الجزء الرابع
أهلا بيكم وقفت الجزء الفات لما الحارس دخل بلغني بموضوع الدرع
المهم سعيد جهز الجيش و الحرب قربت وهما كانو متفقين مع بقية الامبراطوريات ال في المنطقة حوالينا أنهم يحربو معهم
وأنا اتفقت مع الاقرعه أن هما ميعرفوش امبراطوريه الغريب بمعهده السلام ودي كان من شروط المعهدي لحد م تم إعلان الاقرعه جزء من الإمبراطورية
طبعا هما اتصدمو بس معرفوش يعملو حاجه عشان قوة الاقرعه وهما طبعا ميعرفوش ال وصل إليه حال الامبراطوريه
طبعا أنا كنت خلفت ست عيال من مريم واتنين من أمي وكده كده مريم كنت عرفه إني بنيك أمي
أولادي عباره عن سبع بنات وولد
ولاد أمي (نسرين ٧سنين/عبير ١١سنه)
ولاد مريم البنات (نرمين ١٥سنه/كوثر ١٧سنه/إسراء ١٨سنه /هجر ١٩سنه/فاطمه ٢١سنه)والولد مصطفى ٢١سنه توأم فاطمه
المهم مصطفى كان جهز للحرب رغم إن هو مهندس إلا أنه بيحب الامبراطوريه أوي مبحبش حد يقرب منها ولو بخطوي
بعد الست شهور الدرع فعلاً اتكسر وبدأ القتال والمعرك واستمرت اكتر من سنة للأن إحنا كونا بنصد بس مبنهجمش
وهما بيحول يهجمون بكل قوتهم بس مفيش فايده كل مره فشل اكتر من القبل
لدرجة إن الإمبراطورية الكانت معهم بدأت وحداه وري التانيه تعمل معهدت سلام معانا لحد مفضلش غير امبراطوريه الغريب ال بتحاربنا
وده ال مخليني مستغرب ليه موصرين على الحرب كده مع انهم بقو لوحدهم
#(في قوضه الاجتماعات الإمبراطورية الغريب)#
جمس أشخاص قعدين
١_الامبراطور
الاسم: فوزي. الوصف: طويل ونحيف وشعر طويل ونعم وعيون سودا
٢_المبراطوره (مرات الإمبراطور)
الاسم: جميله. الوصف: إسم على مسمى شعر أشقر عيون عسلي بزاز كبيره وطيز كبيرة اوي
٣_ الوزير الاعظم ( الذكي ال في القعده كله)
الاسم: عثمان. الوصف: طول بعرض أصلع وعيون خضراء
٤_قائد الجيش
الاسم: صقر. الوصف: معضل بس منغير مخ بغل ماشاء****عليه
٥_ أمين أرض المال (اغبي واحد فيهم)
الاسم: هريدي. الوصف: قصير وبكرش وشعر خشن وعيون سودا
قعدين يكلمو ودخل الحارس بلغو بخسارة الجيش للمره المليون
فوزي (بغضب شديد): خخخخخخخ احا ازي يعني
صقر: أهدي بس يا سمو الامبراطور
فوزي: أنت بالذات تسكت خالص يا كسمك هو دا الجيش جاهز هو دا حتي لو بعد ٦٠سنه جشهم مش هيلحق يجهز نكون دمرنا الدرع وخدنا الامبراطوريه اهم جهزو وأنت وجنودك قعدين تتمنيكو
صقر: أعمل إيه سموك أنا التقوعات الكانت عندي أنهم مش هيجهزو قبل ١٢٠ سنة
فوزي: أنا مش عايز كسم اعذار أنا عايز حلول اديني حل عشان نتيل نكسب
هريدي: أنا عندي فكره
فوزي: يااااا كلب البحر قول العندك يمكن يكون عندك حل
هريدي: إحنا نلبس واحد من جوسسنا لبس حراس امبراطوريه الدار نخلي يقتل ملك الاقرعه فيحصل صراعات داخلية فالجيش يتشتت فنستغل الموقف ونقوم نهجم عليهم
