدف سكينه علي كاش وخبطت في شجره لكن جرحت وشه الاول</p><p>رام: مفيش حاجه اسمها تدريب هنا زاي الواقع وانك تموت علي ايدي دلوقتي افضل من انك تموت علي ايد الفاير وتتحسب علينا واحد وانت متسواش</p><p>كاش: رام انا مش عاشن ساكتلك هتسوق فيها متخلنيش اجي اخلص عليك</p><p>رام: بجد طب انا موافق اتفضل بس فكرني هو مين الي ربطك في شجره كدا متنساش نفسك يا كاش دا احسن ليك</p><p>كاش: فكني</p><p>رام: سوري يا صديقي الغالي انا مش من اصحاب القلوب النظيفه</p><p>ورمي علي كاش سكينه اتجاه راسه لكن فجاه الحبل اتفك وكاش اتفادي السكينه واشتبك مع رام لكن رام كان اقوي من الي كاش متصوره وحدفه علي الارض وحط رجله فوق رقبه كاش</p><p>رام: الضعف ملوش علاج ضعفك جاي من جواك لا هو في جسمك ولا هو مهراتك عايز تنجح اكسر غرورك قبل اي شئ يا كاش</p><p>وشال رجله وبعد عنه</p><p>كمل تدريبك وهرجع تاني اشوفك عملت ايه</p><p>وسابه ومشي</p><p>كاش وقف علي رجله وهو بيفكر في كلام رام وقوته رام معروف من زمان انه من قاده النخبه الي كاش بيحاول يكون فرد من افراد نخبه مش قائد حتي بكن لسه طريق قدامه طويل طلع جري لحد البحر ونط</p><p>**********************</p><p>في قمه ايفرست</p><p>فايلوت واقفه هي وبنت تانيه اسمها لوجي</p><p>هما الاتنين قاعدين مربعين وقالعين ملط</p><p>لوجي : بردانه</p><p>فايلوت: لو بردانه مكنوش سموني ايفرست ولا انتي ناسيه ان دا لقبي</p><p>لوجي: امال جسمك بيرتجف ليه</p><p>فايلوت: عادي محتاجه اظبط تنفسي شويه بس</p><p>لوجي: ماري واجهت عمر الجبالي مش كدا</p><p>فايلوت: اه وجهوا بعض ليه</p><p>لوجي: احنا محاربين التلج قوتنا بتيجي من اعماق الظلام والبروده بخلاف عمر طاقته بتيجي من ضوء وشمس لكن ماري بتقول ان عمر اتفادي ضربتها او دا الي ظهر لكن الحقيقه انه امتصها تفتكري هو عمل كدا ازاي</p><p>فايلوت: ممكن يكون ابطلها مش امتصها ازاي محارب ناري يمتص طاقه جليد</p><p>لوجي: اسالي نفسك شاب دا سر كبير اوي عشان كدا المعلم امر ان اتنين من قاده النخبه هما الي يتولوا امره</p><p>فايلوت: مش شايفه انكو كدا بتدولوا اكبر من حجمه الي يستحقه</p><p>لوجي: لا عمر يستحق اكتر بكتير من الي احنا بنعمله تعرفي يا فايلوت اني واحهت مها قبل كدا</p><p>فايلوت: ومين الي انتصر</p><p>لوجي: لو اقصدك مين اكتر واحده اضررت يبقي انا لكن لو قصدك مين تلي قدرت تتخد تكبر قدر من المعلومات يبقي انا</p><p>فايلوت: يعني ايه مش فاهمه</p><p>لوجي: يعني النجاح والفشل امر نسبي جدا بيعتمد علي رؤيه الانسان في معركتي انا وهما هي شايفه انها انتصرت لانها هزمتني وكنت بنزف بشده لكن في نظري انا انا الي كسبت لاني قدرت اعرف نقطه ضعفها اخرج عايشه هنا لازم تفكري يا فايلوت عدوك ايه معني اامكسب بنسبه ليه مش بنسبه ليكي انتي لازم تفهمي عدوك تعرفي هو عايز يوصل لاي بظبط فهمت عمر قدر علي ماري وعلي نرمين وغفلنا كلنا لانه فهم احنا عايزين نكسب ايه من وراه وقدر يخسرنا كل حاجه وعرف عز عايز يكسب ايه فكسبه وكسب هو من وراه اضعاف الاضعاف عرفتي بقي ليه هو متفوق عليكي لحد دلوقتي</p><p>فايلوت: اخدتي وقت قد ايه علي ما فهمتي كلام دا</p><p>لوجي: يوم ما امي رمتني في نهر عشان يجرفني ويبعدني عن قطاع الطرق طعنت نفسها عشان محدش منهم يغتصبها او يعذبها فهمت ان النجاح مش محرد الوصول لهدفك لكن انك تقدر تهدم اهداف الي قدامك كمان عشان كدا انا شايفه ان امي نجحت انتي شايفاها نجحت</p><p>فايلوت: بصراحه لا كان ممكن تنط وراكي ونهر يجرفها هي كمان مش لازم تموت نفسها</p><p>لوجي: لما هتتعلمي اكتر هتفهمي ولما تفهمي ابقي تعالي قوليلي كملي تدريبك وهبقي اجي اشوفك يا ايفرست باي</p><p>ونطت من فوق القمه</p><p>******************</p><p>في لندن جوا ساعه بينج بانج ماري قاعده بتنظف التروس وجمبها شاب اسمه ليو</p><p>ليو : الجزء دا لسه متنظفش كويس ارجعي عيدي من الاول</p><p>ماري:اشمعني انا الي بيحصل فيا كدا هو دا تدريب</p><p>ليو: اه دا تدريب تدريب علي صيانه الوقت</p><p>ماري: هو انت اخدت المعني الحرفي للكمله صيانه الوقت تخليني انظف ساعه</p><p>ليو: بصراحه ديه اكبر ساعه لقيتها مظنش انك تقدري تنظفي الي اصغر منها الامور مش هتكون واضحه ليكي زاي هنا</p><p>ماري: المعني</p><p>ليو: المعني ان الوقت مهم يا ماري التروس ديه كل ترس ليه شكل وحجم مختلف لكنهم بيتحركوا علي ايقاع ثابت ومنتظم في لحظه معينه كل تروس تتحرك حركه واحده بس كدا وقجاه تروس اتحركت وكانت ماري واقفه علي ترسين هيدخلوا في بعض فنطت بسرعه</p><p>ليو: شوفتي بقي عشان اخترتي الوقت المناسب مموتيش</p><p>ماري: ازاي يعني</p><p>ليو: لو كنتي اتحركتي بدري ثانيه كان تيار الهوا الخارج من بين تلات تروس دول هيخليكي تنحرفي عن مسارك وتخبطي في البندول دا وقوه البندول كانت كفيله انها تكسر كل حته في جسمك شوفتي بقي ان ثانيه بتفرق في حاجات كتير</p><p>ماري: بس انا دايما بختار الوقت الصح واحساسي بااوقت كويس</p><p>ليو: لو كان احساسك بااوقت كويس مكنتيش فضلتي تكلميني وتسمعيني وانتي واقفه بين ترسين وتعرضي نفسك للخطر لو كان حسك بالوقت كويس مكنتيش ضربني علي عمر النار وهو واقف قدام العربيه مكنتيش عمرتي سلاحك وهو في مكان واسع هيكون سهل عليه يرصد مكان صوت شد اجزاء القناص</p><p>وانتي عارفه ان عمر سمعه قوي فين بقي احساسك بالوقت يا ماري كملب تدريبك وانتي ساكته نظفي الساعه كويس وزيتيها وانا هبقي ارجعلك بعد ساعه وحدف عليها سكينه وهي فادتها لكن اتخدشت</p><p>ليو: اتاخرتي سلام وسابها وخرج من ساعه</p><p>******"""""""******</p><p>في قصر الهداجي عز قاعد مع عمار وامحد في مكتبه</p><p>عز: انت عايز ايه يا عمار دلوقتي</p><p>عمار: يا فندم دا انسب وقت نهجم فيه مش هنلاقي فرصه احسن من كدا</p><p>امجد: بس لو حصل اي غلط هيكون في خطر علي حياه اميره وماما</p><p>عز: اهدي شويه با عمار توفيق الاسيوطي مش هيعمل حاجه اساسا عشان نخاف منه انا عارف اخره هيكون ايه المهم مدحت اخوك اخباره ايه با امجد بقالي كتير مش شايفه</p><p>امجد: وهو دا حد بيشوفه يا بابا روحت اشوف درجاته عامله ازاي لقيته محضرش الامتحانات اساسا</p><p>عز: خلي علي يروح يجيبه و بطلع علي اوضته لحد ما افوقله</p><p>عمار: حاضر يا باشا بس بنسبه لاميره</p><p>عز: مالها اميره</p><p>امجد: الاحلام بقيت بتجي ليها بقوه وحالتها مش كويسه</p><p>عز: انت مش بدربها يا عمار امال في ايه</p><p>عمار: هي بتدرب لكن دا الموضوع ملوش علاقه بتدريب اميره بتسترجع زكرايات تخص قبيله اللايت وبصراحه الموضوع زات اوي بعد ما قربت لعمر</p><p>عز : وايه علاقه عمر بالموضوع دا ديه حاجه تخص اللايت وعمر حته عيل مهما كان زكي بس هيفضل عيل</p><p>عمار: دا الي كنا فاكرينه يا عز باشا عنر طلع من الفاير ومش اي حد منهم جده يبقي زعيم عشيرته وزعيم الفاير وعمر هو خليفه جده ومن فتره اكتشفنا ان عمر بيمتلك طاقه ومهارات كان مخبيها عن كل</p><p>عز: يعني ايه</p><p>عمار: يعني عمر من ازل يوم شافني فيه وانا ضربته علي كورنيش في مطروح كان قادر يخلص عليا لو عايز ومكنش محتاج تدريب الي احنا دربناه عليه دا بل علي اىعكس عمر ممكن هو الي يجي يدربنا</p><p>عز: وانت مكتشفتش حاجه زاي ديه وانت بدربه يا عمار</p><p>عمار: قدر يخفي كل مهراته وطاقته عن كل بصراحه محدش يعرف يعمل كدا غير المحترفين</p><p>عز: متبررش تقصيرك دلوقتي فات الاوان عشان اقدى اتصرف معاه اميره بتحبه ومتعلقه بيه لو عملت ليه اي حاجه هبقي بكسر قلبها</p><p>امجد: بابا عمار بيقولك الواد لو كان عايز يخلص علي عمار من سنه فاتت قبل ما يعرف قدراته ما بالك دلوقتي احنا اصلا مس هنقدر ناذيه والا هنفتح جابهه حرب بينا وبين عيله الجبالي احنا مش قدها ابوس ايدك حكم عقلك في الموضوع دا اروجوك عمر احنا مشوفناش منه حاجه وحشه</p><p>عز : طيب اخرجوا دلوقتي وسبوني لوحدي شويه</p><p>خرج امجد وعمار</p><p>امجد: يعني كان لازم تقوله علي موضوع عمر دا</p><p>عمار: امجد انا مش عارف اتصرف نهائي في الموضوع عمر مقفل كل الابواب ومحاوط علي نفسه انت عارف اني حاولت ادخل البيت عشان افتش في حاجته عارف حصل ايه</p><p>امجد: ايه يا سيدي</p><p>عمار: لقيت عمر صاحي وبيقولي اتاخرت ليه وشويه لقيت مها كمان دخلت اوضته وحدفتني علي كرسي وبتقولي متفضلش مبلم واترزع علي ما تجبلك حاجه تشربها</p><p>امجد: انت كنت مديهم معاد في اوضه عن. ولا حاجه</p><p>عمار: معرفش يعني بصراحه انا لو مديهم معاد الموضوع مش هيبقي كدا</p><p>امجد: وحصل ايه في الاخر</p><p>عمار: حصل الي انت سمعته جوا عنر قالي علي اصله وعلي جده وشويه حاجات عنه وفي الاخر يقولي لو كنت سالتني كنت جاوبتك</p><p>امجد: روح بس قول يحيب مدحت وبعدين نشوف موضوع عمر</p><p>عمار: انا روحت اجيبه من قبل ما الباشا يقول اساسا اخوك كان هيتمسك في شقه دعاره لولا ان المراقبه لحقته كان زمانا في فضيحه</p><p>امجد: هنفصل لحد امتي نلم ورا المقرف دا انا بدلت ازهق ومدحت بقي نقطه ضعف</p><p>عمار: قولتلك الحل قبل كدا خليني اوديه للكاتانا هما هيعرفوا يربواه</p><p>امجد: لا يا عمار خطر الي زاي مدحت لو اتعرف اسلوب الكاتانا هيجي يوم ويفجر ومحدش يقدر يقف قصاده مينفعش الحل دا</p><p>عمار: عموما انا هروح اقعد مع بيتر عشان ندرس الموقف ونعرف هنعمل ايه في مشكلتنا وبالمره انت اطلع بص علي اميره عشان من ساعه ما رجعت شكلها غريب</p><p>امجد: طيب يا سيدي ماشي</p><p>كل دا واميره كانت واقفه سمعاهم وكلعت علي واضتها بسرعه قبل ما حد ياخد باله</p><p>************************</p><p>نرجع لعمر</p><p>بعد ما خلصت خروجتي انا واميره وكنا فرحانين اوي وروحتها جالي تلفون وروحت بعدها علي كافيه جمب البيت عندي</p><p>وقعدت وفضلت مستني شخص الي كلمني</p><p>جه سامح ونجلاء وقعدوا قدامي من غير ولا كلمه</p><p>عمر: ها طلبتكوا ايه</p><p>نجلاء : قولتلك مريم تحمل وتخلف ابن حرام</p><p>سامح: وانت هتتجوز نهي والي في بطنها هيتكتب باسمك لازم تصلح غلطتك</p><p>عمر: وهي نهي حامل فعلا</p><p>سامح : مش مشكله اوي لو مش حامل نحملها حتي لو انا شخصيا</p><p>عمر: وانا بقي المفروض اسمع كلامكم دا واقول امرك يا سيدي جزمتك علي راسي يا ستي صح</p><p>سامح: والا فضيحه بنت عمتك هتبقي بجلاجل وفضيحه محمد ابن عمك وهو بيتناك من رجاله تفتكر العيله هيبقي شكلها ايه لما يطلع منها خول</p><p>عمر: تعرف لو كنت قولتلي كلام دا من تلات سنين فاتوا بس انا كان مخي هيشت من صدمه لكن بعد كل الي حصل مش هستغرب تهديكم</p><p>نجلاء: انت لازم متستغربش بعد ما خليت حدك يطلقني من هشام ودمر حياتي وفاكر انك كدا هتقطع الكريق عليا لا دا في اخلامك شراميط عندك كتير اوي وانا ماسكاهم كلهم من رقبتهم</p><p>عمر: يعني انتي بتخيريني ازاي تفضحي بنت عمي يا اما تخلي خول من عندك يفتحها ويحبلها وتولد ابن حرام وتتفضح يا اما تنشري صورها وبرضوا تتفضح هههههه طب فين الاتفاق</p><p>سامح : الاتفاق أن كل دا يتلغي لو خليت ابوك يجوز نجلاء</p><p>انا: واو لا حقيقي واو ايه الروعه يا سموحه</p><p>نجلاء: متقلقش كلها شهرين تلاته و ابوك هيزهق من امك وهو مس عارف يقربلها بسبب ان عندها فايرس سي</p><p>عمر: يعني هي ديه لعبتكم تبعتوا جواب لاويا ان امي عندها فايرس سي فيبعد عنها ويبعدنا احنا كمان عنها امي مش هيعجبها كلام وهتدايق وتغضب وتسيب البيت لابويا وابويا مش هيقدر يقربلها عشان ميتعديش فتبقي شهوه عنده عاليه ولما نجلاء تلعب وتتزوق مع تلين دماغ ابويا من ناحيتي يجوزها ولما يجوزك جدي يغصب ويطرد ابويا من العيله وطبعا العيله كلها هتشوف ان ابويا وسخ اتجوز مرات اخوه علي مراته ما ابنه ممكن يبقي زايه وبكدا محدش يايد اني ابقي كبير العيله وانتو تركبوا وخصوصا بعد ما عمي هشان غضبه يعميه واكيد هيحاول يقتل ابويا او الالعن ياذي امي او يغتصبها وتبقي العيله كلها اتفرتكت واخر واحد يعرف يحلها الي هو انا محدش هيثق فيه</p><p>نجلاء فتحت بقها في دهشه: انا عارفه انك زكي بس انت كدا كانك قاعد جوا دماغنا وعارف احنا بنفكر في ايه</p><p>سامح: تعجبني يا عمر طب ما انت عارف اهو انت بتحب تلعب شطرنج وبلغه الشطرنج كش مات</p><p>عمر: لا لسه مش كش عشان انت دايما حاطط عيونك علي الملك والوزير وبتلعب بالافيال وفاكرني انا بيدق بلغه شطرنج انت مغفل عشان نسيت ان عندي نفس قطع الي عندك بس انت متعرفش انا عملت بقطعي ايه الحصان فين والطابيه فين والفيل فين والبيادق بتعتي الي خلاص زمانها وصلت لقلب دارك بتقولي فديوهات وصور لمريم تعجبني بس هي فين الصور ديه</p><p>نجلاء: معايا</p><p>عمر: معلس ممكن اعاين يمكن انا الي احبلها بنفسي نجلاء طلعت موبايلها وبتفتح الملفات ملقتش صور خالص</p><p>نجلاء: ايه دا</p><p>سامح: في ايه</p><p>نجلاء: مش لاقيه صور خالص</p><p>سامح : سكلك نسيتي تحطيهم عندك انا معايا صور علي موبيل</p><p>طلع موبايله وملقاس حاجه</p><p>عمر: فين الصور مفيش صور شكرا وباي</p><p>سامح: استني يا عمر لسه الكلام مخلصش</p><p>عمر: لا كلام خلص وكمان لازم امشي قبل البوليس ما يجي سلام</p><p></p><p>وسبتهم ومشيت ووبعد شويه المنطقه كلها اتقلبت البوليس قبص غلي نجلاء وسامح وفي البلد اتقبض علي نسرين مرات سامح بتهمه الاتجار في الآثار والمخدرات</p><p>وبعد ما اطمنت روحت البيت ولقيت محمد في وشي ومسك فيا وكل خرج علي صوته</p><p>محمد: انت عملت كدا ليه حرام عليك تحبس امي ليه</p><p>جدتي: الي انت بتقوله دا يا محمد سيب ابن عمك انت اتجننت</p><p>ابويا : هو ايه الي حصل وامك ايه الي اتحبست</p><p>انا: لا يا بابا البوليس كان محاصر كافيه نيترو الي جمبنا وقبض علي نجلاء طليقه عمي وسامح اخوها اؤكتشفوا انهم بيتاجروا في الاثار والمخدرات انا مالي بقي بالموضوع دا</p><p>هشام : انت بتقول ايه انا هدفنك مطرحك</p><p>وجه عشان يضربني ابويا مسكه</p><p>ابويا: ايدك لو اترفعت علي ابني مش هيكبع عليك صبح لا انت ولا عيالك انت فاهم انا استحملت كلامك وطريقتك كتير لكن انت فهمت سكوتي غلط</p><p>هشام: طبعا ما انت الي علي الحجر انت وعيالك وكل شايفكم انضف الناس واحنا كلنا زباله منسواش</p><p>ابويا: ايه سواد دا ليه كل غل والكره دا في قلبك ليه انت اخويا من لحمي ودمي محدش هيختف عليك اكتر مني ومش هلاقي حد اتعكز عليه وقت صعفي غيرك ليه</p><p>عمر: عسان دايما بيبص ان جدي بيعاملنا احسن منه ومن عياله مع ان كلنا بنتعامل نفس المعامله مدايق من ان جدي اختارني ابقي كبير العيله من بعده مع ان مش جدي الاختار والاختيار اكبر بكتير من قدره جدي كبير العيله الي قبلنا كان واحد من مالزيا مش مصري اصلا وفجاه جت لجدي وبعدها ليا مش احنا الي بنختار وانت مش قادر تشوف انك دخلت بيتنا حيه لاوم تتقطع راسها قبل ما تخلص علينا كلنا ولا انت ولا عيالك تفرقوا معاها</p><p>هشام: انا الي هخلص عليك بايدي نحلاء انضف منك انت زالي خلفوك</p><p>عمر: اسمعهم يا جدي ولا اسكت زاي ما دايما بتقولي</p><p>جدي شغل تسجيل للكلام الي بيني وبين نجلاء وسامح في كافيه وكل واقف مصدوم وموجوع من الي سامعه طبعا محدش فهم معني السنين الي فاتت غيري انا وجدي ونور ومحمد</p><p>جدي: ايه رايك يا هشام هي ديه أنضف واحده الي انضف من ابن اخوك واخوك وانا</p><p>حولت ابنك لمسخ بينام مع رجاله بس عشان تكسر العيله بتبص وتشتهي اخوك مش عشان هو في حاجه احسن منك لكن عشان تدمر الكل لولا عمر الي انت عايز تقتله وتدمره وبتهينه كل شويه بكلامك كان زمان دنيا خربت من بدري انابقالي سنين قاعد مكاني وهو الي بيتصرف ابن 18 قدر علي كل وحافظ علي سمعه بنات العيله وطول ال قت بيحاول يعالح ابنك ويصلحه وفي حاحات كتير اي. انت متعرفهاش ومش عايزك تعرفها انت او اي حد تاني عرفت ليه هو انسب واحد مع اني مخترتوش لكن كنت حاسس دايما ان هو الي هيمسك العيله من بعدي اطلع انت وابنك شقتكوا وفكروا في كل كلام الي سمعتواه</p><p>طلع عمي ومحمد ةهما راسهم في الارض بصراحه منظرهم يحزن اوي</p><p>جدي: مالك يا عماد</p><p>ابويا: مفيش يا حج بقي بصراحه مش مصدق كل الي بيحصل دا ولا قادر افهم ليه من الاساس يحصل</p><p>جدي: مقدر ومكتوب يا ابني بس انت خلفت لينا راجل قدر يقف في وش الخطر بذكاء وهدوء وحكمه رغم ان سنه صغير</p><p>ابويا: البركه فيك انت يا حج</p><p>واخد امي في حضنه</p><p>ابويا: حقك عليا حقك عليا في كل حاجه حصلت ليكي بسببي واستحملتيها عشاني</p><p>امي: انا كتت عارفه انك مش هتسبني ابدا مهما حصل</p><p>عمر: احم احم نحن هنا يا جدعان</p><p>مها: لا انت هيتيجي هنا دلوقتي وتفهمني انت عملت ايه</p><p>عمر: انا يا بنتي ولا عملت حاجه دا سيف</p><p>جدي: سيف ازاي</p><p></p><p>فلاش باك</p><p>بعد ما عرفت ان سامح نازل قاهره كنت حاسس ان فب مصيبه جايه عليا وخصوصا ان سامح معروف ان دماغه ثم وشغله شمال دائما وعشان يجي يحل مشكله اخته دا طبيعي لكن انه يجيب مراته دا بقي الي خلاني اشك وفضلت افكر هعمل لكن القدر مداميش وقت خالص وحصلت الحادثه بتاعه استاربتكس ودخلت المستشفي وبعد ما خرحت لقيت سيف في وشي بفضلك يا جدي وبعد ما اتاكدت ان سيف يقدر يجبلي المعلومات الي انا محتاجها طلبت منه حاجه في سكرته</p><p>انا: بص يا سيف انا عارف ان ارتباطك باي موضوع يخصنا لازم يكوم ليه علاقه بالفاير لكن انا طالب منك خدمه شخصيه</p><p>سيف : انت تؤمرني يا ولد ابوي</p><p>انا: بص يا سيف دلوقتي اخو مرات عمي رجع من اليونان هو ومراته عشان هينفذوا حاجه في مصر</p><p>سيف: اخلص عليهم قبل ما يعملوا الي عايزينه</p><p>انا: ملكش دعوه بااي هيعملواه هنا انا عايز الي كان بيعمله في يونان انا عارف انك بتشتغل في الاثار</p><p>سيف: وماله يعني لما اشتغل فيها كنز وبلقيه</p><p>انا : يا عم ارحم امي انا اشتغل فيها علي كيفك حد كلمك انا بكلم انت اكيد تعرف ناس الشمال سواء كان تبع الاثار او سللم او المخدرات</p><p>سيف: بعرف ناش كتير في البلد وبرا</p><p>انا: حلو اوي عايزك تجبلي قراره من يوم ما ساب مصر لحد ما رحع تاني وتعرفلي مين مراته لان حاسس ان وراها مصيبه</p><p>وسابني سيف وفضل يدور فعلا ورا سامح ونسرين وسامحني يا زيدان انب شغلت سيف عارف انك كنت محتاجه في الفتره ديه</p><p>بس بعد ما جواب وصل لابويا وحصل الي حصل هنا كلمت سيف وسالته عمل ايه في الموضوع دا وقالي المفاجاه</p><p>انا: طمني عرفت ايه</p><p>سيف: نسرين تبقي بنت واخد من اكبر صناع الكوك في العالم</p><p>انا: تجار قصدك</p><p>سيف : لا صناع دول الي بيصنعوا المخدران من الماده الخام بتاعتها ومتخصصين في اتقل انواع المخدرات وسامح كان شغال مع ابو نسرين لحد ما وقعها واجوزها ومسك شغل بدل حماه ونزل مصر من كام سنه و وقع علي بين تحته اثار قدر يوصل لوسيط وحفر وباع المقبره كلها بس بعد كدا قدر يحدد اماكن مقتبر تانيه وبقي يفتحها</p><p>انا: كل دا كلام جميل ي دليل عليه</p><p>سيف : اه في دليل طبعا بس خد تقيل</p><p>انا: اشجيني</p><p>سبف: سامح كان اسمو في اليونان سام وهرب من اليونان بعد ما تقبض علي حماه ومعظم الناس هناك ودلوقتي سام مطلوب من الانتربول هو ومراته عشان كدا جه علي مصر ودخل البلد مش عايز يخرج منها عشان ميتشافش في قاهره انا جبت الورق الي يثبت كل كلام دا</p><p>انا: تمام ابعت الملف للانتربول بس عايزك تاخد كام حته حلوه وتحطهم في دولاب مرات عمي هشام عايزها تلبس معاهم</p><p>سيف: اعتبره حصل</p><p>انا: وخد بالك من نفسك يا سيف انا حاسس ان في خاجه وحشه هتحصلك قريب</p><p>سيف: متخفس عليا يا ولد ابوي احنا الجلابيه نهد الجبال ولا نتهزش</p><p>عمر: حرس برضوا سلام</p><p>نرجع من الفلاش باك</p><p>انا وبس كدا هو دا الي حصل</p><p>امي: دا انت كلعت داهيه اكتر ما انا متصوراك ومن الي شوفته في عيونك امبارح</p><p>انا: بص يا ماما انتي تاخدي الحج وتطلعوا تريحوا وتفرحوا وتنبسطوا وانتي يا نور خدي قمر وكريم لعبيهم شويه</p><p>نور: حاضر يا سيدي</p><p>ابويا،: انت بتفض المكان ليه عايز تقول حاجه لجدك</p><p>انا: دائما فاهمني يا حج</p><p>ابويا: ماشي بس مسيري هعرف انت مخبي ايه</p><p>واخد امي وطلعوا</p><p>جدي: ايه باقي حكايه سامح</p><p>انا: سامح كان بيورد الكوك لراجل هناك مسمينه الماستر لما سيف دور شويه ورا الموضوع اكتشف ان الماستر دا واحد تبع الفريز</p><p>مها : بس لو حماه سيف انمسك الفريز مستحيل يسيبوا سامح عايش هو ومراته</p><p>عمر: ومين قالك ان حماه اتمسك سامح غلط غلطه كبيره وحازل يلعب معاهم وبعلهم قطع اثريه مزيفه ومش اي قطع ديه قطع هما قالبين عليها الدنيا وكان العقاب ان حماه اتقتل ومعظم الي شغالين يا اتقتلوا يا انتحروا يا اخدوهم اسري وهو يا دوب نفد بجلده بس هما سابوه لما عرفوا انه لما هيرجع مصر هيحاول يخلص مني ويبعدني عن الفاير لكن دلوقتي امر موته بقي اكيد</p><p>مها: دماغك سم يا ابن الجبالي دا انت طلعت داهيه</p><p>جدتي : كب موضوع مريم حليته ازاي</p><p>انا : مش هقدر اقول</p><p>جدي: يعني ايه</p><p>انا: بصراحه مش هقدر اقولك يا جدي لانك فعلا هتزعل مني لو عرفت فبلاش هيحي يوم وتعرف</p><p>مها: كدا فاضل مصايب تانيه</p><p>انا: لحد لدوقتي مفيش انا طالع انام عندي بروفه بكره</p><p>وطلعت نمت وروحت الكليه تاني يوم وعدت الاياموكل حاجه طبيعيه وعمي فاق لمحمد وبدا يحازل يعالجه ووداه لدكتور نفسي وحاول يقرب من نور لكن هي بتصده واميره الاحلام عماله تطاردها وحالتها بقيت وحشه ومس عايزه تصارحني لحد دلوقتي وعلاقتي بامجد بقيت اقوي وطبعا علي دا حبيبي وانا مبقتش بستغني عنه ودايما مع بعض وابويا وامي علاقتهم كويسه وقمر انا دايما زاخد بالي منها هب وكريم طبعا الحياه لونها بمبي لكن كما يقولون هذا هو الهدوء الذي يسبق العاصفه جه معاد العرض وطلعت خليت الناس تتفسخ ضحك وكنت هتحرش بسدنس بجد واحنا في كواليس بس للاسف كانت كسره كبيره ليا لما خرجت من باب الميرح لقيت كل الممثلين بيحضنوا اهلهم وفرحانين بيهم وانا محدش جالي خالص وبعد ما خلصت لقيت مها بترن عليا وبتقولي ان سيف اتنقل المستشفي وحالته خطيره جريت علي المستشفي</p><p>انا: في ايه يا مها سيف ماله</p><p>دكتور: مفيش اي حاجه خطيره مش عايزك تقلق بس انا بطلب منكم انكم تمشوا دلوقتي وجودكم مش هيعمل حاجه</p><p>انا بغضب: زيدان فين</p><p>دكتور: الاستاذ زيدان محدش يعرف مكانه نهائي لكن هو امرنا نعمل الي نقدر عليه عشان سيف باشا يقوم بسلامه</p><p>أنا: اسمعني كويس انت لا تفرق معايا لا انت ولا زيدان ولا اي حد انا كل الي يهمني سيف لو حصله حاجه هخلص عليكم كلكم ومش هرحم حد</p><p>دكتور سابني ومشي</p><p>مها: اهدي يا عمر مش كدا هيبقي كويس متقلقش سيف قوي ومش سهل حاجه تاثر فيه</p><p>انا: ايه الي حصل بظبط</p><p>مها: كل الي اعرفه ان زيدان صقر كان عنده معاد مع وزير اىخارجيه المصري والقنصل الأمريكي و رجل اعمال معرفوش وزيدان كان ناوي يخلص علي كل عسان كدا سيف كان جاي وجاهز برجاله عشان بقتحموا لكن فجاه في رجاله هجمت عليهم وخلصت علي كل رحلبه زيدان وخطفوا سيف وعذبواه</p><p>انا: عذبوا ازاي</p><p>مها: تكسير العظم كهرباء لكن الابشع كان حقنه مخدره في العمود الفقري</p><p>انا: انتي بتقولي ايه حاجه زاي كدا هتخدر الاعصاب بالكامل وتموتنا وسيف ممكن ميتحركش تاني ابدا</p><p>مها: عارفه الدكارته بيحاولوا يطلعوا الماده المخدره من جسمه وانا بعت وطلبت دكاتره من الجبل وفي جراحين كويسين جدا بس جدي مهران وجدي عدنان رافصين تدخله</p><p>انا: من عيله وود مش كدا</p><p>مها: اه</p><p>انا: خليه يدخل ويعالجه محدش احسن منهم في الجراحه لازم</p><p>مها: انت عارف انت بتقول ايه وعارف العقاب هيكون ايه</p><p>انا: مش مهم لو عايزين يولعوا فيا بعدها انا موافق لكن خلي دكتور وود يشوفه</p><p>مها طيب وسابتني ومشيت وراحت تتكلم مع دكتور وبعد شويه رجعت وقالتلي ان دكتور وافق وهيعمله عمليه و مها اخدتني وروحت وفضلت تدور علي زيدان لكن ملقتوش خالص وطبعا بعد الكارثع الي حلت علي عيله صقر كل حاجه كانت مشتته</p><p>وانا روحت ونمت من نعب والفريق كله بيرن عليا وانا بكنسل</p><p>ونمت من تعب وصحيت صبح روحت المستشفي لسيف وعرفت ان العمليه نجحد واتخرجوا جزء من الماده المخدره وقدروا يبحقوا اجزاء من الاعصاب محصلش فيها تلف لكن نص الاسفل الاعصاب ادمرت وصعب علي سيف انه يمشي تاني</p><p>كانت كلمه صدمه كبيره ليا وكانت اول مره دموعي تخوني وتنزل وسيف كان في العنايه المركزه وانا وعدته اني هجبله حقه بس اعرف مين الي عملها</p><p>وكانت الامتحانات بدات ودخلتها وهلصت وبدانا ترم تاني واميه اختفت ومش بترد علي حد خالص وكل ما اسال امجد يقولي انها تعبانه ولما سالت علي عرفت انها سافرت مع عمار بس ميعرفش فين وظهرت النتيجه وطلعت بماده وحاولت الهي نفسي في بروفات المسرح وكان في مخرج جديد اسمه سلام وللاسف دا اكان اسوء واحد اشتغلت معاه</p><p>في مره وبعد ما خلصت بروفه قعدت علي كافيه عشان ارتاح شويه</p><p>*******************</p><p>في شركه نرمين</p><p>نرمين قاعده مع المعلم</p><p>المعلم: عمر عرف اكتر من لازم ولازم نخلص منه</p><p>نرمين: حضرتك ليه مش عايز حد من نخبه يدخل انت لو خليت رام يدخل ااموضوع هيخلص في ثانيه</p><p>المعلم: مش هينفع وخصوصا ان في تحركات غريبه من كل القبائل رجاله الحبل بيكثفوا تحركاتهم وتدريبهم وعدنان شادد حيله اوي وعز خلا عمار ياخد اميره علي معبد الكاتانا كل حاجه بتحصل غريبه ومش مفهومه وعمر ساكن بطريقه تقلل حاسس انه بيدبر لحاجه</p><p>نرمين: اخلي قناص يتحرك</p><p>المعلم: لا مفيش داعي انا خليت خلاص ناس تتحرك لعنده</p><p>****************</p><p>في جبل الوحش في سوريا</p><p></p><p>جدي مهران قاعد مع جدي عدنان بيخططوا لحاجه لحد ما دخل عليهم واحد وهو مفروزع</p><p>الشاب: الحق يا جدي</p><p>عدنان: في ايه</p><p>شاب: عمر اتقتل</p><p></p><p></p><p>وبكدا تبقي نهايه الفصل السابع واتمني يكون الجزء عجبكم واستمتعوا بالمفاجات الحزء دا و طبعا بهني صديقي المبدع سكيلر علي ختام السلسله تانيه من ال صقر وحقيقي مفاجاه رائعه في نهايه بس هنشوف يا صديقي مفاجاته هتكون اقوي وسامحني علي سيف بس هو بقي محور اساسي في قصتي ومش هسيب حقه بس هسيبلك رحيم تلعب معاه براحتك اتمني متزعلش من دا ومكونش تقلت عليكم وطبعا عزائي لصديقي حماده فتحي علي الي حصل لقصسه لاني عارف احساس ان مجهود سنين يروح بسبب غلطه بس متقلقش خبر وانا بناشد الساده القراء ارحموا الراجل عسان يعرف ينزل ليكو سئ جميل جدا زاي ما اتوعدنا كلنا منه</p><p>مستني تعلقاتكم عن الجزء الجديد ورايكم وهنتظر تعلبقاتكم ونقدكم لانه فعلا مهم جدا ليا وبيساعدني علي تحسين مستوى القصه</p><p></p><p>انا بشكر كل ناس علي تشجيع وكلام الجميل الي فعلا اداني طاقه اني اكتب الجزء دا وارجوا من الجميع انهم يستعدوا لان الجزء دا هيمون في مفاجات فوق المتوقع انا هنزل الجزء دا بدري بنائا علي طلب صديقي حماده فتحي وبمناسبه الجولدن علي شات وبشكر مارك جدا علي دا يلا نبدا اربطوا الاحزمه عشان العاصفه هتبدا</p><p>واتمني تخلوا لديكم من علي حرف خخ</p><p>الجزء الثامن</p><p>شاب دخل يجري وجدي مهران وجدي عدنان قاعدين بيكلموا الولد علي ملامحه فزع جامد اوي</p><p>الشاب: الحق يا جدي عمر اتقتل</p><p>جدي مهران: انت بتقول ايه اتقتل ازاي</p><p>شاب وهو بيعيط: معرفش تعالوا شوفوه</p><p>وطلع يجري وهما الاتنين راحوا وراه لحد ما وصلوا اسبطل الخيل ومهران كان هيقع من طوله من كتر الخوف وعدنان كان متماسك لحد ما لحد ما وصلوا الاسطبل ولقوا الشاب قاعد جمب فرس وبيعيط</p><p>شاب: قوم يا عمر قوم متسبنيش ارجوك قوم يا صحبي جدي ارجوك الحقه اكيد اتسمم دا كان كويس امبارح اكيد في حد قتله</p><p>جدي مهران: عمر الي انت بتتكلم عنه يبقي الفرس بتاعك</p><p>شاب : ايوه طبعا</p><p>جدي عدنان: نعيم خد طارق وعلقه علي تبه لحد ما اجيله يلا</p><p>طارق: ليه يا جدي انا عملت ايه انا عايزك تلحق عمر</p><p>جدي عدنان: بقي توقع قلبنا يا غبي وتقولي عملت ايه خده با نعيم من وشي بدل ما اجيب اجله</p><p>نعيم: قوم يا طارق بسرعه قبل ما يخلص علينا احنا الاتنين متقلقش عمر هيبقي كويس</p><p></p><p>طبعا يا شباب انا مكنتش عايز اي حد يظن ان عمر مات لان الموضوع بديهي جدا اكيد مش هيموت بسهوله ديه لكن الي حصل دا ليه سبب هنعرفه في خلال الجزء دا وبشكر كل ناس الي وثقت في قوه عمر والي شافت انه مماتش مش عشان احداث قصه لكن عشان وثقت في قوته ومهارته نرجع لقصتنا</p><p></p><p>عدنان قعد جمب الحصان وحط ايده علي رقبه الحصان وبعد كدا فتح بقه وطلع نوع من الحبوب وحطها في بقه وقفله</p><p>جدي عدنان: لؤي خد عمر علي جوا واعدم كل العلف الي هنا في حاجه غلط فيه انت فاهم</p><p>لؤي: فاهم يا جدي</p><p>جدي عدنان: اعمل الي قولتبك عليه بسرعه يلا بينا يا مهران واخد جدي ومشيوا ورجعوا قعدوا في ساحه البيت</p><p>جدي مهران: لدرجه ديه احنا بقي نجمنا خفيف وخايفين ان خبر عمر يوصل في اي وقت</p><p>عدنان: كنت مستني حاجه غير كدا ما كلنا شايلين كفنا علي ادينا وماشيين بس متقلقش علي عمر الواد دا غير اي حد عدي عليا قبل كدا او اي قائد سمعت عنه تصدق انا شوفت عمر تقريبا مرتين بس كانوا كفلين اني اقول عنه انه وحش حقيقي</p><p>مهران: عمر بيطور المهارات القديمه وبيجدد شكل استخدام الطاقه تقريبا هو اول قائد يعمل كدا كل القاده كان بينفذوا تعليمات الي سبقوهم لكن عمر قرر يبتكر قوه عمر انه عارف يستخدم قدراته صح لازم كل الي في جبل يبقوا زيه يا عدنان</p><p>عدنان: متقلقش هيحصل تعرف ان مها كلمتني من كام يوم وقالتلي انها عايزه ترجع هنا لان اعصابها تعبت</p><p>مهران: ليه في حد دايقها هناك قولي وانا اكسر رقبته</p><p>عدنان: لا المساله مش كدا بس بتقولي ان كل ما تقعد مع عمر بتحس احساس غريب وبتشوف حاجات غريبه عن ناس قديمه وحروب ومعارك حاولت كتير توصل للحاجات ديه عن طريق هاله الطاقه الخاصه بيها لكن لا مش بيحصل كدا غير وهي جمب عمر</p><p>مهران: غريبه مش بس مها هي الي كدا اميره بنت عز الهداجي عيونا في بيته كانت بتقول ان اميره دائما كانت بتحلم احلام غريبه ومخيفه محدش يعرف هي ايه بس كانت مخلياها مش عارفه تنام لكن بعد ما قبلت عمر وبقيت معاه لفتره الموضوع زاد والاحلام بقيت اقوي وبيقولوا انهم بيسمعوها وهي بتصرخ بليل لغايه ما عمار اخدها وراح بيها علي معبد الكاتانا عشان يشوف في ايه بظبط</p><p>عدنان: طب ايه دا انا طول سنين تدريبي وتعلمي وتعليمي مشوفتش ولا سمعت عن حاجه زاي ديه انت جده و ربيته عمرك حسيت بحاجه غريبه فيه</p><p>مهران: من زمان وكل حاجه غريبه نحيته زمان عمر مكنش بيملك ذره طاقه لدرجه اني كنت بستغرب حيويه الي فيه ديه جايبها منين وازاي هو معندوش طاقه واخته الي كانت لسه مولوده بتشع طاقه جوهر عمر مختلف عن اي جوهر شوفته من وهو *** كنت بشوفه بيقرب لنباتات المزروعه ويقعد يكلم معاها ويلعب مع الحيوانات بروح مش طبيعيه وحيويته كانت فوق الوصف كل ما اساله بتعمل ايه يقولي بلعب مع اصحابي بحكي لفيروز علي يومي زاي ما طلبت مني</p><p>فيروز مين يا ابني يقولي الورده طب خد بالك القطه ديه تعضك ولا تخربشك يقولي لامش هتعمل كدا ديه بتحبني بس ابعد انت يا جدو عشان هي خايفه منك كنت سامع كلام عيل صغير ومحططتش في دماغي نهائي اي حاجه من الحاجات ديه لحد ما وصل لسن ال13 وفجاه الواد كأن كل طاقه الي كانت مختفيه ظهرت مره واحده شوفت كميه طاقه مشوفتش زيها قبل كدا وفجاه اختفت تاني بس عمر اتغير بعدها طول عمره زكي ولماح وبيركز في تفاصيل لكن بعد الموضوع دا حسيت ان شخصيته اتغيرت قدامي جسم 13 سنه لكن عقل عمره اكبر مني الواد بيفكر ويخطط وينفذ واحنا مش حاسين لحد ما قررت ادربه عشان افهم لقيت الواد في ثانيه وقعني علي ارض اتعلم اساليب تنفس الروح بادقان انا وانت موصلناش ليه اصلا تفتكر بقي ان بعد كل دا هستغرب حاجه في عمر</p><p>عدنان: كلامك يحير يا مهران بس كلامك معناه ان عمر بيقدر يحس بالحياه الي حوليه بكل اشكالها ويقدرها كمان ودا معناه ان قلبه صافي ونقي ومش بيحب ياذي</p><p>مهران: كدا كدا عمى خلاص عرف سكته وقرر مفيش حاجه هتوقفه وبعد ما خلصنا من نجلاء وقرفها عمر هيبدا ينظف الي قرف الي هي سبته وراها عشان متحصلناش مشاكل فجاه بس بعد كدا هو هيعمل ايه معرفش</p><p>عدنان: سيبك من عمر دلوقتي راجا بدا يحرك جنوده بشكل غريب ويدربهم علي اساليب قديمه وخطيره وفجاه اغلب عمليات الاغتيال الي كانت هتم علي ايده لغاها وكمان احسن رجالته اختفوا</p><p>مهران: زي مين</p><p>عدنان: زاي كاش وفايلوت وماري تيوان ومجموعه كبيره من قاده النخبه</p><p>مهران: الثلاثي الدم التلاته دول يخوفوا اكتر من قاده نخبه نفسهم لو اكتشفوا قوتهم الحقيقيه فين هيبقوا اسلحه فتاكه بس اختفائهم المربوط باختفاء قاده نخبه دا معناه انهم في معسكر تدريب</p><p>عدنان : ديه تبقي مصيبه لان معسكر تدريب في قاده نخبه معناه انهم دخلوهم اىمستوي العاشر وانت عارف محاربين المستوي دا عاملين ازاي</p><p>مهران: ايه اخر حاجه عملها التلاته دول قبل ما يختفوا</p><p>عدنان: ماري حازلت تقتل عمر ومها وفايلوت كانت بتابع تحركات حازم ومروه وكاش بيحط خطه بديله عشان يخلص من عمر لو ماري فشلت رجعوا يسلموا تقرير لكن بعدها اختفوا</p><p>مهران: يبقي دخلوا معسكر تدريب وانا خلاص اتكشفت</p><p>عدنان: ليه بتقول كدا</p><p>مهران : شكلك نسيت القسم المقدس لينا يا عدنان مهمه المحارب قصاد حياته يا ينفذها وينول المجد يا يموت وهو بينفذها قبل ما يلحق بيه العار سواء كنا فاير او فريز او ليت او. ووتر او ساند او اير كلنا بنحترم القسم دا</p><p>عدنان: مش فاهمك ايه علاقه دا بدا</p><p>مهران: كاش مسؤل عن قتل عمر ومعاه فايلوت وماري لو تلاته دول منفزوش العمليه ديه ورجعوا لجارا من غير راس عمر هيقتلهم حسب قانون المحاربين واديهم فشلوا مره</p><p>عدنان: يبقي اكيد بدا يدربهم عشان يعرفوا يتعاملوا مع عمر لانه لو قتلهم هيكون بيخسر اقوي جنوده ولو سابهم هيبته تروح ومدام دخلهم مستوي العاشر يبقي عرف قوه عمر الحقيقه</p><p>مهران: وعمر ماظهرش قوته لحد دلوقتي لكن لو عرفوا علاقه عمر بزعيم الفاير وانه يبقي حفيده لا او كمان الزعيم بعده يبقي اكيد هما حطوا مقياس لطاقته علي الاساس دا وانا انكشفت</p><p>عدنان: طب هنعمل ايه دلوقني</p><p>مهران: ولا اي حاجه احنا زاي ما احنا خطتنا هتمشي زاي ما هي المهم خلي علماء الي عندك يشدوا حيلهم الجهاز لازم يكون جاهز في اسرع وقت سيف لازم يمشي علي رجليه تاني</p><p>عدنان: متقلقش</p><p>*********************</p><p>في كليه زراعه</p><p>انا لسه مخلص بروفه وخرحت برا كليه لقيت تلا جايه ورايا</p><p>تلا: استني يا ابني مالك في ايه</p><p>انا: زهقت وبصراحه الجو بقي مقرف في البروفات ووميخا حرفيا قرب يجيب اجلنا انا لولا ماسك نفسي كان زماني مرقده</p><p>تلا : اهدي يا عم مالك في ايه خلاص ما كلنا مش مستحملين بس ايام وتعدي</p><p>عمر: مش عارف يا تلا انا زهقت بصراحه</p><p>تلا: بقولك ايه انا مخنوقه تيجي نخرج</p><p>عمر: نروح فين يعني</p><p>تلا : اي مكان يا عم هي هتفرق</p><p>وفجاه لقيت سندس في ضهري</p><p>سندس : عمر ينفع اكلم معاك شويه</p><p>انا: خير يا سندس</p><p>سندس :معلش ينفع نكلم لوحدنا</p><p>تلا:, طب انا هروح اسال سامر علي حاجه</p><p>ومشيت</p><p>انا: ادينا بقينا لوحدنا في ايه بقي</p><p>سندس : ممكن اعرف ان ليه بتتجاهلني</p><p>انا: لو بتجاهلك مكنتش وافبت اكلم معاكي لوحدنا عادي انا اليومين دول في مشاكل كتير اوي في حياتي</p><p>سندس: طب ما انا ممكن اخرجك من كل المشاكل ديه في شويه وقت نقضيهم سوا</p><p>انا: سندس من الاخر انا مس بركب غير زيرو وملاكي وميكونش في. حتي حد حط ايده عليها عشان يعاين</p><p>سندس: وانت تزل واحد يلمسني يا عمر صدقني انا عمري ما سمحت لاي حد ان يقربلي بشكل دا وانت علقتني بيك انت يا دوب شويه تقفيش وبوس خلتني سحت منك امال لو كملنا هتعمل ايه</p><p>انا: لا خدي بالك ممكن تحبلك فيها ديه وانا زبري ميتوصاش بيرشق</p><p>سندس : يعني بعد ما علقتني بيك هتخلا بيا</p><p>انا: هفكر يا سندس وارد عليكي بس ايا كان ردي الي بينا بنا لو طلع برانا لاي مخلوق هتزعلي وانا زعلي محدش يعرف يجيب آخره</p><p>سندس : متخفش عمري ما هجيب سيره لحد وسابتني وراحت لصحابها</p><p>وتلا رجعتلي</p><p>تلا: كانت عايزه ايه</p><p>انا: لا ابدا كانت عايزه انا وهي نبقي ندرب شويه مع بعض المهم هنخرج فين</p><p>تلا: بصراحه انا مخنوقه ومش عارفه بقولك ايه بتعرف تطبخ</p><p>انا بستغراب: اه ليه</p><p>تلا: طب ايه رايك نروح نجيب اكل ونروح عندي البيت نطبخه ونقعد نلعب شويه بلايستشن او اي حاجه وبالمره ندرب</p><p>انا: والحج والحجه نظامهم ايه</p><p>تلا : بابا في شركه في باريس وماما سفرت الامارات عشان تحضر مؤتمر هناك وانا اساسا قاعده لوحدي زهقانه</p><p>عمر: طب يلا بينا يا ستي بس هناكل ايه</p><p>تلا: تعالي نعمل شورما</p><p>عمر: اشطا ونحمر بطاطس ونجيب موزارلا ونعمل كريبات مع شويه مشروم هتبقي تحفه</p><p>تلا : هو دا يلا بينا</p><p>و ركبنا الاتوبيس لمدينه نصر هي كانت ساكنه هناك واشترينا كل حاجه واحنا في سكه و وصلنا عند تلا في البيت كان بيتها جميل و واسع شكله متجهز علي طريقه المودرن والمطبخ كويس هيساعدني في طبخ تلا : ايه رايك يا في البيت</p><p>عمر: بصراحه البيت حلو والمطبخ لطيف هيساعدني المهم عندك توابل المناسبه ولا ننزل نجيب</p><p>تلا : لا متقلقش في كل حاجه هتحتاجها انا هدخل اغير هدومي علي ما تجهز الحاجه</p><p>عمر : طيب</p><p>و فتحت الادراج طلعت التوابل والبصل واللمون وغسلت ايدي وبعدها غسلت البانيه وقطعت البصل وحطيته في طبق وقطعت البانيه و تبلته وحطيته في تلاجه وبعد كدا بدات اقشر البطاطس واقطعها و الطماطم والفلفل وسيبت الموزارلا برا عشان تفك و جهزت المشروم و في ظرف 20 دقيقه كنت خلصت كل حاجه وبدات اغسل السكاكسين والاطباق</p><p>بعتذر عن فقره ااشيف شربيني</p><p>تلا : ايه يا ابني وصلت لحد فين</p><p>بصيت ورايا لقيت تلا لابسه قميص نوم يخلي اجدعها دكر يقع قدامه كانت لابسه قميص نوم بينك وماسك عليها لدرجه انه مبين تفاصيل جسمها ومجسم طيزها وفارده شعرها وحاجه مكياج ومظبطه نفسها علي الاخر</p><p>انا: ايه الي انتي لابسه دا</p><p>تلا: واحده قاعده في بيتها عايزها تلبس ايه بدله كراتيه</p><p>انا: لا يا ستي البسي الي انتي عايزه</p><p>تلا: قولي اساعدك في ايه</p><p>انا: ولا حاجه انا خلاص خلصت وبغسل الاطباق البانيه بيتبل عشر دقايق وهطلعه عشان اسويه والبطاطس بتتحمر اهي وكل المكونات جاهزه</p><p>تلا: مكنتش اعرف انك سريع ومنظم اوي كدا</p><p>انا: جدتي هي الي علمتني الطبخ وقالتلي اهم حاجه في طبخ النظام زاي المازيكا</p><p>تلا : فكرتني صحيح عايزه اشغل مزيكا</p><p>وراحت شغلت اغنيه The one that gone away كانت اغنيه لkaty parry</p><p>وبقيت عماله تتمايل علي الاغنيه وتحرك جسمها وانا خلصت وروحت علي صالون قعدت وهي لسه عماله تتمايل قدامي</p><p>تلا : ما تيجي ترقص معايا هفضل ارقص لوحدي</p><p>انا: المزيكا ديه مش من نوع الي بيرقص فيه كابل وغير كدا انا مش بحب المزيكا الي من نوع دا</p><p>تلا: امال بتحب انهي نوع من المزيكا</p><p>انا: مش مهم تعالي اقعدي وبطلي الهبل الي انتي بتعمليه دا</p><p>تلا: جرا ايه يا عمر هو انا وحشه اوي كدا</p><p>انا: لا يا ستي انتي زاي القمر وفرسه</p><p>تلا: امال مش بتعمل حاجه ليه دا انت متحركش فيك شعره</p><p>انا: انتي عايزاني اعمل حاجه ليه</p><p>تلا: عشان نفسي فيك يا عمر عايزاك تبقي في حضني ايه عيب</p><p>انا: لا مش عيب كل واحد من حقه انه ينجذب لطرف معين لكن المهم ان الطرف تاني يبقي عايزك</p><p>تلا: وانت مش عايزني</p><p>انا: انا عندي مشاكل كتير ومش فايق لحاجه يا تلا وبصراحه انا بقيت متا ان اكبر مصدر للمشاكل هي اكساس الحريم</p><p>تلا : احا ليه بقي دا علي اساس ان كس يعمل حاجه لواحده مهو محتاج زبر عشان يكيف</p><p>انا: سعات بحس اني قاعد مع واحد صحبي مش صاحبتي في واحده تقول واحد كدا</p><p>تلا: احا بقي كل دا وتقولي صحبك ومسكت بقيت بتهز بزازها قدامي وتحط ايدها علي كسها</p><p>انا طبعا مع كل دا مش حجر زبري وقف بس بحاول مبينش عشان ديه لو اخدت بالها هتوديني سكه مش هرجع منها</p><p>انا: طب يلا يا اختي خلينا نروح نشوف الاكل الي هيتعمل دا</p><p>وسيبتها وقومت فتحت تلاجه وطلعت البانيه وشغلت الجريل وحطيت البانيه وبدات انزل الخل والزيت وبدات احط الطماطم والفلفل وبدات اقلب الحاجه علي نار وكانت البطاطس استوت فطلعتها و تلا ولقفه قدامي و عماله نبصلي بلبونه ومحن لغايه ما لقيتها قلعت القميص وبقيت ملط قدامي وجات وقفت جمبي انا كنت شيلت كل حاجه من علي نار وبنظف الجريل</p><p>تلا : بزمتك بقي دا وقت تاكل في كريب وانت تللحمه ديه كلها قدامك مش نفسك تدوق</p><p>عمر: اهدي يا تلا وبلاش جنان</p><p>لقيت اديها علي زبري</p><p>تلا : انا بقي بموت في الجنان تعالي ونزلت وفتحت سوسته البنطلون وطلعت زبري لكن زاي ما كل فاكر انا زبري مس كبير حجمه طبيعي لقيت تلا بتبصلي وبتقولي : غريبه كنت فاكره زبرك اكبر من كدا جسمك وشكلك ميقولوش ان زبرك صغير</p><p>انا: صغير طل انا هوريكي الصغير دا يعمل ايه مصي يا شرموطه</p><p>وبدات تمص زبري وتلحسه بلسانها براحه وتلعب بلسانها في راس طلعت متمكنه بنت الشرموطه فضلت حوالي خمس دقايق تمص في زبري قومتها واخدتها علي اوضه النوم ونزلت علي شفايفها وبقيت انزل علي رقبتها بوس فيها والحسها وايدي عماله تلعب في بزازها ونزلت علي بزها اليمين وبدات الحس حلماتها واعص فيهم علي خفيف وهي عماله تتلوي تحتي .....................</p><p>لغايه ما نزلت علي كسها وبدات افرشلها ودخله</p><p>تلا: اااااه جامد يا عمر زبرك طلع جامد اوي نيكني كمان وكيفني ااااه</p><p>انا: خدي يا شرموطه............</p><p>وفصلت انيك فيها حوالي ربع ساعه لحد ما حبتهم فعلي بزازها وبطنها وقومت اخدت دش وهي دخلت بعدي وانا رجعت المطبخ كملت الاكل وقعدنا ناكل ونكلم شويه وبعد كدا سبتها ونزلت .و روحت البيت وعرفت من ستي تن حدي سافر انهارده ااصبح ومس هيرجع قبل اسبوعين طلعت فوق علي شقتي ودخلت الشقه لقيت امي قاعظه بتتفرج علب تلفزيون ونور نايمه علي رجلها</p><p>انا: ايه الرضا دا كله با ست نور</p><p>نور: ملكش دعوه يا تلم انا حره انا وماما</p><p>انا: ماما</p><p>امي:مستغرب ليه انت ناسي اني امها في رضاعه ولا ايه تعرفوا با ولاد لولا انكم اخوات كان زمتني حوزتكم</p><p>نور : طب كويس اننا اخوات انا طايقه بالعافيه بقولكم ايه انا هنزل احيب حاجه من تحت وجايه اوعي ياخد مكاني</p><p>امي: متخفيش محدش يقدر</p><p>ونزات نور تجيب الي هي هتجيبه</p><p>انا: حلو اوي دلع دا يا ماما اعطينا منه شويه</p><p>لقيت ماما وشها حزين وشكلها مدايقه اوي</p><p>انا: مالك يا ماما في ايه</p><p>إمي: صعبانه عليا اوي يا ابني ابوها وامها واخوها وكل الي حصلها طول السنين الي فاتت</p><p>انا: مقدر ومكتوب يا ماما مقدرلها ام جاحده زاي نجلاء وام طيبه زيك</p><p>امي: خايفه يا عمر تكرهنا احنا سبب في حبس امها وفضيحه ابوها واخوها</p><p>انا: يعني كنتي عيزاني اعمل ايه يا ماما انا مكنتش بنام من كتر التفكير في الي نجلاء بدبره لينا لما كنت في مرسي مطروح عايزك تتصوري اني كنت ببقي نايم خايف من محمد وخايف علي قمر عشان سايبها هنا في نفس المكان الي نجلاء فيه حاولت كتير ابعدها بس كنت اعمل ايه اخر حاجه مكنتش اقدر اعديها لانها كانت هدمرنا نهائي وخصوصا ان عمي هشام بدا يعوم علي عومها واديكي سمعتي هي طلبت ايه ديه كانت عايزه حد يغلط مع مريم ويحبلها عشان تفضحنا وتدخل العيله ودمرها من جذورها كنت اسكت ازاي</p><p>امي: تسكت دا انت محدش قدر يطلع منك كلمه كنت بتروح وتيجي وتسافر وتخطط وتنفذ ومحدش حاسس بيك ومحدش يعرف غير جدك ومتاكده ان جدك ميعرفش كل حاجه مش مأمن لحد يا ابن بطني بس نجلاء مشكلتها مقدور عليها هي وعمك لكن في حاجات تانيه احنا منعرفهاش اهمها الي حصل لاختك اوعي تكون فاكر ان المسرحيه الي عملتها انت وصحبك ديه خالت عليا انا ام وبحس ببنتي وانا عارفه ان بنتي كانت في خطر مش واحد لقاها واخدها عنده وكلام دا وكمان انت مقولتليش اي حاجه عن موضوع العربيه الي انفجرت قدام كليتك او ظابط الي كان عايز يقبض عليك ها اوعاك تكون فاكرني نايمه علي ودني</p><p>انا: انتي عرفتي كل كلام دا منين</p><p>امي: في ظابط جه لابوك وقعد يكلم معاه وقاله علي موضوع العربيه وانها انفجرت بطلقه قناص لكن غريب ان ناس القريبه من العربيه بيقولوا انك كنت ساند علي عربيه قبل ما تنفجر بثانيه واحده وفجاه امت ومها تختفيتوا حتي مرجعتوش تبصوا علي العربيه ولا مها بلغت حتي عشان تصرف فلوس تامين لا دا مها في ثانيه بقي معاها عربيه زاي الي انفجرت بظبط</p><p>انا: اخر كلام دا كله ايه ظابط كان جاي يشرب معاكوا شاي ويدردش</p><p>امي: لا ظابط كان عايز يكلم معاك بشكل ودي لان بعد الي حصل في كليه محدش هناك قدار يقربلك وكلهم خايفين انا عايزه افهم بقي ايه الي انت فيه دا وايه الي بيحصل ابوس ايدك يا ابني قولي وريحني</p><p>انا: مقدرش يا ماما عشان الي هقولهولك دا مش هيريحك بالعكس هيتعبك ويخليكي تقلقي دايما بس كل الي اقدر اقوله ليكي متقلقيش كل حاجه كويسه ومفيش اي خطر ممكن يقرب ليكوا ابدا</p><p>امي: وانت هتكون في امان</p><p>انا: اه متقلقيش ابويا فين صحيح</p><p>امي: شويه وجاي</p><p>انا: طب علي ما يجي انا هطلع فوق ااسطح شويه</p><p>وسبتها وطلعت السطح زكنا فرشنا ااسطح نجيله صناعي وزرعنا شويه نباتات عليه ومها دايمت بتعتني بيها لقيت مها قاعده ومربعه رجليها بتعملaditation تامل انا بكل هدوء قعلت جزمتي وروحت قعدت قدامها بنفس شكل</p><p>ولقيت نور كمان جات قعدت قدامي انا وننا بنفس طريقه وفجاه لقيت محمد كمان جه قعد قصاد نور بقي كل واحد قاعد في اتجاه</p><p>مها فتحت عنيها بصت علينا</p><p>مها: اخيرا قررت تيجي يا محمد</p><p>محمد: بابا مش بيسيبني اخرج خالص بعد الي حصل وكل شويه عند دكتور نفسي ودكاتره ذكوره</p><p>نور: حاسس بايه دلوقتي</p><p>محمد: يعني مرتاح شويه بحاول اقاوم بس زكريات القديمه الي جوايا بطاردني ببقي خايف انتو عارفين ان الموضوع مكنش بمزاجي من الاول وبداء يعيط امي هي الي عملت في كدا وخلت ناصر يغتصبني زاي ما عمل مع نور كبرت وهو كل شويه يضغط علي جرح دا لحد ما بقي صعب يلتقم كنت عامل زاي مدمن الي مش قادر يبطل ولما لقي حد يوقفه قرر يدمره عشان يكمل طريقه عشان كدا اذيتك يا عمر بس بجد انا بحبك وبحب قمر اوي وعمري ما كنت عايز ااذي اي حد فيكم عمر عشان خاطري سامحني</p><p>انا كل دا كنت مغمض عيني وبظبط تنفسي</p><p>انا وانا مغمض عيني: انا مش زعلان منك اساسا عشان اسامحك انا زعلان عليك لو عايز فعلا تكفر عن الي عملته ارجع محمد الي اعرفه اخويا وصحبي ضهري وسندي في دنيا ديه</p><p>محمد: اوعدك اوعدك اني هعمل كدا</p><p>مها،و وانتي يا نور مش عايزه تقولي حاجه</p><p>نور: في مشاعر كتير اوي جوايا متلغبطه حب وكره غضب انتقام وحده فراغ هو دا طبيعي</p><p>مها: اه طبيعي اوعي تفتكري ان كل الي مريتي بيه هتنسيه لا هتفضلي فكراه لانه اتحفر جواكي بس المهم انك تستفيدي منه اوعي تسبي وحش الغضب والكره يملكك اوعي</p><p>نور: وانت يا عمر حيانك ماشيه ازاي</p><p>انا: حياتي مش ملكي عشان تمشي زاي ما انا عايز ارتاح اعيش زاي اي شاب في سني اخرج مع صحابي اهزر اضحك اغلط زاوبيا زعقلي ويضربني يحرمني من المصروف لحد ما افهم غلطي لكن فجاه انا بقيت اكبر من سني واتحملت مسؤوليه عيله كامله لازم اشزف مشاكلهم واحلامهم الموضوع مش سهل احساس ان كل ناس شيفاك حر وانت في الحقيقه متقيد صعب حتي اميره بخاف اثري منها لا تتاذي تعرفوا انها سافرت الامازون</p><p>مها: سافرت مع عمار</p><p>انا: اه علي بيقولي ان احلامها زادت وبقيت تصرخ بليل كتير اوي ومش عارفه تنام لدرجه ان احلامها بقيت تشوفها وهي صاحيه</p><p>مها: يبقي عمار اخدها للكاتانا هما هيساعدوها بس تفتكر يا عمر ليه اميره الموضوع بقي شرس اوي كدا ما قربت منك</p><p>انا: قصدك ايه اني انا سبب</p><p>مها: طاقتك مختلفه عننا يا عمر مختلفه تماما لازم تعترف بدا هتحكي ليهم</p><p>عمر: لما نسافر البلد هحكي للكل</p><p>وبدا الكل التامل وتنظيم تنفس الخاص بيهم</p><p>*****************</p><p>في لندن في ساعه بنيج بانج متري قعده تستريح شويه من التنظيف كانت نظفت ربع الساعه بس ولقيت فجاه نرمين قعدت جمبها</p><p>نرمين: حبيبتي ي اخبارك ايه</p><p>ماري: ما بلاش تريقه وخفه ايه الي جابك</p><p>نرمين: المعلم طلب مني اجي اشوف تدريبك اخباره ايه وكمان اخلص من المراقبه الي عليكي</p><p>ماري: تبقي غبيه همامش عايزين يستخبوا هما عايزين يقولولي انهم هنا محدش فاهم هما بيفكروا في ايه</p><p>نرمين: انتب عارفه ان ارسو من قبيله الشادو صدر قرار بان دمه مباح للي يلاقيه</p><p>ماري : شادو مش عايزين يهدوا وبيقعوا كل شويه اخبار فايلوت وكاش ايه</p><p>نرمين: انتو تلاته عندكم مشاكل في الاحساس عشان كدا لازم تتصلح والا هتبقوا خطر</p><p>ماري : انا نفسي افهم انتي ازاي كدا</p><p>نرمين: كدا ازاي يعني</p><p>ماري: هادئه ومطيعه وقويه عرفتي توصلي لرضا المعلم وتبقي اول محاربه تخرج من الميدان وتحارب قدام الناس في شاريكات والاعمال والاسلحه</p><p>نرمين : عملت ايه يعني اشتغلت علي نفسي عرفت قوتي فين انا مش زيك محترفه في قتل والدم او بخطط بزكاء زاي كاش او انا سريعه لدرجه اني اختفي زاي رام انا حرباء ديه مهرتي اني اقدر اكون زاي ما ناس عايزه مهارتي اني اطلع شهوات ناس قوتهم ضعفهم الم هم حزنهم فرحهم واستغل كل دا عشةن اتحكم فيهم انا غيرك ومتنسيش ان لقب الشبح هو لقبي انا وشك الحلو دا كان مناسب في وقت من الاوقات مش كدا هههههه</p><p>ماري: قصدك لما لبستي وشي عشان تخدعي عمر وتضربيه بنار ولا انتي فكراني مش عارفه</p><p>نرمين بخبث: عارفه ايه</p><p>ماري: عارفه انك انتي الي رسمتي لوحه الي اتبعتت لاميره الهداجي من غير اوامر كاش مش بتعرفي تخططي دا انتي خططي ونفذتي لدرجه محدس حس بيكي انتي مش محترفه في ددمم اه لكن مخترفه في القتل قتل الاعصاب والعقل الشبح معروف انه بوو لكن انا قناص نفسي اعرف ليه ربطي اسمي بلقبك</p><p>نرمين بظره حب : عشان معارك العقل محتاجه هدف محدد وطلقه واحده متخيبش زاي القناص ههههههههه اقولك علي سر</p><p>ماري : قولي</p><p>نرمين: سر في وقت ركزي علي وقت حركه التروس وانتي هتقدري تنظفيها من غير ما تتوسخ كل شويه افتكري اني مس خدامه اني قناص استخدمي مهرات قناص سلام</p><p>وسابتها ومشيت</p><p>******************</p><p>في معبد الكاتانا عمار لابس زي المعلمين وبيشرف علي تدريب بعض المتدربين الجداد واميره قاعده بعيد وساكته لغايه ما جات بنت قعدت جمبها كان اسمها سلمي</p><p>سلمي : مالك من ساعه ما جيتي هنا وانتي قاعده لوحدك وساكته</p><p>اميره بحزن: مفبش بس تعبانه شويه انتي عارفه انا لسه مش متعوده علي جو دا</p><p>سملي: بلاش كذب انتي لو مكنتيش متعوده علي جو دا مكنتيش عديتي من البوابه اصلا قوليلي انتي تابعه لانهي فئه</p><p>اميره: انا من لايت</p><p>سلمي : كويس انا بقي من الفاير حيت هنا من حوالي اربع سنين ومن ساعتها وانا بدرب هنا قبيله الكاتانا بمجرد مسمحت بدخول الاغراب ناس كتير اوي انضمت ليهم انتي تابعه لاي قبيله اساسيه ولا زاي حلاتي</p><p>اميره: انا من عشيره الليان تابعه لقبيله الالفا</p><p>سلمي اتخضت و قامت من مكانها</p><p>سلمي: انتي من القبائل العظمي وكمان كن عشيره اسياد الضوء شكل حكايتك حكايه امال ايه الي جابك هنا مدام ليكي قبيله وازاي سمحوا بدخولك وكمان</p><p>اميره: سلمي انا مس فايقه عسان اسمع اي حاجه ما بالك اجاوب علي اساله مس مترتبه اسااسا</p><p>سلمي : انا اسفه عارفه اني رغايه لكن انا قصدب بس اني افكك شويه</p><p>اميره: محصلش حاجه</p><p>سلمي: طب معلش اخر سوال انتي تعرفي حد بينتمي للفاير ويكون من قبائل العظمي</p><p>اميره: مش متاكده اذا كنت اهرف. ولا لا لاني معرفش كتير عن الفاير بس ممكن عشيره الجبالي</p><p>سلمي : انتي بتهزري انتي تعرفي حد من عشيره الجبالي بجد طب قابلتي حد من محاربين الجبل انا اسمع ان قوتهم مدمره</p><p>اميره: ممكن مها تكون من الجبل مش عارفه</p><p>سلمي: مها الجبالي انتي قابلتي الشعله الفاير بجد ازاي لا انتي تحكيلي</p><p>اميره: ايه شعله الفاير ديه</p><p>سلمي : بصي يا ستي مها الجبالي تبقي واحده من اقوي واسرس محاربين في العالم وعيله الجبالي زاي لايتن كده هما المسيطرين علي الفئه بس مهت مختلفه لان طاقه ****ب بتاعتها غريبه اوي وشعلتها مضاعفه غير انهم بيقولوا انها بتستخدم نار ديه عشان تصنع اجسام باشكتل مختلفه وسلاحها المفضل بيكون البطاقات الكوتشينه يعني لو مسكت اي ورقه انصحك تطلعي تجري</p><p>اميره،:طب سمعتي عن عمر الجبالي قبل كدا</p><p>سلمي : لا خالص ممكن يكون اي حد من عشيره الجبالي بس اكيد مش شخص مهم زاي حفيده ااقائد الحربي للعشيره و وريثه المنصبه بعد موته</p><p>عمار جه وقف قدام اميره و قالها حاجه وبعدين اخدها ومشي</p><p>اميره: واضح ان عيله الجبالي مشهوره اوي في الفاير وخصوصا مها</p><p>عمار: اكيد مها من اشرس المحاربين انا نفسي متمناش اكون خصم ليها في يوم من الايام</p><p>اميره: بس الاغرب ان البنت ديه عارفه مها الي من جبل الي عليه امن مشدد ومستحيل معلومه تطلع منه ومتعرفش حتي اي حاجه عن عمر</p><p>عمار: دا لان عمر في الاساس متسخدمش طاقته ومحدش يعرف انه بيمتلك طاقه اساسا عشان كدا هيكون مجهول المهم اننا نركز في تمارين عشان ااكوابيس مترجعش تاني</p><p>********************</p><p>عدا الترم تاني علي خير وعنلت العرض الجدبد بس للاسف كانت نفسيتي مدمره بشكل مش طبيعي بسبب المخرج وغبائه و بعد العرض سامر كلمني وقالي انهم مش عايزيني معاهم في الفريق تاني لاني بسرب كلام برا بصراحه ادايقت وحتي مفرقش معايا كلامهم وقطعت علاقتي بيهم الا بكام ولحد منهم كان منهم تلا بعد ما اتعددت لقأتنا ونكتها كذا مره وسندس لسه بتحاول تجيب رجلي لكني مش عايز اروح ليها ومحمد بقي احسن بكتير و رجع تاني محمد اخويا الراجل الي زبره يخرم كس افجرها مره وجدي رجع من سفر لكنه فضل معظم الوقت شارد وحزين وحاولت اكلم معاه لكن لللسف كان بيصدني وعلاقتي بيه مبقتش زاي الاول مش عارف ليه حتي مها بعد ما سافرت سوريا ورجعت اتغيرت معايا واميره رجعت علي الامتحانات بس مكلمتنيش ولا عبرتني وبقيت متغيه معايا بشكل مش طبيعي وسيف حالته الصحيه بقيت احسن لكنه لسه في المستشفي وانا بروح اكمن عليه من وقت لتاني</p><p>وعلاقتي بابويا وامي بقيت متوتره جدا بسبب الظابط الي عايز يستجوبني وكب حاجه بتحصل وانا مخبيها عنهم المهم نتيجه ظهرت وطلعت بماده كمان محطتش في دماغي وطلعت علي البلد اقدي كام يوم هناك لاني اتخنقت من القاهره وزحمه وكنت عايز اراجع حسباتي وخصوصا اننا هنتخصص بعد اسبوعين او تلاته</p><p>الحوار الجاي بيني وبين سلام صدبقي الخيالي لو فكرينه</p><p></p><p>سلام: مدايق ليه</p><p>انا: وفي ايه يفرح الكل بيبعد عني وبينفرني</p><p>سلام : ممكن استلك علي حاجه</p><p>انا: اسال</p><p>سلام: انت مين بظبط</p><p>انا: انا عمر الجبالي</p><p>سلام: لو ديه اجابتك يبقي انت مش عمر عمر: ان دايما بقول انا مس مجرد اسم اهلي اختاروا عمر يعني انجاز يعني حلم يعني ابداع وابتكار عمر يعمي حياه فين الحياه فين عمر</p><p>انا: ادفن مع حاجات كتير بسبب الي حصل هو انا عملت حاجه غلط عشان يعني الماس تزعل مني بشكل دا وتبعد عني</p><p>سلام: ومن امتي احنا محتاجين ناس دايما ناس هي الي محتجانا احنا مش محتاجين غير حاجه واحده بس</p><p>انا: ايه هي</p><p>سلام: قلمك وكشكولك وكتبك افتكر انت مين انت عمرك ما كنت ممثل يا عمر انت مؤلف وعالم كزيس انك خرجت من المسرح ركز يا عمر ركز في العلوم ركز في كمياء ركز في حلمك اكتب وطلع كل تلي جواك</p><p>انا: مش قادر حاسس اني مطفي من جواه</p><p>سلام: يبقي تفتكر الحدوته الي انت هتحكيها لولاد العيله بعد شويه افتكرها واتعلم منها الاول هشان تقولها بقلبك مش بلسانك</p><p>انا: تفتكر</p><p>سلام: اه طلع اول كتاب ويلا زق عجلك وبلاش عطله يلا ياض</p><p>طلعت كتاب من شنطتي كان مرجع عنوانه الكمياء الحيويه كنت اشتريته من فتره وفتحته وقعدت تقراء فيه وادون ملاحظات. انقل معادلات كتير معرفش عدا عليا قد ايه وقت لكن كنت مستمتع حسيت اني بتشحن بطاقه لمجرد اني بعمل حاجه بحبها مش مهم صح غلط المهم اني بحبها لغايه ما الباب خبط ودخل قمر بتجري وبتقولي</p><p>قمر: يلا بقي يا عمر الكل وصل تحت عايزين نسمع الحدوده الي وعدتنا بيها</p><p>عمر: يلا يا ستي</p><p>واخدت قمر ولقيت عيال العيله متجمعين وفي شويه من شباب منهم محمد ونور وشويه وبنات عمتي رباب وناس تانيه من اىعيله لدرجه اني لقيت جدي نفسه موجود ومها واقفه جمب راجل عجوز عرفت انه جدي عدنان الي كل بيكلم عنه لقيت كرسي فاضي تلي هقعد عليه وكل قصادي شيلت الكرسي عشان يبقي المكان فاضي</p><p>عمر: هو مش المفروض ان الأطفال بس هما الي هيسمعوا</p><p>جدي: لا احنا قررنا ان العيله كلها هتسمع سمعنا بقي الحدوته المشوقه بتاعتك</p><p>انا: متسي يا جدي بس من الاول مش عايز حد يقاطعني مهما كان مين وايا كان سبب</p><p>****************</p><p>نبدا الحكايه</p><p>الحكايه اصلها يرجع ل3 الاف سنه زمان ايام ما كان حكم القبائل هو الي سايد دول وحضارات في كل مكان لكل شعب ثقافه ولكل بطل اوان محدش يعرف اصل البطل المره ديه ولا يعرفوا ليه بلد ولا عنوان غريب دخل في يوم الارض وعاش وسط اهلها كانوا ناس مستورين عايشين في امان وسلام وهو منظره لوحده يقولك دا وراه بدل البلاوي مئات كان اسم البطل اوم محارب مقاتل شرس لا عمره هاب الخطر ولا رجع خطوه لورا دايما يتقدم لقدام عاش وسط الناس في سلام وامان لحد ما وصل جيوش دوله قريبه من القريه الي هو قاعد فيها وبمجرد ما دخلوا خربوها اغتصبوا ستات ونهبوا المحاصيل و اخدوا منهم عبيد وقال ايه احنا الفرسان ونعمل ما نشاء كانت النتيجه ان غضب اوم ظهر وطلع سيفه ولوحده قتل مئات الفرسان لكنه كان هيقع في الاسر لولا ان اصحابه ظهروا فجاه ايليتا و تايجرن وليتن وشاركني وارورا وابادوا جيش وساعدوا عشام يعمر القريه من تاني</p><p>ايليتا: اظن وقت اللعب خبص لازم ترجع معانا يا اوم القبيله محتاجه ليك</p><p>ارورا: اوم انا عارفه انك زعقت من الدم والحرب بس اديك شايف واضح انها ورانا في اي مكان لاوم نواجه</p><p>اوم: لحد امتي امته انا خلاص تعبت احنا مبقناش متقسمين لقبائل او فئات احنا بقينا عباره عن نيازك جاهزه تنفجر في اي وقت</p><p>ليتن: مش مهم انت زعيم عشيره سلام وو قائد قبيله الالفا انت قائدنا</p><p>اوم: ومش انتي قائد عشيرتك وكلكم قاده عشيرتكم عمالين نتكلم عن العشائر لكن في نهايه نسينا اننا بشر اننا لازم نفكر قبل ما نرفع سلاحنا</p><p>تايجرن: مبقاش في وقت لتفكير الفريز خلاص اتحركوا ومحدش بقدر يردعهم غيرك انت سيد النار زعيم فئه الفاير</p><p>اوم : لا لازم نفكر مش لان مش كل الفريز أعداء في منهم طالب السلام حرام يموتوا لمجرد انهم من الفريز</p><p>ارورا: انا معاك بس الهروب مش حل لازم نواجهه ارجوك يا اوم</p><p>وبعد فترخ اوم اقتنع ورجع لقبيلته وبدا يدرب الطلاب الجداد من كل مكان علي استخدام طاقه الفاير</p><p>اوم: درس الاول عشان تعرف ازاي تستخدم طاقتك لازم تفهم ايه هي طاقه وايه مصدرها وايه انواعها</p><p>طاقه هي روح الي جوانا هاله من الشحنات المدفونه في جسم اساس خروجها هو المشاعر ليها اشكال والوان بتحدد صفاتها المختلفه مهما كانت بتتقسم الطاقه الطبيعيه لخمسه</p><p>نار الهوا الارض الماء والضوء دول خمس فئات الاساسيه اتفرع من الفئات ديه أشكال تانيه من طاقه زاي تلج والغابه والحمم</p><p>هي ديه دايره الاساسيه الي لازم نعرفها كلنا</p><p>في طالب رفع ايده</p><p>اوم: اتفضل</p><p>طالب: طب ليه جميل الفئات عايشه في تناغم وسلام الا فئه التلج او الفريز</p><p>اوم: انت فهمت غلط احنا بنحارب قبيله الفريز مش فئه الفريز او تلج بصوا يا اولاد قبيله الفريز هي قبيله اتجمع فيها كل خاين ومجرم ومنبوذ خرج من قبائل المحاربين كلهم قرروا ان احنا منستهلش الحياه منستهلش اننا نعيش في سعاده ولازم نموت عشان كدا احنا بنحارب الجماعه ديه لكن مش فئه الفريز فاهمين</p><p>طلاب : فاهمين</p><p>وكمل درسه واخد هو من الحياه دروس كتير ودخل حروب وصراعات اكتر مع قبيله الفريز واتقابل معاهم في معارك كتير في دول مختلفه واتنقش تاريخنا علي جدران الجبل عشان نقراءه ونعرف اصولنا</p><p>ولما مات اوم جه بداله زعيم وراه زعيم وراه زعيم لغايه ما تاريخ اتنسي والحروب زادت واوم نفسه محدش بقي فاكره التاريخ دا ضاع لغايه ما صاع الاسم القديم لينا وهو عشيره سلام وبقي اسمنا عشيره الجبالي واتفرقنا في كل حته لكننا لسه بنتواصل الخطر رجع وكل ما خطر يظهر في زمن لازم يظهر البطل تفتكروا بقي يا ولاد مبن البطل المره ديه</p><p>ولد رفع ايده من وسط الاطفال وقال : انا هبقي اابطل زاي اوم</p><p>وبنت قالت: وانا كمان هبقي زاي ايليتا وكل ااتولاد قعدوا يقولوا نفس كلام</p><p>انا: طب يلا بقي روخوا تدربوا عشان تبقوا ابطاب شطار يلا وكل الاطفال خرجت جري علي برا ومبقاش موجود غير جدي وعمامي ابويا وجدي عدنان شويه من شباب وكبار العيبه رجاله وستات</p><p>عدنان: حدوته حلوه يا عمر جبتها منين</p><p>عمر:من الجبل الي انت حارس عليه يا جدي ديه مش حدوته دا تاريخ</p><p>عدنان: تاريخ اتنسي</p><p>عمر: مش مهم ممكن نرجع التاريخ تاني جدي: شكلك حزين يا عمر</p><p>انا: لا يا جدي ابدا بس بفكر كتير اليومين دول</p><p>جدي : في ايه</p><p>انا: مش مهم في ايه بقي المهم اني اكون بفكر صح ولا ايه رايك يا مها</p><p>مها: عندك حق</p><p>انا: معلش هستاذن انا عشان عندي شويه مزاكره وسبتهم وخرجت لانوعارف جدي عايز يكلم في ايه وباقي العيله مش فاهمه حاجه وهيمسكوني مسخره عشان دخلت زراعه وجو دا وانا مش ناقص وطلعت فوق كملت كتاب كمياء ااي في ايدي وفصلت طول الاجازه عمال اقراء في كتب في الكمياء والجيولجيا والاحياء وفسيوليجا النباتات ولما ظهرت تقسبمه الاقسام لقيت نفسي في قسم استصلاح وتسميد الأراضي وبدات في سنه تانيه كنت وحيد بشكل كبير مش بكلم حد ونزلت كذا شغل في الفتره ديه واكتسبت خبرات اكتر وكنت قلقان من هدوء الفريز عدا فتره كبيره اوي من غير ما حد يتعرضلي ودا الي خلاه مها ترجع بلدها لان مبقاش قي سبب لوجودها وعديت سنتين لحد ما بقيت في سنه تايته في ترم تاني وهنا انا كنت اطورت بسكل كبير جدا في مجالي وبقيت بنافس المعدين بتوعي سعات وقدرت ابهر الدكاتره بتوعي وعوضت المواد الي سقط فيها لحد ما دكتور ماده ميكرو اسمده دخل وقال : السنه ديه في فرصه كبيره وعظيمه جدا جدا لتدريب المباشر علي مجال العمل برا الكليه شركه ازموس للاسمده قررت انها هتعين خمس طلاب من القسم هنا واتقرر طريقه اختيار الطلاب هتخون عن طريق برجكت هيتعمل هتشتغلوا في كول الترم لحد نهايه الترم وقبل العملي هيتعمل برزنتيشن لكل بروجكت كل تفاصيل هتلاقوها في ورق متعلق قدام مكتبي ممكن البروجكت دا يكون جماعي او فردي علي شرط ميتخطاش عدد المجموعه5 افراد بتوفيق وبدا دكتور المحاضره وبعد ما خلصها كل الطلبه فضلوا قاعدبن يتكلموا علي الموضوع وفي ناس كتير طلبت اني ادخل معاهم في تيم لكني رفضت لاني بستغل لوحدي وروحت سوفت شروط وكانت ان البروجكت دا يكون عن حاجه تخص كمياء التربه او الاسمده العضويه</p><p>روحت البيت وبدات اعمل سيرش وانا طول سنتين اسااس بقيت مهوس بعنصر النيتروجين وقوته لانه عنصر ملوش حل بصراحه وبيساعد علي خصوبه التربه بدرجه كبيره بس صعب يثبت فيها وانا كان حلمي القي طريقه اثبت بيها النيتروجين في تربه المهم فصلت ابحث وجمعت داتا بس لفت نظري شئ مهم جدا وهو جزء من معادله كميائيه اسمها معادله التمس النيتروجينيه وديه معادله مستحيل حلها او فك تركيبات الي فيها ومن اصعب المعادلات كميائيه وانا طول سنتين من ساعه ما شوفتها وانا بحاول احلها لكن للاسف مقدرتش احل غير تول جزء منها طول السنتين دول امهم ان جزء دل وضحلي حاجه في خصوبه تربه بالمواد العضويه و تحليل الامونيا في تربه وفضلت اراجع نظريه لعالم هولندي كان اثبت ان مسحيل ان الامونيا تقعد في الارض اكتر من 3 ايام لكن المعادله الي انا حلتها بتقول غير كدا وقررت ان دا يكون بروجكت بتاعي وفضلت شغال فيه واسافر البلد واعمل تجارب بتاعتي واصور واسجل وافشل وارجع تاني واحاول لحد ما جه معاد البرزنتشين ومعظم الناس الي شوفت البروجكت بتاعها كان لعب عيال وكارثه خلت اصحاب شركه هيشيطوا ودكاتره في نص هدومهم من تصرفات طلبه لدرجه ان في طلبه كانت بتتخانق علي مين هيقول كلام اكتر كانت مهزله بحد ما انا طلعت وكان موضوعي بعنوان هدم نظريه عمرها 200 سنه بمجرد ما ناس شافت الاسم علي شاشه كل قعد يضحك لكن عميد كليه سكت الكل وخلاني ابدا وبدات اشرح التجربه ونظريه القديمه والاخطاء الي فيها ونظريتي انا الي اثبت صحتها نظريا وعمليا وبعد نهايه الموضوع كان الكل في حاله صدمه لغايه ما لقيت نفسي في مكتب العميد و صاحبه الشركه وكان اسمها مني بتقولي: ممكن اخد البروجكت دا اراجعه يا عمر</p><p>انا: اكيد</p><p>مني استني تلفون مني بعد يومين</p><p>واخدت مني البروجكت بتاعي واتصلت برقم</p><p>مني: الو عايزه اقابلك حالا انا في ايدي قمبله لو ظهرت هدمر دنيا</p><p>شخص: تمام قبليني في وقالها علي عنوان</p><p>وراحت مني المكان وقابلت الشخص وحكتله عني وعن عمري وازاي قدرت ابهر الكل وكمان عملت بروجكت زاي دا وبدقه ديه وان شاب في سني هدم نظريه كبيره وكل ناس معتمده عليها ولو كلامي دا طلع لنور هيعمل ثوره في مجال زراعه الشخص اخد منها الملف وراح لمكان في صحراء وفيه حراسه مشدده بشكل مش طبيعي لحد ما دخل الشخص وكان في راجل قاعد في جنينه كان سنه كبير بس يبان عليه الحيويه وزكاء والمكر بمجرد ما تبص في عيونه تعرف انك جيت لقضاك فضل يقاء في كتابه</p><p>سليم: فاضي يا نوح</p><p>نوح : خير يا سيلم جاي من غير معاد ويظهر ان وراه زياره ديه مصيبه</p><p>سليم: ومش اي مصيبه يا نوح امسك</p><p>واداله ملف الي فيه البروجكت بتاعي</p><p>نوح: ايه دا بظبط</p><p>سليم: دا مشروع عمله طالب في كليه زراعه عشان بكسب وظيفه في شركه مني الالفي</p><p>نوح : في شئ مميز في مشروع الولد ولا في الولد نفسه</p><p>سليم : الاتنين يا نوح الولد قدم مشروع بيهدم في نظريه العالم الهولندي هكس بولند في تثبيت امونيا في تربه النظريه بقالها 200 سنه وناس بسبب دا بتشتغل في زراعه بشكل معين دلوقتي الولد اثبت ان كىام هكس غلط واثبت هو نظريه جديده تماما يقدر بيها يثبت نيتروجين تربه</p><p>نوح فتح الملف وقعد يقرا في بتمعن وبيركز في كل حرف فيه والصور الي انا اخدتها وابتسم وفضل يضحك جامد اوي</p><p>سليم: انت بتضحك البحث دا لو طلع هتبقي مصيبه والولد مش هيفصل عايش ثانيه واحده بعدها</p><p>نوح: الولد دا عمره كام سنه يا سليم</p><p>سليم: 20 سنه</p><p>نوح رجع يضحك تاني</p><p>سليم: ممكن تفهمني ايه المضحك في الموضوع</p><p>نوح : عشان اخيرا لقناه يا سليم الشاب دا معجزه عالم حقيقي مس هيظهر زيه غير بعد 100 سنه من دلوقتي لو قدرنا نستغل زكاء الشاب دا في حاجات كتير اوي هتتغير</p><p>سليم : اعمل ايه دلوقتي معاه ادخل</p><p>نوح: لا لا احنا مش لاوم نبان في صوره عايزك تعرفلي الولد دا يبقي مين واصله واصل عيلته وبلغ الهانم تتصرف معاه ودخله ديرتها ويبقي من المقربين كمان</p><p>سليم: تمام</p><p>وخرج سليم وكلم الهانم وبلغها بكل شئ طلبه نوح</p><p>وبعد النوقف دا بيومين</p><p></p><p></p><p>كنت قاعد في كليه بعد ما خلصت امتحان جيلوجيا لقيت راجل كبير قدامي طزل بعرض رغم ان سنه كبير لكن منظره يخض وشخص دا يبقي امام</p><p>امام : اخبارك ايه يا عمر</p><p>عمر: بخير مين حضرتك</p><p>امام: انا مرسال اتفضل</p><p>واداني جواب</p><p>امام: اتمني تكون هناك في المعاد بعد اذنك</p><p>انا: ايه الجو دا</p><p>فتحت الجواب ولقيت عنوان مطعم مشهور وكان المعاد الساعه 6 يعني بعد 5, سعات من دلوقتي روحت البيت و اخدت دش ولبست طقم فورمل وانا خارج امي اخدت بالها مني</p><p>امي: رايح فين ياض انت انت مس لسه جاي من برا</p><p>انا: اه ما انا جيت عشان اغير ونازل</p><p>امي: ولابس ومتشيك كدا ليه رايح تقابل مين</p><p>انا: رايح فرح واحد صحبي يا ماما سلام</p><p>ونزلت بسرعه واخدت عربيه مها لانها سبتها ليا قبل ما تسافر و وصلت المطعم قبل المعاد بساعه ودخلت جوا المطان هادي وراقي جدا وانت ترتاح بمجرد ما تدخل هناك</p><p>اول ما دخلت استقبلني الويتر وقعدت علي تربيزه في اخر المطعم وكاشف كل زاويه في المكان والويتر حط المنيو قدامي لكني قلتله اني مستني ضيوف هاخد عصير فرش لحد ما يجيو وفصلت قاعد مستني حوالي نص ساعه وعيني رايحه جايه في المكان بتمسحه ممكن يكون شخص الي عايزني قاعد هنا أساسا لغايه ما جالي شاب كبير سويه تقريبا في اواخر التلاتينات</p><p>شاب: اتمني المكان يكون عجبك</p><p>انا: مكان جميل مريح للاعصاب</p><p>شاب : الويتر بيقول انك مستني ضيوف هما اتاخروا</p><p>بصيت في ساعتي ورديت: لا لسه فاضل عشرين دقيقه علي المعاد</p><p>شاب : واضح انك دقيق اوي في مواعيدك</p><p>انا: بحاول مين حضرتك</p><p>شاب: انا ابراهيم الصمدي صاحب المطعم</p><p>انا: عمر الجبالي</p><p>ابراهيم لما سمع الاسم ابتسم وقالي: مقولتش ليه من الاول انت متوصي عليك من الغالين لحظه واحده ومشي ابراهيم وبعد شويه لقيت طبق محطوط قدامي</p><p>ابراهيم: الاستك دا احسن حاجه بيقدمها المطعم هنا</p><p>انا: انا لو سالتك علي خله سنان في المطعم هنا هتقول انها احسن حاجه برضوا مفيش صاحب مكان هيقول علي اي حاجه عنده وحشه</p><p>بس عموما متشكر جدا علي الاستك بس انا هنا عشان اقابل مين ولقيت فجاه ست سحبت كرسي وقعدت قدامي</p><p>الهانم : عشان تقابلني انا</p><p>ابراهيم نورتي يا هانم استاذن انا</p><p>الهانم : انت بقي عمر انا ابقي ***********</p><p></p><p>وهنا تبقي نهايه الجزء الثامن من سلسه اتمني مفاجاه ديه تكون عجيتكوا وطبعا انا بشكر اخويا وصديقي حماده فتحي وبوعده قدامكم اني هحاول بقدر المستطاع احافظ علي سمعه البطل الفنجان الي كلنا بنحبه وانا اولكم بشكر كل ناس علي دعمها وتشجيعها ليا بشكل حقيقي انا متصورتوش اذا كان في تعليقات او علي الخاص او شات وفي نهايه اي شخص عايز حاجه معينه تكون موجوده يبلغني في تعليقات هو علي شات وانا هحاول البي طلبه اتمني يكون الجزء عجبكم واني ارتقيت بالمستوي المطلوب واتظروني في مفاجات لا تنتهي من سلسله ****** مرات عمي سبب فجر العائله اشوفكم علي خير في افي نص شهر تلاته بعد امتحاناتي بقي ادعولي انجح بدل ما اكتائب ومكملش القصه</p><p></p><p>سلام</p><p></p><p>من البدايه انا بحب اشكر كل متابعين للقصه وعلي تعليقاتكم الجميله الي فعلا شجعتني بشكل كبير جدا ومش قادر اوصف قد ايه انا كنت خايف ان تجديدات القصه متعجبش حد من بدايه الطاقه لحد ظهور علي صمدي بس فعلا انتو دعمتوني وكلمكم اجبرني اني لاوم اقدم ليكو افصل حاجه عندي عشان مخذلكوش الجزء دا انا كان المفروض ينزل في شهر تلاته لكن انا بنزله انهارده وبهديه لصديقي حماده فتحي الي قدر يبهرنا كلنا بختام سلسله الاولي ليه من زلزال امتعتنا زاي كل مره يا صديقي عشان كدا ارجو انك ترتاح وتسيبني انا ابهرك وافكرك بزكرايات جميله ليك زرعتها جوا كل واحد فينا قراء قصصك مفحدش يستغرب من طريقه كتابه ااجزء دا لانها هتكون مختلفه تماما يلا نبدا بقي عشان كدا اما طولت عليكوا</p><p></p><p>الجزء التاسع</p><p></p><p>ابراهيم: دا احسن ستيك عندنا هنا</p><p>عمر بابتسامه هاديه : متشكر جدا علي اهتمامك رغم اني متاكد اني لو سالتك علي خله سنان في المطعم هتقول برضوا انها احسن حاجه في مطعم مفيش صاحب مكان بيقول علي حاجته انها مش كويسه بس عموما اشكرك علي الاستك بس انا هنا عشان اقابل مين</p><p>فجاه لقيت ست قعدت قدامي كانت ملامحها هادئه ورقيقه ويبان عليها الرقه والاناقه تقريبا حتي بعد السنين الي عدت ديه كلها لسه جوا الهانم ساندي بنت العشرين علي كانت ماشيه مع حبيبها علي بحر</p><p>الهانم: انت هنا عشان تقابلني انا انت بقي عمر انا ابقي الهانم</p><p>انا: ونعم الاختيار الاسم اامري</p><p>الهانم بصت لابراهيم وقالتله: اتفضل انت يا ابراهيم مس عايزه اعطلك عن شغلك</p><p>ابراهيم: انا في الخدمه يا هانم</p><p>انا: حلو الجو دا</p><p>الهانم: جو ايه بظبط</p><p>انا: المكان جو جميل ولطيف ومريح للاعصاب يخلينا نعرف نكلم بهدوء اامريني</p><p>الهانم: باين عليك انك شخص زكي ما سمعت عن الشاب الي دماغه تساوي الماظ وقدر يهدم نظريه عمرها 200, سنه متوقعتش خالص ان يكون شاكلك كدا</p><p>انا: كدا الي هو زاي</p><p>الهانم: يعني انا بسمع ان شخصيه العالم بتكون هاديه ومنظمه بس في دماغه لكن منظره الخارجي بيكون كارثه ااصوره الي كل بيحطها في دماغه وكمان انت مكنتش تعرف انت هتقابل مين وامام قالي ان رد فعلك كان طبيعي كانك مستني المقابله ديه</p><p>انا: ومين قال حضرتك اني مش مستني المقابله ديه مهو البشمهنديه مني قالتلي انتظر اتصال في خلال اليومين الجايين واهو ادي الاتصال بس ارجو اننا نكلم في الموضوع علي طول انا مش بحب لف والدوران</p><p>الهانم : انا مش بلف ولا بدور كل دا انا بكلم في صلب الموضوع انت مين بقالي كتير مشوفتش شخصيه غامضه بشكل دا</p><p>انا: انتي بتتكلمي لحد دلوقتي في اي حاجه او اشياء محدده بس عشان تحللي شخصيتي طبعا حضرتك دارسه اداره اعمال عشان كدا انتي مستنيه تسمعي راي الانسه الي قاعده هناك ديه الي هي دكتوره نفسيه هههههههه معلش اصلي هنا من بدري</p><p>الهانم بدات تقلق مني و ملامحها بدات تتغير للقسوه والحزم شكلها بقي صلب اوي</p><p>الهانم: وانت عرفت منين اني دارسه اداره اعمال</p><p>انا: هو مش حضرتك برضوا مدام ساندي مرات المرحوم علي صمدي ملك الحديد او زاي ما ناس كلها تعرفه باسم البعبع</p><p>في لحظه ديه لقيت أمام ايده علي سلاحه لكن الهانم رفعت أيدها ليه وهو بعد ايده</p><p>ساندي: وانت عرفت كل كلام دا منين</p><p>انا: تعالي نرجع فلاش باك سريع</p><p>فلاش باك</p><p>بعد ما استلمت الرساله من امام ومشي وقومت امشي قابلت ابراهيم</p><p>ابراهيم: عمر يا عمر استني يا عم</p><p>انا: ايه يا هيما اخبارك ايه</p><p>هيما: انا بخير انت عامل ايه محدش بيشوفك ولا عشان خلاص بقيت حديث الجامعه كلها</p><p>,انا: يا عم فكك المهم انت عامل ايه في انتاج حيواني</p><p>هيما: عمال زاكر علف يا اخويا</p><p>انا: ارحم من الكمياء الي عندي بقولك ايه انت معاك رصيد عشان محتاج اعمل مكتبمه ضروري</p><p>هيما: امسك بس متحفيش</p><p>اخد تلفون وكلمت سيف</p><p>انا: اخبارك ايه يا مضورب</p><p>سيف: طب بس اشوفك يا عمر هجيبك تحت رجلي</p><p>انا: يا عم انا وموافق بس عايز منك خدمه</p><p>سيف: لا مش هخدمك غير لما تصالح جدك انتو زعلانين بقالكم كتير مع بعض مينفعش كدا</p><p>انا: مش وقته كلام دا يا سيف عايزك تعرفلي صاحب مطعم وتقولتله اسم المطعم ايز اسم صحبه وتاريخه وفتحه امتي وازاي وكمان الحجز في مطعم دا انهارده ايا كان باسم مين وتجبلي اخبارهم كلهم ضروري</p><p>سيف: وعايز كلام دا كله امتي</p><p>انا: قدامك ساعه واحده بس تعرفلي كل حاجه سلام</p><p>وقفلت مع سيف واديت ابراهيم الموبيل</p><p>انا: تسلم يا هيما بقولك ايه عايزين نظبط يوم مع العيال ونطلع مع بعض كدا</p><p>هيما: اشمعني يعني</p><p>انا: عادي بقالنا كتير متجمعماش ابقو رتبوا الحوار وكلمني يلا سلام وسبته ومشيت وروحت وجهزت نفسي للمقابله وانا يجمع كل حاجه في دماغي وبفكر في طريقه امام وملمس ايده الخشنه امام اعصاب ايده ميته و واخد تدريب عالي المستوي طريقه تسليمه الظرف وفحص تعابيري كلها بدل علي انه مش شخص عادي او حتي ممكن يبقي مجرد جرد شغال عند حد وبرضوا مستحيل يكون من ظابط وهاله طاقته ضعيفه ودا معناه انه مش بينتمي لاي قبيله محاربين وفضلت افتكر كل الي حصل في فتره الاخيره وممكن يسبب مقابله بشكل غريب دا بصراحه ملقتش غير موضوع البحث الي عملته المهم جهزت نفسي وخرجت اتكلمت مع امي ونزلت وركبت عربيه مها الي سابتها ليا معلومه محدش يعرفها اي عربيه تخص العيله بيكون فيها جهاز استقبال متطور بينقل المعلومات والملفات من اي مكان في العالم وايا كان نوع الملف سواء صوره او فيديو او ورق وكلها محميه بشفرات من لغات ميته سعني مستحيل اي برنامج اختراق يوصل لرموز فك الشفره المهم لقيت سيف بعتلي كل المعلومات الي طلبتها وعرفت ان المكان دا ملك للاستاذ ابراهيم مصطفي الصمدي افتتح المطعم دا وهو لسه طالب في كليه والي ساعده كان عمه علي محمد الصمدي ملك الحديد الراحل واتذكر ان المكان دا بيتم في مقابلات بين كبار رجال الأعمال في البلد ورجال دوله كمان يعني اي حجز بيتم في المكان دا هيكون لمقابله شخصيه مهمه جدا وعشان كدا المكان دايما مؤمن بشكل جامد طبعت اسم علي صمدي شدني انا معرفش كتير عن الاسم بس افتكر ان الاسم دا خلا جدي بجلاله قدره ينط من مكانه فاكيد في حاجه خطيره ناحيته وبدات اشوف الملفات الي جايبه تاريخ عيله الصمدي كلها زوجاته ساندي ومني ديب ملكه الاغذيه قبل ما تطير من اللعبه بسبب قوه المنافسه بينها وبين ايهاب المحمدي الي بصدفه الغريبه يبقي صديق لعلي الصمدي بس الغريب كان ان مني ديب قعدت في البيت تربي العيال وساندي الي عمرها ما اشتغلت هي الي بدير الشركات الصمدي لا وكمان في مكان دايما بتتردد عليه وهو مطعم قديم ومهجور المطعم دا كانزملك لزوجها الراحل علي صمدي وكان نسخه طبق الاصل لمطعم ابراهيم صمدي بس دلوقتي المطعم القديم بقي اسمه بيت الرعب لانه فخ موت للي يقري ليه وجيت قبل معادي عشان اقدر اعرف انا هقابل مين وبما قعدت لقيت اغلب العيون بصت عليا ودا طبيعي ودا كان معناه ان معظم الموجودين متعودين يجوا هنا وانا غريب بس البنت الي هناك فضلت مركزه معايا وبتفحصني بشكل مش طبيعي ولا حتي رمشت قولت يبقي اكيد انا قريت وان ابراهيم يجي يشوفني بنفسه مش غريبه لاني زبون جديد والمكان دا في ناس مهمه ومقابلات مهمه لكن انه يقدملي الطبق الي قدامي دا ويقولي انه احسن حاجه خلاني اشك في نوع دا من المطاعم كلمه احسن حاجه بتتقال علي طبق المميز ليوم وانا قبل المنيو ما يتشال من قدامي شوفت ان طبق المميز انهارده يبقي لحم طير مش لحم بقري</p><p>وهنا اتاكدت اني هقابلك اني يا ساندي هانم عشان حاجه هقولك عليها في نهايه بقي</p><p>نرجع من الفلاش باك</p><p>انا: ايه رايك منبهره مش كدا</p><p>ساندي: واضح انك مش شخص سهل ومش مجرد عالم زكي</p><p>انا: ندخل في المهم عشان عندي مزاكره بصراحه والامتحانات انتي عارفه بتكون صعبه</p><p>ساندي: البحث بتاعتك انا قراته ومش هيتنشر او يتعرف ان له وجود اصلا</p><p>انا: ودا امر ولا طلب</p><p>ساندي: امر و الامر دا لمصلحتك بحث زاي دا مش هيجيب غير مصايب وامت مش هتعيش بعد نشره غير دقيقه واحده بس انت عمرك قريب لعمر ابني خد كلام دا نصيحه من واحده زاي والدتك البحث بتاعك رائع بس في نفس الوقت مدمر ودا مش وقته</p><p>انا: ومين الي بيقول ان دا وقته ومش وقته</p><p>ها واضح انك لسه مش قادره تستوعبي انتي قاعده قدام مين دوري ورايا اكتر شويه يا هانم وصدقيني هتعرفي ان الي زاي مش بيخافوا من الموت</p><p>ساندي بحزم: انا قولت كلامي خلاص وبحثك دل هيختفي بحد ما نقرر انه يظهر وهيظهر باسمك متخفش بس في الوقت المناسب</p><p>انا: انا سعيد جدا باني قابلتك يا هانم بس خدي بنصحتي عشان متندميش وبالمناسبه مش بحب اكل ستيك جواه ماده مخدره باي</p><p>وسيبت الهانم وروحت وقعدت ازاكر وانا دماغي عماله تودي وتجيب الست ديه عايزه مني ايه وهي اساسا مالها ومال شغل الزراعه هي تخصصها الحديد اخلص بس امتحاناتي وافوق وبعدها اعرف اخر الحورات ديه ايه</p><p>*******************</p><p>في قصر سليم</p><p></p><p>بعد ما الهانم خلصت مقتبلتها معايا ركبت عربيتها وفصلت تعيط جامد اوي واتصلت بسليم وطلبت تقابله و راحتله علي القصر بتاعه</p><p>سليم: خير يا هانم ايه سبب المقابله العاجله ديه</p><p>ساندي: انا عايزه افهم انت طلبت مني اقابل مين بظبط دا مستحيل يكون مجرد عيل</p><p>سليم: قصدك علي عمر انا كنت عارف ان شخص زكي عشان كدا طلبت منك انتي الي تقابليه عشان نقدر نعرف الولد دا قدراته واصله لحد فين</p><p>ساندي: قدرات مين الواد كشف مراقبه الي في المطعم والمخدر الي الاكل وكان جاي عارف كل حاجه عن المطعم وعارف انه جاي يقابلني وقدر يحدد قوه ومهاره امام من مجرد مسكه ايد تقدر تقولي اخر مره شوفت حد يقدر يعمل الحاجات ديه كان مين</p><p>سليم ابتسم : اخر واحد كان بالمنظر دا كان البعبع محدش قدر يعمل زيه حتي انتي</p><p>ساندي: اهو انا كنت قاعده قصاده في ثانيه حسيت انه سلبني اراده الكلام وهو الي اتحكم في المقابله وكمان هدوءه هو ازاي كدا وبيقولي دوري ورايا اكتر هتعرفي ان مش انا الي اخاف من الموت مسموحلي ادور وراه</p><p>سليم: لا مش مسموحلك نهائي تدوري وراه احنا الي هندور وراه اخر معلومه وصلت لينا بتقول ان مينفعش تظهري في صوره المهم كان رده ايه علي كلامك بخصوص بحثه</p><p>الهانم : الاول حسيته اتعصب بس رجع لهدوءه ولمل قولتله ان الموضوع منتهي لقيته قام بكل هدوء وبيقولي اتشرفت بمقابلتك وسابني ومشي</p><p>سليم : تمام روحي ارتاحي شويه وخدي اسبوع او اتنين اجازه عشان في شغل كتير لازم يخلص ولازم تكوني فايقه ليه وعمر احنا هنتصرف في الباقي معاه لما نحتاجك في حاجه تخصه هبقي اكلمك</p><p>ساندي قامت من غير ولا كلمه ركبت عربيتها وروحت سليم راح لنوح علي مغارته العجيبه في قلب الصحراء ونوح كان قاعد قدام لوحه فرسان الدم ل ليوناردو دافنشي وكان مركز معاها اوي</p><p>سليم: الهانم قابلت عمر خلاص</p><p>نوح فضل باصص قدامه ومبصش لسليم خالص</p><p>سليم: حلوه لوحه ديه</p><p>نوح: تعرف اللوحه ديه بتحكي اكثر الحوادث المئساويه في القرن 16 الفرسان وهما بيقتلوا الفلاحين بتهمه سحر واي شخص من غير ما يتاكدوا لوحه بتعبر عن رغبات الانسان في عنف وشهوه الدماء الي بتجري في عروقنا قليل اوي لو لقيت اشخاص قلوبهم بتنبض بسعاده والحب والنور بس</p><p>سليم : بتفكرني نوح الي سبقك كان بيختار يوم محدد من كل سنه ويسافر ويفضل قاعد قدام لوحه معينه ويفضل يتامل فيها هو الموضوع دا وراثه في لقب نوح</p><p>نوح: لازم تتعلم انك تتامل الاشياء حوليك عشان تقدر توصل لجوهرها الي في حقيقه كل شئ يخصها زاي عمر شاب غامض اوي مستحيل تعرف سره لو فضلت تبص عليه من برا لازم توصل لروحه كان لازم تفهم الهانم دا قبل ما تخليها تقابله</p><p>سليم: انا جبتلك تسجيل بمقابله عمر والهانم عشان تقرر</p><p>وشغل سليم تسجيل ونوح مركز معايا اوي وعلي تعابير وشي لكن فجاه عيونه راحت لساندي وبقي مركز معاها اوي</p><p>نوح: لسه زاي ما هي متغيرتش زاي القمر</p><p>سليم: نوح مش وقته كلام دا ركز مع عمر احسن</p><p>نوح بابتسامه حنين: خايفه ومرتبكه تعرف اني كنت بحب زمان اخوفها عشان تجري وتستخبي في حضني لما كانت بتبقي في حضني كنت بحس بالامان يمكن اكتر من احساسها هي بيه</p><p>سليم بيضرب كف علي كف : نوح مش وقت تسبيل انت سامع الواد بيقول ايه الواد مسبش حاجه الا لو عرفها ازاي عمل كدا</p><p>نوح ملامحه اتغيرت وبقيت جد اوي</p><p>نوح: اقعد بت سليم وتاني مره لما اكون مركز في حاجه متقطعش تركيزي ولا زعلي هيبقي وحش اوي</p><p></p><p>معلش يا جماعه اعذروا راجل شايف مراته وهي متشيكه وزاي القمر اكيد هيفتكر زكرايات قديمه بس انا رخم وخليته يركز معايا</p><p></p><p>نوح: ايه اخر حاجه وصلتوا ليها بخصوص الولد دا</p><p>سليم: عمر اتعرض لمحاوله اغتيال من تلات سنين وكان علي علاقه ب بنت عز دين الهداجي ودخل المستشفي بعد ما حصل ضرب عليه هو وامجد الهداجي</p><p>نوح: عز الهداجي مره واحده دا عمر شاكله حكايه ومين الي حاولوا يغتالوه وايه سبب</p><p>سليم : محدش يعرف لكن الغريب في عمليه الاغتيال ديه هو نجاه عمر منها تحقيقيات بتقول ان عمر كان ساند علي العربيه هو وبنت قريبته وطلقه قناص اضربت علي خزان البنزين والعربيه انفجرت</p><p>نوح: وعمر بعدها دخل المستشفي اكيد بس عنده جروح خطيره</p><p>سليم ابتسم: لا عمر والبنت اختفوا بمجرد ما طلقه اضربت</p><p>نوح بعدم فهم : اختفوا ازاي يعني</p><p>سليم: يعني اتبخروا كانهم مكنوش موجودين جمب العربيه مش بس كدا احنا عرفنا ان عمر وهو في ثانوي اشتغل في مطعم وهناك عمر قابل نرمين الفارس ودخل معاها في علاقه بظبط قبل حادثه مرسي مطروح بشهرين</p><p>نوح: نرمين الفارس كمان في حاجه كمان عمر هيبهرنا بيها</p><p>سليم: مش عارف اذا كان لعمر علاقه بالموضوع دا او لا لكن عمر في نفس وقت اقتحام البوليس لفيلا نرمين الفارس في مرسي مطروح اكتشفو جثه اريع شباب في جيزه</p><p>نوح: وايه علاقه دا بدا</p><p>سليم: تلات شباب فيهم كانوا بيشتغلوا مع عمر في المطعم في مرسي مطروح والرابع يبقي صديق مقرب لعمر كان اسمه ناصر الغريبه بقي اننا لما دورنا ورا ناصر عرفنا انه كان علي علاقه بمرات عم عمر قبل معرفتهم ببعض لا والاغرب ان مرات عمه ديه دي تحديدا عمر من سنتين بلغ عنها انها بتاجر في المخدرات والاثار</p><p>نوح: وعمر في اي حاجه تقول ان ليه علاقه بالحورات ديه كلها</p><p>سليم: ولا اي حاجه الواد نظيف بس محطوط في اماكن شبه كتير بس دا مش دليل علي ارتكابه اي حاجه</p><p>نوح: الاربعه دول ماتوا ازاي</p><p>سليم: كلهم ماتوا بسكته دماغيه في نفس الوقت</p><p>نوح: عز الهداجي معروف انه جلاد للفاسدين وبيوقعهم كلهم ويخلص منهم من غير ما يوسخ ايده ومحدش عارف سبب ونرمين الفارس حوليها علامات استفهام كتير ومش بتقابل اي حد ومحدش معاه صوره ليها والغريب ان اسم نرمين الفارس موجود بقاله 150 سنه يعني عمر عمل علاقه مع واحده بالعمر دا</p><p>سليم: اكيد لا بس مش ممكن تكون نرمين لقب زاي وزيك</p><p>نوح : هو لو نرمين لقب واحنا قاعدين طول السنين ديه مش عارفين عنها حاجه وسايبنها تبقي مصيبه اسمع انا عايز كل المعلومات عن نرمين الفارس وعايز حد يجبلي صوره ليها باي ثمن</p><p>سليم: تمام وبنسبه لعمر</p><p>نوح: خلي مني تبعتله عقد وتعينه عندها ويبدا تدريبه علي اعلي مستوي عايز الواد دا يبقي احسن مهندس زراعي في البلد كدا هيبقي تحت عنينا بشكل واضح وافتحله حساب في البنك ومرتبه يكون كبير</p><p>سليم: بس دا مس هيخلي ناس تشك فيه</p><p>نوح: هو دا الي انا عايزه عايز اعرف عمر هيتصرف ازاي في حاجه زاي ديه نفذ</p><p>خرج سليم ونوح قعد قدام الشاشه وهو بيتفرج علي المقابله بيني وبين ساندي وسرح مع ساندي وافتكر زكراياته معاها وافتكر خوفها وتوترها دا لما قعدت اول مره مع امه غاده العدوي وابتسم وبص لنجوم وهو بيفتكر قد ايه امخ كانت حنينه وبتنزل علي وشه بالكفوف وتملص ودانه ولما رجع من المصحي بعد عشر سنين ودخلت عليه مكتبه قام يتمشي في جنينه وهو بيفتكر اول مقابله ليه مع علي من جواه كان خايف من سوال مين دا لكنه فجله لقي قلبه بينط في حضنه اول حضن ليه مع ابنه الي نساه الدنيا والي فيها علي بقي شاب دلوقتي وبيطير بالريس بتاعته</p><p>افتكر سامح دراعه اليمين اكتر شخص وثق فيه بقي راجل عجوز بس لسه بيحمي بيته واولاده وهو بيتمشي دخل مكتبه وطلع كمانجه بتاعته الي ايده ملمستهاش بقالها سنين وافتكر ارق وش وايد عزفت علي الكمان لميتا الملاك الي جات علي غفله نورت حياته وحياه العيله كلها ومني ديب صوت العقل بنسبه ليه لما عقله كان بيغيب اكتر انسانه ارتاح لما كان في مواقف صعبه حملها مسؤليه العيله بعد موته لكنها قررت تاخد مسؤليه اهم وهي تربيه اولاد كلهم</p><p>ابتسم وهو بيفتكر زكرياته مع كل شخص فيهم وكل زكري بتمثل جزء منه</p><p>من عاوينت لحماده فتحي زاي ما كل زكري من زكرايات ديه بتكون علي صمدي في خلال خمس سنين انت كونت احلي زكرايات معاك بقصصك وشخصياتك والاحلي انك صورت الحياه زاي ما هي بدون مبالغه وعلي صمدي وكل شخصيات روياتك هي جزء من زكراياتي زكرايات كل الناس الي قرات قصص وحبتها وحبتك بعاها اتمني تكون هديتي عجبتك</p><p>********************</p><p>نرجع بقي لقصتنا</p><p>في بيت عمر</p><p>مهران قاعد مع ابو عمر وامه وجدتي وبصراحه القعده ديه مش مطمناني</p><p>امي: انا خايفه اوي علي عمر يا بابا</p><p>جدي: متقلقيش عمر مش غبي عشان يعنل حاجه غبط وكمان الواد كبر مبقاش عيل دا بعد كام شهر هيتم 21 سنه يبقي حر نفسه ويعمل ما بداله</p><p>ابويا: ما ديه المشكله يا جح عمر كبر واتغير وبعد عن كل ومبقاش يكلم مع حد ولا يدي سره لحد ابدا حتي نور الي كان معاها كل اسراره بطل يعرفها اي حاجه ودايما حزين وحاسه شايل هم</p><p>جدتي: انتو الغلطانين من ساعه الي عمر عمله في نجلاء وكلكم قطعتواه وبداتوا تاخدوا جمب من نحيته حتي انت يا مهران كان الولد كفر ولا اتبلي علي نجسه ديه مش هو الي لحقنا وحمي شرفنا وسمعتنا كانت جزاته ايه غير اننا نبزناه في كل حته هنا والبلد</p><p>امي: انا بفكر نجوزه يمكن حاله يتعدل شويه اكيد محتاج حد في حياته</p><p>جدي: مش هيوافق انا عارف بقولك ايه عمر مستحيل يوافق علي جواز دلوقتي</p><p>ابويا: طب والعمل ايه يا حج عمر بقي يدخل ويخرج ومحدش عارف بيروح فين واديه من كام يوم خرج وقال انه رايح فرح واحد صاحبه وهو في عز الامتحانات فب حد بيعمل فرحه في الامتحانات</p><p>انا دخلت عليهم وهما بيكلموا فكلهم سكتوا وبصوا عليا انا وقفت قدام ابويا واديته ورقه</p><p>انا: محتاج امضتك يا حج</p><p>ابويا: ايه الورقه ديه</p><p>انا: دا عقد توظيف هشتغل في شركه استصلاح اراضي وادرب هناك</p><p>ابويا: امتي قدمت علي الوظيفه ديه وليه مقولتش لحد</p><p>انا: لاني مقدمتش اساسا الموضوع جه من كليه هي الي اختارت احسن خمس طلبه فب القسم وهتشغلهم في شركه ديه مكافاه ليهم وكمان تدريب كويس بس انا لسه قاصر فمحتاج امضتك</p><p>ابويا مضي علي الورق واداهوني</p><p>انا: شكرا يا حج بعد اذنكم</p><p>جدي: استني يا عمر تعالي عايزك</p><p>انا: خير يا جدي</p><p>جدي: انت مالك دايما حزين ومكشر ومش ببتكلم مع حد زاي الاول ايه الي حصلك</p><p>انا: عادي يا جدي الواحد اكيد كل ما بيكبر بيتغير وانا اكيد حاجات كتير اتغيرت فيا بس موضوع اني ساكت مفيش حاجه مهمه اتكلم فيها او اقولها عادي يعني معلش بقي بعد اذنكم عندي كتتب لازم اخلصه وسبتهم وطلعت فوق</p><p>امي: سوفت يا بابا اهو دا دايما رده والي بيعمله فينا انا غلبت معاه ومش عارفه اعمل ايه</p><p>جدتي : متقلقيش كل حاجه هتبقي زاي الفل اصبري انتي بس وهو حاله يتعدل</p><p>طبعا هما كملوا كلامهم وانا طلعت فوق عشان اقرتء كتاب عن ديدان الارض وفائده بتاعتها في خصوبه التربه وانا قاعد بقراء لقيت قمر دخله عليا طبعا قمر كبرت وطولت وملامح جسمها بانت وبقيت قمر بجد لدرجه اني بقيت اخاف عليها جدا من اي حاجه لسه زاي ما هي شعنونه بس بقيت عاقله شويه وكلامها اكبر من سنها بكتير بصراحه واضح ان ديه وراثه في العيله او لا لان كريم بقي في طولي واوطول مني والي يشوفه يقوب عليه ضرفه رغم انه ليه في الاعدادي بس مخ عيال صغيره وقمر بقيت في اولي ثانوي</p><p>قمر: فاضي اتكلم معاك شويه يا عمور</p><p>انا: ولو مش فاضي تفصالك يا قمري</p><p>قمر: هو انت ليه بعدت عننا فجاه يا عمر من ساعه الي حصل لطنط نجلاء وانت بقيت بعيد ومش بتتكلم مع حد أو تهزر حتي تدريب سيبت نور هي الي تدربني ومبقتش تتكلم معايا وبقيت دايما بعيد عني وانا خايفه ومحتجاك جمبي وكانت عيونها بدأت تدمع</p><p>انا: مش عايز اشوف دموع في عيونك ابدا دموعك ديه زاي اللؤلؤ غاليه اوي اوعي تنزليها عشان خاطري انا عارف اني قصرت في حقك كتير الفتره الي فاتت وبعدت عنك بس اادراسه اخدتني ومشاكل تانيه كتير انتي متعرفيش عنها حاجه</p><p>قمر: لا عارفه عارفه موضوع الفريز والفاير وناس الي حاولت تقتلك وانك بتحمينا طول الوقت وبتعمل حاجات وبتقابل ناس عشان تقدر تحمينا</p><p>انا: مين الي قالك كلام دا</p><p>قمر: اميره</p><p>انا: هو انتي بتتكلمي مع اميره</p><p>قمر: اه كل يوم و بنهزر ونضحك وبتسالني عليك ولما ببقي خايفه عليك بطلع هي عارفه عنك كل حاجه هو انت بتحب اميره يا عمر مش كدا</p><p>انا: انا مش بحب حد في دنيا ديه غيرك انتي يا عسل اميره كانت مرحله في حياتي وخلاص مش هينفع انا و هي نكمل مع بعض بس بعد كدا لو اميره كلمتك وسالتك عني قوليلها متعرفيش عني حاجه</p><p>قمر: هو ايه الي حصل بينك وبينها فهمني هي فجاه اختفت وظهرت تاني ومتغيره اوي وانت كمان اتغيرت وبقيت دايما حزين انا مش بحب اشوفك زعلان عشان خاطري اضحك</p><p>ابتسمت لقمر وطبطبت علي راسها واخدتها في حضني وقعدت اطبطب علي ضهرها</p><p>انا: تعرفي يا قمر انتي الوحيده الي برتاح وانا بكلم معاها بس مش ذنبي صدقيني مش انا الي قولت ابعد هما الي قرروا جدك وابوكي وامك وكل العيله</p><p>كل فجاه بقي يخاف مني والي في الي بيحتقرني والي بيكرهني بعد ما ظهرت قوتي والي اقدر اعمله ليهم كانوا بيحبوني وانا ضعيف وانا لعبه يقدروا يحركوها وانا الشخص المطيع الي بيقول حاضر وبس طول ما انتي عبد مطيع في نظرهم يحبوكي ويقلولك كلام حلو لكن بمجرد ما يبقالك شخصيتك وتبقي اقوي منهم كلهم كل يبدا يخاف منك ويخاف من الي تقدري تعمليه</p><p>هما عملوا معايا كدا ابوكي وامك خايفين مني وعليا لانهم شايفين اني داخل سكه ضلمه بالي عملته في نجلاء وان مرات عمي مهنتش عليا الي هي في مقام امي يبقي اكيد محدش هيهون وجدك شايف فيا كبير العيله بس بقي يتجنبني عشان شايف اني بقيت اتصرف من دماغي من غير ما ارجع ليه بيعقبني علي اني عايز اتصرف بطرقتي من يوم ما سافر سوريا ورجع وهو مش جدي الي انا اعرفه اكيد جدي عدنان قاله حاجه عني خلته كدا ومها ديه بقي اغرب واحده انا عارف ان مها خايفه مني عشان طاقتي نشطت زكرايات عن حامل طاقه بتاعتها في الماضي وهي مقدرتش تستحمل الزكريات واميره زيها لكن انا زنبي اين لو حاجه زاي ديه بتتعبهم انا كمان تعبان انا بموت كل يوم وانا بقالي سنين بحلم بزكريات اكتر من 3000 سنه بصحي كب يوم القي نفسي واقع من علي سريري كل حلم بحس انه حقيقه واني اطعنت او اتسممت او اتخنقت خايفين من ايه هما دول مشافوش ريع الي انا شوفته اميره بت مدلعه ابوها طبب من الحارس بتعها يعلمها حركتين عشان تدافع عن نفسها ولا مها الي اسمها بيطير حولين العالم وكل بيخاف من قوتها لكن محدش يعرف انها هشه اكتر مما يتصوروا وان سمعتها الجباره ديه بسبب جدها هناك</p><p>محدش يعرف حاجه يا قمر ولا حاسس بالي جوايا و كل بيلومني ملقتش حاجه غير الكتب ديه الي ادفن نفسي جواها يمكن تنسيني نظرات الخوف الشفقه والاستحقار الي بشوفها في عيون كل الي حوليا الي المفروض يدعموني رجعت اكتب بش بكتب بمشاعر مكسوره زاي روحي عرفتي بعدت ليه يا قمر عشان محدش فيكم فاهم اي حاجه عني ولا حاول ولا هيحاول اساسا وسحبت السلسله الي اميره ادتهلها عشان تعرف مكانها</p><p>شايفه سلسله ديه دا جهاز تعقب جدي عدنان اداه زمان لاميره عشان يعرف مكانها ويتنصت عليها براحته واميره ادتهولك عشان تعرف كب حلحه عنك وبتحصل في البيت هنا اميره مش بتحبك زاي ما انتي فاهمه اميره زيها زاي نجلاء حربايه عايزه توصل لهدفها وبس وضغطت علي سلسله بايدي كسرتها ميت حته</p><p>انتي بذات يا قمر مش عايز ادخلك اللعبه ديه عايزك تفضلي كدل طيبه وبريئه</p><p>قمر: كل دا شايله في قلبك وساكت ليه ليه مقولتش كلام دا من زمان ليهم ليه</p><p>انا: هتفرق بعد ما حكيتلك الموضوع هيفرق او هيختلف عارفه لو قولت كلام دا لحد من العيله هيقولوا دا طلع عيل صغير بيعيط وعايز حضن امه هيغلطوني عشان بس يفضلوا هما صح اعرفي يا قمر ان محدش هيحبلك الخير اكتر من نفسك محدش هيخاف عليكي او علي مصلحتك اكتر من نفسك حتي انا اه بخاف عليكي لكن في لحظه دنيا هتخليني انسي كل حاجه واركز من نفسي ركزي يا قمر في مستقبلك وانجحي واحلمي وحققي حلمك وعافري واوصلي ودوقي طعم النجاح بس خليكي متاكده ان نجاح مش هيدوم لازم فشل يكسرك عشان يعلمك وترجعي تقومي وفي ناس مش هتحب تشوفك ناجحه ابدا</p><p>قمر: اتغيرت اوي يا عمر بقيت خايف من كل الي حوليك ومش واثق في حد خالص بس هقولك كلمه انت قولتهالي زمان ان يالي فاكر ان زمن بيجري زاي ما انت عايز روح اربط نفسك زاي طور في ساقيه اازمن مش بيخضع لحد غير القدر والقدر مكتوب وكل واحد موجود وبيحصله لسبب استني سبب كل دا وهتعرف ان الي حصل دا اهون من حاجات تانيه اصبر يا عمر وانت هتلاقي سببك وبالمناسبه انا عايزه سلسله بدل الي انت كسرتها ديه هههههههههههه</p><p>وسابتني وخرجت الملاك الحقيقي الي بينور حياتي رجعت اقراء في كتابي لحد ما خلصت تقريبا ربعه كان كتاب كبير وتقيل اوي وبعدها قومت اغسل وشي بس كنت هتزحلق في طرقه وحسيت بحاجه سقعه تحتي كان الارض متجمده دخلت الحمام لقيت في بخار بس بسبب تجميد مش الحراره ومكتوب علي المرايه طال انتظارك استعد للبروده وقفت قدام المرايا وركزت طاقتي وخلقت مجال طاقه حولين جسمي وانا اساسا طاقتي هي نار دوبت التلج وبخرت المياه الي حوليا كلها</p><p>ونزلت تحت عند جدي لقيتهم كلهم قاعدين تحت عمي هشام وعمي عمرو وعمي اشرف ونسيت اقولكم ان عمي عمرو اخيرا اتجوز بس محضرتش فرحه وكمان عمتي معرفش كل دول جم امتي وكلهم بصولي وبصوا علي شكلي والخضه الي باينه عليا</p><p>اشرف،: مالك يا عمر في ايه</p><p>امي قربت مني وقالتلي: مالك يا ابني انت وشك مخطوف كدا ليه</p><p>انا: لا مفيش حاجه انا كويس بس كتر القراءه خلاني مرهق شويه فوق</p><p>فوق في صوت في وداني مش عارف جاي منين</p><p>انا: انتي بتقولي حاجه يا ماما</p><p>امي: لا يا ابني تعالي اقعد معانا بقالنا كتير متجمعناش</p><p>روحت مع امي فوق ركز فوق الصوت عمال يكرر فجاه بدات اركز في عيون امي لقيت لونها متغير لبس عمتي عمرها ما لبست الالوان ديه جدي مش موجود وجدتي نايمه علي كنبه وهما قاعدين غمضت عيني وبدات اركز لاني اتاكدت اني في وهم او حلم في علوم طاقه ولما بتقع الاوهام مش بتخرج منها غير بتركيز جوهر الطاثه بتاعك عشان يديك صدمه تفوقك كأن حد بيضرب مخك بشكل مباشر بس لازم بطاقه محدده عشان المخ بينفجرش فضلت اركز في طاقتي لحد ما وصلت للجوهر وعملت التشوك او الصدمه وفوقت لقيت نفسي نايم علي مكتبي وكتاب قدامي بس لقيت دراعي مجروح وبينزف مديت ايدي تحت المكتب دايما بكون سايب سكينه تحت المكتب لللحتياط يديتها واتحركت بحذر وخرجت من الاوضه ودخلت الحمام ملقتش حاجه والمطبخ و اوضه بابا وماما وقمر مش البيت ولا كريم تممت علي شبابيك كلها مقفوله حتي شباك المطبخ فتحت باب شقه وانا بتلفت حوليا وكل دا دراعي بينزف وانا مش مركز معاه وفضلت نازل علي سلم بحذر لغايه ما وصلت لشقه جدي ودخلت الصالون بس سكينه ورا ضهري وكان جدي قاعد بيكلم مع ابويا وقمر قاعده هي ونور بيهزروا وكريم ومحمد بيتخانقوا وامي مع تيته في المطبخ ونور وقمر اول ما شافوا جرح ايدي صرخوا وابويا ركز معايا وجري عليا ومسك ايدي وجاب قماشه ولفها عليها</p><p>ابويا: ايه الي حصل وايه العمل في ايدك كدا انطق</p><p>انا: خليني انضف الجرح الاول وبعدين اعرف ايه الي عمل في ايدي كدا</p><p>وقعدت علي كنبه وامي كانت جابت قطن و شاش ومعقم بصيت علي جرح</p><p>انا:كريم روح هات خيط من من صيدليه</p><p>ابويا ادا كريم فلوس ونول جري يجيب من الخيط</p><p>امي: يا ابني طمنا عليك انت اتخانقت ولا ايه</p><p>انا: انا كنت فوق في شقه بقراء هكون اخنقت مع المخده مثلا</p><p>جدي: امال ازاي دراعك اتفتح بشكل دا دا كان حد ضربه بسكينه</p><p>عمر: معرفش قعد ساكت شويه لحد ما كريم جاب الخيط وانا عقمت الجرح وغرست الابره الخيط في لحمي كان وجع لا يحتمل بصراحه وايدي اتهزت جدي بعد ايدي وبداء يخيط ايدي هو وانا بجز علي سناني من الالم والكل المنظر مخلي قلوبهم مقبوضه</p><p>جدي : خلاص خلصنا</p><p>انا: عايز اكلم معاك لوحدنا يا جدي</p><p>جدي : تعالي واخدني ودخلنا اوضته</p><p>جدي: ايه الي عمل فيك كدا</p><p>انا: الشبح او فايلوت هما الي عملوا كدا</p><p>جدي: ازاي يعملوا فيك كدا وليه بضربتش الانذار وكمان ايه شبح او فايلوت انت مشوفتش مين الي هجم عليك</p><p>انا: وقعوني في وهم جوا دماغي علي ما ركزت وفوقت لقيت الجرح دا الجرح دا ضربه منجل الشخص الي ضرب شد خط بطول دراعي للنه لو كان ضرب ضربه قويه كانت هتقطع الاعصاب والعضلات</p><p>جدي: وهما هيخافوا علي دراعك ليه</p><p>انا: يمكن عايزين يلعبوا اكتر شويه بس سوال دخلوا ازاي وانا محستش بيهم نهائي اكيد عملوا وهم في حد من اخواتي وهو الي نقلي الوهم هي قمر وكريم كانوا فين من ساعه</p><p>جدي: قمر بعد ما نزلت من فوق من ساعتين متحركتش من قدامي وكريم دخل وراها وقال انه طالع يجيب حاجه</p><p>انا: واضح ان تدريب التلاته خلص والحرب هتبداء من تاني</p><p>جدي: يعني ايه</p><p>عمر: يعني الجرح دا اشاره ببدايه تحركهم وطلعت سكينه الي في ضهري</p><p>وسلاح زاي دل مينفعنيش</p><p>جدي: عايز سلاح شكله ايه</p><p>انا: عايز سيفين بس ميكونش اتعمل زيهم قبل كدا فيهم مواصفات تناسب حركتي اتفضل</p><p>جدي: ايه دا</p><p>انا: دا فيديو ليا وانا بدرب علي اكتر من حاجه خلي الحداد الجبل يشوفوا ويقرر هيخلي سيفي عامل ازاي</p><p>جدي : ماشي يا عمر بس لازم تاخد بالك كدا احنا مكشوفين ليهم انت اهتميت بكتب الكمياء زياده عن لزوم لدرجه انك فقدت تركيز طاقتك الداخليه ارجع ادرب علي تركيز وسيب القراءه شويه</p><p>انا: حاضر وابقي اقول ابويا وامي اي حاجه انا هطلع عاي سطح اعمل حاجه</p><p>سبت جدي وطلعت علي سطح من غير ما اكلم حد لقيت نور ومحمد طالعين ورايا</p><p>نور: في ايه يا عمر انت بتجري كدا ليه</p><p>انا: ابعدوا عشان متتاذوش</p><p>بدات اجمع طاقه في ايدي وحولين جسمي وروحت ضارب ايدي في الارض طلعت موجه طاقه كبيره من ضربه ديه لكن محمد سحب نور بسرعه واستخبوا ورا الأوضه</p><p>وبدات اغلف جدران البيت بطاقتي وعززتها عشان تاخد نطاق واسع واقدر احس باي طاقه غريبه في المنطقه</p><p>نور: هو ايه الي حصل انت عملت ايه بظبط</p><p>محمد: في حقل طاقه مغلف البيت كله عامل زاي جهاز كشف لاي جسم غريب هيدخل البيت</p><p>انا: واضح اني جدي بداء يعلمك</p><p>محمد: اكيد انت بس الي مكنتش واخد بالك لانك بعيد</p><p>قومت وقفت علي رجلي وروحت قعدت علي سور وفضلت باصص للشارع محركتش عيني او رقبتي مللي لغايه ما موبايلي رن وكانت مهندسه مني</p><p>انا: الو</p><p>مني: اهلا يا عمر والدك مضي العقد ولا لا</p><p>انا: اه مضاه وبكره هجيب لحضرتك العقد</p><p>مني: تمام واجهز عشان هتستلم مكتبك واول عمليه بكره اشوفك الساعه8, في الشركه متتاخرش</p><p>قفلت معاها وبصيت في ساعه كانت ساعه 12 بليل</p><p>نزلت شقتي ونمت وظبطت المنبه لكن سكينه كنت ماسكها في ايدي وانا نايم فضلت بين الصحيان ونوم بغايه ما المنبه رن وساعه كانت سته ونص دخلت الحمام اخدت شاور وحاولت ابقي بعيد عن الجرح ودخلت اوصتي غيرت علي جرح واخدت مضاد حيوي عندي في الأوضه ولبست هدومي وحضرت ورقي حطيته في شانطه بتاعتي مع اللاب واتحركت كانت الشركه في سته اكتوبر عشان كدا كان لازم الحق الباص الس هيوديني هناك وصلت الشركه علي ساعه 8الا 10 دقايق كانت طبعا مبني كبير وضخم ومتعلق يافطه باسم شركه ابتسمت لما افتكرت ابسط احلامي لما دخلت كليه اني اكون صاحب شركه زاي ديه دخلت من الباب بعد تفتيش ويشوفوا البطاقه وجاي ليه وعندك معاد مع مين بظبط الامن هناك كان صارم جدا بس لما جم يفتحوا شنطني وقفتهم</p><p>انا: انت بتعمل ايه</p><p>الامن: هفتش الشنطه ولا عندك مانع</p><p>انا: اه عندي مانع الشطنه فيها اوراق مهمه وطريقه تفتيشك ليا اساسا همجيه امال هتعمل ايه في شنطتي بقي</p><p>الامن: ولا اظبط بدل ما تظبطك خليني اشوف شغلي انا موريش الا انت</p><p>انا سحبت شنطتي من علي مكتب بتاعه وبطاقتي الي كانت علي مكتب وسبته ودخلت طبعا جري ورايا ومسكني من كتفي</p><p>الامن: انا مش بكلمك يا روح امك ولا مش مالي عينك</p><p>طبعا ناس كلها بقيت بتتفرج علينا وجه واحد لابس بدله شكله بيقول انه حارس شخصي</p><p>الحارس : في ايه علام</p><p>الامن: الافندي رافض افتش شنطته وداخل يا استاذ سعد</p><p>ساعتها وقف ورا سعد دا حوالي اربع جردات كمان كل واحد فيهم ضرفه</p><p>سعد : انت رافض شنطتك تتفش ليه</p><p>بصيت في ساعتي وقولتله : انا عندي معاد مع مهندسه مني الالفي الساعه 8 ودلوقتي 8الا اربع دقايق وانا مش بحب اتاخر عن مواعيدي معنديش وقت للكلام دا شنطتي فيها اوراق مهمه وبالهمجيه بتاعته ديه مش هخليه يلمسها</p><p>سعد ابتسم بستهزاء من ثقتي الكبيره وقال ولحد من الحراس : خد الافندي دا لمكتب الامن وفتشوا شنطته</p><p>انا: يبقي انت الي اخترت مكتب مهندسه مني فين بس</p><p>سعد بصلي وقال: دور الرابع كله مكتبها</p><p>انا : شكرا ورزعت بتاع الامن برجلي حدفته لورا سعد اتحرك عشان يضربني مسكت سبقته وضربته بكوعي في دماغه الاربعه هجموا عليت مره واحده قومت لافف بسرعه ورا واحد فيهم و شنكلته برجلي ونطيت وضربت تاني برجلي في رقبته ببص لقيت فاضل دقيقتين فطلعت جري علي سلالم وطبعا كلهم جريوا ورايا وسعد عمال يزعق ومعظم ناس خايفه تقربلي بعد الي شافواه وانا طلعت دور رايع وسبقتهم بكتير و وقفت قدام سكرتيره</p><p>انا: عندي معاد مع المهندسه مني الالفي</p><p>وديتها بطاقتي</p><p>السكرتيره : اتفضل معايا ومشيت معاها لحد مكتب مني ودخلت</p><p>مني: في معادك مظبوط يا عمر البدايه مبشره ببص جمبي لقيت سعد مطلع سلاحه هو رجالته وبيجروا عليا او ما دخلوا</p><p>انا: لحظه واحده</p><p>وقومت موطي ولافف رجلي وقعت سعد والهطل الي وراه اتكعبلوا فيه</p><p>مني: ايه التهريج دا في ايه سعد</p><p>سعد قام وهو شايط ومحرج من منظره قدام ريسه بتاعته</p><p>سعد: الولد دا اقتحم شركه يا فندم ورفض يتفتش وضرب موظف الامن والجردات</p><p>مني: كذاب يا سعد وضربك انت كمان معاهم موظف الامن يترفد حالا دا واحد جاي يستلم وظيفته انهارده وكل همه ميتاخرش عن معاده ودا حقه موظف الامن يعامله بهمجيه وتفتيش زباله لا وكمان يجيب سيره والدته دا يتعدي كل الحدود لو حاجخ زاي كدا حصلت مع اي كلاينت عندنا هيبقي منظرنا ايه ساعتها انا بقدرش الومه لانه كان بيدافع عن نفسه نفذ الي قولته وكلكم مخصوم منكم ،اسبوع وانت يا سعد ابقي درب رجالتك جايين تحموني و شاب في سن دا يوقعكم لوحده اجري</p><p>سعد خرج وهو محرج وانا وقفت قدلم مكتب مني</p><p>مني: كلام دا بنسبه ليهم انا عارفه ان دا حقك ولازم تاخده بس ديه اخر مره تضرب حد في شركه مهمت كان سبب اي مشكله تجيلي علي طول وانا هحلها لكن بالمنظر دا منظرنا وحش وشبه البلطجيه مفهوم</p><p>انا: مفهوم اتفضلي العقد وباقي الورق الي طلبتيه</p><p>مني: اقعد يا عمر</p><p>قعدت وانا مستني اشوف هتقولي ايه</p><p>مني: انت قبلت الهانم طبعا</p><p>انا: بخصوص الموضوع دا انا عايز احط سياسه معينه لشغلي هنا مع حضرتك ولا هخرج من المكان دا وكل واحد في حال سبيله</p><p>مني: سياسه ايه</p><p>انا: انا مش هسلم ورقه واحده تخص اي تجارب جديده او طريقه شغلي لاي حد هنا حتي حضرتك ومحدش يسالني انا بعمل ايه اما اتكلفت بمهمه محدده المطلوب انفذها انفذها ازاي ديه بتاعتي انا وعايز ملف البحث بتاعي الي حضرتك اخدتيه من قبل امتحاناتي ولسه مرجعليش طبعا</p><p>مني: وانت شتيف ان دا نظام شغل</p><p>انا: معاكم اه دا نظام شغل لان لما اعمل يحث زاي دا وانتو تحولوا اخفوه لا وكمان تبعتوا حد يهددني يبقي لازم تبقي ديه طريقه شغل</p><p>مني: نبعت حد يهددك عمر انت نولت شرف مقابله الهانم الي انا نفسي لحد لحظه ديه مقبلتهاش انت جالك اكبر راس ماسكه اقتصاد البلد ديه بلاش شغل عيال</p><p>انا: هو مش انا عيل انا بقي هوريكوا شغل العيال هسمع كلام واقول حاضر ومش هعرف حد بخصوص البحث لكن لازم تراضوا العيل عشان ميعيطش ويعمل شوشره انا بقي هخليكم تكرهوا اليوم الي فكرتوا تلعبوا فيه مع عمر الجبالي ههههههههه</p><p>مني بغضب: انت كدا اتعديت حدودك احترم نفسك والا هطردك</p><p>انا بابتسامه: متقدريش لانك هنا بتاخدي الاوامر واوامرك اني افضل هنا سحت عنيكي والا كنتي طردتيني من الاول لان اسلوبي الهمجي لا يليق بمستوي الشركه انا هنا عشان انتو عايزيني هنا مش عشان انتي اختارتي دا</p><p>مني بقيت مندهشه من شهر تقريبا الولد الي شافته علي الاستيدج شخص زكي وعالم دماغه توزن بلد لكن الي قدامها دا مش شخص زاي دا واحد جاي وعارف اللعبه الي داخلها وناوي يبقي جزء منها</p><p>مني: طيب يا عمر انا موافقه بس صلاحيات ديه هتاخدها واحده واحده انت مرتبك هيكون 50 الف جنيه في شهر اعتبر دا تعويض عن تاجيل نشر بحثك الشركه هتفتحلك حساب بنكي الفلوس هتتحط فيه بشكل مباشر مع قبض اول مرتب هيجيلك الفيزا بتاعتك وضغطت علي جرز و دخلت فرس اصيل بنت ملامحها صغيره اوي وطفوليه شعر الدهبي والعيون عسلي وشفايف صغيره مع الوش المدور وجسم المنحوت</p><p>مني: ديه تبقي مهندسه منار وهي المسؤله عن تدريبك اتفضل معاها وهي هتوريك مكتبك اتفضل معاها</p><p>انا قومت من غير ولا كلمه انا ماسي ورا منار وعيني بتمسح جسمها حته حته وبتمسح الظور كله وكب مكان في حوليا لغايه ما وصلنا مكان في ست مكاتب منار كان ليها مكتب وانا كان ليا مكتب والاربع مكاتب التانين كانوا مهند ودا شاب عنده30 سنه جسمه رياضي ودمه زاي العسل مش بيبطل هزار خالص ورحمه وديه بقي فرس الي يجد عامله زاي ساعه الرمليه بزاز وطيز كبيره و بوسط قد الدبوس وملامح وشها مقبوله وبتلبس هدوم محزقه او ومسهوكه علي الاخر المكتب التالت عليه صابرين وديه من اول ما دخلت وهي مش طيقاني وهنعرف سبب قدام مفيش حاجه تميزها هي لسه معينه قبلي بتلات شهور خريجه دفعه سنه الي فاتت المكتب الاخير كان لانور ودا بقي اكتر شخص انتهازي هتشوفه مستعد يبيع نفسه بس مصلحته تتم</p><p>طبعا منار عرفتني عليهم وانا عرفت نفسي بكلمتين قليلين بس مكنتش عايز احتك بيهم دلوقتي</p><p>منار : بص يا عمر المكتب دا هنا اسمه قسم التخطيط احنا هنا بيجلنا الارض وتقارير عنها ونتيجه التحاليل وعلي الاساس دا بنشوف ايه انسب طريقه لعلاج الارض ديه ممكن نباشر احنا شغب في الارض ديه بنفسنا وممكن نسلم الخطه لمهندس تاني ينفذها بشرط انه هينفذ خطه الاستصلاح بحزفيرها واي تغير في الخطه لازم يرجع لصاحب الملف في الاول الي هو واحد مننا طبعا الشغل هنا بيتقسم علينا علي حسب خبره ومعيير تانيه لو حد فينا عطل او ملقاش حل مش عيب ممكن يعتذر عن الملف دا او يطلب مساعده زميل ليه المكتب هنا اهم مكتب في شركه عشان كدا مش اي حد بيشتغل فيه غير كفائات بس ومعني انك جيت هنا رغم صغر سنك لكن اكيد انت شاطر في المجال دا</p><p>انور: منار بتتكلم صح يا عمر قولي بقي ايه الوسطه الي جابت نونو زيك هنا</p><p>مبصتلوش حتي وقولت لمنار: تمام هستلم اول ملف امتي</p><p>رحمه: ايه دا انت مالك داخل سخن كدا طب مش تشوف مكتبك الاول وتظبط امورك وبعد كدا تشوف اول ملف</p><p>متار : دل مكتبك يا عمر لو عايز نجيب ليك كمبيوتر تمام في تلات ادراج ديه مفاتيحهم عشان تحط فيها الملفات الي ممنوع نخرج من شركه وبتكون مسؤليه وعهده عليك</p><p>انا: تمام انا هستخدم اللاب الخاص بيا</p><p>منار مفيش مشاكل وطلعت ملف لونه احمر دا اول ملف ليك فيه كل اوراق وتفاصيل وصور للأرض الملف دا اختبار ليك لو نجحت هتكمل معانا اتفضل</p><p>كل بيبص يشوف انا هعمل ايه مركزتش معاهم وقعدت علي مكتبي وحطيت الملف قدامي وفتحت شنطتي وطلعت لاب وكام ورقه واقلام بتاعتي وركنت شنطه جمب المكتب طبعا انا الملف قدامي خلاني احس برهبه غير طبعيه مهما كنت زكي او سابق زمايلي انا دلوقتي هفتح اول باب ليا كمهندس بجد فتحت الملف وبدات ابص علي الصور ولاحظت شويه حاجات فيها وبدات اعلم عليها واكتب في الورق قدامي ومسكت التحاليل اشوف نسب الأملاح في احماض متكونه شوفت تحليل المياه ويرضوا لقيتوا تمام فبدات اقراء تاريخ الارض ديه ولقيت ان الموضوع طبيعي جدا الارض ديه مش محتاجه استصلاح خالص وتقرير المهندس الميداني بيقول ان الارض سليمه لكن مش بتطرح زرع خالص ولو طرحت الزرع مش بيلحق يكبر ويموت سندت ضهري علي كرسي وبقيت باصص لصور قدامي طبعت كل دا انا مش مركز مع اي حد لغايه ما لقيت كل الي في المكتب فوق دماغي</p><p>مهند: لقيت المشكله</p><p>صابرين : شكلك طلعت خايب ومش هتعرف تعمل حاجه</p><p>رحمه : ما تسيبوه ياخد فرصته بقي ايه دة متقلقش فكر علي مهلك</p><p>انور : ايه يا وسطه لازم تشتغل شويه تعرف انت لو مكلمتش من اول ما دخلت كنت قولت عليك اخرص</p><p>انا كنت هتخرص فعلا من الي قدامي دا عارف في الافلام لا حد يقف في بوز الكاميرا ويمد وشه اهو دا الي كان قدامي لغايه ما منار دخلت وزعقت في كل وفبعدوا</p><p>منار: كب ولحد يروح علي شغله مش عايزين عطله</p><p>رحمه: كنا بنطمن عليه بس</p><p>انا: هو مين الي مسك الملف دا قبلي</p><p>صابرين: نعم هو انت فاكر ان محدش فينا يقدر يحل مشكله الارض العبيطه ديه</p><p>انا: وهو انتي عرفتي منين ان مشكله الارض عبيطه او لا من غير ما تمسكي الملف</p><p>صابرين كلام وقف في ظورها وبلعت لسانها</p><p>انا: مين يا بشمهندسه</p><p>منار : كلنا تقريبا بس محدش قدر يحل مشكله الارض او بمعني اصح محدش لقي المشكله اساسا عشان تتحل وبما ان في مهندس جديد هيدخل المكتب للوم الملفات المركونه تتعرض عليه يمكن يكون عنده حل ليها</p><p>انا: طب ومشكله زاي ديه مش المفروض مهندسه مني تشوفها يمكن هي نفسها تلاقي حل</p><p>منار: مني نفسها ملقتش المشكله زينا</p><p>انا: طب ما تعتذروا عن العمليه ديه اسهل</p><p>مهند: مينفعش لان الارض ملك واخد تقيل اوي في البلد ولو اتنازلنا عنها الموضوع هيتعرف وهتبقي نقطه سوداء في تاريخ الشركه ممكن تدمرها</p><p>صابرين: وكمان انت مبقلكش ساعه ماسك الملف لحقت دور كويس يمكن تلاقي حاجه ومتعطلناش</p><p>انا: الي يشوفك وانتي بتتكلمي كدا ميشوفكيش وانتي راكبه فوق دماغي من شويه وسايبه شغلك معلش يا بشمهندسه منار</p><p>منار: خير</p><p>انا: هي دايما كدا ولا دا معايا انا بس</p><p>منار ضحكت ولقيت الكل ضحك</p><p>انا: هو ايه الكومدي في الي قولته</p><p>رحمه: اصل سعد الي اضرب قدلم شركه كلها واتهزق من مهندسه مني يبقي اخوها الكبير</p><p>انا: اااه عشان كدا مش طيقاني</p><p>صابرين: ومش هطيقك تضرب اخويا ليه ها حرام ليك تضرب واحد غلبان زاي دا</p><p>انا: غلبان مين دا شبه ضرفه الباب علي كدا في قرايب كمان في المكتب هنا عشان اخد بالي ملقيش حد تاني كارهني</p><p>منار: انا يا سيدي ابقي اخت مني</p><p>انا: صاحبه شركه</p><p>منار: ايوه بس متخفش انا لا عصفوره ولا بتحاز ليها وكلام دا انا شغاله هنا زاي اي حد</p><p>انا: انتو خلصتوا الي في ايدكو</p><p>مهند : انا خلصت ورحمه مخلصه من بدري عايز تاخد بريك</p><p>منار: انا كمان خلصت وباين ان انور لسه مخلصش هو وصابرين</p><p>انا: طب معلش عايزكوا واخدت الملف وحطيت اللاب في درج من الادراج وقفلت عليه ونزلنا قعدنا في الكافيه</p><p>رحمه: في ايه بقي يا ابو نظاره يا قمر انت</p><p>انا: ينفع نحلل مشكله الارض ديه واحده واحده</p><p>مهند: وهي فين المشكله اصلا</p><p>انا: واحده واحده من غير اي عصبيه او نرفزه دلوقتي عينه الارض الي اخدناها بتقول ان مستوي الاملاح طبيعي معدل الرشح وتصريف تمام المياه الي بتتروي بيها الارص صالحه بنسبه 98% لنوع دا من الأراضي طبوغرفيا والميل مستحيل يسببوا لاي حركه مياه او تصرف في الارض الي فيها المشكله</p><p>منار: اديك قولت بنفسك ازاي بقي في مشكله والارض مش بتطرح</p><p>انا: طب محطناش ليه احتامليه وجود حشرات بتعمل تاكل للبذور</p><p>مهند: الفلاحين بيلقوا تقاوي زاي ما هي بظبط مش مسوسه ولا مضرره</p><p>رحمه : شوفت بقي المصيبه</p><p>انا فضلت ماسك صور وبدقق فيها لغايه ما لحظت حاجه</p><p>انا: هو في اي فديوهات الارض ديه</p><p>منار: اه بس عند مني في مكتبها</p><p>انا: طب بعد اذنكوا واخدت الملف وروحت لمكتب مني سكرتيره قالتلي ان معةها شخص مهم فقولتلها اني مش هاخد اكتر من دقيقتين وفعلا دخلت ولقيت مني قاعده مع ساندي الي اول ما شافتني وشها جاب الوان ساندي: اخبارك يا بشمهندس اتمني تكون مرتاح معانا هنا</p><p>انا: متشكر جدا يا هانم اسف اني عطلتكم بس بعد ازن حضرتك يا مني هانم عايز فديوهات ارض العالمين</p><p>مني: وعايزها ليه احنا قافلنا الشغل في المشروع دا</p><p>انا: ازاي امال مهندسه منار سلمتني الملف بتاعه ليه</p><p>مني: يمكن حصل غلط او حاجه هات الملف</p><p>ساندي: اديله الفيديوهات يا مني</p><p>مني: بس يا هانم</p><p>ساندي: اديله الفديوهات</p><p>مني راحت وفتحت الخازنه وكلعت سي دي وحطيته في شاشه العرض وشغلته وانا بدات اركز في كل تفصيله في شريط وتصوير من فوق الارض جايبها ككل</p><p>انا: كنت متاكد من كدا</p><p>مني: اي عرفت المشكله فين</p><p>انا: اه بس بعدين مش هعطل حضرتك</p><p>مني بصت لساندي وابتسمت وقالتلي: انت مش لسه قايلي اني باخد اوامري من فوق الهانم هي الكبير بتاعنا ممكن تكلم قدامنا عادي</p><p>انا: في مقبره فرعونيه تحت الارض ديه</p><p>ساندي ومني تنحوا ليا جامد</p><p>ساندي: وانت عرفت منين</p><p>حطيت الملف قدام مني وطلعت صور وشاورت علي صوره معينه</p><p>انا: ديه صوره رقم تلاته علي عمق متر ونص عمق في مسطح الرابع في بروز غريب ظاهر بين الطين انا الاول كنت شايفه صخور عاديه بس لما ركزت اتاكدت</p><p>مني: يعني البروز ديه هي بوابه البقبره يعني</p><p>انا: لا البروز ديه تجمعات سيلكا علي مستوي عالي ودا معناه ان الطبقي العليا للمقبره اتحللت واتفككت ودا الي خلي الخصوبه في الارض عاليه لكن بمجرد ما استخدموا سماد فسفاتي وبوتاسي حصلت عمليه عكسيه في تربه وبقي قي ترسيبات سلسكون الي خلت الارض سامه بش في صوره تجمعات بسيطه ولان السليكون مكون رئيسي لتربه فمستحيل يبان في تحاليل ولا حتي ترسيبات لان اول مرحله بتدخل عليها التربه هي نخل واكيد محدش لاحظ الكتل</p><p>مني واقفه مندهشه من كلامي وتحليلي سريع للموقف وساندي بتبصلي وهي مبتسمه وقالتلي : وليه طلبت الفديوهات</p><p>انا: عشان اشوف انعكاس ضوء الفديو دا في الارض من فوق وضوء دايما بيقع ان المنطقه ديه ودا معناه ان في عنصر او صخر جاذب لضوء بصوره كبيره ومفيش اكتر من الجرانيت في الخصيه ديه وهو الحجر المستخدم في بناء المقابر</p><p>مني : بس كدا ولا في حاجه تانيه</p><p>أنا: الي جاي ممكن يبقي كلامي جارح فيه</p><p>مني: ليه يعني</p><p>انا: عشان انتي عارفه كويس اوي ان الارض تحتيها اثار وزورتي التحاليل والعينات انا طول دراستي وقرائتي عن الاراضي الزراعيه في جميع انحاء العالم مفيش ارض زراعيه كفائتها بشكل دا لا وكمان المياه درجه نقاوه بتاعتها ومثاليتها للاستخدام جباره وهي جايه من بير في العالمين وكمان الفديوهات مش موجوده غبر عندك انتي بس</p><p>مني: انت عارف ان مكتب التخطيط كله لف عليه الملف بالفيديو والصور قبل ما يجيلي ولا حد لاحظ او فكر زيك واضح انك هتكون مفيد جدا يا عمر</p><p>ساندي : ابقي خدي بالك من نفسك يا مني انتي معاكي ديب كبير في شركه سلام</p><p>ومشيت الهانم وطبعا كل كلام دا اتبلغ لنوح ونوح بقي قاعد في قصره بيشرب فنجان القهوه المظبوط و متكيف اوي من الي بيسمعه عني</p><p>نوح: نفسي اقابل الولد دا يا سليم بصراحه دماغه ديه الماظ هو بس يخلص كليته وانا هجبله اعفي من جيش واخليه مننا</p><p>سليم: وهو هيوافق</p><p>نوح : ويرفض ليه مفيش سبب لرفض علي العموم هو لسه فاضل سنه علي ما</p><p>يتغير وكل حاجه هتبان ساعتها</p><p>*************************,</p><p>في جزيزه مجهوله في عرض البحر كاش واقف وجمبه فايلوت وماري بيسمتعه بمنظر البحر</p><p>ماري: اخيرا رجعنا الجزيره بتاعتنا كانوا سنتين عذاب استفدت كتير فيهم</p><p>كاش انا تقريبا قعد ست شهور رام مش بيعمل حاجه غير انه يريطني في شجره ويسبني لغايه ما بقيت تدرب مربوط بس حفظت الغابه حته حتي وبقيت اقدر احدد اماكن حاجات كتير بسرعه وانتي يا فايلوت</p><p>فايلوت رجعت بشرتها فتحه اوي وناعمه جدا جدا بسبب البرد الي كانت قاعده فيه</p><p>فايلوت: شششششششش استمتعوا بهدوء البحر قدامنا شغل كتير اوي لازم يخلص</p><p>كاش : اه انتي هتقوليلي عمر نهايته قربت اخيرا</p><p>ماري: انتو عرفتوا الي نرمين عملته بيقولوا انها دخلت بيت عمر و حطته في وهم وجرحت دراعه</p><p>كاش: مش سهله نرمين بس برضوا احنا مش سهلين خلينا نبدا تجهيزات</p><p>**********************</p><p>عدي حوالي سهر ونص وانا بمسك ملفات واحط خطط ليها الموضوع كان ليه رهبه لكن بعد كدا كل حاجه بقيت طبيعيه بس علاقتي بكل في المكتب سطحيه جدا ومش بكلم مع. واكثرهم صابرين وانور وعلاقتي باهلي ماشيه كويس اوي ورجعت اكلم معاهم بس مش بصوره كبيره وعرفت ان اميره وعمار اتخطبوا بعد ما حبوا بعض لما كانوا في كاتانا ونور اتخطبت لظابط شرطه في مكافحه المخدرات اسمه عصام المهدي وكان والده لواء جيش وتمت الخطوبه وبصراحه عصام شاب ممتاز وطيب ومحترم بشكل مش طبيعي وكمان شاطر في شغله</p><p>انا بقي حياتي ثابته زاي ما هي مفيش اي حاجه جديده حصلت غير شويه مناوشات من الفريز كان نهيتها اني قتلت للمره التانيه ولما سالت جدي علي سلاحي قالي ان الحداد لقي تصميم مناسب ليا بس هياخد وقت وانا برضوا رجعت للكتب وبذات الي بتتكلم عن النيتروجين وفي يوم كنت قاعد في الكتب بخلص شغل لقيت منار دخله عليا</p><p>منار : اخبارك ايه يا عمر</p><p>انا: بخير يا منار انتي عامله ايه</p><p>منار: تمام بقولك ايه انت فاصي انهارده</p><p>انا: اه ليه</p><p>منار : اصلي شيفاك لا بتاخد اجازه ولا بترتاح فا فكرت انك تعزمني علي العشاء انهارده لو معكش فلوس مس مشكله اعزمني وانا هدفع هههههه</p><p>انا: ودا طلبك ولا طلب مني</p><p>منار: مني ملهاس دعوه بالحوار انحز موافب ولا ايه</p><p>انا: بزمتك في حد يرفض يخرج من ورده مفتحه زيك</p><p>منار: اوبا دا انت لسانك حلو وبيعرف يقول امال مصدر الوش الخشب ليه</p><p>انا : كيفي كدا</p><p>منار: احنا بنحشش المهم في حجز باسمك في مطعم اللوتس في المعادي الساعه7 اوعي تتاخر</p><p>انا رجعت كملت شغلي وكان مفيش حاجه حصلت ببص جمبي لقيت انور مركز معايا اوي</p><p>نفضت ليه وكملت شغلي وخلصت كل حاجه وحطيت ملفاتي في درج وتممت علي كل حاحه وخرجت من المكتب ركبت عربيه بتاعتي الي صحبي طمعان فيها وهو عارف نفسه</p><p>ورحت البيت لبست واتشيكت ولبست كاجول بصراحه محبتش البس كلاكسك بس اخدت معايا بدله احتياطي وروحت الهناك قبل المعاد بعشر دقايق و لقبت المكان لطيف لون دهبي طاغي عليه كل حاجه في بتلمع شموع المزيكا ريحه الي في المكان طريقه استقبال بصراحه مكان يجنن وقعدت علي طربيزه كانت محجوزه من الاول وكان علي طربيزه الي جمبي تلات شباب و خمس بنات وتربيظه الي ورايا كان قاعد عليها بنتين كل ناس شكلهم زلاد ناس جدا المهم قعدت وفضلت افحص المكان بعنيا لحد ما ويتر حط المنيو قدامي وانا قولتله يستني لاني مستني فرد تاني لغايه ما جات منار وكانت قمر لابسه فستان بسيط لونه ازرق لون البحر مع شعرها الدهبي وعيونها مديها روعه غير طبيعيه كل كان بيبص عليها اول ما دخلت طبعت قومت ليها وقعدتها</p><p>منار: ايه الرومانسيه ديه كلها مين يصدق ان دا عمر ابو الهول</p><p>عمر:ابو الهول</p><p>منار: اصل كل الي في شركه مسمينك ابو الهول لانك دائما مكشر ومش بتتكلم مع حد</p><p>قولي بقي اخبارك ايه</p><p>انا: دا علي اساس اننا مكناش مع بعض في المكتب من كام ساعه اهدي شويه</p><p>الويتر جه وطلبنا العشاء والمشروبات والتحليه بعد العشاء</p><p>انا: ها يا ستي كنتي عايزاني في ايه</p><p>منار: بص بصراحه انا هسالك انت اتعينت ازاي في شركه لان بصراحه انت عبقري في شغلك وقدرت تتفوق علينا كلنا كمان دا غير انك مش هتكمل معايا بسبب الجيش بس انا عايزه عايزه اعرف انت ايه الي بينك وبين مني اختي</p><p>انا: نعم بيني وبين اختك انتي مش......</p><p>منار: اسفه انا مقصدش الي في دماغك انا اقصد سر الي بنكم انا عارفه ان مني بتعمل حاجات غلط وعارفه كمان انها شغاله مع ناس كبيره ومن الواضح ان انت كمان تعرفهم ودليل ان لما الهانم كانت موجوده في مكتبها انت دخلت رغم انه اول يوم ودا معناه انك تعرف الهانم ارجوك انا عايزه اعرف</p><p>انا: كلامك جميل جدا يا منار بس صدقيني مفيش فايده انك تعرفي دا غير اني ملبس علاقه باختك غير شغلي في شركه والمكتب بس غير كدا معرفش حاجه</p><p>العشا نزل وبدانا ناكل بس اخدت بالي ان الطربيزه الي جمبي الي عليها شباب والبنات بيبصوا علينا ويكلموا علينا ركزت معاهم شويه</p><p>شاب 1:ما تتهد بقي يا ابني مش انت الي سبتها عايز تعمل مشكله وفصيحه لينا</p><p>شاب 2: ملكش دعوه انت بقي زباله ديه تعرف واحد بعدي وتخرج معاه كمان انا هطلع عينها</p><p>بنت1: وانت فاكر انها هتفصل عايشه علي زكراك فوق يا مدحت ديه قفشتك مع رقاصه زباله من شارع الهرم</p><p>هو واضح ان عيله الهداجي ورايا ورايا لغايه ما لقيت منار بتسبم علي تلات بنات. شاب وقعدوا وعرفتني عليهم كانوا شهاب ولارا وتاني واولجا والاتنين دول اجانب واخوات</p><p>شهاب: اخيرا قبلنا العبقري عمر الجبالي دا منار مصدعانا يا عم بسيرتك</p><p>انا: ******** يستر. يبقي كلام خير بس</p><p>لارا : لا متقلقش منار تعزك اوي</p><p>طبعا تولجا وتاني كلامهم اجنبي لكن هنكتبه عربي وهما من ايطاليا</p><p>اولجا: بس هي بتقول انك غامض جدا يا عمر</p><p>لسه سهاب هيترجملي لقاني بقول: مس مساله غموض بس انا بحب احتفظ بحياتي لنفسي</p><p>لارا: انت بتعرف تكلم ايطالي</p><p>انا: انا بعرف اكلم 11 لغه</p><p>منار : واو اتعلمتهم ازاي وامتي</p><p>انا: ابدا نمت صحيت لقتني متعلمهم</p><p>شهاب: انت هتهزر بقي</p><p>انا: بكلم بجد نصيحه مني بتركزش معايا</p><p>وفضلنا نكلم حوالي نص ساعه كلنا لغايه ما لقيت البنت الي قاعده ورانا بتقول صحبتها شوفي انا هعمل ايه في منار</p><p>انا: منار اول ما اقولك تيجي يمين بكرسي بتاعك تتحركي فورا من غير نقاش</p><p>البنت قامت وماسكه كاس عصير ولما كانت قريبه من منار وانا هنا قولتلها تتحرك ومديت رجلي كعبلت البنت والعصير ادلق علي هدومها طبعا البنت قامت متنرفزه وبتزعق</p><p>البنت: انتو مجانين ازاي تعملوا حاجه زاي ديه انا هوديكوا في داهيه</p><p>انا: هو زمبنا انك عاميه وماشيه من غبر ما تبصي قدامك نصيحه مني انتي هدومك بيضاء روحي نظفي نفسك قبل العصير ما ينشف</p><p>البنت: انا هوريك يا حيوان انت</p><p>شهاب: البس يا كبير ديه اكيد هتجيب حبيبها</p><p>انا: مين حبيبها يعني</p><p>لارا : ياسين الهواري ودا بطل الجمهوريه في كونغ فو وصحابه زيه ومعاه جرادات يخضوا</p><p>انا: ههههههههههههههه وفضلت اضحك جامد اوي لدرجه ان كل بدا يبص عليا ويقولوا اكيد مخوا اتلسع لما عرف الي هيحصلوا .