فوزي (بص ليه وحاول يهدي نفسه): اه جميل أنت متفتحش كسم بوقك ده تاني ماشي
هريدي: ليه
فوزي: أولا يا كسمك يا ال كونت في غيبوبة تقريبا من ١٥ سنة الانهم بقلهم ١٣ سنه امبراطوريه واحده واللبس بتاع الحراس بقي واحد من ١١ سنه
ثانيا إحنا يا بن المتناكه اكبر مشكلتنا إن مفيش جواسيس عندنا جوي الإمبراطورية أصلا فممكن تقفل كسم بوقك فاهم
هريدي: تمام سموك
فوزي: إيه يا وزير مفيش أي أفكار
عثمان: اه عندي
فوزي: ايه هي قول بسرعه
عثمان: أنا خليت واحد من المهندس يقيس المسافة من هنا ل القصر بتعهم عشان نحفر نفق تحت الأرض
وبعده نخلي شويه جنود يطلع يقتلو الامبراطور بتعهم فنشتتهم ونستغل الحاله دي نهجم بأكبر عدد ممكن من الجنود
وحتى لو معرفناش نكسب نخد كم رهينه يا اما يستسلمو يا إما نقتل الرهائن
فوزي (بداء يصقف): شفتو يا كسمك أنت وهو وهي هي دي الدماغ الصح الفكره تتنفذ في أسرع وقت مفهوم الاجتماع خلص
#(نرجع عندي)#
أنا قاعد اتمرن عشان لو طلب الأمر إني احارب أبقي جاهز سعتها المهم خلصت التدريب دخلت استحي لقيت أمي ومريم دخلو عليا ملط
أمي: يا حرام شيفا يا بت الواد تعبان ازي تتفتكري إيه الحلاج
مريم: أنا من رأي العلاج نيك مرتين في اليوم
المهم أمي جت تمص زبري ومريم بدأت ابوس فيها وابعبصها في طيزها وكسها شوي كده
وقمت شيلهم ل السرير وخليت أمي تقعد بكسه علي بقي ومريم تنطط على زبي و هي بصالي وأمي تلعب في كسها وتمص بزازها
وفضلت انيكهم لحد مقربت اجيب فقومتهم عشان أجيب وفعلاً جبت على بزازهم ودخلت استحميت وهما عملين يلحسو لبني من على اجسمهم
وبعدها دخلت أنام وصحيه أكلت الفطار ونزلت اتمشى في حديقة القصر لقيت فاطمه قعده بتقطف الورد وعملت باقي جميله جدا من الورود
فقربه منها وقعدت اكلم معها شوي لحد ما دخل علينا مصطفى ولقنا بنضحك وبنهزر
مصطفى: ايه يابا هو معدش غير فاطمه آلي على الحجر ولا إيه
أنا: وأنت مالك ياض هو أنت بتغير من اختك ولا إيه
مصطفى: أنا أغير من القمر دي دي حبيبت قلبي
أنا:طيب في ايه متعدش تصيح كتير
مصطفى: ماشي يابا
وقعدنا نكلم شويه ونلعب ونهزر ونضحك لحد الغداء وبعدين دخلنا القصر عشان نتغدى لقيت مصطفى بيقول
مصطفى: معلش يا جماعه خشو كولو انتو شويه كده وجي
أنا: ماشي بس في السريع عشان مش هقدر امنعهم من منابك
المهم دخلت أكل ومصطفى شويه وجه كلنا وحلينا وقعدنا نكلم شويه
لحد ما جه وقت الجوله ال بطمن في على المملكة و خرجت اطمنة على الناس وشفت الحاجات المحتجينه
ورجعت القصر على بليل ورحت أنام عشان هسافر مملكه الجنوب بكره
يتبع.....
أنا آسف إذا كانت الأجزاء صغيره بس أنا بحاول على قد مقدر أطول الأجزاء ويلا اشفكو الجزء الجي وإلي لقاء 👋👋