</p><p>تاني: انت بتضحك علي ايه</p><p>انا: علي كلامكم استنو بس</p><p>وبعد ربع ساعه دخل شاب طول بعرض بس مش عريض اوي ومعاه كام شاب كمان و وقفوا جمبي</p><p>ياسين: انت الي عملت كدا في صحبتي</p><p>بصيت علي صحبته من فولدق لتحت ولقيت بقعه مياه عند كسها</p><p>انا: لو العصير اه لكن لو بتتكلم علي البقعه ديه وشاورت عليها مليش فيه</p><p>وهنا المطعم كله انفجر من ضحك علي بنت وهي بقيت محرجه اوي وجه مدير المطعم وكان شاب عنده 25 سنه و واضح انه يعرف ياسين</p><p>مدير: ياسين انا مش ناقص مشاكل عايز تتخانق اتخانق برا انا مش ناقص حاجه تتكسر</p><p>ياسين اخرس عشان مكسركش انا</p><p>انا: اوعدك ان مفيش حتي معلقه هتتهز تعالي يا سونه وشنكلته برجلي وانا قاعد كان هيقع علي طربيزه تانيه بس انا قومت ولحقته ومسكته زاي الي بيرقصوا سلو وضربته بالرصيه في دماغه طبعا رجع ورا صحابه هجموا عليا وانا بتفادي ضربات بتاعتهم بصراحه شغل اوي بنسبه للفريز اني ضربت واحد في قفصه الصدري وقعته وتاني مسكته من رقبته وضغط بصباعي علي نقطه في رقبه الواد أغمي عليه وياسين جه يضربني ضريته بوكس في وشه مباشر الواد رقد ومقمش كملت علي صحابه لغايه ما وقعتهم كلهم وكب واقف متنح جامد انا ازاي عملت كدا وزاي جالي قلب اضرب ياسين الهواري</p><p>دخل الجاردات اربع ضرف زاي ما الكتب بيقول دول انا نطيت بسرعه فوق ولحد فيهم ورزعته علي رقبته وقع وتاني في مفصل الركبه ومفصل الكتف خلعتهم الاتنين التانين ضربتين في نقط في العمود الفقري رقدت الاربعه والكل واقف مش مصدق الي انا عملته واني قدرت علي كل دول لوحدي</p><p>انا: في معلقه اتهزت</p><p>مدير متنح: ولا شعرايه وحياتك</p><p>لقيت مدحت قام فجاه وزعق لمنار روحت بهدوء وبصيت له طبعا هو اول ما شافني افتكارني</p><p>مدحت : مش انت الواد الشحات الي كنت بتلف علي اختي واخويا ودلوقتي جاي تلعب علي حبيبتي</p><p>منار: انا مش حبيبه حد وابعد عني شاورت لمنار تسكت</p><p>انا: ايوه انا المهندس عمر الجبالي الي لحق اختك من فضيحه والي انقذ اخوك من صرب نار في زمالك وكان هيموت بداله وعلي ما افتكر ان كلامك المستفز دا مش اول مره تقوله انا ممكن اسكت علي ايهانتك ليا بس انك تكلم مع واحده قاعده معايا كدا يبقي ادعي تخرج عايش</p><p>مدحت بخوف: بيتر</p><p>انا مسكته ورفعته وحدفته علي الارض ودخل بيتر كبير الحرس الي بيأمن البيت</p><p>بيتر: انت كويس يا مدحت باشا</p><p>مدحت :هاته في شوال الكلب دا</p><p>بيتر عارف انا مين وقوتي عامله ازاي لانه كان بيدور ورايا مع عمار</p><p>بيتر: يلا نمشي من هنا قبل ما غضبه يطلع وساعتها محدش هيقدر يقف قصاده</p><p>ومدحت اخده ومشي وكل واقف مندهش وخايف مني لان كب عارف قوه بيتر وعمار حرس عز الهداجي فان واحد فيهم يقول انه ميقدرش عليا دا معناه اني ممكن اخلص علي الكل لو عايز انا طلعت الفلوس وحطيتها علي طربيزه ومشيت واخدت عربيتي وروحت نمت</p><p>وفضلت يومين بروح شغل مش بكلم مع منار او مع اي حد حتي مني ردي علي قد سؤال وكلام مبهم وطبعا الاخبتر وصلت لنوح بس هو امر محدش يدخل عشان عايز يشوف انا هتصرف ازاي</p><p>وبعد اسبوع وانا قاعد علي مكتبي تلفوني رن ولقيت رقم غريب وبصارحه كل مره رقم غريب في وقت غريب بتكلع شخصيه تعملي مصيبه</p><p>انا: الو</p><p>صوت انوثي: عمر الجبالي معايا</p><p>انا: مين</p><p>صوت: انا سيلين الهواري بنت عم ياسين</p><p></p><p>وهنا ينتهي الحزء تاسع من السلسله بعتذر علي الاخطاء الي ممكن تلاقوها بس انا معنديش وقت ولازم ازاكر بس جزء كان لازم ينزل عشان هديه صديقي حماده فتحي اتمني ان الجزء يعجبكم وبشكركم علي دعم وتفهمكم لظروفي اشوفكم علي خير في جزء الاخير من السلسله في شهر 3 واحب اشكر بوب ارت علي وجه الخصوص لانه فعلا داعم كبير ليا</p><p>سلام</p><p></p><p>الجزء العاشر و الأخير</p><p>مقدمه</p><p>وهنا اقدر اقول اننا وصلنا لنهايه المطاف للسلسله ديه مش لقصه عمر لسه فاضل حاجات كتير اوي لحظات سعيده وحزينه عدت في كل جزء من القصه ديه وحاجات كتير اوي اتغيرت القصه بدات بحادثه ****** وكره وحقد بين جدران البيوت وفجاه كل دا اتغير لمجرد ان سر البيت دا طلع برا واتفتحت ابواب لدخول اسخاص جديده في حياه عمر صراعات وحروب خوف موحود في قلوب ناس كتير لانهم مش عارفين هو ممكن يعمل ايه الحكايه لسه طويله بس اكيد هتنتهي في وقتها</p><p>(انظر الي عيون الجحيم لبرهه ستري انع كل ما تعيشه ما هو الا حفنه من ابخرتها الدافئه)</p><p>الفصل العاشر والاخير</p><p>انا قاعد علي مكتبي براجع ملف ارض علي طريق اسماعليه صحراوي وموبايلي رن كان رقم غريب معرفش ليه حسيت ان الرقم دا هيكون وراه مصيبه وانا تخصص في المصايب الي بتيجي من الارقام الغريبه</p><p>انا: الو</p><p>صوت انوثي: عمر الجبالي معايا</p><p>انا: ايوه انا مين حضرتك</p><p>صوت: انا سيلين الهواري بنت عم ياسين الي انت ضرابته</p><p>انا: اه اهلا بيكي خير عايزه تبعتيلي فاتوره المستشفي ولا حاجه</p><p>سيلين: لا عايزه اقعد اكلم معاك شويه وفي مكان عام ومليان بشر كمان عشان متفتكرش اني ناويه علي الغدر ولا حاجه</p><p>عمر: تفتكري الي يكسر ابن عمك وصحابه وجردات زاي التيران من غير ما تتخدش طربيزه في مطعم هيخاف منك</p><p>سيلين: يعني افهم من كدا انك موافق تقابلني</p><p>عمر: هشوف جدول مواعيدي وابقي اتصل بيكي ونحدد معاد وهسيب تحديد المكان عليكي</p><p>سيلين: تمام وانا هنتظر اتصالك بس خد نصيحه ديه مني كعربون صداقه ملكش دعوه بارض صحراوي لان عليها مشاكل كتير ومحدش هيعرف يشتغل فيها باي</p><p>المكالمه خلصت وانا رجعت الموبيل مكانه وكملت شغلي لغايه ما منار جات وقعدت قدامي</p><p>انا: خير يا منار</p><p>منار:انت كنت بتكلم مين</p><p>انا: وانتي مالك انتي بتتصنتي عليا</p><p>منار: عمر ارجوك قولي كنت بتكلم مين</p><p>انا: واحده اسمها سيلين الهواري بتقول انها تبقي بنت عم ياسين الي ضربته</p><p>منار: ينهر اسود هو الموضوع وصل لسيلين دا كدا الموضوع كبر اوي هي كلمتك تعزمك علي حاجه صح</p><p>انا بهدوء وكل دا انا باصص في ملف :خايفه منها ولا ايه</p><p>منار: انت متعرفش مين سيلين الهواري ديه من اكبر سيدات الاعمال الشباب في مصر ممكن توديك ورا شمس او تخلص عليك</p><p>انا: انتي تعرفي عني حاجه يا منار</p><p>منار،: لا عمري ما قدرت اعرف عنك حاجة</p><p>انا: يبقي متقلقيش ولو خايفه علي نفسك او اختك انتو برا الموضوع من اوله مش عايزك تخافي روحي شوفي شغلك احسن من كلام في حاجات تافهه ديه</p><p>منار: عمر انت كدا بتلعب بنار سيلين ديه داهيه متحركه ومش هتسيبك غير لما تورطك في حاجه وكمان الي عملته في مدحت الهداجي ابو مش هيسيبك هما اكيد مشيوا عشان منظرهم لكن مش هيسبوك انا اكتر واحده عرفاهم</p><p>رفعت عيني لاول مره من ساعه ما بداء كلامي مع منار وشوفت الخوف الي في عيونها بجد لكني ابتسمت ليها عشان احاول اطمنها شويه</p><p>انا: متخفيش كل دول ميقدروش يعملوا حاجه يلا روحي شوفي شغلك وبعد اليوم ما يخلص هاخدك ونتغدي سوا عايز اكلم معاكي في شويه حاجات</p><p>قامت منار وهي ساكته ورجعت لمكتبها بس كانت مشتته علي الاخر وبصيت علي انور لقيته مركز معانا اوي</p><p>انا: مالك يا انور هي رقابتك وجعاك ولا حاجه</p><p>انور بستهزاء: اشمعني</p><p>انا: اصلي شايفها ملوحه ناحيتي بقالها كتير قولت يمكن تكون وجعاك ولا حاجه</p><p>صابرين: وانت مالك بيه ما يبص مكان ما هو عايز ولا انت هتتحكم فينا</p><p>بصيت لصابرين وانا عيوني كلها شر خلت البت تتخرص وبعدين بصيت لانور</p><p>انا: ركز في شغلك يا انور وبلاش لت نسوان بتاعك عشان منزعلش مع بعض وانت مش اد زعلي</p><p>ورجعت مسكت الملف وكان ملف عادي ومشاكل الارض بسيطه لكن العيب الحقيقي كان في المياه نسبه الاملاح فيها كبيره ودا مش هيكون كويس فابدات اكتب شويه معادلات في ورق واجرب كذا حاجه لحد ما لقيت حل للمشكله ديه وبدات احط الخطه للارض ديه واكتب تقرير بتاعها عشان اعرضها للجنه تخطيط بكره وكان فاضل ربع ساعه علي نهايه اليوم بدات اقفل شغلي وارتب كل اوراقي واحطها في درج واخدت اللاب بتاعي وروحت ناحيه جهاز الحضور والانصراف وحطيت كارت بتاعي عليه وبعدين بصمه صباعي ومنار جات ورايا وعملت نفس الحوار واخدها وجينا نخرج لقيت مني بتنده علينا</p><p>مني: ايه يا شباب رايحين فين</p><p>عمر: هنتغدي برا تحبي تيجي معانا</p><p>مني: اكيد تعالوا معايا انا اعرف مطعم يجنن</p><p>وروحنا مع مني وكان مطعم الي بتتكلم عليه هو مطعم ابراهيم الصمدي</p><p>اول ما دخلنا لقيت واحده جات بسرعه وسلمت علي مني واضح انهم اصحاب كانت طبعا الواحده ديه هي ليلان</p><p>ليلان: تصدقي يا بت اني هكسر عضمك بقي كل دا متساليش</p><p>مني: معلش يا قلبي سامحيني مشاغل بقي بس ايه دا هو مكان فاضي كدا ليه</p><p>جه ابراهيم بسرعه : ازيك يا مني ازيك يا منار وانت يا واول ما اخد باله مني بلم شويه</p><p>انا ابتسمت لاني اتاكدت ان الهانم قالت ليه حاجه او سالته علي حاجه بخصوصي</p><p>انا: اخبارك ايه يا استاذ ابراهيم ليك وحشه</p><p>ابراهيم: وانت اكتر با بشمهندس بقولك ايه يا مني نصيحه مني تروحي تسلمي حبيبه قلبك بدل ما ميحصلك زينا وتاخدي بعضك وتروحي تقعدي هناك من سكات</p><p>مني ومنار لقيتهم فرحوا اوي لما سمعوا كلام ابراهيم وطلعوا يجروا زاي العيال و راحوا يسلموا ويبوسوا ست عحوزه قاعده علي كرسي متحرك وفجاه ليقتها متشدهم من ودانهم انا بصراحه جسمي قشعر بس وانا بشوف الحركه</p><p>انا: معلش يا استاذ ابراهيم هي مين ديه</p><p>لقيت ابراهيم ضحك اوي وهو بيقولي : يعني عرفت تاريخ المطعم كله وتاريخ عيله الصمدي ومعرفتش مين ديه</p><p>انا: لا مين ديه</p><p>ليلان: ديه غاده العدوي جده ابراهيم وتقدر تقول هي الي ماسكه العيله من حديد وايدها تقيله اوي وبتمسح علي ودانها</p><p>انا: وايه علاقتها بمني ومنار اصلي شايف انهم بيحبوها اوي</p><p>ابراهيم: لان مني ومنار اساسا من عندنا من المنيا و غاده تعتبر مربياهم وكتير كانت بتيجي تزورهم واحنا بنكلم لقينا فجاه غاده بتنده علينا نيجي كلنا</p><p>انا روحت واول ما وقفت قدامها بصراحه خوفت منها لدرجه ان استغربت دا جدي مهران جبالي بجلاله قدره بقف قصاده واتحداه خايف من ست ديه ليه</p><p></p><p>طبعا عزيزي القارئ كلنا عارفين عمر خايف ليه دي غاده العدوي مش اي حد</p><p>غاده: وانت مين بقي يا شاطر</p><p>انا وانا بحاول اجمع كلام: انا ابقي ع عع</p><p>غاده: انت هتقعد تنعر زاي الجاموسه اسمك ايه</p><p>انا: عمر اسمي عمر الجبالي</p><p>غاده: ومالك بتتلجلج كدا ليه ما تقف ثابت وتنشف كدا ايه الجيل الخرع دا</p><p>انا بصراحه بقيت شبه الكتكوت المبلول قدامها و كل واقف متنح ليا حتي الا ليلان لانها طبعا متعرفنيش ابراهيم شافني وانا واقف قصاد الهانم وطريقه كلامي واسلوبي</p><p>ومني شافتني بكلم مع الهانم ازاي في مكتبها واكيد وصلها الي حصل في مطعم اللوتس من يومين ومنار اكتر واحده متنحه لأنها شافت بعينها انا عملت ابه في ياسين ومدحت وكمان مش خايف من سيلين فاني ابقي بالمنظر دا بسبب غاده العدوي هي اه مش قليله لكن مش لدرجه ان يحصل فيا كدا</p><p>مني: طب يا تيته احنا هنروح نقعد هناك ولما تخلصي كلامك مع البنت ديه نبقي نكمل كلامنا</p><p>غاده: ماشي يا روح امك روحي</p><p>ومني اخدتني وراحت لاخر طربيظه في المطعم وقعدنا وجه الويتر اخد الطلبات</p><p>مني: انت ايه الي حصلك بظبط هناك</p><p>انا: مش عارف الست ديه ليها رهبه قويه اوي انا عمري ما اتصلبت قدام حد بشكل دا</p><p>منار: بس تيته غاده ديه اطيب حد ممكن تشوفه في دنيا وحنينه اوي المهم انت كنت عايز تكلمني في ايه</p><p>انا: كنت عايز اعرف منك تعرفي مدحت الهداجي منين</p><p>مني: وانت هيفرق معاك في ايه كلام دا ديه حاجه تخصها</p><p>بصيت لمني شويه وقولتلها: مدحت عيل زباله بطبعه مع ان امجد مش كدا ولا اميره بس تقولي ابه بقي يخلق من ضهر العالم فاسد</p><p>منار: انت تعرف امجد واميره كمان ازاي وتعرفهم منين اصلا</p><p>انا: هقولك لكن انتي كمان تقوليلي تعرفي مدحت منين</p><p>منار : حاضر بختصار كدا انا ومدحت كان في بنا اصدقاء مشتاركين واتعرفنا علي بعض عن طريقهم وفجاه لقيت مدحت بيقرب مني وعايز يتعرف عليا اكتر وانا بصراحه اتعلقت بيه لانه كان بيهتم بيا جدا وخصوصا بعد موت ماما كنت ساعتها لسه في كليه وهبله وهو سبك عليا دور وحاول معايا بس كنت بصده لغايه ما كنت هقع بجد لولا ان تيته لحقتني وقالتلي علي حقيقته بس انا كنت عاميه ومصدقتهاش لغايه ما ادتني عنوان وقالتلي انه عامل حفله مع اصحابه اخدت حد من الحرس وروحت لقيت فعلا كل صحابي وهو معاهم وفي حفله قذره شبهم وقطعت علاقتي بيهم خالص وفضلت فتره كبيره في حاله نفسيه سيئه جدا ولما حد حاول يرتبط بيا مدحت طلع سمعه مش كويسه عليا وفي الاخر جه وبكل بجاحه بيقولي ان انا بتاعته هو وبس ومن ساعتها وما عايشه لشركه وبس ومش عارفين نعمل معاه حاجه بسبب ابوه لانه مش شخص طبيعي</p><p>انا: ولما روحنا المطعم كنتي عارفه انه هناك</p><p>منار: بصراحه اه لاني حسيت انك هتقدر تقف في وشه معرفش ليه بس كلام مني عنك وعن قوه شخصيتك بياكد انك تعرف تعمل حاجات كتير وحصل فعلا انت ضربت اتنين اهليهم بيركعوا رجاله بشنبات قدامهم من غير ما تخاف</p><p>مني: قولنا انت بقي تعرف اميره وامجد منين</p><p>انا: انا اعرف عيله الهداجي كلها لما كان عمري 17 سنه اول واحده قبلتها كانت اميره اتقابلنا علي كورنيش في مطروح وبعدها اتخانقت مع عمار لاني افتكرته بيعاكسها و وقعني في ثانيه وفي اليوم الي بعده علي طول لقيت اميره ظهرت تاني وبتقولي ان ابوها عايز يقابلني في الوقت دا انا وقعت مع ناس شمال وكان في عداوه بينهم وبين الهداجي قبلت عز الهداجي وبعديها قابلت امجد وكان في بنا اتفاق اني اساعده يخلص منهم ويطلعني انا من الحدوته ديه ولا كاني ظهرت فيها اساسا وفعلا عملت الي طلبه وطلعت من حوار ومقبلتش مدحت خااص ساعتها ولما رجعت عشان ثانويه العامه كانت علاقتي بيهم شبه منقطعه لحد ما دخلت كليه وقابلت اميره عرفت انها معايا بس هي دلوقتي في قسم انتاج نباتي وبعدها قابلت امجد اخوها في مطعم وحصل ضرب نار كنت انا المقصود بيه اخدت طلقه في كتفي وامجد اتصاب في صدره وروحنا المستشفي وانا عملته الاسعافات ونسيت جرحي وسيبته ينزف ولما وصلنا عمار ودكاتره جريوا بامجد ونسيوني لحد ما أغمي عبيا من كتر نزيف وفوقت وعرفت ان امجد فاق وبقي كويس. هنا اول مره قابلت فيها مدحت مش هنسي جملته لما ابوه شكرني علي الي عملته مع امجد قالي كفايه تعظيم فيه وهنرميله شويه فلوس يعض فيهم وهيبقي كويس خرجت من المستشفي وحصلت حاجات كتير اوي بيني وبنهم منها كويسه ومنها الوحشه لغايه ما اميره سافرت فجاه ورجعت متغيره تماما وكانت كرهاني اوي بعدت عن العيله ديه خالص لكن واضح ان القدر مصمم يحطهم في طريقي عز الهداجي ميقدرش يلمسني لانه عارف انا اقدر اعمل ايه فيه واولاده</p><p>منار: ويا تري بقي انت هتعمل فيه ايه هو و اولاده</p><p>انا: كدا احنا نفذنا اتفاقنا مش مهم بقي صحيح يا مني هي مين الي قاعده مع غاده العدوي</p><p>مني: تقريبا ديه فريده المحمدي بنت ايهاب المحمدي</p><p>انا: ايهاب المحمدي ملك الاغذيه الي ابنه اتقتل من فتره</p><p>مني: اه هو المهم خلينا في المهم انت عامل مشاكل ليه مع زمايلك في المكتب يا عمر</p><p>انا: في حد اشتكي مني</p><p>مني: لا بس انا شايفه ان انت وانور وصابرين زاي ناقر ونقير</p><p>انا: اظن انك عارفه صابرين مش طيقاني ليه اما انور دا واحد وسخ ميهموش غبر مصلحته ولو فضل مركز معايا كتير هزعله</p><p>مني: متشوفش نفسك اوي يا عمر انا مني الالفي ولسه متخلقش الي يهدد حد بيشتغل معايا وانا موجوده</p><p>وصوتها كان عالي في جمله لدرجه ان غاده نفسها ركزت معانا وفريده كانت مشيت مع شاب كدا معرفوش وفضلت تتفرج علينا من بعيد</p><p>انا: لما يبقي الي شغال معاكي دا بستحق حمايتك مش بيسرب كلام لبره</p><p>مني: قصدك ايه</p><p>انا: سيلين الهواري بتقولي عربون محبه بيني وبينها اني اسيب ملف الصحراوي لان الارض عليها مشاكل كتير عرفت منين اني ماسك الملف دا تحديدا محدش في شركه كلها يعرف الملفات بتتوزع علي مين غير انتي وناس في المكتب ولا انتي ولا اختك هتطلعوا معلومات برا شركه وانا يوم ما استلمت الملف دا محدش كان موجود غير صابرين وانور وصابرين رغم كرهها ليا لكن مش هتعمل حاجه ممكن تاذي شغل اخوها معاكي يبقي مفيش غيره تقدري بقي تقوليلي استاذ انور لسه يستحق حمايتك</p><p>مني: سبق وقولتلك يا احمد بلاش تشوف نفسك حتي لو كلامك صح دا ميدكش اي حق عشان تاذيه فاهم وبلاش تلعب علي اعصابي عشان مرفدكش بكره الصبح من شركه مش مهم اوامر الهانم عندي انا مش بخاف</p><p>انا : طب خدي بالك من كلامك وبصيت لغاده العدوي عشان ام الهانم قاعده وراكي وانا الي مش بتهدد ومش فارق معايا شغل في شركتك يا بشمهندسه ومن بكره هروح اجمع حاجتي الي في شركتك واشوف سكتي وابقي اشكري الباشا الي امرك تخصصيلي مرتب الكبير دا</p><p>مني: باشا مين</p><p>انا: سليم عن اذنك</p><p>وسبتهم ومشيت باقي المشهد في المطعم بعد ما مشيت</p><p>مني وغاده الزمن وقف بنسبه ليهم بمجرد ما نطقت اسم سليم محدش يعرف الاسم دا غير المقربين جدا في الجماعه</p><p>مني فاقت علي صوت منار : مين سليم دا</p><p>مني : ملكيش دعوه قومي روحي دلوقتي</p><p>منار: ليه يعني انا اسااسا عايزه اقعد مع تيته</p><p>مني: انا هديكي اجازه بكره وتقدي اليوم معاها</p><p>منار: طيب وقامت منار سلمت علي غاده ومشيت وغاده راحت لمني وسالتها: الواد دا عرف سليم منين</p><p>مني استغربت وقالت: وحضرتك تعرفي سليم</p><p>غاده: من قبل ما تتولدي يا روح امك مش اي حد بيعرف سليم الواد دا مين بظبط</p><p>مني: مش عارفه يا تيته انا مبقتش عارفه بجد الواد دا انا اول مره شوفته في كليته وكان عامل مشروع جبار وديت المشروع لسليم وطلب مني اعينه في شركه عندي عشان يبقي تخت عنيا الواد دا فعلا عبقري في مجال الاستصلاح لكن المساله هنا مش عبقريه الواد دا وراه اسرار كتير اوي انا بدات اقلق منه</p><p>غاده : تصدقي وهو بيكلم بعصبيه من شويه شوفت قدامي علي ابني******* يرحمه</p><p>مني: انا خايفه يا تيته الواد دا بقي حاجه صعبه وقوته ديه مس عشان هو عارف ان ديه اوامر الهانم او حتي سليم لا الولد دا متاكد ان الي بيحميه اقوي بكتير منهم</p><p>غاده: هنشوف بقولك ايه انا عندي كام مشكله في الارض هناك في المنيا عايزاكي تخلي حد يشوفلي المشكله ديه</p><p>مني: من عيني يا تيته انا بنفسي هاجي اشوف الارض</p><p>غاده: لا انا عيزاكي تبعتيه الواد دا عايزاه يبقي قدامي انا وانا هعرفلك حكايته</p><p>مني: بس انا خايفه يا تيته لا يعمل حاجه تاذي حضرتك</p><p>غاده: تاذي مين بت انتي انا غاده العدوي ولا نسيتي مين غاده العدوي وكمان دا هيكون جوا خان الصمدي يعني لو فكر بس يرمش رقبته هطير</p><p>مني: مش قصدي يا تيته بس عمر في اول يوم ليه في شركه ضرب سعد والجاردات كلهم كانهم هوا وكمان ضرب ياسين الهواري وبيتر الي شغال عند عز الهداجي خاف يقرب منه تفتكري واحد زاي دا هيفرق معاه هو فين</p><p>غاده : ملكيش دعوه واعملي الي بقولك عليه</p><p>مني: حاضر</p><p>**************************</p><p>في روسيا</p><p>المعلم قاعد مع رام و لوجي و سام وكاثرين</p><p>المعلم: الكاتانا بيتحركوا بسرعه وبيطوقوا حركه الشادوو كدا بقي خطر</p><p>رام: انا سبق وطلبت من حضرتك اننا ندخل ونتصرف معاهم لكن امرت نفضل برا الصوره</p><p>كاثرين: وايه الحل دلوقتي هندخل ولا هنفضل نراقب</p><p>المعلم : لوجي سام عايزكم تخلصوا علي كل وحدات الكاتانا في شمال دا هيضعفهم لحد الشادوو ما يختفوا</p><p>لوجي وسام قاموا وحيوا المعلم و اختفوا</p><p>رام: وبنسبه لعشيره الجبالي انا شايف ان عدنان الجبالي بيتواصل مع ناس من عشيره ارورا وعشيره تايجرن واساسا وصل هو ضمن ولاء عشيره لايتني يعني ممكن في ثانيه نلاقي قبيله الالفا رجعت من تاني وساعتها مش هنقدر نقف قصادهم</p><p>المعلم ابتسم وقال بهدوء: طول ما في نزاع بين العشائر الصغري مستحيل قبيله الالفا ترجع تاني</p><p>كاثرين: بس الخوف من عمر واضح انه هيكون قائد مختلف عن اي حد سبقه وممكن ينهي نزاعات ديه</p><p>المعلم : عمر القرب منه خطر جدا في التوقيت دا لانه لسه عنصر مجهول لا نعرف حدود قوته ولا نعرف حتي طريقه استغلاله ليها ودا في حد ذاته بياكد انه شخص مخضرم في استخدام الطاقه واساليبها</p><p>رام: وازاي بقي عنده الخبره ديه وهو لسه عمره 20 سنه بس</p><p>المعلم : الصبر يا رام اماب انت فاكر انا سايب مثلث ددمم يلعبوا معاه ليه هما الي هيكشفوا لينا قوه عمر الحقيقيه دا غير ان نرمين بتأمن ضهرهم</p><p>رام: بمناسبه نرمين وصلنا تقرير بتاعها عن استخراج الاثار الي موجوده في مقبره اسوان</p><p>وفي كذا قطعه من تراثنا وهتفيدنا وهتبدا تشحنهم عشان يوصلوا لينا</p><p>المعلم: تمام جدا غياب سيف الجبالي سهل امور كتير كان واقفه في تنقيب عن الاثار لكن خدوا بالكم الامور ديه مس هتستمر بالهدوء دا اكيد هيبعتوا حد يتعامل معانا ويمنعنا لازم نخلص اكبر عدد بسرعه قبل ما تبدا المنتوشات من تاني</p><p>كاثرين ورام: امرك</p><p>************************</p><p>عندي انا</p><p>بعد ما خرجت من المطعم اخدت تاكس وروحت علي البيت دخلت سلمت علي جدي وجدتي ولقيت جدي بيقولي اطلع علي سطح طلعت سيبت شانطتي في اوضتي وطلعت علي سطح اول ما طلعت لقيت خنجر اتحدف عليا وطيت لمستوي الارض بجذعي واتحركت علي جمب بس ملقتش حد خالص علي سطح بس كنت لسه حاسس بوجود حد لغايه ما لقيت بطاقه كوتشينه بتتحدف عليا فاديتها ولقيت شخص مقنع هجم عليا اتحركت بسرعه ونطيت وحاولت اصيبه برجلي لكنه فداني واشتبكنا مع بعض لكنه كان ماسك بطاقتين كوتشينه في ايده وبيهاجمني بيهم و انا بصد ضرباته وقلعت قميصي بسرعه ولفيته حولين ايدي واتحركت نحيته وهجمته لكنه اتحرك اتجاه جمبي اليمين. بقيت مكشوف ليه لكني صديت ضربه دراعه برجلي لما تنيتها وبرجل تانيه ضربته في بطنه وفي لحظه ديه بدات اخس بسخونه حوليا ولقيت حاجه شبه كرباج بس مصنوع من نار بيهاجمني وانا عمال اتنطط واتحرك بسرعه عشان افادي ضربات ديه لغايه ما مسكت الكرباج بايدي زودت طاقته من عندي فلقيت المقنع بداء يتالم</p><p>مقنع: خلاص كفايه دا انت غبي</p><p>انا: بلاش جو نينجا دا معايا يا مها هزعلك</p><p>مها: خلاص يا عم اسفه ايه دا جدك طلب مني اختبرك قبل ما اديك سلاحك امسك</p><p>ورمتلي عصايتين قصيرين طولهم في طول كف اليد مصنوعين من الفولاذ وتغطيين الحيوان مع جزء من المطاط ومرسوم عليهم تنين</p><p>انا: هو دا سلاحي حط ابهامك علي رمز تنين حطيت ايدي علي رمز تنين حسيت بان في اتحاد حصل بيني وبين السلاح الي في ايدي وانه بيتغذي علي طاقتي فبصباعي حركت العصايه حركه نصف دائريه لقيت نصل سيف خرج من العصايه ودا كان جزء العلوي منها ولما عملت نفس الحركه مع جزء سفلي بس عكس الاتجاه طلع نصل تاني كان سكل نصل مشابه لسيوف الكاتانا لكنه مسطح من فوق مع قشط مطلع جزء صغير بارز</p><p>انا: هو دا سلاحي</p><p>مها: السيف دا حداد الجبل طلع كل مهارته في صنعه مصنوع من فولاذ النيازك مع سيليكون ومعادن تانيه عشان يجمع بين المرونه والصلابه ويتني بشكل الي يخليه يدخل في غمد بشكل دا نصلين واحد مطلي بكبريت عشان يساعدك علي استخدام النار في الاماكن الحاره و تاني صوديوم عشان الميادين المائيه مسطح بدرجه تساعدك علي انحراف مع تيارات الهوائيه ودا الي هيزيد قوه الضربات مع بروز مدبب دا عشان يساعد علي طعن الأجزاء الحيويه في جسم والمقبض مصنوع من الفولاذ وتغلف بجلد الحيوان عشان الملمس ناعم مريح لايدك والمطاط عشان يزود الخشونه وتعرف تتمسك بسلاحك كويس</p><p>انا بسمعها ومنبهر بسلاح دا حقيقي حداد الجبل مبدع</p><p>انا: بصراحه ابدع فعلا سلاح دا هيساعدني اني اخلص علي اي حد مهما كان انا حاسس اني انا وهو بقينا واحد</p><p>مها: طب كويس عشان هتحتاجه الفتره الجايه قولي صحيح اخبار اميره ايه</p><p>انا: كسرت جهاز الي ادته لقمر كانت فكره كويسه ان جدي عدنان يدي جهاز يساعدنا علي تعقب زعيمه عشيره لايتني الجايه تفتكري كلنت صدفه اني انا وهي نتقابل زعيم المستقبلي الفاير وزعيمه المستقبليه للايت</p><p>مها: القدر غريب زعلان انها هتتجوز عمار</p><p>انا: بالعكس انا مبسوط ليهم بس لو يعرفوا ان في الماضي حصل نفس الكلام هيتسرعوا وان هي وعمار مش اول مره يجوزوا سيبيهم مبسوطين عندنا الاهم نفكر فيه</p><p>مها: انا اسفه اني بعدت عنك كل دا بس كان لاوم اسافر والقي اجابات عن الي كان بيحصلي وافهم ليه ايليتا عايشه جوايا وليه واوم وصل ليك انت دونٱ عن اي زعيم قبلك ولايتني لاميره دونٱ عن غيرها عشان خاطري سامحني</p><p>انا: المعركه مبقتش معركه سيوف يا مها بقيت معركه معرفه انتي عملتي الصح والي هيخدمنا بس وقت المعرفه انتهي لازم نتحرك بقولك ايه خلي جدي عدنان يكلم عز بخصوص مدحت ابنه ويقوله لو ملموش يترحم عليه</p><p>مها: بس بس انت كدا هتولعها يا عمر</p><p>انا: مفيش مشاكل انها تولع متنسيش اني هكون قائد الالفا والي بيحصل دلوقتي مهزله ولازم نوقف كل واحد عند حده مدحت قرر انه ميكونش محارب دا اختياره لكن يضر بمصالحنا بقي في كلام تاني</p><p>مها: بس مش لازم نتناقش مع جدي مهران في الموضوع دا متنساش انك لسه الوريث مبقتش القائد</p><p>انا: انا متاكد من الي بعمله وعايزك تروحي لعمار وتقوليله ميروحش مع محاربين الكاتانا في مجموعات الشمال</p><p>مها: اموت واعرف انت بتعرف خطط الفاير ازاي</p><p>انا: هتعرفي قريب صحيح عايزك تدوري وراه واحده اسمها سيلين الهواري وتجيبي قرارها قدامك لحد بكره</p><p>مها: تمام طب بقولك ايه انا عايزه اروح جبل بسرعه ممكن تساعدني</p><p>انا: بس انا عمري ما روحت جبل عشان اعرف شكله</p><p>مها: يا بسيطه هبعتلك شكله الحراري في وعيك يلا</p><p>حطيت ايدي علي راس مها وهي حاطط ايدها علي راسي و غمضنا عيونا وبدات السنه ****ب تتكون من تحتينا وتطلع بشكل دائري وفي ثانيه روحت اضغط علي راس مها كانها اطبقت واختفت في ثانيه</p><p>طعلت من اوضه شويه دمي وحاجات بستخدمها في تدريب وبدات ادرب علي استخدام سيفي واكتشفت اني ممكن اتحكم في حجم النصل الي بيطلع يعني مش ضروري يطلع بشكل كامل ودا الي بيخليني اقدر استخدمه كخنجر كمان بصراحه الحداد دا دماغ</p><p>فصلت ادرب لحد تاني يوم الصبح منمتش خالص لحد ساعه ما جات سته نزلت استحميت. غيرت هدومي وروحت شركه وقعدت علي مكتبي وطلعت ملف وبدات اراجع الخطه قبل ما اعرضها علي لجنه انهارده وفضلت حوالي ساعتين ااكد غلي كل حاجه وبعدين روحت علي مكتب مني</p><p>دخلت بعد ما سكرتيره قالتلي ومني استقبلتني بشكل طبيعي كان الي حصل امبارح محصلش</p><p>مني: خير يا عمر</p><p>انا: ديه الخطه استصلاح ارض الصحراوي عايز اعرضها علي لجنه الفحص</p><p>مني: تمام انا هجمع اللجنه بعد ساعه من دلوقتي وعايزاك تمسك ملف جديد هو اوراقه لسه بتتجمع بش الملف دا انت هتعتني بيه من الالف للياء ومش هيتعرض علي لجنه</p><p>انا: بمعني</p><p>مني: بمعني ان هيجيلك ملف عن ارض هتدرسه وتشوف المشكله هتحط خطه ليه وتنفذها بنفسك والعمليه ديه انت هتاخد فلوسها بالكامل اما مش هاخد منها حاجه ولا شركه</p><p>انا: اشمعني يعني</p><p>مني: اوامر سيلم بقي انا مالي</p><p>انا: بس انا بقدرس علي حاجه بشكل دا لان دراسه خلاص بعد شهر تقريبا</p><p>مني: عموما الملف هيتبعتلك ادرسه ونفذ وقت ما تبقي جاهز اتفضل دلوقتي علي مكتبك ولما لجنخ تجتمع هطلبك</p><p>خرجت علي مكتبي وانا مش فاهم ايه كلام غريب دا</p><p>طبعا انتو كلكم عايزين تشتموني وتعرفوا انا ازاي عارف كل دا بس انا رخم ومش هقول دلوقتي</p><p>رجعتوعلي مكتبي واليوم كان ماشي طبيعي وروحت لقيت عصام خطيب نور عندنا</p><p>افكركم بيه سريعا عصام المهدي رائد في مكافحه المخدرات عمره 27 سنه و والده لواء في جيش عنده اريع اخوات بنات واحده اكبر منه بتلات سنين ومتجوزه رجل اعمال واختين تؤام واخته صغيره</p><p>المهم دخلت سلمت علي عصام وبصراحه انا بحبه وبعتبره اخويا الكبير وهو كمان اعتبرني اخوه الصغير وعلاقتي بيه قويه يمكن اكتر من محمد</p><p>انا: تعرف شكلي كدا هعملها معاك بقالي كتير مشوفتاكش</p><p>عصام: معلش يا حبيبي انت عارف شغل هاددني</p><p>انا: ماشي يا عم مش هبقي انا والميري عليك</p><p>عصام: بقولك ايه انا بصراحه اخدت اجازه وناوب اطلع مارينا انا العيله وعايزكم تطلعوا معانا بس نور رافضه وبتقول ان عمي مش هيوافق</p><p>انا: طب جايلي ليه حد قالك اني ساحر</p><p>عصام: ولا متلعبش بيا انا عارف كويس انك تعرف تحلها شوف حل واقنعهم</p><p>انا: بصراحه انت فاجئتني بص اديني وقت افكر وارد عليك</p><p>عصام: ما تظبط يلا في ايه هتخليني امسك اداب</p><p>انا: وعلي ايه يا باشا انت تأشر واحنا نأزأز تديني بس لغايه بكره وهتلقيهم بيكلموك وكمان اخد اجازه من شغل عندي</p><p>عصام: ماشي يا سيدي وفضلنا نكلم كتير لغايه زهقنا ومشي وانا فضلت اكلم جدي واقنعته وعرفت انه هو هيقدر يقنع الباقيين وهيطلعوا رضا او غصب مش سهل انا برضوا وجاتلي رساله من مها فيها كل المعلومات الي تخصها هي وعيلتها وبصراحه البت طلعت عنب قعدت اقراء ملفها وبعدين اتصلت عليها</p><p>انا: ازيك يا سيلين</p><p>سيلين: بخير يا عمر ها لقيت معاد مناسب</p><p>انا: بكره الساعه 6</p><p>سيلين: تمام هقابلك في نادي الاهلي قولهم علي البوابه انك داخل تقابلني وهيعدوك علي طول ولما توصل كلمني</p><p>انا: تمام بعد اذنك</p><p>وقعدت مع ابويا وامي شويه لانهم وحشوني اوي وقمر بقيت تقعد في اوضتها كتير اوي ترسم بقيت فنانه</p><p>وانا دخلت نمت وصحيت روحت شغل وقدمت علي اجازه واخدت اسبوعين اجازه لان اساسا لما دراسه هتبتدي انا هباشر الشغل بشكل مختلف تماما بس قبل ما امشي مني اكدت عليا اني هستلم ملف مهم مهما كانت ظروف او الوقت</p><p>ورحت اقابل سيلين بس كانت ساعه لسه اربعه واول ما وصلت قولتلهم علي البوابه. دخلوني وطبعا كان فاصل ساعتين علي المعاد فا فضلت اتمشي في نادي لغايه ما حسيت ان في حد ماشي ورايا وفعلا اخدت بالي من بنتين شكلهم مش مصري</p><p>فا فضلت ماشي لغايه ما وصلت لملعب فاضي مفيش اي مخلوق فيه وكمان مفيش كاميرات يعني لو قتلت حد في المكان دا محدش هيحس بيك</p><p>لقيت البنتين ورايا وفجاه لقيت بنت وشاب ظهروا قدامي انا دخلت الملعب من جوا وبقيت واقف عند خط 18 واتنين قدامي واتنين ورايا الشاب كان اسمه الكس والبنات ساره ولورا وفي</p><p>الكس: دا انت كدا سهلت الموضوع علينا اوي</p><p>انا: متاكد يا الكس</p><p>لقيتهم كلهم بيبصوا لبعض باستغراب</p><p>في: انت تعرف اسمه منين انطق</p><p>لورا: مش مهم كدا كدا هو هيموت دلوقتي مش مهم</p><p>والاربعه هجموا عليا مره واحده اتحركت بسرعه لدرجه اني بنسبه ليهم اختفيت وظهرت ورا الكس وجيت اضربه علي راسه لقيته اتفادي ضربتي اتاكدت من المعلومات الي عندي الاربعه دول شكلهم محترفين في قتل لورا كانت بتحاول تخربشني باي شكل لكني كنت بتفادها لغايه ما اتمكنت منها ومسكتها من رقبتها وضريتها في ضهرها ورمتها لقيت الكس وڤي بيهجموا في وقت واحد وبسرعه كبيره ضربت الكس في صدره وفي بصراحه كانت فرسه وكانت لابسه هوت شورت ابن حرام هيجني فمسكتها من كسها وقومت رافعها وموقعها علي ضهرها افتكرت ان ساره مش موجوده فجاه لقيت حاجه ظهرت في وشي لولا اني نطيت من مكاني كانت صابتني كانت حركتها سريعه بشكل مش طبيعي. وكمان نفسها هادي يعني مش هتقدر تسمع صوتها مكنش قدامي غير اني استخدم طاقتي واول ما هجمت عليا لمستها بصباعي وقعدت علي الارض وهي بترتجف من البرد انا طاقتي هي الحراره وبقدر اسحب حراره من اي جسم او اضيف الحراره للاجسام ايا كانت واتلاعب بالحراره باكتر من شكل سواء كان المرتفعه او منخفضه عشان كدا طاقه ماري كان سهل امتصها</p><p>طبعا الاربعه قدامي واقعين بيفرفروا روحت للورا وڤي وعملت ليهم حركه في ضهرهم رجعته زاي ما كان ورجعت لساره حراره جسمها لكن الي انصاب بجد كان الكس</p><p>انا: ودواه مستشفى بسرعه لسه في وقت</p><p>اخدوه واختفوا في ثانيه من قدامي ببص في ساعتي لقيت الساعه5 ونص اتصلت بسيلين وقولتلها اني وصلت قالتلي انها وصلت من شويه ومستنياني في كافيه جمب قاعه الجودو روحت ليها هناك وشوفت جمال ملوش مثيل عود منحوت لدرجه محدش يتصورها بزاز قد بطيخه الصغيره بس مشدودين وبشرتها بيضاء اوي مع شعر اصفر علي ابيض ولون عيونها خضراء بصراحه انا احلف اني مشوفتش بنات قبل ديه</p><p>سلمت عليها وقعدنا بس كان واضح عليها انها متعصبه شويه</p><p>انا: خير كتتي عايزه تقبليني ليه</p><p>سيلين: ابدا حبيت اشوف الي عمل في ابن عمي كدا بصراحه ميبنش عليك خالص انك تقدر تعمل كل دا</p><p>انا: كل دا الي هو ايه اني اضرب ابن عمك وصحابه و الجردات ولا اني اخلص علي شباب الي بعتيهم ليا الي هما اساسا حرس بباكي</p><p>سيلين: انت بتتكلم عن ايه بظبط</p><p>انا: بلاش نلعب اللعبه ديه علي بعض انا عارف كويس انتي مين ومكنتش هقعد معاكي قعده زاي ديه الا لما عارفك كويس اوي بس انتي غلطي وغلطك كبير اوي كمان وهتزعلي بسببه</p><p>سيلين: انت واعي انت بتقول ايه انت تعرف انا ابقي مين او بنت مين</p><p>عمر: سيلين صابر الهواري ابوكي 23 سنه خريجه كليه صيدله جامعه كاليفورنيا من اب مصري وام سوريه ابوكي اتخلي عن جنسيته المصريه مقابل انه ياخد الجنسيه الامريكه وانتي حاليا حامله تلات جنسيات المصريه الامريكه السوريه ابوكي بيمتلك اكبر مصنع مصنع اسلحه في العالم وشركته من احسن شركات في تجاره السلاح وتوزيعه فتحلك مصنع الادويه الي انتي بدريه دلوقتي والي بيساعدك هو عمك جابر الهواري ابو ياسين بحكم شغله في المستلزمات طبيه وشركته ليها سمعتها في سوق تحبي بقي اقولك شغلك الي في ضلمه ولا بلاش</p><p>سيلين: كل دا لحقت تعرفه عني في 24 ساعه بس دا انت عالمي</p><p>انا: واقل من كدا وحيات عيونك الحلوين كان لازم تعرفي مين عمر الجبالي قبل ما تقعدي معاه او تبعتيله ناس تخلص عليه رجالتك تدريبهم حلو بس لسه محتاجين وقت طويل عشان يعرفوا يلمسوا شعره مني عن اذنك</p><p>سيلين: استني انا عارفه انك عالم كمياء يعني شغلنا قريب من بعضه لكن انت عندك هوايات تانيه</p><p>انا: كاتت مسرح و روائي سلام</p><p>وسبتها ومشيت وهي بتبص عليا وبتفكر وابتسمت ابتسامه نصر</p><p>انا رجعت البيت لقيت الكل وافق وهنسافر من غير عمي هشام وجدي وجدتي وحضرنا شنطنا وسافرنا كلنا في الي يون الي بعده</p><p>وانا بصراحه مبسوط لاني هغير جو شويه و واصلنا فيلا وكان عصام وابوه في استقبالنا وبعد سلامات كل واحد طلع يشوف اوضته وكانت قمر ونور في اوضه وكريم ومحمد في اوضه وانا كنت مع عصام في اوضته وكانت اخت عصام الكبيره مجاتش طبعا انا حطيت هدومي وظبطها واتقلبت علي سرير لكن لقيت عشان جاي عليا</p><p>عصام: انت هتنام ولا ايه يلا ننزل البحر</p><p>انا: ارحم اهلي وسيبني في حالي يا عصام انا هموت وانام</p><p>عصام: مفيش كلام دا لازم تنزل معانا وخصوصا ان ابوك رافض ان نور تنزل البحر الا لو انت معانا</p><p>انا: يا عم محمد موجود انا مالي ومالكم</p><p>عصام: محمد راح مع نرجس يجيبوا حاجه</p><p>نرجس ديه اخته صغيره واخواته التؤام رنا ورنيا والاتنين اصغر مني بسنتين رنا في طب ورنيا في فنون جميله</p><p>انا: ماشي جاي بس هولع فيك انت ونور وخف لعب بدل مطلع سلاحي انا ها</p><p>عصام : يلا ياض بطل لماضه</p><p>وقومت لبست المايو وكان اسااسا عباره عن شورت بس قصير شويه ونزلت ليهم تحت انا ساعتها كنت بروح جيم وجسمي بدل ينزل ويتقسم بنش بقي وفي اربع عضلات من سكس باكس يعني كان جسمي فورمه ومع عرص جسمي كنت شبه احمد تهامي طبعا نازل بشوت ولابس تيشرت كات عشان هقلعه علي بحر فاجسمي باين</p><p>انا لقيت رنا ورنيا متنحين اوي وهما بيبصولي</p><p>انا: ها هنروح ولا هنفصل واقفين</p><p>نور: براحه علينا يا عم ولا عشان انت طلعت العضلتين هتشوف نفسك</p><p>انا: طب ما نتلم عشان لولا اني كلمت جدك واقنعته مكنتيش اتحركتي سنتي من بتكوا</p><p>نور: خلاص يا عم انا اسفه يلا بينا واخدهم ونور وقمر ماشين جمبي وانا وعصام وكريم جمب بعض رنا ورنيا جمب اخوهم روحنا لقينا البلاج فاضي</p><p>عصام: دا بلاج خاص بخمس شالهات دول بس وممنوع اي حد يقرب منه وهما تقريبا لسه مش هينزلوا دلوقتي فاخدوا راحتكم</p><p>انا: مش مطمنلك المهم يلا بينا كان في كراسي بحر وشمسيه منصوبين قلعت انا وعصام التشرتات وطبعا اجسمنا فشيخه ظايط شرطه ومحارب طاقه وكريم كان مكسوف عشان البنات فوقف ورايا وقلع تيشرت</p><p>انا: طب ما هما كدا كدا هيشوفوك بالمايو بس مكسوف تقلع تيشرت قدامهم</p><p>كريم: بس عشان مزعلكش</p><p>رنا: دا جاي من المدبح ولا ايه</p><p>قمر: باين كدا والبنات كانوا لابسيت بلوزات وجيب قلعوا هدوهم وكانوا كبهم لابسين ميوهات قطعه واحده بس حولين الوسط جيب عشان تداري كس وطيز ونزلنا كلنا البحر وقعدنا نهزر ونضحك ونلعب مع بعض لكن فجاه لقيت عصام بياخد نور علي جمب</p><p>انا روحت نحيتهم</p><p>انا: عصام متخلنيش اندم اني جبتهم ها وسبتهم ومشيت. هو عاف انا اقصد ايه ورجعت ليهم ورجعنا نلعب بس عيني علي عصام ونور طول الوقت لغايه ما لقيت فجاه رنا اتحدفت عليا وانا طبعا نزلت تحت المياه لاني لو كنت نشفت جسمي كانت البت اتفرتكت انا نسيت اوصفلكم اجسام رنا ورانيا</p><p>هما نفس جسم عود فرنساوي مع بزاز وسط بس مسحوبه لقدام شبه المانجا وشفايف صغيره و وشهم وسحوب شويه وعيونهم ديه رصاصه طيز متوسطه نرجع لموضعنا</p><p>انا طلعت من تحت المياه</p><p>انا: هو ايه الي حصل</p><p>رنا: اسفه يا عمر كنت عايزه الحق الكوره</p><p>معرفش هب كانت قاصده ولا لا لكن ايدها كانت علي زبري الي هو اساسا كان واقف من غير حاجه علي منظرهم</p><p>بعدت عنها عشان محدس ياخد باله</p><p>انا: عادي يا رنا بش خدي بالك بعد كدا</p><p>فضلنا نلعب ورنا عناله تحتك بيا وانا ابعد لغايع ما كب طلع ولبسوا الا انا لقيت نور وعصام نزلوا تاني وبيقولولي</p><p>عصام: مش هتطلع ولا ايه</p><p>انا: لا قاعد شويه روحوا انتو</p><p>عصام،: ايوه يا بني بس</p><p>نور: سيبه يا عصام علي راحته وبصتلي انها فاهمه انا هعمل ايه</p><p>هما طلع ا وانا غطست وكملت سباحه لقدام لحد ما وصلت لمنطقه صخور بعيظه عن الشالهات وطلعت سيوف كنت حاططهم في الشورت لان ليه جيوب طلعت نصل الصوديوم وبدات ادرب عليه وبدعم السيف واغلفه بطاقتي لغايه ما بدات اقطع الصخور بسيف وقولت اجرب افعل طاقه ناريه لنصل صوديوم فحركت نصل علي المياه وشيلته بسرعه فحصل انفجار كبير من سيف لولا اني غرست السيف في صخره وبعدت كان زماني اتنسفت قوه صوديوم تفجيريه في المياه خطيره جدا شلت سيف وهو في مولع بلهب الصوديوم الازرق وبدات تدرب لغايه ما لقيت ياخت صدقرب مني حطيت السيف ورا ضهري ودخلت نصل فيه لقيت الي علي ياخد هي سيلين وياسين الهواري</p><p>انا: انتي بتراقبيني بقي ولا ايه</p><p>سيلين : لا بس كنت عايزه اكلمك في حاجه مهمه ينفع</p><p>انا : مش دلوقتي</p><p>سيلين: معلش عشان خاطري طبعا سيلين في مارينا لابسه مايو بيكيني وبزازها هتقطع البرا جسمها ابن وسخه يهيج</p><p>سيلين: معلش عشان خاطري اركب الموضوع ميستناش حد ينزله سلم</p><p>انا: مش محتاجه ونطيت طلعت علي سطح اليخت</p><p>سيلين: واضح ان حرس بابا فعلا مكنوش ند ليك المهم سيبنا من الي فات انا عايزه ارقص معاك</p><p>انا: نعم ترقصي مع مين</p><p>سيلين : معاك انت</p><p>انا : اسف مش بعرف ارقص وسيبتها ونطيت في المياه وكملت عوم لحد ما رجعت البلاج لقيت هناك بنات لابسين بيكيني بيعوموا في المياه و شكلهم بيقول انهم اجانب فالقيت واحده فيهم اتخضت كانت بتتكلم الماني</p><p>بنت: انت مين وحيت هنا ليه البلاجودا خاص اتفصل اطلع برا قبل ما انده الامن</p><p>انا: انا هنا في شاليه 3 يعني ليا الحق اكون في البلاج دا زيكم بعد اذنك طبعا الحوار كله بالالماني</p><p>طلعت فوق واخدت تيشرت بتاعي ودخلت علي شاليه طعلت استحميت ولبست قميص اسود وبنطلون جينز وجزمه مع ساعه نضيفه ورشيت برفان وسرحت شعري ونزلت ليهم تحت كانت ساعه بقيت 6 المغرب وكانوا ناويين يخرجوا بس انا قولت ليهم اني هخرج لوحدي وكد كدا محمد معاهم انا بصراحه عملت كدا عشان ابين للكل ان محمد برضوا موجود وراجل يعتمد عليه مش انا بس وعشان ميتكررش شعور الغيره القديم دا كان كلام دكتور بتاع محمد معايا انا بذات لاني انا سبب المشكله بنسبه ليه</p><p>طبعا انا كنت جاي بعربيتي او عربيه مها بمعني اصح اخدت العربيه واتحركت وطبعا عربيه بورش اسبور في مارينا عامله شغل عالي لقيت سيلين بتتصل عليا</p><p>انا: هو احنا مش هنخلص ولا ايه</p><p>سيلين: لحد ما ترقص معايا مش هنخلص تعالي علي ستاف رووف</p><p>انا: فين دا</p><p>سيلين: هبعتلك اللوكيشن متتاخرش</p><p>اتبعتلي اللوكيشن وكان قريب فروحت علي هناك وطبعا شوفت عجل يخلي البورش الي انا ركبها ديه توكتوك بنسبه ليها فعرفت اني جوا هتعامل مع نوعيه متعجرفه</p><p>طلعت وكان المكان هادي اوي فسالت واحد من الي شغالين هناك فين ناس قالي ان الحفله في علي رووف (السطح)طلعت علي رووف واول طلعت لقيت كل بيبص عليا واضح من تجمع ناس ديه أن كلهم يعرفوا بعض وانا الغريب وسطهم ولقيت سيلين بتجري عليا وبتحضني انا بعدتها عني حسيتها احرجت من حركه بتاعتي واخدتني علي طربيزه بتاعتها وكلن عليها اخر شخص اتصوره سليم العطار</p><p>سيلم : عمر يخرب بيتك ايه الي جابك هنا واخدني بالحضن وانا طبعا لانه وحشني اوي ابن اللزينه تعالي اقعد انت تعرف سيلين منين</p><p>انا: تبدا ضريت ابن عمها وهي حاولت تقتلني امبارح وانهارده بتقولي عايزه ارقص معاك</p><p>سليم: ههههههههه اتنين مجانين اتلموا علي بعض</p><p>اصل سيلين عمرها ما تحضن حد كدا ابدا الا لو كان غالي اوي عندها</p><p>الي قال اخر جمله كانت نيفين وكان في ماركو وياسين و ال دي بنت وطارق وحوريه سيلين: خلاص بقي في ايه بس انتو تعرفوا بعض ازاي</p><p>انا: سليم دا حبيبي من واحنا لسه عندنا 15 سنه دا احسن هاكر كمبيوتر ممكن تشوفيه في حياتك وبسببه انا قدرت اخرج مم نواقف كتير اوي واعرف حجات كتير عن ناس بس اسعاره غاليه بصراحه ههههههههه</p><p>ايوه عزيزي القارئ هو دا الجندي المجهول في قصه عندي سليم العطار الهاكر الي مسح صور نور ومريم و جابلي قرار عبدو وساعدني علي اني اخترق جهاز نرمين قبل ما عز الهداجي يعمل كدا وهو الي ساعدني في اختراق انظمه الفريز ويجبلي اخبارهم وكل دا مش حب فيا لكن عيله العطار واحده من العشائر الي بينها وبين عاشرتي خلاف من زمن لكن انا وسليم اقتنعنا ان اىخلافات غبيه ولازم نتحد عشان ندمر الفريز</p><p>سيلم : يا عم كلها سنه واحده وندخل الجيش يمكن نبقي في ضهر بعض</p><p>انا: بزمتك بنظاره ديه هعرف اعمل حاجه</p><p>سيلم: ولا احنا هنصيع دا انت قناص عالمي</p><p>ال: انت بتعرف تضرب نار</p><p>انا: اه</p><p>ال: طب ممكن توريني مهارتك</p><p>انا: ازاي يعني</p><p>ماركو : في كانز علي صخره الي هناك ديه في ضلمه لو عرفت تصيبه يبقي انت مهاراتك عاليه</p><p>انا: بس دا صعب يتشاف</p><p>سيلين: ما هو دا تحدي</p><p>انا: ايه رايك يا سليم</p><p>سليم: ولا اعرفك انا متاكد انك هتصيب الهدف انا قدرت اصيبه بس ماخدتش جايزتي ال بتقول ان مهاراتي ضعيفه</p><p>ال : امسك و وريني وكانت ماسكه مسدس وادتهوني قبل ما تضرب انت قتلت قبل كدا</p><p>انا: اه وفي ثانيه ضربت تلات رصاصات علي صخره في تلات كنزات مش واحد الاخير مستحيل يتجاب لانه مختفي ورا صخره</p><p>سيلين: انا ملحقتش اشوف حاجه خالص ايه السرعه ديه</p><p>نيفين: واضح انك محترف بجد</p><p>ال: اتفضل وطلعت شنطه صغيره كان فيها مسدس مطلي بلون الفضي</p><p>ال: ار بي كا روسي سلاح دا مفيش منه غير اربع قطع في العالم لحد دلوقتي وانا اطلب مني اشوف احسن واحد وادهوله وبصراحه تستحقه تحب اوشمه</p><p>انا: Dragon 🐲🐲</p><p>ال طلبت رقم وسالتني عن اسمي بكامل وقالته لشخص</p><p>ال: ساعه واحده ورخصه سلاح بتاعتك هتكون موجوده</p><p>وفجاه المازيكا اشتغلت وكل بقي يرقص وكل واحد اخد بنت وبقي يرقص معاها كانت مازيكا قويه متبقاش غيري انا وسيلين</p><p>سيلين: مش عايز ترقص</p><p>انا: مش هتعرفي ترقصي مع واحد زاي</p><p>سيلين: جرب</p><p>مسكت ايدها واول ما سيلين وقفت علي الاستيدج كل بعد وفضواه وبدات انا وهي نرقص كانت حراكتنا سريعه ومتناسقه جدا سيلين كانت بترقص باحتراف بس كان في حاجه غريبه اني كنت برقص بمشاعري وحسيت ان سيلين هي كمان كدا وبعد ما خلصنا كل قعد يسقفلنا جامد</p><p>ورجعنا قعدنا</p><p>نيفين: انا بقالي سنين مشوفتش حد بيقدر يرقص بالاحتراف دا مع سيلين</p><p>سيلين: امسك يا عمر الكارت دا فيه عنواني انا نازله قاهره بعد اسبوع عايزاك تجيلي علي هناك عشان نكلم في شغل مهم</p><p>انا: شغل ايه</p><p>سيلين هتعرف وقتها يلا يا شباب باي</p><p>ومسيت سيلين وباقي شباب ورا بعض لغايه ما فضلش غيري انا وسليم</p><p>انا: خلصت علي عبدو</p><p>سيلم: لا بعت الي يخلص عليه سربت ليهم معلومات ان عبدو ساعد عز انه يخترق جهاز نرمين بعتوا الي يقتله وانا اتاكدت من دا بنفسي متقلقش بس خد بالك نرمين الجديده بتعرف تلعب وبتحب تلعب بوش ماري</p><p>انا: متقلقش كل حاجه هتبقي تمام المهم عرفتلي مين سليم دا الي بيدي الاوامر لمني</p><p>سليم: سليم دا لقب زاي نرمين بظبط بش في كذا سليم في منظمه كبيره اسمها الحشاشين وكبهم بياخدوا اوامرهم من واحد لقبه نوح يعني نوح هو الي اداهم الاوامر بكل حاجه تخصك</p><p>انا: جدي كلمني قبل كدا عن الحشاشين وقالي ان هما الي مسيطرين علي نظام الاقتصادي والعسكري في دول كتير نوح هو الي ماسك الشرق الأوسط وتجاره الحديد في العالم كله وعائلات عظمه هي الي ماسكه العالم من ورا ستاره</p><p>سليم: انا دورت كتير بس ملقتش بس لو دول هما الي حاكمين العالم احنا المحاربين فين من كل دا</p><p>انا: العائلات المتحكمه والحشاشين هما مجرد دمي اتصنعت عشان احنا نحكم من ورا ستارتهم يعني احنا الي احلك المناطق ظلمه محدش يعرف عننا حاحه ولا بيحس بينا عشان كدا لازم تنصرف بحزر اغلب ناس فكرانا حلقه ضعيفه مجرد تجار هما بيتحكوا ويلعبوا بينا ميعرفوش اننا احنا بنامرهم هما بيدوا زعمائهم القاب عشان ميتعرفش اسمهم الحقيقي لكن احنا ملناش وشوش او اسامي عشان نتعرف بيها عز الهداجي اول مره شوفته قلقت لاني ادخلت في شغله محدش يعرف ان مهمه فئه اللايت تطهير الجذور الفاسده الي قبيله الفريز بتنشرها المهم كل حاجه امشي زاي ما احنا مخططين فاضل سنه واحده بس يا سليم سنه واحده وحلمي انا وانت يتحقق حلم بقاله 6 سنين بنخطط لكل لحظه عشان نوصل</p><p>سليم: هنحققه يا صحبي وهنرجع زاي الاول</p><p>قعدت اتكلم انا وسليم في شويه تفاصيل وبعدها مشي وانا مشيت وعدا المصيف بس اخدت بالي ان رنا بتحتك بيا جامد اوي بعد اسبوع نزلنا كلنا واول ما وصلت القاهره كلمت سيلين وروحتلها بيتها في تجمع الخامس وطلبت مني اجيب مسرحيه انا كاتبها وموثقها اول ما وصلت كان بيت سيلين عادي وبسيط بس جميل ومريح</p><p>سيلين: اتفضل انت نورت</p><p>انا: خير طلبتي مني اجيب الحاجات ديه ليه</p><p>سيلين : تعالي بس عندي ليك مفاجاه</p><p>وكانت صاعقه مش مفاجاه انا دخلت اوضه متحمع فيها كل نجوم شباب تقريبا منه عرفه خالد انور محمد شرنوبي زينب حسن وجويريا حمدي وممثلين ومغنيين كتير</p><p>انا: ايه دا</p><p>سيلين : اقدملكم يا شباب عمر الجبالي دا هيكوم مؤلف ومخرج العرض الي انتو هتمثلواه</p><p>انا: انا مش فاهم حاجه</p><p>سيلين : بصراحه حساه اني غلطت في حقك وحبيت اعتذرلك و لقيت انك مؤلف شاطر اوي وممثل مبدع و استعراضي ماهر فقولت ليه منعملش عرض مسرح جامد نكسر بيه الدنيا كلها ايه رايك</p><p>انا بصراحه كنت مبسوط جدا من جوايا لان دا كان حلم ليا ودا حلم ليا في الحقيقه بصراحه المهم امي وافقت علي اني هجيب شويه ناس من عندي انا كمان وكلمت ناس صحابي علي العرض و وافقوا وبدات ارتب شغلي ودراستي مع البروفات وناس كان عاجبها العرض واتفقنا اننا هنعمل العرض في يوم معين وطان بصراحه يوم عيد ميلادي ولقيت ان سيلين هتدي ناس في العرض دا اجور كبيره اوي حتي انا كان اجري حوالي 200الف جنيه بصراحه كان الموضوع غريب دا غير انها هتخلي العرص دا فب مسرح البالون و جابت مصممه استعراضات محترفه اسمها مايسه الورداني وافتكروا مايسه ديه ليها دول قدام كان الموضوع غريب انا طبعا كنت شغال جامد اوي لكن جات في دماغي فكره عقار ممكن اصنعه وفضلت اعمل محتولاتي وتجاربي لغايه ما نجحت في صنعه زكان فاضل حوالي اسبوعين علي عرض فكان شغل مكسف اوي وانا مبقتش اشوف اهلي بسبب شغل كتير وحتي عصام كان مشغول بشكل مش طبيعي لكن طول فتره البروفات كانت سيلين بتطلب انها تتكلم معايا وكنا بنقعد مع بعض كتير لدرجه ان ناس شكت اني انا وسلين في بنا حاجه لغايه قبل العرض باسبوع كانت سيلين متوتره جدا وشكلها خايف اوي</p><p>فبعد البروفه روحت معاها بيتها وقعدت اتكلم معاها</p><p>انا: مالك يا سيلين</p><p>سيلين : مفيش حاجه يا عمر انا كويسه</p><p>انا،: سيلين انا بقيت عارفك كويس قوليلي مالك</p><p>سيلين: انا لو قولتلك انت ممكن تولع دنيا</p><p>انا: ليه هو انتي فكراني مش عارف</p><p>سيلين: عارف ايه</p><p>انا: سبب مساعدتك ليا والحفله الكبيرع الي هتعملها انا مس غبي يا سيلين انا بس سايبك بمزاجي في ايه</p><p>سيلين: في شحنه مخدرات اتصنعت لكن متصرفتش وفي اوامر جات من برا اننا نعنل فضيحه كبيره في البلد قعدت افكر كتير ازاي اعمل فضيحه واصرف البضاعه لغايه ما جاتلب الفكره حفله كبيره اوي ويكون فيها ناس مهمه وقيادات في البلد لدرجه اني احاول ادعي رئيس الجمهورية نفسه وفي الحفله ديه اوزع جزء من البضاعه علي شباب و وسط الامن و بعدها الموضوع يتعرف وابقي عملت الفضيحه وخلصت من جزء من البضاعه لكن حفله ايه ديه الي رئيس يحضرها هو والقيادات لغايه ما فكرت في عرض مسرح لكن لازم عرض قوي وانا بدور لقيت اسمك وقع قدامي وانك كسبت مسابقات في تاليف قبل كدا غير انك كنت ممثل مسرح في كليه وبصدقه انت اتخانقت مع ياسين وعمي الغبي بعت حرس ابويا عشان يقتلوك لكنك رجعت صاغ سليم وعرقت انك اكيد شخص محترف ولما سألتك عن تاليف قولتلي انك مؤلف مسرح ولما روحت وراك مارينا عشان اش ف مهاراتك في الاستعراض لقيتك محترف قولت يبقي دل اكيد الي هيعرف يدرب مجموعه من احسن الممثلين في وطن العربي ويعمل عرض يخلي قيادات ديه تيجي وخطتي تنجح وبعد ما كل حاجه تخلص انت المسؤول عن كل حاجه وبتالي هيتقبض عليك وابقي انتقمت منك عشان ضربك واهانتك لابن عمي</p><p>انا: يخرب عقلك دا انت سامع تسقيف ابليس ليكي ايه دماغ بنت الحرام ديه لا عجبتيني طب وايه المشكله فلوسك خلصت ومحتاجه حد يسلفك</p><p>سيلين: فجاه جات اخباريه لمكافحه المخدرات وبداؤه يكشفوا اماكن اغلب التجار وفي كتير وقعوا في ناس عرفت بسرعه ونقلت البصاعه علي المخزن الاحتياطي دا مخزن لكل تجار في زروف زاي ديه ودلوقتي المخزن اتملأ ومعرفناش نحط غير نص بضاعتنا ونص تاني في مختزن والبوليس ممكن في اي وقت يمسك الشحنه</p><p>انا: طب وانتي مالك ما تخلي سكري يتصرف</p><p>سيلين: انت تعرف سكري منين</p><p>انا: شكلك نسيتي اول مره قابلتك قولتلك اني عارفك شغلك الي في ضلمه وسبب فتحك شركه ادويه انك بتستوردي المواد الخام للمخدرات وتدخلها في كوتنيرات الشحن لمواد خام الادويه لمصنعك وتدي المواد ديه لعمك جابر وهو يصنع وهو يديها لسكري عشان يوزع مش هي دايره بتاعتكم سيلين قولتلك اعرفي انا مين قبل ما تلعبي معايا بس انتو اغبيه وفاكرين انكم الاحسن يلا مش مهم</p><p>سيلين:ولما انت عارف وافقت ليه</p><p>انا: قولت اشوف اخرك هتعملي ايه بقي في جزء الي فاضل</p><p>سيلين: هيتعدم بس المشكله ازاي الكميه كبيره وغير كدا في تاجر هيشيل نص البضاعه ونص تاني للحفله اعمل انهي فيهم انا: في رائي التاجر عشان سمعتك في سوق</p><p>سيلين،،: عندك حق بس المشكله ازاي هنعدم كميه ديه كلها</p><p>انا: تعرفي انتي محظوظه لاني اخترعت ماده بتفور المخدران ايا كان نوعها من غير ما تسيب اي اثر او ريحه ومفيش جهاز أو كلب يقدر يثبت ان كان في حاجه في المكان</p><p>سيلين بفرحه: انت بتتكلم بجد</p><p>انا: هو كلام دا فيه هزار</p><p>سيلين: انا هكلم سكري واقوله</p><p>وفعلا كلمت سكري وهو جه ومعاه جابر</p><p>بس اتخانق نع سيلين عشان قالتلي وبعد ما هدي قعد يكلم معايا</p><p>سكري: طلباتك</p><p>انا: 5مليون جنيه</p><p>سكري: يعني عايز تعدم بضاعه ثمنها 100 مليون جنيه وكمان تاخد 5 مليون دا انت بجح اوي</p><p>انا: علي فكره انت الي عايزني ومحتاجي مش العكس انا مش فارق معايا</p><p>جابر : انا موافق هدفعهم انا بس نخلص البوليس قرب يوصل للبضاعه</p><p>انا: تمام هات فرش حشيش دلوقتي</p><p>حارس بتاع سكري طلع فرش حشيش وانا طلعت ازازه فيها سائل فتحت الازازه وحطيت خمس نقط علي الفرش فجاه الفرش بظا يفور ويتحرق من غير ما يطبع ريحه وكان الفرش علي ازاز وبعد ما الفرش اتحرق واختفي كانه مكنش موجود ومسبش اي اثر علي الازاز</p><p>السكري: ايه دا دا بجد</p><p>انا: هو انا جاي اهزر معاك ها موافق ولا لا</p><p>سكري : موافق هتديني كميه قد ايه</p><p>انا: هو انت هتعدم قد ايه</p><p>سكري: اربعه طن</p><p>انا بخضه: كام</p><p>سكري: ايه بش هتعرف تحضر الكميه تعدمها ولا ايه</p><p>طلعت جيركن حوالي خمسه لتر</p><p>انا: الخمسه لتر دول هيفورا كميه الي انت عايزه ومتحاولش تحللها وتعرف تركيبه عشان لو قعدت عملك كله مش هتعرف</p><p>سكري: هات رقم حسابك عشان احولك الفلوس</p><p>انا: الغباء اشتغل هتحطلي 5 مليون في حسابي ليه انت بمجرد ما هتعمل دا مباحث الاموال العامه هتبقي فوق دماغي</p><p>جابر : املب عايز فلوسك سايله</p><p>انا: لا عايز فلوسي عربيه</p><p>سيلين : ازاي يعني</p><p>انا: بسيطه يوم عيد ميلادي عو يوم العرض بعد اسبوع هتشتروا عربيه بال5 مليون وسيلين تقدمها ليا علي انها هديه عيد ميلاظي وقدام كل ومش هيكون الحوار غريب بلنوكب اسااسا شاكك ان في حلجه بينا وهيبان انها بتديها لحبيبها او انها بتزغلل عيني بالفلوس عشان اروحلها ويبقي الموضوع محبوك</p><p>تلاته تنحوا من الفكره اساسا زاي ما انتو متنحيين كدا بظبط</p><p>سيلين : وبتقولب شيطان بيسقفلي دا شيطان هينوي توبه بعد الي انت بتقوله دا</p><p>انا: ها موافقين</p><p>سكري : تمام</p><p>سلمت عليهم وسبتهم ومشيت وبعدها باسبوع كل شئ تم والعرص اتعمل وفعلا رئيس الجمهورية حضر العرض وقيادات كتير اوي في البلد لكن المخدران متوزعتش لانها اتعدمت وكان معاد تسليم نص تاني في نفس وقت الحفله بس للاسف اتقبض علي تاجر ورجاله سكري وسكري دخل المستسفي بعد الخبر دا لكن سيلين نفذت جزء من الاتفاق وعملتلي عيد ميلاد بعد الحفله وادتني العربيه قدام كل بمناسبه عيد ميلادي 21 ويعدها روحت وكلن اليوم حلو اوي ونمت مبسوط لغايه ما قابلت عصام عندنا واخدني بالحضن اول ما شافني لان اتقرر ترقيته بعد شحنات الي مسكها وهيبقي مقدم وهيتنقل للامن الوطني كمان</p><p>عصام وقدام الكل: سيلين كان عندها حق دا ابليس هينوي توبه ويسلمك الرايه ايه دماغ ديه ياض يعني تسلمهم ليا تشليم اهالي وكمان تاخد منهم فلوس دا انت جاحد</p><p>جدي: حد يفهمني في ايه</p><p>فلاش باك</p><p>بعد ما سيلين عرضت فكره العرض ديه انا بصراحه الفار بقي يلعب في عبي وكلبت من سليم انه يحط اجهزه تصنت في بيت سيلين ويراقب اجهزه بتاعتها وفعل عمل كدا واكتشفت خطه سيلين كامله وعرفت ان اوامر الفضيحه الي مطلوب تتعمل في مصر كانت من سكري وان سكري طلع دراع نرمين في مصر الي احنا كنا بندور عليه فحطيت خطه كلها واتفقت مع عصام عشان نوقع ناس دول من غير سيلين معرفش ليه بصراحه عملت كدا بس المهم اني طلبت منه في وقت معين هنكشف ليه اماكن مخازن المخدرات كلها ويمسكهم بترتيب معين عشان تبقي سيلين هي اخر حد يروح المخزن ويلجؤا ليا وانا اخترع الماده الي تفور المخدرات وانا اساسا عالم كمياء فالموضوع سهل عليا وبعد كدا اضغط علي سيلين عشان تحكي واقولها الحل وهي الي تجري ورايا واطلب مبلغ كبير عشان يبقي الموضوع طبيعي وكدا ابقي رضيت جميع الاطراف وطلعت انا الكسبان وعصام كسبان وهما يلبسوا الخازوق</p><p>نرجع من الفلاش بالك</p><p>ابويا: انت ايه يا لا شيطلن بجد</p><p>انا: لازم دماغ تبقي شغاله عشان نعيش يا حج</p><p>امي: وهتعنل ايه في العربيه ديه</p><p>انا: فلوسها حرام متلزمنيش هبعتها تتقطع وتتباع خرده عشان محدش يحس وتمن الخرده هحطه في اي مشروع خيري</p><p>امي فرحت لما قولت الكلام دا : عين القل يا ابني</p><p>انا: معلس بقي بعد اذنكم عشان هموت وانام مبروك الترقيه ونقل يا عصوم</p><p>وسبتهم وطلعت وروحت شركه تاني يوم وكان اخيرا الملف الي قالتلي عليه مني وصل</p><p>بس في حاجات مكنتش واضحه فيه وانا كنت في اخر 12 والامتحانان قربت فركنت الملف لحد بعد الامتحانات ويعد ما خلصتها سافرت المنيا لخان الصمدي</p><p>وكان في استقبالي الحج مصطفي الصمدي</p><p>مصطفي: اهلا هلا يا بشمهندس نورت</p><p>انا: بنورك يا حج ايه الاحوال</p><p>مصطفي : في نعمه دا محمود اخويا الصغير</p><p>وشاورلي علي راجل الي داخل من الباب</p><p>انا: اهلا يا استاذ محمود طيب ممكن افهم ايه مشكله الارض</p><p>محمود: هو الهبل هيشتغل ولا ايه انت مش جاي و عارف ايه المشكله ولا هو تضيع وقت وفلوس علي فاضي</p><p>انا: طيب اول حاجه يا استاذ محمود اما احتراما لفرق سن واني في بيتك مش هرد عليك بغض نظر عن اي حاجه تانيه وممكن اخرج من الباب دا واتكل علي ******* ونبقي كلنا مرتاحين عشان هتتكلم معايا بقنعره لو انت كنت فالح اوي مكنتش احتجت مهندس زراعي يجي يصلح ارضك تمام بعد اذنكم</p><p>وجيت خارج لقيت غاده العدوي داخله من باب المكتب</p><p>غاده: اقعد ياض انت بلاش قمصه العيال ديه وانت يا محمود احترم نفسك علي الاقل راعي انه ضيف عندنا</p><p>انا: ايه مشكله الارض</p><p>مصطفي: مهجوره</p><p>انا: ازاي يعني</p><p>مصطفي: من قيمه شهرين كدا الارض كانت ضهر فيها حشرات وحشيش عايزين نخلص منهم ونسمد فخلينا الفلاحين يجيبوا كل حاجه من الوحده زراعيه اضمن وبعد ما رشينا فلاحين كتير وقعت مرضانه وفي منهم ماتوا ومحدش عارف سبب ومن ساعتها المنطقه كلها مهجوره ومحدش بيقرب ليها</p><p>انا: ينهر اسود دا لو الي في .دماغي تبقي مصيبه</p><p>غاده في ايه ايه الي في دماغك</p><p>انا: معلش يا حجه لحظه</p><p>محمود: الحجه لما تسال ترد مش تمسك موبايلك</p><p>انا: يا عن اتهد خلينا نشوف المصيبه ديه</p><p>الو يا منار وصليني بالمهندسه مني بسرعه</p><p>ايوه يا بشمهندسه انا عايز عربيه معقمه وبدلات مواد خطره</p><p>مني: ليه طب دا هي الارض فيها ايه</p><p>انا: غالبا اترشت بيDDT</p><p>مني: انت بتهزر يا عمر دا اتوقف تصنيعه اساسا</p><p>انا: معرفس بس كل حاجه بتقول ان هو ابعتيلي الي فولت عليه عشان نحلل التربه</p><p>مني: ماشي كل حاجه هتكون عندك</p><p>غاده: فهمني الارض فيها ايه وايه البتاع الي انت قولته دا</p><p>انا: داي داي تيرترا بولين اخطر مبيد حشري اتصنع في تاريخ استخدموا في الخرب العالميه تانيه عشان البعوض في معسكرات الجنود لكن المبيد كان بيخلص علي تاي حياه حشره حيوان نبات انسان ماده سامه جدا وخطيره وخلصت علي ربع جيوش في حرب ومن ساعتها اتمنع تصنيعه وكل الي انتو بتقولواه ان الي اترش دا هو DDT</p><p>مصطفي : طب والحل ايه</p><p>انا: نحلل العينه بس وانا هقولك الحل هيبقي ايه المعدات توصل</p><p>غاده: طيب دلوقتي تطلع علي اوضتك وترتاح وبكره ريحلها الحلال</p><p>انا: معلش يا حجه بس انا هروح لبيت العيله هنا في المنيا وهو قريب مش بعيد</p><p>غاده: انت كدا بتشتمنا انت ضيفنا</p><p>انا: معلش عشان واصح ان قعدتي مطوله ومش عابز ازعج اهل البيت</p><p>محمود : وانت من عيله ايه ولا بيتكم هنا هيستصيفوك ليه يعني</p><p>انا: انا ابقي عمر عماد مهران الجبالي حفيد كبير عيله الجبالي وكبير العيله من بعد جدي يعني اي بيت لعيله الجبالي يتفتحلي من غير ما اخبط ومش عشان انا حفيد كبير لا عشان ديه تصول عيلتي قريب غريب بيوتنا مفتوحه لاي حد بعد اذنك يا حجه غاده</p><p>غاده: بعد كدا متقوليش يا حجه قولي يا غاده علي طول اتفضل يا ابني</p><p>وسبتهم وخرجت واول ما خرجت</p><p>محمود: ايه الي انتي قولتيه ظا يا اما عايزه حته العيل دا يناديكي باسمك عادي وبتنصريه عليا</p><p>غاده: تعالي يا محمود</p><p>محمود قرب من غاده راحت لطشاه بالقلم</p><p>: فاكر نفسك كبرت يا روح امك ولا الكرسي دا هدني لا فوق انتو الاتنين جوز عيال بشخه لما تخلوا حد يسمم أرضنا واحنا واقفين نتفرج تبقوا عيال وهو الي في ايده الحل اما اني هخليه يقولي يا غاده فا دا عشان انا شوفت قدامي علي كانه لسه عايش و واقف في صوره الواد دا</p><p>مصطفي : يا اما ارحمينا بقي هو انتي مخلفتيش غير علي دايما علي علي علي عندك اتنين غيره هو مات واحنا عايشين في ايه</p><p>غاده: هتعرف في ايه لما يؤون الاوان يا بكري هتعرف اطلعوا برا انتو الاتنين</p><p></p><p>نرجع عندي انا اول ما خرجت من عندهم ركبت عربيه اجرتها اول ما وصلت وروحت علي بيت عمي عتمان الجبالي وبصراحه الراجل شالني من علي الارض شيل واكرمني</p><p>واتصاحبت علي ابنه موسعد وعدت الايام ونتيجه التحليل ظهرت وكان توقعي صح وبدات اجمع البدل واشغل الناس عشان تحفر في الأرض والارض اتشمعت عشان تقلل انتشار التلوث وطبعا الكلام وصل للوزراه وجات فرقه متخصصه تعاين الموضوع وكانوا هيشلوني من صوره لاني اساسا لسه متخرجتش والموضوع دا مساله بيئيه ومينفعش تدخل فيها شركات القطاع الخاص لكن جه امرمن رياسه الجمهوريه اني انا المهندس المسؤول عن الارض ديه وعلاجها واني اكتشف مين الي عمل كدا كمان استغربت الموضوع لان الحشاشين مهما كانت قوتهم تو سلطتهم في المجتمع هما مختفيين في مصر ومحدش يعرف عنهم اي حاجه يعني الموضوع مش من سليم او الي اسمه نوح لكنه جاي رياسه فعلا المهم اني بدات ادور علي حل للمشكله وكانت صعبه جدا الان الموضوع نزل لاعماق كبيره وصعبه فضلت ادور علي طرق قديمه ومن كتب نادره قدرت اوصل ليها لغايه ما لقيت مقال قديم عن تسمم التربه كان عن عالم قدر يعالج تريه مسممه بالزنك والحديد وازاي قدر يعالجها فضلت ادور ورا المقاله ديه لغايه ما لقيت اصل الموضوع وفعلا كانت فكره مبتكره لكن بنسبه لتسمم زنك والحديد مش مصيبه الي معايا لكن اقتبست منها وفضلت اجرب شويه حاجات فضلت حوالي شهر بس عشان القي حل وكانت الدراسه بدات فعلا واتقدم جواب للعميد بسبب غيابي واتقبل عشان متتحرمش من دخول الامتحان وخصوصا ان دا اخر ترم في كليه المهم اني لقيت الحل اخيرا وبدات شغل فيه فورا وقدرت اوصل للفلاحين الي رشوا الارض و واحد منهم اسمه حسانين</p><p>كلن موجود جوا بيت الصمدي وفي حضور الكل وغاده منعت اي حد يدخل او يكبم غيري</p><p>انا: اخبارك ايه يا عم حسانين</p><p>حسانين: بخير يا بيه طول ما انت بخير</p><p>انا: ما انا مش بخير يا حسنين انا تعبان للن الارض تعبانه ومريضه وانت سبب</p><p>حسنين: وانا مالي يا بيه هما قالولي رش رشيت</p><p>أنا: ايوه هما قالولك رش رشيت مين بقي الي قالك ترش يا حسنين</p><p>حسنبن : يا باشا انا اقصد مصطفي بيه ومحمود بيه</p><p>انا: طب خليني اغير السوال جبت المبيد الي اترش منين</p><p>حسنين: من الوحده الزراعيه</p><p>انا: ومين رئيس الوحده</p><p>حسنين: المهندس عمران السنوسي</p><p>انا: ومش دا برضوا الراجل الي انت كنت بستخبي في بيته مجبناك من هناك</p><p>حسنين: هو يا بيه قالي تعالي اقعد عندي يومين تغير جو</p><p>انا:ههههههههههههههههههه حلوه تصدق جديده وحلوه وفجاه كشرت بس انا عندي الاحلي موسعد هاته دخل موسعد ومعاه ابن حسانين</p><p>تعرف يا حسنين الانسان يقدر يستحمل النار لحد قد ايه متعرفش وبصراحه ولا انا طب ما تيجي نشوف</p><p>وشغلت ولاعه سخان وحطيتها في نص ايد ابنه والواد بيصرخ ويتلوي من الالم</p><p>حسنين: خلاص خلاص</p><p>انا: ايه الحصل</p><p>حسنين: عامر السنوني لما طلبنا منه المبيد قال انه مش موجود وهيتوفر في خلال تلات ايام او اسبوع وبعد اسبوع شيع لينا وادانا الحاجه بس انا عارف المبيد الي اطلب لاني بستخدمه كتير لكن الي في شكاير مكنش هو فروحت ليه وقولتله قالي ان ديه حاجه أنضف متقلقش واداني فلوس كتير عشان اسكت ومتكلمش وانا وافقت لكن بعد ما رشينا والرجاله بقيت تقع روحت ليه لكن هددني انب لو فتحت بقي هتحبس انا كمان فسكت</p><p>طبعا بعد كلام دا قدرت اثبت علي عامر التهمه والاتنين اتسجنوا وانا حليت مشكله الارض وكان فاضل حاجات بسيطه خلصت والموضوع سمع علي الاخر وبقي اسمي شبه طبل في مصر وانا لسه طالب ونزلت علي الامتحانات ونجحت واتخرجت من كليه بتقدير جيد جدا لغايه ما لقيت الهانم طلباني في بيتها امام جه اخدني وروحت هناك لقيت ساندي ومني ديب وعلي الاين وغاده وراجل عجوز شكله مش غريب شوفته في صور في بيت الصمدي لغايهوما رتبت الامور كلها في دماغي</p><p>انا:ههههههههههههههههههه نوح انت نوح</p><p>نوح: اه انا</p><p>انا: لا ملعوبه عاش اوي يا نوح او اقول يا علي الصمدي</p><p>نوح: علي صمدي مات متبقاش منه غير نوح</p><p>انا: دا حماده هينفخني</p><p>نوح: متقلقش حمادن قلبه ابيض</p><p>غاده: مين حماده دا</p><p>انا ونوح: في الاخر هتعرفي هههههههههههه</p><p>نوح: تعبتني يا عمر من اول ما اتبعتلي ملفك لحد لحظه ديه مخيبتش ظني في لحظه الكل كان بيقول انك شبهي وان في بعبع جديد هيظهر بصراحه انا بقيت متاكد من دا لما دورت وراك عرفت بصعوبه اوي انك انت الي قتلت ناصر والي معاه باعشاب تسبب جلطه في المخ ومتبنش خالص احيك علي دا عرفت تلعب علي عز الهداجي وتزرع علي جوا بيته وعلي نرمين الفارس الي اتقتلت في مطروح ولدوقتي بتواجهه نرمين جديده قوه زكاء مهاره سرعه تصرف خطط محكمه حقيقي ابدعت بس ايه نهاية عايز توصل لايه</p><p>انا: اني اعيش في سلام انا اتكتب عليا اعيش حساه مخترتهاش بس لازم اعيشها انا بس الي استحمل اذاها مش اي حد تاني</p><p>نوح: نحجت في كليه بتقدير كبير وبقي ليك اسمك مكافاه ليك اجهز يا بطل عشان العالم كله هيعرف انك هدمت نظريه 200 سنه وهنطور الزراعه بلدنا بسببك</p><p>وطلع ظرف : ديه اوراق بتثبت انك انت صاحب نظريه ديه متسجله باسمك واتعرضت علي وزاره الزراعه وهيكلموك عشان المؤتمر الي هيتعمل في شرم عشان تعلن للعالم كله عن وجودك كان لاوم نستني لحد ما نتاكد انك هتكون في امان لان بعد المؤتمر دا حياتك هتتغير</p><p>انا: تفتكر انت عرفت انا مين يا نوح</p><p>نوح: لا لسه معرفش انت مين</p><p>انا: انا ابقي الولفرين يا كونت هنتقابل قريب تاني افتكر دا واه الفلوس الي كسبتها من العمليه الارض بتاعتكوا شغلي الفلوس ديه في شاركاتك عايز بعد ما اخرج من الجيش ابقي جاهز للي جاي</p><p>وسيبته ومشيت وفعلا الوزاره كلمتني وبلغتني بالمؤتمر وروحته وكانت ضجه ولعت الدنيا وناس فضلت تتكلم عنها وجالي اكتر من عرض اني اسافر برا مصر ويتبنوا افكاري لكني رفضت و حصلتلي محاوله اغتيال لكن انا الي قتلت القناص وجه شهر 12 ومعاد دخولي الجيش وانا قدام مركز تجنيد في الرمايه وجمبي سليم</p><p>انا: خلاص فاضل دقيقتين علي الحلم</p><p>سليم: يلا بينا بس افتكر الموضوع مش هيكون سهل</p><p>انا: ومن امتي كان في حاجخ سهله يلا بينا</p><p>ودخلوا مركز تجنيد عشان ينفذوا خطه دامت سبع سنين</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="khorshed, post: 174198"] دخل عمر كليه زراعه و في اول يوم دخل كليته لقي حد بينداه عليه واول ما بص لقي الملاك الي بيسحر اي حد يشوفه اميره اميره: ايه يا عم الحج مالك في ايه صوتي اتنبح عمر: انتي بتعملي ايه هنا اميره: جايه اعمل شوبنج اول يوم دراسه هكون جايه اعمل ابيع فول عمر: لا نحش برسيم يا خفه ما هي زراعه بقي اميره: طيب يا فلاح هنعمل ايه دلوقتي ايه رايك نروح الكافتريه عمر: لا هنروح نشوف محاضراتنا الاول ويلا قدامي بلاش هبل اميره: طب بس متزوقش واخدت اميره وروحنا معمل الحيوان وكان اول سكشن ناخده اميره: احنا هندرس حيوانات ليه؟! عمر: حد قالك عليا خريج زراعه وانا هعرف منين ادينا هنشوف وفجاه كل الاصوات الي حولينا سكتت لما دكتور دخل كان صغير في سن يعني ميكملش 30 سنه طويل شوبه بس نحيف ولابس نظاره طبيه و وسيم نوعا ما كان اسمه سامي ودخل وراه شاب طول بعرض ومنفخ عضلات افتكرت ساعتها عادل الف رحمه ونور عليه بس شكل عينه كانت زايغه لانه اول ما دخل مبصش علي ولا ولد كان عمال يبص علي بنات ولقيته ركز مع اميره اوي كان اسمه اندرو اندرو : اهلا با شباب كل سنه وانتو طيبين انا اندرو سنه تالته انتاج حيواني ورئيس اتحاد الطلبه انا حبيت اجي اهنيكم علي دخولكم معانا كليه واقولكم ان اي حاجه تحتاجونا قوليلي بس ومتقلقوش من اي حاجه احنا دايما في ضهركم بعد اذنكم ولقيته لسه مركز مع اميره بدرجه ان هي نفسها اخدت بالها و وشها بقي زاي الطماطم ونزل اندرو من علي الاستيدج وخرج وابدا دكتور احمد السكشن وكان عن الخلايا الجسديه وتركيبها وكائنات المجهريه وخلصنا السكشن و خرجنا ولقينا اندرو واقف برا اندرو: لو سمحتي يا انسه ممكن اكلم معاكي شويه عمر: خير يا استاذ في حاجه اندرو: وانت مالك هو انا وجهتلك كلام اميره: اهدي يا عمر استني خير يا استاذ حضرتك عايز ايه اندرو: كنت عايز اكلم معاكي شويه علي انفراد اميره:علي انفراد دا علي اساس ايه اننا متربين مع بعض اسمع كويس يا اندرو صح اه صح انت متعرفش انا ابقي مين ولو عرفت هتعملها علي روحك نصيحه مني عشان منبداش السنه بشكل وحش ماشي اندرو : نعم جرا ايه يا بت انتي فاكره نف........ وكانت ايدي هي قطعه كلامه وهي بتسلم علي وشه عمر: اياك تجرا وتفكر تفتح بقك بكلمه واحده متعجبنيش او انك تغلط فيها انا لا بيفرق معايا اتحاد ولا غيره غور ومسكت ايد اميره ومشينا وبعد ما بعدنا وبصيت في عيونها لقيت فيها حاجه غريبه لمعه جميله اوي في عيونها وحسيت انها مبسوطه وهي جمبي اميره: عندنا ايه بعد كدا عمر: ولا حاجه المحاضرات ملغيه اول اسيوع تعالي نلف شويه في كليه اهو نعرفها القيتها قربت مني حضنت دراعي زاي العيال اميره ببتسامه: حاضر واخدها وقعدنا نطلع كل مباني ونعرف كل الاقسام وطبعا احنا في كليه زراعه يعني مليانه شجر وجناين ودخلنا مشتل وقطفتلها ورد واتصورنا كان يوم جميل وفي الاخر قعدنا في مظله كانت معموله عمر: يخرب بيتك هلكتينا اميره: معلش يا سيدي حظك وقع معايا الا صحيح قولي انت ليه دخلت زراعه انت مش كنت عايز علوم عمر: اه بس مجموعي مجبهاش وانا مش بفهم غير في حاجتين تاليف والكمياء فدخلت زراعه وقولت ادخل اراضي وكدا اشتغل في الكمياء براحتي وانتي اميره: انا يا سيدي دخلت زراعه عشان ادخل انتاج نباتي عايزه اتخصص في نباتات طبيه وبرضوا زينه عايزه اخلي دنيا تبقي حلوه و مفيش احلي من الورد عشان يحليها عمر: و*** انتي الي مفيش احلي منك لقيتها اتحرجت وعدلت نفسها اميره: قولي تفتكر اندرو دا هيعمل حاجه عمر: اه هيعمل كتير هياذي بدارسه وقوه اميره:, لو علي قوه دا سهل الي زايه ميخدش غلوه في ادينا لكن دراسه انا خايفه من كدا عمر: ولا يكون في بالك مش اول مره اتعامل مع اشكال ديه اميره: هو انت فعلا قتلت زمايلك في شغل عمر ببرود: اه عندك مشكله في دا اميره: عندي مشكله عمر انت مش قاتل ولا عمري احب اشوفك كدا ابدا عمر: كانوا هيقتلوا قمر بعد ما يغتصبوها طفله عندها 13 سنه ليه يحصل فيها كدا كل ناس كتنت عايزه تدمرني كنتي عايزاني اعمل ايه يعني اميره: وليه مقتلتش مرات عمك مهي اساسا سبب رئيسي في كل الي حصل دا عمر: ولما مرات عمي يموت اكمل قصه ازاي اميره باستغراب : قصه ايه ؟!!! عمر : لا متخديش في بالك مرات عمي مكنش ينفع اقتلها لان ساعتها محمد كان هيكشف كل حاجه ودنيا كلها تخرب ونور ممكن تتاذي وهي كمان اختي ولازم احافظ عليها غير كدا نجلاء ديه الموت حلال فيها لازم اعذبها زاي ما عذبت نور ومحمد وقمر وزاي ما كانت عايزه تحرق قلب امي وابويا عليا انا واختي هدمرها يا اميره بس بالبطئ اميره :, عمر اوعدني انك مش هتقتل تاني اوعدني انك مش هتاذي حد ملوش ذمب عمر: اوعد اني مش هقتل حد الا لو اضطريت لدا ؛ انا عايز افهم انتي عايزه مني ايه انا مبقتش عارف انتي ليه لسه موجوده جمبي مش خلاص ابوكي قدر يستفيد مني بشكل الي يناسبه اميره: هي ديه نظرتك ليا ان ابويا كان زاققني عليك عشان اقدر اجيبك ليه ابويا مش مختاج يعمل دا يا عمر لو كان عايز يجيبك ملفوف في شوال طان عملها ومن غير ما حد يحس واظن انت شوفت بعينك ابويا يقدر علي ايه عمر: هتروحي ولا هتفضلي قاعده هنا اميره: لا هروح تحب اوصلك عمر: لا شكرا لسه عندي كام مشوار مهم سلام وسبتها وبعدت عنها شويه لكن عيني كانت عليها لحد ما شوفتها بتركب عربيتها وبتتحرك روحت عند معامل الكمياء كان في اوضه ارضي قدامها خبط علي الباب فتحلي شاب كان قضير شويه واسمراني وشعره منعكش حتي لبسه كان مبهدل نوعا ما شاب : اامر اقدر اخدمك بايه عمر: مش ديه اوضه المسرح شاب : اه هي انا سامر رئيس الفريق انا اخدت صدمه لما رئيس الفريق شكله كدا امال باقي عملين ازاي عمر: انا كنت جاي اقدم عشان اشترك في المسرح سامر:, طب اتفضل قولي مثلت قبل كدا عمر: لا لكن انا كنت الاول علي محافظه في القاء الشعر وبعرف االف دا غير اني كت في فريق مشرح اسسته انا وأصحابي بس اتفركش قبل ما نطلع بالعرض بتاعنا علي المسرح سامر:, حلو اوي انت ناوي تشترك في اي أسر او الاتحاد عمر: لا انا عارف نجاسه الي في الاتحاد لاني كنت في ايام الثانوي وبصراحه بقرف من اشكال ديه سامر: طب تمام عموما في قعده عندنا هنا وهي ان لو دخلت المسرح ممنوع تشترك في اي نشاط تاني لان المسرح هياخد معظم وقتك تقريبا هنا مس مكان لترفيه احنا بنتعب وبنشتغل بجد عشان نطلع احسن ما عندنا وبما انك بتقول انك كنت ماسس فريق اكيد عارف كلام دا عمر: عارف كل ااكلام دا سامر: استني شويه لحد ما المخرج وباقي الفريق يجي عشان تتعرف عليهم ونبدا التدريب عمر: تمام بس معلش هو انت لابس كدا ليه سامر: اه ما انا نسيت اقولك بعد كدا تجيب معاك لبس من البيت غير لبسك دا عشان تغير هدومك لاننا هنجري و نتشقلب وهدومك هتتوسخ ومعظم الوقت بنقعد علي الارض مش كراسي زاي ما انت قاعد كدا ولبس البروفه دا شئ مهم عمر: حاضر وفضلت قاعد انا وهو نكلم لحد ما دخل شويه شباب باعمار مختلفه هنبقي نعرفهم علي مدار القصه الاهم دلوقتي هو المخرج كان اسمه حنفي دا مش اسمه الحقيقي بس هما بيندهوا كده حنفي:هو دا بقي الزبون الجديد ازيك يا عمر عمر: بخير يا حنفي هو انا بس في مشكله اني مش بعرف امثل كويس حنفي: متشغلش بالك في ورشه اعداد ممثل هنعملها وهتبقي احسن ممثل في الكاست دا وكلمت يوم معاهم وروحت بيتي علي ساعه 6 واول ما دخلت البيت لقيت امي قاعده مستنياني امي: كنت فين يا استاذ انتوعارف ساعه كام عمر: ايه يا ماما فيه ايه الساعه6المغرب مش الصبح في ايه امي: اسمع ياض انت من الاول كدا شغل السرمحه دا مينفعش والا هتشوف وش تاني عمر ببرود: في حاجه تانيه بعد ازنك دخلت اوضتي وانا مبضون من امي وكلامها الي انا مش فاهم ايه لزمته دخلت غيرت هدومي وطلعت فوق السطح لقيت نور فوق وقاعده علي كرسي عمر: رجعتي امتي يا موكوسه نور:رجعت الساعه 2 انت اتاخرت ليه كدا عمر: اشتركت في فريق المسرح وبعد كدا هتاخر نور: عملت ايه في اول يوم عمر:مش هتصدقي لقيت اميره معايا في كليه واتخانقت مع رئيس اتحاد الطلبه عشان عاكسها نور بصدمه: نعم اميره عز ازاي هما مش خلاص خدوا الي عايزينه عمر: دا الي انا قولته ليها بس البت قفشت جامد بسبب كلامي دا بصراحه مش عارف اعمل ايه يا نور انا دماغي واقفه نور: متقلقش كل حاجخ هتبقي كويسه يا عمور بس. ايه موضوع خناقتك مع رئيس اتحاد الطلبه دا انت اهبل عمر: يعني اسيبه يعاكسها وانا واقف في ايه يا نور نور: مش قصدي بس مش وقت مشاكل في كليه احنا عندنا مصايب هنا عمر بتركيز: حصل ايه امك بدات تتحرك نور: اه انهارده كلمت سامح ونسرين وكلامها ميطمنش عمر: هو خالك ستمح رجع من سفر هو ومراته نور:اه رجعوا ويظهر انهم ناوين علي مصيبه انا سمعتها وهي بتقوله مينساش الامانه عشان الي جاي هيكون خراب علي العيله كلها عمر: وايه بقي الامانه ديه نور:, معرفش بس تفتكر هي هتعمل ايه بعد ما انت قتلت ناصر وكمان خزوقتها بالمنظر دا معقوله يكون لسه فيها حيل عمر:مش مش هتتهد ابدا غير في قبرها وانا جاهز ليها بس تترتب صح وقبل كل دا عايز اعرف حاجه واحده انتي في ضهري نور: معاك ان شاء*** في نار عمر انت اخويا وانت الي انقذتني من كل الي انا فيه دا عمر: عقبال محمد تفتكري ممكن تخليه يرجع زاي الاول نور : اتمني لكن بصراحه حاسه ان الامل ضعيف وخصوصا ان محمد دخل تربيه رياضيه يعني كل تعامله مع شباب وفي تلامس ودا الي مخوفني عمر:يظهر ان الايام الجايه هيكون فيها مفاجات كتير اوي يا نور تلفوني رن وانا قاعد مع نور ولقيت الي بيتصل لقيته امجد عز دين اخو أميره عمر:الو ازبك با امجد امجد: انا بخير يا عمر معلش ممكن تقابلني دلوقتي عمر:خير في حاجه ولا ايه امجد: متقلقش بس عايزك في موضوع مهم جدا وميستحملش التاخير نهائي ارجوك انا هستناك في ستارباكس الي في زمالك عد ساعه من دلوقتي سلام عمر: سلام وقفلت سكه وانا مس فاهم صوته بيقول ان في مصيبه خايف ومتردد نور: مالك يا عمر في ايه عمر: مفيش حاجه انا نازل اقابل واحد صحبي اشوفك بعدين سلام ونزلت جري غيرت هدومي ولبست طقم شيك اكيد انا رايح مكان نضيف اوي واخدت معايا مطوه وحطيتها في شراب مبقتش امشي من غيرها من ساعه الي حصل احتياطي واخدت بعضي وجريت علي كافيه وقعدت وفضلت مستني امجد حوالي نص ساعه لحد ما جه وهو مرعوب وشكله يقلق امجد: اخبارك ايه يا عمر عمر: انا لخير يا سيدي في ايه فهمني ومالك وشك مخطوف كدا ليه وقلقان وقلازم نتقابل ضروري امجد: نرمين يا عمر نرمين لسه عايشه مامتتش غي صرب نار عمر أحا انت بتقول ايه ازاي دا حصل انا سبتها وانا متاكد انها في البيت ومفيش اي مخرج للهرب امجد: الي سمعته والمصيبه انها ناويه للكل علي نيه سودا وانت اولنا عمر: وهي اساسا عرفت منين اني معاكم مفيش اي حاجه ورايا تدل اني شغال معاكم اكيد في خاين وسطيكم طلع الخبر امجد: للاسف فعلا فيه بس مش هقولك هو مين غير لما اعرف انت معانا ولا هتنط عمر:مع اني نفذت جزئي في الاتفاق وانتو كان عليكوا الباقي بس انا مش خاين للعيش والملح واحنا بينا عشره حتي لو قصيره بس انا بعرف اصون الي وقفوا جمبي انا في ضهرك ومعاك بس تديني الامان ان اهلي ميتمسش منهم شعره امجد: وعد مني يا عمر عيلتك مش سوء طول ما انا عايش عمر: مين الخائن يا امجد؟!! امجد بتردد: مدحت اخويا وفجاه لقينا صوت ضرب نار والناس عماله تصوت وتجري عمر:امجدددددد............. وهنا هيكون نهايه الفصل الاول من السلسله الجديده انا بعتذر انه قصير بس انا فعلا بكتب باسرع ما عندي عشان اقدر اكتب عدد مش بطال من الاجزاء قبل ما اخد اجازه الامتحانات واتوقف واوعدكم ان الجزء الجديد هيكون اطول لكن افتتاحيه السلسله الجديده انا وضحت فيها بعض الشخصيات الي هواثر علي مجري الاحداث قدام اتمني الجزء الجديده يعجبكم واقدر دايما ابهركم في مفاجاتي انتظروني في اقرب وقت مع سلامه انا حابب اشكركم علي تشجيع الكبير الي بتمدوني بيه وعلب اراكم الجميله عن الحزء الاول وتفهمكم قصر الجزء الي فات بس عايز اطلب منكم حاجه واحده بس متحكموش قبل نهايه الفصل افتكروا ان دايما الصوره مش كامله الجزء الثاني عمر: مين الخاين يا امجد؟!! امجد بصوت مرتعش : الخاين يبقي مدحت اخويا وفجاه لقينا صوت ضرب نار وازاز الكافبه بيكسر وكل الرصاص كان متوجه ناحيتنا في لحظه زقيت طربيزه وقلبتها عشان يبقي موجها لرصاص وسحبت امجد وراها لكنه اخد طلقه في صدره اليمين وانا بنزل رصاصه صابتني في كتفي الشمال بس بس كانت قريبه من الرقبه عمر بالم :امجااااد فوق يا امجد خليك معايا امجد بصوت ضعيف : متقلقش مش هموت فجاه صوت رصاص وقف لحد ما لقيت صوت رصاص اشتغل تاني لكن كان في اتجاه تاني رفعت راسي بحذر لقيتهم بيضربوا علي حاجه في شارع بس لقيتهم كلهم عمالين يقعوا واحد ورا تاني لحد ما لقيت عمار وعلي داخلين من الباب عمر و هو بيتحامل علي نفسه : عمار الحق امجد اخد رصاصه في صدره اليمين عمار مكلمش طلع فوطه من جيبه وحطها تحت قميص امجد وفضل ضاغت علي مكان الرصاصه وعلي طلع حاجه شبه الرباط ولفها حوالين كتفي وقفل الحرج علي: عمر ركز معايا اظبط تنفسك عشان الأكسجين يوصل لمنطقه الجرح ونزيف هيبقي ابطا ركز وهتبقي تمام عمار: علي فرغ الكاميرات وحصلني معايا يا عمر وشال امجد وخرجت لقيت فوق ال15 راجل واقعين علي الارض ميتين اخدنا امجد وحطناه في العربيه وانا فضلت معاه وعمار بيسوق وانا بضغط علي الجرح حسيت ان عين امجد بدات تنعس وتروح وانا كمان بقيت منهك علي الاخر بس بقيت بحاول اظبط تنفسي زاي ما علي قالي عمر: عمار كدا مس هنلحق نوصل الواد بيروح مننا عمار: اعمله تنفس صناعي الاصابه اكيد جات قريبه من الرئه ومش عارفه ياخد نفسه بسرعه عملت ايدي علي شكل قبضه وحطيتها علي بق امجد وبدات انفخ عمار: ارفع رقبته لفوق وبايدك التانيه ضغط علي فوطه عملت الي قال عليه لغايه ما وصلنا المستشفي وفي ثانيه المستشفي كلها اتقلبت وامجد دخل العمليات ومحدش اهتم ولا بصلي حتي لحد عمار سابني وجري مع دكاتره وهما بيوصلوا امجد العامليات وانا ركنت علي كرسي وقعدت لغايه ما عز دين جه هو واميره وميار ام اميره وشاب كدا شكله لزج جدا مسقط البنطلون ولابس حظاظات وسلسله وفاتح القميص لنص وتحسه شمام اساسا وعينه مفتحه نص فتحه مكنتش محتاج حد يعرفني عليه اكيد دا هيكون مدحت انا فهمت ليه اميره مش بتحب وجوده عز : ايه الي حصل يا عمر انطق عمر: انا وامجد كنا قاعدين في الكافيه وفجاه لقينا خط نار اتفتح علينا قلبت الطربيزه عشان نداري وراها بس امجد كان متصلب في مكانه سحبته بسرعه بس اخد رصاصه في صدره اليمين اميره : ايه الرباط دا انت حصلك ايه عمر ابتسم بمراره وبيكلم بصوت منهك لاني اساسا فقدت كميه ددمم مش بسيطه : اخد رصاصه في كتفي قريبه من الرقبه بس مش لدرجه الكبيره اميره صرخت فيا : وقاعد بتعمل ايه فين الدكاتره البهايم الي هنا مدحت بصوت ناعم : في ايه يا اميره ما يولع المهم امجد جه دكتور بس باين عليه أنه كبير في سن علي صوت زعيق اميره دكتور: عز باشا احنا بنعمل كل الي نقدر عليه عشان ننقذ امجد باشا واحنا فعلا استخرجنا الرصاصه منه وبدانا بتعقيم الجرج وبنتاكد ان محصلش اي نزيف او تجلطات في الاعضاء الداخليه وهننقله علي العنايه المركزه فورا عز: كويس ومخدش بالك يا دكتور ان فيه واحد تاني كان مصاب ودمه بيتصفي وانتو قاعدين تتفرجوا عليه اتفضل يا دكتور الحق الولد هيموت ديه كانت اخر حاجه سمعتها قبل ما دنيا كلها ما تسود قدامي بصراحه حسيت اني لو مت دلوقتي هرتاح من كل حاجه ومن الهم الي انا فيه لا تقولي نرمين ولا سمر ولا نجلاء يولعوا كلهم بس لا لسه مينفعش اموت دلوقتي قمر محتجاني ونجلاء هتستفرد بيها مش هسيب اختي تقع تحت ايد الوسخه ديه حسيت ان جسمي بينتفض فجاه ببص لقيت مشهد غريب اوي كنت شايف نفسي وانا راكب طياره هليكوبتر وماسك سلاح وبكلم مع حد وعمال اضرب نار حلم جميل بصراحه كان نفسي ادخل الجيش بس للاسف نظري مكنتش يسمحلي ادخل غير كدا انا بحب العلوم بدات افوق واركز مع الي حوليا بس كانت دماغي بتلف جامد اوي وحاسس بصداع لغايه ما فتحت عيوني لقيت امي نايمه علي كنبه الي في جمب الاوضه ركزت لقيت اجهزه كتير متوصله ليا وفي محلول متعلقلي وانا نايم علي سرير معرفش حاي انا حيت هنا امتي ولا حصل ايه اخر حاحه فكرها هي كلام عز الدين مع دكتور عمر بصوت ضعيف : ماما ماما امي بدات تفوق علي صوتي رغم انه ضعيف واول ما لقيتني فايق قامت جري عليا امي:عمر حمد*****علي سلامتك يا حبيبي انت بخير طمني عليك يا حبيبي انا هنده لدكتور بسرعه راحت امي جري وندهت علي دكتور ودكتور جه وفضل يسالني علي اسمي ويسالني اساله بايخه زاي انهارده كام ودول كام صباع بصراحه كنت عايز اضربه لكن مش قادر احرك كتفي دكتور :, كدا تمام اوي يا بطل بس متتعفاش علي نفسك اوي كدا انت انكتبلك عمر جديد دا امجد باشا كانت عمليته اسهل منك يا شيخ عمر: المهم امجد عامل ايه دلوقتي دكتور: بخير وفاق امبارح متقلقش عمر: طب ينفع اروح اطمن عليه دكتور:لا انت او هو محدش فيكوا هيتحرك لازم ترتاحوا وانت ركز في صحتك شويه ملحش دعوه بامجد باشا بعد ازنك عشان ابلغ عز باشا انك فوقت ومشي دكتور وامي قعدت قدامي امي: انا مش هسالك انت كنت في المطعم دا بتعمل ايه ولا تعرف واحد زاي امجد دا منين بس قولي مين الي كان مقصود بضرب النار دا انا بصراحه اتوترت اوي من سوالها لان لو قولت انا لازم احكي علي نرمين وعلاقتي بيها وكمان حوار مرات عمي وكدا دنيا هتدخل في بعض ولو قولت مش انا متاكد مليون في الميه ان امي هتخلي ابويا يبعدني عن امجد واميره وكدا ممكن تحصل مشكله امي عامله زاي انثي الاسد علي قد ما هي هاديه بس لو حد نكش عيالها هتخليه يتمني الموت انا: معرفش يا ماما يمكن لا انا ولا امجد احنا كنا في مطعم كبير يعني ممكن يكون اي حد تاني هو المقصود بس قدري انا وهو اننا كنا موجودين في الوقت دا هناك امى: وانت عايزيني اصدق الكلام دا ورجاله الجدع الي اسمه عز دا الي لحقوكوا ها اشمعني يعني هما عمر: عشان امجد عنده حراسه كتير يا ماما اكيد عمل حاجه خلاهم يجوا والحمدلله ان الموضوع عدا انتو بلغتوا البوليس امي:لا مبلغناش عز بيه رفض أن حد يبلغ لدرجه ان لما ابوك اصر يقدم بلاغ عز دا كلمه بتهديد وكانوا هيمسكوا في بعض لولا ان عمك هشام هدي دنيا بنهم وخلا ابوك يرجع عن الي في دماغه قولي انت تعرف الناس دول منين عمر:, انتي مش قولتي انك مش هتسالي عرفت ناس دول منين ولا كنت بعمل ايه في المطعم رحعتي في كلامك ليه امي: يا ابني ابوك هيقلب الدنيا لما يجي انت متعرفش حالته عامله ازاي دخل عز في اللحظه ديه ومعاه اميره وميار وعلي وعمار ومدحت عز: حمدلله علي سلامتك يا عمر انا مش عارف اشكرك ازاي لولا الاسعافات الي عملتها لامجد الواد كان هيروح فيها عمر ببرود: انا معملتش حاجه دا قدرنا اننا نفضل عايشين ميار: اكيد يا ابني بس انت كنت بتعمله الاسعافات ديه وانت كمان مصاب وكنت مهتم بيه لحد ما دخل العامليات لدرجه انك مركزتش مع جرحك وديه كبيره اوي عندنا محدت : خلاص يا ماما هي غنوه محسساني انه عمل حاجه خارقه دلوقتي هنرميله قرشين يعض فيهم عشان يرتاح كل سكت وهو مصدوم من كلام مدحت امي بعصبية: احنا مش .... عمر: ماما بعد اذنك استني لحظه علي ينفع تسحب الكلونه ديه من دراعي علي : بس يا عمر عمر: علي اسحب البتاعه ديه من دراعي بدل ما اسحبها انا جه علي وسحب الكلونه من دراعي وانا زحت الغطا بايدي السليمه رغم اني حاسس بالم فظيع بس اتحملت علي نفسي وقومت وقفت قدام مدحت وهو واقف بيبصلي بستهزاء غرست ايدي في ثانيه في عضمه الرقبه الواد بقي يصرخ من الالم و وقع علي الارض قومت رفعت ايده وتانيت الابهام خليته قدامي بيتلوه عمر: انا لسه فيا حيل علي عشان ارد علي مثالك انا لا مستني صدقه ولا حسنه تمن عليا بيها انا اسم عيلتي لوحده لما بيتنطق في رجاله بشنبات بتعملها علي روحها قادرين يوزنوك فلوس انت واهلك امجد لما كنت مستعد افديه بروحي عملت كدا بس عشان هو صحبي وبينا عيش وملح اما امثالك مش هيفهموا دا فوق بدل ما افوقك واخليك نايم علي سرير دا بدالي عز : خلاص يا عمر انا هعرف اتعامل معاه ازاي عمار خد مدحت بره واضح ان سبع مفيش حاجه بتاثر فيه عمر:, طب خد بالك يا عز باشا عشان سبع مبيسبش حد هدد ابوه عز : قصدك ايه عمر: قصدي اني فديت ابنك ولحقته وانت رايح تهدد ابويا عشان ميبلغش البوليس هو انت فاكر ان سواء بلغ او لا البوليس مش هيعرف او مكنش وصل هناك احنا اضرينا في اكبر كافيه في زمالك الي يفصل بينا وبين مجمع سافرات و القسم حاجه بسيطه وناس الي ماتت في المطعم ايه كل دا عديته عز : انا هعدي طريقتك ديه عشان مقدر الي انت فيه لكن عايزك تعرف انا اهم حاجه عندي هي ان اسمك انت وامجد ميجيش في اي تحقيق لان الموضوع هيبقي كبير و واسع اوي بلاش غشوميه يا عمر عمر: وانت مين عشان تسمح ولا متسمحش اكلم ازاي مش ديه كانت نفس طريقه كلامك لابويا ولا انت فاكر انك انت بس الي تعرف تتكلم كدا اميره : عمر بعد اذنك اهدي شويه عشان خاطري بابا مكنش قصده اكيد انه يهدد بباك لكن هو كان عايز يمنع ان اي خبر يوصل للبوليس انت مش متصور الدنيا مقلوبه ازاي انت نايم بقالك اربع ايام ومش دريان بحاجه عمر: اربع ايام ايه الي انا نمتهم ميار:, ايوه يا حبيبي انت كنت نايم بقالك اربع ايام حالتك كانت حرجه جدا لانك نزفت كتير اوي ومكناش نعرف ان عندك حساسيه ودكتور اداك بنج ودا الي خلاه حالتك تدهور وانت بمجرد ما اغمي عليك كنت في العمليات ملحقناش نبلغ اهلك او نطلع علي ترايخك المرضي بصبت لامي لقيتها ساكته بس مبسوطه عشان وقفت قدام واحد زاي عز الدين وابنه عشان غلطوا فيا وفي ابويا ومخوفتش منهم امي كانت فاكره انها مخلفه ناديه ولا ايه بدات احس بدوخه بسيطه فقعدت علي سرير وكان في ناس كتير واقفه علي باب جات علي صوتي بس عمار بدات يبعدهم وقفل الباب عمار: حمد*****علي سلامتك يا عمر عمر: شكرا يا عمار معلش يا ماما كلمي بابا قوليله اني فوقت خلاص خلينا نشوف حساب مستشفي ونمشي عايز اروح عز:تروح فين الدكتور قال مفيش خروج غير لما تتعافي بالكامل انت كنت هتروح مننا ومن ناحيه المصاريف المستشفى متشغلش بالك بيها لاني المستشفي ديه بتاعتي اساسا اقعد بقي وارتاح بدل ما اخلي الدكتور يكتفك في سرير انا معنديش هزار يلا وسابني وخرج واخد معاه مراته وبنته وعمار لكن علي فضل واقف مكانه عمر: ماما معلش ينفع تكلمي بابا وتسبيني مع علي لوحدنا شويه ماما بقلق : حاضر يا ابني خرجت امي وانا لسه قاعد علي سرير وعلي جاب كرسي وقعد قصادي عمر: ازاي دا حصل يا علي ازاي نرمين لسه عايشه هي وعيالها علي : مدحت الكلب سمع خطه ابوه وراح حذرها عمر: عز يعرف ان ابنه عمل كدا علي: لا انا وامجد وعمار بس الي نعرف عمر: انا مش فاهم يعني هي كانت عارفه اني ناوي اغدر بيها هي وعيالها وسابتني امشي طب ليه اذا كانت هي اساسا عايزه تقتلني ليه مخلصتش مني في ساعتها علي: مقدرش اقول حاجه محدده لان محدش فاهم حاجه انا اشتغلت مع نرمين كتير لكن عمري ما فهمت حاجه هي عايزاها بس المهم انت ناوي علي ايه عمر: الاول عايز اعرف مين الي ضرب علينا نار ولا كان مقصود كان انا وامجد ولا امجد بس وانا جيت بصدفه علي:لسه منعرفش مين الي ضرب كنا مستنينك انت وامجد تفوقوا عشان نعرف لو شوفتوا حاجه مميزه قبل ضرب نار بس ليه انت رجحت ان امجد يكون مقصود لوحده او انتو مع بعض عمر:, لو انا مقصود مع امجد يبقي اكيد لازم احط نرمين في اول الاحتمالات لان محدش له مصلحه يخلص مني انا وامجد سوا غيرها اما لو امجد لوحده ممكن تكون نرمين برضوا بس الاحتمال هيبقي اقل لان في اعداء تانين لامجد وابوه انت رايك انهي فيهم علي: معرفش عمر: بقولك ايه عايز الرصاصه الي كانت في جسمي وفي جسم امجد ضروري علي : هما مع عمار استني هجيبهم سابني علي وخرج وانا قاعد ساكت وهادي وعمال افتكر كل حاجه وكل تفصيله في المطعم لحد ما فوقت علي عمار وعلي دخلين عليا وعمار. ايده في جيبه وطلع رصاص كان رصاصه فيهم طويله ومدببه و واحده تانيه مبططه وقصيره عمار: ايه افتكرت حاجه عمر: نرمين الي عملتها وانا الي كنت مقصود مش امجد عمار: ليه بتقول كدا عمر: الرصاصه الي كانت في جسم امجد كانت ديه واشورت علي رصاصه الطويله عمار: اه هي ديه عمر : وكل الي ضربوا كان معاهم سلاح k4 لكن انا اضربت بمسدس 9مللي يعني الي ضربني انا تحديدها كان قاصدني بس مكنش عايز يموتني علي: ازاي يعني عمر: انا مركزتش علي عدد ناس الي كانوا وقفين بس اكيد الي ضربني كان واقف وراه الي ماسكين البنادق و وسط كل دا قدر يصبني يعني لو هو عايز يقتلني كان ضربها في رقبه او دماغ انا مكنتش سريع لدرجه الي تخليني افلت من رصاص و دليل ان في ناس كتير وقعت ميته وانا اقرب حد للزجاج مخدش ولا طلقه من البنادق وكل دا معناه أن الي ضربني يبقي صاحب شان لان ماسك مسدس شخصي بخلاف الباقي فهمت عمار: احنا فرغنا الكاميرات وفعلا كانوا ماسكين k4 بس انا مشوفتش حد ماسك مسدس بصيت لعلي وابتسمت. هو فهم انا فكرت في ايه علي: وهتشوفها ازاي وهي طول عمرها شبح عمار: تقصد مين ماري عمر: هو في غيرها ماري مدربه كويس اوي علي استخدام السلاح واتعرضت لاعنف التدريبات ودا كان سبب الندوب الي علي جسمها عمار: وانت تعرف كل دا منين عمر:انت ناسي اني نمت معاها وشوفت جسمها لمست ايدها في الاول مكنتش حاطط اهتمام وكنت مصدق ان هي دايما بتتعامل مع ناس ساديه بتحب تعذبها لكن بعد ما انت دربتني ولمس ايدك وايد اميره اخد بالي ان ايدكم مشابها لماري ودا معناه انها مدربه كويس ماري زيك قاتله محترفه عمار: طب هنعمل ايه دلوقتي عمر: هنعمل ايه ديه لسه بدري عليها شويه هما مش هيتصرفوا دلوقتي لكن الي بفكر فيه هو هقول ايه لابويا وامي دا انا هتشلح عمار: متقلقش احنا اتصرفنا وقولنا ان كان في شخصيه مهمه في المطعم. الجماعه ديه كانت عايزه تختاله وانت من حظك الدكر انك كنت قريب من ضرب نار عمر:وهتفسروا ازاي انكم مش عايزين البوليس يعرف وانكوا جيتوا بسرعه علي: بسيطه عز باشا شخصيه مرموقه ورجل اعمال كبير وخبر ان ابنه اضرب بنار هياثر علي اسهم البرصه اما انا وعمار الحرس بتاع امجد بس كنا بعيد بامر منه ولما شوفنا ضرب نار اتعاملنا بسرعه مع ناس ديه بس للاسف اتاخرنا شويه وبسبب دا امجد انصاب وانت معاه وفعلا عز باشا هزقنا قدام اهلك وخصم مننا شهرين عجبك كدا كل دا عشان نداري عليك قدامهم عمر: مش هيعمل حاجه وانا وانتو عارفين متعش في دور بقولكم ايه سبوني لوحدي شويه خرجوا الاتنين وبقيت لوحدي ضغط علي زرار جمبي وجاتلي الممرضه حاجه كيرفي بزاز كبيره وطيز ضخمه و فخاد ملفوفه بس كان لبسها مقفل ممرضه: خير يا استاذ عمر اقدر اساعدك ازاي عمر: معلش لو سمحتي اطفي نور الاوضه واي مصدر مصدر للضوء اقفله عايز الاوضه ضلمه ممرضه: بس دا غلط علي عينك وكمان عشان الهوا يجدد في الاوضه عمر: معلش ريحني واعملي الي انا عايزه سمعت كلام وقفلت الشبابيك وطفت النور وخرجت وقفلت الباب وبقي الدنيا ضلمه كحل من حوليا الي جاي دا محدش بقول عليا مجنون بس انا من صغري كنت بكلم نفسي وليا صديق خيالي دايما كان بيساعدني في كل مشاكلي وتفكيري بس مش بيظهر غير في ضلمه عمر: سلام انت فين يا صحبي محتاجلك سلام: انا جمبك يا عمر خوفتني عليك ليه كدا يا عمر عمر: معلش قدرنا وقعنا في لعبه ولا لينا فيها بس نعمل ايه لازم نحارب عشان نعيش ولا انت رايك ايه سلام: وماله نحارب بس هنحارب اشباح منعرفش عنهم حاجه عمر: طب دلوقتي احنا مزنوقين في خانه الياك هنعمل ايه سلام:تعرف يا عمر في حاجه كدا لسه مش راكبه بنسبه ليا في كل الي بيحصل دا وفي معلومه مهمه احنا منعرفش عنها حاجه عمر: ايه هي سلام: عز دين وابنه عرفوا منين ان نرمين لسه عايشه هي و عيالها ولو الاهم من دا لو فعلا مدحت هو الخاين يبقي ازاي عز معرفش كل دا معلش يعني حتي لو عمار وعلي خبوا عليه هو عنده جيش من الحرس يقدروا يجبولوا اي معلومات هو عايزها عمر: عندك حق بس دلوقتي كل خيوط اللعبه اتشبكت في بعض ومحدش يعرف الحقيقه من الكذب واحنا عمالين نكلم كدا ونخطط علي اساس كلامهم الي منعرفش ايه صح فيه سلام : يبقي مفيش حل غيره يا عمر لازم يتحركوا عمر: بلاش هبل يا سلام انت عارف لو انا حركت اي حد من الجبل جدي هيعرف وهيطلع عيني سلام:, معندناش حل تاني اللعبه ديه ممكن يدخل فيها امك واخواتك وهما ملهومش علاقه عمر: طب وهقول ايه لجدي هقوله حفيدك كان بينيك اكبر تجار المخدرات والسلاح والاعضاء وكان فاشخ العيله كلها هناك انا هفكر في حاجه تخرجنا من الي احنا فيه امشي انت دلوقتي اختفي سلام وانا فضلت قاعد باصص في الفراغ ودماغي شبه وبور الجاز طبعا كلكم بتقولوا مين المجنون دا بس يا جدعان كلنا عندنا شخص خيالي بيمثل صوت العقل جوانا بنكلم معاه في المواقف المهببه الي زاي ديه باب الاوضه اتفتح وحد راح ولع النور نور: ايه يا ابني العتمه الي انت قاعد فيها ديه مالك عمر:في حد معاكي نور: اه ابويا وابوك وجدك وقمر عمر: يبقي مش دلوقتي ودخل ابويا وجدي وعمي وقمر واول ما دخلت جريت علي حضني بصراحه حضن الاوزعه ديه نساني كل حاجه لما بيكون في حاجه نضيفه بتنسيهكل الوساخه الي بيكون فيها قمر بعياط وصوت طفولي: عمر انت كويس ليه كدا تخوفني عليك ليه عمر: معلش يا حبيبتي انا الغلطان بعد كدا لو لقيت مجىمين بيضربوا نار هقولهم امشوا من هنا بدل ما اختي تنزل علي دناغكم بمضرب الدبان بابا: قمر نور اخرجوا برا مع نورا عايز اكلم مع احمد شويه نور اخدت قمر وخرجت وابويا وجدي قعدوا علي كنبه وعمي هاشم قعد علي كرسي جابوا من جمب عمر: منورين يا جماعه طب مش تدخلوا عليا بشكولاته او بوكيه ورد او ختي ورده دبلانه يعني حسسوني اني عيان جدي: بلاش هبل ياض انت انت عارف كويس احنا عايزين نسمع ايه عمر: وانا هعرف هما مين يا جدي وكمان ليه جه في بالك ان انا المقصود بابا: عشان انت الوحيد الي اضربت برصاصه مسدس يا روح امك حتي الواد الي معاك خد رصاصه سلاح شبه كل ناس الي في المطعم عمر: يمكن الي نشن عليا كان خلص كل رصاص k4 الي معاه هشام: وانت عرفت منين ان سلاح نوع دا يا عمر هو انت بتفهم في السلاح كان نفسي اقوله بابجي بس مكنتش نزلت ساعتها عمر: طبعا يا عمي هي كروس فاير خلت سلاح منعرفوش خرب تدخل بيه كدا روم زومبي هيفرتك الدنيا وكمان لو دراجون بقي يا لهوي جدي بزعيق: عمر بطل شغل الاستلواح دا وتعالي دهري بدل ما هزعلك مين الناس ديه وعملت كدا ليه وتعرف واحد زاي امجد دا منين عشان تروح تقعد معاه علي كافيه ؟!! عمر: ابه كل الاساله ديه يا جدي؟! براحه شويه انا وامجد صحاب من كام شهر اتعرفنا علي بعض في مرسي مطروح عادي وهو كان عايز يقابلني عشان طول فتره الثانويه مكناش بنكلم كتير عادي يعني اما مين الناس ديه او عابزه مني ايه هعرف منين انا لسه فايق مبقليش ساعه ولا اتنين بابا:وعز دا مش عايزنا نبلغ البوليس ليه عمر: معرفش يمكن عشان شوشره انت عارف يا بابا انه رجل اعمال كبير وحاجه زاي ديه تتسرب للاخبار اكيد هتعمله شوشره وكمان انا كلمت مع عز باشا و اديته كلمتين في جنابه لما عرفت الطريقه الي عامل بيها حضرتك متقلقش هشام: اديت عز باشا كلميتن في جنابه عمر: اه فيها ا....... في دماغي : احا يخرب بيت الغباء جدي : اخرجوا برا دلوقتي يا ولاد عايز اكلم عمر شويه لوحدنا بابا:بس يا حج جدي:انا قولت كلمه يلا خرج ابويا عمي وهما مدايقين من طريقه جدي بس ميقدروش يقولوا حاجه شكلي هتنفخ لما اروح البيت جدى: ايه الي حصل بظبط عمر: معرفش بس فيه واحده وقعت معاها في مرسي مطروح المفروض انها تكون اتقتلت بس فجاه عرفت انها لسه عايشه ومتصفتش جدي: والمفروض مين الي صفي الست ديه عمر: عز الدين ورجالته وهما برضوا الي بلغوني انها لسه عايشه جدى: بص يا عمر انا من اول يوم شوفتك بتتعامل فيه معة كل بذكاء وبدات تكون واعي لكل حاجه بتحصل وانا قولت انك هتوصل حاجه كبيره جدا ملهاش زاي سيبتك تتصرف في موضوع نجلاء مرات عمك رغم انك كل دا لسه مقفلتوش لما نور جات تجري عليا وقالتلي علي مصيبه الي حصلت في اختك مكنتش هسكت لكن لقيتك فجاه كلمتني وقولتلي انك انت هتتصرف سبتك تلعب كتير حتي لما غوطت مع نرمين سبتك وقولت الواد بينبسط يومين رغم اني مش موافق لكن عارف ان حتي لو رفضت هتعمل دا قولت تبقي تحت عيني لكن توصل انك تدخل نفسك في لعب الوسخ دا وشغل ناس تقيله وتعرض حياه اهلك للخطر يبقي كدا لازم تقف عمر:, يا جدي انا عارف ان انت سكت علي حاجات كتير انا عملتها بس انا مكنتش عايز حاجخ من كل دا لا كنت عايز نرمين ولا بنتها ولا اي حاجه انا كنت رايح اشتغل واعرف اكتر عن الناس شوفتني كنت مخطط لكل دا جدي:سبب الوحيد الي مخليني سيبك تعمل الي انت عايزه اني بجهزك عشان تكون مكاني وتحتفظ علي العيله ديه مش الانقسام عمر:, انقسام دا علي اساس اننا ايه نجلاء عماله تنخر في الخشب زاي السوس لحد ما هنبوظ القلب جدي: انت القلب واوعي تسيب نفسك لسوس عشان ياكلك يظهر اني كنت غلطان لما سبتك علي راحتك انا هتصرف عمر:, طب ممكن تسيبني اخلص الموضوع دا بنفسي لاخر مره دا بذات مينفعش حد يخلصني منه بس محتاج مساعده منك جدي:مش عيب انك تطلب المساعده انا هسيبك تخلص الموضوع دا بس الغلطه فيه معناها نهايه انا هكلم رجاله من الجبل عشان نلحق نشوف حل للموضوع دا عمر: جدي لما تكلم جدي عدنان عايزك تعرفلي حاجه مهمه اواي عز و اولاده عرفه ان نرمين لسه عايشه هي و ولادها جدي: ماشي بس انت رتب امورك عشان مبعتكش علي الجبل تنفسك مكنش عاجبني وبلاش تبين انك ضعيف اوي كدا في فرق بين ان تخبي وانك تركع عمر: لا متقلقش شكلي كدا كدا رايح وشكرا علي كلام العسل دا يا جدي وخرج جدي وسابني وانا قومت دخلت الحمام حسيت اني قاعد في سويت بصراحه حمام جاهز دخلت استحميت و بعدها خرجت ندهت علي الممرضه عشان تغيرلي علي الجرح وبعدها لبست هدوم كانت امي جيباها ليا كتت مش عارف احرك كتفي الشمال كويس بس لبست وبعدها خرجت والكل كان واقف برا حتي نجلاء مرات عمي كنت شايف في عيونها نظره فرح كبيره لكن اول ما شافتني وانا ماشي وبتحرك براحتي فرحه اختفت انا معبرتش حد وكنت ببص حوليا لغايه ما لقيت اتنين حراس علي باب الاوضه قولت اكبد ديه اوضه امجد روحت ناحيتهم الحارس : عايز ايه با شاطر عمر: شاطر عايز اقابل امجد بيه واطمن عليه حارس: ممنوع ويلا من هنا عشان متزعلش وراح زققني من كتفي الشمال طبعا انا اتالمت جامد بسبب الجرح بس رجعت وقفت قدامه وفي ثانيه روحت ضاربه علي رقابته وقع علي الارض مغمب عليه جه تاني يضربني بالبوكس مسكت معصمه و وطيت ورزعته بكوعي في في وشه و سبتهم ودخلت لقيت امجد علي سرير وعليته حوليه وعمار وعلي في الاوضه عمر: حمد***** علي سلامتك يا صحبي امجد : متشكر اوي يا عمر علي الي انت عملته بجد دا دين في رقبتي طول العمر عمر:, احنا اخوات يا جدع في ايه اظبط لقيت اميره جايه وهي متعصبه نحيتي وبتكلمني بعفرطه: انت ايه الي قومك من سريرك مش دكتور قال ممنوع الحركه وكمان ايه لبس الي انت لابسه دا انت خارج ولا ايه لقيت فجاه حاجه اوزعه طلعت من وسطي انا اميره قمر: انتي يا انسه متكلميش اخويا كدا بدل ما اجبلك المضرب في ثانيه كلنا انفجرنا من الضحك علي كلام قمر واسلوبها وببص ورايا لقيت ابويا وامي ورايا عمر:, قمر حبيبتي نصيحه غيري الاسلحه بتاعتك عشان ديه مينفعش معاها المضرب خالص قمر: طب ممكن شبشب اميره: ايه يا قمر هو عشان انتي حلوه وعسوله كدا هتشوفي نفسك علينا متشوف الجارد بتاعك با سي عمر سعتها بصيت في عيون اميره رغم الابتسامه الي علي وشها لكن حسيت انها مطفيه في حزن كبير اوي في عيونها قولت يمكن يكون دا بسبب الي حصل لاخوها عز: استاذ عماد انا بعتذر ليك بجد علي اي تصرف عصبي او كلام صدر مني الفتره اي فاتت بابا:, لا محصلش حاجه يا عز باشا حصل خير المهم اننا اطمنا علي صحه الولاد عمر: لسه معرفتوش مين الي عملها يا عمار علي:, لا بس هنجيبه يا عمر حتي لو في اخر الدنيا هنعرفه ونجيبه عز:, انت صحيح لابس خروج ليه يا عمر انت هتخرج ولا ايه عمر : اه خلاص كدا لازم ارجع كليتي بقي واشوف الي ورايا ميار: يا سيدي لو علي الكليه ما اميره معاك هديك كل حاحه فاتتك بلاش تتعب نفسك امي : هو انتي كمان في كليه زراعه يا اميره:اه يا طنط لسه سنه أوله زاي عمر لقيت امي بتبصلي بخباثه قولت بظهر ان في مصيبه جديده عمر: شكرا يا طنط بس بجد انا مش بعرف ازاكر غير حاجات انا كاتبها بنفسي واكون سامع شرح الدكاتره اميره: سبيه يا ماما دا ورا هم ما يتلم لسه ورا مزاكره البان وكمياء ونبات و طبيعه عمر: ايه طبيعه ديه احنا عندنا ماده اسمها كدا اميره: اه طبيعه وارصاد جويه مالك يعني هي معظمها فيزياء عمر: حلو اول ماده اتشالت كل ضحك وبينا قاعدين نكلم في اي حاجه لحد ما دخل حد معاه بويكه ورد وسلمه ليا وقال انه عشاني انا اخدت البوكيه بس رفضت اوقع وعمار خرج الراجل الي جاب الورد ببص علي الكارت لقيت مكتوب : تحياتي لك ايها المستبصر كان هيبقالك شأن عظيم لكنك اخترت الفريق الغلط المره ديه كانت نكته صغيره عضلن نعرف نضحك لكن المره الجايه هتبقي دموع مع تحياتي الشبح عز : في ايه يا عمر ايه الي مكتوب في الكارت عمر: لا مفيش حاجه دا واحد صاحبي كاتبلي قلش رخم اوي معلش يا مستر عز ينفع حد يخلصلي اجرائات الخروج بسرعه عشان عايز اروح عز : ماشي يا عمر علي روح شوف دكتور وخلص كل حاجه مشي علي بسرعه وجت اميره جمبي قولتلها في ودنها عمر: الاخسن انكوا كمان تمشوا من هنا بسرعه خدي بالك من نفسك وسبتهم وخرجت واستنيت برا لحد ما حه دكتور ومعه تصريح الخروج وروحنا كبنا البيت طبعا اول ما دخلت روحت علي جدتي وونزلت بوست رجليها وايدها وهي كانت فرحانه برجوعي واقعدت معاها شويه وبعدها طلعت نمت وصحيت ااصبح اخدت الدواء الي دكتور كتبه ليا و بعدها فطرت بسرعه ونزلت جري عشان الحق محاضرات واول ما دخلت الكليه اتصلت علي اميره اشوفها فين وقالتلي انها عند مبني البان روحت هناك ولقيت الواد البضان الي اسمه اندرو واقف معاها وشكله عمال يرزل عليها لكني انصدمت لما لقيته حط ايده علي وسط اميره واميره وقفه ساكته طلعت جري و اول ما وصلت روحت رازعه بالبوكس في وشه نطرته اميره اتفزعت هو قام علي حيله اندرو: انت مجنون ياض انت انا هرفدك من الكليه بس بعد ما اربيك ولقيت اربع شباب جاين نحيتي عمر:, اميره ابعدي جه اندرو يضربني بالبوكس روحت مسكت ايده وتنيتها ةانا صباعي علي رسغ مظبوط جه واحد تاني يضربني من ورا شديت ايد اندرو ولبستهم في بعض كل دا شغال بايد واحده لان شمال مركبلها حامل جه تاني يضرب رزعته في بضانه وانا كنت لابس سيفتي يعنب الواد راح خلاص كان فتضل اتنين بس شباب الي حوالينا ادخلوا وفضوا الموضوع ولقيت سامر جاي يجري عليا سامر: عمر انت كويس مال دراعك عمر: لا مفيش عملت حادثه بعد ازل يوم في دراسه ولسه خارج امبارح من المستشفي سامر :طب تعالي معايا شورت لاميره واخدها ومشينا وكان في بنتين ماشين معاها لحد ما وصلنا لاوضه المسرح سامر: بص يا عمر هو رييس الفريق لما انت غيبت كذا يوم قرر انه يمشيك بس مدام كان في ظرف زاي دا هيعذرك بس انت دلوقتي اسمك من اسمنا يعني محدش هيقول عمر بيتخانق هيقولوا عمر ممثل المسؤح بيتخانق لازم تاخد بالك من تصرفاتك انا مش بقيدك لكت فيه اصول للكليه ديه عمر: والاصول هي اني اشوف واحد حاطط ايده غلي جسم قريبتي واسكت شايفني قرني قدامك سامر : لا وحقك الي عملته بس مش كدا بالعقل كدا هتحصل مشاكل كتير ليك بعيدا عن المسرح اندرو دا عيل لبش من غير حاجه عمر: متقلقش عليا سامر: بس هو عموما مفيش اي بروفات الاسبوع دا ظبط امورك وانا هكلم توت واقوله توت دا يبقي رئيس الفريق سيبت سامر واخد اميره وقعدنا عمر: ممكن افهم ايه الي انا شوفته دا ليه سبتيه يعمل كدا اميره:ساكته ومسهمه عمر:, اميره لو فيه حاجه قوليلي عشان الحق اتصرف لقيت بنت من الي مع اميره ردت عليها وكان اسمها رحاب رحاب: اندرو سرق تليفون اميره واخد من عليه صور كتير ليها وركبها علي صور بورنو وهو عمال يهددها انها لو مسمعتش كلامه هيفضحها عمر: وليه مقولتيش لابوكي او لعمار اميره فتحت في العياط قعد اطبطب عليها اميره بصوت منبوح: مكنتش قادره بابا كان ملهي في امجد وعنار عمال يدور شبه المحنون علي الي ضرب عليكوا نار وانت كنت في غيبوبه وانا فجاه بقيت لوحدي وانت عارف ان وضع بابا حساس في البلد صور زاي ديه لو طلعت هتبقي كارثه وبعد اليةانت عملته دا اكيد اندرو هيطلع الصور ديه انا انتهيت عمر:, اميره بصلي محدش يقدر يهوب نحيتك ابدا مهما حصل انا هجيبلك حقك واخلي اندرو دا يتمني الموت فجاه تليفون اميره جات عليه رساله وشها بقي اصفر عمر: في ايه وريني مسكت الموبيل انصدمت عمر:دا ************** وهنا يكون نهايه الجزء الثاني عارف اني وعدت اني هنزل اكبر قدر من الأجزاء لكن الظروف شائت حاجات تانيه انا حولت اجيب اكبر قدر من الاحداث والخيوط الي هتفيد في سلسله ديه قدام طبعا انا بدات القصه ديه من كام شهر والسنه الجديده خلاص بتقفل اامني اني اكون معاكم سنه الجايه واقدر اقدم ليكم احسن حاجه تليق بيكم happy new year وبكدا جزء الجديد مش هنزل غير علي اول شهر 2 بعد انتهاء امتحاناتي اشوفكم علي خير وفي مفاجات كتير اوي لسه مخلصتش سلام كل سنه وانتو طيبين بمناسبه السنه الجديده واتمني تكونوا مبسوطين في حياتكم وبعتذر عن تاخير لكن اليومين دول مفيش حاجه مضمونه ولازم الواحد ياخد احتياطاته في موصوع دراسه اربطوا الاحزمه عشان هننطلق ومفاجات جديده هتظهر الجزء الثالث وانا قاعد مع اميره بعد ما حكيتلي علي الي عمله فيها اندرو جات ليها رساله خلت وشها بقي اصفر اميره: ايه دا ؟!! عمر: دا.... ديه حاجه قديمه اوي يا اميره صدقيني الصوره الي اتبعتت لاميره هي صورتي وانا بنيك مرات عمي اميره: قديمه انت انسان مريض ايه القرف دا معقوله انت بالوساخه ديه عمر: طب اميره ينفع تسمعيني ارجوكي خليني افهمك اميره: ابعد عني احسنلك يا عمر مش عايزه اشوف وشك تاني والا هخليك تزعل مني جامد وطلعت تجري وهي حابسه دموعها بالعافيه وطبعا صحابها راحوا وراها انا اخدت الخازوق وقعدت مش عارف اعمل ايه ولا فاهم اساسا ازاي الصوره ديه اتخادت وانا معرفش انا كل اجهزه مرات عمي ومحمد وناصر الي بيصبح علي ابو لهب دلوقتي كنت مراقب كل دا وكلها متهكره وكمان مين يبعت الصوره ديه لاميره وليه اساسا محدش يعرف اني كنت بنيك مرات عمي غير محمد ونور وناصر مات لكن نرمين كانت تعرف بسبب ... يا نهر طين دا انا نسيته خالص عبدو الوحيد الي كان شغال مع نرمين ومقفلتش دفتر بتاعه ازاي نسيته فوقت من سرحاني علي حد بيخبط علي كتفي لقيته شاب رفيع وقصير بس مبتسم اوي شكله طيب عمر: اي خدمه شاب: لا يا عم تسلم مالك قاعد مهموم كدا ليه انت خايف من العيال بتاعه الاتحاد الي ضربتها عمر: لا ابدا مش خايف دا الاهطل لحد دلوقتي ميعرفش اسمي حتي هيروح يكتب مزكره في طلبه اوله كلهم بس انت مين شاب: انا يا سيدي اسمي ابراهيم المهدي معاك في سنه اوله علوم وانت عمر: عمر الجبالي سنه اوله علوم برضوا ابراهيم: عاش الاسامي يا عمر بس انت مش بتحضر ليه شكلك من ناس الي بتحب تقديها عمر:لا يا عم خالص انا بس عملت حادثه ولسه خارج من المستشفى امبارح هو فب اي سكاشن او محاضرات انهارده ابراهيم: اه في سكشن رياضه وكمياء واغذيه ومحاضره نبات عمر: ولا عمار يا مصر ايه يا عم دا انا مالي ومال كل كلام دا طب كمياء ماشي نبات اشطا لكن اغذيه ايه ورياضه ابه انا ساقط رياضه ابراهيم: طب تعالي بس وانت هتفهم واخدني ابراهيم وروحنا عند العيادات وكان في قاعات جمبها دخلنا وقعدنا في البنش الاول ولقيت اميره دخلت من الباب مع اصحابها لكن اول ما شافتني دورت وشها وقعدت في بنش الرابع ودخلت دكتوره تبان صغيره في سن يعني تقريبا29 سنه بس حاجه بطايه وش مدور و ىوجسم يبان متناسق بس واسع شوبه فمقدرتش احدد مواصفات جسمها اول ما فتحت بقها انا قفلت من السنه كلها طلعت لادغه13 حرف كانت ماده رياضه قعدت تدينا مسائل في جبر وفضلت ساعتين لحد ما صدعنا وخرجت مع ابراهيم وقولتله: نرتاح شويه إبراهيم: نرتاح مين يا صحبي يلا علي كمياء عمر: هو كله ورا بعض مفيش فواصل ابراهيم: معلش هي تول مره بس كدا بكره تتعود عمر: هي ركوب عجل يا عم انت متاكد انك دفعتي ولا مدبلر ابراهيم: لا دفعتك يلا هنتاخر ودكتور احسان بتطرد فجرينا علي معمل ولبسنا البلطو وانا طبعا لبست دراع وتاني حطيته عل كتفي بسبب الحامل وبدات دكتور تشرح السكشن وكان حاجه تافهه جدا عن كشف الكتيونات وبدانا الشغل وانا اشتغلت مع ابراهيم وهو بصراحه كان بيساعدني جامد بس اخدت بالي ان ابراهيم عنده قصور في شغل عملي او ترتيب الامور عشان كدا انا كنت بقوله يعمل ايه بحد ما خلصنا التجريه وطلعنا النتيجه لكن الي وسطينا عمالين يلطموا وانا بضحك علي منظرهم لغايه ما لقيت دكتور بتقول: الف مبروك يا بشمهندس ان اخترعت مركب جديد انا بقالي 11 سنه في بدرس في القسم دا عمري ما شوفت اللون الي انت طلعته ساعتها كلنا انفجرنا في ضحك حتي الواد الي عامل تجربه بصراحه شغل في المعمل كان حلو اوي وخلاني ارجع لنفسي وبعد ما خلصنا غسلنا الادوات ونزلنا تحت وكنت هروح اقعد في مظله من المظلات لكن لقيت ابراهيم بيشدني ابراهيم: انت اهبل ملقيتش غير الاسره ديه وتقعد فيها عمر: اشمعني يعني ابراهيم: لان رئيس الاسره يبقي اندرو الي انت ضربته بلاش مشاكل يا صحبي يلا بينا واخدنا واقعدنا في اسره تانيه وبدات اتعرف علي ابراهيم اكتر وبصراحه لقيته شاب محترم جدا وابن ناس وحبيت جدا اني ابقي انا وهو صحاب ابراهيم: ايه بقي يا سيدي مش ناوي تقولي ايه الي مزعلك وهو يا دوب خلص الجمله لقيت اميره جايه وقعدت في نفس الاسره قولت اعمل زاي الافلام عمر بصوت عالي بس مش اوي: ابظا يا سيدي اصلي طلعت عيل وسخ و واطي وعملت حاجات مينفعش تتعمل ابراهيم : ليه يا ابني تقول علي نفسك كدا انت زاي الفل واي غلط يتصلح بس انت ابعد عنه عمر: ما اصل الغلط اني زعلت ملاك مينفعش ازعله خالص بسبب الماضي ابراهيم: يا عم بطل الغاز قولي عملت ايه يمكن اقدر احلها ليك ببص لقيت اميره وبتتكلم مع صحبتها ولقيتها بتقول صحبتها: بلاش هبل انا مش هكلم مع حد هي مش ناقصه وساخه انتي متعرفيش الصوره فيها ايه رحاب : ما انتي لو تقوليلي وتريحيني كنا حليناها اميره: لا مينفعش وكمان هي حاجه تخصه رحاب : طب مدام هي تخصه انتي ايه الي مزعلك إبراهيم: عمر انت روحت فين يا عم وبص وراه لقي اميره ورحاب بيكلموا واول ما شاف اميره فهم انا كنت بكلم علي ايه ابراهيم: بقي يا عيل يا واطي بتاخدني كوبري عمر: معلش يا هيما الصحاب لبعضها بقولك ايه هو مفيش جروب لدفعه ديه ابراهيم: لا فيه هات رقمك وهبعتلك اللينك لما اروح عمر: اشطا واخدتا ارقام بعض وسبته ومشيت واستنيت اميره. عند عربيتها فضلت واقف ساعتين لغايه ما لقيتها جايه مع رحاب و واحده تانيه اسمها ملك اميره: ينفع بعد اذنك تمشي مش عايزه اشوفك ومس عايزه اي كلمه عشان صوتي ميعلاش عمر: طيب يا اميره انا بس هقول كلمتين وهمشي بس انا وانتي قعدنا مع بعض تحت سقف واحد مشفتيش مني اي حاجه وحشه اتعرفنا علي بعض وانتي عارفه كويس انا حياتي فيها ايه وايه الي انا بحاربه ومع ذالك كنتي برضوا جمبي عايز افهم ليه كل دا اميره: بتسال ليه فكر كدا شويه يا عمر ليه وانت هتعرف لوحدك حاسب عمر: حاضر اتفضلي بس انتي كمان فكري ليه صوره زاي ديه تتبعت ليكي انتي مش ليا انا فكري فيها وبعد ما خلصت كلامي لقيت اميره وشها قلب ورحاب فتحت بقها وهتصرخ لسه هبص ورايا لقيت اندرو راح رازغني بالبوكس في وشي اتحدفت علي ورا وكنت هقع عليهم لقيت تلاته صحابه جايين عليا وقوموني وسحبوني عنده لقيت اندرو وقع مغمي عليه و وراه بنت اقل ما يقال عنها انها خارقه الجمال عود الفرنسي وش طويل شفايف صغيره وعيون زاي الغزال بزاز مرفوعه وطيزها متوسطه حاجه كدا تاخد العقل محدش يصدق ان الجمال دا يعمل كدا في ثيران الي كانت مسكاني لقيت البنت ضربت الي علي يميني برجلها عند مفصل الرجل والواد وقع ماسك رجله ومسكت تاني من دقنه وغرست صباعها في نقطه تحت الفك والواد وشه كله شد ومسكه ومش عارف يحركه او يحرك رقابته والتالت طلع يجري بس هي بسكت حجر ورمته جه في دماغه والواد اتكوم انا بصيت ليها وحسيت اني اعرفها بنت: كويس اني جيت بسرعه قبل ما تتمرنط اكتر من كدا عمر: هو بس اخدني علي خوانه متشكرين علي الانقاذ بنت: العفو يا خفه اركب خليني اروحك لقيت فجاه اميره وقفت قدام البنت وبتقولها: نعم تاخديه فين يا شاطره يلا امشي من هنا بدل ما انا الي رقدك هنا وانت بطل سرمحه مع اي حد كتك القرف يلا عشان اوصلك في سكتي بنت: اميره عمار مش هنا عشان يلحقك من تحت ايدي ودا ايد واحده شغاله وشكله اهبل مش هيعرف يعمل حاجه بطلي هبل وروحي عشان عز باشا ميقلقش عليكي اميره: انتي تعرفي بابا وعمار منين البنت: انا مها الجبالي بنت عم عمر من سوريا متقلقيش جدي هو الي بعتني عشان اخده علي البيت عمر: خلاص يا اميره متقلقيش اميره: اقلق ايه وانت مين اساسا عشان اقلق عليك عمر: ينفع اشوف الصوره الي اتبعتتلك تاني اميره: ليه عايز تشوف قد ايه انت كنت جامد وقربت لودني مع مرات عمك عمر: وريني الصوره طلعت موبايلها وادتهوني وانا فتحت الصور وطلعت صوره وركزت فيها وفي شويه حاجات عمر: اتفضلي الصوره متركبه سلام وسبتها ومشيت ومها جات ورايا وهي مصدومه مش عارفه تصدق ولا لا وبعد كدا ركبت عربيتها مع صحابها ومشيت وانا ركبت مع مها وكانت عربيه بورش حاجه خرافه ركبنا واتحركت عمر: مكنتش اعرف انك غنيه مها: بلاش هبل انت عارف ان العيله كلها اغنيه عمر: اخبار جدي عدنان ايه ؟!! مها:بيسلم عليك وبيقولك خف لعب شويه عشان مترحلوش ويربيك انت في حاجه بينك وبين اميره عمر: معرفش كل دا مش مهم المهم في الي بيحصل دلوقتي لازم يتحط حد لكل حاجه مها: اللعب دخل في الغويط عمر: ازاي مها: لما نروح هتفهم عمر: كام واحد جه من الجبل مها: انا ومعايا خمسه لو احتاجنا تاني هنبعت نجيب رجاله وكملنا الطريق ساكتين ******************************* قصر طولون قصر مبني علي جزيره في عرض البحر قاعد فيه شاب يبان عليه القوه والمهابه طول بعرض لكن يبان شراسه كبيره في عيونه وقاعد جمبه شابه صغيره عريانه ملط ونايمه علي شيزلونج قدام البيسين كانت حوالي 20 سنه بس تحسهت جلد علي عضم رفيعه جدا بزازها صغيره وشعر اصفر وبشره بيضاء اوي وكس صغير بس وردي شكله يهبل تحس ان فيها شبه كبير من ماري دخل عليهم شاب اسمر طويل وعرض لابس بدله وكرفات اسمه كان سام سام: كاش الصوره انبعتت زاي ما طلبت كاش: حلو كدا يبقي نبدا نلعب قولي نرمين الجديده فين دلوقتي سام: في انجلترا بتخلص صفقه العربيات الجديده فايلوت : في كام عربيه عربيه زيرو فيهم سام: عشره وكلهم بيلمعوا فايلوت : حلو واضح ان شغلها هيبقي احسن بكتير من الي قبلها اتفضل انت يا سام مشي سام من غير ولا كلمه زياده كاش: كدا اللعب بدا يا عمر انا هخليه يموت بالبطئ فايلوت: انا مش فاهمه ما كنت تقتله في ضرب النار بدل وحع الدماغ دا وكمان ايه فايده ان صوره تروح لاميره مش لاهله كاش: عشان لو راحت لاهله هيدمر وانا مش عايزه يدمر دلوقتي عايز العب بيه شويه وبصراحع دماغه عجبتني لكن لما ابعت الصوره لاميره كانه واخد ضربه في دماغه هتشتته وخصوصا انه لسه مش عارف هيعمل ايه مع مدحت وايا كان قراره مش هيكون في صالحه لان اميره هتخرب صوره عمر عند عز وبكدا اي تصرف هياخده اتجاه مدخت هيخلي عز يقلب عليه وتبدا حرب بينهم فايلوت: وانت متاكد ان دا هيحصل عمر مش غبي ولا عز كمان غبي كاش : ومين قالك اني براهن علي غبائهم بالعكس انا مراهن علي زكائهم وجمال حريمهم اصل الفرس العربي مش غالي من فراغ قامت فايلوت وقربت من كاش اوي واخدت شفايفه وبقوا بيبوسوا بعض بشراهه كبيره اوي وفجاه بعدت عنه فايلوت: روح شوف الفرس العربي يقدر يديك بوسه زاي ديه كاش: دا انا اخوكي حبيبك معقوله تسبيه مولع كدا فايلوت: لا عيب وجريت ونطت في حضنه ************************* في شقه نجلاء نجلاء قاعده مع اخوها سامح ومراته نسرين الاتنين كانوا مسافرين اليونان ونسرين أساسا يونانيه وكان اسمها مارسل لكن بعد جواز غيرت اسمها لنسرين بس ايه بشرا البيضاء والعيون الملونه بزاز كبيره وطيز وسط ورجلين ملفوفه حاجه فتاكه نجلاء: هنعمل ايه اديني قولتلك كل حاجه جديده حصلت سامح: يبقي نبعد عن قمر وتخفي عن عمر اليومين دول عشان جده ميحسش بحاجه نسرين: انا عايزه افهم حاجه حتب لو الي في دماغكم نجح. هتستفيدوا ايه ما برضوا هتفضل كل حاجه في ايد طه الجبالي سامح: انتي مش فاهمه طه قوته في عياله لو كسرناهم يبقي كل حاجه خلصت واحنا عشان نكسر عياله بدانا باحفاده صحيح اولاد رباب اخبارهم ايه نجلاء: نرمين ومريم معانا والاتنين بقوا شراميط علي الاخر لكن لسه قدام الكل مثال لشرف بس فديوهاتهم معايا نسرين: مكنتيش تقدري تصوري عمر وهو بينيكك كنتي سهلي الموضوع علينا نجلاء: ابن الشرموطه حويط وكان دايما بينكني في اوضه السطح ومفتاح الاوضه معه هو بس سامح: كدا كدا كل حاجه جاهزه بس المهم نور معانا نجلاء: متقلقش انا مسكاها من رقبتها سامح: كدا يبقي تمام بكره كل حاجه تخلص *********************** اول ما دخلت البيت روحت علي جدي ومعايا مها وستي كانت في مطبخ وانا جدي قاعد لوحده بيقرا في كتاب بعنوان ارض الاساطير وفي شاب تاني قاعد مع جدي بس باين عليه انه لبش لكن طريقته في تعامل اول ما مها دخلت عرفتني انه صعيدي لان عينه نزلت في الارض اول ما شافها عمر: نفسي اعرف الكتاب دا فيه ايه يتحب عشان دايما بقي ماسكه جدي: لما تبقي مكاني هتعرف انا بحب الكتاب دا ليه اعرفك الاول بسيف الجبالي من اسوان عمر:مرحب بيك يا ابن عمي نورت القاهره سيف : منوره بناسها يا ابن ابوي بس انا قاعد في القاهره اساسا الفتره ديه بسبب شغلي مها:, وايه هو شغلك يا سيف جدي: ديه تبقي مها الجبالي ياسيف من سوريا وحفيده جدك عدنان سيف بابتسامه كبيره: يا مرحب بيكي يا بنت عمي معلش بس انا من نوع الي بحب اخد بالي في كلام مع حد معرفوش بس انتي جيتي مصر متي انا موصلنيش ان حد من الجباليه دخل مصر من قريب مها: عشان انا أساسا عايشه في مصر بقالي 4 سنين سيف: ايوه فهمتك نورتي برضوا يا بنت عمي مها: بنورك يا سيف مقولتليش انت شغال ايه هنا سيف : شغال مع زيدان صقر الغازي صاحب شركه الغازي للمقاولات عمر: اه بسمع عنه بس انت تعرفه منين انا اسمع ان سكته كلها لبش ومشاكل سيف: مش بمزاجه يا عمر يا اخويا هو لو عليه يعمل الخير ويرميه في المياه لكن ولاد الحرام مش هيسبواه في حاله وهو لازم يرد ولا يتاكل جدي: طول عمرك اصيل يا سيف وبتقف في ضهر صحابك بس احنا هنا دلوقتي عشان حاجه تخص العيله انسوا بقي اي حاجه تانيه يا ام عماد الاكل قومت انا بسرعه وساعدت ستي في مجايب الاكل ونور لقيتها ناوله من فوق وجات تساعدنا والاكل اتحط في اوضه الضيوف وبعد كدا قعدنا ناكل جدي: عمر قوم اقفل الباب بالمفتاح هات ازازه مياه من التلاجه سيف هات الجهاز طلع سيف من جيبه جهاز شبه الموبيل جدي ضغط علي زرار فيه وحطه جمبه وانا عملت الي جدي قال عليه ورجعت جدي: الكلام الي هيتقال دا مش هيطلع برا اي حد فينا مهما حصل مفهوم كلنا: مفهوم جدي:مها عرفتي ايه عن موضوع قتل نرمين انا قاعد باكل ولا في بالي مها: نرمين اتقتلت هي واولاده و جاسر جوزها اختفي ومحدش يعرف عنه اي حاجه وانا اتاكدت من دا لما سافرت وشوفت الملفات والصور الجثث نور: طب ما يمكن الملفات مزوره وكمان سافرتي فين هما مش ماتوا في مصر مها: هما ماتوا في مصر بس الحثث اتنقلت علي روسيا والملفات ديه مش ملفات مشرحه ديه ملفات منظمه هناك وملفات kgp نور: ايه البتاع دا عمر: المخابرات الروسيه مها : اسم نرمين دا لقب مش اسم يعني نرمين الي اتقتلت مسمهاش نرمين ولا الي حوليها كانوا اولادها ولا اسمهم سمر وعدنان كل ديه القاب بمجرد ما نرمين الاولي اتقتلت اتنصب مكانها نرمين تانيه عشان تكمل شغلها سيف: والجثث اتحرقت لا اندفنت مها: اتحقنت نيتروجين مسال وتفتت مليون حته عمر: تيته هاتي حته طبق ورق العنب الي هناك دا نور: اما انت عيل بارد في ايه هو مش انت سبب المصايب ديه عمر:لا انا مش سببها المنظمه ديه كانت عيزاني اشتغل لحسابهم لكن كانوا بيوقعوني بنرمين تيتا:ما عشان انت عيل وسخ ورمرام وكل دا بسبب جريك ورا النسوان البطاله انت لازم تتجوز ياض عشان تتعدل عمر: احتا بنكلم في منظمات واجهزه مخابرات وناس بتقتل وتخرب وانتي جايه دلوقتي تحسبيني علي اني رمرام وعايزه تجوزيني في ايه يا تيتا جدي : بس كملي يا مها مها: دلوقتي نرمين الجديدة في بريطانيا بتخلص صفقه بنات جديده تيته: يعني ايه صفقه بنات سيف بغضب بكتوم: ولاد الكلب بيخطوا البنات الصغار ويبعوهم ويشغلوهم في دعاره تيته بخضه: يا لهوي هو في ناس كدا عمر:انال هما عايزين رقبتي ليه ما انا الي وقفت شغلهم كله لنا سلمت الملفات لعز وهو خلص علي دراعهم هنا في مصر تيته: جدع يا واد بس برضوا هجوزك عمر: ييييي كملي يا بنتي مها: لكن مفبش اي اسر للي اسمها ماري ديه خالص صدق الي سمها شبح نور: كل دا كلام جميل دلوقتي عز جاب منين ان نرمين لسه عايشه وازاي امجد وعمار وعلي هما بس الي يعرفوا ان مدحت هو الخائن عمر: انتي لحقتي تعرف كل دا امتي نور: جدك قلي كل حاجه صبح مها: عز عرف لما جاتله رساله فيها صوره نرمين وهي باريس مع عيالها وبعدها مباشره جاله اتصال من واحد تبعه بلغه انه شاف نرمين في فرع شركتها في ابو ظبي ومعاها عدنان سيف: منبن بتقولي ان نرمين ماتت هي وعيالها في شركه ومتصورين في باريس مها: معرفش ولسه معرفتش ازاي امجد عرف ان الخائن يبقي اخوه جدي: سيف عرفت ايه عن عز دين الهداجي وانت با زفت بطل طفح عمر: لما ابطل طفح حطيطوا الاكل ليه من الاول انا جعان سيف: عز دين راجل عصامي بني نفسه من الصفر وكان شغال في الميناء في بورسعيد ومع علاقاته بناس هناك بدا يدخل مع شركه البارون لنقل البحري في اتفاقات ويسهل دخول بضايع ليهم ووكسب من ورا دا فلوس كتير لحد ما عمل شركه استيراد وتصدير ودسه كانت بدايته وعوالوقت كبرها وبدا يسيطر علي اسواق الفاكهه والخضر وبعد كدا بدا ينافس في دخول موارد الخام لمصر وخروجها من البلد وهنا بدا ينافس في حركه السوق وهنا بدا يوقف معظم المحتكرين وناس الي بتلعب من تحت التربيزه ويوقع عدد كبير من تحار السلاح والمخدرات والاثار وهنا بدا يضر بمصالح الكبار لكت عنره ما خاف واتعرض لمحاولات اختيال كتير لكن منجحتش وبعدها سافر اوكرنيا وراح معبد هناك في منطقه مخفيه بيدرب اقوي واشرس المحاربين والقتله المحترفين المعبد دا تابع لقبيله الكاتانا ومن هناك جاب اتنين عمار وبيتر وهما الي اختاروا الاسماء ديه لنفسهم لما وصولوا مصر معاهم بسبورات دبلوماسيه تسمحلهم يدخلوا اي بلد بدون تفتيش عمار بقي مسؤل عن حمايه عز وبعدها بقي مسوؤل عن حمايه بنته الصغيره بعد ما اتعرضت لمحولات اختطاف كتيره وبيتر هو الي بيحمي البيت الخاص بعز وتقريبا مش بيخرج منه ابدا بيتر محترف في نصب الفخاخ يعني بيت عز دين الهداجي عباره عن فخ موت لاي حد يفكر يقتحم البيت عمر:طب وعز ليه اي نشاط استخباري او مع اي منظمات سيف: لا ملوش اي نشاطات وانا اساسا كتت بدور ورا شخص دا بقالي فتره كبيره لكن مفيش اي حاجه من ديه ظهرت قدامي جدي :, كل الي طلبته جالك عرفت هتعمل ايه بصيت علي ستي وبعدين لجدي جدي: قومي اعمليلي كوبايه شاي يا ام عماد ستي: بس انت لسه مكالتش جدي: معلش عايز اشربها دلوقتي قامت ستي عشان تعمل الشاي وانا بصيت ليهم شويه عمر: في حد بعت صوره لاميره ليا وانا نايم مع نجلاء في اوضه نومها طبعا الجمله نزلت صاعقه علي الكل جدي: انت بتقول ايه ازاي دا حصل هي نجلاء كانت مركبه كاميرات في شقتها وبتصورك سيف: تصدق انك عيل نحس صحيح مرات عمك يا وسخ عمر:, بقولك ايه يا سيف اهدي انت لو تعرف نجلاء ديه تبق يايه انت بنفسك هتطلع تنيكها مها:, عمر احترم نفسك جدي قاعد عمر:, لا يا شيخه دا كل الي لفت نظرك في كلام مها: استني هي ديه الصوره الي انت شوفتها علي تلفون اميره وقوبت انها مزيفه عمر: اه هي جدي: ايه خلاك تقول انها مزيفه عمر:, لاني منمتش مع مرات عمي في سريرها غير مره واحده بس لما اغتصبتها غير كدا كان بيبقي في اوضه السطوح في واحد بس من شله نرمين القديمه الي مخلصتش منه عبدو الهكر نور: يعني عبدو هو الي بيعمل كدا عمر: لا الي بيعمل كدا شخص محترف في تنكر وتركيب والاختراق بكل اشكاله شخص قدر يعرف شكل اوضه نوم بتاعه عمي ويعمل شبهها بسنتي احنا هنا بنتعامل مع محترفين سيف :, افتكر يا عمر ان ديه شبكه كامله بتشتغل في كل حاجه مش هتسيب حد يضر بمصالحها بسهوله ديه ودا الي جدك كان بيكلم عليه العيله طول عمرها بتضرب ناس ديه بس في ظل محدش يعرف لينا اسم ولا شكل لكن احنا عارفينهم عمر: قصدك العكس لو كنا عارفينهم مكناش احتسنا الحوسه ديه دلوقتي لازم افكر في حاجه اهم اشمعني اميره ليه صوره تتبعت لاميره بذات مها: سهله عشان اميره بتحبك ويا ويلك من واحده تحب وتنجرح بتبقي اوسخ من سبع نفسه عمر:, مش منطقي اوي نور: عمر انت بتفكر في الف حاجه وانت اساسا لسه قايم امبارح من غيبوبه و مصاب ولازم تمارس حياتك الطبيعيه في كل دا غصب عنك عشان محدش ياخد باله عشان كدا لازم تهدي وتفضي دماغك وترتب كل حاجه براحه غير كدا يبقي انت بتقع في فخهم الناش ديه عايزه تربكك وتخليك تفكر في كل حاجه مره واحده وتلاقي نفسك فجاه واقع في شبكتهم جدي:, كلام اختك صح يا عمر اوعي تنسي ابدا الكلام دا الناس ديه فهمتك وعارفه انت بدور فين عشان كدا حطولك حاجات فارغه تركز فيها اطلع خد دش ونام وبعدها فكر برواقه عمر: طب ينفع اكمل اكل قبل ما اطلع ارتاح واصلي جعان اوي بقبت كل قعد يضحك وجدتي جات وعملت شاي للكل وقعدنا اكلنا وسيف مشي وعرفت ان مها هتقعد معانا كام يوم وهتاخد اوضه السطح طبعا انا طلعت استحميت ونمت وفضلت نايم لحد ما صحيت كانت الساعه2 الفجر كنت دايما بصحي قي المعاد دا اشرب رجعت انام بس معرفتش وفضلت افكر شويه في الي بيحصل والي عمال يخزوقني وانا مش عارف اشوفه اخر ما زهقت قومت طلعت علي سطح اقعد فوق ونسيت خالص ان مها فوق ولقيت منظر ابن متناكه اول ما طلعت لقيت نها نايمه علي سور ولابسه لانجري شفاف لونه احمر ناري كان تحته برا واندر فتله من نفس اللون وتقريبا نص بزازها طالعه برا طبعا مع جسمها الابيض حاجه تكير العقل وضوء القمر نازل عليها مخليها تنور كل دا هي مغمضه عيونها وانا قربت منها وبقيت شبه واقف قدامها وزبري طبعا واقف احتراما للمشهد الي قدامي مها بهدوء: عايز ايه يا عمر ايه الي طلعك روحت جبت كرسي من الي بقعد عليهم لما بطلع علي سطح عمر:, ولا حاجه انا متعود اكلع علي سطح لما امون زهقان ونسيت انك هنا بس ايه الي انتي لابسه دا مها:, ايه وحش عمر: قطع لسان الي قول كلمه زاي ديه دا انتي فرس مها: احترم نفسك انا مش زاي البنات الي تعرفها وبتنيكها انا سمعت الكلمه ديه وكنت هجيبهم علي نفسي عزيزي القارئ انا عايزك تتصور المشهد معايا انت قاعد وشايف قدامك فرس ابيض بزاز قد الكنتلوب او اكبر شويه وطيز مرفوعه ولابسه لانجري احمر ونايمه قدامك علي صور تحت ضوء القمر واله ت طير القميص لدرجه ان فخادها وبطنا عريانه قدامك ومفيش حاجه تفضلك عن كسها غير حته اندر فتله هتعمل ايه بظبط وهو دا الي انا عملته ويا ريتني ما عملته قومت هجمت عليها ويا دوب بقي بيني وبينها سنتي لقيتني مقلوب في الارض معرفش ازاي وهي فوقي حاولت اقوم لقيتها بعدت عنب هالص وبقبت قدام باب الاوضه طبعا انا اساسا كتفي بيوجعني فقومت بصعوبه وجريت عليها وانا عامل حسابي المره ديه لقيتها عامله ايدها زاي السيف وهتضربني في جمبي روحت لافف نفسي ودخلت بين دراعها واخدت شفايفها في احلي بوسه رومانسيه بقيت ببوس شفابفها براحه ومشي لساني عليهم بستكشفهم واول ما فتحت عيوني لقيتها بتبصلي جامد وعيونها كلها شهوه وبس في نظره كدا انا عارفه كويس نظره شراسه روحت شاددتها جوا الاوضه اول ما دخلنا لقيتها نطت وعضتني في رقبتي وبعدها بقيت تلحس بلسانها مكان ما عضتني انا زقتها علي سرير و هجمت عليها وبقيت اعض رقبتها اتا كمان وايدي عماله تلعب في بزازها وطلعت علي شفايفها وبقيتهت بناكل شفايف بعض مش بنبوس لدرجه ان شفايفي اتعورت وجابت ددمم وانا في ثانيه كنت بقلعها اللانجري والبرا الاندر وبقيت ملط وشوفت احلي حلمات لونها احمر اوي شكلها يهبل وكسها لون وردي انا نزلت علي بزازها وبقيت عمال اعضها جامد والحس فيهم وافرك في كسها بايدي وهي : اممممممم كمان ارضع بزازي نفشخني اااه عمر: مالك يا شرموطه انا لسه عملت حاجه معرفس امتي قلعت هدومي وبقيت ملط انا كمان وهي تحت مني وبتمص في زبري وباحترافيه وتلحش في بضاني وتاخدهم في بقها روحت شايلها ونيمتها علي سرير وبقيت لكسها القمر ونزلت اكله وبقيت ببوس شفايف كسها والحس شفراته واطلع علي البظر والحس فيه واعضعضه براحه وهي تتلوي تحت مني عمر:, انتي فيرجن ولا لا مها: انت عايزني ايه انا هنا زاي ما انت عايزني عمر:, احا ماااااري وبكدا يبقي الجزء التالت خلص انا بعتذر انه ااجزء قصير بس انا مشغول الفتره ديه ومكنتش مجهز اني هرجع اكتب في الفتره ديه اساسا فبعتذر لو اىحزء قصير او مس بالمستوي المطلوب انا حاولت التزم بالميعاد الثابت لنزول الاجزاء الجديده و بنسبه لشخصيه سيف الجبالي عشانوناس الي هتسال مفيش دمج بين قصتي وقصه ال صقر ديه مجرد استعاره لشخصيه بسبب تشابه الاسماء لكن مفبش اي دمج بين القصيتين واتمني الجزء دا يكون عاجبكم وانتظروني في الاجزاء القادمه مع مفاجات لا تنتهي ازيكم يا شباب طبعا انا بشكركم علي تعليقاتكم الجميله وعلي توضيحكم لبعض المشاكل في القصه بس ارجو من ساده المتابعين التفريق بين النقد وبين تريقه عشان انا في رسايل جاتلي اقل ما يقال انها تحرق الدم الي شايف ان في خطا انا عملته او في الاسلوب يقول لكن ميسخرش مني لان الواحد مش مستحمل اي كلمه مسيئه باي شكل بعتذر علي كلام الحاد المره ديه بس لازم اقوله عشان اوضح شويه حاجات وارجوا ان كل متابعين يعلقوا ويقولولي رايهم لاني بستفاد من اراكم وتوضيحاتكم بجد الجزء الرابع انا كنت بلحس في كس مها ومستمتع فسخ بكس العسل دا عمر: انتي فيرجن ولا لا يا مها مها: انت عايزني ايه انا هنا زاي ما انت عايزني انا انصدمت من كلام دا وبصيت لوشها وكانت صدمتي الكبري عمر: ماري ازاي ماري: اهدي بس اهدي كل حاجه هتخلص بسرعه اوي هههههههههههه انا واقف مصدوم بشكل غير طبيعي لحد ما لقيتها بتقربلي جامد وحطيت اديها علي راسي ورزعتها في حيطه فتحت عنيا فجاه وانا مرعوب لقيت نفسي في اوضي وعلي الارض اتنفست وارتحت شويه ان دا كان مجرد حلم مش اكتر قومت وقعدت علي سرير وانا بدعك في وشي مش مصدق لدرجه ديه ماري مسيطره علي تفكيري عشان تطلعلي في الاحلام فوقت من سرحاني علي صوت موبايلي كان الي بيتصل بيا علي عمر: ايوه يا علي في ايه علي: الحق يا عمر اميره دخلت المستشفي عمر بخضه: انت بتقول ايه حصل امتي الكلام دا علي: من شويه البيت كله فاق علي صوت تكسير وزعيق في اوضتها فانا وعمار وبيتر طلعنا عشان افتكرنا ان حد اقتحم البيت لكن لقينا اميره في حاله هياج و عماله تكسر في كل حاجه حوليها وتزعق وعماله تقول انها هتقتلك لحد ما اغمي عليها نقلناها علي المستشفي عمر: وعز فين هو وامجد وامها علي : عز باشا سافر امبارح وأمجد لسه في المستشفي ميار هانم معانا دلوقتي انا قولت اكلمك قبل عمار لانه ناويلك علي نيه سوده اميره مش مبطله خطرفه باسمك وانها هتقتلك انت عملت ايه بظبط معاها انا قاعد بحاول اجمع كلام بس لسه مش فايق ودماغي تقيله عمر: هقولك لما اشوفك انا جاي دلوقتي حالا هي في مستشفي الهداجي مش كدا علي: اصبر يا عم تيجي فين محدش هيدخلك انت مش واخد بالك الساعه كام شيلت الموبيل من علي ودني لقيت الساعه 5 الفجر عمر: طيب انا هاجي اول ما نهار يطلع وهنكلم ساعتها المهم امجد ميعرفش حاجه عشان حالته متسئوش فاهم علي: ماشي يا عمر انا مستنيك قفلت مع علي وانا دماغي هتنفجر اميره اه زعلانه مني ومش طيقاني بسبب الصوره ديه لكن مش لدرجه انها تبقي هايبر وتكسر كل حاجه وتقول انها عايزه تقتلني مقدرتس ارجع انام تاني قومت شربت وعملت كوبايه قهوه وطلعت علي سطح عزيزي القارئ ارجو انك متشتمش انا طالع فعلا اشم هوا ومفيش حيل اني اعمل حاجه طلعت فوق السطح ولقيت مها قاعده علي سور ورجليها لبرا مها:, غريبه ايه الي مطلعك دلوقتي كنت بضحك من جوايا اصلي هقولها ايه حلمت اني كنت بنيكك من شويه في نفس المكان دا عمر: ابدا مخنوق وقولت اطلع اشم شوبه هوا وانتي ايه مصحيكي مها: انا متعوده اصحي بدري اساسا في الجبل عندنا نظام ومينفعش اي مخلوق يخالفه حتي تنفس عمر:, عارف ان نظامكم صعب جدي كان دايما كلمني عن قوه ومهاره الجبل بس انا ينفع اسالك علي حاجه مها: الاساله الي في دماغك جدك الي يجاوبك مش انا عمر:, مها انا مش بحب الطريقه ديه ارجوكي قوليلي احنا ليه بنحارب الناس دول ليه دايما لازم نعيش في رعب ونقتل ونتقتل ليه انا اتحكم عليا اني ادخل سكه مليش دعوه بيها مها: قدرك يا ابن عمي احنا اسياد الحرب بقالنا سنين طويله ومحدش قدر يغلبنا جماعات الفوضي في العالم رغم انها عايزه تصفينا كلنا لكن مش بيقدروا يمسوا واحد بس فينا انت عارف انهم بيفكروا يحركوا فيلق نخبه عشان يخلص عليا عمر:, يخلص عليكي اشمعني انتي المفروض اني انا الهدف بتاعهم لاني اكبر خطر عليهم مها: انت صايع قدرت تخفي نفسك وقدراتك عن الكل حتي لما اضرب عليك نار انا عارفه انك كنت قاصد تاخد رصاصه لو كنت عايز تفاديها كنت فاديتها لكن ساعتها كنت هتكشف نفسك حويط من يومك عمر: من الي شوفته يا مها صدقيني والي شوفته مش قليل انا شوفت الي يعدي تفكيرنا بمراحل مها:, احكي لو عايز ايه الي في قلبك ايه كنت بتحلم انك بتنكني ههههههه عمر: انتي ابيحه يا بت انتي مها: حوش ياض انت الي محترم اوي يا عمر انت فاشخ بنات العيله هناك في شرقيه معقوله متخيلتنيش عمر: لا كنت بحلم من شويه اني بفرشلك بس ويعدها الحلم قلب كابوس مها: ايه اوعي تكون طلعت اختي في الاخر عمر: لا يا شاطره فجاه لقيتك اتحولتي لماري وضربتيني في دماغي وفوقت علي كدا مها بصتلي بشك شويه كانها بتحاول ت****ي عايزه تعرف انا بقول كدا بس عشان اداري علي الي قولته ولا حقيقه مها: لا واحده واحده كدا وفهمني واحكيلي الي حصل عمر: احكيلك ايه هو دا كلام يتحكي مها: مش وقت خولنه بروح امك انجز احكيلي ازاي اتقلبت ماري فجاه في حلمك حكيت ليها الحلم وركزت اوي علي جزء الجمله الي ماري دايما بتقولها مها: هو الموضوع غريب لان انت بتقول انك مارست مع ماري مره واحده بس لمده نص ساعه او اكتر شويه ومن سنه يعني حتي لو فاكر كلامها عمرك ما هتفتكر ملامحها بتفصيل زاي ما انت بتقول حتي لو حلمت انها عايزه تقتلك دا هيكون بسبب شكك انها سبب في ضرب النار يبقي لو حلمت بالقتل هتقتلك بطريقه تفكيرك الي في دماغك وهي ضرب نار مش خبط دماغك في الحيطه عمر: يمكن خبطه دماغ رده فعل عشان وقوعي من علي سرير مها: هو انت في طبيعي بتقع من علي سريرك عمر:لا مها: يبقي كدا جسمك هو الي اتحرك عشان يفوقك بسرعه ودا بسبب رده فعل غير طبيعيه في وعيك او استجابه لمؤثرات خارجيه عليك عمر:, معلش بس انا مش فاهم اي حاجه من كلام دا انا اه دارس علم نفس ولغه جسد بس مش لدرجه اني استوعب كلامك مها: بص يا عمر دلوقتي انت حلمت حلم مزعج بس حلمك دا انت كنت حاسس انه واقع جدا لدرجه انك لما سمعت كلمه موت او فكره ان الي قدامك ماري مخك بدل يكيف جسمك علي وجود خطر حقيقي ومبقاش مفرق بين الخيال والواقع وعشان كدا جسمك عمل ليك تشوك او صدمه قويه ترجعك للواقع بسرعه قبل ما تموت في الحلم بجد عشان كدا بيقولك الي يموت في الحلم يموت في الواقع لان مخك صدق بسبب حلمك انك مت بجد و وقف كل وظائف جسمك وبتالي تموت عمر:, وايه حوار المؤثرات الخارجية دا مها:, يعني انت مثلا ممكن تكون شميت غاز محفز لمنطقه الإدراك في مخك او منطقه الخيال وبتالي بدأت تتخيل حاجات مش موجوده او ممكن شوفت الوان محفزه للخلايا العصبيه او حد حقنك بمصل بيسبب الهلاوس او تكون انت لمسته في الف حاجه وحاجه ممكن تاثر علي وعيك و نشاط مخك و بتالي مخك فجاه حس ان في حاجه غلط بتحصل في اعضائك ولازم يظبطها وهنا بدل يقاوم المؤثر دا يخرجك منه عشان يرجع توازن للجسم عمر: يانهر ابيض انتو بتتعلموا كل دا في جبل مها: دراسه علم نفس ولغات الجسد وقراءه الافكار وتعابير الوجوه حاجات مهمه جدا وعلم قوي للي زينا بس معظم المحترفين في العلوم ديه بيكونوا محاربين بوو عمر:, احا احنا وصلنا للبوو كمان مها:, مش وقته افتكر كدا في حاجه غريبه حصلت امبارح عمر: اليوم كله كان غريب خناقتي مع اندرو والصوره الي اتبعتت لاميره وهنا دماغي وقفت عند النقطه ديه ايوه صح الصوره ممكن الصوره يكون فيها حاجه اميره جالها حاله هياج شديده نقلتها المستشفي وهي الي اتبعتلها الصوره وانا احلم بماري وكل دا وانا كمان شوفت صوره او يمكن اي حاجه تانيه بس لازم احط دا في الحسبان عمر: مها علي لسه مكلمني وقالي ان اميره اتنقلت في المستشفي بعد ما جالها حاله هياج كبيره وبدات تكسر في كل حاجه وتقول انها هتقتلني وهي في المستشفي دلوقتي والصبح صوره اتبعتت ليها الي كلمتكوا عليها مها: ممكن يكون كلامك صح بس لازم اشوف الصوره ديه عمر:هجبلك تلفون اميره بس الفكره ديه مين يقدر يعمل حاجه زاي كدا وهيستفيد ايه مها: اهدي وهنعرف كل حاجه *********************************** في مستشفى الهداجي الساعه 12 الظهر ميار قاعده جمب بنتها وهي منهاره من العياط واميره نايمه بس وشها شاحب ودبلان تحسها زاي الاموات عمار وعلي واقفين برا الاوضه والدور كله مفيهوش مخلوق غير اتنين ممرضين بس عمار: كلمت عمر علي: اه كلمته الفجر زمانه جاي اكيد بش انت اهدي اكيد في حاجه احنا منعرفهاش عمار: انا بقالي سنين بحمي اميره من اي حد مسمحتش لاي مخلوق يقربلها لغايه ما زفت دا بدا يدخل حياتها وهي بايظه علي:, عمار متعش في دور عمر مجاش بالمصايب المصايب موجوده من زمان والا انت مكنش هيبقي لوجودك او وجودي لزمه عمار:, طب هنتصرف ازاي مستر عز هيرجع بعد اسبوع هنقوله ايه لما يرجع علي:, هو مدحت دا فين معقوله أخته في المستشفى ولحد دلوقتي مجاش يشوفها عمار: متستغربش مدحت كدا مش بيفكر في اي حد غير نفسه اتعودنا علي كدا ا علي: انا في حاجه لحد دلوقتي مش فاهمها ليه خليت امجد يقول عمر ان مدحت هو الخاين رغم انك عارف ان مدحت اتفه من انه يعمل حاجه زاي ديه عمار: عشان يدور يكشف الي في جيبه عمر حاجه اكبر من الي انت شايفها بقالي سنه كامله بدور ورا الواد دا ملقتش اي حاجه وراه علي انت تعرف ايه عن الواد دا علي: ولا حاجه انا زاي زيك عمر مش بيدي الامان لحد بس انا عارف انه طيب ومش بياذي صحابه عمار: هنشوف بس لازم نفتح عيونا عشان واضح ان الايام الجايه هيكون فيها شغل كتير وهنا دخل عمر ومعاه مها وماشين يتلفتوا حاولين نفسهم لحد ما شافوا عمار وعلي وراحوا نحيتهم عمر بهدوء: اميره عامله ايه ؟!! عمار: عاجبني اوي البرود دا بعد ما كنت سبب في الي حصلها وكمان مين ديه مها: ميخصكش تقدر تقول اني الحارس الشخصي لعمر غير كدا انت ملكش انك تسال عمار: بقيت مهم يا عمر وبتمشي بحرس من امتي عمر: مش وقته اميره عامله ايه علي: زاي الاموات من ساعه ما هديت وهي نايمه و وشها بقي شاحب اوي كل ساعه او اتنين تقوم تصرخ وترجع تنام تاني عمر : كل الي حرس دول موثوق فيهم ولا لا عمار : موثوق فيهم اشمعني عمر: انت تعرف ان في واحد سرق موبيل اميره واخد صور الي عليه وركبها علي صور بورنو وبيهددها بدا عمار: انت بتقول ايه وكلام دا حصل امتي انطق عمر: معرفش حصل امتي انا لسه عارف امبارح لما رجعت الكليه ضربت الواد وبعد كدا عرفت من اميره وبعد كدا اميره اتبعتلها صوره شقلبت دنيا كلها عمار: صوره ايه عمر: صوره ليا وانا بنيك مرات عمي في شقتها بس الصوره متفبركه لاني عمري ما نمت مع مرات عمي في شقتها اساسا عمار: سيبك من كل دا ليه اساسا صوره زاي ديه تتبعت لاميره مها: فين موبيل اميره علي : عايزه ليه مها: عايزه اشوف صوره ديه عمار طلع تلفون اميره من جيبه واداه ليها وهو باصص عليها اوي بيحاول يقراها او يعرف البت ديه تقدر علي ايه تحسبا لاي حاجه مها فضلا تدور وطلعت الصوره وفصلت مركزه فيها اوي فجله لقيت عنيها بتروح للوحه ورايا وركزت فيها اوي مها: هي ديه لوحه سون عمار اتنفض اول ما سمع الاسم عمار:, انتي بتقولي لوحه سون وريني ادتله النوبيل وبص في صوره واخد باله من لوحه علي : ايه لوحه سون ديه مها: لوحه سون معروفه بلوحه الغضب رسمها فنان قديم كان معروف عنه انه احسن متلاعب بالعقول كان بيسيطر علي ناش بلوحاته رسم اللوحه ديه مخصوص واهداها لحاكم دولته في اليوم الي بعده الي في القصر لقوا الملك قتل كل عيلته بابشع الطرق وبعد الحادثه ديه اللوحه اختفت ومحدش شافها ولا شاف رسام دا بس كل فتره لوحه تظهر وتحصل معاها مصايب كتير جدا حاجه كدا زاي اللعنه علي : كلام دا حقيقي مها: مش مصدقني روح دور في كتب التاريخ بس مش هتلاقي اي صوره ليها عتلاقي كلام بس صوره مشابهه ليها بس بالوان مختلفه في كتب معينه مش هتعرف توصلها علي: طب برضوا ليه لوحه تعنل في الانسان كدا بيركبه عفريت يعني مها: ايه السذاجه ديه سر في الالوان كل لون في لوحه ديه بيصدر عنه اشعه معينه بتاثر علي اىعصب البصري وبتالي بتدخل علي فص الخلفي من المخ وهو مسؤول عن رؤيه بتبدا الاشعه تاثر علي مركز الاحساس وكل لون بيحفذ احساس معين عند الانسان بيسيطر عليه لون الاحمر الدموي طاغي في لوحه ديه مع لون الاسود ولون البنفسجي الغامق الالوان ديه محفزه للمشاعر سلبيه زاي الغضب والكره والدمار فهمت وبتخلي جسم الانسان يبذل اقصي مجهود لحد ما يقع علي: طب واشمعني عمر ليه مش امها مش ابوها مش انا او عمار عمر: عشان اللوحه مرتبطه بصورتي وانا بنيك مرات عمي واميره اتخنقت معايا بسبب الصوره ديه بقي كل مشاعر السلبيه اتركزت عندي انا عمار:, احنا كدا بنلعب مع طرف مستوي مختلف تماما دا في مستوي البوو مها: ممكن بقي نشوف اميره ونطمن عليها انا عندي حل يقدر يساعدها عمار: انت شوفت الصوره ديه يا عمر عمر: اه شوفتها وامبارح حلمت بماري وخي بتحاول تقتلني علي بشك: وليه محصلكش زاي اميره. عمر: يمكن عشان انا شوفتها لمده دقيقه واحده بس ومتعرضتش لاشعه لمده طويله بخلاف اميره انا الغلطان انا الي قولتلها ان صوره مزيفه اكيد فضلت باصه عليها عشان تتاكد من كلامي عمار: ادخلو شفوها بس مش عايز اي دوشه او كلام يدايق جوا ميار هانم مش مستحمله دخلت انا ومها وكانت اميره نائمه علي سرير ومدام ميار كانت نامت علي كرسي وهي قاعده جمب اميره بس فاقت علي صوت باب وهو بيتفتح ميار : عمر متشكره اوي انك جيت يا حبيبي شوفت الي حصل لاميره عمر: متقلقيش يا طنط اميره هتبقي زاي الفل وتقوم تتنطط وتقرفنا ونقولها ادخلي نامي يا بت ضحكت بمراره وهي بتبص علي بنتها وحالتها ميار: انت زعلتها في حاجه يا عمر عمر: فؤ مشكله حصلت بينا امبارح في كليه يمكن هي سبب في كلام الي قالته بس متقلقيش ادهي تبقي زاي الفل ببص ورايا لقيت مها مطلعه كتاب وعماله تدور علي حاجه وطلعت ورقه وقلم وكتبت شويه حاجات مها: عايزه الحاجات ديه بسرعه متتاخرش لازم اخلص قبل ما تفوق تاني يلا علي اخد ورقه وبص لعمار وعمار شورله بدماغه انه يروح وخرج علي جري عشان يجيب الحاجه مها : هو دكتور حاطط ايه في المحلول ميار: مهدء عشان البنت تنام ومترجعش للحاله الي كانت فيها مها : لا عمار بعد ما علي يجيب الحاجه عاي اك تخلي دكتور يديها حاجه تقويها وتديها بور وتنشط خلايا المخ عايزه مخها شغال باقصي طاقته عمار:, انتي هتعملي ايه بظبط رفعت كتاب في وش عمار كان مرسوم فيه لوحه فيها حمام وسماء وحاجه شبه الاعصار وفي عاصفه مقدرتش احدد ملامح رسنه لان الورق كان لونه اصفر اوي عمار: لوحه ملائكه انتي جبتيها منين وجبتي كتاب دا منين مها: هتفضل تسال كتير وهنسيب البت هقولك بعدين المهظ تعمل الي بقولك عليه عمار: حاضر ميار قاعده ساكته ومش فاهمه حاجه خالص ازاي بس انا عمال اهديها واقولها ماقلقش وان مها بتعرف تعالج حالات الهياج عند البشر وهي بتخصصه في دا مها فضلت قاعده بترتب في الاوضه لحد ما فضت الارض خالص وبعد نص ساعه جه علي ومعاه حاجه شبه الجلد الحيوان بس مفرود وشنطه فيها الوان وصمغ مقص وقطر وحاجات كتير مها اخدت الحاحه وفردت الجلد علي الارض وبدلت تجهز الالوان وترسم وانا قاعد بتفرح عليها زانا ساكت زكل ش يه ابص لاميره وهي نايمه زاي الملائكه قضلت مها حوالي ساعتين بترسم اللوحه لحد ما خلصت وجابت حاجه وعلقتها في اخر سرير اميره يعني بمجرد ما تصحي تشوف اللوحه في وشها وعمار كان حاب دكتور ودكتور كان رافض الي بيحصل بس عمار اجبره انه يسمع كلام وفعلا ادها مقويات ومنشطات للمخ و مها طفت النور ةخلت في نور متصلت علي اللوحه بس وبصراحه لوحها في منتهي روعه كنت شايف سماء زرقاء وفيها سحاب ابيض وفي ملائكه نازله من سماء بس مش ظاهر غير جزء من جناحات والراس عشان كدا قولت حمام وفي مرح اخضر تحتيههم وبيتمايل مع نسمات الهوا الي متوضحه في رسمه وفي خيل ابيض بيجري في نهايه المرج الاخضر وجاي علي اوله وبعد ربع ساعه بظبط اميره فاقت وهي بتنطفد وبتصرخ لكن عيونها راحت علي لوحه المرسومه وفجاه سكتت وهديت تدريجيا وفضلت مركزه فيها اوي وبقيت بتضحك وتبص حوليها وهي مبسوطه وانا خرجت من الاوضه عشان لما نور يفتح متشوفنيش وكل حاجه تبوظ احتا مش عارفين ايه بيحصل ولقيتهم ولعوا نور وميار حضنت اميره ودكتور بيقيس نبضها لقاه بقي طبيعي جدا وبدا يسالها ويستفسر منها لكن اميره اكدت انها مش فاكره اي حاجه من انها كسرت او فالت انها عايزه تاذي حد وخرج دكتور ودار الحوار الاتي مها:, حمد**** علي سلامتم يا مرمر اميره: شكرا مش انتي البنت الي كانت مع عمر امبارح لما كنا مروحين مها: اه يا ستي انا دلوقتي انا عيزاكي تقوليلي انتي حلمتي بايه اميره: حلم وحش اوي كان عمر واقف وماسك مسدس وضرب امجد اخويا بنار في صدره وبعدها مسك سكينه ودبح بابا وطعن ماما في قلبها وقتل عمار وبيتر وعلي دبح الكل وبعدها قرب عليا واغتصبني وقتلني مها وعمار بيبصوا لبعض بهدوء كانهم فاهمين بعض اوي وميار بتعيط من كلام الي سمعته واميره شبه تايهه وعلي مفزوع عمار: طب دلوقتي يا اميره انتي ترتاحي ونبقي نكلم بعدين كل دا انا باصص عليهم من برا الاوضه رجعت سندت علي جدار ولقيت اخر اتنين نفسي اشوفهم مدحت ومعاه اندرو عمر: فعلا مل جمع الا موفق انت ايه الي جابك هنا ياض انت اندرو : وانت مال اهلك ناس زباله صحيح مدحت بصوته ناعم: بص يا شاطر متخلنيش ازعلك انت عملت خدمه للعيله زاي اي خدام عندنا وخلاص امشي عشان مزعلكش وادفنك عمر: لمؤخذاه يا مدحت في سؤال بس هو انت خول يعني طيزك مفتوحه اصلي شايفك بتهزها جامد وعايز تاخد فيها زاي اخينا الي جمبك امشي من هنا بدل ما اكسر عضم وشك من ليه وانت بذات يا مدحت عشان انا مش هرحمك في وقت دا عمار خرج علي صوتي هو علي ومها و مها قفلت باب وراها عمار: فب ايه يا عمر انت مانع مدحت انه يدخل لاخته عمر: لا مانع واحد وسخ يدخل لاخته ويبقي قرني ويدخل البيه معاه اميره مش ناقصه عمار استنتج من كلامي ان دا الواد الي كنت بكلم عنه بخصوص موبيل اميره عمار : علي عايزك تاخد صاحبنا دا وتفسحه شويه اندرو: نعم ياخد مين انتو هبل انا ممكن ادمركم كلكم في ضغطه زرار عمر: اندرو هو انت امنت علي صور الي معاك قبل ما تيجي اندرو: تقصد ايه يعني عمر: بص علي موبايلك اندرو فتح موبابله لقاه متفرمط وكل حاجه ممسوحه من عليه اندرو: وانت فاكرني اهبل في نسخ في اماكن كتير عمر: حقك مش هقولك حاجه بس الكمبيوتر بتاعك اضرب واللاب اتفشخ واي فلاشه او سي دي علي صور اميره هتحطه في اي جهاز الصور هتتمسح تلقائي معلش اصلي عامل احتياطاتي عشان بتعامل مع واحد نحس زيك علي اخد اندرو وهو مصدوم من كلامي ومدحت فضل واقف مش فاهم حاجه عمار:, صور اتمسحت امتي وازاي نرجع فلاش باك بعد ما خلصت كلام مع مها نزلت شقتي كانت ساعه بقيت 7 الصبح طلعت تلفوني وكلمت واحد صحبي اسمه سليم عمر: ايه يا سلوم سليم:, يا عمر في مصلحه جديده عمر:, اه بس مصلحه عنب نفس الحوار الي كان من سنتين سليم: ياض انا عايز افهم انت ليه دايما بتقع مع شمال عمر: ما انا لو مكنتش اعرف الشمال مكنتش عرفت امثالك انجز هبعتلك رقم خول الي معةه صور الاصليه وصوره البت عايزها تتفرمط واي فلاشه او دسك يتفرتك سليم: امين بس كدا الحساب هيكون ايه عمر:, انا اكلت عليك فلوس قبل كدا سليم,:, لا عمر: يبقي تشتغل وانت ساكت وفلوسك هتجيلك متخفش بس سليم انت عارفني لو عرفت ان اي صوره ليها نسخه عندك انا الي هفرمطك انت اه هاكر شاطر بس انا الي بحمي ضهرك في دنيا سليم: عيب لما تقول كدا يا عمر انت عارفني عمر: يلا سلام عوده من الفلاش باك عمار:, يخرب بيتك بقي انت تعمل كل دا بتلفون طب وانت تضمن الواد دا عمر: برقبتي بس هات فلوس بقي عشان ادهاله اخوك اشفور خالص ومعيش ولا جنيه عمار:, امسك خمس الاف جنيه حلوين عليه عمر: ماشي بس لينا كلام كتير مع بعض وبصيت لمدحت وكلام هيجمع يلا يا مها عمار:, لا سيبلي مها شويه عايز اكلم معاها عمر قلب وشو علي عمار:, لما ابقي خروف ابقي اسبها ليك يلا واخدت مها و مشيت وفضلت كام يوم عايش حياتي عادي مفيش اي جديد ومها معايا زاي ظلي مش بتفارقني خالص وبدات تمارين المسرح واتعرفت علي ناس كتير وبدانا نحهز للعرض بتاعنا وطول الفتره ديه مش بكلم مع اميره خالص رغم انها بتنزل كليه بس مها متابعه معاها لحد ما تبقي كويسه وانا علاقتي بابراهيم بقيت قويه جدا وبقينا كول الوقت مع بعض وفضلت الحال دا لمده شهر لحد ما دخلنا علي الامتحانات وكان في اليوم دا امتحان الكمياء وخلصناه عمر: ايه يا هيما عملت ايه ابراهيم: زفت خايف اشيل عمر: لا متخفش خليك متاكد تعالي نقعد واخده واقعدنا ابراهيم:عمرخد بالك من دراستك شويه عشان كدا غلط المسرح واخد معظم وقتك عمر: متقلقش انا عارف اظبط الدنيا بقولك ايه مشوفتش الواد الي اسمه اندرو فين ابراهيم : لا بقالي فتره مش شايفه عمر: احسن عيل وشه عكر ولقيت اميره دخلت علينا هي وصاحبتها ومها كانت حالتها اتحسنت ووشها رجع نور تاني وعيونها بتلمع اميره: عمر ينفع اكلم معاك شويه عمر: خير اميره: معلش لو ينفع لوحدنا عمر: ماشي بعد اذنك يا ابراهيم ابراهيم بخبث: اتفضل يا عمر بس ابقي افتكرنا بقي اخدت اميره وتمشنا شويه لحد ما وصلنا عند المشتل وفي مكان هناك قعدنا فيه عمر: خير يا اميره اميره: انا من ساعه ما خرجت من المستشفي وانت مش بتكلمني خالص وبتبعد عني انا عارفه ان كلام الي قولته ليك زعلك بس غصب عني عمر: عارف انه غضب عنك اميره انا سكتي كلها بقيت لبش ومشاكل الي دخلك المستشفي عمل كدا عشان ياذيني انا مش انتي انا مش هستحمل اشوفك في حاله ظيه تاني باي شكل عشان كدا ابوس ايدك ابعدي عني لانك هتتاذي اميره: انا مش فارق معايا كل دا انت فاكى ان حياتي مش في خطر بسبب بابا وشغله انا اتعود علي كدا ومش هسيبك ابدا عمر انا بحبك ومش عايزاك تسبني ارجوك عمر: وانا كمان بحبك يا اميره بس مينفعش في حاجات كتير انتي بتعرفهاش عني لو عرفتيها هتكرهيني اميره: اعرفها كلها مها حكتلي كل حاجه ومش فارق معايا حاجه غير اني ابقي جمبك ومعاك ارجوك طبعا تكمله الفيلم العربي دا انتو عرفينوا اخدوا بعض بالحضن وعيون العشاق وكلام دا كله كل دا مش مهم المهم الي بيحصل هناك *******,[I],*****[/I] بعد الموقف دا باسبوع في اسوان سيف واقف في محجر وبيكلم واحد من العمال لغايه ما جه راجل عجوز وقف جمبه سيف بص لراجل و وخلا العامل يمشي سيف : اتفضل يا حج نورت اسوان الحج : بنورك يا سيف يا ابني قولي اخبار الجماعه هنا ايه سيف : الجماعه بخير لحد دلوجتي بس معرفش الحوار اخرته ايه شكله واعر جوي ومحدش هيعرف يوجفه وعمر بينه مخبي كتير الحج: عمر لسه بدري علي ما يظهر في صوره خليه في دري يتعلم عشان لما يمسك مكان جده يقدر يسد عمر هو اهم عنصر في اللعبه سيف:, طب هنعمل ايه في الابواب الي عمر فتحها قبل معادها ديه الحج: قول الحج يوسف(ودا اسم جدي) ان مدحت مش هو الخاين وان عمار بيلعب علي عمر عشان يقدر يوقعه ويحاول يبعد عن اميره لان البنت ديه هتكون خطر عليه سيف: مش هيوافق مها لسه قيلالي انهم بيحبوا بعض وعمر خلاص قرر انه يجوزها الحج: مفيش حاجه اسمها مش هيوافق مش بمزاجه انا همشي دلوقتي ولو حصل جديد بلغني سيف : امرك يا جدي الحج: صحيح يا سيف ابقي عقل صحبك المدمن دا لان لسانه طويل اوي عليك خليه ياخد باله من نفسه سيف : تشكر يا حج ********************************* في نفس توقيت في بيت نجلاء في شرقيه نجلاء نايمه عريانه هي ونسرين مرات اخوها وبيتساحقوا نجلاء : ااااه كمان يا لبوه الحسي كسي كمان نسرين وهي بتلحس في كس نجلاء وبتدخل لسانها جوا كسها بصيت لنجلاء وقالتلها : تفتكري الي احنا خططناله دا هينجح نجلاء : متخفيش كل شئ هيمشي زاي ما احنا خططنا نسرين: المفروض ان الجواب يكون وصل لعماد دلوقتي البيت هيولع انهارده ******************************* عماد قاعد في بيته وبيحضر شويه امتحانات للطلبه بتوعوا جرس الباب خبط قام عماد فتح لقاه محمد بابا : اهلا يا محمد ايه ياض فينك محمد: في دنيا يا عمي معلش بقي الكليه هلكانا انا وانا طالع لقيت الظرف دا في البسطه بتاعتك قولت اطلعهولك بابا: تسلم يا حبيبي المهم انت طمني امك واختك عاملين ايه محمد:بخير امي سافرت بتقول ان في شويه مشاكل في البلد بابا:, مشاكل ايه يا ابني بعد الشر محمد: معرفش يا عمي انت عارفني شايل البلد من حسباتي خالص جه كريم وقمر وقعدوا جمب بابا كان بيسالوه علي حاجات بيزكروها محمد: ايه يا كيمو اخبارك ايه كريم: كويس يا عم في حاجه بابا: ياض بطل بلطجه بقي هههههههه محمد:وانتي يا قمر اخبارك ايه والمزاكره عامله ايه معاكي في الوقت دا قمر كانت في تانيه اعدادي ومعالم جسمها بدات تبقي اوضح وهي بدات تحلو اكتر واكتر قمر بقرف: كويسه وسابتهم ومشيت دخلت اوضتها محمد: طب يا عمي هروح انا هشوف صحابي عشان عندنا ماتش كوره عمي: ماشي يا سيدي ابقي سلملي علي ابوك لغايه ما اشوفه لحسن مش عارف اتلايم عليه اليومين دول بابا قعد وفتح الظرف لقي فيه حته بلاستك طويله كدا وفيها شريط فيه خطين ولقي جواب مكتوب اول ما قراء الجواب عينه وسعت من الصدمه وفي الوقت دا قمر خرجت زكانت نازله تشتري حاجه قمر: بابا انا نازله اشتري حاجه يا بابا هو مش سامعها فسابته ونزلت وهو طلع موبيله وكلم عمر بابا: انت فين ياض انت عمر: في كليه يا بابا خير مال صوتك حضرتك تعبان بابا: تيجي هنا دلوقتي حالا فاهم عمر: حاضر يا بابا مسافه سكه *********************************** في جزيره كاش وفايلوت قاعدين بيتفرجوا علي قروش وهي بتاكل من فوق جرف لغايه ما جه واحد اسمه سام سام : حصل يا كاش كل شئ تم زاي ما أمرت كاش : ابدا الخطوه تانيه بسرعه مش عايزه يفوق من الموضوع بسهوله مشي سام عشان ينفذ الجزء التاني من الخطه فايلوت : مبقتش فهماك يا كاش منين مش عايز تاذي عمر بأهله ومنين بتعمل كدا كاش شايفه السمك دا يا فايلوت شكله حلو اوي وهو بيصتاد ويفترس بيعرف ياخد حقه من كل الي حوليه بس بيخلق الفوضي ودا بيسمحله أنه يكسب اكتر عمر بقي عشان تغلبيه لازم تعملي فوضي في حياته ودماغه تلهيه عشان يضرب في مقتل من غير ما يحس الولد دا خطر اكتر من اي حد شوفته فايلوت: قولتلك سبني انا اتصرف معاه وكان زمانا خلصنا منه كاش: مينفعش يشوفك بعد ما شاف ماري وإلا حاجات كتير هتبوظ هي فين صحيح فايلوت: طلعت عمليه اغتيال السفير الروسي في مصر كنت عايزه اطلع بدالها بقالي كتير مخرجتش ومقتلتش حد كاش ولا تزعلي نفسك يا قمر اولفر هات واحد من عندك جه شخص ضخم طويل وجسمه مليان عضلات ومعاه شاب مربوط باين عليه قوه وبيبص لكأس وفايلوت بغل اوي كاش: استمتعي يا قلبي بس من غير طرطشه ددمم فايلوت : شويه صغيرين عشان خاطري عشان خاطري وبقيت تتنطط شبه الاطفال كاش :خلاص يا ستي فكه يا اولفر اولفر فاك الشاب الي هجم علي كاش لكن فايلوت في ثانيه كانت واقفه بينهم وزقت الشاب وقعته فايلوت:لا كدا عيب لعبك معايا انا وجريت نحيته وهو قام وقف وحاول يضربها لكنها كانت بتفتديه وبترقص وهي بتضحك وتتنطط قامت ضربت الشاب بضوفرها في مفصل الركبه من ورا قطعت الاوتار والولد ركع فايلوت: بجد شكرا انك يؤمن بموهبتي هههههههههه وراحت ضربته علي دماغه برجليها وجرته لحد جرف وحدفته اسمك القرش فايلوت : شوفت طرطشه بسيطه زاي ما وعدت كاش : شاطره يا بنوته ******************************** في كليه زراعه عمر قاعد مع اميره ومها وابراهيم ورحاب وقاعدين يهزروا لغايه ما عمر جاله اتصال من ابوه خلاه يقلق لان عمره ما ابوه كلمه كدا عمر: معلش يا جماعه بس لازم امشي عشان بابا عايزني في البيت ضروري اميره: في مشكله ولا ايه يا عمر. عمر: لا مفيش حاجه بس اكيد عايزني في حاجه مهمه بعد اذنكم وقبل ما يمشي لقي تلفونه بيرن ان في رساله جات فتح الواتس لقي صوره قمر في عربيه ومتكتفه عمر طلع يجري بسرعه ومها وراه واول ما وصل عند باب العربيه صوت طااااااااخ وهنا نهايه الجزء الرابع اتمني يكون عجبكم وارجوا انكم تتفهموا الكلام الي فوق المفاجات مش هتنتهي ابدا وعمر اسراره كتير وكل مره في سر هيقلب دنيا كلها اشوفكم علي خير مع سلامه انا بعتذر جدا عن غيابي طول الفتره الي فاتت كان في حاجات كتير جدا بفكر فيها ومشاكل كتير عندي ومكنتش مستعد نفسيا اني اكتب الجزء الجديد ارجوا انكو تقدروا دا وبشكر كل ناس الي كانت مهتمه بالقصه وبتسال كل شويه حقيقي انا بشكركم علي الاهتمام دا خلينا منضيعش وقت ونبدأ الجزء الجديد كفايه تأخير الجزء الخامس في دبي تدخل ست جميله رشيقه القوام شكلها يديها سن 35 سنه بزازها كبيره نسبيا وطيز مليانه وفخاد مليانه شويه والوسط رفيع حاجه شبه الساعه الرميله لكن كل دا كان متغطي تحت عبايه خليجي واسعه هتقولي طب عرفت ازاي هقولك هتعرف بعدين متستعجلش دخلت الست ديه مكتب وطلبت رقم في تليفون ست: ساره تعالي حالا وبعد دقيقتين دخلت بنت في العشرينات كانت رفيعه وملامحها بريئه اوي شعرها لونه اسود لكن عيونها كانت لونها اخضر بزازها وسط وطيزها صغيره جسمها مشدود ومظبوط ساره: ايوه يا مدام نرمين حضرتك طلبتيني نرمين: قوليلي جدول اعمالنا ايه انهارده ساره: انهارده في معاد مع مستر البرت صاحب كونت جروب الساعه 2 وبعدها معاد مع ميس أنا مديره تسويق لشركه ايفال الفرنسيه وبعد كدا حضرتك هتروحي نادي تقعدي هناك شويه مع الاولاد و بعدين تروحي نرمين: جاسر فين مشوفتوش من ساعه ما قعد علي كرسي دا ساره بتلقائية: جاسر اتصفي في نفس اليوم الي نرمين وقعت فيه نرمين: اااه لحد دلوقتي مش قادره اقتنع أن حته عيل يعمل فينا كل دا تفتكري في حد وراه يا ساره ساره: يمكن محدش يعرف حاجه عن الموضوع دا نرمين بخبث:ساره متلعبيش عليا انتي عارفه حاجات كتير تخص الموضوع دا واظن نظام معروف لو نرمين ماتت مقتوله لازم حليفتها تاخد حقها لكن انتو منعني ليه ساره: عشان ديه الأوامر خديها نصيحه مني يا نرمين انا متربيه هناك وعرفاهم محدش هناك بيرحم متخليش لحمك يكون الوجبه الرئيسيه عندهم في يوم من الايام كاش بيعشق اللحم العربي نرمين : عمر فين دلوقتي ساره: معرفش ممكن يكون في اي مكان بعد اذنك خرجت ساره وفضلت نرمين قاعده بتفكر عايزه تاخد قرار في الي بيحصل حوليها دا وتعرف مين عمر الي الانتقام منه يستدعي تدخل كاش وفايلوت نفسهم غمضت عيونها وسرحت *******************"****** *********** في مكان مظلم جدا قمر قاعده ضامه رجليها وقاعده وخايفه جدا من الي هي فيه من ساعه ما جات من المكان دا وهي قاعده لوحدها ومش فاهمه في ايه اخر حاجه هي فكرها أن هي نزلت تشتري حاجه من سوبر ماركت الي علي اول شارع وهي ماشيه خبطت في بنت تانيه اتاسفت لها وكمان طريقها وبعدها بدأت تدوخ و وقعت من طولها ولما فاقت لقت نفسها في المكان دا فضلت تصرخ وتعيط لكن محدش رد عليها فسكتت وفضلت قاعده خايفه لأنها حتي مس عارفه تتحرك بسبب ضلمه الي مخليها مش عارفه تشوف حتي أيدها فضلت قاعده لحد ما سمعت صوت رجلين بيقرب منها ساعتها انكمشت في نفسها من الخوف والرعب لغايه ما نورت بؤره فوق قمر بظبط خليتها تغمض عي نها لحد ما اتعودت علي ضوء لقيت قدامها شاب طويل بس رفيع شويه قرب منها وقعد قدامها في هودء شاب: مالك يا قمر خايفه كدا ليه قمر: انت مين وعايز مني ايه انا معرفش حاجه ومش هعترف باي حاجه شاب باستغراب: تعترفي بايه يا حبيبتي اهدي بس قمر: مش انت من ناس الي بتخطف ناس تانيه عشان تخليهم يعترفوا بحاجات هما معملوهاش شاب : مين قالك أن في ناس بتعمل كدا قمر : التلفزيون شاب : لا يا حبيبتي بتخفيش انا مش عايزك تعترفي بحاجه انا أخدتك عشان انتي وقعتي في شارع ومحدش كان يعرف انتي ساكنه فين فأنا اخدتك لحد ما نلاقي اهلك قمر: انت كذاب انت خطفتني بس انت اصبر عمر هيجي يكسر عضمك ويخليك تلف حولين نفسك شاب: خلاص يا ستي لما يجي عمر انا هخليه يضربني بس قوليلي انتي مبسوطه وانتي قاعده في ضلمه كدا قمر: لا مش مبسوطه و عايزه أخرج من هنا شاب : طب تعالي معايا ومسك ايد قمر وفصل بتمشي بيها وكل خطوه تنور بؤره لحد ما فتح باب ودخلوا كانت اوضه كبيره اوي فيها سرير وتلفزيون وتلاجه والعاب وكتب وحمام مخصوص كل وسائل ترفيه فيها كان لونها بمبي وعليها رسومات كرتون لاميرات ديزني شاب : ديه يا ستي هتبقي اوضتك لحد ما تخرجي من هنا التلاجه مليانه اكل كلي براحتك وفي تلفزيون والعاب وقصص يعني تسليه لصبح يا ستي عيشي وانا كل شويه هاجي اطمن عليكي يلا سلام يا قمر وسابها وخرج وقفل الباب وهي قعدت مكانها مش عارفه اعمل ايه في بلوه الي هي فيها وفضلت قاعده حوالي أربع سعات وكانت بتلعب بلايستيشن لحد ما الباب اتفتح قمر: اتاخرت ليه انا بدأت ازهق *************************** *********** امام كليه زراعه مها: في ايه يا عمر مالك دا ابوك يا دوب كلمك هو قالك ايه بظبط عمر:, معرفش هو قالي اجي فورا بس طريقه كلامه مش مرياحني حاسس ان في مصيبه علي قمه مبني مواجهه الكليه كان في قناص واقف مستني اشاره اول ما جات شد اجزاء القناص و صوب ناحيه تانك البنزين بتاع العربيه وضرب طااااااخ عربيه انفجرت ومها وعمر واقفين جمبها وقف القناص وبداء يفكك القناصه بتاعته بس فجاه أتلفت ولقي معا واقفه وسانده علي خزان المياه وعمر فترد جسمه علي سور جمبه عمر: مالك يا ماري شكلك مخضوض كدا ليه ماري: ابدا بس واضح انك اسرع مما تصورت مش خايف لا اخلص عليك وانا في وضع الغبي دا عمر: معلش اصل سنا شكلها حلو اوي نهارده صافيه اوي زيك كدا ماري: بس انا زعلانه منك يا عمر ومستحيل اسامحك علي الي انت عملته ابدا بقي معقوله متجبهومش في كسي مش عيب تحرمني من لبنك عمر عدل نفسه و وقف مها: انتي مش المفروض عندك عمليه هنا في مصر مع السفير الروسي ايه غيرتي خططك فجاه ماري: مش هستغرب انك عارفه وانتي من الفاير بس مكنتش متوقعه أن عمر كمان زيك ومستغربه أن لما كنت في حضني طاقتك كانت شبه معدومه و دلوقتي انا شايفه قوه كفيله انها تخلص عليا قبل ما أغمص عيني حتي عمر: وتفتكري ايه الي يمنعني اني اقتلك دلوقتي زاي ما بتقولي ؟!! ماري: عشان انت بتحب اللعبه الحلوه وبتقدرها وكمان عشان لسه عايز تعرف مني حاجات كتير عمر: حاجات زاي ايه زاي كاش وتؤامك فايلوت ولا انديها باسمها المحبب ايفرست وانتي تاسي بمعني قمه البركان بصراحه اسميكم ملهمه اوي ماري: لا مدام وصلنا للنقطه ديه يبقي في كلام تاني لازم يتقال عمر بلاش لعب معانا انت مهما وصلت مش هقدر علينا وابقي دور علي الي ضاع منك كويس سلام وفجاه نطت من فوق السطح المبني الي هو كان تقريبا10 ادوار معلش انا معدتش لاني طلعت بسرعه بصيت لمها وقولتلها: هنروح ازاي دلوقتي ؟!! مها : تصدق لو العربيه ديه مكنش عليها تأمين كان زماني خلصت عليكوا انت ونحنوحه بتاعتك عمر: طب يلا بينا بلاش كلام الاهبل دا ونزل عمر علي سلالم العماره عادي و وراه مها و اخدنا تاكس وصلنا لحد البيت واول ما دخلنا لقيت الكل في بيت جدي وامي منهارة من العياط عمر:ايه يا جماعه في ايه جدي مش لاقين قمر عمر بغضب: ايه ازاي راحت فين يعني كريم: انا اخر مره شوفتها كانت بتقول لبابا انها نازله تجيب حاجه بس هو مركزش معاها وهي نزلت ومن ساعتها مرجعتش مها: طب عمو عماد وعمو هشام فين جدتي وهي بتعيط: راحوا يدوروا في المستشفيات والأقسام ومحمد بيدور في المنطقه حولينا عمر في اللحظه ديه افتكر كلام ماري لما قالتله دور كويس علي الي ضاع منك معقوله ضربه تيجي بالقوه المره ديه وفاختي الصغيره عمر: طيب انا هروح ادور عليها في المنطقه حولينا* وسبتهم وخرجت ورحت قعد علي قهوه* ولقيت محمد قاعد هناك بيتفرج علي ماتش عمر: كام كام يا كابتن محمد: اقعد يا عمر دا ماتش نار هيعجبك عمر: تلاقيك مركز مع ازبارهم مش الكوره بقي اختي مخطوفه يا متناك وانت قاعد علي القهوه محمد: يا عم انا تعبت من تدوير وكمان انا مش عاشق اختك اوي عشان ادور عليها انا لو عليا تولع فيك وفيها وفي امي والدنيا بحالها ما كنت تقتلني في الوم إياه زاي ما قالت ناصر وباقي العيال بتاعه المطعم نفضت لكلامه لاني مش فائق ليه بالمره وقعدت افكر هعمل ايه وازاي القي طريقه اوصل بيها لقمر ساعتها مجاش في بالي حد غير سيف الجبالي كلمته عمر: ايوه يا سيف اخبارك سيف: انا زين يا ولد ابوي لكن انت خالك مش عاجبني والاخبار عندكم متسرش عمر: ما انا بكلمك عشان كدا تقدر تساعدني انا لسه خارج من المطار ورجالتي بيدوروا في كل حته علي قمر تعرف حاجه ممكن تفيدنا عمر: الي عملها الرجاله إياهم بتوع مطروح سيف : لا كدا اللعب احلو اوي هي حصلت يدخلوا الحريم في الحوارات ديه طب اصبر عليا وانا هجيبهم متكتفين في شوال بس هيكونوا مستخبين فين عمر بغضب: تصدق ياض انا عرفت ليه زيدان بيهزقك دائما ما تفتح دماغك يا سيف هو انا لو كنت أعرف كنت كلمتك ليه سيف : معلش يا اخوي الدنيا بتلف بيا من المفاجاه بس متقلقش هنوصلها اكيد سلام دلوقتي وانا هشوف اقدر اعمل ايه عمر:سلام محمد: مين رجاله إياهم بتوع مطروح دول انت كنت بتعمل ايه بظبط هناك وبتختفي فين عمر: كنت يحمي اختي وعائلتي الي بسبب غيائك وحقد امك كانوا هيضيعوا انت بسببك سلمت رقبتنا لناس هناك لما طلعت سرك الانجاس الي خلصت عليهم محمد:انا مش فاهم حاجه عمر: ولا لازم تفهم اي حاجه خليك ساكت لحد ما نشوف هنتصرف ازاي *********************************** ************ في البلد سامح كان في الغيط ولسه خارج من زريبه وهو بيعدل هدومه وخرجت وراه ناجيه مرات ابن عمه ناجيه: ااه زبرك كان وحشني اوي يا سامح متتصورش انا مبسوطه قد ايه بنيكه ديه سامح:: ولا تشغلي بالك يا شرموطي كل ما احيانا الفرصه هزنقك وافشخ كسك وطيزك المربربه ديه وراح ضربها علي طيزها المهم قوليلي بتعملي الي قولتلك عليه ناجيه: بالحرف متقلقش المهم تكون راضي عني يا سيدي وتاج راسي سامح : طول ما انتي بتسمعي الكلام نبقي راضي عنك واحققلك حلمك وانيكك قدام اامعرص جوزك ناجيه: متقلقش يا حبيبي كل حاجه بتحصل زاي ما طلبت وكل يوم بحطله دقيق في القهوه او في الاكل لو هياكله لواحده سامح: تمام روحي دلوقتي عشان محدش ياخد باله يلا مشيت ناجيه وفضل سامح قاعد في الغيط شويه لحد ما جاله ابن عمه مسعود جوز ناجيه وقعد جانبه مسعود: اخبارك ايه يا سامح عاش من شافك يا راجل سامح بابتسامه:* وانت كمان يا مسعود يا اخويا ايه يا عم مختفي فين مسعود: ادينا في دنيا يا اخويا بنتنطط في كل حته شويه عشان اكل العيش ويا رباه عاجب سامح : مالك بس يا مسعود احكيلي مسعود: الحرمه السعرانه الي انا متجوزها يا سامح مش بتهمد ولا بتبطل زن وعجن الحريم الي مبحبوش ديه اقولها يا وليه تعبان هلكان لسه جاي من الغيط ولا الهوا واني أساسا اليومين دول بقيت اتعب جامد واحس بزغلله و همدان جامد اوي ومبقتش اقربلها خالص سامح: معلش ما انت برضوا لازم تريح نفسك شويه من تعب الشغل مسعود: مخبيش عليك يا سامح انا أساسا مقصر معاها من قبل الحاله ديه ومش بعرف اكول معاها في سرير والموضوع دا عملي مشاكل كتير اوي بقولك ايه معكش اي حاجه من الحبوب بتاعت الخواجات ديه اهو تخليني أشد حيلي شويه سامح: بصراحه يا اخويا انت عارفني مش يستخدم الحاجات ديه مراتي لوحدها فياجرا طبيعي مسعود: انت هتقولي علي ستات الجانب دول بيكونوا حاجه كدا ملبن المهم يعني متعرفش تتصرفلي في اي حاجه سامح: هحاول يا صحبي بس موعدكش انا هقوم اروح بقي عشان مستنيني في البيت سلام طبعا الدنيا مدربكه ودخلت في بعض ابو سامح ونجلاء يبقي ليه اربع اخوات ناجي ومهران وناصر وكريمه مهران دا يبقي جدي انا وهو من الجزء الي مسيطر علي كل حاجه في العيله وهنفهم دا ليه قدام ومعاه في صفه كريمه وناصر أما ناجي و سعدون الي هو ابو سامح ونجلاء بينتموا للفرع الفقير في العيله والي بيعمل كل المصائب ومسعود يبقي ابن جدي ناصر نرجع بقي للحكايه روح سامح لقي نسرين مراته ونجلاء قاعدين مستنينه نجلاء: عرفت الي حصل في مصر سامح: ايه الي حصل نسرين: قمر اختفت ومحدش عارف ليها طريق سامح: ايه ازاي وامتي دا حصل نسرين: صبح ومن ساعتها والكل قالب دنيا عليها نجلاء: يا ستي ياكش تغور في ستين داهيه حبكت دا يحصل في نفس الوقت الي بعتنا فيه الجواب لعماد ايه الحظ دا دلوقتي هيتلهي في موضوع بنته ويمكن ميكونش قراءه اساسا سامح : متخفيش اكيد هتظهر هتروح فين يعني ********* *********************************** ***** في قصر الهداجي اميره قاعده لوحدها وفجاه الموبيل بتاعها بدل يصفر ويدي ندور لونه احمر طلعت برا البيت وندهت علي عمار اميره: عمار تعالي بعد اذنك عيزاك ضروري دخل عمار البيت عمار: خير يا اميره اميره: جهز رجاله وعيزاك تطلع علي لوكيشن دا حالا تجيب قمر اخت عمر من هناك عمار : انا مش فاهم حاجه اميره: لما ترجع هفهمك دلوقتي تاخد رجاله بس عدد كبير وتروح تجيب قمر فاهم بسرعه عمار: ماشي لما نش ف اخرتها بدا عمار يجمع عدد من رجاله الي بتشتغل تحت أيده واتحرك بيهم علي المكان الي اميره حددته واول ما وصلوا اتفتح عليهم خط نار وعمار ورجالته استخبوا وبدأوا يتحركوا براحه ويصتادوا رجاله الي حوالين المخزن وبعد كدا اول ما دخلوا المخزن لقوا الشاب الي كان بيكلم قمر بس كان لابس زاي ناس بتاعه سيرك الي هو مقدم الفقرات شاب : سيداتي انساتي سادتي مرحبا بكم في عرضنا انهارده عرض الموت احبكم تتعرفوا بضيفنا انهارده عمار الفهد تحت تقول ايه للجمهور يا عمار عمار: كدا لعبه احلوت اوي يا راكان انت الي خطفت قمر دا معناه أن الفريز ليهم علاقه بكل الي بيحصل زاي ما اتوقعت راكان: عمار متظلمنيش انا بنفذ الاوامر بصراحه قمر ديه قمر جدا صعبانه عليا عمار:البنت فين يا راكان راكان: ورا الباب دا وشاور علي الباب الي دخل منه هو وقمر قبل كدا بس عشان تفتحه لازم تقتلني وريني هتعمل كدا ازاي عمار: للاسف يا راكان انا اكتر واحد عارف الاعيبك اكيد في فخ في الاوضه الي ورا الباب بمجرد ما تموت الفخ يتفعل أو بمعني اصح لما قلبك يقف وانت متخصص في دا راكان : كدا اللعبه مش هتبقي ظريفه خالص يا عمار وراح حادف علي عمار سكينه بس عمار فاداها وخرج من جنبه سيف كاتانا وهجم علي راكان بس راكان كان عنده مرونه غير طبيعيه وبيتفادي هجوم عمار لحد ما اتصاب في رجله هنا راكان حاول يجري بسرعه ونط في حاجه شبه البيسين واختفي حاول واحد من رجاله عمار يلحقه بس عمار وقفه عمار: سيبه لسه أوانه مجاش جري عمار وطلع ازازه اسبري رشها علي الباب وبعدين فتحه ولقي قمر قاعده في الاوضه بتلعب بلايستيشن قمر: انت اتاخرت كدا ليه انا بدأت ازهق عمار باستغراب: ايه العيله تنحه الي ميخوقش فيها حاجه ديه يلا خلينا اروحك قامت قمر ومشيت مع عمار الي ركبها عربيه وهي نامت علي كنبه الي ورا لغايه ما وصلوا البيت عمار شالها علي كتفه ودخل بيها عمار: سلام عليكم معلش يا جماعه اتاخرت شويه علي ما لقيتها و انا دخلت في ضهر عمار علي طول لانه كان كلمني وقالي علي كل حاجه حصلت بابا: انت لقيتها بجد ازاي وجري علي عمار واخد قمر في حضنه وامي اخدتها منه ونيمتها علي كنبه عمار: ابدا انا لما عمر كلمني وقالي علي الي حصل يمكن تقدر اساعده قولتله يبعتلي صوره قمر وهنزلها علي نت عشان لو حد شافها يبلغنا لكن لما دخلت علي نت لقيت حد مصور قمر وبيقول أنه لقاها مغمه عليها في شارع ومكنش عارف يعمل ايه فاخدها عنده البيت ونزل صورتها عشان لو حد من أهلها شاف صوره اوي عرفها يتصل انا اتصلت براجل واكدتله اني اعرفها واخد عمر وروحنا جبناها من عنده عمي: ولما انت عرفت مكانها مبلغتناش علي طول ليه يا زفت انت عمر: عمي نكلم بعدين وبصيت لعمار جدي: انا متشكر اوي يا عمار يا ابني علي الي انت عملته دا انت رجعتلنا روحنا عمار:, ولا في اي حاجه يا فندم عمر صاحبي واخويا وقمر ديه اختي صغيره معلش انا بس هستاذن عشان عندي شغل كتير بعد اذنكم جدي: اتفضل يا ابني ومشي عمار وكل قعد الا انا وفضلت باصص لعمي عمر: بص يا عمي عشان انا بدأت تزهق من الموضوع دا بجد انت بتشخط وتنطر فيا انا واخواتي ويسكت احتراما لابويا وجدي مع اني قولتلك قبل كدا انك ملكش دعوه بيا انا واخواتي طول ما ابويا عايش ولسه فيه نفس لكن انت دلوقتي جاي تزعقلي وتهزقني قدام الاغراب كمان كدا خلاص جبت اخري من القرف دا انا معرفش ايه الي حصل ولا الي اتقال بعدها لان وداني صفرت من قلم ابويا علي وشي مركزتش غير في وشه وهو مليان غضب وعمال يزعق فيا* بصراحه انا مستحملتش وسبتهم ومشيت وخرجت برا البيت خالص 😢😢😢😢😢😢 بصراحه معرفش رجلي اخدتني علي فين بس فضلت اتمشي اتمشي وانا عامل زاي المتخدر ابويا عمره ما مد أيده عليا ليه يحصل كل دا عمي هشام دائما شايف نفسه وعامل نفسه كبير مش عارف علي ايه مش عارف امتي بقي ابقي انا كبير العليه انا عارف إنه عايز يكسرني عشان جدي أعلن أني أنا هكون كبير العليه من بعده عايز يسيطر عليا ويلغي شخصيتي عشان يتأكد اني مستحيل اخد كبير العيله لكن عمي غبي وميعرفش ليه انا مش هو أو اي حد تاني هو شايف مجرد عيله في مصر ميعرفش تاريخنا ولا قوتنا احنا قبيله كامله يا عمي قبيله موجوده من آلاف السنين تاريخها مليان صراعات والم ودم انت متعرفش عنهم اي حاجه كنت فاكر جدي الي اخترني تبقي عبيط مش جدي الي بيختار الاختيار لحاجه اكبر بكتير اوي بس ابويا مش عارف اتصرف معاه ازاي انا مشيت قبل ما لساني يفلت وأفصح الدنيا كلها ساعتها كانت هتبقي خراب علي الكل كويس انك عارف انها هتبقي مصيبه علي كل عمر أتلفت وراه بسرعه لقي مها واقفه وراه عمر: هو صوتي كان عالي اوي كدا مها: عيونك فضحاك يا ابن عمي اهدي وكل حاجه هتروق بس لازم نشوف حل في المصيبه ديه عمر: عندك حق انا مش عارف هكلم مع ابويا ازاي بعد كدا وزفت الي اسمه هشام دا شكلي هقتله وارتاح مها: انت بتتكلم عن ايه يا ابني انا بكلم علي بنت الي انت فتحتها هناك في البلد وخلتها حامل منك عمر: نعم انتي بتقولي ايه مها: ابوك ورا جدك جواب اتبعتله انهارده في اختبار حمل. ونتيجه إيجابي وفي ورقه بتقول انك انك نكت واحده اسمها نهي وفتحتها وهي دلوقتي حامل منك يا دكر عمر:, انتي بتقولي ايه انا معملتش اي حاجه من كلام دا ونهي علاقتي بيها كانت يا دوب شويه تقفيش وبعبصه لكن عمري ما قربت لكسها وكمان حامل ازاي. انا بقالي اكتر من سنه مقربتش لامها لو افترضنا اني فعلا فتحتها زاي ما بيقولوا مها: اثبت بقي يا ظريف انك ملكش علاقه بالحوار عمر: مين الي بعت الجواب دا مها: محدش يعرف ابوك بيقول أن محمد هو الي جاب الجواب لابوك وقاله أنه كان في البسطي بتاعتكم عمر: محمد ونهي تبقي بنت خاله محمد وبنت اخت نجلاء احا يا بنت المتناكه لعبتها صح اوي نجلاء المره ديه هتلبسني نهي زاي ما لبست هشام فيها مها: هي نهي ديه وحشه يعني عمر: هي المشكله في حلوه ولا وحشه ديه لبوه اتناكت من كوب الارض حتي عمها ناكها يعني لو فعلا حامل حليلي علي ما نعرف مين ابو الولد مها: احا ليه هي كانت فتحاها سبيل ايه عيله النجسه ديه عمر: بعد اذنك الفرع النحس في العليه متنسيش انك من العيله ها مها :, طب يلا نروح كدا كدا ابوك هيسافر هو وجدك يشوفوا ايه الحوار وبعد كدا في اجازه نص سنه هتسافر لو موضوع بجد* هتكتب عليها عمر:, انتي بتهرجي يا مها اكتب علي مين بقولك اتناكت من طوب الارض يخرب بيت أهلك وكمان انا متمتش السن القانوني الجواز مها: معرفش بقي ابقي قول كلام دا لجدك يلا بينا وسابتني وركبت عربيه اسبور بورش عمر: انتي لحقتي تجيبي واحده تانيه مها:, يا عم اسكت انا عندي جراج مليان عربيات فكك عمر: من اين لكي هذا مها:, لا متفهمنيش غلط انا عايشه بشرفي عمر:, لا ما شرف واضح هههههههه عزيزي القارئ متستغربش اني بهزر واضحك وانا في المصيبه ديه بس لازم اكون هادي عشان القي حل اتحركت معا و وصلنا البيت مطلعتش فوق وفضلت عند حدي تحت جات ستي ادتني الي فيه نصيب لما لقاني مش برد سابتني لحد ما جدي خلص الي بيعمله وطلبني جدي: ينفع الي عملته دا عمر:, انهي فيهم جدي : انا بكلم علي موضوع عمك التاني انا عارف انك ملكش يد فيه وهنحاول نثبت دا لكن دلوقتي ينفع الي عملته مع عمك والي قولته ليه عمر:بالي هو بيعمله اه ينفع يا جدي عمي انت عارف هو حاططني في دماغه ليه جدي : تقوم تنوله الي في باله يا غبي وتبان عيل مش متربي انا عارف ان هشام غيران من عماد ومن زمان اوي حتي من قبل ما تتولد وشايف دائما أن ابوك واخد كل حاجه عشان كدا يوم ما اتجوز اخد علي قد نيته السوداء واتجوز نجلاء عمر: قصدك بلانا بنجلاء جدي انت مش عارف انا كنت عامل ازاي قبل ما عمار يكلمني ويقولي أنه لقي قمر نخلص من موضوع عمك وبعدين ندخل في موضوع قمر دلوقتي انت تتجنب ابوك لحد ما نحل مشكله الي في البلد وخليك قاعد هنا متطلعش عشان ابوك محدش ضامن تصرفاته وانت عارف ان مرضه مش مستمحل اي انفعالات عمر: حاضر يا جدي جدي: قولي ايه بقي موضوع قمر والعربيه الي انفجرت عمر: اظن موضوع العربيه مها حكت ليك جدي:, عايز اسمع منك مها بتقول انك عرفت حاجات محدش كان عارفها عمر: القناص الي ضرب نار علينا كان ماري الشبح الي قبلتها في شاليه بتاع نرمين من سنه وهي كانت سبب في الي حصل لاميره وهي الي فبركت صوره ديه عشان تصدر موجات انفعالية لما دورت وراها عرفت أن ماري مش روسيه محدش يعرفها جنسيه أساسا طلعت من الفريز وانت عارف كويس يا جدي يعني ايه فريز جدي: ممممممم الموضوع وصل للفريز يعني نرمين مشغله الفريز لحسابها عمر:, لا الفريز هنا الي اخترعوا نرمين اساسا عشان يعرفوا يضربوا سوق ويلعبوا براحتهم وهما الي خطفوا قمر عمار اكدلي دا بعد ما قابل هناك واحد اسمه راكان وهو فريز جدي: ماري ديه ليها أهل عمر:اخ واخت كاش قائد الفريز وفايلوت تؤامها جدي: نعم ماري اخت ايفرست عمر: مفاجاه مش كدا انا انصدمت زيك كدا في الاول جدي : كدا الموضوع مبقاش يخصك لوحدك لازم ندخل فيه بس عمار عرف منين مكان قمر عمر: بيقول أن اميره هي الي ادته اللوكيشن الي قمر فيه ولما يرجع هتحكيله انا بكره هسالها عرفت ازاي جدي : تمام هدي لعب شويه يا عمر عشان في حاجات كتير اوي محدش عارف هترسي علي ايه عمر : حاضر يا جدي تلفوني رن ساعتها وكان سيف سيف: ايه يا عم. مبروك رجوع قمر صدقني الراجل دا طيب اوي أنه اخدها عنده لحد ما يلاجي أهلها وموضوع نت دا مفيد جوي عمر: سيف انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي فبلاش انا انهارده ابوس ايدك انا بعتذر لزيدان علي الي قولهوله الراجل طلع عنده حق في كل حرف سيف : ايه دا انت كلمت زيدان فين عمر: علي شات سكس العرب يا عم سيف : علي ايه عمر: ملكش فيه يا سيف المهم عايزك تركز شغلك كفايه انك هتتغفل بعد كام يوم سيف: مين الي يقدر يغفل سيف جبالي دا انا كنت قتلته عمر: انا عايزك تثبت علي كلمتين دول لحد* ما نعرف هو ناويلك علي ايه سيف : هو مين دا يا عم طلعت ميتين اهلي عمر:, في الاخر هتعرف سلام قفلت سكه في وشه هي مش نقصاه وطبعا تحيه مني لاخويا وصحبي سلايتر علي قصته وشخصيات بس افتكر تحذيري المهم دخلت نمت وصحيت الصبح لبست وروحت كليهومن سكات اول ما دخلت من باب الكليه شخص:, استاذ عمر انا رائد معتز الحوفي اتفضل معايا عمر: اتفضل معاك علي فين معتز: مكتب الأمن الوطني وهنا تنتهي الجزء الخامس من سلسله. انا بعتذر علي غياب دا بس كنت فعلا نفسيتي سيئه جدا وشكلها هترجع تسوء لان موبايلي انكسر وانا بكتب الجزء دا وبكتب بالعافيه فسامحوني بقي علي الأخطاء الاملائيه لو موجوده يعني وبشكر كل متابعين علي اهتمامهم بالقصه وسؤالهم المتكرر عليها واتمني الجزء يكون عجبكم واستمتعوا بالمفاجات ويا ريت تعلقوا وتقولوا رايكم لانه فعلا يهمني وانا محتاج اعرف رايكم دائما سلام في البدايه انا بشكر كل متابعين وكل ناس الي اتفهمت ظروف الي عندي وتشجيعكم ليا الي اداني طاقه اني اكمل بشكل كويس وكبير تاني حاجه هو تحذير القصه بدايه من الجزء دا هتبدا تدخل في منحني تاني خالص فنصيحه لو اي حد من المتابعين مش بيؤمن بطاقه أو روح منصحوش يكمل لأنها هتكون ممله جدا بنسبه ليه انا نبهت عشان ملقيش اي حد بيقولي فجاه انت بدأت تخرف نبدا أحداث الجزء دا الجزء السادس بعد يوم شاق جدا ومتعب ومصائب عماله تنزل علي دماغي بألف شكل وطريقه لبست هدومي وروحت الكليه واول ما دخلت من الباب لقيت حد بينداه عليا شخص: استاذ عمر اتفضل معايا عمر: مين حضرتك واتفضل معاك علي فين ؟ معتز: انا رائد معتز الحوفي أمن وطني يا ريت تيجي من غير اي شوشره وفجاه لقيت اتنين ضخام اوي وقفين ورايا عمر:واضح جدا انك مش عايز شوشره ممكن اعرف حضرتك عايز مني معتز: من غير كلام كتير يلا وهتعرف كل حاجه هناك عمر: طب ممكن اشوف كرنيه بتاعك وأمر الضبط والاحضار ولا حضرتك بتقبض عليا من غير إذن من نيابه معتز بنفاذ صبر: انا لحد دلوقتي مش عايز اتصرف معاك بعنف ومقدر انك حته عيل بس هتتلامض هوديك جثه يلا يا روح امك معا'''''''' وكانت أيدي بتسلم علي وشه في ساعتها عمر: امي في البيت معززه مكرمه مش هيجي خول زيك يهينها طبعا كان طلبه اتلمت علي صوت والي حصل وجه استاذ رمزي مسؤل الأمن في كليه وهو أساسا كان عميد في امن دوله قبل ما يسوي معاشه ويقدم في كليه رمزي : ايه دوشه ديه فيه اتفضل معايا علي مكتب العميد معتز: عميد مين يا حضرت انا الرائد معتز الحوفي من الأمن الوطني وجاي اقبض علي الافندي دا رمزي بصله من فوق لتحت وقاله: الولد دا في الحرم الجامعي لو عندك مشكله اتفضل عند عميد الكليه وهناك نكلم لكن تعمل شوشره وهيصه قدام طلبه دا انا مش هسمح بيه زاي ما قولت اتفضلوا علي مكتب العميد انا سبتهم وروحت علي مكتب العميد ومعتز بيجيب جاز والهطل الي معاه اتصنموا من مفاجاه الي عملتها كانوا فاكرين اني لما نسمع كلمه أمن وطني هعملها علي روحي واعيط واقولهم انا المسؤل عن احداث 11 سبتمبر 😂😂😂😂 طلعت عند العميد ودخلنا جوا ومعتز اول ما دخل قعد حتي من غير استاذان وانا فضلت واقف معتز: يا ريت نخلص من الموضوع دا بسرعه عشان عندي شغل كتير مش فاضي للهبل دا مكنش حته عيل لازم اخده الاداره العميد: ولد مين الي تاخده ومين انت اساسا زمزي: حضرته الرائد معتز الحوفي من الأمن الوطني وبيقول أنه جاي يقبض علي طالب دا العميد: وايه سبب قبضك عليه معتز: أمر ميخصكش والي بيحصل دا عرقله لعملي وكل الي هنا هيدفع تمنها وأولها الكلب دا هدفعه تمن القلم دا غالي عمر: ممكن اكلم يا دكتور العميد: اتفضل عمر: اولا انا مش فاهم الاستاذ عايز مني ايه واحد جاي يقولي أمن وطني وجاي اقبض عليك وجايبلي اتنين شبه الترلات وبيشتمني بامي اقوله ممكن اشوف كرنيه بتاعك وأمر ضبط والاحضار بتاع نيابه يقولي انت هتتفلسف يا روح امك فضربته انا مش بحب حد يجيب سيره ولدتي انا كدا غلطان العميد: بصراحه مش غلطان في حاجه وانا فعلا عايز اشوف كرنيه وأمر ضبط والاحضار والا كدا الموضوع هيكون غير قانوني وهضطر ابلغ الاداره بتاعتك أو الوزاره نفسها معتز طلع كرنيه بتاعه وقال: أمر ضبط والاحضار بيطلع دلوقتي ممكن اخده واخلص من الموضوع دا العميد: لا لما يبقي يطلع واشوفه ابقي خد الولد غير كدا لو فكرت تقرب ليه يبقي اجهز عشان البجامه مستنياك اتفضل ومش عايز اسمع كلمه كمان والا هتزعل معتز سمع الكلمتين وهو مصدوم واخد بعضه مع الي باقي من كرامته ومشي محدش يستغرب من الي حصل عميد كليه ليه علاقات كتير اوي بناس مهمين في البلد أكثرهم في قضاء و داخليه العميد: تضرب رائد في الأمن الوطني دا انت قلبك قاعد اوي ياض انت قولي انت عملت ايه بقي يخليهم عايزينك شكلك مش جماعات خالص ولا ليك في سياسه ولا مخدرات عمر: بطريقه الي كان عايز يخدني بيها ديه غالبا كنت هتاخد مجامله مش اكتر العميد ابتسم: واضح انك فاهم كويس الي بيحصل عموما اتفضل علي محاضراتك دلوقتي ولحد ما ساعه تيجي 5 اوعي تخرج بره كليه ابدا وانا نخلص كل حاجه عمر: شكرا جدا يا دكتور بعد اذن حضرتك العميد: انت اسمك ايه صحيح عمر: عمر عماد الجبالي يا دكتور بعد اذنك وسبتهم ونزلت روحت علي المسرح والكل فضل يسالني في ايه وصدعوني بس انا كنت نفضت للكل لاني مش مستحمل اي كلام اهبل وفتحي كان بدأ يعملنا تجارب عشان يوزع الأدوار في المسرحيه وكان الموضوع جميل بس للاسف الموضوع كان مقرف بنسبه ليا لاني معملتش اي تجارب وكنت بتفرج بس والموضوع دا كان مدايقني جدا وفضلنا شغالين لحد ما اخدنا بريك وجات قعدت جمبي تلا وديه بقيت البيست فريند بتاعتي ومخزن أسراري مش كل أسراري طبعا لاني أساسا شخص شكاك بس بفضض معاها تلا: شكلك كدا مش مطمني يا صحبي مالك عمر: ايه معرفتيش الي حصل الصبح تلا: عرفت بس مش فاهمه ليه الأمن الوطني يبقي عايز يقبض عليك عمر: حاسس ان الموضوع ليه علاقه بالي اسمه اندرو دا* من ساعه ما عمار خده وانا حاسس ان في مصائب هتحصل تلا: برضوا مش فاهماك ايه سبب برضوا الي يخلي اندرو يعمل كدا أو حتي أن عمار دا ياخده عمر : دا موضوع كبير تلا: تفتكر أن الموضوع ممكن يكون ليه علاقه بالعربيه الي انفجرت امبارح قدام كليه والي هي عربيه بنت عمك بصيت لتلا لقيت في خبث في نظرها عمر: قصدك ايه يعني تلا: معرفش بس اكيد يا عمر انت كنت واقف انت ومها جمب العربيه قبل ما تنفجر واديك قدامي اهو سليم وكمان انا سمعت أنهم لقوا أن سبب الانفجار رصاصه قناص ايه شكلك بتشتغل مع المافيا عمر: انا مش فائق خالص لهزارك دا يا تلا تلا: ايه يا عم مالك في ايه هو كس البت سندس مخليك متعرفت عشان مش عارف توصل ليه سندس ديه تبقي واحده معانا في مسرح بس حاجه خرافه دائما بتحب تلبس بنطلونات محزقه لدرجه انك تبقي شايف تفاصيل كسها كأنها مش لابسه حاجه وبشرتها الخمري مع شفايفها مسحوبه مدياها جمال جبار بس انا كنت بكرهها لأنها كانت خبيثه كدا ومحدش يستغرب من كلام تلا لأن انا وهي اوبن ماندد اوي مع بعض و وصف تلا بقي تلا شعرها لونه احمر وش مدور كانت تخينه لكن جسمها مشدود وبزازها صغيرين قد تفاح بس* مشدودين مسحوبين لقدام وفخادها وطيزها مليانين حته ملبن ماشيه مع الأرض عمر: ما تتهدي يا بت مش ناقصكي* ولا انتي رجعتي تهيجي تاني علي منه وبزازها تلا: يا ريت يا عمر دا انا كنت سويت الهوايل فيها وخرجتها حامل مني عمر: حامل منك ابعدي عني يا بت انا بدات اشك فيكي تلا:هههههههههههه لا يا عم متخفش المهم قولي مالك عمر: جواب جه لابويا امبارح حد بيقوله اني فتحت واحده قريبتي وهي حامل مني دلوقتي تلا: احا انت بتهزر انت عملت كدا بجد عمر: انتي هبله يا تلا اكيد لا عمري ما عملت ولا هعمل الهبل دا بس مش عارف اتصرف ازاي والدنيا مقلوبه عندي في البيت تلا:, طبعا. هي ديه حاجه قليله دا انت اترزعت خازوق هيفضل معلم بس لو عايز تحله تبدأ تفكر مين له مصلحه أن حاجه زاي ديه تتقال عليك كلام دا طبعا أنا مكنتش حاكي اي حاجه لتلا بخصوص مرات عمي عمر: ولا اعرف يا تلا انا هجنن والموضوع دا لو اتعرف انا هخسر حاجات كتير جدا تلا: زاي اميره تقصد عمر:, اكيد اميره مستحيل تستحمل تفضل معايا يوم واحد بعد ما تسمع كلام دا ومستحيل أقنعها اني مظلوم وكلام دا كله كذب مش عارف ايه الحل تلا :, ولا تشغل بالك كل مشكله وليها حل احنا بس نهدي ونفكر بس الاول فكر في موضوع الأمن الوطني والعربيه الي انفجرت امبارح لانهم مش هيسكتوا اكيد عمر: أساسا العربيه بتاعه مها ومحدش يقدر يستجوبها ولا يكلم معاها تلا : ليه يعني تلا سوريه وعربيه يعني ممكن يقبضوا عليها وعلي سفاره بتاعتها ما تعرف اصلا عمر: لا وانتي صدقه تلا معاها خمس جنسيات مختلفة وكل واحده كفيله تخليكي تعمليها علي روحك تلا : نعم ازاي دا عمر: مش مهم دلوقتي نكلم بعدين يلا عشان نكمل البروفة ودخلنا كملنا البروفه وخلصنا علي ساعه 5 وبعد كدا روحت علي سكشن حضرته وقابلت اميره عمر: شكرا علي امبارح يا اميره اميره: بلاش هبل ياض انت قمر ديه اختي الي بتمناها طول عمري مش هسيبك حد يهوب نحيتها عمر: بس برضوا عرفتي ازاي مكانها اميره: الموضوع مش صعب ما لما انت كنت في المستشفي في حادثه المطعم في اليوم الي بعده حد حاول يخطف قمر من المستشفي لكن علي لحقها و ساعتها قالي انا بس وطلبت منه ميقولش لحد بالي حصل واتفقت مع قمر علي كدا و جبت حلق من عندي في البيت في جي بي اس واديته لها وقولتلها متقلعوش نهائي وشورت علي عمار وقولتلها لو حد فكر ياذيكي هعرف و ساعتها عمار هيجي ينقذك عمر:, انا ازاي معرفش كل كلام دا ومقولتليش ليه اميره: عشان عارفه انت كنت هتعمل ايه وعرفت من كلام بابا أن المرحله جايه هتكون صعبه اوي عليك وخطر ومكنتش عايزه تزود ضغط عليك اسفه عمر:, ولا يهمك انا الي اسف اني اتعصبت عليكي بس تعالي هنا ازاي جي بي اس كان شغال ومها اكيد عندهم جهاز تشويش اشاره اميره: ومين قالك أنه بيحدد الاشاره الموقع عمر:, امال بيتتبع ازاي اميره: بيتبع حراره الجسم الشخص الي. لبسه انت تعرف أن حراره جسم عامله شبه البصمه الصباع مستحيل تلاقي حراره شخص زاي تاني عمر: معقوله كلام دا حاجه غريبه جدا اول مره اسمع عنها بس انتي جبتي حاجه زاي ديه منين اميره:, جاتلي هديه في عيد ميلادي بس معرفش من مين كان واحد صاحب بابا واداني الحلق وقالي اديه هديه لشخص الي انتي عايزه تحميه عمر: لطيف اوي الراجل دا بقولك صحيح انتي هتروحي امتي اميره:, المفروض اكون في البيت من ساعه يا استاذ عمر: خلاص يلا روحي عشان متتاخريش ابوكي يعلقلنا الفلنكه ومشيت اميره وانا خرجت قعدت علي كافيه قدام كليه وفضلت قاعد افكر ********** *********************** في نفس الكافيه الي قاعد فيه نرمين قاعده لوحدها وبتشرب فنجان قهوه وبتقرا في كتاب عنوانه ارض اللعنات فضلت قاعده لوحدها شويه لحد ما جه شاب في سني تقريبا بس اسود اوي غالبا افريقي وطويل جدا ممكن يوصل طوله لمترين بس مش عريض ورفيع كان اسمه دون دون: عايز افهم ايه سر حبك للكتاب دا وكمان انتي جيتي مصر دلوقتي ليه نرمين: عشانه شكله لطيف اوي مش متصوره أن شخص زايه يقدر يقتل ويقف في وش الفريز وكتاب بيخليني اعرف بص كويس واعرف الي جوا ناس دون: امبارح بعد تقرير ماري كاش حذر اي حد من أنه يقرب ليه واظن تحذير وصلك بلاش يا نرمين نرمين: ومين قالك أن كاش ميعرفش اني هنا انا بس عايزه اشوف الشاب الي كل خايف منه ومخبين عليا كل حاجه بخصوصه رغم أنه هو السبب في تسليم رقبتنا لعز الهداجي* يلا بينا كفايه كدا دون: استفدي ايه بقي من كل دا نرمين: استفدت أني عرفت قلبه ميت و بيقف قدام اي حد من غير خوف ونوع دا لازم نحذره كانوا وصلوا للعربيه بتاعتهم وركبوها دون: وايه جديد ما احنا عارفين كدا نرمين بسخريه: انتو عارفين أنه جرئ في عالم بتاعكم في الظل لكن قدام ناس الي يجراء ويضرب ظابط امن وطني لمجرد أنه جاب سيره أهله لا دا يبقي واحد قلبه ميت بجد ومش هينفع نلاعبه بأسلوب حلقه الي كنا بنفكر فيه دون اتحرك بالعربيه وفضل يفكر في كلام نرمين دون: يعني معني كلامك أن عمر شخص خارق نرمين: لا عمر شخص فايق ومطلع ودا الي يخوف دون: ازاي نرمين: عمر مخدش خوانه في سبب وجود ظابط امن وطني بيسال عليه لكن مع ذالك طلب إذن نيابه وطلب كرنيه وضربه وهو متحاوط باتنين مخبرين تفتكر دا معناه ايه دون: أن عمر عارف ان ضربه لظابط قدام كل هيحميه وخصوصا أن مفيش إذن من نيابه يعني مفيش اي عرقله لعمل شرطه وكدا هو يقدر يعمل ما بداله وممكن يوجهه اتهام لظابط باستخدام سلطاته ونفوذه كمان وبذات أن الحوار وصل لعميد كليه وهنا الموضوع خرج من نطاق مجرد طالب دا بقي تعدي علي طالب في حرم جامعي نرمين: بظبط عشان كدا عمر راح مكتب العميد بدون اي مناقشه حتي مستناش بتاع الأمن تفتكر واحد يتحط تحت ضغط شديد ومحاوله اغتيال* وشبح يظهر ليه واخته تتخطف وكمان يلاقه ظابط امن وطني في وشه ولسه مخه شغال و واعي لكل حاجه وبيفكر وينفذ في ثانيه دا يكون ايه دون: دا يكون جلاد ماشي علي أرض ومحدش يتوقع خطوه الجايه منه نرمين: فهمت بقي انا ليه كنت عايزه أشوفه يا دون لان متاكده أن كاش هيخليني ادخل في مرحله معينه من خطته كاش مقتلش عمر مش عشان عايز يادبه أو اعذبه زاي ما بيقول كاش مش قادر يقتل عمر اصلا خليك متاكد من كدا لانه لو كان يقدر كان جابه وعمل كل الي هو عايزه وهو باصص في عينه دون: كلام الي بتقوليه دا خطير يا نرمين وحسابه عند كاش عسير نرمين بصت لدون وابتسمت بهدوء ورقه: دون انا مش زاي الي قابلي انا مش سيده اعمال قررت تدخل اللعبه انا خرجه من نفس المكان الي انتو جيتوا منه عشان ابقي سيده اعمال افتكر دا ويلا علي المطار عندي اجتماع اسبانيا لازم ألحقه *********** *********************** في منطقه جبليه في نمسا مجموعه من شباب بيدربوا بسيوف ورماح تفكيك وتركيب الاسلحه الجري وهما رابطين في نفسهم صخور تتقل الحركه ومع ذالك بيتحركوا بسرعه تدريبات علي قفز و مبارزات وفي راجل عجوز واقف وسطهم لكن جسمه مفرود ولائم عليه القوه الصلابه عجوز: رافو حدد هدفك قبل ما تضرب جاش ايدك نعمه ليه جاش: بعتذر يا معلم لكن دا تدريب مش لازم ناذي بعض عجوز: عندك حق يا جاش اقتلني جاش سمع الكلمه وهجم بقوه علي عجوز لكنه اتفادي ضربه و والعجوز ضرب جاش في بطنه بقوه ولف وضرب شاب تاني في نص كتفه وقعه عجوز: مفيش رحمه مفيش حاجه اسمها تدريب هنا او بره كل عايز يقتلك كل عايز يغتصبك كل عايز يخليك عبره لباقي ناس مفيش تهاون باي شكل مفهوم كل: مفهوم يا معلم كمل مشي وسط الشباب لغايه ما جه كاش وفايلوت وماري و وقفه قدامه تلاته: تحياتي ليك يا معلم عجوز: تعالو واخدهم لساحه تانيه فاضيه مفيهاش اي حد أو اي حاجه مجرد ارض مسطحه عجوز: هتفضلوا تلعبوا لحد امتي بقيتوا انتو الفئران الي بتستخبي ماري: المساله مش كدا يا معلم بس عمر مطلعش سهل خالص والمعلومات الي وصلتنا عنه كانت ناقصه فايلوت : انا بعت حد يخطف أخته لكن حررها واحد من اللايت وفجاه اكتشفنا أنه فاير ومش اي حد في الفاير يا معلم عجوز: خلصتوا الحجج بتاعتكم مش سامع حجج بتاعتك يا كاش كاش: انا كنت ساكن طول الفتره الي فاتت عشان اعرف ازاي اخلص عليه ونقط ضعفه ودلوقتي انا جاهز وهخلص عليه وامرك هيتنفذ في الحال يا معلم عجوز: تعرفوا يا شباب ليه عمر قدر يقتل شباب الي كانوا عايزين يغتصبوا أخته ويقتل نرمين ويخرج من الموضوع كمان كسبان لان عمر بيقدر يحس بكل حاجه بتحصل حوليه عنده قدره غريبه تخليه يقدر يحتوي كل حاجه حوليه ماري: لما أمرت في البدايه أن نرمين تقرب ليه عشان اتوسمت أنه ممكن يفيدنا عملت عنه تحريات وملقتش اي حاجه تدل علي أنه مارس فنون القتال أو اتعلمها حتي مش بيتخانق هادي بيحب المزيكا والقراءه ومطلع جدا مش قدره اصدق أنه فجاه بقي بالقوه وسرعه ديه عجوز: ما تكملي بيقراء ومطلع بس علي انهي نوع من الكتب كتب علم النفس وخصوصا التلاعب الذهني محترف في أنه يتلاعب بعقولكم وانتو مش حاسين عز رسم الخطه ليه وهو حول الخطه لصالحه عمر ماخدش اي رده فعل بعد الحادثه بتاعه المطعم فايلوت: يمكن عشان عز هاجمنا و كتير من رجالتنا وقعوا بسبب عمار والي معاه وخصوصا أن علي عارف مختبأنا كلها كاش: حتي لو كدا اكيد في سبب تاني عمر في حاجه بتمنعه أن يتصرف وكمان فجاه حد من الفاير يظهر في بيته لا وكمان يكون من الجبل ديه حاجه مطمنش ماري : انت هتقولي ديه مها الجبالي حفيده عدنان قائد الجناح الحربي لعشيره الجبالي كلها عجوز: ومهران الجبالي جد عمر حد فكر يدور وراه كاش: دا مجرد شخص تافه ولا له لازمه ولا هيفيدنا فجاه التلاته كل واحد اخد ضربه حدفته حوالي نص متر وراه و وقف مكانهم شاب* بشرته بيضاء وعيونه لونها ازرق لون البحر ولون شعره ازرق وفي تاتو غريب مرسوم من اول كتفه لحد كف أيده* وطبعا جسمه ممشوق شاب: مهران جبالي يبقي زعيم العشيره يا بقر هو زعيم الفاير وعمر حفيده اتحدد خلاص أنه هيبقي زعيم العيشره من بعده تلاته قاموا بصعوبه بعد ضربه الي اخدوها وكأش بقه بيجيب ددمم لانه ملحقش يتفاده أو يصد ضربه زاي فايلوت وماري دا كان عيبه دائما رد فعله بطئ جدا تلاته في زهول وتعب: زعيم ماري: يعني ايه عمر لو هيبقي زعيم لازم م يكون في مستوي قوه محدش يتخيلها أساسا وانا مشوفتش دا فيه شاب: ما دا الفرق بينكم وبينه هو عارف ازاي يخبي قوته عارف ازاي يداري طاقته عشان يفاجاه ناس بيها ويربك خططهم لكن انتو عمالين تستعرضوا مهارتكوا في كل حته لحد ما انكشفتوا قداموا عجوز: رام دخلهم برنامج تأهيل ال10 رام: هيقدروا يخرجوا منه عايشين عجوز: لو ماتوا يكون ارحم ليهم من الضعف الي هما فيه أو أنهم يموتوا علي ايدي دلوقتي نفذ رام : امرك واختفي في ثانيه هو وكاش وماري وفايلوت ************* ******************* في البلد مهاران جد عمر وصل الصبح والبيت طبعا مفتوح وشقته دائما نظيفه لان رشا مرات ابنه لازم تنضفها كل يومين وبعد ما قعد ارتاح واتغدي وكان معاه طبعا عماد ابو عمر وهشام وأشرف خلص شغله وجه وكمان جه عمرو واتجمع الكل جدي: قبل ما نبدا اي كلام لو حد فيكوا شطانه يوزعه صوته يعلي أو هعمل فيها دكر ويتعصب علي حد من اخواته هخليه ميسواش مراه في القعده ديه فاهمين ابويا:, كلمتك سيف علي رقبتي يا حج كل : امرك يا حج جدي: دلوقتي في جواب جه لعماد امبارح بيقول أن عمر نام مع البت نهي بنت منصور وفتحها وهي حامل منه دلوقتي اشرف: طب واحنا ايه يثبت لينا أنه الكلام دا حقيقي دول ناس نجسه وسمعتهم وسخه في البلد كلها هي اي تحكيك وخلاص عمرو: كلامك صح اخويا ايه الي يثبت وكمان عمر معروف في البلد كلها بادبه وأخلاقه ومحدش يقدر يقول غير كدا ولا انت ايه رايك يا عماد ابويا: انا من ساعه ما قرات الجواب دا مبقتش عارف افكر ولا فاهم حاجه وضربت عمر وطردته امبارح قبل ما نيجي هنا اشرف: ليه كدا يا عماد حرام عليك يا اخي طب احنا استفدنا ايه من ضربه غير أن نفسه انكسرت والواد لو طلع مظلوم وديه حاجه انا متاكد منها مش هينسالك انك ضربته وهينته ابنك شبهك يا اخويا وبيخزن هشام: هو اتشتم واضرب عشان علي صوته عليا قدام ابوكم وأبوه وامي وأمه وكل الي في البيت لعمل حساب اني عمه ولا أن أكبر منه ولا للكبار الي قعدين عمرو: وايه يخلي عمر يوصل لانه يزعقلك قدام الكل يا اخويا عمر دا انا اكتر واحد عارفه مستحيل يعمل كدا الا لو حاجه استفذته جدي: عمر حد من صحابه قدر يوصل قمر طلع اغمي عليها في شارع ومحدش كان موضوع لقها راجل طيب واخدها بيته وصورها ونزل الصور علي النت و لما صاحبه شافها كلم الراجل. كلم عمر وجابوها اخوكم بقي زعق وشخط فيه قدام صاحبه أنه ازاي مكلموش بما عرف مكانها عمرو: لا يا راجل بقي تهين الواد بشكل دا ومش عايز يخرج عن شعوره واحنا كام مره نقولك يا ابن ابويا ملكش دعوه بعمر بذات ولا اي حد من عيالنا وملكش كلمه عليهم بتزعقله بصفتك ايه وأبوه كان حاضر وموجود هشام: عيني انتو شايفين أنه صح في أنه يزعقلي اشرف: لا مش صح بس برضوا انت تستاهل الي حصلك متدخلش في حاجه تخص عمر وانت متسمعش كلام يدايقك جدي : خلاص فضناها سيره المهم دلوقتي هنعمل ايه عمرو: الاول يا حج مين الي بعت الجواب دا جدي: محمد بيقول أنه لقاه في البسطه اشرف: يبقي فعلا ملعوب يا حج لو الموضوع حقيقي كان منصور وأخواته جولي وكلموني أو رحولك علي مصر حوالي مش أو حتي يكبموا في تليفون لكن جو أن حد يبعت جواب ومعلهوش اسم لا الموضوع مش مظبوط عمرو: أو يمكن يكون معرز زاي الي قبله* ولا انتو ناسين نجلاء اجوزت هشام ازاي عشان بغضب و بصوت عالي : احترم نفسك ياض انت انت بتتكلم عن مرات اخوك عمرو سكت وجدي قام لطش هشام بالقلم وخلاه يقعد جدي: قولت الي هيعلي صوته هخليه مراه في القعده صوتك ميعلاش يا خول وانا قاعد ولا فاكر نفسك راجل زعلان أنه بيقول اتجوزت مراتك ازاي مكسوف انك اجوزتها تصليح غلطه يا عايب الغلط غلطك انت ولو لا اخوانك الي بتعليق صوتك عليهم دول انا كنت اتبريت منك وارتحت من قرفك مش كفايه انك خروف وسايب مراتك يا نجس تروح وتيجي مكان ما هي عايزه وكل ما حد يكلم معاك تقول مراتي وانا حر هشام: خلاص يا حج جدي: دلوقتي خلاص ولا انت فاكر عشان انا ساكت هتهيص فوق دلوقتي انا شيعت للواد منصور يجي وهنشوف هيقولوا ايه اهم حاجه محدش فيكم يكلم ولا يعترض عن الي هقوله مهما كان متقلقش يا عماد ابنك دا انا الي مربيه وعارف كويس أنه ميعملش كدا ابدا ابويا ابتسم لجدي بمراره وهو الخوف والقلق باين وظاهر في عيونه ***** ********************************* روحت البيت بعد يوم شاق جدا ومش عارف اعمل ايه اطلع فوق ولا افضل تحت عند جدي قررت اطلع فوق واول ما طلعت لقيت اني جريت عليا وحضنتني بصراحه انا حسيت اني بنضف من جوايا وبرتاح اوي وانا في حضنها حاسس اني رجعت عيل صغير تاني بجد ارتحت وهديت من جوايا اخدتني وقعدنا في اوضتي إمي: ليه* يا بني عملت كدا ليه عمر: صدقيني يا ماما انا عمري ما اعمل كدا ولا قربت لنهي ابدا صدقيني إمي: طب هما ليه يتبلوا عليك ويلوسوءا سمعه بنتهم ليه عمر: ماما اولا احنا لسه متعرفش مفين الي بعت الجواب كل بيقول أن محمد هو الي طلعه لبابا وقله أنه كان في البسطي مش مكتوب عليه لا اسم ولا عنوأن ولا طابع بسطه حتي غير كدا نهي سمعتها سبقاها يا ماما ديه مدوراها مع البلد كلها تربيه نجلاء امي اتعصبت من كلامي وكانت هتقوم تمشي عمر: من غير نرفزه اقعدي يا ماما زعلانه ليه من كلامي مش ديه الحقيقه وانتي عارفها كويس امي: قولتلك اسكت الكلام دا يطير في رقاب عمر: وماله ما تطير مش واخده بالك أن الي بيحصل دلوقتي نفس الي حصل مع عمي هشام ونجلاء زمان نجلاء سحبته زاي الخروف وخلته ينام معاها وبعدها يصلح غلطته نهي حاولت تجرني بس انا مقربتلهاش لكن مش هتفرق يكملوا خطتهم عشان اقع في المغرز وعشان الموضوع يثبت يقولوا انها حامل مني طب انا راضي زمتك لو هي حامل مني هتبقي حامل في كام في تاني تالت يا ستي نقول رابع انا بقالي سبع شهور معتبتش البلد يا ماما من ساعه الثانويه العامه روحت يومين ورجعت واليومين قعدهم في البيت معاكي انتي وقمر يبقي حبلتها امتي امي سكتت وفكرت في كلامي ولقت أن الموضوع مظبوط وأن كلامي منطقي امي: طب هما مفكروش فيها اغبيه يعني عمر:, لا بس العيار الي ميصبش يدوش و صورتي في العيله والبلد تنهز يمكن عاملين كدا عشان يقولوا أن احنا الي بنرمي بلانا عليهم جدي والباقي رجاله العيله يكلمهوهم ويقولوا ابننا نام مع بنتكم وهي حامل منه وهما يقولوه لا بنتنا شريفه وعفيفه وانتو ناس وسخه وجايين توسخوا سمعتنا ويدروا بالحكايه في البلد كلها وتبقي سيرتنا علي كل لسان وفي الحالتين العيله تكرهني عشان انا كنت الطعم الي اترمي وهما مسكوا واتفضحنا دماغ شياطين يا امي اسمعي مني امي: طب والي يعمل كدا هيستفيد ايه عمر:ابدا كل الي هيستفاده أن محدش يوافق اني اكون كبير العيله زاي ما جدي قال امي: قصدك مين عمك هشام عمر: فكري فيها كدا مين الوحيد الي شايف اني منفعش ابقي كبير وعايزها لنفسه واعترض عمي هشام الي حصله موقف مشابه للي انا فيه غير كدا مين المستفيد غيره ما اكيد لو انا منفعتش يبقي ابويا مينفعش عمي عمرو دائما بعيد عمي اشرف دماغه في تجاره يفضل مين عمي هشام امي: مش يمكن الي عمل كدا عايزنا نفكر بشكل دا ونقع مع بعض عمر: تفكير جميل بس ساعتها تسالي نفسك مين المستفيد من الموضوع دا اقولك نجلاء مرات هشام لأنها عايزه توقع الدنيا في بعضها يعني الموضوع مخرجش من دايرتهم بعد كل دا انسي امي بتعجب: انت من أمتي ياض أنت بتفكر كدا وبذكاء دا عمر: من يوم ما جدي قال اني هكون كبير لازم اكون كدا يا ماما لازم اكون فايق ومركز في كل خطوه بخدها مينفعش أغفل وانا عارف ان في عقارب حوليا امي: متقلقش يا حبيبي برأتك هتظهر صدقني وانا متاكده انك مظلوم عمر: خير يا امي خير وفي هذه اللحظه السعيده تنتهي سلسله ثانيه واشكركم علي متابعه استني يا عم انت ايه تغفيل دا عمر: اه معلش يا صحبي كنت بتفرج علي شموع السوداء لو في لحظه سعيده تتقطع هيكون مين سببها بظبط قمر قمر نزلت علي قفايا بقلم مخبرين خلاني اتنطر عمر: ايه يا بت في ايه يخرب بيتك ايه يد ديه قمر: عشان تبات برا البيت يا استاذ البيت دا ليه قانون فاهم مش سرمحه هي امي قاعده بتضحك علي منظر قمر شعرها المعكش الي نازل علي وشها عامله زاي الساحره الشريره عمر بتعجب: انتي خلفيتها في المدبح ولا ايه يا اما قمر: في حاجه يا اخ شكلك معترض عمر: مين دا انا خالص يا كبير انا بس كنت جاي تطمن عليك انت بخير قمر: طب ايدك علي الاتاوه عمر: اتاوه وماله حقك وقومت ماسكها ومنيمها عاي سرير وفضلت ازغزغ فيها و هي بتحاول تهرب مني بس علي مين وبعد ما خلصنا فقره الزغزغه قومتها وقولتلها :, حسك عينك بعد كدا تضربيني انا او اي حد كدا تاني والا هزعل منك ومش هكلمك تاني قمر: ايه يا عم مالك عمر: قمر انا مش بهزر الموضوع فعلا يدايق اتاسفي قمر حسيت انها هتعيط و قالت: اسفه مش هعمل كدا تاني وطلعت تجري علي اوضتها امي: شويه وهتروق عمر: عارف بس لازم اعمل كدا وتفهم انها كبرت ومينفعش تدور تلطش كل الي في البيت امي: قول لنفسك قبل ما تعلي صوتك علي عمك عمر: بلاش بس موضوع صوتك علي علي عمك عشان انا لو الموضوع فعلا طلع عمي او مراته الي وراه محدش يلومني علي الي هعمله وكل هيزعل مني ومحدش يقدر يلومني ساعتها امي: طب اهدي بس احنا لسه منعرفش حاجه وسكتت شويه وفجاه لقيتها صرخت يا لهوووووي عمر بفزع: في ايه يا ماما سرعتيني امي: زمان ابوك وجدك بعتوا لمنصور عشان يكلموا معاه لو كلامك صح هنتفضح عمر: ماما اكيد كل كلام دا قولته لجدي امبارح ولا انتي فكراني قاعد معاه بنعمل ايه امي : طمنتني يا حبيبي طيب دلوقتي عايزك تدخل تستحمي عشان احضرلك العشاء ماشي عمر : من عيني وهغسل سناني ورجليا بمعجون الحلاقه متخفيش امي: اه صحيح ابقي احلق شنبك ودقنك شكلهم وحش اوي عليك عمر: قولتلك مينفعش احلقهم قبل العرض يمكن احتاجهم يلا بعد اذنك ودخلت استحميت و قعدت اكل وبعدها دخلت لقمر صلحتها وقعدنا نهزر ونضحك وكريم مطلع عيني في زنه بس بحبه العيل البارد دا وبذات لسانه الي عايز قطعه وبعد العشاء طلع علي سطح وكان نور و مها ومحمد قاعدين فوق السطح وكانوا بيكلموا فطلعت بس استخبت ورا حاجه عشان محدش يشوفني محمد: اسكتي يا مها انتي متعرفيش حاجه عن عمر دا عيل وسخ ومن زمان هو ونهي مع بعض بس بعد ما خد غرضه تلاقيه عايز يخلع نور: ما تلم نفسك يا محمد في ايه محمد: مش ديه الحقيقه ولا انا بتبلا عليه مها: لا يا محمد يا حبيبي انتي مش بتتبلي عليه يا بطه بس لو عمر وسخ ليه لحق اختك من الواد الي هكر تلفونها ها واخد صورها وهددها تفتكر مين الخول هنا يا محمد عمر الي لحق اختك ولا انت الي خدرت اخته وصورتها عريانه وفرجت لحمك لصحابك في شغل يا خول بلاش نلعب علي بعض عشان انا عارفه كل حاجه من قبل ما ادخل البيت دا محمد بارتباك: اكيد هو الي قالك الكلام فارغ دا وانتي صدقتيه مها: هو مقليش حاجه انا الي شوفت علي موبايلك فديوهات ليك وانت هات ودنك. و وطتت صوتها بتتناك في طيزك ها ايه رايك محمد: انتي عايزه مني ايه بظبط نور:, مين الي اداك الجواب عشان توصله لعمي عماد مها: تحب نلعب ولا هتقول علي طول محمد : طب فهموني انتو عايزين تعرفوا حوار انهي جواب فيهم نور : نعم مش هو جواب واحد الي في حوار نهي وحملها محمد:, لا مهو هما جوابين ******************** في البلد جدي : اخبارك ايه يا منصور منصور: بخير طول ما انت بخير يا حج جدي : وانت يا سامح اخبارك ايه واخبار اليونان طمني سامح :, كل حاجه هناك زاي الفل يا عمي حضرتك طلبتنا خير جدي: بصراحه مش خير اوي انا جايبكم انهارده عشان نخلص موضوع مهم ولازم يخلص دلوقتي حالا ان الحوار لو كبر مش هيتلم منصور : وغوشتنا يا حج جدي: انده يا سامح علي نجلاء اختك خرج سامح نداه علي نجلاء وهي دخله ومش فاهمه حاجه خالص جدي:هشام طلق مراتك ******************** في قصر الهداجي اميره بعد ما رجعت واكلت راحت لامجد اخوها اوضته اميره: ممكن ادخل يا قمر امجد: تعالي يا بكاشه اخبارك ايه وكليتك اميره:, مفحوته يا ميجو بس اختك قدها متقلقش عليا امجد: طب قوليلي اخبار عمر ايه انا بسمع من علي انه مش مظبوط اليومين دول اميره: بصراحه هو حاله كله يلغبط ومحدش فاهم حاجه له امجد:, اشمعني يعني اميره: غامض اوي يا امجد تحس وانت بتتكلم معاه انك واقع في بير ملوش قرار وضلمه مستحيل تشوف حاجه جواه سعات احسه طيب وسعات احس ان شر دنيا كله اتجمع فيه امجد: دا شئ طبيعي وكل ما هتكوني معاه الضلمه ديه هتتشال مهما عرفتي عنه هيكون ولا حاجه احنا معرفناش عمر في المقام يعني دا احنا عارفينه في مصيبه كان اخرها قتل سبع اشخاص اميره: معاك حق انا هروح انام امجد:, استني انتي الاحلام رجعتلك تاني اميره: هي مراحتش عشان ترجع يا امجد بس. زادت وانا مبقتش قارده افهم ايه نهايه دا امجد: كل حاجه هتبان في وقتها صدقيني انتي عارفه مش سهل انك تكوني من لايت اميره: محسسني اني اخترت اكون منهم دا قدري امجد:متخفيش قدرتك دا هيكون زاي الفل انتي بس اصبري اميره: حاضر حاضر حاضر انا هروح انام بقي عشان عندي محاضرات بكره الصبح امجد:انتي مش في امتحانات يا بت اميره:, تصدق مش فاكره ابقي تسال المؤلف بقي يلا تصبح علي خير **************** طبعا انا سمعت كلام محمد مع مها ونور ومش مصدق الي بسمعه حاجه غريبه بجد سبتهم ونزلت من غير ما خد يحس بيا وعلي ما وصلت شقتي كانت مها في ضهري مها: اظنك سمعت كل حاجه عمر: لدرجه ديه مش قادرين يشفونا مبسوطين وعايزين دمروا حياتنا تفتكري لو قتلت نجلاء واخوها كل دا هيتصلح مها: لا الدم اخرته ددمم محمد خول بس محدش يعرف دماغه ممكن يكون فيها ايه لازم تحرس ونور مش هتختلف عن امها وفي الاخر هي امها يعني يوم ما تاذيها هتنتقم منك ونور بقي معاها كل مفاتيحك غير نجلاء اهدي وفكر وشوف الموضوع دا يتحل ازاي وسابتني ونزلت انا دخلت كلمت سيف سيف: ايه يا اخوي اخبارك ايه عمر:, بخير يا سيف بقولك عملت ايه في الحوار الي كلمتك عليه سيف: يا اخوي انت متاكد من الي انت عايزه ده السكه ديه وحشه وضلمه ويوم ما تدخلها مش هتخرج منها ابدا عمر: متخفش عليا انا هعرف اتعامل المهم انا عايز كل حاجه تبقي جاهزه مش عايز تاخير يا سيف سيف : حاضر يا ولد ابوي عمر: اه وبالمناسبة يا سيف حرس اليومين دول عشان حاسس ان في غدر جاي عليك سيف: متقلقش يا ولد ابوي احنا جباليه ندخل نهد الجبال عمر: حرس برضوا سلام وقفلت سكه ولقيت ابويا بيرن عليا فتحت المكالمه عمر:الو يا بابا ابويا: طمني امك اخبارها ايه عمر: امي بخير متخفش ابويا: لازم اخاف عمر: عشان جواب الي جالك في تحليل الفايرس سي ابويا: انت عرفت ازاي عمر: عرفت يا بابا بس متخفش ماما كويسه وفي علاج للمرض دا متقلقش ابويا: ماشي خد بالك منها متتعبهاش انت مكاني لحد ما ترجع عمر: حاضر يا بابا سلام قفلت مع بابا وكلمت مريم بنت عمتي مش هتفتكروها اوي لاني زكرت اسمها في لقته في سلسله الاولي والتانيه بس هفكركم مريم تبقي بنت عمتي تاني اخت نرمين صغيره الي نجلاء نجحت في انها تحولها لشرموطه خبره عمر: اي يا مريم اتصلتي بيا ليه مريم: عمر انا في مصيبه الحقني عمر: في ايه مريم: نرمين صورتني وانا عريانه وبتهددني بصور يا اما تخلي ابن اختها يفتحني ويحبلني يا هتفضحني عمر: طيب متخفيش اعملي الي هقولك عليه بالحرف وهنا ينتهي الجزء السادس اتمني يكون عجبكم وزاي ما نبهت فوق لو انت مش من محبين الطاقه منصحكش تكمل لان الموضوع هيدخل سكه تانيه خالص المره ديه هسييكم بقي تفكروا شويه حلوين انا طلبت ايه من سيف بظبط ويا تري هتصرف ازاي مع نجلاء بعد الي مريم حكته مشتني اعرف رايكم في تعليقات والخاص والف مبروك لمودي هاني علي ختام واحده من اروع رويات علي منتدي لانها كانت اول قصه قراتها وخلتني اتعلق بالمنتدي وشجعتني علي اني اكتب قصتي الخاصه من الاساس تحايتي ليك يا مودي وشكرا ليك انك متعتنا بقصتك واتمني اني اقدر امتع ناس بقصتي انا كمان اشوفكم علي خير في جزء قادم سلام الجزء السابع مريم: الحقني يا عمر عمر بهدوء: خبر يا مريم حصل ايه مريم: نجلاء صورتني وبتهددني ان لو موفقتش حد من قرايبها يفتحني ويحبلني هتفصحني عمر: طب اهدي شويه و اعملي الي هقول ايه وفضلت اتكلم مع مريم شويه وافهمها تعمل ايه بظبط وبعد ما قفلت مع مريم روحت اطمن علي امي لقيتها كويسه مفيهاش حاجه فسبتها وروحت نمت لاني كنت مهدود بشكل مش طبيعي معرفش ايه الي حصل لكن حسيت اني اتنقلت مكان تاني خالص بس وشايف ناس كتير واقفه حوليا وانا مش بتفرح علي مشهد او وسطه لا انا واحد من ناس الي واقفه دوس: كل الي امرت بيه جاهز يا قائد لقيت بنت شبه مها اوي جات وقفت جمبي كان اسمها ايليتا ايليتا: كل شئ بيتم زاي ما خططنا يا لوم لوم: تمام جزء من الجيوش يتحرك اتجاه الساعه 3 مش عايز اي انحارف محاوطه الفريز امر في قمه الاهميه يا ايليتا ايليتا: عارفه خليك مطمن كل مستعد وانا وباقي قاده حوليك لوم: كل يتحرك يلا وفجاه اتحول المشهد كله لسواد ومبقاش في غيري انا ولوم لوم: مالك مستغرب كدا ليه عمر: انت مين بظبط وايه الي انا كنت فيه دا لوم: ديه زكري من ملايين الزكرايات الي اترجعلك انت زعيم جديد للعشيره لازم تكون جاهز عمر: يعني الي انا شوفتهم دول يبقوا عيلتي في ماضي طب مها ليه شكلها كان غريب كدا لوم: مين مها عمر: البنت الي كانت واقفه جمبك لوم: ايليتا تقصد هي اسمها في زمنك مها اسم جميل ايليتا تبقي هي قائد الحربي لعشيره محدش في عشيره كلها يقدر يقف قصادي غيرها عمر: وزعيم الي قابلي حصله كدا يعني شاف زكرايات ديه لوم:, لا انت اول زعيم من تلات الاف سنه يحصل معاه كدا طاقتك مختلفه عن اي زعيم في العشيره دماغك تفكريك اسلوبك في القتال انت اقوي وسط كل عمر: بس انا عمري ما دربت علي قتال زاي مها او رجاله الجبل ازاي بقيت كدا لوم: بسيطه زاكره الجسد كل مهراتي ومهرات القاده الي سبقوك بقيت ملكك خبره تلات الاف سنه جوا دماغك كل خطه حربيه كل معركه كل موقف غريب مر علي اي حد فينا انت بقيت عارفه عشان كدا انت هتكون الاقوي مش بس فب قتال لكن في حياه الخرب بينا وبين الفريز ممتده وفي اطراف كتير متشابكه في موضوع خد بالك يا عمر هما دلوقتي غير زمان اتعلم متقلدش عمر: طب بما ان جات فرصه اننا نكلم عشان جدي مش عايز يرسيتي علي اي حاجه تخص موضوع الخلاف الي بين عائلات المحاربين لوم: تقصد ايه عمر: ليه في عداوه بين عيلتي او عشيرتي وبين عائلات محاربين تانيه لدرجه اننا سابين الفريز يسيطروا ويعملوا مصايب واحنا عاملين زاي كلاب بنعض في بعض لوم: تفكريك حلو رغم اني معرفش انت بتتكلم عن ايه بس لو في خلاف حصل بين العائلات ممتد لغايه حاضر بتاعك يبقي الخلاف دا كبير جدا يا تافه جدآ جدآ فكر ازاي تنهي الخلاف الي بين العائلات عشان تركز مع فريز وبالمناسبه البنت الي انت بتحبها من لايت تستاهل حبك حافظ عليها عمر: انت بتراقبني ولا ايه يا عم انت يلا روح زمنك ايه الحلم الغريب دا لوم: حلم تصدق يظهر اني غلطان في كل الي قولته غور ياض بدل ما اقسمك نصين بسيفي غور واختفي لوم من قدامي وبدات اشوف حاجات كتير مش مترابطه حروب وصراعات ومعارك جواز وخناقات وحواديت كتير اوي لغايه ما حسيت اني خبط في حيطه وانا ماشي في الحلم غريب دا وكما العاده اصحي لقي نفسي واقع علي الارض قومت ودخلت الحمام واخدت دش وروحت الكليه وانا نازل لقيت عمي هشام علي سلم وعرفت ان كدا الكل رجع من البلد بس وشه كان عليه كميه غضب غير طبيعيه هشام: خربتها يا خول وغلاوه امي هدفنك يا عمر عمر ببرود: اتفضل لو تقدر تعمل حاحه اعمل بس يا ريت تحبكها كويس المره جايه انا مش غبي يا عمي عشان اقع في حاجه هبله زاي ديه هشام: بسببك طلقت مراتي ودمرت بيتي. عيالي عمر: بص كويس حوليك يا عمي متحملنيش زمب وساخه مراتك ابنك الي بقي خول بيتناك من رجاله ومراتك هي الي خلته كدا ولا مراتك الي خلتك قرني وكانت بتتناك من طوب الارض هي علي زمتك تصدق يا عمي من كتر ما شوفتها واخده راحتها شكيت انك تكون انت الي مسرحها ههههههههه لقيت عمي هشام مسك في هدومي وكان هيضربني لكني مسكت دراعي و لويته ورا ضهره عمر: متفتكرش عشان ساكتلك ابقي عويل او ضعيف ومقدرش عليك لا انا تقدر اولع فيك وانت حي لو عايز بلاش ازعل منك انت كنت معرص ومراتك مستغفلاك ديه بتاعتك متجيش تلزقها فيا اصل خلقي بقي ديق اليومين دول وسبت دراعه عمر: سلام يا عمي ونزلت من علي السلم ولحد ما وصلت الارضي عند شقه جدي ولقيته قاعد في صاله عمر: ايه يا جدي شكلك مرتاح اوي جدي: مش متصور مرتاح قد ايه يا عمر بعد ما العقربه ديه غارت من البيت هي وشرها عمر: امممم هي العقربه غارت اه اما شرها لا جدي: تقصد ايه عمر: محمد وصل جوابين لابويا واحد من ابوه الي كان فيه موضوع اني حبلت نهي وجواب تاني من امه في تحليل فايرس سي مكتوب ان تحليل دا يخص امي جدي: انت بتقول ايه نورا عندها فايرس سي ازاي عمر وهو مبلم: جدي بقولك نجلاء هي الي باعته الجواب جدي: وابوك مقلش لحد ليه عمر: مش عارف بصراحه انا هروح كليه دلوقتي ولما ارجع نبقي نكلم سلام سبت جدي ونزلت روحت كليه وحضرت اول محاضرتين وبعد كدت روحت علي مسرح عملنا تمرينات عشان نفك جسمها والكل بدا يدرب علي دوره وانا قعدت اكتب شويه خاجات تخص روايه كنت بالفها ولاد وبعد كدا طلب المخرج اننا نتجمع عشان مشهد معين وفضلنا نرسم ونسنفر لحد ما اتخنقنا واخيرا اخدنا بريك انا خرجت برا وروحت ناحيه الحمام بس الحمام كان واحد بس يعني مفيش حمام رجالي وحريمي ولقيت سندس جايه ورايا سندس كانت لابسه بنطلون ترنج ديق ومبين تفاصيل كسها وفوقه تيشرت بكم بس خفيف وماسك عليها سندس: معلش يا عمر ممكن ادخل الحمام عايزه اظبط مكياجي عمر: طب بزمتك انهي اهم واحد عايز يدخل الحمام ولا مكياج سندس : متبقاش غلس بقي يا عمر عمر: معلش يا سندس مش قادر امسك نفسي ودخلت الحمام ولقيتها دخلت ورايا علي طول سندس: طيب رخامه برخامه بقي هدخل اعمل الي انا عايزه وقفلت الباب بترباس دا طبيعي لما حد بيدخل الحمام و وقفت قدام المرايه وطلعت شنطتها عشان تظبط مكياج بتاعها انا نسيت اقولكم اني اخد دور متحرش اتوبيسات والمفروض اني اتحرش بسندس ههههههه قدر لقيت سندس فكت طرحه بتاعتها وسيبت شعرها البت عليها شعر حرير وطويل تقريبا واصل لنص ضهرها وانا ببص عليها من مرايه وفضلت واقف باصص ليها لغايه ما اديرت ليا وقالتلي: ايه هتفضل تتفرج عليا ما تعمل الي كنت هعمله عمر: قدامك كدا سندس: ايه مكسوفه يا بطه ولقيتها عماله تضحك ضحكه شراميط ومنظرها بالمكياج والي هي لبساه خلانه خلاص هجنن وزبري بقي زاي السيف وهي رجعت لفت تاني وادتنب ضهرها وانا روحت واقف وراها ولازق فيها وحسيت بزبري وهو داخل بين فالقه طيزها سندس بخضه: انت بتعمل ايه انت اجننت عمر:, هو مش المفروض اني انا متحرش واني الفرس الي انا بتحرش بيه كل دا وانا عمال اضغط علي طيزها وايدي بقيت علي فخادها ورايحه ناحيه كسها سندس: انت اكبد اجننت انا هقول سامر عليك وهو يتصرف مع وساختك عمر:, وهتقولي لسامر ايه دخلت وراه الحمام وقفلت الباب بترباس وهنا كانت ايدي وصلت لكسها وانا قفشت فيه وحسيت بكهربا مسكت في جسمها وبقيت ترتعش في ايدي وانا بقيت العب في كسها علي خفيف عمر:, مالك خايفه سندس: اه عشان خاطري يا عمر سيبني وانا مش هقول لحد علي حاجه بس سيبني بعدت عنها خالص و وقفت علي مسافه منها عمر:, انا مش بحب اجبر اي واحده علي حاجه مخفيش انا بس حبيت اوريكي ان جرأه مش دايما حلوه وبذات مع البنت حد غيري كان زمانه مخرجك من الحمام دا شايله عيال علي ايدك فكري كويس قبل ما تعملي حاجه وكلمه واخده تطلع برا هجيب منك عيال بجد وسبتها وخرجت برا الحمام و لقيت تلا واقفه برا عمر:, مالك واقفه كدا ليه تلا: مش كنت تقولي يا واطي انك ناوي علي حاجه كنت امنت ضهرك بدل ما تروح في دايهه عمر: خلينا نمشي من هنا واخدها ومشينا تلا: احكيلي عملت ايه معاها حكيت ليها كل الي حصل جوا تلا:, احا انت بتهزر يا عمر دا انت كان ممكن تعمل فيها كل الي انت عايزه عمر:, عشان غبيه لو كنت عملت حاجه الموضوع كان كبر وممكن تبلغ عني وتبقي مصيبه لكن كدا هي انا خوفتها عشان متعملش كدا تاني ومن ناحيه تانيه هي حست بهيجاني عليها لكن انا مسكت نفسي ودا معناه اني عاقل وراجل يبقي سنه سنه هتيجي لوحدها وهي الي تطلب مش انا الي اجري واروح في داهيه تلا: يخرب بيتك ايه دماغ بنت الحرام ديه عمر: قوليلي صحيح انت عملتي حاجه مع منه تلا: لا يا اخويا طلعت لاقيه الي يكفيها عمر: ازاي يعني تلا: بتتناك من نصار عمر:, بتتكلمي بجد تلا: اه شوفتهم راحين علي الخرابه محدش بستغرب من الاسم الخرابه ديه مكان في كليه بس مداري بيحصل في كل حاجه وسخه ممكن تتخيلوها هناك الحشيش حد عايز يزنق فرسه بتاعته وينيك اتفاق علي شغل نجس بلاوي بتحصل في خرابه ديه وكل كليه لازم تلاقي مكان زاي دا عمر: يا ولاد نجسه بقولك ايه يلا بينا نرجع البروفه قبل ما حد ياخد باله تلا: يلا بينا ورجعنا البروفه وسندس مش شايله عينها من عليا وخايفه مني وفضلنا شغالين لحد ساعه 5 وخلصنا وشباب بدات تغير هدومها وكل واحد راح يشوف هيعمل ايه وانا طبعا روحت لاميره بس كان شكله مدايقه عمر: القمر بتاعي شكله زعلان ليه اميره: القمر بتاعك في البيت مش هنا عمر: يا ستي انا عندي قمرين شكلك زعلانه اميره: بابا حاله مش عاجبني في مشاكل كتير اوي في شغله انا خايفه عليه عمر: طب وامجد فين اميره: لسه قاعد في سرير دكتور مانع حركته عشان خايف علي اغشيه الرئه عمر:يا ستي خير متخفيش كل شئ هيتحل اميره: قولي انت اخبارك ايه و البست عندك عمر: لا البيت عندي والع ولسه هيولع اكتر اميره: ليه كل دا عمر: متشغليش بالك شويه مشاكل كدا هتتحل خلينا نركز شويه في دراسه بدل ما نلاقي نفسها لابسين في حيطه اميره: قول لنفسك يا اخويا عمر: يا نهر اسود اخوكي اميره: طبعا اخويا وحبيبي وصحبي وكل حاجه ليا عمر: مش اوفر شويه كلام دا اميره: اوفر ها طيب خليك انت هنا بقي وانا هروح اشوف الاوفر سلام وطلعت تجري وانا طلعت اجري وراها و وقفت قدامها عمر: طب بحبك وبموت فيكي اميره:, ايه الاوفر دا عمر: طب تعالي معايا بقي نروح نشوف اخر الاوفر دا ايه واخدتها وخرجنا نتفسح عشان نفك من الهم الي كل واحد فيه ********************** في منطقه الفريز كاش في غابه مربوط في جزع شجره و واقف قصاده رام رام: حلو شكلك وانت كدا يا كاش قولي بقي تحب تموت ازاي كاش : انت هقتلني بجد يا رام دا مجرد تدريب رام حدف سكينه علي كاش وخبطت في شجره لكن جرحت وشه الاول رام: مفيش حاجه اسمها تدريب هنا زاي الواقع وانك تموت علي ايدي دلوقتي افضل من انك تموت علي ايد الفاير وتتحسب علينا واحد وانت متسواش كاش: رام انا مش عاشن ساكتلك هتسوق فيها متخلنيش اجي اخلص عليك رام: بجد طب انا موافق اتفضل بس فكرني هو مين الي ربطك في شجره كدا متنساش نفسك يا كاش دا احسن ليك كاش: فكني رام: سوري يا صديقي الغالي انا مش من اصحاب القلوب النظيفه ورمي علي كاش سكينه اتجاه راسه لكن فجاه الحبل اتفك وكاش اتفادي السكينه واشتبك مع رام لكن رام كان اقوي من الي كاش متصوره وحدفه علي الارض وحط رجله فوق رقبه كاش رام: الضعف ملوش علاج ضعفك جاي من جواك لا هو في جسمك ولا هو مهراتك عايز تنجح اكسر غرورك قبل اي شئ يا كاش وشال رجله وبعد عنه كمل تدريبك وهرجع تاني اشوفك عملت ايه وسابه ومشي كاش وقف علي رجله وهو بيفكر في كلام رام وقوته رام معروف من زمان انه من قاده النخبه الي كاش بيحاول يكون فرد من افراد نخبه مش قائد حتي بكن لسه طريق قدامه طويل طلع جري لحد البحر ونط ********************** في قمه ايفرست فايلوت واقفه هي وبنت تانيه اسمها لوجي هما الاتنين قاعدين مربعين وقالعين ملط لوجي : بردانه فايلوت: لو بردانه مكنوش سموني ايفرست ولا انتي ناسيه ان دا لقبي لوجي: امال جسمك بيرتجف ليه فايلوت: عادي محتاجه اظبط تنفسي شويه بس لوجي: ماري واجهت عمر الجبالي مش كدا فايلوت: اه وجهوا بعض ليه لوجي: احنا محاربين التلج قوتنا بتيجي من اعماق الظلام والبروده بخلاف عمر طاقته بتيجي من ضوء وشمس لكن ماري بتقول ان عمر اتفادي ضربتها او دا الي ظهر لكن الحقيقه انه امتصها تفتكري هو عمل كدا ازاي فايلوت: ممكن يكون ابطلها مش امتصها ازاي محارب ناري يمتص طاقه جليد لوجي: اسالي نفسك شاب دا سر كبير اوي عشان كدا المعلم امر ان اتنين من قاده النخبه هما الي يتولوا امره فايلوت: مش شايفه انكو كدا بتدولوا اكبر من حجمه الي يستحقه لوجي: لا عمر يستحق اكتر بكتير من الي احنا بنعمله تعرفي يا فايلوت اني واحهت مها قبل كدا فايلوت: ومين الي انتصر لوجي: لو اقصدك مين اكتر واحده اضررت يبقي انا لكن لو قصدك مين تلي قدرت تتخد تكبر قدر من المعلومات يبقي انا فايلوت: يعني ايه مش فاهمه لوجي: يعني النجاح والفشل امر نسبي جدا بيعتمد علي رؤيه الانسان في معركتي انا وهما هي شايفه انها انتصرت لانها هزمتني وكنت بنزف بشده لكن في نظري انا انا الي كسبت لاني قدرت اعرف نقطه ضعفها اخرج عايشه هنا لازم تفكري يا فايلوت عدوك ايه معني اامكسب بنسبه ليه مش بنسبه ليكي انتي لازم تفهمي عدوك تعرفي هو عايز يوصل لاي بظبط فهمت عمر قدر علي ماري وعلي نرمين وغفلنا كلنا لانه فهم احنا عايزين نكسب ايه من وراه وقدر يخسرنا كل حاجه وعرف عز عايز يكسب ايه فكسبه وكسب هو من وراه اضعاف الاضعاف عرفتي بقي ليه هو متفوق عليكي لحد دلوقتي فايلوت: اخدتي وقت قد ايه علي ما فهمتي كلام دا لوجي: يوم ما امي رمتني في نهر عشان يجرفني ويبعدني عن قطاع الطرق طعنت نفسها عشان محدش منهم يغتصبها او يعذبها فهمت ان النجاح مش محرد الوصول لهدفك لكن انك تقدر تهدم اهداف الي قدامك كمان عشان كدا انا شايفه ان امي نجحت انتي شايفاها نجحت فايلوت: بصراحه لا كان ممكن تنط وراكي ونهر يجرفها هي كمان مش لازم تموت نفسها لوجي: لما هتتعلمي اكتر هتفهمي ولما تفهمي ابقي تعالي قوليلي كملي تدريبك وهبقي اجي اشوفك يا ايفرست باي ونطت من فوق القمه ****************** في لندن جوا ساعه بينج بانج ماري قاعده بتنظف التروس وجمبها شاب اسمه ليو ليو : الجزء دا لسه متنظفش كويس ارجعي عيدي من الاول ماري:اشمعني انا الي بيحصل فيا كدا هو دا تدريب ليو: اه دا تدريب تدريب علي صيانه الوقت ماري: هو انت اخدت المعني الحرفي للكمله صيانه الوقت تخليني انظف ساعه ليو: بصراحه ديه اكبر ساعه لقيتها مظنش انك تقدري تنظفي الي اصغر منها الامور مش هتكون واضحه ليكي زاي هنا ماري: المعني ليو: المعني ان الوقت مهم يا ماري التروس ديه كل ترس ليه شكل وحجم مختلف لكنهم بيتحركوا علي ايقاع ثابت ومنتظم في لحظه معينه كل تروس تتحرك حركه واحده بس كدا وقجاه تروس اتحركت وكانت ماري واقفه علي ترسين هيدخلوا في بعض فنطت بسرعه ليو: شوفتي بقي عشان اخترتي الوقت المناسب مموتيش ماري: ازاي يعني ليو: لو كنتي اتحركتي بدري ثانيه كان تيار الهوا الخارج من بين تلات تروس دول هيخليكي تنحرفي عن مسارك وتخبطي في البندول دا وقوه البندول كانت كفيله انها تكسر كل حته في جسمك شوفتي بقي ان ثانيه بتفرق في حاجات كتير ماري: بس انا دايما بختار الوقت الصح واحساسي بااوقت كويس ليو: لو كان احساسك بااوقت كويس مكنتيش فضلتي تكلميني وتسمعيني وانتي واقفه بين ترسين وتعرضي نفسك للخطر لو كان حسك بالوقت كويس مكنتيش ضربني علي عمر النار وهو واقف قدام العربيه مكنتيش عمرتي سلاحك وهو في مكان واسع هيكون سهل عليه يرصد مكان صوت شد اجزاء القناص وانتي عارفه ان عمر سمعه قوي فين بقي احساسك بالوقت يا ماري كملب تدريبك وانتي ساكته نظفي الساعه كويس وزيتيها وانا هبقي ارجعلك بعد ساعه وحدف عليها سكينه وهي فادتها لكن اتخدشت ليو: اتاخرتي سلام وسابها وخرج من ساعه ******"""""""****** في قصر الهداجي عز قاعد مع عمار وامحد في مكتبه عز: انت عايز ايه يا عمار دلوقتي عمار: يا فندم دا انسب وقت نهجم فيه مش هنلاقي فرصه احسن من كدا امجد: بس لو حصل اي غلط هيكون في خطر علي حياه اميره وماما عز: اهدي شويه با عمار توفيق الاسيوطي مش هيعمل حاجه اساسا عشان نخاف منه انا عارف اخره هيكون ايه المهم مدحت اخوك اخباره ايه با امجد بقالي كتير مش شايفه امجد: وهو دا حد بيشوفه يا بابا روحت اشوف درجاته عامله ازاي لقيته محضرش الامتحانات اساسا عز: خلي علي يروح يجيبه و بطلع علي اوضته لحد ما افوقله عمار: حاضر يا باشا بس بنسبه لاميره عز: مالها اميره امجد: الاحلام بقيت بتجي ليها بقوه وحالتها مش كويسه عز: انت مش بدربها يا عمار امال في ايه عمار: هي بتدرب لكن دا الموضوع ملوش علاقه بتدريب اميره بتسترجع زكرايات تخص قبيله اللايت وبصراحه الموضوع زات اوي بعد ما قربت لعمر عز : وايه علاقه عمر بالموضوع دا ديه حاجه تخص اللايت وعمر حته عيل مهما كان زكي بس هيفضل عيل عمار: دا الي كنا فاكرينه يا عز باشا عنر طلع من الفاير ومش اي حد منهم جده يبقي زعيم عشيرته وزعيم الفاير وعمر هو خليفه جده ومن فتره اكتشفنا ان عمر بيمتلك طاقه ومهارات كان مخبيها عن كل عز: يعني ايه عمار: يعني عمر من ازل يوم شافني فيه وانا ضربته علي كورنيش في مطروح كان قادر يخلص عليا لو عايز ومكنش محتاج تدريب الي احنا دربناه عليه دا بل علي اىعكس عمر ممكن هو الي يجي يدربنا عز: وانت مكتشفتش حاجه زاي ديه وانت بدربه يا عمار عمار: قدر يخفي كل مهراته وطاقته عن كل بصراحه محدش يعرف يعمل كدا غير المحترفين عز: متبررش تقصيرك دلوقتي فات الاوان عشان اقدى اتصرف معاه اميره بتحبه ومتعلقه بيه لو عملت ليه اي حاجه هبقي بكسر قلبها امجد: بابا عمار بيقولك الواد لو كان عايز يخلص علي عمار من سنه فاتت قبل ما يعرف قدراته ما بالك دلوقتي احنا اصلا مس هنقدر ناذيه والا هنفتح جابهه حرب بينا وبين عيله الجبالي احنا مش قدها ابوس ايدك حكم عقلك في الموضوع دا اروجوك عمر احنا مشوفناش منه حاجه وحشه عز : طيب اخرجوا دلوقتي وسبوني لوحدي شويه خرج امجد وعمار امجد: يعني كان لازم تقوله علي موضوع عمر دا عمار: امجد انا مش عارف اتصرف نهائي في الموضوع عمر مقفل كل الابواب ومحاوط علي نفسه انت عارف اني حاولت ادخل البيت عشان افتش في حاجته عارف حصل ايه امجد: ايه يا سيدي عمار: لقيت عمر صاحي وبيقولي اتاخرت ليه وشويه لقيت مها كمان دخلت اوضته وحدفتني علي كرسي وبتقولي متفضلش مبلم واترزع علي ما تجبلك حاجه تشربها امجد: انت كنت مديهم معاد في اوضه عن. ولا حاجه عمار: معرفش يعني بصراحه انا لو مديهم معاد الموضوع مش هيبقي كدا امجد: وحصل ايه في الاخر عمار: حصل الي انت سمعته جوا عنر قالي علي اصله وعلي جده وشويه حاجات عنه وفي الاخر يقولي لو كنت سالتني كنت جاوبتك امجد: روح بس قول يحيب مدحت وبعدين نشوف موضوع عمر عمار: انا روحت اجيبه من قبل ما الباشا يقول اساسا اخوك كان هيتمسك في شقه دعاره لولا ان المراقبه لحقته كان زمانا في فضيحه امجد: هنفصل لحد امتي نلم ورا المقرف دا انا بدلت ازهق ومدحت بقي نقطه ضعف عمار: قولتلك الحل قبل كدا خليني اوديه للكاتانا هما هيعرفوا يربواه امجد: لا يا عمار خطر الي زاي مدحت لو اتعرف اسلوب الكاتانا هيجي يوم ويفجر ومحدش يقدر يقف قصاده مينفعش الحل دا عمار: عموما انا هروح اقعد مع بيتر عشان ندرس الموقف ونعرف هنعمل ايه في مشكلتنا وبالمره انت اطلع بص علي اميره عشان من ساعه ما رجعت شكلها غريب امجد: طيب يا سيدي ماشي كل دا واميره كانت واقفه سمعاهم وكلعت علي واضتها بسرعه قبل ما حد ياخد باله ************************ نرجع لعمر بعد ما خلصت خروجتي انا واميره وكنا فرحانين اوي وروحتها جالي تلفون وروحت بعدها علي كافيه جمب البيت عندي وقعدت وفضلت مستني شخص الي كلمني جه سامح ونجلاء وقعدوا قدامي من غير ولا كلمه عمر: ها طلبتكوا ايه نجلاء : قولتلك مريم تحمل وتخلف ابن حرام سامح: وانت هتتجوز نهي والي في بطنها هيتكتب باسمك لازم تصلح غلطتك عمر: وهي نهي حامل فعلا سامح : مش مشكله اوي لو مش حامل نحملها حتي لو انا شخصيا عمر: وانا بقي المفروض اسمع كلامكم دا واقول امرك يا سيدي جزمتك علي راسي يا ستي صح سامح: والا فضيحه بنت عمتك هتبقي بجلاجل وفضيحه محمد ابن عمك وهو بيتناك من رجاله تفتكر العيله هيبقي شكلها ايه لما يطلع منها خول عمر: تعرف لو كنت قولتلي كلام دا من تلات سنين فاتوا بس انا كان مخي هيشت من صدمه لكن بعد كل الي حصل مش هستغرب تهديكم نجلاء: انت لازم متستغربش بعد ما خليت حدك يطلقني من هشام ودمر حياتي وفاكر انك كدا هتقطع الكريق عليا لا دا في اخلامك شراميط عندك كتير اوي وانا ماسكاهم كلهم من رقبتهم عمر: يعني انتي بتخيريني ازاي تفضحي بنت عمي يا اما تخلي خول من عندك يفتحها ويحبلها وتولد ابن حرام وتتفضح يا اما تنشري صورها وبرضوا تتفضح هههههه طب فين الاتفاق سامح : الاتفاق أن كل دا يتلغي لو خليت ابوك يجوز نجلاء انا: واو لا حقيقي واو ايه الروعه يا سموحه نجلاء: متقلقش كلها شهرين تلاته و ابوك هيزهق من امك وهو مس عارف يقربلها بسبب ان عندها فايرس سي عمر: يعني هي ديه لعبتكم تبعتوا جواب لاويا ان امي عندها فايرس سي فيبعد عنها ويبعدنا احنا كمان عنها امي مش هيعجبها كلام وهتدايق وتغضب وتسيب البيت لابويا وابويا مش هيقدر يقربلها عشان ميتعديش فتبقي شهوه عنده عاليه ولما نجلاء تلعب وتتزوق مع تلين دماغ ابويا من ناحيتي يجوزها ولما يجوزك جدي يغصب ويطرد ابويا من العيله وطبعا العيله كلها هتشوف ان ابويا وسخ اتجوز مرات اخوه علي مراته ما ابنه ممكن يبقي زايه وبكدا محدش يايد اني ابقي كبير العيله وانتو تركبوا وخصوصا بعد ما عمي هشان غضبه يعميه واكيد هيحاول يقتل ابويا او الالعن ياذي امي او يغتصبها وتبقي العيله كلها اتفرتكت واخر واحد يعرف يحلها الي هو انا محدش هيثق فيه نجلاء فتحت بقها في دهشه: انا عارفه انك زكي بس انت كدا كانك قاعد جوا دماغنا وعارف احنا بنفكر في ايه سامح: تعجبني يا عمر طب ما انت عارف اهو انت بتحب تلعب شطرنج وبلغه الشطرنج كش مات عمر: لا لسه مش كش عشان انت دايما حاطط عيونك علي الملك والوزير وبتلعب بالافيال وفاكرني انا بيدق بلغه شطرنج انت مغفل عشان نسيت ان عندي نفس قطع الي عندك بس انت متعرفش انا عملت بقطعي ايه الحصان فين والطابيه فين والفيل فين والبيادق بتعتي الي خلاص زمانها وصلت لقلب دارك بتقولي فديوهات وصور لمريم تعجبني بس هي فين الصور ديه نجلاء: معايا عمر: معلس ممكن اعاين يمكن انا الي احبلها بنفسي نجلاء طلعت موبايلها وبتفتح الملفات ملقتش صور خالص نجلاء: ايه دا سامح: في ايه نجلاء: مش لاقيه صور خالص سامح : سكلك نسيتي تحطيهم عندك انا معايا صور علي موبيل طلع موبايله وملقاس حاجه عمر: فين الصور مفيش صور شكرا وباي سامح: استني يا عمر لسه الكلام مخلصش عمر: لا كلام خلص وكمان لازم امشي قبل البوليس ما يجي سلام وسبتهم ومشيت ووبعد شويه المنطقه كلها اتقلبت البوليس قبص غلي نجلاء وسامح وفي البلد اتقبض علي نسرين مرات سامح بتهمه الاتجار في الآثار والمخدرات وبعد ما اطمنت روحت البيت ولقيت محمد في وشي ومسك فيا وكل خرج علي صوته محمد: انت عملت كدا ليه حرام عليك تحبس امي ليه جدتي: الي انت بتقوله دا يا محمد سيب ابن عمك انت اتجننت ابويا : هو ايه الي حصل وامك ايه الي اتحبست انا: لا يا بابا البوليس كان محاصر كافيه نيترو الي جمبنا وقبض علي نجلاء طليقه عمي وسامح اخوها اؤكتشفوا انهم بيتاجروا في الاثار والمخدرات انا مالي بقي بالموضوع دا هشام : انت بتقول ايه انا هدفنك مطرحك وجه عشان يضربني ابويا مسكه ابويا: ايدك لو اترفعت علي ابني مش هيكبع عليك صبح لا انت ولا عيالك انت فاهم انا استحملت كلامك وطريقتك كتير لكن انت فهمت سكوتي غلط هشام: طبعا ما انت الي علي الحجر انت وعيالك وكل شايفكم انضف الناس واحنا كلنا زباله منسواش ابويا: ايه سواد دا ليه كل غل والكره دا في قلبك ليه انت اخويا من لحمي ودمي محدش هيختف عليك اكتر مني ومش هلاقي حد اتعكز عليه وقت صعفي غيرك ليه عمر: عسان دايما بيبص ان جدي بيعاملنا احسن منه ومن عياله مع ان كلنا بنتعامل نفس المعامله مدايق من ان جدي اختارني ابقي كبير العيله من بعده مع ان مش جدي الاختار والاختيار اكبر بكتير من قدره جدي كبير العيله الي قبلنا كان واحد من مالزيا مش مصري اصلا وفجاه جت لجدي وبعدها ليا مش احنا الي بنختار وانت مش قادر تشوف انك دخلت بيتنا حيه لاوم تتقطع راسها قبل ما تخلص علينا كلنا ولا انت ولا عيالك تفرقوا معاها هشام: انا الي هخلص عليك بايدي نحلاء انضف منك انت زالي خلفوك عمر: اسمعهم يا جدي ولا اسكت زاي ما دايما بتقولي جدي شغل تسجيل للكلام الي بيني وبين نجلاء وسامح في كافيه وكل واقف مصدوم وموجوع من الي سامعه طبعا محدش فهم معني السنين الي فاتت غيري انا وجدي ونور ومحمد جدي: ايه رايك يا هشام هي ديه أنضف واحده الي انضف من ابن اخوك واخوك وانا حولت ابنك لمسخ بينام مع رجاله بس عشان تكسر العيله بتبص وتشتهي اخوك مش عشان هو في حاجه احسن منك لكن عشان تدمر الكل لولا عمر الي انت عايز تقتله وتدمره وبتهينه كل شويه بكلامك كان زمان دنيا خربت من بدري انابقالي سنين قاعد مكاني وهو الي بيتصرف ابن 18 قدر علي كل وحافظ علي سمعه بنات العيله وطول ال قت بيحاول يعالح ابنك ويصلحه وفي حاحات كتير اي. انت متعرفهاش ومش عايزك تعرفها انت او اي حد تاني عرفت ليه هو انسب واحد مع اني مخترتوش لكن كنت حاسس دايما ان هو الي هيمسك العيله من بعدي اطلع انت وابنك شقتكوا وفكروا في كل كلام الي سمعتواه طلع عمي ومحمد ةهما راسهم في الارض بصراحه منظرهم يحزن اوي جدي: مالك يا عماد ابويا: مفيش يا حج بقي بصراحه مش مصدق كل الي بيحصل دا ولا قادر افهم ليه من الاساس يحصل جدي: مقدر ومكتوب يا ابني بس انت خلفت لينا راجل قدر يقف في وش الخطر بذكاء وهدوء وحكمه رغم ان سنه صغير ابويا: البركه فيك انت يا حج واخد امي في حضنه ابويا: حقك عليا حقك عليا في كل حاجه حصلت ليكي بسببي واستحملتيها عشاني امي: انا كتت عارفه انك مش هتسبني ابدا مهما حصل عمر: احم احم نحن هنا يا جدعان مها: لا انت هيتيجي هنا دلوقتي وتفهمني انت عملت ايه عمر: انا يا بنتي ولا عملت حاجه دا سيف جدي: سيف ازاي فلاش باك بعد ما عرفت ان سامح نازل قاهره كنت حاسس ان فب مصيبه جايه عليا وخصوصا ان سامح معروف ان دماغه ثم وشغله شمال دائما وعشان يجي يحل مشكله اخته دا طبيعي لكن انه يجيب مراته دا بقي الي خلاني اشك وفضلت افكر هعمل لكن القدر مداميش وقت خالص وحصلت الحادثه بتاعه استاربتكس ودخلت المستشفي وبعد ما خرحت لقيت سيف في وشي بفضلك يا جدي وبعد ما اتاكدت ان سيف يقدر يجبلي المعلومات الي انا محتاجها طلبت منه حاجه في سكرته انا: بص يا سيف انا عارف ان ارتباطك باي موضوع يخصنا لازم يكوم ليه علاقه بالفاير لكن انا طالب منك خدمه شخصيه سيف : انت تؤمرني يا ولد ابوي انا: بص يا سيف دلوقتي اخو مرات عمي رجع من اليونان هو ومراته عشان هينفذوا حاجه في مصر سيف: اخلص عليهم قبل ما يعملوا الي عايزينه انا: ملكش دعوه بااي هيعملواه هنا انا عايز الي كان بيعمله في يونان انا عارف انك بتشتغل في الاثار سيف: وماله يعني لما اشتغل فيها كنز وبلقيه انا : يا عم ارحم امي انا اشتغل فيها علي كيفك حد كلمك انا بكلم انت اكيد تعرف ناس الشمال سواء كان تبع الاثار او سللم او المخدرات سيف: بعرف ناش كتير في البلد وبرا انا: حلو اوي عايزك تجبلي قراره من يوم ما ساب مصر لحد ما رحع تاني وتعرفلي مين مراته لان حاسس ان وراها مصيبه وسابني سيف وفضل يدور فعلا ورا سامح ونسرين وسامحني يا زيدان انب شغلت سيف عارف انك كنت محتاجه في الفتره ديه بس بعد ما جواب وصل لابويا وحصل الي حصل هنا كلمت سيف وسالته عمل ايه في الموضوع دا وقالي المفاجاه انا: طمني عرفت ايه سيف: نسرين تبقي بنت واخد من اكبر صناع الكوك في العالم انا: تجار قصدك سيف : لا صناع دول الي بيصنعوا المخدران من الماده الخام بتاعتها ومتخصصين في اتقل انواع المخدرات وسامح كان شغال مع ابو نسرين لحد ما وقعها واجوزها ومسك شغل بدل حماه ونزل مصر من كام سنه و وقع علي بين تحته اثار قدر يوصل لوسيط وحفر وباع المقبره كلها بس بعد كدا قدر يحدد اماكن مقتبر تانيه وبقي يفتحها انا: كل دا كلام جميل ي دليل عليه سيف : اه في دليل طبعا بس خد تقيل انا: اشجيني سبف: سامح كان اسمو في اليونان سام وهرب من اليونان بعد ما تقبض علي حماه ومعظم الناس هناك ودلوقتي سام مطلوب من الانتربول هو ومراته عشان كدا جه علي مصر ودخل البلد مش عايز يخرج منها عشان ميتشافش في قاهره انا جبت الورق الي يثبت كل كلام دا انا: تمام ابعت الملف للانتربول بس عايزك تاخد كام حته حلوه وتحطهم في دولاب مرات عمي هشام عايزها تلبس معاهم سيف: اعتبره حصل انا: وخد بالك من نفسك يا سيف انا حاسس ان في خاجه وحشه هتحصلك قريب سيف: متخفس عليا يا ولد ابوي احنا الجلابيه نهد الجبال ولا نتهزش عمر: حرس برضوا سلام نرجع من الفلاش باك انا وبس كدا هو دا الي حصل امي: دا انت كلعت داهيه اكتر ما انا متصوراك ومن الي شوفته في عيونك امبارح انا: بص يا ماما انتي تاخدي الحج وتطلعوا تريحوا وتفرحوا وتنبسطوا وانتي يا نور خدي قمر وكريم لعبيهم شويه نور: حاضر يا سيدي ابويا،: انت بتفض المكان ليه عايز تقول حاجه لجدك انا: دائما فاهمني يا حج ابويا: ماشي بس مسيري هعرف انت مخبي ايه واخد امي وطلعوا جدي: ايه باقي حكايه سامح انا: سامح كان بيورد الكوك لراجل هناك مسمينه الماستر لما سيف دور شويه ورا الموضوع اكتشف ان الماستر دا واحد تبع الفريز مها : بس لو حماه سيف انمسك الفريز مستحيل يسيبوا سامح عايش هو ومراته عمر: ومين قالك ان حماه اتمسك سامح غلط غلطه كبيره وحازل يلعب معاهم وبعلهم قطع اثريه مزيفه ومش اي قطع ديه قطع هما قالبين عليها الدنيا وكان العقاب ان حماه اتقتل ومعظم الي شغالين يا اتقتلوا يا انتحروا يا اخدوهم اسري وهو يا دوب نفد بجلده بس هما سابوه لما عرفوا انه لما هيرجع مصر هيحاول يخلص مني ويبعدني عن الفاير لكن دلوقتي امر موته بقي اكيد مها: دماغك سم يا ابن الجبالي دا انت طلعت داهيه جدتي : كب موضوع مريم حليته ازاي انا : مش هقدر اقول جدي: يعني ايه انا: بصراحه مش هقدر اقولك يا جدي لانك فعلا هتزعل مني لو عرفت فبلاش هيحي يوم وتعرف مها: كدا فاضل مصايب تانيه انا: لحد لدوقتي مفيش انا طالع انام عندي بروفه بكره وطلعت نمت وروحت الكليه تاني يوم وعدت الاياموكل حاجه طبيعيه وعمي فاق لمحمد وبدا يحازل يعالجه ووداه لدكتور نفسي وحاول يقرب من نور لكن هي بتصده واميره الاحلام عماله تطاردها وحالتها بقيت وحشه ومس عايزه تصارحني لحد دلوقتي وعلاقتي بامجد بقيت اقوي وطبعا علي دا حبيبي وانا مبقتش بستغني عنه ودايما مع بعض وابويا وامي علاقتهم كويسه وقمر انا دايما زاخد بالي منها هب وكريم طبعا الحياه لونها بمبي لكن كما يقولون هذا هو الهدوء الذي يسبق العاصفه جه معاد العرض وطلعت خليت الناس تتفسخ ضحك وكنت هتحرش بسدنس بجد واحنا في كواليس بس للاسف كانت كسره كبيره ليا لما خرجت من باب الميرح لقيت كل الممثلين بيحضنوا اهلهم وفرحانين بيهم وانا محدش جالي خالص وبعد ما خلصت لقيت مها بترن عليا وبتقولي ان سيف اتنقل المستشفي وحالته خطيره جريت علي المستشفي انا: في ايه يا مها سيف ماله دكتور: مفيش اي حاجه خطيره مش عايزك تقلق بس انا بطلب منكم انكم تمشوا دلوقتي وجودكم مش هيعمل حاجه انا بغضب: زيدان فين دكتور: الاستاذ زيدان محدش يعرف مكانه نهائي لكن هو امرنا نعمل الي نقدر عليه عشان سيف باشا يقوم بسلامه أنا: اسمعني كويس انت لا تفرق معايا لا انت ولا زيدان ولا اي حد انا كل الي يهمني سيف لو حصله حاجه هخلص عليكم كلكم ومش هرحم حد دكتور سابني ومشي مها: اهدي يا عمر مش كدا هيبقي كويس متقلقش سيف قوي ومش سهل حاجه تاثر فيه انا: ايه الي حصل بظبط مها: كل الي اعرفه ان زيدان صقر كان عنده معاد مع وزير اىخارجيه المصري والقنصل الأمريكي و رجل اعمال معرفوش وزيدان كان ناوي يخلص علي كل عسان كدا سيف كان جاي وجاهز برجاله عشان بقتحموا لكن فجاه في رجاله هجمت عليهم وخلصت علي كل رحلبه زيدان وخطفوا سيف وعذبواه انا: عذبوا ازاي مها: تكسير العظم كهرباء لكن الابشع كان حقنه مخدره في العمود الفقري انا: انتي بتقولي ايه حاجه زاي كدا هتخدر الاعصاب بالكامل وتموتنا وسيف ممكن ميتحركش تاني ابدا مها: عارفه الدكارته بيحاولوا يطلعوا الماده المخدره من جسمه وانا بعت وطلبت دكاتره من الجبل وفي جراحين كويسين جدا بس جدي مهران وجدي عدنان رافصين تدخله انا: من عيله وود مش كدا مها: اه انا: خليه يدخل ويعالجه محدش احسن منهم في الجراحه لازم مها: انت عارف انت بتقول ايه وعارف العقاب هيكون ايه انا: مش مهم لو عايزين يولعوا فيا بعدها انا موافق لكن خلي دكتور وود يشوفه مها طيب وسابتني ومشيت وراحت تتكلم مع دكتور وبعد شويه رجعت وقالتلي ان دكتور وافق وهيعمله عمليه و مها اخدتني وروحت وفضلت تدور علي زيدان لكن ملقتوش خالص وطبعا بعد الكارثع الي حلت علي عيله صقر كل حاجه كانت مشتته وانا روحت ونمت من نعب والفريق كله بيرن عليا وانا بكنسل ونمت من تعب وصحيت صبح روحت المستشفي لسيف وعرفت ان العمليه نجحد واتخرجوا جزء من الماده المخدره وقدروا يبحقوا اجزاء من الاعصاب محصلش فيها تلف لكن نص الاسفل الاعصاب ادمرت وصعب علي سيف انه يمشي تاني كانت كلمه صدمه كبيره ليا وكانت اول مره دموعي تخوني وتنزل وسيف كان في العنايه المركزه وانا وعدته اني هجبله حقه بس اعرف مين الي عملها وكانت الامتحانات بدات ودخلتها وهلصت وبدانا ترم تاني واميه اختفت ومش بترد علي حد خالص وكل ما اسال امجد يقولي انها تعبانه ولما سالت علي عرفت انها سافرت مع عمار بس ميعرفش فين وظهرت النتيجه وطلعت بماده وحاولت الهي نفسي في بروفات المسرح وكان في مخرج جديد اسمه سلام وللاسف دا اكان اسوء واحد اشتغلت معاه في مره وبعد ما خلصت بروفه قعدت علي كافيه عشان ارتاح شويه ******************* في شركه نرمين نرمين قاعده مع المعلم المعلم: عمر عرف اكتر من لازم ولازم نخلص منه نرمين: حضرتك ليه مش عايز حد من نخبه يدخل انت لو خليت رام يدخل ااموضوع هيخلص في ثانيه المعلم: مش هينفع وخصوصا ان في تحركات غريبه من كل القبائل رجاله الحبل بيكثفوا تحركاتهم وتدريبهم وعدنان شادد حيله اوي وعز خلا عمار ياخد اميره علي معبد الكاتانا كل حاجه بتحصل غريبه ومش مفهومه وعمر ساكن بطريقه تقلل حاسس انه بيدبر لحاجه نرمين: اخلي قناص يتحرك المعلم: لا مفيش داعي انا خليت خلاص ناس تتحرك لعنده **************** في جبل الوحش في سوريا جدي مهران قاعد مع جدي عدنان بيخططوا لحاجه لحد ما دخل عليهم واحد وهو مفروزع الشاب: الحق يا جدي عدنان: في ايه شاب: عمر اتقتل وبكدا تبقي نهايه الفصل السابع واتمني يكون الجزء عجبكم واستمتعوا بالمفاجات الحزء دا و طبعا بهني صديقي المبدع سكيلر علي ختام السلسله تانيه من ال صقر وحقيقي مفاجاه رائعه في نهايه بس هنشوف يا صديقي مفاجاته هتكون اقوي وسامحني علي سيف بس هو بقي محور اساسي في قصتي ومش هسيب حقه بس هسيبلك رحيم تلعب معاه براحتك اتمني متزعلش من دا ومكونش تقلت عليكم وطبعا عزائي لصديقي حماده فتحي علي الي حصل لقصسه لاني عارف احساس ان مجهود سنين يروح بسبب غلطه بس متقلقش خبر وانا بناشد الساده القراء ارحموا الراجل عسان يعرف ينزل ليكو سئ جميل جدا زاي ما اتوعدنا كلنا منه مستني تعلقاتكم عن الجزء الجديد ورايكم وهنتظر تعلبقاتكم ونقدكم لانه فعلا مهم جدا ليا وبيساعدني علي تحسين مستوى القصه انا بشكر كل ناس علي تشجيع وكلام الجميل الي فعلا اداني طاقه اني اكتب الجزء دا وارجوا من الجميع انهم يستعدوا لان الجزء دا هيمون في مفاجات فوق المتوقع انا هنزل الجزء دا بدري بنائا علي طلب صديقي حماده فتحي وبمناسبه الجولدن علي شات وبشكر مارك جدا علي دا يلا نبدا اربطوا الاحزمه عشان العاصفه هتبدا واتمني تخلوا لديكم من علي حرف خخ الجزء الثامن شاب دخل يجري وجدي مهران وجدي عدنان قاعدين بيكلموا الولد علي ملامحه فزع جامد اوي الشاب: الحق يا جدي عمر اتقتل جدي مهران: انت بتقول ايه اتقتل ازاي شاب وهو بيعيط: معرفش تعالوا شوفوه وطلع يجري وهما الاتنين راحوا وراه لحد ما وصلوا اسبطل الخيل ومهران كان هيقع من طوله من كتر الخوف وعدنان كان متماسك لحد ما لحد ما وصلوا الاسطبل ولقوا الشاب قاعد جمب فرس وبيعيط شاب: قوم يا عمر قوم متسبنيش ارجوك قوم يا صحبي جدي ارجوك الحقه اكيد اتسمم دا كان كويس امبارح اكيد في حد قتله جدي مهران: عمر الي انت بتتكلم عنه يبقي الفرس بتاعك شاب : ايوه طبعا جدي عدنان: نعيم خد طارق وعلقه علي تبه لحد ما اجيله يلا طارق: ليه يا جدي انا عملت ايه انا عايزك تلحق عمر جدي عدنان: بقي توقع قلبنا يا غبي وتقولي عملت ايه خده با نعيم من وشي بدل ما اجيب اجله نعيم: قوم يا طارق بسرعه قبل ما يخلص علينا احنا الاتنين متقلقش عمر هيبقي كويس طبعا يا شباب انا مكنتش عايز اي حد يظن ان عمر مات لان الموضوع بديهي جدا اكيد مش هيموت بسهوله ديه لكن الي حصل دا ليه سبب هنعرفه في خلال الجزء دا وبشكر كل ناس الي وثقت في قوه عمر والي شافت انه مماتش مش عشان احداث قصه لكن عشان وثقت في قوته ومهارته نرجع لقصتنا عدنان قعد جمب الحصان وحط ايده علي رقبه الحصان وبعد كدا فتح بقه وطلع نوع من الحبوب وحطها في بقه وقفله جدي عدنان: لؤي خد عمر علي جوا واعدم كل العلف الي هنا في حاجه غلط فيه انت فاهم لؤي: فاهم يا جدي جدي عدنان: اعمل الي قولتبك عليه بسرعه يلا بينا يا مهران واخد جدي ومشيوا ورجعوا قعدوا في ساحه البيت جدي مهران: لدرجه ديه احنا بقي نجمنا خفيف وخايفين ان خبر عمر يوصل في اي وقت عدنان: كنت مستني حاجه غير كدا ما كلنا شايلين كفنا علي ادينا وماشيين بس متقلقش علي عمر الواد دا غير اي حد عدي عليا قبل كدا او اي قائد سمعت عنه تصدق انا شوفت عمر تقريبا مرتين بس كانوا كفلين اني اقول عنه انه وحش حقيقي مهران: عمر بيطور المهارات القديمه وبيجدد شكل استخدام الطاقه تقريبا هو اول قائد يعمل كدا كل القاده كان بينفذوا تعليمات الي سبقوهم لكن عمر قرر يبتكر قوه عمر انه عارف يستخدم قدراته صح لازم كل الي في جبل يبقوا زيه يا عدنان عدنان: متقلقش هيحصل تعرف ان مها كلمتني من كام يوم وقالتلي انها عايزه ترجع هنا لان اعصابها تعبت مهران: ليه في حد دايقها هناك قولي وانا اكسر رقبته عدنان: لا المساله مش كدا بس بتقولي ان كل ما تقعد مع عمر بتحس احساس غريب وبتشوف حاجات غريبه عن ناس قديمه وحروب ومعارك حاولت كتير توصل للحاجات ديه عن طريق هاله الطاقه الخاصه بيها لكن لا مش بيحصل كدا غير وهي جمب عمر مهران: غريبه مش بس مها هي الي كدا اميره بنت عز الهداجي عيونا في بيته كانت بتقول ان اميره دائما كانت بتحلم احلام غريبه ومخيفه محدش يعرف هي ايه بس كانت مخلياها مش عارفه تنام لكن بعد ما قبلت عمر وبقيت معاه لفتره الموضوع زاد والاحلام بقيت اقوي وبيقولوا انهم بيسمعوها وهي بتصرخ بليل لغايه ما عمار اخدها وراح بيها علي معبد الكاتانا عشان يشوف في ايه بظبط عدنان: طب ايه دا انا طول سنين تدريبي وتعلمي وتعليمي مشوفتش ولا سمعت عن حاجه زاي ديه انت جده و ربيته عمرك حسيت بحاجه غريبه فيه مهران: من زمان وكل حاجه غريبه نحيته زمان عمر مكنش بيملك ذره طاقه لدرجه اني كنت بستغرب حيويه الي فيه ديه جايبها منين وازاي هو معندوش طاقه واخته الي كانت لسه مولوده بتشع طاقه جوهر عمر مختلف عن اي جوهر شوفته من وهو *** كنت بشوفه بيقرب لنباتات المزروعه ويقعد يكلم معاها ويلعب مع الحيوانات بروح مش طبيعيه وحيويته كانت فوق الوصف كل ما اساله بتعمل ايه يقولي بلعب مع اصحابي بحكي لفيروز علي يومي زاي ما طلبت مني فيروز مين يا ابني يقولي الورده طب خد بالك القطه ديه تعضك ولا تخربشك يقولي لامش هتعمل كدا ديه بتحبني بس ابعد انت يا جدو عشان هي خايفه منك كنت سامع كلام عيل صغير ومحططتش في دماغي نهائي اي حاجه من الحاجات ديه لحد ما وصل لسن ال13 وفجاه الواد كأن كل طاقه الي كانت مختفيه ظهرت مره واحده شوفت كميه طاقه مشوفتش زيها قبل كدا وفجاه اختفت تاني بس عمر اتغير بعدها طول عمره زكي ولماح وبيركز في تفاصيل لكن بعد الموضوع دا حسيت ان شخصيته اتغيرت قدامي جسم 13 سنه لكن عقل عمره اكبر مني الواد بيفكر ويخطط وينفذ واحنا مش حاسين لحد ما قررت ادربه عشان افهم لقيت الواد في ثانيه وقعني علي ارض اتعلم اساليب تنفس الروح بادقان انا وانت موصلناش ليه اصلا تفتكر بقي ان بعد كل دا هستغرب حاجه في عمر عدنان: كلامك يحير يا مهران بس كلامك معناه ان عمر بيقدر يحس بالحياه الي حوليه بكل اشكالها ويقدرها كمان ودا معناه ان قلبه صافي ونقي ومش بيحب ياذي مهران: كدا كدا عمى خلاص عرف سكته وقرر مفيش حاجه هتوقفه وبعد ما خلصنا من نجلاء وقرفها عمر هيبدا ينظف الي قرف الي هي سبته وراها عشان متحصلناش مشاكل فجاه بس بعد كدا هو هيعمل ايه معرفش عدنان: سيبك من عمر دلوقتي راجا بدا يحرك جنوده بشكل غريب ويدربهم علي اساليب قديمه وخطيره وفجاه اغلب عمليات الاغتيال الي كانت هتم علي ايده لغاها وكمان احسن رجالته اختفوا مهران: زي مين عدنان: زاي كاش وفايلوت وماري تيوان ومجموعه كبيره من قاده النخبه مهران: الثلاثي الدم التلاته دول يخوفوا اكتر من قاده نخبه نفسهم لو اكتشفوا قوتهم الحقيقيه فين هيبقوا اسلحه فتاكه بس اختفائهم المربوط باختفاء قاده نخبه دا معناه انهم في معسكر تدريب عدنان : ديه تبقي مصيبه لان معسكر تدريب في قاده نخبه معناه انهم دخلوهم اىمستوي العاشر وانت عارف محاربين المستوي دا عاملين ازاي مهران: ايه اخر حاجه عملها التلاته دول قبل ما يختفوا عدنان: ماري حازلت تقتل عمر ومها وفايلوت كانت بتابع تحركات حازم ومروه وكاش بيحط خطه بديله عشان يخلص من عمر لو ماري فشلت رجعوا يسلموا تقرير لكن بعدها اختفوا مهران: يبقي دخلوا معسكر تدريب وانا خلاص اتكشفت عدنان: ليه بتقول كدا مهران : شكلك نسيت القسم المقدس لينا يا عدنان مهمه المحارب قصاد حياته يا ينفذها وينول المجد يا يموت وهو بينفذها قبل ما يلحق بيه العار سواء كنا فاير او فريز او ليت او. ووتر او ساند او اير كلنا بنحترم القسم دا عدنان: مش فاهمك ايه علاقه دا بدا مهران: كاش مسؤل عن قتل عمر ومعاه فايلوت وماري لو تلاته دول منفزوش العمليه ديه ورجعوا لجارا من غير راس عمر هيقتلهم حسب قانون المحاربين واديهم فشلوا مره عدنان: يبقي اكيد بدا يدربهم عشان يعرفوا يتعاملوا مع عمر لانه لو قتلهم هيكون بيخسر اقوي جنوده ولو سابهم هيبته تروح ومدام دخلهم مستوي العاشر يبقي عرف قوه عمر الحقيقه مهران: وعمر ماظهرش قوته لحد دلوقتي لكن لو عرفوا علاقه عمر بزعيم الفاير وانه يبقي حفيده لا او كمان الزعيم بعده يبقي اكيد هما حطوا مقياس لطاقته علي الاساس دا وانا انكشفت عدنان: طب هنعمل ايه دلوقني مهران: ولا اي حاجه احنا زاي ما احنا خطتنا هتمشي زاي ما هي المهم خلي علماء الي عندك يشدوا حيلهم الجهاز لازم يكون جاهز في اسرع وقت سيف لازم يمشي علي رجليه تاني عدنان: متقلقش ********************* في كليه زراعه انا لسه مخلص بروفه وخرحت برا كليه لقيت تلا جايه ورايا تلا: استني يا ابني مالك في ايه انا: زهقت وبصراحه الجو بقي مقرف في البروفات ووميخا حرفيا قرب يجيب اجلنا انا لولا ماسك نفسي كان زماني مرقده تلا : اهدي يا عم مالك في ايه خلاص ما كلنا مش مستحملين بس ايام وتعدي عمر: مش عارف يا تلا انا زهقت بصراحه تلا: بقولك ايه انا مخنوقه تيجي نخرج عمر: نروح فين يعني تلا : اي مكان يا عم هي هتفرق وفجاه لقيت سندس في ضهري سندس : عمر ينفع اكلم معاك شويه انا: خير يا سندس سندس :معلش ينفع نكلم لوحدنا تلا:, طب انا هروح اسال سامر علي حاجه ومشيت انا: ادينا بقينا لوحدنا في ايه بقي سندس : ممكن اعرف ان ليه بتتجاهلني انا: لو بتجاهلك مكنتش وافبت اكلم معاكي لوحدنا عادي انا اليومين دول في مشاكل كتير اوي في حياتي سندس: طب ما انا ممكن اخرجك من كل المشاكل ديه في شويه وقت نقضيهم سوا انا: سندس من الاخر انا مس بركب غير زيرو وملاكي وميكونش في. حتي حد حط ايده عليها عشان يعاين سندس: وانت تزل واحد يلمسني يا عمر صدقني انا عمري ما سمحت لاي حد ان يقربلي بشكل دا وانت علقتني بيك انت يا دوب شويه تقفيش وبوس خلتني سحت منك امال لو كملنا هتعمل ايه انا: لا خدي بالك ممكن تحبلك فيها ديه وانا زبري ميتوصاش بيرشق سندس : يعني بعد ما علقتني بيك هتخلا بيا انا: هفكر يا سندس وارد عليكي بس ايا كان ردي الي بينا بنا لو طلع برانا لاي مخلوق هتزعلي وانا زعلي محدش يعرف يجيب آخره سندس : متخفش عمري ما هجيب سيره لحد وسابتني وراحت لصحابها وتلا رجعتلي تلا: كانت عايزه ايه انا: لا ابدا كانت عايزه انا وهي نبقي ندرب شويه مع بعض المهم هنخرج فين تلا: بصراحه انا مخنوقه ومش عارفه بقولك ايه بتعرف تطبخ انا بستغراب: اه ليه تلا: طب ايه رايك نروح نجيب اكل ونروح عندي البيت نطبخه ونقعد نلعب شويه بلايستشن او اي حاجه وبالمره ندرب انا: والحج والحجه نظامهم ايه تلا : بابا في شركه في باريس وماما سفرت الامارات عشان تحضر مؤتمر هناك وانا اساسا قاعده لوحدي زهقانه عمر: طب يلا بينا يا ستي بس هناكل ايه تلا: تعالي نعمل شورما عمر: اشطا ونحمر بطاطس ونجيب موزارلا ونعمل كريبات مع شويه مشروم هتبقي تحفه تلا : هو دا يلا بينا و ركبنا الاتوبيس لمدينه نصر هي كانت ساكنه هناك واشترينا كل حاجه واحنا في سكه و وصلنا عند تلا في البيت كان بيتها جميل و واسع شكله متجهز علي طريقه المودرن والمطبخ كويس هيساعدني في طبخ تلا : ايه رايك يا في البيت عمر: بصراحه البيت حلو والمطبخ لطيف هيساعدني المهم عندك توابل المناسبه ولا ننزل نجيب تلا : لا متقلقش في كل حاجه هتحتاجها انا هدخل اغير هدومي علي ما تجهز الحاجه عمر : طيب و فتحت الادراج طلعت التوابل والبصل واللمون وغسلت ايدي وبعدها غسلت البانيه وقطعت البصل وحطيته في طبق وقطعت البانيه و تبلته وحطيته في تلاجه وبعد كدا بدات اقشر البطاطس واقطعها و الطماطم والفلفل وسيبت الموزارلا برا عشان تفك و جهزت المشروم و في ظرف 20 دقيقه كنت خلصت كل حاجه وبدات اغسل السكاكسين والاطباق بعتذر عن فقره ااشيف شربيني تلا : ايه يا ابني وصلت لحد فين بصيت ورايا لقيت تلا لابسه قميص نوم يخلي اجدعها دكر يقع قدامه كانت لابسه قميص نوم بينك وماسك عليها لدرجه انه مبين تفاصيل جسمها ومجسم طيزها وفارده شعرها وحاجه مكياج ومظبطه نفسها علي الاخر انا: ايه الي انتي لابسه دا تلا: واحده قاعده في بيتها عايزها تلبس ايه بدله كراتيه انا: لا يا ستي البسي الي انتي عايزه تلا: قولي اساعدك في ايه انا: ولا حاجه انا خلاص خلصت وبغسل الاطباق البانيه بيتبل عشر دقايق وهطلعه عشان اسويه والبطاطس بتتحمر اهي وكل المكونات جاهزه تلا: مكنتش اعرف انك سريع ومنظم اوي كدا انا: جدتي هي الي علمتني الطبخ وقالتلي اهم حاجه في طبخ النظام زاي المازيكا تلا : فكرتني صحيح عايزه اشغل مزيكا وراحت شغلت اغنيه The one that gone away كانت اغنيه لkaty parry وبقيت عماله تتمايل علي الاغنيه وتحرك جسمها وانا خلصت وروحت علي صالون قعدت وهي لسه عماله تتمايل قدامي تلا : ما تيجي ترقص معايا هفضل ارقص لوحدي انا: المزيكا ديه مش من نوع الي بيرقص فيه كابل وغير كدا انا مش بحب المزيكا الي من نوع دا تلا: امال بتحب انهي نوع من المزيكا انا: مش مهم تعالي اقعدي وبطلي الهبل الي انتي بتعمليه دا تلا: جرا ايه يا عمر هو انا وحشه اوي كدا انا: لا يا ستي انتي زاي القمر وفرسه تلا: امال مش بتعمل حاجه ليه دا انت متحركش فيك شعره انا: انتي عايزاني اعمل حاجه ليه تلا: عشان نفسي فيك يا عمر عايزاك تبقي في حضني ايه عيب انا: لا مش عيب كل واحد من حقه انه ينجذب لطرف معين لكن المهم ان الطرف تاني يبقي عايزك تلا: وانت مش عايزني انا: انا عندي مشاكل كتير ومش فايق لحاجه يا تلا وبصراحه انا بقيت متا ان اكبر مصدر للمشاكل هي اكساس الحريم تلا : احا ليه بقي دا علي اساس ان كس يعمل حاجه لواحده مهو محتاج زبر عشان يكيف انا: سعات بحس اني قاعد مع واحد صحبي مش صاحبتي في واحده تقول واحد كدا تلا: احا بقي كل دا وتقولي صحبك ومسكت بقيت بتهز بزازها قدامي وتحط ايدها علي كسها انا طبعا مع كل دا مش حجر زبري وقف بس بحاول مبينش عشان ديه لو اخدت بالها هتوديني سكه مش هرجع منها انا: طب يلا يا اختي خلينا نروح نشوف الاكل الي هيتعمل دا وسيبتها وقومت فتحت تلاجه وطلعت البانيه وشغلت الجريل وحطيت البانيه وبدات انزل الخل والزيت وبدات احط الطماطم والفلفل وبدات اقلب الحاجه علي نار وكانت البطاطس استوت فطلعتها و تلا ولقفه قدامي و عماله نبصلي بلبونه ومحن لغايه ما لقيتها قلعت القميص وبقيت ملط قدامي وجات وقفت جمبي انا كنت شيلت كل حاجه من علي نار وبنظف الجريل تلا : بزمتك بقي دا وقت تاكل في كريب وانت تللحمه ديه كلها قدامك مش نفسك تدوق عمر: اهدي يا تلا وبلاش جنان لقيت اديها علي زبري تلا : انا بقي بموت في الجنان تعالي ونزلت وفتحت سوسته البنطلون وطلعت زبري لكن زاي ما كل فاكر انا زبري مس كبير حجمه طبيعي لقيت تلا بتبصلي وبتقولي : غريبه كنت فاكره زبرك اكبر من كدا جسمك وشكلك ميقولوش ان زبرك صغير انا: صغير طل انا هوريكي الصغير دا يعمل ايه مصي يا شرموطه وبدات تمص زبري وتلحسه بلسانها براحه وتلعب بلسانها في راس طلعت متمكنه بنت الشرموطه فضلت حوالي خمس دقايق تمص في زبري قومتها واخدتها علي اوضه النوم ونزلت علي شفايفها وبقيت انزل علي رقبتها بوس فيها والحسها وايدي عماله تلعب في بزازها ونزلت علي بزها اليمين وبدات الحس حلماتها واعص فيهم علي خفيف وهي عماله تتلوي تحتي ..................... لغايه ما نزلت علي كسها وبدات افرشلها ودخله تلا: اااااه جامد يا عمر زبرك طلع جامد اوي نيكني كمان وكيفني ااااه انا: خدي يا شرموطه............ وفصلت انيك فيها حوالي ربع ساعه لحد ما حبتهم فعلي بزازها وبطنها وقومت اخدت دش وهي دخلت بعدي وانا رجعت المطبخ كملت الاكل وقعدنا ناكل ونكلم شويه وبعد كدا سبتها ونزلت .و روحت البيت وعرفت من ستي تن حدي سافر انهارده ااصبح ومس هيرجع قبل اسبوعين طلعت فوق علي شقتي ودخلت الشقه لقيت امي قاعظه بتتفرج علب تلفزيون ونور نايمه علي رجلها انا: ايه الرضا دا كله با ست نور نور: ملكش دعوه يا تلم انا حره انا وماما انا: ماما امي:مستغرب ليه انت ناسي اني امها في رضاعه ولا ايه تعرفوا با ولاد لولا انكم اخوات كان زمتني حوزتكم نور : طب كويس اننا اخوات انا طايقه بالعافيه بقولكم ايه انا هنزل احيب حاجه من تحت وجايه اوعي ياخد مكاني امي: متخفيش محدش يقدر ونزات نور تجيب الي هي هتجيبه انا: حلو اوي دلع دا يا ماما اعطينا منه شويه لقيت ماما وشها حزين وشكلها مدايقه اوي انا: مالك يا ماما في ايه إمي: صعبانه عليا اوي يا ابني ابوها وامها واخوها وكل الي حصلها طول السنين الي فاتت انا: مقدر ومكتوب يا ماما مقدرلها ام جاحده زاي نجلاء وام طيبه زيك امي: خايفه يا عمر تكرهنا احنا سبب في حبس امها وفضيحه ابوها واخوها انا: يعني كنتي عيزاني اعمل ايه يا ماما انا مكنتش بنام من كتر التفكير في الي نجلاء بدبره لينا لما كنت في مرسي مطروح عايزك تتصوري اني كنت ببقي نايم خايف من محمد وخايف علي قمر عشان سايبها هنا في نفس المكان الي نجلاء فيه حاولت كتير ابعدها بس كنت اعمل ايه اخر حاجه مكنتش اقدر اعديها لانها كانت هدمرنا نهائي وخصوصا ان عمي هشام بدا يعوم علي عومها واديكي سمعتي هي طلبت ايه ديه كانت عايزه حد يغلط مع مريم ويحبلها عشان تفضحنا وتدخل العيله ودمرها من جذورها كنت اسكت ازاي امي: تسكت دا انت محدش قدر يطلع منك كلمه كنت بتروح وتيجي وتسافر وتخطط وتنفذ ومحدش حاسس بيك ومحدش يعرف غير جدك ومتاكده ان جدك ميعرفش كل حاجه مش مأمن لحد يا ابن بطني بس نجلاء مشكلتها مقدور عليها هي وعمك لكن في حاجات تانيه احنا منعرفهاش اهمها الي حصل لاختك اوعي تكون فاكر ان المسرحيه الي عملتها انت وصحبك ديه خالت عليا انا ام وبحس ببنتي وانا عارفه ان بنتي كانت في خطر مش واحد لقاها واخدها عنده وكلام دا وكمان انت مقولتليش اي حاجه عن موضوع العربيه الي انفجرت قدام كليتك او ظابط الي كان عايز يقبض عليك ها اوعاك تكون فاكرني نايمه علي ودني انا: انتي عرفتي كل كلام دا منين امي: في ظابط جه لابوك وقعد يكلم معاه وقاله علي موضوع العربيه وانها انفجرت بطلقه قناص لكن غريب ان ناس القريبه من العربيه بيقولوا انك كنت ساند علي عربيه قبل ما تنفجر بثانيه واحده وفجاه امت ومها تختفيتوا حتي مرجعتوش تبصوا علي العربيه ولا مها بلغت حتي عشان تصرف فلوس تامين لا دا مها في ثانيه بقي معاها عربيه زاي الي انفجرت بظبط انا: اخر كلام دا كله ايه ظابط كان جاي يشرب معاكوا شاي ويدردش امي: لا ظابط كان عايز يكلم معاك بشكل ودي لان بعد الي حصل في كليه محدش هناك قدار يقربلك وكلهم خايفين انا عايزه افهم بقي ايه الي انت فيه دا وايه الي بيحصل ابوس ايدك يا ابني قولي وريحني انا: مقدرش يا ماما عشان الي هقولهولك دا مش هيريحك بالعكس هيتعبك ويخليكي تقلقي دايما بس كل الي اقدر اقوله ليكي متقلقيش كل حاجه كويسه ومفيش اي خطر ممكن يقرب ليكوا ابدا امي: وانت هتكون في امان انا: اه متقلقيش ابويا فين صحيح امي: شويه وجاي انا: طب علي ما يجي انا هطلع فوق ااسطح شويه وسبتها وطلعت السطح زكنا فرشنا ااسطح نجيله صناعي وزرعنا شويه نباتات عليه ومها دايمت بتعتني بيها لقيت مها قاعده ومربعه رجليها بتعملaditation تامل انا بكل هدوء قعلت جزمتي وروحت قعدت قدامها بنفس شكل ولقيت نور كمان جات قعدت قدامي انا وننا بنفس طريقه وفجاه لقيت محمد كمان جه قعد قصاد نور بقي كل واحد قاعد في اتجاه مها فتحت عنيها بصت علينا مها: اخيرا قررت تيجي يا محمد محمد: بابا مش بيسيبني اخرج خالص بعد الي حصل وكل شويه عند دكتور نفسي ودكاتره ذكوره نور: حاسس بايه دلوقتي محمد: يعني مرتاح شويه بحاول اقاوم بس زكريات القديمه الي جوايا بطاردني ببقي خايف انتو عارفين ان الموضوع مكنش بمزاجي من الاول وبداء يعيط امي هي الي عملت في كدا وخلت ناصر يغتصبني زاي ما عمل مع نور كبرت وهو كل شويه يضغط علي جرح دا لحد ما بقي صعب يلتقم كنت عامل زاي مدمن الي مش قادر يبطل ولما لقي حد يوقفه قرر يدمره عشان يكمل طريقه عشان كدا اذيتك يا عمر بس بجد انا بحبك وبحب قمر اوي وعمري ما كنت عايز ااذي اي حد فيكم عمر عشان خاطري سامحني انا كل دا كنت مغمض عيني وبظبط تنفسي انا وانا مغمض عيني: انا مش زعلان منك اساسا عشان اسامحك انا زعلان عليك لو عايز فعلا تكفر عن الي عملته ارجع محمد الي اعرفه اخويا وصحبي ضهري وسندي في دنيا ديه محمد: اوعدك اوعدك اني هعمل كدا مها،و وانتي يا نور مش عايزه تقولي حاجه نور: في مشاعر كتير اوي جوايا متلغبطه حب وكره غضب انتقام وحده فراغ هو دا طبيعي مها: اه طبيعي اوعي تفتكري ان كل الي مريتي بيه هتنسيه لا هتفضلي فكراه لانه اتحفر جواكي بس المهم انك تستفيدي منه اوعي تسبي وحش الغضب والكره يملكك اوعي نور: وانت يا عمر حيانك ماشيه ازاي انا: حياتي مش ملكي عشان تمشي زاي ما انا عايز ارتاح اعيش زاي اي شاب في سني اخرج مع صحابي اهزر اضحك اغلط زاوبيا زعقلي ويضربني يحرمني من المصروف لحد ما افهم غلطي لكن فجاه انا بقيت اكبر من سني واتحملت مسؤوليه عيله كامله لازم اشزف مشاكلهم واحلامهم الموضوع مش سهل احساس ان كل ناس شيفاك حر وانت في الحقيقه متقيد صعب حتي اميره بخاف اثري منها لا تتاذي تعرفوا انها سافرت الامازون مها: سافرت مع عمار انا: اه علي بيقولي ان احلامها زادت وبقيت تصرخ بليل كتير اوي ومش عارفه تنام لدرجه ان احلامها بقيت تشوفها وهي صاحيه مها: يبقي عمار اخدها للكاتانا هما هيساعدوها بس تفتكر يا عمر ليه اميره الموضوع بقي شرس اوي كدا ما قربت منك انا: قصدك ايه اني انا سبب مها: طاقتك مختلفه عننا يا عمر مختلفه تماما لازم تعترف بدا هتحكي ليهم عمر: لما نسافر البلد هحكي للكل وبدا الكل التامل وتنظيم تنفس الخاص بيهم ***************** في لندن في ساعه بنيج بانج متري قعده تستريح شويه من التنظيف كانت نظفت ربع الساعه بس ولقيت فجاه نرمين قعدت جمبها نرمين: حبيبتي ي اخبارك ايه ماري: ما بلاش تريقه وخفه ايه الي جابك نرمين: المعلم طلب مني اجي اشوف تدريبك اخباره ايه وكمان اخلص من المراقبه الي عليكي ماري: تبقي غبيه همامش عايزين يستخبوا هما عايزين يقولولي انهم هنا محدش فاهم هما بيفكروا في ايه نرمين: انتب عارفه ان ارسو من قبيله الشادو صدر قرار بان دمه مباح للي يلاقيه ماري : شادو مش عايزين يهدوا وبيقعوا كل شويه اخبار فايلوت وكاش ايه نرمين: انتو تلاته عندكم مشاكل في الاحساس عشان كدا لازم تتصلح والا هتبقوا خطر ماري : انا نفسي افهم انتي ازاي كدا نرمين: كدا ازاي يعني ماري: هادئه ومطيعه وقويه عرفتي توصلي لرضا المعلم وتبقي اول محاربه تخرج من الميدان وتحارب قدام الناس في شاريكات والاعمال والاسلحه نرمين : عملت ايه يعني اشتغلت علي نفسي عرفت قوتي فين انا مش زيك محترفه في قتل والدم او بخطط بزكاء زاي كاش او انا سريعه لدرجه اني اختفي زاي رام انا حرباء ديه مهرتي اني اقدر اكون زاي ما ناس عايزه مهارتي اني اطلع شهوات ناس قوتهم ضعفهم الم هم حزنهم فرحهم واستغل كل دا عشةن اتحكم فيهم انا غيرك ومتنسيش ان لقب الشبح هو لقبي انا وشك الحلو دا كان مناسب في وقت من الاوقات مش كدا هههههه ماري: قصدك لما لبستي وشي عشان تخدعي عمر وتضربيه بنار ولا انتي فكراني مش عارفه نرمين بخبث: عارفه ايه ماري: عارفه انك انتي الي رسمتي لوحه الي اتبعتت لاميره الهداجي من غير اوامر كاش مش بتعرفي تخططي دا انتي خططي ونفذتي لدرجه محدس حس بيكي انتي مش محترفه في ددمم اه لكن مخترفه في القتل قتل الاعصاب والعقل الشبح معروف انه بوو لكن انا قناص نفسي اعرف ليه ربطي اسمي بلقبك نرمين بظره حب : عشان معارك العقل محتاجه هدف محدد وطلقه واحده متخيبش زاي القناص ههههههههه اقولك علي سر ماري : قولي نرمين: سر في وقت ركزي علي وقت حركه التروس وانتي هتقدري تنظفيها من غير ما تتوسخ كل شويه افتكري اني مس خدامه اني قناص استخدمي مهرات قناص سلام وسابتها ومشيت ****************** في معبد الكاتانا عمار لابس زي المعلمين وبيشرف علي تدريب بعض المتدربين الجداد واميره قاعده بعيد وساكته لغايه ما جات بنت قعدت جمبها كان اسمها سلمي سلمي : مالك من ساعه ما جيتي هنا وانتي قاعده لوحدك وساكته اميره بحزن: مفبش بس تعبانه شويه انتي عارفه انا لسه مش متعوده علي جو دا سملي: بلاش كذب انتي لو مكنتيش متعوده علي جو دا مكنتيش عديتي من البوابه اصلا قوليلي انتي تابعه لانهي فئه اميره: انا من لايت سلمي : كويس انا بقي من الفاير حيت هنا من حوالي اربع سنين ومن ساعتها وانا بدرب هنا قبيله الكاتانا بمجرد مسمحت بدخول الاغراب ناس كتير اوي انضمت ليهم انتي تابعه لاي قبيله اساسيه ولا زاي حلاتي اميره: انا من عشيره الليان تابعه لقبيله الالفا سلمي اتخضت و قامت من مكانها سلمي: انتي من القبائل العظمي وكمان كن عشيره اسياد الضوء شكل حكايتك حكايه امال ايه الي جابك هنا مدام ليكي قبيله وازاي سمحوا بدخولك وكمان اميره: سلمي انا مس فايقه عسان اسمع اي حاجه ما بالك اجاوب علي اساله مس مترتبه اسااسا سلمي : انا اسفه عارفه اني رغايه لكن انا قصدب بس اني افكك شويه اميره: محصلش حاجه سلمي: طب معلش اخر سوال انتي تعرفي حد بينتمي للفاير ويكون من قبائل العظمي اميره: مش متاكده اذا كنت اهرف. ولا لا لاني معرفش كتير عن الفاير بس ممكن عشيره الجبالي سلمي : انتي بتهزري انتي تعرفي حد من عشيره الجبالي بجد طب قابلتي حد من محاربين الجبل انا اسمع ان قوتهم مدمره اميره: ممكن مها تكون من الجبل مش عارفه سلمي: مها الجبالي انتي قابلتي الشعله الفاير بجد ازاي لا انتي تحكيلي اميره: ايه شعله الفاير ديه سلمي : بصي يا ستي مها الجبالي تبقي واحده من اقوي واسرس محاربين في العالم وعيله الجبالي زاي لايتن كده هما المسيطرين علي الفئه بس مهت مختلفه لان طاقه ****ب بتاعتها غريبه اوي وشعلتها مضاعفه غير انهم بيقولوا انها بتستخدم نار ديه عشان تصنع اجسام باشكتل مختلفه وسلاحها المفضل بيكون البطاقات الكوتشينه يعني لو مسكت اي ورقه انصحك تطلعي تجري اميره،:طب سمعتي عن عمر الجبالي قبل كدا سلمي : لا خالص ممكن يكون اي حد من عشيره الجبالي بس اكيد مش شخص مهم زاي حفيده ااقائد الحربي للعشيره و وريثه المنصبه بعد موته عمار جه وقف قدام اميره و قالها حاجه وبعدين اخدها ومشي اميره: واضح ان عيله الجبالي مشهوره اوي في الفاير وخصوصا مها عمار: اكيد مها من اشرس المحاربين انا نفسي متمناش اكون خصم ليها في يوم من الايام اميره: بس الاغرب ان البنت ديه عارفه مها الي من جبل الي عليه امن مشدد ومستحيل معلومه تطلع منه ومتعرفش حتي اي حاجه عن عمر عمار: دا لان عمر في الاساس متسخدمش طاقته ومحدش يعرف انه بيمتلك طاقه اساسا عشان كدا هيكون مجهول المهم اننا نركز في تمارين عشان ااكوابيس مترجعش تاني ******************** عدا الترم تاني علي خير وعنلت العرض الجدبد بس للاسف كانت نفسيتي مدمره بشكل مش طبيعي بسبب المخرج وغبائه و بعد العرض سامر كلمني وقالي انهم مش عايزيني معاهم في الفريق تاني لاني بسرب كلام برا بصراحه ادايقت وحتي مفرقش معايا كلامهم وقطعت علاقتي بيهم الا بكام ولحد منهم كان منهم تلا بعد ما اتعددت لقأتنا ونكتها كذا مره وسندس لسه بتحاول تجيب رجلي لكني مش عايز اروح ليها ومحمد بقي احسن بكتير و رجع تاني محمد اخويا الراجل الي زبره يخرم كس افجرها مره وجدي رجع من سفر لكنه فضل معظم الوقت شارد وحزين وحاولت اكلم معاه لكن لللسف كان بيصدني وعلاقتي بيه مبقتش زاي الاول مش عارف ليه حتي مها بعد ما سافرت سوريا ورجعت اتغيرت معايا واميره رجعت علي الامتحانات بس مكلمتنيش ولا عبرتني وبقيت متغيه معايا بشكل مش طبيعي وسيف حالته الصحيه بقيت احسن لكنه لسه في المستشفي وانا بروح اكمن عليه من وقت لتاني وعلاقتي بابويا وامي بقيت متوتره جدا بسبب الظابط الي عايز يستجوبني وكب حاجه بتحصل وانا مخبيها عنهم المهم نتيجه ظهرت وطلعت بماده كمان محطتش في دماغي وطلعت علي البلد اقدي كام يوم هناك لاني اتخنقت من القاهره وزحمه وكنت عايز اراجع حسباتي وخصوصا اننا هنتخصص بعد اسبوعين او تلاته الحوار الجاي بيني وبين سلام صدبقي الخيالي لو فكرينه سلام: مدايق ليه انا: وفي ايه يفرح الكل بيبعد عني وبينفرني سلام : ممكن استلك علي حاجه انا: اسال سلام: انت مين بظبط انا: انا عمر الجبالي سلام: لو ديه اجابتك يبقي انت مش عمر عمر: ان دايما بقول انا مس مجرد اسم اهلي اختاروا عمر يعني انجاز يعني حلم يعني ابداع وابتكار عمر يعمي حياه فين الحياه فين عمر انا: ادفن مع حاجات كتير بسبب الي حصل هو انا عملت حاجه غلط عشان يعني الماس تزعل مني بشكل دا وتبعد عني سلام: ومن امتي احنا محتاجين ناس دايما ناس هي الي محتجانا احنا مش محتاجين غير حاجه واحده بس انا: ايه هي سلام: قلمك وكشكولك وكتبك افتكر انت مين انت عمرك ما كنت ممثل يا عمر انت مؤلف وعالم كزيس انك خرجت من المسرح ركز يا عمر ركز في العلوم ركز في كمياء ركز في حلمك اكتب وطلع كل تلي جواك انا: مش قادر حاسس اني مطفي من جواه سلام: يبقي تفتكر الحدوته الي انت هتحكيها لولاد العيله بعد شويه افتكرها واتعلم منها الاول هشان تقولها بقلبك مش بلسانك انا: تفتكر سلام: اه طلع اول كتاب ويلا زق عجلك وبلاش عطله يلا ياض طلعت كتاب من شنطتي كان مرجع عنوانه الكمياء الحيويه كنت اشتريته من فتره وفتحته وقعدت تقراء فيه وادون ملاحظات. انقل معادلات كتير معرفش عدا عليا قد ايه وقت لكن كنت مستمتع حسيت اني بتشحن بطاقه لمجرد اني بعمل حاجه بحبها مش مهم صح غلط المهم اني بحبها لغايه ما الباب خبط ودخل قمر بتجري وبتقولي قمر: يلا بقي يا عمر الكل وصل تحت عايزين نسمع الحدوده الي وعدتنا بيها عمر: يلا يا ستي واخدت قمر ولقيت عيال العيله متجمعين وفي شويه من شباب منهم محمد ونور وشويه وبنات عمتي رباب وناس تانيه من اىعيله لدرجه اني لقيت جدي نفسه موجود ومها واقفه جمب راجل عجوز عرفت انه جدي عدنان الي كل بيكلم عنه لقيت كرسي فاضي تلي هقعد عليه وكل قصادي شيلت الكرسي عشان يبقي المكان فاضي عمر: هو مش المفروض ان الأطفال بس هما الي هيسمعوا جدي: لا احنا قررنا ان العيله كلها هتسمع سمعنا بقي الحدوته المشوقه بتاعتك انا: متسي يا جدي بس من الاول مش عايز حد يقاطعني مهما كان مين وايا كان سبب **************** نبدا الحكايه الحكايه اصلها يرجع ل3 الاف سنه زمان ايام ما كان حكم القبائل هو الي سايد دول وحضارات في كل مكان لكل شعب ثقافه ولكل بطل اوان محدش يعرف اصل البطل المره ديه ولا يعرفوا ليه بلد ولا عنوان غريب دخل في يوم الارض وعاش وسط اهلها كانوا ناس مستورين عايشين في امان وسلام وهو منظره لوحده يقولك دا وراه بدل البلاوي مئات كان اسم البطل اوم محارب مقاتل شرس لا عمره هاب الخطر ولا رجع خطوه لورا دايما يتقدم لقدام عاش وسط الناس في سلام وامان لحد ما وصل جيوش دوله قريبه من القريه الي هو قاعد فيها وبمجرد ما دخلوا خربوها اغتصبوا ستات ونهبوا المحاصيل و اخدوا منهم عبيد وقال ايه احنا الفرسان ونعمل ما نشاء كانت النتيجه ان غضب اوم ظهر وطلع سيفه ولوحده قتل مئات الفرسان لكنه كان هيقع في الاسر لولا ان اصحابه ظهروا فجاه ايليتا و تايجرن وليتن وشاركني وارورا وابادوا جيش وساعدوا عشام يعمر القريه من تاني ايليتا: اظن وقت اللعب خبص لازم ترجع معانا يا اوم القبيله محتاجه ليك ارورا: اوم انا عارفه انك زعقت من الدم والحرب بس اديك شايف واضح انها ورانا في اي مكان لاوم نواجه اوم: لحد امتي امته انا خلاص تعبت احنا مبقناش متقسمين لقبائل او فئات احنا بقينا عباره عن نيازك جاهزه تنفجر في اي وقت ليتن: مش مهم انت زعيم عشيره سلام وو قائد قبيله الالفا انت قائدنا اوم: ومش انتي قائد عشيرتك وكلكم قاده عشيرتكم عمالين نتكلم عن العشائر لكن في نهايه نسينا اننا بشر اننا لازم نفكر قبل ما نرفع سلاحنا تايجرن: مبقاش في وقت لتفكير الفريز خلاص اتحركوا ومحدش بقدر يردعهم غيرك انت سيد النار زعيم فئه الفاير اوم : لا لازم نفكر مش لان مش كل الفريز أعداء في منهم طالب السلام حرام يموتوا لمجرد انهم من الفريز ارورا: انا معاك بس الهروب مش حل لازم نواجهه ارجوك يا اوم وبعد فترخ اوم اقتنع ورجع لقبيلته وبدا يدرب الطلاب الجداد من كل مكان علي استخدام طاقه الفاير اوم: درس الاول عشان تعرف ازاي تستخدم طاقتك لازم تفهم ايه هي طاقه وايه مصدرها وايه انواعها طاقه هي روح الي جوانا هاله من الشحنات المدفونه في جسم اساس خروجها هو المشاعر ليها اشكال والوان بتحدد صفاتها المختلفه مهما كانت بتتقسم الطاقه الطبيعيه لخمسه نار الهوا الارض الماء والضوء دول خمس فئات الاساسيه اتفرع من الفئات ديه أشكال تانيه من طاقه زاي تلج والغابه والحمم هي ديه دايره الاساسيه الي لازم نعرفها كلنا في طالب رفع ايده اوم: اتفضل طالب: طب ليه جميل الفئات عايشه في تناغم وسلام الا فئه التلج او الفريز اوم: انت فهمت غلط احنا بنحارب قبيله الفريز مش فئه الفريز او تلج بصوا يا اولاد قبيله الفريز هي قبيله اتجمع فيها كل خاين ومجرم ومنبوذ خرج من قبائل المحاربين كلهم قرروا ان احنا منستهلش الحياه منستهلش اننا نعيش في سعاده ولازم نموت عشان كدا احنا بنحارب الجماعه ديه لكن مش فئه الفريز فاهمين طلاب : فاهمين وكمل درسه واخد هو من الحياه دروس كتير ودخل حروب وصراعات اكتر مع قبيله الفريز واتقابل معاهم في معارك كتير في دول مختلفه واتنقش تاريخنا علي جدران الجبل عشان نقراءه ونعرف اصولنا ولما مات اوم جه بداله زعيم وراه زعيم وراه زعيم لغايه ما تاريخ اتنسي والحروب زادت واوم نفسه محدش بقي فاكره التاريخ دا ضاع لغايه ما صاع الاسم القديم لينا وهو عشيره سلام وبقي اسمنا عشيره الجبالي واتفرقنا في كل حته لكننا لسه بنتواصل الخطر رجع وكل ما خطر يظهر في زمن لازم يظهر البطل تفتكروا بقي يا ولاد مبن البطل المره ديه ولد رفع ايده من وسط الاطفال وقال : انا هبقي اابطل زاي اوم وبنت قالت: وانا كمان هبقي زاي ايليتا وكل ااتولاد قعدوا يقولوا نفس كلام انا: طب يلا بقي روخوا تدربوا عشان تبقوا ابطاب شطار يلا وكل الاطفال خرجت جري علي برا ومبقاش موجود غير جدي وعمامي ابويا وجدي عدنان شويه من شباب وكبار العيبه رجاله وستات عدنان: حدوته حلوه يا عمر جبتها منين عمر:من الجبل الي انت حارس عليه يا جدي ديه مش حدوته دا تاريخ عدنان: تاريخ اتنسي عمر: مش مهم ممكن نرجع التاريخ تاني جدي: شكلك حزين يا عمر انا: لا يا جدي ابدا بس بفكر كتير اليومين دول جدي : في ايه انا: مش مهم في ايه بقي المهم اني اكون بفكر صح ولا ايه رايك يا مها مها: عندك حق انا: معلش هستاذن انا عشان عندي شويه مزاكره وسبتهم وخرجت لانوعارف جدي عايز يكلم في ايه وباقي العيله مش فاهمه حاجه وهيمسكوني مسخره عشان دخلت زراعه وجو دا وانا مش ناقص وطلعت فوق كملت كتاب كمياء ااي في ايدي وفصلت طول الاجازه عمال اقراء في كتب في الكمياء والجيولجيا والاحياء وفسيوليجا النباتات ولما ظهرت تقسبمه الاقسام لقيت نفسي في قسم استصلاح وتسميد الأراضي وبدات في سنه تانيه كنت وحيد بشكل كبير مش بكلم حد ونزلت كذا شغل في الفتره ديه واكتسبت خبرات اكتر وكنت قلقان من هدوء الفريز عدا فتره كبيره اوي من غير ما حد يتعرضلي ودا الي خلاه مها ترجع بلدها لان مبقاش قي سبب لوجودها وعديت سنتين لحد ما بقيت في سنه تايته في ترم تاني وهنا انا كنت اطورت بسكل كبير جدا في مجالي وبقيت بنافس المعدين بتوعي سعات وقدرت ابهر الدكاتره بتوعي وعوضت المواد الي سقط فيها لحد ما دكتور ماده ميكرو اسمده دخل وقال : السنه ديه في فرصه كبيره وعظيمه جدا جدا لتدريب المباشر علي مجال العمل برا الكليه شركه ازموس للاسمده قررت انها هتعين خمس طلاب من القسم هنا واتقرر طريقه اختيار الطلاب هتخون عن طريق برجكت هيتعمل هتشتغلوا في كول الترم لحد نهايه الترم وقبل العملي هيتعمل برزنتيشن لكل بروجكت كل تفاصيل هتلاقوها في ورق متعلق قدام مكتبي ممكن البروجكت دا يكون جماعي او فردي علي شرط ميتخطاش عدد المجموعه5 افراد بتوفيق وبدا دكتور المحاضره وبعد ما خلصها كل الطلبه فضلوا قاعدبن يتكلموا علي الموضوع وفي ناس كتير طلبت اني ادخل معاهم في تيم لكني رفضت لاني بستغل لوحدي وروحت سوفت شروط وكانت ان البروجكت دا يكون عن حاجه تخص كمياء التربه او الاسمده العضويه روحت البيت وبدات اعمل سيرش وانا طول سنتين اسااس بقيت مهوس بعنصر النيتروجين وقوته لانه عنصر ملوش حل بصراحه وبيساعد علي خصوبه التربه بدرجه كبيره بس صعب يثبت فيها وانا كان حلمي القي طريقه اثبت بيها النيتروجين في تربه المهم فصلت ابحث وجمعت داتا بس لفت نظري شئ مهم جدا وهو جزء من معادله كميائيه اسمها معادله التمس النيتروجينيه وديه معادله مستحيل حلها او فك تركيبات الي فيها ومن اصعب المعادلات كميائيه وانا طول سنتين من ساعه ما شوفتها وانا بحاول احلها لكن للاسف مقدرتش احل غير تول جزء منها طول السنتين دول امهم ان جزء دل وضحلي حاجه في خصوبه تربه بالمواد العضويه و تحليل الامونيا في تربه وفضلت اراجع نظريه لعالم هولندي كان اثبت ان مسحيل ان الامونيا تقعد في الارض اكتر من 3 ايام لكن المعادله الي انا حلتها بتقول غير كدا وقررت ان دا يكون بروجكت بتاعي وفضلت شغال فيه واسافر البلد واعمل تجارب بتاعتي واصور واسجل وافشل وارجع تاني واحاول لحد ما جه معاد البرزنتشين ومعظم الناس الي شوفت البروجكت بتاعها كان لعب عيال وكارثه خلت اصحاب شركه هيشيطوا ودكاتره في نص هدومهم من تصرفات طلبه لدرجه ان في طلبه كانت بتتخانق علي مين هيقول كلام اكتر كانت مهزله بحد ما انا طلعت وكان موضوعي بعنوان هدم نظريه عمرها 200 سنه بمجرد ما ناس شافت الاسم علي شاشه كل قعد يضحك لكن عميد كليه سكت الكل وخلاني ابدا وبدات اشرح التجربه ونظريه القديمه والاخطاء الي فيها ونظريتي انا الي اثبت صحتها نظريا وعمليا وبعد نهايه الموضوع كان الكل في حاله صدمه لغايه ما لقيت نفسي في مكتب العميد و صاحبه الشركه وكان اسمها مني بتقولي: ممكن اخد البروجكت دا اراجعه يا عمر انا: اكيد مني استني تلفون مني بعد يومين واخدت مني البروجكت بتاعي واتصلت برقم مني: الو عايزه اقابلك حالا انا في ايدي قمبله لو ظهرت هدمر دنيا شخص: تمام قبليني في وقالها علي عنوان وراحت مني المكان وقابلت الشخص وحكتله عني وعن عمري وازاي قدرت ابهر الكل وكمان عملت بروجكت زاي دا وبدقه ديه وان شاب في سني هدم نظريه كبيره وكل ناس معتمده عليها ولو كلامي دا طلع لنور هيعمل ثوره في مجال زراعه الشخص اخد منها الملف وراح لمكان في صحراء وفيه حراسه مشدده بشكل مش طبيعي لحد ما دخل الشخص وكان في راجل قاعد في جنينه كان سنه كبير بس يبان عليه الحيويه وزكاء والمكر بمجرد ما تبص في عيونه تعرف انك جيت لقضاك فضل يقاء في كتابه سليم: فاضي يا نوح نوح : خير يا سيلم جاي من غير معاد ويظهر ان وراه زياره ديه مصيبه سليم: ومش اي مصيبه يا نوح امسك واداله ملف الي فيه البروجكت بتاعي نوح: ايه دا بظبط سليم: دا مشروع عمله طالب في كليه زراعه عشان بكسب وظيفه في شركه مني الالفي نوح : في شئ مميز في مشروع الولد ولا في الولد نفسه سليم : الاتنين يا نوح الولد قدم مشروع بيهدم في نظريه العالم الهولندي هكس بولند في تثبيت امونيا في تربه النظريه بقالها 200 سنه وناس بسبب دا بتشتغل في زراعه بشكل معين دلوقتي الولد اثبت ان كىام هكس غلط واثبت هو نظريه جديده تماما يقدر بيها يثبت نيتروجين تربه نوح فتح الملف وقعد يقرا في بتمعن وبيركز في كل حرف فيه والصور الي انا اخدتها وابتسم وفضل يضحك جامد اوي سليم: انت بتضحك البحث دا لو طلع هتبقي مصيبه والولد مش هيفصل عايش ثانيه واحده بعدها نوح: الولد دا عمره كام سنه يا سليم سليم: 20 سنه نوح رجع يضحك تاني سليم: ممكن تفهمني ايه المضحك في الموضوع نوح : عشان اخيرا لقناه يا سليم الشاب دا معجزه عالم حقيقي مس هيظهر زيه غير بعد 100 سنه من دلوقتي لو قدرنا نستغل زكاء الشاب دا في حاجات كتير اوي هتتغير سليم : اعمل ايه دلوقتي معاه ادخل نوح: لا لا احنا مش لاوم نبان في صوره عايزك تعرفلي الولد دا يبقي مين واصله واصل عيلته وبلغ الهانم تتصرف معاه ودخله ديرتها ويبقي من المقربين كمان سليم: تمام وخرج سليم وكلم الهانم وبلغها بكل شئ طلبه نوح وبعد النوقف دا بيومين كنت قاعد في كليه بعد ما خلصت امتحان جيلوجيا لقيت راجل كبير قدامي طزل بعرض رغم ان سنه كبير لكن منظره يخض وشخص دا يبقي امام امام : اخبارك ايه يا عمر عمر: بخير مين حضرتك امام: انا مرسال اتفضل واداني جواب امام: اتمني تكون هناك في المعاد بعد اذنك انا: ايه الجو دا فتحت الجواب ولقيت عنوان مطعم مشهور وكان المعاد الساعه 6 يعني بعد 5, سعات من دلوقتي روحت البيت و اخدت دش ولبست طقم فورمل وانا خارج امي اخدت بالها مني امي: رايح فين ياض انت انت مس لسه جاي من برا انا: اه ما انا جيت عشان اغير ونازل امي: ولابس ومتشيك كدا ليه رايح تقابل مين انا: رايح فرح واحد صحبي يا ماما سلام ونزلت بسرعه واخدت عربيه مها لانها سبتها ليا قبل ما تسافر و وصلت المطعم قبل المعاد بساعه ودخلت جوا المطان هادي وراقي جدا وانت ترتاح بمجرد ما تدخل هناك اول ما دخلت استقبلني الويتر وقعدت علي تربيزه في اخر المطعم وكاشف كل زاويه في المكان والويتر حط المنيو قدامي لكني قلتله اني مستني ضيوف هاخد عصير فرش لحد ما يجيو وفصلت قاعد مستني حوالي نص ساعه وعيني رايحه جايه في المكان بتمسحه ممكن يكون شخص الي عايزني قاعد هنا أساسا لغايه ما جالي شاب كبير سويه تقريبا في اواخر التلاتينات شاب: اتمني المكان يكون عجبك انا: مكان جميل مريح للاعصاب شاب : الويتر بيقول انك مستني ضيوف هما اتاخروا بصيت في ساعتي ورديت: لا لسه فاضل عشرين دقيقه علي المعاد شاب : واضح انك دقيق اوي في مواعيدك انا: بحاول مين حضرتك شاب: انا ابراهيم الصمدي صاحب المطعم انا: عمر الجبالي ابراهيم لما سمع الاسم ابتسم وقالي: مقولتش ليه من الاول انت متوصي عليك من الغالين لحظه واحده ومشي ابراهيم وبعد شويه لقيت طبق محطوط قدامي ابراهيم: الاستك دا احسن حاجه بيقدمها المطعم هنا انا: انا لو سالتك علي خله سنان في المطعم هنا هتقول انها احسن حاجه برضوا مفيش صاحب مكان هيقول علي اي حاجه عنده وحشه بس عموما متشكر جدا علي الاستك بس انا هنا عشان اقابل مين ولقيت فجاه ست سحبت كرسي وقعدت قدامي الهانم : عشان تقابلني انا ابراهيم نورتي يا هانم استاذن انا الهانم : انت بقي عمر انا ابقي *********** وهنا تبقي نهايه الجزء الثامن من سلسه اتمني مفاجاه ديه تكون عجيتكوا وطبعا انا بشكر اخويا وصديقي حماده فتحي وبوعده قدامكم اني هحاول بقدر المستطاع احافظ علي سمعه البطل الفنجان الي كلنا بنحبه وانا اولكم بشكر كل ناس علي دعمها وتشجيعها ليا بشكل حقيقي انا متصورتوش اذا كان في تعليقات او علي الخاص او شات وفي نهايه اي شخص عايز حاجه معينه تكون موجوده يبلغني في تعليقات هو علي شات وانا هحاول البي طلبه اتمني يكون الجزء عجبكم واني ارتقيت بالمستوي المطلوب واتظروني في مفاجات لا تنتهي من سلسله ****** مرات عمي سبب فجر العائله اشوفكم علي خير في افي نص شهر تلاته بعد امتحاناتي بقي ادعولي انجح بدل ما اكتائب ومكملش القصه سلام من البدايه انا بحب اشكر كل متابعين للقصه وعلي تعليقاتكم الجميله الي فعلا شجعتني بشكل كبير جدا ومش قادر اوصف قد ايه انا كنت خايف ان تجديدات القصه متعجبش حد من بدايه الطاقه لحد ظهور علي صمدي بس فعلا انتو دعمتوني وكلمكم اجبرني اني لاوم اقدم ليكو افصل حاجه عندي عشان مخذلكوش الجزء دا انا كان المفروض ينزل في شهر تلاته لكن انا بنزله انهارده وبهديه لصديقي حماده فتحي الي قدر يبهرنا كلنا بختام سلسله الاولي ليه من زلزال امتعتنا زاي كل مره يا صديقي عشان كدا ارجو انك ترتاح وتسيبني انا ابهرك وافكرك بزكرايات جميله ليك زرعتها جوا كل واحد فينا قراء قصصك مفحدش يستغرب من طريقه كتابه ااجزء دا لانها هتكون مختلفه تماما يلا نبدا بقي عشان كدا اما طولت عليكوا الجزء التاسع ابراهيم: دا احسن ستيك عندنا هنا عمر بابتسامه هاديه : متشكر جدا علي اهتمامك رغم اني متاكد اني لو سالتك علي خله سنان في المطعم هتقول برضوا انها احسن حاجه في مطعم مفيش صاحب مكان بيقول علي حاجته انها مش كويسه بس عموما اشكرك علي الاستك بس انا هنا عشان اقابل مين فجاه لقيت ست قعدت قدامي كانت ملامحها هادئه ورقيقه ويبان عليها الرقه والاناقه تقريبا حتي بعد السنين الي عدت ديه كلها لسه جوا الهانم ساندي بنت العشرين علي كانت ماشيه مع حبيبها علي بحر الهانم: انت هنا عشان تقابلني انا انت بقي عمر انا ابقي الهانم انا: ونعم الاختيار الاسم اامري الهانم بصت لابراهيم وقالتله: اتفضل انت يا ابراهيم مس عايزه اعطلك عن شغلك ابراهيم: انا في الخدمه يا هانم انا: حلو الجو دا الهانم: جو ايه بظبط انا: المكان جو جميل ولطيف ومريح للاعصاب يخلينا نعرف نكلم بهدوء اامريني الهانم: باين عليك انك شخص زكي ما سمعت عن الشاب الي دماغه تساوي الماظ وقدر يهدم نظريه عمرها 200, سنه متوقعتش خالص ان يكون شاكلك كدا انا: كدا الي هو زاي الهانم: يعني انا بسمع ان شخصيه العالم بتكون هاديه ومنظمه بس في دماغه لكن منظره الخارجي بيكون كارثه ااصوره الي كل بيحطها في دماغه وكمان انت مكنتش تعرف انت هتقابل مين وامام قالي ان رد فعلك كان طبيعي كانك مستني المقابله ديه انا: ومين قال حضرتك اني مش مستني المقابله ديه مهو البشمهنديه مني قالتلي انتظر اتصال في خلال اليومين الجايين واهو ادي الاتصال بس ارجو اننا نكلم في الموضوع علي طول انا مش بحب لف والدوران الهانم : انا مش بلف ولا بدور كل دا انا بكلم في صلب الموضوع انت مين بقالي كتير مشوفتش شخصيه غامضه بشكل دا انا: انتي بتتكلمي لحد دلوقتي في اي حاجه او اشياء محدده بس عشان تحللي شخصيتي طبعا حضرتك دارسه اداره اعمال عشان كدا انتي مستنيه تسمعي راي الانسه الي قاعده هناك ديه الي هي دكتوره نفسيه هههههههه معلش اصلي هنا من بدري الهانم بدات تقلق مني و ملامحها بدات تتغير للقسوه والحزم شكلها بقي صلب اوي الهانم: وانت عرفت منين اني دارسه اداره اعمال انا: هو مش حضرتك برضوا مدام ساندي مرات المرحوم علي صمدي ملك الحديد او زاي ما ناس كلها تعرفه باسم البعبع في لحظه ديه لقيت أمام ايده علي سلاحه لكن الهانم رفعت أيدها ليه وهو بعد ايده ساندي: وانت عرفت كل كلام دا منين انا: تعالي نرجع فلاش باك سريع فلاش باك بعد ما استلمت الرساله من امام ومشي وقومت امشي قابلت ابراهيم ابراهيم: عمر يا عمر استني يا عم انا: ايه يا هيما اخبارك ايه هيما: انا بخير انت عامل ايه محدش بيشوفك ولا عشان خلاص بقيت حديث الجامعه كلها ,انا: يا عم فكك المهم انت عامل ايه في انتاج حيواني هيما: عمال زاكر علف يا اخويا انا: ارحم من الكمياء الي عندي بقولك ايه انت معاك رصيد عشان محتاج اعمل مكتبمه ضروري هيما: امسك بس متحفيش اخد تلفون وكلمت سيف انا: اخبارك ايه يا مضورب سيف: طب بس اشوفك يا عمر هجيبك تحت رجلي انا: يا عم انا وموافق بس عايز منك خدمه سيف: لا مش هخدمك غير لما تصالح جدك انتو زعلانين بقالكم كتير مع بعض مينفعش كدا انا: مش وقته كلام دا يا سيف عايزك تعرفلي صاحب مطعم وتقولتله اسم المطعم ايز اسم صحبه وتاريخه وفتحه امتي وازاي وكمان الحجز في مطعم دا انهارده ايا كان باسم مين وتجبلي اخبارهم كلهم ضروري سيف: وعايز كلام دا كله امتي انا: قدامك ساعه واحده بس تعرفلي كل حاجه سلام وقفلت مع سيف واديت ابراهيم الموبيل انا: تسلم يا هيما بقولك ايه عايزين نظبط يوم مع العيال ونطلع مع بعض كدا هيما: اشمعني يعني انا: عادي بقالنا كتير متجمعماش ابقو رتبوا الحوار وكلمني يلا سلام وسبته ومشيت وروحت وجهزت نفسي للمقابله وانا يجمع كل حاجه في دماغي وبفكر في طريقه امام وملمس ايده الخشنه امام اعصاب ايده ميته و واخد تدريب عالي المستوي طريقه تسليمه الظرف وفحص تعابيري كلها بدل علي انه مش شخص عادي او حتي ممكن يبقي مجرد جرد شغال عند حد وبرضوا مستحيل يكون من ظابط وهاله طاقته ضعيفه ودا معناه انه مش بينتمي لاي قبيله محاربين وفضلت افتكر كل الي حصل في فتره الاخيره وممكن يسبب مقابله بشكل غريب دا بصراحه ملقتش غير موضوع البحث الي عملته المهم جهزت نفسي وخرجت اتكلمت مع امي ونزلت وركبت عربيه مها الي سابتها ليا معلومه محدش يعرفها اي عربيه تخص العيله بيكون فيها جهاز استقبال متطور بينقل المعلومات والملفات من اي مكان في العالم وايا كان نوع الملف سواء صوره او فيديو او ورق وكلها محميه بشفرات من لغات ميته سعني مستحيل اي برنامج اختراق يوصل لرموز فك الشفره المهم لقيت سيف بعتلي كل المعلومات الي طلبتها وعرفت ان المكان دا ملك للاستاذ ابراهيم مصطفي الصمدي افتتح المطعم دا وهو لسه طالب في كليه والي ساعده كان عمه علي محمد الصمدي ملك الحديد الراحل واتذكر ان المكان دا بيتم في مقابلات بين كبار رجال الأعمال في البلد ورجال دوله كمان يعني اي حجز بيتم في المكان دا هيكون لمقابله شخصيه مهمه جدا وعشان كدا المكان دايما مؤمن بشكل جامد طبعت اسم علي صمدي شدني انا معرفش كتير عن الاسم بس افتكر ان الاسم دا خلا جدي بجلاله قدره ينط من مكانه فاكيد في حاجه خطيره ناحيته وبدات اشوف الملفات الي جايبه تاريخ عيله الصمدي كلها زوجاته ساندي ومني ديب ملكه الاغذيه قبل ما تطير من اللعبه بسبب قوه المنافسه بينها وبين ايهاب المحمدي الي بصدفه الغريبه يبقي صديق لعلي الصمدي بس الغريب كان ان مني ديب قعدت في البيت تربي العيال وساندي الي عمرها ما اشتغلت هي الي بدير الشركات الصمدي لا وكمان في مكان دايما بتتردد عليه وهو مطعم قديم ومهجور المطعم دا كانزملك لزوجها الراحل علي صمدي وكان نسخه طبق الاصل لمطعم ابراهيم صمدي بس دلوقتي المطعم القديم بقي اسمه بيت الرعب لانه فخ موت للي يقري ليه وجيت قبل معادي عشان اقدر اعرف انا هقابل مين وبما قعدت لقيت اغلب العيون بصت عليا ودا طبيعي ودا كان معناه ان معظم الموجودين متعودين يجوا هنا وانا غريب بس البنت الي هناك فضلت مركزه معايا وبتفحصني بشكل مش طبيعي ولا حتي رمشت قولت يبقي اكيد انا قريت وان ابراهيم يجي يشوفني بنفسه مش غريبه لاني زبون جديد والمكان دا في ناس مهمه ومقابلات مهمه لكن انه يقدملي الطبق الي قدامي دا ويقولي انه احسن حاجه خلاني اشك في نوع دا من المطاعم كلمه احسن حاجه بتتقال علي طبق المميز ليوم وانا قبل المنيو ما يتشال من قدامي شوفت ان طبق المميز انهارده يبقي لحم طير مش لحم بقري وهنا اتاكدت اني هقابلك اني يا ساندي هانم عشان حاجه هقولك عليها في نهايه بقي نرجع من الفلاش باك انا: ايه رايك منبهره مش كدا ساندي: واضح انك مش شخص سهل ومش مجرد عالم زكي انا: ندخل في المهم عشان عندي مزاكره بصراحه والامتحانات انتي عارفه بتكون صعبه ساندي: البحث بتاعتك انا قراته ومش هيتنشر او يتعرف ان له وجود اصلا انا: ودا امر ولا طلب ساندي: امر و الامر دا لمصلحتك بحث زاي دا مش هيجيب غير مصايب وامت مش هتعيش بعد نشره غير دقيقه واحده بس انت عمرك قريب لعمر ابني خد كلام دا نصيحه من واحده زاي والدتك البحث بتاعك رائع بس في نفس الوقت مدمر ودا مش وقته انا: ومين الي بيقول ان دا وقته ومش وقته ها واضح انك لسه مش قادره تستوعبي انتي قاعده قدام مين دوري ورايا اكتر شويه يا هانم وصدقيني هتعرفي ان الي زاي مش بيخافوا من الموت ساندي بحزم: انا قولت كلامي خلاص وبحثك دل هيختفي بحد ما نقرر انه يظهر وهيظهر باسمك متخفش بس في الوقت المناسب انا: انا سعيد جدا باني قابلتك يا هانم بس خدي بنصحتي عشان متندميش وبالمناسبه مش بحب اكل ستيك جواه ماده مخدره باي وسيبت الهانم وروحت وقعدت ازاكر وانا دماغي عماله تودي وتجيب الست ديه عايزه مني ايه وهي اساسا مالها ومال شغل الزراعه هي تخصصها الحديد اخلص بس امتحاناتي وافوق وبعدها اعرف اخر الحورات ديه ايه ******************* في قصر سليم بعد ما الهانم خلصت مقتبلتها معايا ركبت عربيتها وفصلت تعيط جامد اوي واتصلت بسليم وطلبت تقابله و راحتله علي القصر بتاعه سليم: خير يا هانم ايه سبب المقابله العاجله ديه ساندي: انا عايزه افهم انت طلبت مني اقابل مين بظبط دا مستحيل يكون مجرد عيل سليم: قصدك علي عمر انا كنت عارف ان شخص زكي عشان كدا طلبت منك انتي الي تقابليه عشان نقدر نعرف الولد دا قدراته واصله لحد فين ساندي: قدرات مين الواد كشف مراقبه الي في المطعم والمخدر الي الاكل وكان جاي عارف كل حاجه عن المطعم وعارف انه جاي يقابلني وقدر يحدد قوه ومهاره امام من مجرد مسكه ايد تقدر تقولي اخر مره شوفت حد يقدر يعمل الحاجات ديه كان مين سليم ابتسم : اخر واحد كان بالمنظر دا كان البعبع محدش قدر يعمل زيه حتي انتي ساندي: اهو انا كنت قاعده قصاده في ثانيه حسيت انه سلبني اراده الكلام وهو الي اتحكم في المقابله وكمان هدوءه هو ازاي كدا وبيقولي دوري ورايا اكتر هتعرفي ان مش انا الي اخاف من الموت مسموحلي ادور وراه سليم: لا مش مسموحلك نهائي تدوري وراه احنا الي هندور وراه اخر معلومه وصلت لينا بتقول ان مينفعش تظهري في صوره المهم كان رده ايه علي كلامك بخصوص بحثه الهانم : الاول حسيته اتعصب بس رجع لهدوءه ولمل قولتله ان الموضوع منتهي لقيته قام بكل هدوء وبيقولي اتشرفت بمقابلتك وسابني ومشي سليم : تمام روحي ارتاحي شويه وخدي اسبوع او اتنين اجازه عشان في شغل كتير لازم يخلص ولازم تكوني فايقه ليه وعمر احنا هنتصرف في الباقي معاه لما نحتاجك في حاجه تخصه هبقي اكلمك ساندي قامت من غير ولا كلمه ركبت عربيتها وروحت سليم راح لنوح علي مغارته العجيبه في قلب الصحراء ونوح كان قاعد قدام لوحه فرسان الدم ل ليوناردو دافنشي وكان مركز معاها اوي سليم: الهانم قابلت عمر خلاص نوح فضل باصص قدامه ومبصش لسليم خالص سليم: حلوه لوحه ديه نوح: تعرف اللوحه ديه بتحكي اكثر الحوادث المئساويه في القرن 16 الفرسان وهما بيقتلوا الفلاحين بتهمه سحر واي شخص من غير ما يتاكدوا لوحه بتعبر عن رغبات الانسان في عنف وشهوه الدماء الي بتجري في عروقنا قليل اوي لو لقيت اشخاص قلوبهم بتنبض بسعاده والحب والنور بس سليم : بتفكرني نوح الي سبقك كان بيختار يوم محدد من كل سنه ويسافر ويفضل قاعد قدام لوحه معينه ويفضل يتامل فيها هو الموضوع دا وراثه في لقب نوح نوح: لازم تتعلم انك تتامل الاشياء حوليك عشان تقدر توصل لجوهرها الي في حقيقه كل شئ يخصها زاي عمر شاب غامض اوي مستحيل تعرف سره لو فضلت تبص عليه من برا لازم توصل لروحه كان لازم تفهم الهانم دا قبل ما تخليها تقابله سليم: انا جبتلك تسجيل بمقابله عمر والهانم عشان تقرر وشغل سليم تسجيل ونوح مركز معايا اوي وعلي تعابير وشي لكن فجاه عيونه راحت لساندي وبقي مركز معاها اوي نوح: لسه زاي ما هي متغيرتش زاي القمر سليم: نوح مش وقته كلام دا ركز مع عمر احسن نوح بابتسامه حنين: خايفه ومرتبكه تعرف اني كنت بحب زمان اخوفها عشان تجري وتستخبي في حضني لما كانت بتبقي في حضني كنت بحس بالامان يمكن اكتر من احساسها هي بيه سليم بيضرب كف علي كف : نوح مش وقت تسبيل انت سامع الواد بيقول ايه الواد مسبش حاجه الا لو عرفها ازاي عمل كدا نوح ملامحه اتغيرت وبقيت جد اوي نوح: اقعد بت سليم وتاني مره لما اكون مركز في حاجه متقطعش تركيزي ولا زعلي هيبقي وحش اوي معلش يا جماعه اعذروا راجل شايف مراته وهي متشيكه وزاي القمر اكيد هيفتكر زكرايات قديمه بس انا رخم وخليته يركز معايا نوح: ايه اخر حاجه وصلتوا ليها بخصوص الولد دا سليم: عمر اتعرض لمحاوله اغتيال من تلات سنين وكان علي علاقه ب بنت عز دين الهداجي ودخل المستشفي بعد ما حصل ضرب عليه هو وامجد الهداجي نوح: عز الهداجي مره واحده دا عمر شاكله حكايه ومين الي حاولوا يغتالوه وايه سبب سليم : محدش يعرف لكن الغريب في عمليه الاغتيال ديه هو نجاه عمر منها تحقيقيات بتقول ان عمر كان ساند علي العربيه هو وبنت قريبته وطلقه قناص اضربت علي خزان البنزين والعربيه انفجرت نوح: وعمر بعدها دخل المستشفي اكيد بس عنده جروح خطيره سليم ابتسم: لا عمر والبنت اختفوا بمجرد ما طلقه اضربت نوح بعدم فهم : اختفوا ازاي يعني سليم: يعني اتبخروا كانهم مكنوش موجودين جمب العربيه مش بس كدا احنا عرفنا ان عمر وهو في ثانوي اشتغل في مطعم وهناك عمر قابل نرمين الفارس ودخل معاها في علاقه بظبط قبل حادثه مرسي مطروح بشهرين نوح: نرمين الفارس كمان في حاجه كمان عمر هيبهرنا بيها سليم: مش عارف اذا كان لعمر علاقه بالموضوع دا او لا لكن عمر في نفس وقت اقتحام البوليس لفيلا نرمين الفارس في مرسي مطروح اكتشفو جثه اريع شباب في جيزه نوح: وايه علاقه دا بدا سليم: تلات شباب فيهم كانوا بيشتغلوا مع عمر في المطعم في مرسي مطروح والرابع يبقي صديق مقرب لعمر كان اسمه ناصر الغريبه بقي اننا لما دورنا ورا ناصر عرفنا انه كان علي علاقه بمرات عم عمر قبل معرفتهم ببعض لا والاغرب ان مرات عمه ديه دي تحديدا عمر من سنتين بلغ عنها انها بتاجر في المخدرات والاثار نوح: وعمر في اي حاجه تقول ان ليه علاقه بالحورات ديه كلها سليم: ولا اي حاجه الواد نظيف بس محطوط في اماكن شبه كتير بس دا مش دليل علي ارتكابه اي حاجه نوح: الاربعه دول ماتوا ازاي سليم: كلهم ماتوا بسكته دماغيه في نفس الوقت نوح: عز الهداجي معروف انه جلاد للفاسدين وبيوقعهم كلهم ويخلص منهم من غير ما يوسخ ايده ومحدش عارف سبب ونرمين الفارس حوليها علامات استفهام كتير ومش بتقابل اي حد ومحدش معاه صوره ليها والغريب ان اسم نرمين الفارس موجود بقاله 150 سنه يعني عمر عمل علاقه مع واحده بالعمر دا سليم: اكيد لا بس مش ممكن تكون نرمين لقب زاي وزيك نوح : هو لو نرمين لقب واحنا قاعدين طول السنين ديه مش عارفين عنها حاجه وسايبنها تبقي مصيبه اسمع انا عايز كل المعلومات عن نرمين الفارس وعايز حد يجبلي صوره ليها باي ثمن سليم: تمام وبنسبه لعمر نوح: خلي مني تبعتله عقد وتعينه عندها ويبدا تدريبه علي اعلي مستوي عايز الواد دا يبقي احسن مهندس زراعي في البلد كدا هيبقي تحت عنينا بشكل واضح وافتحله حساب في البنك ومرتبه يكون كبير سليم: بس دا مس هيخلي ناس تشك فيه نوح: هو دا الي انا عايزه عايز اعرف عمر هيتصرف ازاي في حاجه زاي ديه نفذ خرج سليم ونوح قعد قدام الشاشه وهو بيتفرج علي المقابله بيني وبين ساندي وسرح مع ساندي وافتكر زكراياته معاها وافتكر خوفها وتوترها دا لما قعدت اول مره مع امه غاده العدوي وابتسم وبص لنجوم وهو بيفتكر قد ايه امخ كانت حنينه وبتنزل علي وشه بالكفوف وتملص ودانه ولما رجع من المصحي بعد عشر سنين ودخلت عليه مكتبه قام يتمشي في جنينه وهو بيفتكر اول مقابله ليه مع علي من جواه كان خايف من سوال مين دا لكنه فجله لقي قلبه بينط في حضنه اول حضن ليه مع ابنه الي نساه الدنيا والي فيها علي بقي شاب دلوقتي وبيطير بالريس بتاعته افتكر سامح دراعه اليمين اكتر شخص وثق فيه بقي راجل عجوز بس لسه بيحمي بيته واولاده وهو بيتمشي دخل مكتبه وطلع كمانجه بتاعته الي ايده ملمستهاش بقالها سنين وافتكر ارق وش وايد عزفت علي الكمان لميتا الملاك الي جات علي غفله نورت حياته وحياه العيله كلها ومني ديب صوت العقل بنسبه ليه لما عقله كان بيغيب اكتر انسانه ارتاح لما كان في مواقف صعبه حملها مسؤليه العيله بعد موته لكنها قررت تاخد مسؤليه اهم وهي تربيه اولاد كلهم ابتسم وهو بيفتكر زكرياته مع كل شخص فيهم وكل زكري بتمثل جزء منه من عاوينت لحماده فتحي زاي ما كل زكري من زكرايات ديه بتكون علي صمدي في خلال خمس سنين انت كونت احلي زكرايات معاك بقصصك وشخصياتك والاحلي انك صورت الحياه زاي ما هي بدون مبالغه وعلي صمدي وكل شخصيات روياتك هي جزء من زكراياتي زكرايات كل الناس الي قرات قصص وحبتها وحبتك بعاها اتمني تكون هديتي عجبتك ******************** نرجع بقي لقصتنا في بيت عمر مهران قاعد مع ابو عمر وامه وجدتي وبصراحه القعده ديه مش مطمناني امي: انا خايفه اوي علي عمر يا بابا جدي: متقلقيش عمر مش غبي عشان يعنل حاجه غبط وكمان الواد كبر مبقاش عيل دا بعد كام شهر هيتم 21 سنه يبقي حر نفسه ويعمل ما بداله ابويا: ما ديه المشكله يا جح عمر كبر واتغير وبعد عن كل ومبقاش يكلم مع حد ولا يدي سره لحد ابدا حتي نور الي كان معاها كل اسراره بطل يعرفها اي حاجه ودايما حزين وحاسه شايل هم جدتي: انتو الغلطانين من ساعه الي عمر عمله في نجلاء وكلكم قطعتواه وبداتوا تاخدوا جمب من نحيته حتي انت يا مهران كان الولد كفر ولا اتبلي علي نجسه ديه مش هو الي لحقنا وحمي شرفنا وسمعتنا كانت جزاته ايه غير اننا نبزناه في كل حته هنا والبلد امي: انا بفكر نجوزه يمكن حاله يتعدل شويه اكيد محتاج حد في حياته جدي: مش هيوافق انا عارف بقولك ايه عمر مستحيل يوافق علي جواز دلوقتي ابويا: طب والعمل ايه يا حج عمر بقي يدخل ويخرج ومحدش عارف بيروح فين واديه من كام يوم خرج وقال انه رايح فرح واحد صاحبه وهو في عز الامتحانات فب حد بيعمل فرحه في الامتحانات انا دخلت عليهم وهما بيكلموا فكلهم سكتوا وبصوا عليا انا وقفت قدام ابويا واديته ورقه انا: محتاج امضتك يا حج ابويا: ايه الورقه ديه انا: دا عقد توظيف هشتغل في شركه استصلاح اراضي وادرب هناك ابويا: امتي قدمت علي الوظيفه ديه وليه مقولتش لحد انا: لاني مقدمتش اساسا الموضوع جه من كليه هي الي اختارت احسن خمس طلبه فب القسم وهتشغلهم في شركه ديه مكافاه ليهم وكمان تدريب كويس بس انا لسه قاصر فمحتاج امضتك ابويا مضي علي الورق واداهوني انا: شكرا يا حج بعد اذنكم جدي: استني يا عمر تعالي عايزك انا: خير يا جدي جدي: انت مالك دايما حزين ومكشر ومش ببتكلم مع حد زاي الاول ايه الي حصلك انا: عادي يا جدي الواحد اكيد كل ما بيكبر بيتغير وانا اكيد حاجات كتير اتغيرت فيا بس موضوع اني ساكت مفيش حاجه مهمه اتكلم فيها او اقولها عادي يعني معلش بقي بعد اذنكم عندي كتتب لازم اخلصه وسبتهم وطلعت فوق امي: سوفت يا بابا اهو دا دايما رده والي بيعمله فينا انا غلبت معاه ومش عارفه اعمل ايه جدتي : متقلقيش كل حاجه هتبقي زاي الفل اصبري انتي بس وهو حاله يتعدل طبعا هما كملوا كلامهم وانا طلعت فوق عشان اقرتء كتاب عن ديدان الارض وفائده بتاعتها في خصوبه التربه وانا قاعد بقراء لقيت قمر دخله عليا طبعا قمر كبرت وطولت وملامح جسمها بانت وبقيت قمر بجد لدرجه اني بقيت اخاف عليها جدا من اي حاجه لسه زاي ما هي شعنونه بس بقيت عاقله شويه وكلامها اكبر من سنها بكتير بصراحه واضح ان ديه وراثه في العيله او لا لان كريم بقي في طولي واوطول مني والي يشوفه يقوب عليه ضرفه رغم انه ليه في الاعدادي بس مخ عيال صغيره وقمر بقيت في اولي ثانوي قمر: فاضي اتكلم معاك شويه يا عمور انا: ولو مش فاضي تفصالك يا قمري قمر: هو انت ليه بعدت عننا فجاه يا عمر من ساعه الي حصل لطنط نجلاء وانت بقيت بعيد ومش بتتكلم مع حد أو تهزر حتي تدريب سيبت نور هي الي تدربني ومبقتش تتكلم معايا وبقيت دايما بعيد عني وانا خايفه ومحتجاك جمبي وكانت عيونها بدأت تدمع انا: مش عايز اشوف دموع في عيونك ابدا دموعك ديه زاي اللؤلؤ غاليه اوي اوعي تنزليها عشان خاطري انا عارف اني قصرت في حقك كتير الفتره الي فاتت وبعدت عنك بس اادراسه اخدتني ومشاكل تانيه كتير انتي متعرفيش عنها حاجه قمر: لا عارفه عارفه موضوع الفريز والفاير وناس الي حاولت تقتلك وانك بتحمينا طول الوقت وبتعمل حاجات وبتقابل ناس عشان تقدر تحمينا انا: مين الي قالك كلام دا قمر: اميره انا: هو انتي بتتكلمي مع اميره قمر: اه كل يوم و بنهزر ونضحك وبتسالني عليك ولما ببقي خايفه عليك بطلع هي عارفه عنك كل حاجه هو انت بتحب اميره يا عمر مش كدا انا: انا مش بحب حد في دنيا ديه غيرك انتي يا عسل اميره كانت مرحله في حياتي وخلاص مش هينفع انا و هي نكمل مع بعض بس بعد كدا لو اميره كلمتك وسالتك عني قوليلها متعرفيش عني حاجه قمر: هو ايه الي حصل بينك وبينها فهمني هي فجاه اختفت وظهرت تاني ومتغيره اوي وانت كمان اتغيرت وبقيت دايما حزين انا مش بحب اشوفك زعلان عشان خاطري اضحك ابتسمت لقمر وطبطبت علي راسها واخدتها في حضني وقعدت اطبطب علي ضهرها انا: تعرفي يا قمر انتي الوحيده الي برتاح وانا بكلم معاها بس مش ذنبي صدقيني مش انا الي قولت ابعد هما الي قرروا جدك وابوكي وامك وكل العيله كل فجاه بقي يخاف مني والي في الي بيحتقرني والي بيكرهني بعد ما ظهرت قوتي والي اقدر اعمله ليهم كانوا بيحبوني وانا ضعيف وانا لعبه يقدروا يحركوها وانا الشخص المطيع الي بيقول حاضر وبس طول ما انتي عبد مطيع في نظرهم يحبوكي ويقلولك كلام حلو لكن بمجرد ما يبقالك شخصيتك وتبقي اقوي منهم كلهم كل يبدا يخاف منك ويخاف من الي تقدري تعمليه هما عملوا معايا كدا ابوكي وامك خايفين مني وعليا لانهم شايفين اني داخل سكه ضلمه بالي عملته في نجلاء وان مرات عمي مهنتش عليا الي هي في مقام امي يبقي اكيد محدش هيهون وجدك شايف فيا كبير العيله بس بقي يتجنبني عشان شايف اني بقيت اتصرف من دماغي من غير ما ارجع ليه بيعقبني علي اني عايز اتصرف بطرقتي من يوم ما سافر سوريا ورجع وهو مش جدي الي انا اعرفه اكيد جدي عدنان قاله حاجه عني خلته كدا ومها ديه بقي اغرب واحده انا عارف ان مها خايفه مني عشان طاقتي نشطت زكرايات عن حامل طاقه بتاعتها في الماضي وهي مقدرتش تستحمل الزكريات واميره زيها لكن انا زنبي اين لو حاجه زاي ديه بتتعبهم انا كمان تعبان انا بموت كل يوم وانا بقالي سنين بحلم بزكريات اكتر من 3000 سنه بصحي كب يوم القي نفسي واقع من علي سريري كل حلم بحس انه حقيقه واني اطعنت او اتسممت او اتخنقت خايفين من ايه هما دول مشافوش ريع الي انا شوفته اميره بت مدلعه ابوها طبب من الحارس بتعها يعلمها حركتين عشان تدافع عن نفسها ولا مها الي اسمها بيطير حولين العالم وكل بيخاف من قوتها لكن محدش يعرف انها هشه اكتر مما يتصوروا وان سمعتها الجباره ديه بسبب جدها هناك محدش يعرف حاجه يا قمر ولا حاسس بالي جوايا و كل بيلومني ملقتش حاجه غير الكتب ديه الي ادفن نفسي جواها يمكن تنسيني نظرات الخوف الشفقه والاستحقار الي بشوفها في عيون كل الي حوليا الي المفروض يدعموني رجعت اكتب بش بكتب بمشاعر مكسوره زاي روحي عرفتي بعدت ليه يا قمر عشان محدش فيكم فاهم اي حاجه عني ولا حاول ولا هيحاول اساسا وسحبت السلسله الي اميره ادتهلها عشان تعرف مكانها شايفه سلسله ديه دا جهاز تعقب جدي عدنان اداه زمان لاميره عشان يعرف مكانها ويتنصت عليها براحته واميره ادتهولك عشان تعرف كب حلحه عنك وبتحصل في البيت هنا اميره مش بتحبك زاي ما انتي فاهمه اميره زيها زاي نجلاء حربايه عايزه توصل لهدفها وبس وضغطت علي سلسله بايدي كسرتها ميت حته انتي بذات يا قمر مش عايز ادخلك اللعبه ديه عايزك تفضلي كدل طيبه وبريئه قمر: كل دا شايله في قلبك وساكت ليه ليه مقولتش كلام دا من زمان ليهم ليه انا: هتفرق بعد ما حكيتلك الموضوع هيفرق او هيختلف عارفه لو قولت كلام دا لحد من العيله هيقولوا دا طلع عيل صغير بيعيط وعايز حضن امه هيغلطوني عشان بس يفضلوا هما صح اعرفي يا قمر ان محدش هيحبلك الخير اكتر من نفسك محدش هيخاف عليكي او علي مصلحتك اكتر من نفسك حتي انا اه بخاف عليكي لكن في لحظه دنيا هتخليني انسي كل حاجه واركز من نفسي ركزي يا قمر في مستقبلك وانجحي واحلمي وحققي حلمك وعافري واوصلي ودوقي طعم النجاح بس خليكي متاكده ان نجاح مش هيدوم لازم فشل يكسرك عشان يعلمك وترجعي تقومي وفي ناس مش هتحب تشوفك ناجحه ابدا قمر: اتغيرت اوي يا عمر بقيت خايف من كل الي حوليك ومش واثق في حد خالص بس هقولك كلمه انت قولتهالي زمان ان يالي فاكر ان زمن بيجري زاي ما انت عايز روح اربط نفسك زاي طور في ساقيه اازمن مش بيخضع لحد غير القدر والقدر مكتوب وكل واحد موجود وبيحصله لسبب استني سبب كل دا وهتعرف ان الي حصل دا اهون من حاجات تانيه اصبر يا عمر وانت هتلاقي سببك وبالمناسبه انا عايزه سلسله بدل الي انت كسرتها ديه هههههههههههه وسابتني وخرجت الملاك الحقيقي الي بينور حياتي رجعت اقراء في كتابي لحد ما خلصت تقريبا ربعه كان كتاب كبير وتقيل اوي وبعدها قومت اغسل وشي بس كنت هتزحلق في طرقه وحسيت بحاجه سقعه تحتي كان الارض متجمده دخلت الحمام لقيت في بخار بس بسبب تجميد مش الحراره ومكتوب علي المرايه طال انتظارك استعد للبروده وقفت قدام المرايا وركزت طاقتي وخلقت مجال طاقه حولين جسمي وانا اساسا طاقتي هي نار دوبت التلج وبخرت المياه الي حوليا كلها ونزلت تحت عند جدي لقيتهم كلهم قاعدين تحت عمي هشام وعمي عمرو وعمي اشرف ونسيت اقولكم ان عمي عمرو اخيرا اتجوز بس محضرتش فرحه وكمان عمتي معرفش كل دول جم امتي وكلهم بصولي وبصوا علي شكلي والخضه الي باينه عليا اشرف،: مالك يا عمر في ايه امي قربت مني وقالتلي: مالك يا ابني انت وشك مخطوف كدا ليه انا: لا مفيش حاجه انا كويس بس كتر القراءه خلاني مرهق شويه فوق فوق في صوت في وداني مش عارف جاي منين انا: انتي بتقولي حاجه يا ماما امي: لا يا ابني تعالي اقعد معانا بقالنا كتير متجمعناش روحت مع امي فوق ركز فوق الصوت عمال يكرر فجاه بدات اركز في عيون امي لقيت لونها متغير لبس عمتي عمرها ما لبست الالوان ديه جدي مش موجود وجدتي نايمه علي كنبه وهما قاعدين غمضت عيني وبدات اركز لاني اتاكدت اني في وهم او حلم في علوم طاقه ولما بتقع الاوهام مش بتخرج منها غير بتركيز جوهر الطاثه بتاعك عشان يديك صدمه تفوقك كأن حد بيضرب مخك بشكل مباشر بس لازم بطاقه محدده عشان المخ بينفجرش فضلت اركز في طاقتي لحد ما وصلت للجوهر وعملت التشوك او الصدمه وفوقت لقيت نفسي نايم علي مكتبي وكتاب قدامي بس لقيت دراعي مجروح وبينزف مديت ايدي تحت المكتب دايما بكون سايب سكينه تحت المكتب لللحتياط يديتها واتحركت بحذر وخرجت من الاوضه ودخلت الحمام ملقتش حاجه والمطبخ و اوضه بابا وماما وقمر مش البيت ولا كريم تممت علي شبابيك كلها مقفوله حتي شباك المطبخ فتحت باب شقه وانا بتلفت حوليا وكل دا دراعي بينزف وانا مش مركز معاه وفضلت نازل علي سلم بحذر لغايه ما وصلت لشقه جدي ودخلت الصالون بس سكينه ورا ضهري وكان جدي قاعد بيكلم مع ابويا وقمر قاعده هي ونور بيهزروا وكريم ومحمد بيتخانقوا وامي مع تيته في المطبخ ونور وقمر اول ما شافوا جرح ايدي صرخوا وابويا ركز معايا وجري عليا ومسك ايدي وجاب قماشه ولفها عليها ابويا: ايه الي حصل وايه العمل في ايدك كدا انطق انا: خليني انضف الجرح الاول وبعدين اعرف ايه الي عمل في ايدي كدا وقعدت علي كنبه وامي كانت جابت قطن و شاش ومعقم بصيت علي جرح انا:كريم روح هات خيط من من صيدليه ابويا ادا كريم فلوس ونول جري يجيب من الخيط امي: يا ابني طمنا عليك انت اتخانقت ولا ايه انا: انا كنت فوق في شقه بقراء هكون اخنقت مع المخده مثلا جدي: امال ازاي دراعك اتفتح بشكل دا دا كان حد ضربه بسكينه عمر: معرفش قعد ساكت شويه لحد ما كريم جاب الخيط وانا عقمت الجرح وغرست الابره الخيط في لحمي كان وجع لا يحتمل بصراحه وايدي اتهزت جدي بعد ايدي وبداء يخيط ايدي هو وانا بجز علي سناني من الالم والكل المنظر مخلي قلوبهم مقبوضه جدي : خلاص خلصنا انا: عايز اكلم معاك لوحدنا يا جدي جدي : تعالي واخدني ودخلنا اوضته جدي: ايه الي عمل فيك كدا انا: الشبح او فايلوت هما الي عملوا كدا جدي: ازاي يعملوا فيك كدا وليه بضربتش الانذار وكمان ايه شبح او فايلوت انت مشوفتش مين الي هجم عليك انا: وقعوني في وهم جوا دماغي علي ما ركزت وفوقت لقيت الجرح دا الجرح دا ضربه منجل الشخص الي ضرب شد خط بطول دراعي للنه لو كان ضرب ضربه قويه كانت هتقطع الاعصاب والعضلات جدي: وهما هيخافوا علي دراعك ليه انا: يمكن عايزين يلعبوا اكتر شويه بس سوال دخلوا ازاي وانا محستش بيهم نهائي اكيد عملوا وهم في حد من اخواتي وهو الي نقلي الوهم هي قمر وكريم كانوا فين من ساعه جدي: قمر بعد ما نزلت من فوق من ساعتين متحركتش من قدامي وكريم دخل وراها وقال انه طالع يجيب حاجه انا: واضح ان تدريب التلاته خلص والحرب هتبداء من تاني جدي: يعني ايه عمر: يعني الجرح دا اشاره ببدايه تحركهم وطلعت سكينه الي في ضهري وسلاح زاي دل مينفعنيش جدي: عايز سلاح شكله ايه انا: عايز سيفين بس ميكونش اتعمل زيهم قبل كدا فيهم مواصفات تناسب حركتي اتفضل جدي: ايه دا انا: دا فيديو ليا وانا بدرب علي اكتر من حاجه خلي الحداد الجبل يشوفوا ويقرر هيخلي سيفي عامل ازاي جدي : ماشي يا عمر بس لازم تاخد بالك كدا احنا مكشوفين ليهم انت اهتميت بكتب الكمياء زياده عن لزوم لدرجه انك فقدت تركيز طاقتك الداخليه ارجع ادرب علي تركيز وسيب القراءه شويه انا: حاضر وابقي اقول ابويا وامي اي حاجه انا هطلع عاي سطح اعمل حاجه سبت جدي وطلعت علي سطح من غير ما اكلم حد لقيت نور ومحمد طالعين ورايا نور: في ايه يا عمر انت بتجري كدا ليه انا: ابعدوا عشان متتاذوش بدات اجمع طاقه في ايدي وحولين جسمي وروحت ضارب ايدي في الارض طلعت موجه طاقه كبيره من ضربه ديه لكن محمد سحب نور بسرعه واستخبوا ورا الأوضه وبدات اغلف جدران البيت بطاقتي وعززتها عشان تاخد نطاق واسع واقدر احس باي طاقه غريبه في المنطقه نور: هو ايه الي حصل انت عملت ايه بظبط محمد: في حقل طاقه مغلف البيت كله عامل زاي جهاز كشف لاي جسم غريب هيدخل البيت انا: واضح اني جدي بداء يعلمك محمد: اكيد انت بس الي مكنتش واخد بالك لانك بعيد قومت وقفت علي رجلي وروحت قعدت علي سور وفضلت باصص للشارع محركتش عيني او رقبتي مللي لغايه ما موبايلي رن وكانت مهندسه مني انا: الو مني: اهلا يا عمر والدك مضي العقد ولا لا انا: اه مضاه وبكره هجيب لحضرتك العقد مني: تمام واجهز عشان هتستلم مكتبك واول عمليه بكره اشوفك الساعه8, في الشركه متتاخرش قفلت معاها وبصيت في ساعه كانت ساعه 12 بليل نزلت شقتي ونمت وظبطت المنبه لكن سكينه كنت ماسكها في ايدي وانا نايم فضلت بين الصحيان ونوم بغايه ما المنبه رن وساعه كانت سته ونص دخلت الحمام اخدت شاور وحاولت ابقي بعيد عن الجرح ودخلت اوصتي غيرت علي جرح واخدت مضاد حيوي عندي في الأوضه ولبست هدومي وحضرت ورقي حطيته في شانطه بتاعتي مع اللاب واتحركت كانت الشركه في سته اكتوبر عشان كدا كان لازم الحق الباص الس هيوديني هناك وصلت الشركه علي ساعه 8الا 10 دقايق كانت طبعا مبني كبير وضخم ومتعلق يافطه باسم شركه ابتسمت لما افتكرت ابسط احلامي لما دخلت كليه اني اكون صاحب شركه زاي ديه دخلت من الباب بعد تفتيش ويشوفوا البطاقه وجاي ليه وعندك معاد مع مين بظبط الامن هناك كان صارم جدا بس لما جم يفتحوا شنطني وقفتهم انا: انت بتعمل ايه الامن: هفتش الشنطه ولا عندك مانع انا: اه عندي مانع الشطنه فيها اوراق مهمه وطريقه تفتيشك ليا اساسا همجيه امال هتعمل ايه في شنطتي بقي الامن: ولا اظبط بدل ما تظبطك خليني اشوف شغلي انا موريش الا انت انا سحبت شنطتي من علي مكتب بتاعه وبطاقتي الي كانت علي مكتب وسبته ودخلت طبعا جري ورايا ومسكني من كتفي الامن: انا مش بكلمك يا روح امك ولا مش مالي عينك طبعا ناس كلها بقيت بتتفرج علينا وجه واحد لابس بدله شكله بيقول انه حارس شخصي الحارس : في ايه علام الامن: الافندي رافض افتش شنطته وداخل يا استاذ سعد ساعتها وقف ورا سعد دا حوالي اربع جردات كمان كل واحد فيهم ضرفه سعد : انت رافض شنطتك تتفش ليه بصيت في ساعتي وقولتله : انا عندي معاد مع مهندسه مني الالفي الساعه 8 ودلوقتي 8الا اربع دقايق وانا مش بحب اتاخر عن مواعيدي معنديش وقت للكلام دا شنطتي فيها اوراق مهمه وبالهمجيه بتاعته ديه مش هخليه يلمسها سعد ابتسم بستهزاء من ثقتي الكبيره وقال ولحد من الحراس : خد الافندي دا لمكتب الامن وفتشوا شنطته انا: يبقي انت الي اخترت مكتب مهندسه مني فين بس سعد بصلي وقال: دور الرابع كله مكتبها انا : شكرا ورزعت بتاع الامن برجلي حدفته لورا سعد اتحرك عشان يضربني مسكت سبقته وضربته بكوعي في دماغه الاربعه هجموا عليت مره واحده قومت لافف بسرعه ورا واحد فيهم و شنكلته برجلي ونطيت وضربت تاني برجلي في رقبته ببص لقيت فاضل دقيقتين فطلعت جري علي سلالم وطبعا كلهم جريوا ورايا وسعد عمال يزعق ومعظم ناس خايفه تقربلي بعد الي شافواه وانا طلعت دور رايع وسبقتهم بكتير و وقفت قدام سكرتيره انا: عندي معاد مع المهندسه مني الالفي وديتها بطاقتي السكرتيره : اتفضل معايا ومشيت معاها لحد مكتب مني ودخلت مني: في معادك مظبوط يا عمر البدايه مبشره ببص جمبي لقيت سعد مطلع سلاحه هو رجالته وبيجروا عليا او ما دخلوا انا: لحظه واحده وقومت موطي ولافف رجلي وقعت سعد والهطل الي وراه اتكعبلوا فيه مني: ايه التهريج دا في ايه سعد سعد قام وهو شايط ومحرج من منظره قدام ريسه بتاعته سعد: الولد دا اقتحم شركه يا فندم ورفض يتفتش وضرب موظف الامن والجردات مني: كذاب يا سعد وضربك انت كمان معاهم موظف الامن يترفد حالا دا واحد جاي يستلم وظيفته انهارده وكل همه ميتاخرش عن معاده ودا حقه موظف الامن يعامله بهمجيه وتفتيش زباله لا وكمان يجيب سيره والدته دا يتعدي كل الحدود لو حاجخ زاي كدا حصلت مع اي كلاينت عندنا هيبقي منظرنا ايه ساعتها انا بقدرش الومه لانه كان بيدافع عن نفسه نفذ الي قولته وكلكم مخصوم منكم ،اسبوع وانت يا سعد ابقي درب رجالتك جايين تحموني و شاب في سن دا يوقعكم لوحده اجري سعد خرج وهو محرج وانا وقفت قدلم مكتب مني مني: كلام دا بنسبه ليهم انا عارفه ان دا حقك ولازم تاخده بس ديه اخر مره تضرب حد في شركه مهمت كان سبب اي مشكله تجيلي علي طول وانا هحلها لكن بالمنظر دا منظرنا وحش وشبه البلطجيه مفهوم انا: مفهوم اتفضلي العقد وباقي الورق الي طلبتيه مني: اقعد يا عمر قعدت وانا مستني اشوف هتقولي ايه مني: انت قبلت الهانم طبعا انا: بخصوص الموضوع دا انا عايز احط سياسه معينه لشغلي هنا مع حضرتك ولا هخرج من المكان دا وكل واحد في حال سبيله مني: سياسه ايه انا: انا مش هسلم ورقه واحده تخص اي تجارب جديده او طريقه شغلي لاي حد هنا حتي حضرتك ومحدش يسالني انا بعمل ايه اما اتكلفت بمهمه محدده المطلوب انفذها انفذها ازاي ديه بتاعتي انا وعايز ملف البحث بتاعي الي حضرتك اخدتيه من قبل امتحاناتي ولسه مرجعليش طبعا مني: وانت شتيف ان دا نظام شغل انا: معاكم اه دا نظام شغل لان لما اعمل يحث زاي دا وانتو تحولوا اخفوه لا وكمان تبعتوا حد يهددني يبقي لازم تبقي ديه طريقه شغل مني: نبعت حد يهددك عمر انت نولت شرف مقابله الهانم الي انا نفسي لحد لحظه ديه مقبلتهاش انت جالك اكبر راس ماسكه اقتصاد البلد ديه بلاش شغل عيال انا: هو مش انا عيل انا بقي هوريكوا شغل العيال هسمع كلام واقول حاضر ومش هعرف حد بخصوص البحث لكن لازم تراضوا العيل عشان ميعيطش ويعمل شوشره انا بقي هخليكم تكرهوا اليوم الي فكرتوا تلعبوا فيه مع عمر الجبالي ههههههههه مني بغضب: انت كدا اتعديت حدودك احترم نفسك والا هطردك انا بابتسامه: متقدريش لانك هنا بتاخدي الاوامر واوامرك اني افضل هنا سحت عنيكي والا كنتي طردتيني من الاول لان اسلوبي الهمجي لا يليق بمستوي الشركه انا هنا عشان انتو عايزيني هنا مش عشان انتي اختارتي دا مني بقيت مندهشه من شهر تقريبا الولد الي شافته علي الاستيدج شخص زكي وعالم دماغه توزن بلد لكن الي قدامها دا مش شخص زاي دا واحد جاي وعارف اللعبه الي داخلها وناوي يبقي جزء منها مني: طيب يا عمر انا موافقه بس صلاحيات ديه هتاخدها واحده واحده انت مرتبك هيكون 50 الف جنيه في شهر اعتبر دا تعويض عن تاجيل نشر بحثك الشركه هتفتحلك حساب بنكي الفلوس هتتحط فيه بشكل مباشر مع قبض اول مرتب هيجيلك الفيزا بتاعتك وضغطت علي جرز و دخلت فرس اصيل بنت ملامحها صغيره اوي وطفوليه شعر الدهبي والعيون عسلي وشفايف صغيره مع الوش المدور وجسم المنحوت مني: ديه تبقي مهندسه منار وهي المسؤله عن تدريبك اتفضل معاها وهي هتوريك مكتبك اتفضل معاها انا قومت من غير ولا كلمه انا ماسي ورا منار وعيني بتمسح جسمها حته حته وبتمسح الظور كله وكب مكان في حوليا لغايه ما وصلنا مكان في ست مكاتب منار كان ليها مكتب وانا كان ليا مكتب والاربع مكاتب التانين كانوا مهند ودا شاب عنده30 سنه جسمه رياضي ودمه زاي العسل مش بيبطل هزار خالص ورحمه وديه بقي فرس الي يجد عامله زاي ساعه الرمليه بزاز وطيز كبيره و بوسط قد الدبوس وملامح وشها مقبوله وبتلبس هدوم محزقه او ومسهوكه علي الاخر المكتب التالت عليه صابرين وديه من اول ما دخلت وهي مش طيقاني وهنعرف سبب قدام مفيش حاجه تميزها هي لسه معينه قبلي بتلات شهور خريجه دفعه سنه الي فاتت المكتب الاخير كان لانور ودا بقي اكتر شخص انتهازي هتشوفه مستعد يبيع نفسه بس مصلحته تتم طبعا منار عرفتني عليهم وانا عرفت نفسي بكلمتين قليلين بس مكنتش عايز احتك بيهم دلوقتي منار : بص يا عمر المكتب دا هنا اسمه قسم التخطيط احنا هنا بيجلنا الارض وتقارير عنها ونتيجه التحاليل وعلي الاساس دا بنشوف ايه انسب طريقه لعلاج الارض ديه ممكن نباشر احنا شغب في الارض ديه بنفسنا وممكن نسلم الخطه لمهندس تاني ينفذها بشرط انه هينفذ خطه الاستصلاح بحزفيرها واي تغير في الخطه لازم يرجع لصاحب الملف في الاول الي هو واحد مننا طبعا الشغل هنا بيتقسم علينا علي حسب خبره ومعيير تانيه لو حد فينا عطل او ملقاش حل مش عيب ممكن يعتذر عن الملف دا او يطلب مساعده زميل ليه المكتب هنا اهم مكتب في شركه عشان كدا مش اي حد بيشتغل فيه غير كفائات بس ومعني انك جيت هنا رغم صغر سنك لكن اكيد انت شاطر في المجال دا انور: منار بتتكلم صح يا عمر قولي بقي ايه الوسطه الي جابت نونو زيك هنا مبصتلوش حتي وقولت لمنار: تمام هستلم اول ملف امتي رحمه: ايه دا انت مالك داخل سخن كدا طب مش تشوف مكتبك الاول وتظبط امورك وبعد كدا تشوف اول ملف متار : دل مكتبك يا عمر لو عايز نجيب ليك كمبيوتر تمام في تلات ادراج ديه مفاتيحهم عشان تحط فيها الملفات الي ممنوع نخرج من شركه وبتكون مسؤليه وعهده عليك انا: تمام انا هستخدم اللاب الخاص بيا منار مفيش مشاكل وطلعت ملف لونه احمر دا اول ملف ليك فيه كل اوراق وتفاصيل وصور للأرض الملف دا اختبار ليك لو نجحت هتكمل معانا اتفضل كل بيبص يشوف انا هعمل ايه مركزتش معاهم وقعدت علي مكتبي وحطيت الملف قدامي وفتحت شنطتي وطلعت لاب وكام ورقه واقلام بتاعتي وركنت شنطه جمب المكتب طبعا انا الملف قدامي خلاني احس برهبه غير طبعيه مهما كنت زكي او سابق زمايلي انا دلوقتي هفتح اول باب ليا كمهندس بجد فتحت الملف وبدات ابص علي الصور ولاحظت شويه حاجات فيها وبدات اعلم عليها واكتب في الورق قدامي ومسكت التحاليل اشوف نسب الأملاح في احماض متكونه شوفت تحليل المياه ويرضوا لقيتوا تمام فبدات اقراء تاريخ الارض ديه ولقيت ان الموضوع طبيعي جدا الارض ديه مش محتاجه استصلاح خالص وتقرير المهندس الميداني بيقول ان الارض سليمه لكن مش بتطرح زرع خالص ولو طرحت الزرع مش بيلحق يكبر ويموت سندت ضهري علي كرسي وبقيت باصص لصور قدامي طبعت كل دا انا مش مركز مع اي حد لغايه ما لقيت كل الي في المكتب فوق دماغي مهند: لقيت المشكله صابرين : شكلك طلعت خايب ومش هتعرف تعمل حاجه رحمه : ما تسيبوه ياخد فرصته بقي ايه دة متقلقش فكر علي مهلك انور : ايه يا وسطه لازم تشتغل شويه تعرف انت لو مكلمتش من اول ما دخلت كنت قولت عليك اخرص انا كنت هتخرص فعلا من الي قدامي دا عارف في الافلام لا حد يقف في بوز الكاميرا ويمد وشه اهو دا الي كان قدامي لغايه ما منار دخلت وزعقت في كل وفبعدوا منار: كب ولحد يروح علي شغله مش عايزين عطله رحمه: كنا بنطمن عليه بس انا: هو مين الي مسك الملف دا قبلي صابرين: نعم هو انت فاكر ان محدش فينا يقدر يحل مشكله الارض العبيطه ديه انا: وهو انتي عرفتي منين ان مشكله الارض عبيطه او لا من غير ما تمسكي الملف صابرين كلام وقف في ظورها وبلعت لسانها انا: مين يا بشمهندسه منار : كلنا تقريبا بس محدش قدر يحل مشكله الارض او بمعني اصح محدش لقي المشكله اساسا عشان تتحل وبما ان في مهندس جديد هيدخل المكتب للوم الملفات المركونه تتعرض عليه يمكن يكون عنده حل ليها انا: طب ومشكله زاي ديه مش المفروض مهندسه مني تشوفها يمكن هي نفسها تلاقي حل منار: مني نفسها ملقتش المشكله زينا انا: طب ما تعتذروا عن العمليه ديه اسهل مهند: مينفعش لان الارض ملك واخد تقيل اوي في البلد ولو اتنازلنا عنها الموضوع هيتعرف وهتبقي نقطه سوداء في تاريخ الشركه ممكن تدمرها صابرين: وكمان انت مبقلكش ساعه ماسك الملف لحقت دور كويس يمكن تلاقي حاجه ومتعطلناش انا: الي يشوفك وانتي بتتكلمي كدا ميشوفكيش وانتي راكبه فوق دماغي من شويه وسايبه شغلك معلش يا بشمهندسه منار منار: خير انا: هي دايما كدا ولا دا معايا انا بس منار ضحكت ولقيت الكل ضحك انا: هو ايه الكومدي في الي قولته رحمه: اصل سعد الي اضرب قدلم شركه كلها واتهزق من مهندسه مني يبقي اخوها الكبير انا: اااه عشان كدا مش طيقاني صابرين: ومش هطيقك تضرب اخويا ليه ها حرام ليك تضرب واحد غلبان زاي دا انا: غلبان مين دا شبه ضرفه الباب علي كدا في قرايب كمان في المكتب هنا عشان اخد بالي ملقيش حد تاني كارهني منار: انا يا سيدي ابقي اخت مني انا: صاحبه شركه منار: ايوه بس متخفش انا لا عصفوره ولا بتحاز ليها وكلام دا انا شغاله هنا زاي اي حد انا: انتو خلصتوا الي في ايدكو مهند : انا خلصت ورحمه مخلصه من بدري عايز تاخد بريك منار: انا كمان خلصت وباين ان انور لسه مخلصش هو وصابرين انا: طب معلش عايزكوا واخدت الملف وحطيت اللاب في درج من الادراج وقفلت عليه ونزلنا قعدنا في الكافيه رحمه: في ايه بقي يا ابو نظاره يا قمر انت انا: ينفع نحلل مشكله الارض ديه واحده واحده مهند: وهي فين المشكله اصلا انا: واحده واحده من غير اي عصبيه او نرفزه دلوقتي عينه الارض الي اخدناها بتقول ان مستوي الاملاح طبيعي معدل الرشح وتصريف تمام المياه الي بتتروي بيها الارص صالحه بنسبه 98% لنوع دا من الأراضي طبوغرفيا والميل مستحيل يسببوا لاي حركه مياه او تصرف في الارض الي فيها المشكله منار: اديك قولت بنفسك ازاي بقي في مشكله والارض مش بتطرح انا: طب محطناش ليه احتامليه وجود حشرات بتعمل تاكل للبذور مهند: الفلاحين بيلقوا تقاوي زاي ما هي بظبط مش مسوسه ولا مضرره رحمه : شوفت بقي المصيبه انا فضلت ماسك صور وبدقق فيها لغايه ما لحظت حاجه انا: هو في اي فديوهات الارض ديه منار: اه بس عند مني في مكتبها انا: طب بعد اذنكوا واخدت الملف وروحت لمكتب مني سكرتيره قالتلي ان معةها شخص مهم فقولتلها اني مش هاخد اكتر من دقيقتين وفعلا دخلت ولقيت مني قاعده مع ساندي الي اول ما شافتني وشها جاب الوان ساندي: اخبارك يا بشمهندس اتمني تكون مرتاح معانا هنا انا: متشكر جدا يا هانم اسف اني عطلتكم بس بعد ازن حضرتك يا مني هانم عايز فديوهات ارض العالمين مني: وعايزها ليه احنا قافلنا الشغل في المشروع دا انا: ازاي امال مهندسه منار سلمتني الملف بتاعه ليه مني: يمكن حصل غلط او حاجه هات الملف ساندي: اديله الفيديوهات يا مني مني: بس يا هانم ساندي: اديله الفديوهات مني راحت وفتحت الخازنه وكلعت سي دي وحطيته في شاشه العرض وشغلته وانا بدات اركز في كل تفصيله في شريط وتصوير من فوق الارض جايبها ككل انا: كنت متاكد من كدا مني: اي عرفت المشكله فين انا: اه بس بعدين مش هعطل حضرتك مني بصت لساندي وابتسمت وقالتلي: انت مش لسه قايلي اني باخد اوامري من فوق الهانم هي الكبير بتاعنا ممكن تكلم قدامنا عادي انا: في مقبره فرعونيه تحت الارض ديه ساندي ومني تنحوا ليا جامد ساندي: وانت عرفت منين حطيت الملف قدام مني وطلعت صور وشاورت علي صوره معينه انا: ديه صوره رقم تلاته علي عمق متر ونص عمق في مسطح الرابع في بروز غريب ظاهر بين الطين انا الاول كنت شايفه صخور عاديه بس لما ركزت اتاكدت مني: يعني البروز ديه هي بوابه البقبره يعني انا: لا البروز ديه تجمعات سيلكا علي مستوي عالي ودا معناه ان الطبقي العليا للمقبره اتحللت واتفككت ودا الي خلي الخصوبه في الارض عاليه لكن بمجرد ما استخدموا سماد فسفاتي وبوتاسي حصلت عمليه عكسيه في تربه وبقي قي ترسيبات سلسكون الي خلت الارض سامه بش في صوره تجمعات بسيطه ولان السليكون مكون رئيسي لتربه فمستحيل يبان في تحاليل ولا حتي ترسيبات لان اول مرحله بتدخل عليها التربه هي نخل واكيد محدش لاحظ الكتل مني واقفه مندهشه من كلامي وتحليلي سريع للموقف وساندي بتبصلي وهي مبتسمه وقالتلي : وليه طلبت الفديوهات انا: عشان اشوف انعكاس ضوء الفديو دا في الارض من فوق وضوء دايما بيقع ان المنطقه ديه ودا معناه ان في عنصر او صخر جاذب لضوء بصوره كبيره ومفيش اكتر من الجرانيت في الخصيه ديه وهو الحجر المستخدم في بناء المقابر مني : بس كدا ولا في حاجه تانيه أنا: الي جاي ممكن يبقي كلامي جارح فيه مني: ليه يعني انا: عشان انتي عارفه كويس اوي ان الارض تحتيها اثار وزورتي التحاليل والعينات انا طول دراستي وقرائتي عن الاراضي الزراعيه في جميع انحاء العالم مفيش ارض زراعيه كفائتها بشكل دا لا وكمان المياه درجه نقاوه بتاعتها ومثاليتها للاستخدام جباره وهي جايه من بير في العالمين وكمان الفديوهات مش موجوده غبر عندك انتي بس مني: انت عارف ان مكتب التخطيط كله لف عليه الملف بالفيديو والصور قبل ما يجيلي ولا حد لاحظ او فكر زيك واضح انك هتكون مفيد جدا يا عمر ساندي : ابقي خدي بالك من نفسك يا مني انتي معاكي ديب كبير في شركه سلام ومشيت الهانم وطبعا كل كلام دا اتبلغ لنوح ونوح بقي قاعد في قصره بيشرب فنجان القهوه المظبوط و متكيف اوي من الي بيسمعه عني نوح: نفسي اقابل الولد دا يا سليم بصراحه دماغه ديه الماظ هو بس يخلص كليته وانا هجبله اعفي من جيش واخليه مننا سليم: وهو هيوافق نوح : ويرفض ليه مفيش سبب لرفض علي العموم هو لسه فاضل سنه علي ما يتغير وكل حاجه هتبان ساعتها *************************, في جزيزه مجهوله في عرض البحر كاش واقف وجمبه فايلوت وماري بيسمتعه بمنظر البحر ماري: اخيرا رجعنا الجزيره بتاعتنا كانوا سنتين عذاب استفدت كتير فيهم كاش انا تقريبا قعد ست شهور رام مش بيعمل حاجه غير انه يريطني في شجره ويسبني لغايه ما بقيت تدرب مربوط بس حفظت الغابه حته حتي وبقيت اقدر احدد اماكن حاجات كتير بسرعه وانتي يا فايلوت فايلوت رجعت بشرتها فتحه اوي وناعمه جدا جدا بسبب البرد الي كانت قاعده فيه فايلوت: شششششششش استمتعوا بهدوء البحر قدامنا شغل كتير اوي لازم يخلص كاش : اه انتي هتقوليلي عمر نهايته قربت اخيرا ماري: انتو عرفتوا الي نرمين عملته بيقولوا انها دخلت بيت عمر و حطته في وهم وجرحت دراعه كاش: مش سهله نرمين بس برضوا احنا مش سهلين خلينا نبدا تجهيزات ********************** عدي حوالي سهر ونص وانا بمسك ملفات واحط خطط ليها الموضوع كان ليه رهبه لكن بعد كدا كل حاجه بقيت طبيعيه بس علاقتي بكل في المكتب سطحيه جدا ومش بكلم مع. واكثرهم صابرين وانور وعلاقتي باهلي ماشيه كويس اوي ورجعت اكلم معاهم بس مش بصوره كبيره وعرفت ان اميره وعمار اتخطبوا بعد ما حبوا بعض لما كانوا في كاتانا ونور اتخطبت لظابط شرطه في مكافحه المخدرات اسمه عصام المهدي وكان والده لواء جيش وتمت الخطوبه وبصراحه عصام شاب ممتاز وطيب ومحترم بشكل مش طبيعي وكمان شاطر في شغله انا بقي حياتي ثابته زاي ما هي مفيش اي حاجه جديده حصلت غير شويه مناوشات من الفريز كان نهيتها اني قتلت للمره التانيه ولما سالت جدي علي سلاحي قالي ان الحداد لقي تصميم مناسب ليا بس هياخد وقت وانا برضوا رجعت للكتب وبذات الي بتتكلم عن النيتروجين وفي يوم كنت قاعد في الكتب بخلص شغل لقيت منار دخله عليا منار : اخبارك ايه يا عمر انا: بخير يا منار انتي عامله ايه منار: تمام بقولك ايه انت فاصي انهارده انا: اه ليه منار : اصلي شيفاك لا بتاخد اجازه ولا بترتاح فا فكرت انك تعزمني علي العشاء انهارده لو معكش فلوس مس مشكله اعزمني وانا هدفع هههههه انا: ودا طلبك ولا طلب مني منار: مني ملهاس دعوه بالحوار انحز موافب ولا ايه انا: بزمتك في حد يرفض يخرج من ورده مفتحه زيك منار: اوبا دا انت لسانك حلو وبيعرف يقول امال مصدر الوش الخشب ليه انا : كيفي كدا منار: احنا بنحشش المهم في حجز باسمك في مطعم اللوتس في المعادي الساعه7 اوعي تتاخر انا رجعت كملت شغلي وكان مفيش حاجه حصلت ببص جمبي لقيت انور مركز معايا اوي نفضت ليه وكملت شغلي وخلصت كل حاجه وحطيت ملفاتي في درج وتممت علي كل حاحه وخرجت من المكتب ركبت عربيه بتاعتي الي صحبي طمعان فيها وهو عارف نفسه ورحت البيت لبست واتشيكت ولبست كاجول بصراحه محبتش البس كلاكسك بس اخدت معايا بدله احتياطي وروحت الهناك قبل المعاد بعشر دقايق و لقبت المكان لطيف لون دهبي طاغي عليه كل حاجه في بتلمع شموع المزيكا ريحه الي في المكان طريقه استقبال بصراحه مكان يجنن وقعدت علي طربيزه كانت محجوزه من الاول وكان علي طربيزه الي جمبي تلات شباب و خمس بنات وتربيظه الي ورايا كان قاعد عليها بنتين كل ناس شكلهم زلاد ناس جدا المهم قعدت وفضلت افحص المكان بعنيا لحد ما ويتر حط المنيو قدامي وانا قولتله يستني لاني مستني فرد تاني لغايه ما جات منار وكانت قمر لابسه فستان بسيط لونه ازرق لون البحر مع شعرها الدهبي وعيونها مديها روعه غير طبيعيه كل كان بيبص عليها اول ما دخلت طبعت قومت ليها وقعدتها منار: ايه الرومانسيه ديه كلها مين يصدق ان دا عمر ابو الهول عمر:ابو الهول منار: اصل كل الي في شركه مسمينك ابو الهول لانك دائما مكشر ومش بتتكلم مع حد قولي بقي اخبارك ايه انا: دا علي اساس اننا مكناش مع بعض في المكتب من كام ساعه اهدي شويه الويتر جه وطلبنا العشاء والمشروبات والتحليه بعد العشاء انا: ها يا ستي كنتي عايزاني في ايه منار: بص بصراحه انا هسالك انت اتعينت ازاي في شركه لان بصراحه انت عبقري في شغلك وقدرت تتفوق علينا كلنا كمان دا غير انك مش هتكمل معايا بسبب الجيش بس انا عايزه عايزه اعرف انت ايه الي بينك وبين مني اختي انا: نعم بيني وبين اختك انتي مش...... منار: اسفه انا مقصدش الي في دماغك انا اقصد سر الي بنكم انا عارفه ان مني بتعمل حاجات غلط وعارفه كمان انها شغاله مع ناس كبيره ومن الواضح ان انت كمان تعرفهم ودليل ان لما الهانم كانت موجوده في مكتبها انت دخلت رغم انه اول يوم ودا معناه انك تعرف الهانم ارجوك انا عايزه اعرف انا: كلامك جميل جدا يا منار بس صدقيني مفيش فايده انك تعرفي دا غير اني ملبس علاقه باختك غير شغلي في شركه والمكتب بس غير كدا معرفش حاجه العشا نزل وبدانا ناكل بس اخدت بالي ان الطربيزه الي جمبي الي عليها شباب والبنات بيبصوا علينا ويكلموا علينا ركزت معاهم شويه شاب 1:ما تتهد بقي يا ابني مش انت الي سبتها عايز تعمل مشكله وفصيحه لينا شاب 2: ملكش دعوه انت بقي زباله ديه تعرف واحد بعدي وتخرج معاه كمان انا هطلع عينها بنت1: وانت فاكر انها هتفصل عايشه علي زكراك فوق يا مدحت ديه قفشتك مع رقاصه زباله من شارع الهرم هو واضح ان عيله الهداجي ورايا ورايا لغايه ما لقيت منار بتسبم علي تلات بنات. شاب وقعدوا وعرفتني عليهم كانوا شهاب ولارا وتاني واولجا والاتنين دول اجانب واخوات شهاب: اخيرا قبلنا العبقري عمر الجبالي دا منار مصدعانا يا عم بسيرتك انا: ******** يستر. يبقي كلام خير بس لارا : لا متقلقش منار تعزك اوي طبعا تولجا وتاني كلامهم اجنبي لكن هنكتبه عربي وهما من ايطاليا اولجا: بس هي بتقول انك غامض جدا يا عمر لسه سهاب هيترجملي لقاني بقول: مس مساله غموض بس انا بحب احتفظ بحياتي لنفسي لارا: انت بتعرف تكلم ايطالي انا: انا بعرف اكلم 11 لغه منار : واو اتعلمتهم ازاي وامتي انا: ابدا نمت صحيت لقتني متعلمهم شهاب: انت هتهزر بقي انا: بكلم بجد نصيحه مني بتركزش معايا وفضلنا نكلم حوالي نص ساعه كلنا لغايه ما لقيت البنت الي قاعده ورانا بتقول صحبتها شوفي انا هعمل ايه في منار انا: منار اول ما اقولك تيجي يمين بكرسي بتاعك تتحركي فورا من غير نقاش البنت قامت وماسكه كاس عصير ولما كانت قريبه من منار وانا هنا قولتلها تتحرك ومديت رجلي كعبلت البنت والعصير ادلق علي هدومها طبعا البنت قامت متنرفزه وبتزعق البنت: انتو مجانين ازاي تعملوا حاجه زاي ديه انا هوديكوا في داهيه انا: هو زمبنا انك عاميه وماشيه من غبر ما تبصي قدامك نصيحه مني انتي هدومك بيضاء روحي نظفي نفسك قبل العصير ما ينشف البنت: انا هوريك يا حيوان انت شهاب: البس يا كبير ديه اكيد هتجيب حبيبها انا: مين حبيبها يعني لارا : ياسين الهواري ودا بطل الجمهوريه في كونغ فو وصحابه زيه ومعاه جرادات يخضوا انا: ههههههههههههههه وفضلت اضحك جامد اوي لدرجه ان كل بدا يبص عليا ويقولوا اكيد مخوا اتلسع لما عرف الي هيحصلوا . تاني: انت بتضحك علي ايه انا: علي كلامكم استنو بس وبعد ربع ساعه دخل شاب طول بعرض بس مش عريض اوي ومعاه كام شاب كمان و وقفوا جمبي ياسين: انت الي عملت كدا في صحبتي بصيت علي صحبته من فولدق لتحت ولقيت بقعه مياه عند كسها انا: لو العصير اه لكن لو بتتكلم علي البقعه ديه وشاورت عليها مليش فيه وهنا المطعم كله انفجر من ضحك علي بنت وهي بقيت محرجه اوي وجه مدير المطعم وكان شاب عنده 25 سنه و واضح انه يعرف ياسين مدير: ياسين انا مش ناقص مشاكل عايز تتخانق اتخانق برا انا مش ناقص حاجه تتكسر ياسين اخرس عشان مكسركش انا انا: اوعدك ان مفيش حتي معلقه هتتهز تعالي يا سونه وشنكلته برجلي وانا قاعد كان هيقع علي طربيزه تانيه بس انا قومت ولحقته ومسكته زاي الي بيرقصوا سلو وضربته بالرصيه في دماغه طبعا رجع ورا صحابه هجموا عليا وانا بتفادي ضربات بتاعتهم بصراحه شغل اوي بنسبه للفريز اني ضربت واحد في قفصه الصدري وقعته وتاني مسكته من رقبته وضغط بصباعي علي نقطه في رقبه الواد أغمي عليه وياسين جه يضربني ضريته بوكس في وشه مباشر الواد رقد ومقمش كملت علي صحابه لغايه ما وقعتهم كلهم وكب واقف متنح جامد انا ازاي عملت كدا وزاي جالي قلب اضرب ياسين الهواري دخل الجاردات اربع ضرف زاي ما الكتب بيقول دول انا نطيت بسرعه فوق ولحد فيهم ورزعته علي رقبته وقع وتاني في مفصل الركبه ومفصل الكتف خلعتهم الاتنين التانين ضربتين في نقط في العمود الفقري رقدت الاربعه والكل واقف مش مصدق الي انا عملته واني قدرت علي كل دول لوحدي انا: في معلقه اتهزت مدير متنح: ولا شعرايه وحياتك لقيت مدحت قام فجاه وزعق لمنار روحت بهدوء وبصيت له طبعا هو اول ما شافني افتكارني مدحت : مش انت الواد الشحات الي كنت بتلف علي اختي واخويا ودلوقتي جاي تلعب علي حبيبتي منار: انا مش حبيبه حد وابعد عني شاورت لمنار تسكت انا: ايوه انا المهندس عمر الجبالي الي لحق اختك من فضيحه والي انقذ اخوك من صرب نار في زمالك وكان هيموت بداله وعلي ما افتكر ان كلامك المستفز دا مش اول مره تقوله انا ممكن اسكت علي ايهانتك ليا بس انك تكلم مع واحده قاعده معايا كدا يبقي ادعي تخرج عايش مدحت بخوف: بيتر انا مسكته ورفعته وحدفته علي الارض ودخل بيتر كبير الحرس الي بيأمن البيت بيتر: انت كويس يا مدحت باشا مدحت :هاته في شوال الكلب دا بيتر عارف انا مين وقوتي عامله ازاي لانه كان بيدور ورايا مع عمار بيتر: يلا نمشي من هنا قبل ما غضبه يطلع وساعتها محدش هيقدر يقف قصاده ومدحت اخده ومشي وكل واقف مندهش وخايف مني لان كب عارف قوه بيتر وعمار حرس عز الهداجي فان واحد فيهم يقول انه ميقدرش عليا دا معناه اني ممكن اخلص علي الكل لو عايز انا طلعت الفلوس وحطيتها علي طربيزه ومشيت واخدت عربيتي وروحت نمت وفضلت يومين بروح شغل مش بكلم مع منار او مع اي حد حتي مني ردي علي قد سؤال وكلام مبهم وطبعا الاخبتر وصلت لنوح بس هو امر محدش يدخل عشان عايز يشوف انا هتصرف ازاي وبعد اسبوع وانا قاعد علي مكتبي تلفوني رن ولقيت رقم غريب وبصارحه كل مره رقم غريب في وقت غريب بتكلع شخصيه تعملي مصيبه انا: الو صوت انوثي: عمر الجبالي معايا انا: مين صوت: انا سيلين الهواري بنت عم ياسين وهنا ينتهي الحزء تاسع من السلسله بعتذر علي الاخطاء الي ممكن تلاقوها بس انا معنديش وقت ولازم ازاكر بس جزء كان لازم ينزل عشان هديه صديقي حماده فتحي اتمني ان الجزء يعجبكم وبشكركم علي دعم وتفهمكم لظروفي اشوفكم علي خير في جزء الاخير من السلسله في شهر 3 واحب اشكر بوب ارت علي وجه الخصوص لانه فعلا داعم كبير ليا سلام الجزء العاشر و الأخير مقدمه وهنا اقدر اقول اننا وصلنا لنهايه المطاف للسلسله ديه مش لقصه عمر لسه فاضل حاجات كتير اوي لحظات سعيده وحزينه عدت في كل جزء من القصه ديه وحاجات كتير اوي اتغيرت القصه بدات بحادثه ****** وكره وحقد بين جدران البيوت وفجاه كل دا اتغير لمجرد ان سر البيت دا طلع برا واتفتحت ابواب لدخول اسخاص جديده في حياه عمر صراعات وحروب خوف موحود في قلوب ناس كتير لانهم مش عارفين هو ممكن يعمل ايه الحكايه لسه طويله بس اكيد هتنتهي في وقتها (انظر الي عيون الجحيم لبرهه ستري انع كل ما تعيشه ما هو الا حفنه من ابخرتها الدافئه) الفصل العاشر والاخير انا قاعد علي مكتبي براجع ملف ارض علي طريق اسماعليه صحراوي وموبايلي رن كان رقم غريب معرفش ليه حسيت ان الرقم دا هيكون وراه مصيبه وانا تخصص في المصايب الي بتيجي من الارقام الغريبه انا: الو صوت انوثي: عمر الجبالي معايا انا: ايوه انا مين حضرتك صوت: انا سيلين الهواري بنت عم ياسين الي انت ضرابته انا: اه اهلا بيكي خير عايزه تبعتيلي فاتوره المستشفي ولا حاجه سيلين: لا عايزه اقعد اكلم معاك شويه وفي مكان عام ومليان بشر كمان عشان متفتكرش اني ناويه علي الغدر ولا حاجه عمر: تفتكري الي يكسر ابن عمك وصحابه وجردات زاي التيران من غير ما تتخدش طربيزه في مطعم هيخاف منك سيلين: يعني افهم من كدا انك موافق تقابلني عمر: هشوف جدول مواعيدي وابقي اتصل بيكي ونحدد معاد وهسيب تحديد المكان عليكي سيلين: تمام وانا هنتظر اتصالك بس خد نصيحه ديه مني كعربون صداقه ملكش دعوه بارض صحراوي لان عليها مشاكل كتير ومحدش هيعرف يشتغل فيها باي المكالمه خلصت وانا رجعت الموبيل مكانه وكملت شغلي لغايه ما منار جات وقعدت قدامي انا: خير يا منار منار:انت كنت بتكلم مين انا: وانتي مالك انتي بتتصنتي عليا منار: عمر ارجوك قولي كنت بتكلم مين انا: واحده اسمها سيلين الهواري بتقول انها تبقي بنت عم ياسين الي ضربته منار: ينهر اسود هو الموضوع وصل لسيلين دا كدا الموضوع كبر اوي هي كلمتك تعزمك علي حاجه صح انا بهدوء وكل دا انا باصص في ملف :خايفه منها ولا ايه منار: انت متعرفش مين سيلين الهواري ديه من اكبر سيدات الاعمال الشباب في مصر ممكن توديك ورا شمس او تخلص عليك انا: انتي تعرفي عني حاجه يا منار منار،: لا عمري ما قدرت اعرف عنك حاجة انا: يبقي متقلقيش ولو خايفه علي نفسك او اختك انتو برا الموضوع من اوله مش عايزك تخافي روحي شوفي شغلك احسن من كلام في حاجات تافهه ديه منار: عمر انت كدا بتلعب بنار سيلين ديه داهيه متحركه ومش هتسيبك غير لما تورطك في حاجه وكمان الي عملته في مدحت الهداجي ابو مش هيسيبك هما اكيد مشيوا عشان منظرهم لكن مش هيسبوك انا اكتر واحده عرفاهم رفعت عيني لاول مره من ساعه ما بداء كلامي مع منار وشوفت الخوف الي في عيونها بجد لكني ابتسمت ليها عشان احاول اطمنها شويه انا: متخفيش كل دول ميقدروش يعملوا حاجه يلا روحي شوفي شغلك وبعد اليوم ما يخلص هاخدك ونتغدي سوا عايز اكلم معاكي في شويه حاجات قامت منار وهي ساكته ورجعت لمكتبها بس كانت مشتته علي الاخر وبصيت علي انور لقيته مركز معانا اوي انا: مالك يا انور هي رقابتك وجعاك ولا حاجه انور بستهزاء: اشمعني انا: اصلي شايفها ملوحه ناحيتي بقالها كتير قولت يمكن تكون وجعاك ولا حاجه صابرين: وانت مالك بيه ما يبص مكان ما هو عايز ولا انت هتتحكم فينا بصيت لصابرين وانا عيوني كلها شر خلت البت تتخرص وبعدين بصيت لانور انا: ركز في شغلك يا انور وبلاش لت نسوان بتاعك عشان منزعلش مع بعض وانت مش اد زعلي ورجعت مسكت الملف وكان ملف عادي ومشاكل الارض بسيطه لكن العيب الحقيقي كان في المياه نسبه الاملاح فيها كبيره ودا مش هيكون كويس فابدات اكتب شويه معادلات في ورق واجرب كذا حاجه لحد ما لقيت حل للمشكله ديه وبدات احط الخطه للارض ديه واكتب تقرير بتاعها عشان اعرضها للجنه تخطيط بكره وكان فاضل ربع ساعه علي نهايه اليوم بدات اقفل شغلي وارتب كل اوراقي واحطها في درج واخدت اللاب بتاعي وروحت ناحيه جهاز الحضور والانصراف وحطيت كارت بتاعي عليه وبعدين بصمه صباعي ومنار جات ورايا وعملت نفس الحوار واخدها وجينا نخرج لقيت مني بتنده علينا مني: ايه يا شباب رايحين فين عمر: هنتغدي برا تحبي تيجي معانا مني: اكيد تعالوا معايا انا اعرف مطعم يجنن وروحنا مع مني وكان مطعم الي بتتكلم عليه هو مطعم ابراهيم الصمدي اول ما دخلنا لقيت واحده جات بسرعه وسلمت علي مني واضح انهم اصحاب كانت طبعا الواحده ديه هي ليلان ليلان: تصدقي يا بت اني هكسر عضمك بقي كل دا متساليش مني: معلش يا قلبي سامحيني مشاغل بقي بس ايه دا هو مكان فاضي كدا ليه جه ابراهيم بسرعه : ازيك يا مني ازيك يا منار وانت يا واول ما اخد باله مني بلم شويه انا ابتسمت لاني اتاكدت ان الهانم قالت ليه حاجه او سالته علي حاجه بخصوصي انا: اخبارك ايه يا استاذ ابراهيم ليك وحشه ابراهيم: وانت اكتر با بشمهندس بقولك ايه يا مني نصيحه مني تروحي تسلمي حبيبه قلبك بدل ما ميحصلك زينا وتاخدي بعضك وتروحي تقعدي هناك من سكات مني ومنار لقيتهم فرحوا اوي لما سمعوا كلام ابراهيم وطلعوا يجروا زاي العيال و راحوا يسلموا ويبوسوا ست عحوزه قاعده علي كرسي متحرك وفجاه ليقتها متشدهم من ودانهم انا بصراحه جسمي قشعر بس وانا بشوف الحركه انا: معلش يا استاذ ابراهيم هي مين ديه لقيت ابراهيم ضحك اوي وهو بيقولي : يعني عرفت تاريخ المطعم كله وتاريخ عيله الصمدي ومعرفتش مين ديه انا: لا مين ديه ليلان: ديه غاده العدوي جده ابراهيم وتقدر تقول هي الي ماسكه العيله من حديد وايدها تقيله اوي وبتمسح علي ودانها انا: وايه علاقتها بمني ومنار اصلي شايف انهم بيحبوها اوي ابراهيم: لان مني ومنار اساسا من عندنا من المنيا و غاده تعتبر مربياهم وكتير كانت بتيجي تزورهم واحنا بنكلم لقينا فجاه غاده بتنده علينا نيجي كلنا انا روحت واول ما وقفت قدامها بصراحه خوفت منها لدرجه ان استغربت دا جدي مهران جبالي بجلاله قدره بقف قصاده واتحداه خايف من ست ديه ليه طبعا عزيزي القارئ كلنا عارفين عمر خايف ليه دي غاده العدوي مش اي حد غاده: وانت مين بقي يا شاطر انا وانا بحاول اجمع كلام: انا ابقي ع عع غاده: انت هتقعد تنعر زاي الجاموسه اسمك ايه انا: عمر اسمي عمر الجبالي غاده: ومالك بتتلجلج كدا ليه ما تقف ثابت وتنشف كدا ايه الجيل الخرع دا انا بصراحه بقيت شبه الكتكوت المبلول قدامها و كل واقف متنح ليا حتي الا ليلان لانها طبعا متعرفنيش ابراهيم شافني وانا واقف قصاد الهانم وطريقه كلامي واسلوبي ومني شافتني بكلم مع الهانم ازاي في مكتبها واكيد وصلها الي حصل في مطعم اللوتس من يومين ومنار اكتر واحده متنحه لأنها شافت بعينها انا عملت ابه في ياسين ومدحت وكمان مش خايف من سيلين فاني ابقي بالمنظر دا بسبب غاده العدوي هي اه مش قليله لكن مش لدرجه ان يحصل فيا كدا مني: طب يا تيته احنا هنروح نقعد هناك ولما تخلصي كلامك مع البنت ديه نبقي نكمل كلامنا غاده: ماشي يا روح امك روحي ومني اخدتني وراحت لاخر طربيظه في المطعم وقعدنا وجه الويتر اخد الطلبات مني: انت ايه الي حصلك بظبط هناك انا: مش عارف الست ديه ليها رهبه قويه اوي انا عمري ما اتصلبت قدام حد بشكل دا منار: بس تيته غاده ديه اطيب حد ممكن تشوفه في دنيا وحنينه اوي المهم انت كنت عايز تكلمني في ايه انا: كنت عايز اعرف منك تعرفي مدحت الهداجي منين مني: وانت هيفرق معاك في ايه كلام دا ديه حاجه تخصها بصيت لمني شويه وقولتلها: مدحت عيل زباله بطبعه مع ان امجد مش كدا ولا اميره بس تقولي ابه بقي يخلق من ضهر العالم فاسد منار: انت تعرف امجد واميره كمان ازاي وتعرفهم منين اصلا انا: هقولك لكن انتي كمان تقوليلي تعرفي مدحت منين منار : حاضر بختصار كدا انا ومدحت كان في بنا اصدقاء مشتاركين واتعرفنا علي بعض عن طريقهم وفجاه لقيت مدحت بيقرب مني وعايز يتعرف عليا اكتر وانا بصراحه اتعلقت بيه لانه كان بيهتم بيا جدا وخصوصا بعد موت ماما كنت ساعتها لسه في كليه وهبله وهو سبك عليا دور وحاول معايا بس كنت بصده لغايه ما كنت هقع بجد لولا ان تيته لحقتني وقالتلي علي حقيقته بس انا كنت عاميه ومصدقتهاش لغايه ما ادتني عنوان وقالتلي انه عامل حفله مع اصحابه اخدت حد من الحرس وروحت لقيت فعلا كل صحابي وهو معاهم وفي حفله قذره شبهم وقطعت علاقتي بيهم خالص وفضلت فتره كبيره في حاله نفسيه سيئه جدا ولما حد حاول يرتبط بيا مدحت طلع سمعه مش كويسه عليا وفي الاخر جه وبكل بجاحه بيقولي ان انا بتاعته هو وبس ومن ساعتها وما عايشه لشركه وبس ومش عارفين نعمل معاه حاجه بسبب ابوه لانه مش شخص طبيعي انا: ولما روحنا المطعم كنتي عارفه انه هناك منار: بصراحه اه لاني حسيت انك هتقدر تقف في وشه معرفش ليه بس كلام مني عنك وعن قوه شخصيتك بياكد انك تعرف تعمل حاجات كتير وحصل فعلا انت ضربت اتنين اهليهم بيركعوا رجاله بشنبات قدامهم من غير ما تخاف مني: قولنا انت بقي تعرف اميره وامجد منين انا: انا اعرف عيله الهداجي كلها لما كان عمري 17 سنه اول واحده قبلتها كانت اميره اتقابلنا علي كورنيش في مطروح وبعدها اتخانقت مع عمار لاني افتكرته بيعاكسها و وقعني في ثانيه وفي اليوم الي بعده علي طول لقيت اميره ظهرت تاني وبتقولي ان ابوها عايز يقابلني في الوقت دا انا وقعت مع ناس شمال وكان في عداوه بينهم وبين الهداجي قبلت عز الهداجي وبعديها قابلت امجد وكان في بنا اتفاق اني اساعده يخلص منهم ويطلعني انا من الحدوته ديه ولا كاني ظهرت فيها اساسا وفعلا عملت الي طلبه وطلعت من حوار ومقبلتش مدحت خااص ساعتها ولما رجعت عشان ثانويه العامه كانت علاقتي بيهم شبه منقطعه لحد ما دخلت كليه وقابلت اميره عرفت انها معايا بس هي دلوقتي في قسم انتاج نباتي وبعدها قابلت امجد اخوها في مطعم وحصل ضرب نار كنت انا المقصود بيه اخدت طلقه في كتفي وامجد اتصاب في صدره وروحنا المستشفي وانا عملته الاسعافات ونسيت جرحي وسيبته ينزف ولما وصلنا عمار ودكاتره جريوا بامجد ونسيوني لحد ما أغمي عبيا من كتر نزيف وفوقت وعرفت ان امجد فاق وبقي كويس. هنا اول مره قابلت فيها مدحت مش هنسي جملته لما ابوه شكرني علي الي عملته مع امجد قالي كفايه تعظيم فيه وهنرميله شويه فلوس يعض فيهم وهيبقي كويس خرجت من المستشفي وحصلت حاجات كتير اوي بيني وبنهم منها كويسه ومنها الوحشه لغايه ما اميره سافرت فجاه ورجعت متغيره تماما وكانت كرهاني اوي بعدت عن العيله ديه خالص لكن واضح ان القدر مصمم يحطهم في طريقي عز الهداجي ميقدرش يلمسني لانه عارف انا اقدر اعمل ايه فيه واولاده منار: ويا تري بقي انت هتعمل فيه ايه هو و اولاده انا: كدا احنا نفذنا اتفاقنا مش مهم بقي صحيح يا مني هي مين الي قاعده مع غاده العدوي مني: تقريبا ديه فريده المحمدي بنت ايهاب المحمدي انا: ايهاب المحمدي ملك الاغذيه الي ابنه اتقتل من فتره مني: اه هو المهم خلينا في المهم انت عامل مشاكل ليه مع زمايلك في المكتب يا عمر انا: في حد اشتكي مني مني: لا بس انا شايفه ان انت وانور وصابرين زاي ناقر ونقير انا: اظن انك عارفه صابرين مش طيقاني ليه اما انور دا واحد وسخ ميهموش غبر مصلحته ولو فضل مركز معايا كتير هزعله مني: متشوفش نفسك اوي يا عمر انا مني الالفي ولسه متخلقش الي يهدد حد بيشتغل معايا وانا موجوده وصوتها كان عالي في جمله لدرجه ان غاده نفسها ركزت معانا وفريده كانت مشيت مع شاب كدا معرفوش وفضلت تتفرج علينا من بعيد انا: لما يبقي الي شغال معاكي دا بستحق حمايتك مش بيسرب كلام لبره مني: قصدك ايه انا: سيلين الهواري بتقولي عربون محبه بيني وبينها اني اسيب ملف الصحراوي لان الارض عليها مشاكل كتير عرفت منين اني ماسك الملف دا تحديدا محدش في شركه كلها يعرف الملفات بتتوزع علي مين غير انتي وناس في المكتب ولا انتي ولا اختك هتطلعوا معلومات برا شركه وانا يوم ما استلمت الملف دا محدش كان موجود غير صابرين وانور وصابرين رغم كرهها ليا لكن مش هتعمل حاجه ممكن تاذي شغل اخوها معاكي يبقي مفيش غيره تقدري بقي تقوليلي استاذ انور لسه يستحق حمايتك مني: سبق وقولتلك يا احمد بلاش تشوف نفسك حتي لو كلامك صح دا ميدكش اي حق عشان تاذيه فاهم وبلاش تلعب علي اعصابي عشان مرفدكش بكره الصبح من شركه مش مهم اوامر الهانم عندي انا مش بخاف انا : طب خدي بالك من كلامك وبصيت لغاده العدوي عشان ام الهانم قاعده وراكي وانا الي مش بتهدد ومش فارق معايا شغل في شركتك يا بشمهندسه ومن بكره هروح اجمع حاجتي الي في شركتك واشوف سكتي وابقي اشكري الباشا الي امرك تخصصيلي مرتب الكبير دا مني: باشا مين انا: سليم عن اذنك وسبتهم ومشيت باقي المشهد في المطعم بعد ما مشيت مني وغاده الزمن وقف بنسبه ليهم بمجرد ما نطقت اسم سليم محدش يعرف الاسم دا غير المقربين جدا في الجماعه مني فاقت علي صوت منار : مين سليم دا مني : ملكيش دعوه قومي روحي دلوقتي منار: ليه يعني انا اسااسا عايزه اقعد مع تيته مني: انا هديكي اجازه بكره وتقدي اليوم معاها منار: طيب وقامت منار سلمت علي غاده ومشيت وغاده راحت لمني وسالتها: الواد دا عرف سليم منين مني استغربت وقالت: وحضرتك تعرفي سليم غاده: من قبل ما تتولدي يا روح امك مش اي حد بيعرف سليم الواد دا مين بظبط مني: مش عارفه يا تيته انا مبقتش عارفه بجد الواد دا انا اول مره شوفته في كليته وكان عامل مشروع جبار وديت المشروع لسليم وطلب مني اعينه في شركه عندي عشان يبقي تخت عنيا الواد دا فعلا عبقري في مجال الاستصلاح لكن المساله هنا مش عبقريه الواد دا وراه اسرار كتير اوي انا بدات اقلق منه غاده : تصدقي وهو بيكلم بعصبيه من شويه شوفت قدامي علي ابني******* يرحمه مني: انا خايفه يا تيته الواد دا بقي حاجه صعبه وقوته ديه مس عشان هو عارف ان ديه اوامر الهانم او حتي سليم لا الولد دا متاكد ان الي بيحميه اقوي بكتير منهم غاده: هنشوف بقولك ايه انا عندي كام مشكله في الارض هناك في المنيا عايزاكي تخلي حد يشوفلي المشكله ديه مني: من عيني يا تيته انا بنفسي هاجي اشوف الارض غاده: لا انا عيزاكي تبعتيه الواد دا عايزاه يبقي قدامي انا وانا هعرفلك حكايته مني: بس انا خايفه يا تيته لا يعمل حاجه تاذي حضرتك غاده: تاذي مين بت انتي انا غاده العدوي ولا نسيتي مين غاده العدوي وكمان دا هيكون جوا خان الصمدي يعني لو فكر بس يرمش رقبته هطير مني: مش قصدي يا تيته بس عمر في اول يوم ليه في شركه ضرب سعد والجاردات كلهم كانهم هوا وكمان ضرب ياسين الهواري وبيتر الي شغال عند عز الهداجي خاف يقرب منه تفتكري واحد زاي دا هيفرق معاه هو فين غاده : ملكيش دعوه واعملي الي بقولك عليه مني: حاضر ************************** في روسيا المعلم قاعد مع رام و لوجي و سام وكاثرين المعلم: الكاتانا بيتحركوا بسرعه وبيطوقوا حركه الشادوو كدا بقي خطر رام: انا سبق وطلبت من حضرتك اننا ندخل ونتصرف معاهم لكن امرت نفضل برا الصوره كاثرين: وايه الحل دلوقتي هندخل ولا هنفضل نراقب المعلم : لوجي سام عايزكم تخلصوا علي كل وحدات الكاتانا في شمال دا هيضعفهم لحد الشادوو ما يختفوا لوجي وسام قاموا وحيوا المعلم و اختفوا رام: وبنسبه لعشيره الجبالي انا شايف ان عدنان الجبالي بيتواصل مع ناس من عشيره ارورا وعشيره تايجرن واساسا وصل هو ضمن ولاء عشيره لايتني يعني ممكن في ثانيه نلاقي قبيله الالفا رجعت من تاني وساعتها مش هنقدر نقف قصادهم المعلم ابتسم وقال بهدوء: طول ما في نزاع بين العشائر الصغري مستحيل قبيله الالفا ترجع تاني كاثرين: بس الخوف من عمر واضح انه هيكون قائد مختلف عن اي حد سبقه وممكن ينهي نزاعات ديه المعلم : عمر القرب منه خطر جدا في التوقيت دا لانه لسه عنصر مجهول لا نعرف حدود قوته ولا نعرف حتي طريقه استغلاله ليها ودا في حد ذاته بياكد انه شخص مخضرم في استخدام الطاقه واساليبها رام: وازاي بقي عنده الخبره ديه وهو لسه عمره 20 سنه بس المعلم : الصبر يا رام اماب انت فاكر انا سايب مثلث ددمم يلعبوا معاه ليه هما الي هيكشفوا لينا قوه عمر الحقيقيه دا غير ان نرمين بتأمن ضهرهم رام: بمناسبه نرمين وصلنا تقرير بتاعها عن استخراج الاثار الي موجوده في مقبره اسوان وفي كذا قطعه من تراثنا وهتفيدنا وهتبدا تشحنهم عشان يوصلوا لينا المعلم: تمام جدا غياب سيف الجبالي سهل امور كتير كان واقفه في تنقيب عن الاثار لكن خدوا بالكم الامور ديه مس هتستمر بالهدوء دا اكيد هيبعتوا حد يتعامل معانا ويمنعنا لازم نخلص اكبر عدد بسرعه قبل ما تبدا المنتوشات من تاني كاثرين ورام: امرك ************************ عندي انا بعد ما خرجت من المطعم اخدت تاكس وروحت علي البيت دخلت سلمت علي جدي وجدتي ولقيت جدي بيقولي اطلع علي سطح طلعت سيبت شانطتي في اوضتي وطلعت علي سطح اول ما طلعت لقيت خنجر اتحدف عليا وطيت لمستوي الارض بجذعي واتحركت علي جمب بس ملقتش حد خالص علي سطح بس كنت لسه حاسس بوجود حد لغايه ما لقيت بطاقه كوتشينه بتتحدف عليا فاديتها ولقيت شخص مقنع هجم عليا اتحركت بسرعه ونطيت وحاولت اصيبه برجلي لكنه فداني واشتبكنا مع بعض لكنه كان ماسك بطاقتين كوتشينه في ايده وبيهاجمني بيهم و انا بصد ضرباته وقلعت قميصي بسرعه ولفيته حولين ايدي واتحركت نحيته وهجمته لكنه اتحرك اتجاه جمبي اليمين. بقيت مكشوف ليه لكني صديت ضربه دراعه برجلي لما تنيتها وبرجل تانيه ضربته في بطنه وفي لحظه ديه بدات اخس بسخونه حوليا ولقيت حاجه شبه كرباج بس مصنوع من نار بيهاجمني وانا عمال اتنطط واتحرك بسرعه عشان افادي ضربات ديه لغايه ما مسكت الكرباج بايدي زودت طاقته من عندي فلقيت المقنع بداء يتالم مقنع: خلاص كفايه دا انت غبي انا: بلاش جو نينجا دا معايا يا مها هزعلك مها: خلاص يا عم اسفه ايه دا جدك طلب مني اختبرك قبل ما اديك سلاحك امسك ورمتلي عصايتين قصيرين طولهم في طول كف اليد مصنوعين من الفولاذ وتغطيين الحيوان مع جزء من المطاط ومرسوم عليهم تنين انا: هو دا سلاحي حط ابهامك علي رمز تنين حطيت ايدي علي رمز تنين حسيت بان في اتحاد حصل بيني وبين السلاح الي في ايدي وانه بيتغذي علي طاقتي فبصباعي حركت العصايه حركه نصف دائريه لقيت نصل سيف خرج من العصايه ودا كان جزء العلوي منها ولما عملت نفس الحركه مع جزء سفلي بس عكس الاتجاه طلع نصل تاني كان سكل نصل مشابه لسيوف الكاتانا لكنه مسطح من فوق مع قشط مطلع جزء صغير بارز انا: هو دا سلاحي مها: السيف دا حداد الجبل طلع كل مهارته في صنعه مصنوع من فولاذ النيازك مع سيليكون ومعادن تانيه عشان يجمع بين المرونه والصلابه ويتني بشكل الي يخليه يدخل في غمد بشكل دا نصلين واحد مطلي بكبريت عشان يساعدك علي استخدام النار في الاماكن الحاره و تاني صوديوم عشان الميادين المائيه مسطح بدرجه تساعدك علي انحراف مع تيارات الهوائيه ودا الي هيزيد قوه الضربات مع بروز مدبب دا عشان يساعد علي طعن الأجزاء الحيويه في جسم والمقبض مصنوع من الفولاذ وتغلف بجلد الحيوان عشان الملمس ناعم مريح لايدك والمطاط عشان يزود الخشونه وتعرف تتمسك بسلاحك كويس انا بسمعها ومنبهر بسلاح دا حقيقي حداد الجبل مبدع انا: بصراحه ابدع فعلا سلاح دا هيساعدني اني اخلص علي اي حد مهما كان انا حاسس اني انا وهو بقينا واحد مها: طب كويس عشان هتحتاجه الفتره الجايه قولي صحيح اخبار اميره ايه انا: كسرت جهاز الي ادته لقمر كانت فكره كويسه ان جدي عدنان يدي جهاز يساعدنا علي تعقب زعيمه عشيره لايتني الجايه تفتكري كلنت صدفه اني انا وهي نتقابل زعيم المستقبلي الفاير وزعيمه المستقبليه للايت مها: القدر غريب زعلان انها هتتجوز عمار انا: بالعكس انا مبسوط ليهم بس لو يعرفوا ان في الماضي حصل نفس الكلام هيتسرعوا وان هي وعمار مش اول مره يجوزوا سيبيهم مبسوطين عندنا الاهم نفكر فيه مها: انا اسفه اني بعدت عنك كل دا بس كان لاوم اسافر والقي اجابات عن الي كان بيحصلي وافهم ليه ايليتا عايشه جوايا وليه واوم وصل ليك انت دونٱ عن اي زعيم قبلك ولايتني لاميره دونٱ عن غيرها عشان خاطري سامحني انا: المعركه مبقتش معركه سيوف يا مها بقيت معركه معرفه انتي عملتي الصح والي هيخدمنا بس وقت المعرفه انتهي لازم نتحرك بقولك ايه خلي جدي عدنان يكلم عز بخصوص مدحت ابنه ويقوله لو ملموش يترحم عليه مها: بس بس انت كدا هتولعها يا عمر انا: مفيش مشاكل انها تولع متنسيش اني هكون قائد الالفا والي بيحصل دلوقتي مهزله ولازم نوقف كل واحد عند حده مدحت قرر انه ميكونش محارب دا اختياره لكن يضر بمصالحنا بقي في كلام تاني مها: بس مش لازم نتناقش مع جدي مهران في الموضوع دا متنساش انك لسه الوريث مبقتش القائد انا: انا متاكد من الي بعمله وعايزك تروحي لعمار وتقوليله ميروحش مع محاربين الكاتانا في مجموعات الشمال مها: اموت واعرف انت بتعرف خطط الفاير ازاي انا: هتعرفي قريب صحيح عايزك تدوري وراه واحده اسمها سيلين الهواري وتجيبي قرارها قدامك لحد بكره مها: تمام طب بقولك ايه انا عايزه اروح جبل بسرعه ممكن تساعدني انا: بس انا عمري ما روحت جبل عشان اعرف شكله مها: يا بسيطه هبعتلك شكله الحراري في وعيك يلا حطيت ايدي علي راس مها وهي حاطط ايدها علي راسي و غمضنا عيونا وبدات السنه ****ب تتكون من تحتينا وتطلع بشكل دائري وفي ثانيه روحت اضغط علي راس مها كانها اطبقت واختفت في ثانيه طعلت من اوضه شويه دمي وحاجات بستخدمها في تدريب وبدات ادرب علي استخدام سيفي واكتشفت اني ممكن اتحكم في حجم النصل الي بيطلع يعني مش ضروري يطلع بشكل كامل ودا الي بيخليني اقدر استخدمه كخنجر كمان بصراحه الحداد دا دماغ فصلت ادرب لحد تاني يوم الصبح منمتش خالص لحد ساعه ما جات سته نزلت استحميت. غيرت هدومي وروحت شركه وقعدت علي مكتبي وطلعت ملف وبدات اراجع الخطه قبل ما اعرضها علي لجنه انهارده وفضلت حوالي ساعتين ااكد غلي كل حاجه وبعدين روحت علي مكتب مني دخلت بعد ما سكرتيره قالتلي ومني استقبلتني بشكل طبيعي كان الي حصل امبارح محصلش مني: خير يا عمر انا: ديه الخطه استصلاح ارض الصحراوي عايز اعرضها علي لجنه الفحص مني: تمام انا هجمع اللجنه بعد ساعه من دلوقتي وعايزاك تمسك ملف جديد هو اوراقه لسه بتتجمع بش الملف دا انت هتعتني بيه من الالف للياء ومش هيتعرض علي لجنه انا: بمعني مني: بمعني ان هيجيلك ملف عن ارض هتدرسه وتشوف المشكله هتحط خطه ليه وتنفذها بنفسك والعمليه ديه انت هتاخد فلوسها بالكامل اما مش هاخد منها حاجه ولا شركه انا: اشمعني يعني مني: اوامر سيلم بقي انا مالي انا: بس انا بقدرس علي حاجه بشكل دا لان دراسه خلاص بعد شهر تقريبا مني: عموما الملف هيتبعتلك ادرسه ونفذ وقت ما تبقي جاهز اتفضل دلوقتي علي مكتبك ولما لجنخ تجتمع هطلبك خرجت علي مكتبي وانا مش فاهم ايه كلام غريب دا طبعا انتو كلكم عايزين تشتموني وتعرفوا انا ازاي عارف كل دا بس انا رخم ومش هقول دلوقتي رجعتوعلي مكتبي واليوم كان ماشي طبيعي وروحت لقيت عصام خطيب نور عندنا افكركم بيه سريعا عصام المهدي رائد في مكافحه المخدرات عمره 27 سنه و والده لواء في جيش عنده اريع اخوات بنات واحده اكبر منه بتلات سنين ومتجوزه رجل اعمال واختين تؤام واخته صغيره المهم دخلت سلمت علي عصام وبصراحه انا بحبه وبعتبره اخويا الكبير وهو كمان اعتبرني اخوه الصغير وعلاقتي بيه قويه يمكن اكتر من محمد انا: تعرف شكلي كدا هعملها معاك بقالي كتير مشوفتاكش عصام: معلش يا حبيبي انت عارف شغل هاددني انا: ماشي يا عم مش هبقي انا والميري عليك عصام: بقولك ايه انا بصراحه اخدت اجازه وناوب اطلع مارينا انا العيله وعايزكم تطلعوا معانا بس نور رافضه وبتقول ان عمي مش هيوافق انا: طب جايلي ليه حد قالك اني ساحر عصام: ولا متلعبش بيا انا عارف كويس انك تعرف تحلها شوف حل واقنعهم انا: بصراحه انت فاجئتني بص اديني وقت افكر وارد عليك عصام: ما تظبط يلا في ايه هتخليني امسك اداب انا: وعلي ايه يا باشا انت تأشر واحنا نأزأز تديني بس لغايه بكره وهتلقيهم بيكلموك وكمان اخد اجازه من شغل عندي عصام: ماشي يا سيدي وفضلنا نكلم كتير لغايه زهقنا ومشي وانا فضلت اكلم جدي واقنعته وعرفت انه هو هيقدر يقنع الباقيين وهيطلعوا رضا او غصب مش سهل انا برضوا وجاتلي رساله من مها فيها كل المعلومات الي تخصها هي وعيلتها وبصراحه البت طلعت عنب قعدت اقراء ملفها وبعدين اتصلت عليها انا: ازيك يا سيلين سيلين: بخير يا عمر ها لقيت معاد مناسب انا: بكره الساعه 6 سيلين: تمام هقابلك في نادي الاهلي قولهم علي البوابه انك داخل تقابلني وهيعدوك علي طول ولما توصل كلمني انا: تمام بعد اذنك وقعدت مع ابويا وامي شويه لانهم وحشوني اوي وقمر بقيت تقعد في اوضتها كتير اوي ترسم بقيت فنانه وانا دخلت نمت وصحيت روحت شغل وقدمت علي اجازه واخدت اسبوعين اجازه لان اساسا لما دراسه هتبتدي انا هباشر الشغل بشكل مختلف تماما بس قبل ما امشي مني اكدت عليا اني هستلم ملف مهم مهما كانت ظروف او الوقت ورحت اقابل سيلين بس كانت ساعه لسه اربعه واول ما وصلت قولتلهم علي البوابه. دخلوني وطبعا كان فاصل ساعتين علي المعاد فا فضلت اتمشي في نادي لغايه ما حسيت ان في حد ماشي ورايا وفعلا اخدت بالي من بنتين شكلهم مش مصري فا فضلت ماشي لغايه ما وصلت لملعب فاضي مفيش اي مخلوق فيه وكمان مفيش كاميرات يعني لو قتلت حد في المكان دا محدش هيحس بيك لقيت البنتين ورايا وفجاه لقيت بنت وشاب ظهروا قدامي انا دخلت الملعب من جوا وبقيت واقف عند خط 18 واتنين قدامي واتنين ورايا الشاب كان اسمه الكس والبنات ساره ولورا وفي الكس: دا انت كدا سهلت الموضوع علينا اوي انا: متاكد يا الكس لقيتهم كلهم بيبصوا لبعض باستغراب في: انت تعرف اسمه منين انطق لورا: مش مهم كدا كدا هو هيموت دلوقتي مش مهم والاربعه هجموا عليا مره واحده اتحركت بسرعه لدرجه اني بنسبه ليهم اختفيت وظهرت ورا الكس وجيت اضربه علي راسه لقيته اتفادي ضربتي اتاكدت من المعلومات الي عندي الاربعه دول شكلهم محترفين في قتل لورا كانت بتحاول تخربشني باي شكل لكني كنت بتفادها لغايه ما اتمكنت منها ومسكتها من رقبتها وضريتها في ضهرها ورمتها لقيت الكس وڤي بيهجموا في وقت واحد وبسرعه كبيره ضربت الكس في صدره وفي بصراحه كانت فرسه وكانت لابسه هوت شورت ابن حرام هيجني فمسكتها من كسها وقومت رافعها وموقعها علي ضهرها افتكرت ان ساره مش موجوده فجاه لقيت حاجه ظهرت في وشي لولا اني نطيت من مكاني كانت صابتني كانت حركتها سريعه بشكل مش طبيعي. وكمان نفسها هادي يعني مش هتقدر تسمع صوتها مكنش قدامي غير اني استخدم طاقتي واول ما هجمت عليا لمستها بصباعي وقعدت علي الارض وهي بترتجف من البرد انا طاقتي هي الحراره وبقدر اسحب حراره من اي جسم او اضيف الحراره للاجسام ايا كانت واتلاعب بالحراره باكتر من شكل سواء كان المرتفعه او منخفضه عشان كدا طاقه ماري كان سهل امتصها طبعا الاربعه قدامي واقعين بيفرفروا روحت للورا وڤي وعملت ليهم حركه في ضهرهم رجعته زاي ما كان ورجعت لساره حراره جسمها لكن الي انصاب بجد كان الكس انا: ودواه مستشفى بسرعه لسه في وقت اخدوه واختفوا في ثانيه من قدامي ببص في ساعتي لقيت الساعه5 ونص اتصلت بسيلين وقولتلها اني وصلت قالتلي انها وصلت من شويه ومستنياني في كافيه جمب قاعه الجودو روحت ليها هناك وشوفت جمال ملوش مثيل عود منحوت لدرجه محدش يتصورها بزاز قد بطيخه الصغيره بس مشدودين وبشرتها بيضاء اوي مع شعر اصفر علي ابيض ولون عيونها خضراء بصراحه انا احلف اني مشوفتش بنات قبل ديه سلمت عليها وقعدنا بس كان واضح عليها انها متعصبه شويه انا: خير كتتي عايزه تقبليني ليه سيلين: ابدا حبيت اشوف الي عمل في ابن عمي كدا بصراحه ميبنش عليك خالص انك تقدر تعمل كل دا انا: كل دا الي هو ايه اني اضرب ابن عمك وصحابه و الجردات ولا اني اخلص علي شباب الي بعتيهم ليا الي هما اساسا حرس بباكي سيلين: انت بتتكلم عن ايه بظبط انا: بلاش نلعب اللعبه ديه علي بعض انا عارف كويس انتي مين ومكنتش هقعد معاكي قعده زاي ديه الا لما عارفك كويس اوي بس انتي غلطي وغلطك كبير اوي كمان وهتزعلي بسببه سيلين: انت واعي انت بتقول ايه انت تعرف انا ابقي مين او بنت مين عمر: سيلين صابر الهواري ابوكي 23 سنه خريجه كليه صيدله جامعه كاليفورنيا من اب مصري وام سوريه ابوكي اتخلي عن جنسيته المصريه مقابل انه ياخد الجنسيه الامريكه وانتي حاليا حامله تلات جنسيات المصريه الامريكه السوريه ابوكي بيمتلك اكبر مصنع مصنع اسلحه في العالم وشركته من احسن شركات في تجاره السلاح وتوزيعه فتحلك مصنع الادويه الي انتي بدريه دلوقتي والي بيساعدك هو عمك جابر الهواري ابو ياسين بحكم شغله في المستلزمات طبيه وشركته ليها سمعتها في سوق تحبي بقي اقولك شغلك الي في ضلمه ولا بلاش سيلين: كل دا لحقت تعرفه عني في 24 ساعه بس دا انت عالمي انا: واقل من كدا وحيات عيونك الحلوين كان لازم تعرفي مين عمر الجبالي قبل ما تقعدي معاه او تبعتيله ناس تخلص عليه رجالتك تدريبهم حلو بس لسه محتاجين وقت طويل عشان يعرفوا يلمسوا شعره مني عن اذنك سيلين: استني انا عارفه انك عالم كمياء يعني شغلنا قريب من بعضه لكن انت عندك هوايات تانيه انا: كاتت مسرح و روائي سلام وسبتها ومشيت وهي بتبص عليا وبتفكر وابتسمت ابتسامه نصر انا رجعت البيت لقيت الكل وافق وهنسافر من غير عمي هشام وجدي وجدتي وحضرنا شنطنا وسافرنا كلنا في الي يون الي بعده وانا بصراحه مبسوط لاني هغير جو شويه و واصلنا فيلا وكان عصام وابوه في استقبالنا وبعد سلامات كل واحد طلع يشوف اوضته وكانت قمر ونور في اوضه وكريم ومحمد في اوضه وانا كنت مع عصام في اوضته وكانت اخت عصام الكبيره مجاتش طبعا انا حطيت هدومي وظبطها واتقلبت علي سرير لكن لقيت عشان جاي عليا عصام: انت هتنام ولا ايه يلا ننزل البحر انا: ارحم اهلي وسيبني في حالي يا عصام انا هموت وانام عصام: مفيش كلام دا لازم تنزل معانا وخصوصا ان ابوك رافض ان نور تنزل البحر الا لو انت معانا انا: يا عم محمد موجود انا مالي ومالكم عصام: محمد راح مع نرجس يجيبوا حاجه نرجس ديه اخته صغيره واخواته التؤام رنا ورنيا والاتنين اصغر مني بسنتين رنا في طب ورنيا في فنون جميله انا: ماشي جاي بس هولع فيك انت ونور وخف لعب بدل مطلع سلاحي انا ها عصام : يلا ياض بطل لماضه وقومت لبست المايو وكان اسااسا عباره عن شورت بس قصير شويه ونزلت ليهم تحت انا ساعتها كنت بروح جيم وجسمي بدل ينزل ويتقسم بنش بقي وفي اربع عضلات من سكس باكس يعني كان جسمي فورمه ومع عرص جسمي كنت شبه احمد تهامي طبعا نازل بشوت ولابس تيشرت كات عشان هقلعه علي بحر فاجسمي باين انا لقيت رنا ورنيا متنحين اوي وهما بيبصولي انا: ها هنروح ولا هنفصل واقفين نور: براحه علينا يا عم ولا عشان انت طلعت العضلتين هتشوف نفسك انا: طب ما نتلم عشان لولا اني كلمت جدك واقنعته مكنتيش اتحركتي سنتي من بتكوا نور: خلاص يا عم انا اسفه يلا بينا واخدهم ونور وقمر ماشين جمبي وانا وعصام وكريم جمب بعض رنا ورنيا جمب اخوهم روحنا لقينا البلاج فاضي عصام: دا بلاج خاص بخمس شالهات دول بس وممنوع اي حد يقرب منه وهما تقريبا لسه مش هينزلوا دلوقتي فاخدوا راحتكم انا: مش مطمنلك المهم يلا بينا كان في كراسي بحر وشمسيه منصوبين قلعت انا وعصام التشرتات وطبعا اجسمنا فشيخه ظايط شرطه ومحارب طاقه وكريم كان مكسوف عشان البنات فوقف ورايا وقلع تيشرت انا: طب ما هما كدا كدا هيشوفوك بالمايو بس مكسوف تقلع تيشرت قدامهم كريم: بس عشان مزعلكش رنا: دا جاي من المدبح ولا ايه قمر: باين كدا والبنات كانوا لابسيت بلوزات وجيب قلعوا هدوهم وكانوا كبهم لابسين ميوهات قطعه واحده بس حولين الوسط جيب عشان تداري كس وطيز ونزلنا كلنا البحر وقعدنا نهزر ونضحك ونلعب مع بعض لكن فجاه لقيت عصام بياخد نور علي جمب انا روحت نحيتهم انا: عصام متخلنيش اندم اني جبتهم ها وسبتهم ومشيت. هو عاف انا اقصد ايه ورجعت ليهم ورجعنا نلعب بس عيني علي عصام ونور طول الوقت لغايه ما لقيت فجاه رنا اتحدفت عليا وانا طبعا نزلت تحت المياه لاني لو كنت نشفت جسمي كانت البت اتفرتكت انا نسيت اوصفلكم اجسام رنا ورانيا هما نفس جسم عود فرنساوي مع بزاز وسط بس مسحوبه لقدام شبه المانجا وشفايف صغيره و وشهم وسحوب شويه وعيونهم ديه رصاصه طيز متوسطه نرجع لموضعنا انا طلعت من تحت المياه انا: هو ايه الي حصل رنا: اسفه يا عمر كنت عايزه الحق الكوره معرفش هب كانت قاصده ولا لا لكن ايدها كانت علي زبري الي هو اساسا كان واقف من غير حاجه علي منظرهم بعدت عنها عشان محدس ياخد باله انا: عادي يا رنا بش خدي بالك بعد كدا فضلنا نلعب ورنا عناله تحتك بيا وانا ابعد لغايع ما كب طلع ولبسوا الا انا لقيت نور وعصام نزلوا تاني وبيقولولي عصام: مش هتطلع ولا ايه انا: لا قاعد شويه روحوا انتو عصام،: ايوه يا بني بس نور: سيبه يا عصام علي راحته وبصتلي انها فاهمه انا هعمل ايه هما طلع ا وانا غطست وكملت سباحه لقدام لحد ما وصلت لمنطقه صخور بعيظه عن الشالهات وطلعت سيوف كنت حاططهم في الشورت لان ليه جيوب طلعت نصل الصوديوم وبدات ادرب عليه وبدعم السيف واغلفه بطاقتي لغايه ما بدات اقطع الصخور بسيف وقولت اجرب افعل طاقه ناريه لنصل صوديوم فحركت نصل علي المياه وشيلته بسرعه فحصل انفجار كبير من سيف لولا اني غرست السيف في صخره وبعدت كان زماني اتنسفت قوه صوديوم تفجيريه في المياه خطيره جدا شلت سيف وهو في مولع بلهب الصوديوم الازرق وبدات تدرب لغايه ما لقيت ياخت صدقرب مني حطيت السيف ورا ضهري ودخلت نصل فيه لقيت الي علي ياخد هي سيلين وياسين الهواري انا: انتي بتراقبيني بقي ولا ايه سيلين : لا بس كنت عايزه اكلمك في حاجه مهمه ينفع انا : مش دلوقتي سيلين: معلش عشان خاطري طبعا سيلين في مارينا لابسه مايو بيكيني وبزازها هتقطع البرا جسمها ابن وسخه يهيج سيلين: معلش عشان خاطري اركب الموضوع ميستناش حد ينزله سلم انا: مش محتاجه ونطيت طلعت علي سطح اليخت سيلين: واضح ان حرس بابا فعلا مكنوش ند ليك المهم سيبنا من الي فات انا عايزه ارقص معاك انا: نعم ترقصي مع مين سيلين : معاك انت انا : اسف مش بعرف ارقص وسيبتها ونطيت في المياه وكملت عوم لحد ما رجعت البلاج لقيت هناك بنات لابسين بيكيني بيعوموا في المياه و شكلهم بيقول انهم اجانب فالقيت واحده فيهم اتخضت كانت بتتكلم الماني بنت: انت مين وحيت هنا ليه البلاجودا خاص اتفصل اطلع برا قبل ما انده الامن انا: انا هنا في شاليه 3 يعني ليا الحق اكون في البلاج دا زيكم بعد اذنك طبعا الحوار كله بالالماني طلعت فوق واخدت تيشرت بتاعي ودخلت علي شاليه طعلت استحميت ولبست قميص اسود وبنطلون جينز وجزمه مع ساعه نضيفه ورشيت برفان وسرحت شعري ونزلت ليهم تحت كانت ساعه بقيت 6 المغرب وكانوا ناويين يخرجوا بس انا قولت ليهم اني هخرج لوحدي وكد كدا محمد معاهم انا بصراحه عملت كدا عشان ابين للكل ان محمد برضوا موجود وراجل يعتمد عليه مش انا بس وعشان ميتكررش شعور الغيره القديم دا كان كلام دكتور بتاع محمد معايا انا بذات لاني انا سبب المشكله بنسبه ليه طبعا انا كنت جاي بعربيتي او عربيه مها بمعني اصح اخدت العربيه واتحركت وطبعا عربيه بورش اسبور في مارينا عامله شغل عالي لقيت سيلين بتتصل عليا انا: هو احنا مش هنخلص ولا ايه سيلين: لحد ما ترقص معايا مش هنخلص تعالي علي ستاف رووف انا: فين دا سيلين: هبعتلك اللوكيشن متتاخرش اتبعتلي اللوكيشن وكان قريب فروحت علي هناك وطبعا شوفت عجل يخلي البورش الي انا ركبها ديه توكتوك بنسبه ليها فعرفت اني جوا هتعامل مع نوعيه متعجرفه طلعت وكان المكان هادي اوي فسالت واحد من الي شغالين هناك فين ناس قالي ان الحفله في علي رووف (السطح)طلعت علي رووف واول طلعت لقيت كل بيبص عليا واضح من تجمع ناس ديه أن كلهم يعرفوا بعض وانا الغريب وسطهم ولقيت سيلين بتجري عليا وبتحضني انا بعدتها عني حسيتها احرجت من حركه بتاعتي واخدتني علي طربيزه بتاعتها وكلن عليها اخر شخص اتصوره سليم العطار سيلم : عمر يخرب بيتك ايه الي جابك هنا واخدني بالحضن وانا طبعا لانه وحشني اوي ابن اللزينه تعالي اقعد انت تعرف سيلين منين انا: تبدا ضريت ابن عمها وهي حاولت تقتلني امبارح وانهارده بتقولي عايزه ارقص معاك سليم: ههههههههه اتنين مجانين اتلموا علي بعض اصل سيلين عمرها ما تحضن حد كدا ابدا الا لو كان غالي اوي عندها الي قال اخر جمله كانت نيفين وكان في ماركو وياسين و ال دي بنت وطارق وحوريه سيلين: خلاص بقي في ايه بس انتو تعرفوا بعض ازاي انا: سليم دا حبيبي من واحنا لسه عندنا 15 سنه دا احسن هاكر كمبيوتر ممكن تشوفيه في حياتك وبسببه انا قدرت اخرج مم نواقف كتير اوي واعرف حجات كتير عن ناس بس اسعاره غاليه بصراحه ههههههههه ايوه عزيزي القارئ هو دا الجندي المجهول في قصه عندي سليم العطار الهاكر الي مسح صور نور ومريم و جابلي قرار عبدو وساعدني علي اني اخترق جهاز نرمين قبل ما عز الهداجي يعمل كدا وهو الي ساعدني في اختراق انظمه الفريز ويجبلي اخبارهم وكل دا مش حب فيا لكن عيله العطار واحده من العشائر الي بينها وبين عاشرتي خلاف من زمن لكن انا وسليم اقتنعنا ان اىخلافات غبيه ولازم نتحد عشان ندمر الفريز سيلم : يا عم كلها سنه واحده وندخل الجيش يمكن نبقي في ضهر بعض انا: بزمتك بنظاره ديه هعرف اعمل حاجه سيلم: ولا احنا هنصيع دا انت قناص عالمي ال: انت بتعرف تضرب نار انا: اه ال: طب ممكن توريني مهارتك انا: ازاي يعني ماركو : في كانز علي صخره الي هناك ديه في ضلمه لو عرفت تصيبه يبقي انت مهاراتك عاليه انا: بس دا صعب يتشاف سيلين: ما هو دا تحدي انا: ايه رايك يا سليم سليم: ولا اعرفك انا متاكد انك هتصيب الهدف انا قدرت اصيبه بس ماخدتش جايزتي ال بتقول ان مهاراتي ضعيفه ال : امسك و وريني وكانت ماسكه مسدس وادتهوني قبل ما تضرب انت قتلت قبل كدا انا: اه وفي ثانيه ضربت تلات رصاصات علي صخره في تلات كنزات مش واحد الاخير مستحيل يتجاب لانه مختفي ورا صخره سيلين: انا ملحقتش اشوف حاجه خالص ايه السرعه ديه نيفين: واضح انك محترف بجد ال: اتفضل وطلعت شنطه صغيره كان فيها مسدس مطلي بلون الفضي ال: ار بي كا روسي سلاح دا مفيش منه غير اربع قطع في العالم لحد دلوقتي وانا اطلب مني اشوف احسن واحد وادهوله وبصراحه تستحقه تحب اوشمه انا: Dragon 🐲🐲 ال طلبت رقم وسالتني عن اسمي بكامل وقالته لشخص ال: ساعه واحده ورخصه سلاح بتاعتك هتكون موجوده وفجاه المازيكا اشتغلت وكل بقي يرقص وكل واحد اخد بنت وبقي يرقص معاها كانت مازيكا قويه متبقاش غيري انا وسيلين سيلين: مش عايز ترقص انا: مش هتعرفي ترقصي مع واحد زاي سيلين: جرب مسكت ايدها واول ما سيلين وقفت علي الاستيدج كل بعد وفضواه وبدات انا وهي نرقص كانت حراكتنا سريعه ومتناسقه جدا سيلين كانت بترقص باحتراف بس كان في حاجه غريبه اني كنت برقص بمشاعري وحسيت ان سيلين هي كمان كدا وبعد ما خلصنا كل قعد يسقفلنا جامد ورجعنا قعدنا نيفين: انا بقالي سنين مشوفتش حد بيقدر يرقص بالاحتراف دا مع سيلين سيلين: امسك يا عمر الكارت دا فيه عنواني انا نازله قاهره بعد اسبوع عايزاك تجيلي علي هناك عشان نكلم في شغل مهم انا: شغل ايه سيلين هتعرف وقتها يلا يا شباب باي ومسيت سيلين وباقي شباب ورا بعض لغايه ما فضلش غيري انا وسليم انا: خلصت علي عبدو سيلم: لا بعت الي يخلص عليه سربت ليهم معلومات ان عبدو ساعد عز انه يخترق جهاز نرمين بعتوا الي يقتله وانا اتاكدت من دا بنفسي متقلقش بس خد بالك نرمين الجديده بتعرف تلعب وبتحب تلعب بوش ماري انا: متقلقش كل حاجه هتبقي تمام المهم عرفتلي مين سليم دا الي بيدي الاوامر لمني سليم: سليم دا لقب زاي نرمين بظبط بش في كذا سليم في منظمه كبيره اسمها الحشاشين وكبهم بياخدوا اوامرهم من واحد لقبه نوح يعني نوح هو الي اداهم الاوامر بكل حاجه تخصك انا: جدي كلمني قبل كدا عن الحشاشين وقالي ان هما الي مسيطرين علي نظام الاقتصادي والعسكري في دول كتير نوح هو الي ماسك الشرق الأوسط وتجاره الحديد في العالم كله وعائلات عظمه هي الي ماسكه العالم من ورا ستاره سليم: انا دورت كتير بس ملقتش بس لو دول هما الي حاكمين العالم احنا المحاربين فين من كل دا انا: العائلات المتحكمه والحشاشين هما مجرد دمي اتصنعت عشان احنا نحكم من ورا ستارتهم يعني احنا الي احلك المناطق ظلمه محدش يعرف عننا حاحه ولا بيحس بينا عشان كدا لازم تنصرف بحزر اغلب ناس فكرانا حلقه ضعيفه مجرد تجار هما بيتحكوا ويلعبوا بينا ميعرفوش اننا احنا بنامرهم هما بيدوا زعمائهم القاب عشان ميتعرفش اسمهم الحقيقي لكن احنا ملناش وشوش او اسامي عشان نتعرف بيها عز الهداجي اول مره شوفته قلقت لاني ادخلت في شغله محدش يعرف ان مهمه فئه اللايت تطهير الجذور الفاسده الي قبيله الفريز بتنشرها المهم كل حاجه امشي زاي ما احنا مخططين فاضل سنه واحده بس يا سليم سنه واحده وحلمي انا وانت يتحقق حلم بقاله 6 سنين بنخطط لكل لحظه عشان نوصل سليم: هنحققه يا صحبي وهنرجع زاي الاول قعدت اتكلم انا وسليم في شويه تفاصيل وبعدها مشي وانا مشيت وعدا المصيف بس اخدت بالي ان رنا بتحتك بيا جامد اوي بعد اسبوع نزلنا كلنا واول ما وصلت القاهره كلمت سيلين وروحتلها بيتها في تجمع الخامس وطلبت مني اجيب مسرحيه انا كاتبها وموثقها اول ما وصلت كان بيت سيلين عادي وبسيط بس جميل ومريح سيلين: اتفضل انت نورت انا: خير طلبتي مني اجيب الحاجات ديه ليه سيلين : تعالي بس عندي ليك مفاجاه وكانت صاعقه مش مفاجاه انا دخلت اوضه متحمع فيها كل نجوم شباب تقريبا منه عرفه خالد انور محمد شرنوبي زينب حسن وجويريا حمدي وممثلين ومغنيين كتير انا: ايه دا سيلين : اقدملكم يا شباب عمر الجبالي دا هيكوم مؤلف ومخرج العرض الي انتو هتمثلواه انا: انا مش فاهم حاجه سيلين : بصراحه حساه اني غلطت في حقك وحبيت اعتذرلك و لقيت انك مؤلف شاطر اوي وممثل مبدع و استعراضي ماهر فقولت ليه منعملش عرض مسرح جامد نكسر بيه الدنيا كلها ايه رايك انا بصراحه كنت مبسوط جدا من جوايا لان دا كان حلم ليا ودا حلم ليا في الحقيقه بصراحه المهم امي وافقت علي اني هجيب شويه ناس من عندي انا كمان وكلمت ناس صحابي علي العرض و وافقوا وبدات ارتب شغلي ودراستي مع البروفات وناس كان عاجبها العرض واتفقنا اننا هنعمل العرض في يوم معين وطان بصراحه يوم عيد ميلادي ولقيت ان سيلين هتدي ناس في العرض دا اجور كبيره اوي حتي انا كان اجري حوالي 200الف جنيه بصراحه كان الموضوع غريب دا غير انها هتخلي العرص دا فب مسرح البالون و جابت مصممه استعراضات محترفه اسمها مايسه الورداني وافتكروا مايسه ديه ليها دول قدام كان الموضوع غريب انا طبعا كنت شغال جامد اوي لكن جات في دماغي فكره عقار ممكن اصنعه وفضلت اعمل محتولاتي وتجاربي لغايه ما نجحت في صنعه زكان فاضل حوالي اسبوعين علي عرض فكان شغل مكسف اوي وانا مبقتش اشوف اهلي بسبب شغل كتير وحتي عصام كان مشغول بشكل مش طبيعي لكن طول فتره البروفات كانت سيلين بتطلب انها تتكلم معايا وكنا بنقعد مع بعض كتير لدرجه ان ناس شكت اني انا وسلين في بنا حاجه لغايه قبل العرض باسبوع كانت سيلين متوتره جدا وشكلها خايف اوي فبعد البروفه روحت معاها بيتها وقعدت اتكلم معاها انا: مالك يا سيلين سيلين : مفيش حاجه يا عمر انا كويسه انا،: سيلين انا بقيت عارفك كويس قوليلي مالك سيلين: انا لو قولتلك انت ممكن تولع دنيا انا: ليه هو انتي فكراني مش عارف سيلين: عارف ايه انا: سبب مساعدتك ليا والحفله الكبيرع الي هتعملها انا مس غبي يا سيلين انا بس سايبك بمزاجي في ايه سيلين: في شحنه مخدرات اتصنعت لكن متصرفتش وفي اوامر جات من برا اننا نعنل فضيحه كبيره في البلد قعدت افكر كتير ازاي اعمل فضيحه واصرف البضاعه لغايه ما جاتلب الفكره حفله كبيره اوي ويكون فيها ناس مهمه وقيادات في البلد لدرجه اني احاول ادعي رئيس الجمهورية نفسه وفي الحفله ديه اوزع جزء من البضاعه علي شباب و وسط الامن و بعدها الموضوع يتعرف وابقي عملت الفضيحه وخلصت من جزء من البضاعه لكن حفله ايه ديه الي رئيس يحضرها هو والقيادات لغايه ما فكرت في عرض مسرح لكن لازم عرض قوي وانا بدور لقيت اسمك وقع قدامي وانك كسبت مسابقات في تاليف قبل كدا غير انك كنت ممثل مسرح في كليه وبصدقه انت اتخانقت مع ياسين وعمي الغبي بعت حرس ابويا عشان يقتلوك لكنك رجعت صاغ سليم وعرقت انك اكيد شخص محترف ولما سألتك عن تاليف قولتلي انك مؤلف مسرح ولما روحت وراك مارينا عشان اش ف مهاراتك في الاستعراض لقيتك محترف قولت يبقي دل اكيد الي هيعرف يدرب مجموعه من احسن الممثلين في وطن العربي ويعمل عرض يخلي قيادات ديه تيجي وخطتي تنجح وبعد ما كل حاجه تخلص انت المسؤول عن كل حاجه وبتالي هيتقبض عليك وابقي انتقمت منك عشان ضربك واهانتك لابن عمي انا: يخرب عقلك دا انت سامع تسقيف ابليس ليكي ايه دماغ بنت الحرام ديه لا عجبتيني طب وايه المشكله فلوسك خلصت ومحتاجه حد يسلفك سيلين: فجاه جات اخباريه لمكافحه المخدرات وبداؤه يكشفوا اماكن اغلب التجار وفي كتير وقعوا في ناس عرفت بسرعه ونقلت البصاعه علي المخزن الاحتياطي دا مخزن لكل تجار في زروف زاي ديه ودلوقتي المخزن اتملأ ومعرفناش نحط غير نص بضاعتنا ونص تاني في مختزن والبوليس ممكن في اي وقت يمسك الشحنه انا: طب وانتي مالك ما تخلي سكري يتصرف سيلين: انت تعرف سكري منين انا: شكلك نسيتي اول مره قابلتك قولتلك اني عارفك شغلك الي في ضلمه وسبب فتحك شركه ادويه انك بتستوردي المواد الخام للمخدرات وتدخلها في كوتنيرات الشحن لمواد خام الادويه لمصنعك وتدي المواد ديه لعمك جابر وهو يصنع وهو يديها لسكري عشان يوزع مش هي دايره بتاعتكم سيلين قولتلك اعرفي انا مين قبل ما تلعبي معايا بس انتو اغبيه وفاكرين انكم الاحسن يلا مش مهم سيلين:ولما انت عارف وافقت ليه انا: قولت اشوف اخرك هتعملي ايه بقي في جزء الي فاضل سيلين: هيتعدم بس المشكله ازاي الكميه كبيره وغير كدا في تاجر هيشيل نص البضاعه ونص تاني للحفله اعمل انهي فيهم انا: في رائي التاجر عشان سمعتك في سوق سيلين،،: عندك حق بس المشكله ازاي هنعدم كميه ديه كلها انا: تعرفي انتي محظوظه لاني اخترعت ماده بتفور المخدران ايا كان نوعها من غير ما تسيب اي اثر او ريحه ومفيش جهاز أو كلب يقدر يثبت ان كان في حاجه في المكان سيلين بفرحه: انت بتتكلم بجد انا: هو كلام دا فيه هزار سيلين: انا هكلم سكري واقوله وفعلا كلمت سكري وهو جه ومعاه جابر بس اتخانق نع سيلين عشان قالتلي وبعد ما هدي قعد يكلم معايا سكري: طلباتك انا: 5مليون جنيه سكري: يعني عايز تعدم بضاعه ثمنها 100 مليون جنيه وكمان تاخد 5 مليون دا انت بجح اوي انا: علي فكره انت الي عايزني ومحتاجي مش العكس انا مش فارق معايا جابر : انا موافق هدفعهم انا بس نخلص البوليس قرب يوصل للبضاعه انا: تمام هات فرش حشيش دلوقتي حارس بتاع سكري طلع فرش حشيش وانا طلعت ازازه فيها سائل فتحت الازازه وحطيت خمس نقط علي الفرش فجاه الفرش بظا يفور ويتحرق من غير ما يطبع ريحه وكان الفرش علي ازاز وبعد ما الفرش اتحرق واختفي كانه مكنش موجود ومسبش اي اثر علي الازاز السكري: ايه دا دا بجد انا: هو انا جاي اهزر معاك ها موافق ولا لا سكري : موافق هتديني كميه قد ايه انا: هو انت هتعدم قد ايه سكري: اربعه طن انا بخضه: كام سكري: ايه بش هتعرف تحضر الكميه تعدمها ولا ايه طلعت جيركن حوالي خمسه لتر انا: الخمسه لتر دول هيفورا كميه الي انت عايزه ومتحاولش تحللها وتعرف تركيبه عشان لو قعدت عملك كله مش هتعرف سكري: هات رقم حسابك عشان احولك الفلوس انا: الغباء اشتغل هتحطلي 5 مليون في حسابي ليه انت بمجرد ما هتعمل دا مباحث الاموال العامه هتبقي فوق دماغي جابر : املب عايز فلوسك سايله انا: لا عايز فلوسي عربيه سيلين : ازاي يعني انا: بسيطه يوم عيد ميلادي عو يوم العرض بعد اسبوع هتشتروا عربيه بال5 مليون وسيلين تقدمها ليا علي انها هديه عيد ميلاظي وقدام كل ومش هيكون الحوار غريب بلنوكب اسااسا شاكك ان في حلجه بينا وهيبان انها بتديها لحبيبها او انها بتزغلل عيني بالفلوس عشان اروحلها ويبقي الموضوع محبوك تلاته تنحوا من الفكره اساسا زاي ما انتو متنحيين كدا بظبط سيلين : وبتقولب شيطان بيسقفلي دا شيطان هينوي توبه بعد الي انت بتقوله دا انا: ها موافقين سكري : تمام سلمت عليهم وسبتهم ومشيت وبعدها باسبوع كل شئ تم والعرص اتعمل وفعلا رئيس الجمهورية حضر العرض وقيادات كتير اوي في البلد لكن المخدران متوزعتش لانها اتعدمت وكان معاد تسليم نص تاني في نفس وقت الحفله بس للاسف اتقبض علي تاجر ورجاله سكري وسكري دخل المستسفي بعد الخبر دا لكن سيلين نفذت جزء من الاتفاق وعملتلي عيد ميلاد بعد الحفله وادتني العربيه قدام كل بمناسبه عيد ميلادي 21 ويعدها روحت وكلن اليوم حلو اوي ونمت مبسوط لغايه ما قابلت عصام عندنا واخدني بالحضن اول ما شافني لان اتقرر ترقيته بعد شحنات الي مسكها وهيبقي مقدم وهيتنقل للامن الوطني كمان عصام وقدام الكل: سيلين كان عندها حق دا ابليس هينوي توبه ويسلمك الرايه ايه دماغ ديه ياض يعني تسلمهم ليا تشليم اهالي وكمان تاخد منهم فلوس دا انت جاحد جدي: حد يفهمني في ايه فلاش باك بعد ما سيلين عرضت فكره العرض ديه انا بصراحه الفار بقي يلعب في عبي وكلبت من سليم انه يحط اجهزه تصنت في بيت سيلين ويراقب اجهزه بتاعتها وفعل عمل كدا واكتشفت خطه سيلين كامله وعرفت ان اوامر الفضيحه الي مطلوب تتعمل في مصر كانت من سكري وان سكري طلع دراع نرمين في مصر الي احنا كنا بندور عليه فحطيت خطه كلها واتفقت مع عصام عشان نوقع ناس دول من غير سيلين معرفش ليه بصراحه عملت كدا بس المهم اني طلبت منه في وقت معين هنكشف ليه اماكن مخازن المخدرات كلها ويمسكهم بترتيب معين عشان تبقي سيلين هي اخر حد يروح المخزن ويلجؤا ليا وانا اخترع الماده الي تفور المخدرات وانا اساسا عالم كمياء فالموضوع سهل عليا وبعد كدا اضغط علي سيلين عشان تحكي واقولها الحل وهي الي تجري ورايا واطلب مبلغ كبير عشان يبقي الموضوع طبيعي وكدا ابقي رضيت جميع الاطراف وطلعت انا الكسبان وعصام كسبان وهما يلبسوا الخازوق نرجع من الفلاش بالك ابويا: انت ايه يا لا شيطلن بجد انا: لازم دماغ تبقي شغاله عشان نعيش يا حج امي: وهتعنل ايه في العربيه ديه انا: فلوسها حرام متلزمنيش هبعتها تتقطع وتتباع خرده عشان محدش يحس وتمن الخرده هحطه في اي مشروع خيري امي فرحت لما قولت الكلام دا : عين القل يا ابني انا: معلس بقي بعد اذنكم عشان هموت وانام مبروك الترقيه ونقل يا عصوم وسبتهم وطلعت وروحت شركه تاني يوم وكان اخيرا الملف الي قالتلي عليه مني وصل بس في حاجات مكنتش واضحه فيه وانا كنت في اخر 12 والامتحانان قربت فركنت الملف لحد بعد الامتحانات ويعد ما خلصتها سافرت المنيا لخان الصمدي وكان في استقبالي الحج مصطفي الصمدي مصطفي: اهلا هلا يا بشمهندس نورت انا: بنورك يا حج ايه الاحوال مصطفي : في نعمه دا محمود اخويا الصغير وشاورلي علي راجل الي داخل من الباب انا: اهلا يا استاذ محمود طيب ممكن افهم ايه مشكله الارض محمود: هو الهبل هيشتغل ولا ايه انت مش جاي و عارف ايه المشكله ولا هو تضيع وقت وفلوس علي فاضي انا: طيب اول حاجه يا استاذ محمود اما احتراما لفرق سن واني في بيتك مش هرد عليك بغض نظر عن اي حاجه تانيه وممكن اخرج من الباب دا واتكل علي ******* ونبقي كلنا مرتاحين عشان هتتكلم معايا بقنعره لو انت كنت فالح اوي مكنتش احتجت مهندس زراعي يجي يصلح ارضك تمام بعد اذنكم وجيت خارج لقيت غاده العدوي داخله من باب المكتب غاده: اقعد ياض انت بلاش قمصه العيال ديه وانت يا محمود احترم نفسك علي الاقل راعي انه ضيف عندنا انا: ايه مشكله الارض مصطفي: مهجوره انا: ازاي يعني مصطفي: من قيمه شهرين كدا الارض كانت ضهر فيها حشرات وحشيش عايزين نخلص منهم ونسمد فخلينا الفلاحين يجيبوا كل حاجه من الوحده زراعيه اضمن وبعد ما رشينا فلاحين كتير وقعت مرضانه وفي منهم ماتوا ومحدش عارف سبب ومن ساعتها المنطقه كلها مهجوره ومحدش بيقرب ليها انا: ينهر اسود دا لو الي في .دماغي تبقي مصيبه غاده في ايه ايه الي في دماغك انا: معلش يا حجه لحظه محمود: الحجه لما تسال ترد مش تمسك موبايلك انا: يا عن اتهد خلينا نشوف المصيبه ديه الو يا منار وصليني بالمهندسه مني بسرعه ايوه يا بشمهندسه انا عايز عربيه معقمه وبدلات مواد خطره مني: ليه طب دا هي الارض فيها ايه انا: غالبا اترشت بيDDT مني: انت بتهزر يا عمر دا اتوقف تصنيعه اساسا انا: معرفس بس كل حاجه بتقول ان هو ابعتيلي الي فولت عليه عشان نحلل التربه مني: ماشي كل حاجه هتكون عندك غاده: فهمني الارض فيها ايه وايه البتاع الي انت قولته دا انا: داي داي تيرترا بولين اخطر مبيد حشري اتصنع في تاريخ استخدموا في الخرب العالميه تانيه عشان البعوض في معسكرات الجنود لكن المبيد كان بيخلص علي تاي حياه حشره حيوان نبات انسان ماده سامه جدا وخطيره وخلصت علي ربع جيوش في حرب ومن ساعتها اتمنع تصنيعه وكل الي انتو بتقولواه ان الي اترش دا هو DDT مصطفي : طب والحل ايه انا: نحلل العينه بس وانا هقولك الحل هيبقي ايه المعدات توصل غاده: طيب دلوقتي تطلع علي اوضتك وترتاح وبكره ريحلها الحلال انا: معلش يا حجه بس انا هروح لبيت العيله هنا في المنيا وهو قريب مش بعيد غاده: انت كدا بتشتمنا انت ضيفنا انا: معلش عشان واصح ان قعدتي مطوله ومش عابز ازعج اهل البيت محمود : وانت من عيله ايه ولا بيتكم هنا هيستصيفوك ليه يعني انا: انا ابقي عمر عماد مهران الجبالي حفيد كبير عيله الجبالي وكبير العيله من بعد جدي يعني اي بيت لعيله الجبالي يتفتحلي من غير ما اخبط ومش عشان انا حفيد كبير لا عشان ديه تصول عيلتي قريب غريب بيوتنا مفتوحه لاي حد بعد اذنك يا حجه غاده غاده: بعد كدا متقوليش يا حجه قولي يا غاده علي طول اتفضل يا ابني وسبتهم وخرجت واول ما خرجت محمود: ايه الي انتي قولتيه ظا يا اما عايزه حته العيل دا يناديكي باسمك عادي وبتنصريه عليا غاده: تعالي يا محمود محمود قرب من غاده راحت لطشاه بالقلم : فاكر نفسك كبرت يا روح امك ولا الكرسي دا هدني لا فوق انتو الاتنين جوز عيال بشخه لما تخلوا حد يسمم أرضنا واحنا واقفين نتفرج تبقوا عيال وهو الي في ايده الحل اما اني هخليه يقولي يا غاده فا دا عشان انا شوفت قدامي علي كانه لسه عايش و واقف في صوره الواد دا مصطفي : يا اما ارحمينا بقي هو انتي مخلفتيش غير علي دايما علي علي علي عندك اتنين غيره هو مات واحنا عايشين في ايه غاده: هتعرف في ايه لما يؤون الاوان يا بكري هتعرف اطلعوا برا انتو الاتنين نرجع عندي انا اول ما خرجت من عندهم ركبت عربيه اجرتها اول ما وصلت وروحت علي بيت عمي عتمان الجبالي وبصراحه الراجل شالني من علي الارض شيل واكرمني واتصاحبت علي ابنه موسعد وعدت الايام ونتيجه التحليل ظهرت وكان توقعي صح وبدات اجمع البدل واشغل الناس عشان تحفر في الأرض والارض اتشمعت عشان تقلل انتشار التلوث وطبعا الكلام وصل للوزراه وجات فرقه متخصصه تعاين الموضوع وكانوا هيشلوني من صوره لاني اساسا لسه متخرجتش والموضوع دا مساله بيئيه ومينفعش تدخل فيها شركات القطاع الخاص لكن جه امرمن رياسه الجمهوريه اني انا المهندس المسؤول عن الارض ديه وعلاجها واني اكتشف مين الي عمل كدا كمان استغربت الموضوع لان الحشاشين مهما كانت قوتهم تو سلطتهم في المجتمع هما مختفيين في مصر ومحدش يعرف عنهم اي حاجه يعني الموضوع مش من سليم او الي اسمه نوح لكنه جاي رياسه فعلا المهم اني بدات ادور علي حل للمشكله وكانت صعبه جدا الان الموضوع نزل لاعماق كبيره وصعبه فضلت ادور علي طرق قديمه ومن كتب نادره قدرت اوصل ليها لغايه ما لقيت مقال قديم عن تسمم التربه كان عن عالم قدر يعالج تريه مسممه بالزنك والحديد وازاي قدر يعالجها فضلت ادور ورا المقاله ديه لغايه ما لقيت اصل الموضوع وفعلا كانت فكره مبتكره لكن بنسبه لتسمم زنك والحديد مش مصيبه الي معايا لكن اقتبست منها وفضلت اجرب شويه حاجات فضلت حوالي شهر بس عشان القي حل وكانت الدراسه بدات فعلا واتقدم جواب للعميد بسبب غيابي واتقبل عشان متتحرمش من دخول الامتحان وخصوصا ان دا اخر ترم في كليه المهم اني لقيت الحل اخيرا وبدات شغل فيه فورا وقدرت اوصل للفلاحين الي رشوا الارض و واحد منهم اسمه حسانين كلن موجود جوا بيت الصمدي وفي حضور الكل وغاده منعت اي حد يدخل او يكبم غيري انا: اخبارك ايه يا عم حسانين حسانين: بخير يا بيه طول ما انت بخير انا: ما انا مش بخير يا حسنين انا تعبان للن الارض تعبانه ومريضه وانت سبب حسنين: وانا مالي يا بيه هما قالولي رش رشيت أنا: ايوه هما قالولك رش رشيت مين بقي الي قالك ترش يا حسنين حسنبن : يا باشا انا اقصد مصطفي بيه ومحمود بيه انا: طب خليني اغير السوال جبت المبيد الي اترش منين حسنين: من الوحده الزراعيه انا: ومين رئيس الوحده حسنين: المهندس عمران السنوسي انا: ومش دا برضوا الراجل الي انت كنت بستخبي في بيته مجبناك من هناك حسنين: هو يا بيه قالي تعالي اقعد عندي يومين تغير جو انا:ههههههههههههههههههه حلوه تصدق جديده وحلوه وفجاه كشرت بس انا عندي الاحلي موسعد هاته دخل موسعد ومعاه ابن حسانين تعرف يا حسنين الانسان يقدر يستحمل النار لحد قد ايه متعرفش وبصراحه ولا انا طب ما تيجي نشوف وشغلت ولاعه سخان وحطيتها في نص ايد ابنه والواد بيصرخ ويتلوي من الالم حسنين: خلاص خلاص انا: ايه الحصل حسنين: عامر السنوني لما طلبنا منه المبيد قال انه مش موجود وهيتوفر في خلال تلات ايام او اسبوع وبعد اسبوع شيع لينا وادانا الحاجه بس انا عارف المبيد الي اطلب لاني بستخدمه كتير لكن الي في شكاير مكنش هو فروحت ليه وقولتله قالي ان ديه حاجه أنضف متقلقش واداني فلوس كتير عشان اسكت ومتكلمش وانا وافقت لكن بعد ما رشينا والرجاله بقيت تقع روحت ليه لكن هددني انب لو فتحت بقي هتحبس انا كمان فسكت طبعا بعد كلام دا قدرت اثبت علي عامر التهمه والاتنين اتسجنوا وانا حليت مشكله الارض وكان فاضل حاجات بسيطه خلصت والموضوع سمع علي الاخر وبقي اسمي شبه طبل في مصر وانا لسه طالب ونزلت علي الامتحانات ونجحت واتخرجت من كليه بتقدير جيد جدا لغايه ما لقيت الهانم طلباني في بيتها امام جه اخدني وروحت هناك لقيت ساندي ومني ديب وعلي الاين وغاده وراجل عجوز شكله مش غريب شوفته في صور في بيت الصمدي لغايهوما رتبت الامور كلها في دماغي انا:ههههههههههههههههههه نوح انت نوح نوح: اه انا انا: لا ملعوبه عاش اوي يا نوح او اقول يا علي الصمدي نوح: علي صمدي مات متبقاش منه غير نوح انا: دا حماده هينفخني نوح: متقلقش حمادن قلبه ابيض غاده: مين حماده دا انا ونوح: في الاخر هتعرفي هههههههههههه نوح: تعبتني يا عمر من اول ما اتبعتلي ملفك لحد لحظه ديه مخيبتش ظني في لحظه الكل كان بيقول انك شبهي وان في بعبع جديد هيظهر بصراحه انا بقيت متاكد من دا لما دورت وراك عرفت بصعوبه اوي انك انت الي قتلت ناصر والي معاه باعشاب تسبب جلطه في المخ ومتبنش خالص احيك علي دا عرفت تلعب علي عز الهداجي وتزرع علي جوا بيته وعلي نرمين الفارس الي اتقتلت في مطروح ولدوقتي بتواجهه نرمين جديده قوه زكاء مهاره سرعه تصرف خطط محكمه حقيقي ابدعت بس ايه نهاية عايز توصل لايه انا: اني اعيش في سلام انا اتكتب عليا اعيش حساه مخترتهاش بس لازم اعيشها انا بس الي استحمل اذاها مش اي حد تاني نوح: نحجت في كليه بتقدير كبير وبقي ليك اسمك مكافاه ليك اجهز يا بطل عشان العالم كله هيعرف انك هدمت نظريه 200 سنه وهنطور الزراعه بلدنا بسببك وطلع ظرف : ديه اوراق بتثبت انك انت صاحب نظريه ديه متسجله باسمك واتعرضت علي وزاره الزراعه وهيكلموك عشان المؤتمر الي هيتعمل في شرم عشان تعلن للعالم كله عن وجودك كان لاوم نستني لحد ما نتاكد انك هتكون في امان لان بعد المؤتمر دا حياتك هتتغير انا: تفتكر انت عرفت انا مين يا نوح نوح: لا لسه معرفش انت مين انا: انا ابقي الولفرين يا كونت هنتقابل قريب تاني افتكر دا واه الفلوس الي كسبتها من العمليه الارض بتاعتكوا شغلي الفلوس ديه في شاركاتك عايز بعد ما اخرج من الجيش ابقي جاهز للي جاي وسيبته ومشيت وفعلا الوزاره كلمتني وبلغتني بالمؤتمر وروحته وكانت ضجه ولعت الدنيا وناس فضلت تتكلم عنها وجالي اكتر من عرض اني اسافر برا مصر ويتبنوا افكاري لكني رفضت و حصلتلي محاوله اغتيال لكن انا الي قتلت القناص وجه شهر 12 ومعاد دخولي الجيش وانا قدام مركز تجنيد في الرمايه وجمبي سليم انا: خلاص فاضل دقيقتين علي الحلم سليم: يلا بينا بس افتكر الموضوع مش هيكون سهل انا: ومن امتي كان في حاجخ سهله يلا بينا ودخلوا مركز تجنيد عشان ينفذوا خطه دامت سبع سنين [/QUOTE]
إدراج الإقتباسات…
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
كتابات و قصص السكس العربي
قصص سكس
****** مرات عمي الشرموطة سبب فجر العائلة السلسلة الثالثة
Personalize
Wide Page
Expands the page.
Alternative Color
Changes the base color.
أعلى
أسفل